eitaa logo
دکتر علی شریعتی
564 دنبال‌کننده
19 عکس
5 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹معلّم شهید | آراء و اندیشه های دکتر علی شریعتی در بوته نقد 🔻 #بازخوانی_آثار_دکتر_شریعتی 🔸به کانال معلّم شهید، دکتر علی شریعتی بپیوندید. ▶️ @doctor_alishariati ▶️ @doctor_alishariati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 جدیدترین ویدیو گرفته شده از مقبره معلّم شهید در محله ی سیده زینب/ دمشق - سوریه . 💠 ارسال اختصاصی توسط یکی از سربازان مدافع حرم برای کانال دکتر علی شریعتی 😍 . #شهادت_شریعتی 🌿 #ویدیو_شریعتی 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔶 "... یکی از ویژگی‌های دکتر شریعتی گشوده بودن اندیشه وی بر روی همه افق‌های ادیان و ایدئولوژی‌هاست، اما این به‌معنای التقاط، به معنای اکلیکتیسم مثبت یا سنکرتیسم یا ترکیب منفی عناصر نامتجانس نیست، و این دو واژه با هم فرق دارند. سنتکرتیسم یعنی شما از یک مجموعه عناصر بی ربط ترکیبی درست می‌کنید که این همان التقاط به معنای بد کلمه است، اما التقاط به معانی مثبت اکلکتیک، این‌است که عناصری را باهم جمع کنیم که با هم همخوان‌اند و تمام ایدئولوژی‌ها و ادیان بزرگ این ویژگی را دارند. 🔷 به عقیده شریعتی وقتی می‌گوییم دین منظورمان اشکال مذهبی نیست، بلکه منظورمان از انسان دینی، انسان معنوی، عرفانی، اخلاقی یا انسانی که ساحتی متعالی و والا از انسانیت مواجهه در برابر امر قدسی در او تحلی می‌یابد. شریعتی همه این کارها را به شکل گشوده و گفتگویی (دیالوژیک) انجام می‌دهد؛ یعنی وقتی ایشان شروع به آموزش تاریخ ادیان می‌کند با روش تأویلی-هرمنوتیکی پیش می‌رود. می‌گوید برای اینکه بتوانیم بودائیسم را بفهمیم باید در قالب بودا برویم و ببینیم بودا چگونه شخصیتی بوده است. البته این تنها یک روش و متد است و نه باز اینکه واقعا شریعتی بخواهد کسی را بودایی کند! در واقع این یک روش هرمنوتیکی است، به این معنا که همدلانه تعبیر و معنایابی کنیم. 🔶 با همه این‌ها ایشان نه مارکسیست بود، نه بودایی، نه اگزیستانسیالیست، نه مسیحی، نه پروتستان! دکتر شریعتی در جایی چنان مارکسیسم را نقد می‌کند که می‌گوید مارکسیسم از بورژوازی هم در اخلاق بورژواتر است؛ یعنی حملاتی به مارکسیسم می‌کند که تا کنون از نظر اخلاقی و معنوی هیچ ناقدی نکرده است. همچنین درنظریاتی که نسبت به مدرنیته داشت مطرح می‌کرد. 🔷 برخلاف چیزی که اکثرا فکر می‌کنند، ایشان نه ضدمدرن بود و نه ضدغربی، به‌عکس، معتقد بود که غرب و شرق دو بُعد هر انسان است. لذا ایشان با متفکران غربی همان رابطه‌ای را برقرار می‌کند که با حکمای شرقی؛ و می‌گوید من هم ابوذر را دوست دارم، و هم چارلی پاپلین را! 🔶 یکی از ویژگی‌های شریعتی که برای نسل جوان زیبا یا جذابش می‌کند این‌ است که همه این ابعاد در او با یکدیگر تناقض ندارند! یعنی برای خیلی‌ها سوال است که چطور می‌شود هم مذهبی بود و هم در برابر دیگر مسائل و سپهرها باز و گشوده بود؟! البته این موضوع سوء برداشت‌ها و سوء تفاهم‌هایی هم ایجاد می‌کند..." . . 🎙انقلاب واقعی از منظر شریعتی/مصاحبه مرکز دائر‌ه‌المعارف بزرگ اسلامی با دکتر احسان شریعتی ـ خرداد ۹۶ . . 🌿 🌿 ▶ @doctor_alishariati
🔴 دو جور تقلید وجود دارد: . ۱. : کسی است که من مُقلِّد بارش آورده ام و جوری تربیت کرده ام که کورکورانه آنچنان که من دلم می خواهد از من تقلید کند، که تقلید یک «نوکر از اربابش» است. تقلید نوکر از ارباب دقیق و کورکورانه است، بی چون چرا است و بدون شرط است. این تقلید جوری است که خصوصیاتش را ارباب تعیین کرده و بر او تحمیل نموده و به شکلی است که این نوکر هرچه بیشتر در تقلید پیش برود، در نوکر ماندنش بیشتر تثبیت می شود. ۲. : من آن را اینگونه مطرح می کنم. نمی گویم بی آنکه قدرت استقلال علمی پیدا کنیم مستقل بشویم، پیش از آنکه بی نیاز بشویم، اصلاً غرب را نادیده بگیریم و دنیای امروز و تمدن امروز را نفی کنیم; نه! چنین دعوتی، دعوت به ارتجاع است و ندیده گرفتن واقعیت های موجودی است که در برابرمان هست و خود را بر ما تحمیل می کند. می گویم بدین شکل تقلید بکنیم که ببینیم این آقا که الآن ارباب است، از چه مسیری و با چه عملی و با چه طرز فکری و با چه پرورشی و روحیه ای و نگرشی و بینشی و با چه جهان بینی و کوششی و با چه گذشته ای به ارباب شدن رسیده است. و بعد، من آن مسیر را، آن شرایط و آن علل را که او را به ارباب شدن رسانده باید بگیرم، بشناسم و تقلید کنم. 🔶 این تقلید دوم، ضد تقلید اول است. تقلید دوم، مرا از نوکر بودن، ضعیف بودن و تحت تاثیر بودن نجات می دهد و مرا به سطح ارباب ارتقاء می بخشد. تقلیدی که شاگرد از معلمش می کند، تقلیدی منطقی و مترقی است. طُرُقی را که معلّم طی کرده برای استاد شدن، شاگرد هم همان طرق را طی می کند برای اینکه او هم استاد دیگری بشود. این تقلید درست و سازنده و ضروری است و اگر نکند، برای همیشه جاهل می ماند. . 📚 برگرفته از کتاب ، بخش ، صص ۱۲۶ - ۱۲۵ . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🎙مصاحبه تاریخی آیت اللّه طالقانی درباره . ⁉️به نظر شما آينده اين زندان چه خواهد شد و آيا ما در نظام جديد هم چنين زندان‌ هايی خواهيم داشت؟ 📌پاسخ آیت الله👈همه كسانی كه امروز در صف اول انقلاب هستند از رهبر انقلاب، حضرت امام امت تا ديگران و اين طلبه حقير شلاق ساواک و ظلم ساواک و طعم زندان‌ های رژيم استبدادی را چشيده اند و بهتر از هر كسی می دانند چه ظلمی به مردم و به ويژه جوانان اين مرز و بوم رفته است. اسلام براي آزادی مردم آمده است و ما در اسلام از اين چيزها (شكنجه و سلول انفرادی) نداريم و اصلا در اسلام چيزی به نام زندان وجود ندارد. اگر كسی كاری خلاف قوانين مملكت و شرع انور اسلام انجام دهد مجازات آن معلوم است و در دادگاه عدل اسلام طبق قوانين اسلام كه دارای روح عفو و بخشش است محاكمه و مجازات می شود. . 📌زندان از اين نوع (زندان سياسی) هم نخواهيم داشت زيرا در صورت استقرار اسلام ابراز عقيده و بيان آزاد است و مردم براي ابراز نظر و عقيده منعی ندارند. ما خواستار جامعه‌ ای هستيم كه حتی در آن اگر كسی طرفدار استقرار رژيم سلطنتی هم باشد بيايد و آزادانه حرفش را بزند. 📌در هر جامعه ای كه آزادی بيان و عقيده و امثالهم وجود داشته باشد مسلم است مخالفان به سوی خشونت هم نخواهند رفت و موردی پيش نخواهد آمد كه دولت و مردم را در برابر هم قرار دهد. بنابراين جز موارد ضروری كه بايد متهمان جرائم بزرگ نظير قتل تا قبل از برگزاری دادگاه مدتی را به اجبار در بازداشت باشند، كه آن هم بسيار كوتاه خواهد بود. 📌بازداشتگاهی نخواهيم داشت و با رسيدگی فوری در دادگاه عدل اسلامی زندان‌ ها خالی خواهند شد و البته كه از نوع زندان اوين (زندان سياسی) نخواهيم داشت و انقلاب ما براي همين بود كه فضای سياسی باز شود و مردم بر سرنوشت خود حاكم باشند و در بيان عقايد خود آزاد باشند . . 📚آیت الله طالقانی، سایت تحلیلی خبری عصر ایران تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ کد خبر: ۷۹۷۴۹ . . 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
❌ این جمله متعلق به دکتر علی شریعتی نمی باشد ❌ . . #جعلیات_شریعتی 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مرا ای فرستنده یِ محمد و ای دوستدارِ علی; به اسلامِ آری و به تشیعِ آری! بی ایمان گردان... . #ویدیو_شریعتی 🌿 #دکتر_علی_شریعتی 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
📸 طراحی چهره سقراط و دکتر علی شریعتی بر روی دیوار - شهر اهواز . . 📌 طراحی توسط دوست هنرمندمان آقای ابراهیم سلامت 👌 . #نوستالژی_شریعتی 🌿 #دکتر_علی_شریعتی 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔶 «... کاری کردند که: قرآن - که کتاب خواندن و اندیشیدن و فهمیدن و روشن شدن و راه یافتن و برخاستن و عمل کردن بود - شد یک شیءِ مقدسِ متبرک که مصرف واقعیش، در هدایتِ پیروانش و نشان دادن راه حل و مسئولیت انتخابِ انسانی، فقط «استخاره» است! 🔷 وظیفه یِ پیروانش هم در برابر آن، تعظیم و تکریم و تجلیل و بوسیدن و بی وضو بدان دست نزدن و توی قاب گذاشتن و کنار آینه نهادن و در بند قنداق و سفره ی عقد و خانه ی نو و روی سر مسافر و... برخی سوره ها و آیاتش هم به عنوان وردهایِ جادوگرانه و اعمال و مراسم خاصِ حرز و طلسم برای منع جن و دفع باد و عزایم بستن و به گردنِ زائو و گاوِ شیرده و آدم خُل آویختن ! . . 📚برگرفته از کتاب ، ص ۸۰. . . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔴برای اشاعه ی یک مکتب در زمان های مختلف، بر حسب «حساسیت های محیط» و «نیازهای محیط»، باید شکل کار و شکل تبلیغ را انتخاب کرد. بنابراین امروز نهضتی می تواند اسلام را در این جامعه و در میان این نسل و در این زمان مطرح کند که اسلام را در بعد اجتماعی و در نقش این جهانی آن عرضه دارد. یعنی روشن سازد که اسلام چه راه حل هایی برای مشکلات اجتماعی و انسانی و اقتصادی و طبقاتی ارایه داده است. مساله ی حساس این زمان، رنج مردم از تبعیض طبقاتی و اختناق سیاسی و استبداد است. امروزه حساسیت دنیا به استثمار و استعمار است. . ، ص ۵۷ - ۵۹ 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 نظر مرحوم دکتر ابراهیم یزدی در مورد دکتر علی شریعتی . 🔶 دکتر ابراهیم یزدی، دکتر شریعتی را متفکر و معلّم بزرگ حرکت اسلامی می داند که عمیق ترین و گسترده ترین تحولات را در تفکرات نسل جوان ایران به وجود آورد. در شرایط خاص و با تمهیدات قبلی دوستان و همرزمانش را در داخل و خارج از ایران، هجرت کرد ولی به طور ناگهانی در ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ در جنوب انگلستان به شهادت رسید. [۱] 🔷 ایشان دکتر شریعتی را «عارف»، «نویسنده»، «متفکر و مبارزی» می داند که بیش از هر عارف و قلم زن و متفکر و جهادگری، نسل معاصر ما را از اندیشه ی خود متاثر ساخته است. 🔶 دکتر یزدی، شریعتی را عضو خانواده ی «متفکران جنبش احیای روشنفکری دینی» برمی شمارد. اسلام شریعتی را «اسلام روشنفکری» می نامد که در اقصی نقاط جهان، در حال گسترش می باشد: "کتاب های شریعتی تقریباً به تمام زبان های عمده ی دنیا ترجمه شده است. در ترکیه تقریباً همه ی کتاب های شریعتی و برخی از کتاب های مطهری ترجمه شده است و از پر خواننده ترین کتاب های دینی است. کتاب های شریعتی در مالزی و در کشورهای آفریقایی در بین اعراب هم ترجمه شده است. خوب اینجا، تبادلات فکری و فرهنگی، روی هم اثر می گذارد". 🔷 به باور یزدی دکتر شریعتی در ردیفِ «پیشگامان روشنفکر دینی»، در اوج تلاش فکری و پیشرفت اندیشه ی حزب توده و مخالفین دینی، ذهن و توانش، معطوف به پاسخگویی به سوالاتی بود که از طرف مخالفین مطرح می شد. [۲] . . 📚 [۱]: آخرین تلاش ها در آخرین روزها، ابراهیم یزدی، ص ۵۲، شرکت سهامی انتشارات قلم، تهران، ۱۳۸۹. 📚 [۲]: روشنفکری دینی و چالش های جدید، ابراهیم یزدی، صص ۴۱، ۶۶ و ۸۱ با تلخیص، انتشارات کویر، تهران، ۱۳۸۷. . . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥علی نصیریان با حضور در برنامه «هزار داستان» شبکه نسیم، خاطراتی را از استقبال از دکتر مصدق و همچنین دیدار با دکتر شریعتی نقل کرد. . #دکتر_علی_شريعتی #موافقین_و_مخالفین_شریعتی ▶️ @doctor_alishariati
🔴نگاه دکتر شریعتی به روحانیت از زبان دکتر احسان شریعتی . «... اصولا نگاه دکتر به روحانیت و انتقاداتی که نسبت به این نهاد از دیدگاه اسلامی و قرآنی و تاریخی و اجتماعی دارد، بحث پیچیده و چند جانبه ای است. در این میان در استنباط از واژگان و فرمول بندی های دکتر سوء تعبیرهایی شده، از جمله تز «اسلام منهای روحانیت» که به نام دکتر مشهور شده و در اصل تز اسلام منهای «آخوند» است که در قاموس او معنای خاصی دارد و در نامه ای به پدرش آن را به کار برده است. همچنان که هریک از اصطلاحات روحانی، آیه و ... یا عالم، طلبه و ...، تعاریف خاص خود را دارند. باید با زبان او آشنا بود تا این اصطلاحات در متن خود و نه الزاما به معنای رایج، فهمیده شوند.» . . ⬅️مصاحبه دکتر احسان شریعتی با مجله «یادآور»، سال سوم، شماره ششم، هفتم، هشتم، ۱۳۸۸ - ۱۳۸۹ . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔴آیا می دانید ...؟! . دکتر شریعتی مقاله ی «سیمای محمد» را در ۳۵ سالگی نوشته بود و آیت الله مطهری می گفت: «زیباترین نوشته» درباره ی پیامبر است و من آن را «سه بار خوانده ام». [۱] همچنین از او نقل کرده اند که می گفت: «مقاله ی دکتر شریعتی بهترین مقاله ای است که تاکنون در عمرم درباره ی پیغمبر اسلام خوانده ام و شنیده ام‌. مقاله ای است بسیار پر جاذبه و بلند و پر محتوا» [۲] . . [۱]: جعفر سیدی (پژوم)(به کوشش)، دکتر علی شریعتی از دیدگاه شخصیت ها، چاپ اول، نشر سایه، ۱۳۸۰، ص ۱۱۱، به نقل از آیت الله خامنه ای. [۲]: مرکز مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی (تهیه و تنظیم)، فروغ اندیشه: مجموعه ی سخنران ها، مصاحبه ها و برنامه ی دولت متفکر و اندیشمند اسلامی، نخست وزیر شهید دکتر باهنر، وزارت ارشاد، ۱۳۶۲، ج ۱، ص ۱۷۱. . . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔴 نهج البلاغه به اقرار اغلب دانشمندان و نویسندگان و ادبای حتی معاصر غیرشیعی عرب زیباترین متن عرب است؛ سخنانی که از نظر ادبی در اوج زیبایی و از نظر فکر در عمق بسیار و از نظر اخلاق سرمشق و نمونه است؛ در آن عباراتی هست که هر خواننده ای اقرار می کند که در بشریت نظایر این عبارات وجود ندارد - این، عبارات و سخنان علی است. اما من معتقدم که از همۀ سخنانی که علی در مدت عمرش گفته است، جمله ای از همه رساتر، بلیغ تر، زیباتر، اثربخش تر و آموزنده تر وجود دارد و آن : « 25 سال سکوت علی است »، یک جمله ای و یک عبارتی که خطاب به همۀ انسانهاست، انسانهایی که علی را می شناسند نه آنهایی که علی را می پرستند. بیست و پنج سال سکوت در نهایت سختی و سنگینی برای یک انسان، آن هم نه یک انسان گوشه گیر و راهب، یک انسان فعال اجتماعی. این سکوت خود یک جمله است، یک سخن است. بنابراین امام گاه با سخنش حرف میزند و گاه با سکوتش، گاه با پیروزیش درس می دهد و گاه با شکستش. خطاب او به ماست و رسالت ما نیز معلوم است : شناختن این درس ها، و خواندن این سخنان، و شنیدن این سکوت ها ... . . 📚 برگرفته از کتاب ، دکتر علی شریعتی ، ص ۸۳ . . 🌿 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔴و تاریخ قبرستانی است طولانی و تاریک، ساکت و غمناک، قرن ها از پس قرن ها همه تهی و سرد، مرگبار و سیاه، و نسل ها در پس نسل ها، همه تکراری و همه تقلیدی، و زندگی ها، اندیشه ها و آرمان ها همه سنتی و موروثی، فرهنگ و تمدن و هنر و ایمان همه مرده ریگ ! ناگاه در ظلمت افسرده و راکد شبی از این شب های پیوسته، آشوبی، لرزه ای، تکان و تپشی که همه چیز را بر می شورد و همه ی خوابها را بر می آشوبد و نیمه سقف ها را فرو میریزد. انقلابی در عمق جان ها و جوششی در قلب وجدان های رام و آرام. درد و رنج و حیات و حرکت و وحشت و تلاش و درگیری و جهد و جهاد و عشق و عصیان و ویرانگری و آرمان و تعهد، ایمان و ایثار ! نشانه هایی از یک تولد بزرگ، شبی آبستن یک مسیح، اسارتی زاییده ی یک نجات! همه جا، ناگهان «حیات و حرکت»، آغاز یک زندگی دیگر، پیداست که فرشتگان خدا همراه آن «روح» در این شب به زمین، به سرزمین، به این قبرستان تیره و تباه که در آن انسان ها، همه اسکلت شده اند، فرود آمده اند، این «شب قدر» است. شب سرنوشت، شب ارزش، شب تقدیر یک انسان نو، آغاز فردایی که تاریخی نو را بنیاد می کند. این شب از هزار ماه برتر است، شب مشعری است که صبح عید قربان را در پی دارد و سنگباران پرشکوه آن سه پایگاه ابلیسی را ! شب سیاهی که در کنار دروازه ی منیٰ است، سرزمین عشق و ایثار و قربانی و پیروزی ! . . 📚️برگرفته از کتاب ، بخش ،ص ۲۵۱ - ۲۵۲ . . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
⭕️ امام خمینی و حمایتها و انتقادات از دکتر شریعتی . 🔻بخش اول . 🔶 امام خمینی از کسانی است که گاهی از دکتر شریعتی با قید نقد حمایت می کند و دیگران را از حمله به وی باز می دارد و گاهی با اختیار سکوت، خودش را از غایله دور می سازد و گاهی مستقیما درگیر قضایا می شود و شکواییه اش را آشکارا از شریعتی بیان می دارد. البته با این قید که تقابل نیروهای مخالف شاه، موجب تحلیل قوای خودی و تقویت دشمن می شود و نباید چنین بشود. 🔷 «علی شریعتی چقدر قوای ما را، قوای اسلامی ما را تحلیل بردند و همه را به هم متوجه کردند. همه ی قدرتها را کوبیدند. برای اختلاف بین اهل منبر، اهل محراب، دانشگاهی و ... الان هم همین اختلافات هست. همین اختلافات، اسباب این می شود که دشمن های اصیل شما، با دل راحت بخوابند و بگویند: الحمدلله خودشان به جان خودشان افتاده اند. دارند توی سر خودشان می زنند».¹ 🔶 البته دکتر شریعتی، بنا به تعبیر آیت الله خامنه ای «شخصاً به امام خمینی بسیار علاقمند و ارادتمند بود».² . . [1]: کتاب امام و روحانیت، ۱۳۶۲، گردآوری: دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، ص ۲۳۳ [2]: کتاب دکتر شریعتی در آیینه ی خاطرات، نوشته محمد لامعی، انتشارات رامند، ص ۱۱۰ . . 📚 برگرفته از کتاب ، نوشته ، انتشارات چاپخش، ص ۶۰ . . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
⭕ ️امام خمینی و حمایت ها و انتقادات او از دکتر شریعتی . 🔻️ببخش دوم . 🔶 حامد الگار، استاد دانشگاه برکلی کالیفرنیا می گوید: «یک بار آیت الله خمینی با اشراف خاص خویش، در جواب یکی از دوستان من که به دیدار ایشان در نجف رفته بود، تا مشخصاً در مورد نفوذ اندیشه و تاثیر کار دکتر شریعتی در ایران سوال کند، پاسخ جالبی داده بود. می پرسد آیا فکر می کنید کار مرحوم شریعتی، نیز در انقلاب ایران تاثیر عظیم داشته است ؟! ایشان پاسخ می دهند: تعالیم شریعتی برخی بحث ها و اختلافات را در میان علما برانگیخت، ولی در عین حال نقش بزرگی در هدایت جوانان و روشنفکران به سوی اسلام ایفا کرد. پیروان شریعتی، باید از آنچه شریعتی داشته فراتر روند و در اسلام سنتی نیز تحقیق کنند و به همین ترتیب، پیروان علمای سنتی نیز باید این حقیقت را دریابند که آنچه علما مطرح کرده اند، کلام آخر نیست. پس نیاز به مرور و ارزیابی دقیق مباحثی که دکتر شریعتی مطرح کرده است، احساس می شود». . . 📚 برگرفته از کتاب ، محمد لامعی، انتشارات رامند، صص ۱۰۸ - ۱۱۰ به نقل از؛ کتاب ، نوشته امین یاری، صص ۶۰ - ۶۱ . . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔶 علی مردی است که ۲۳ سال برای ایمان و ایجاد یک هدف و یک عقیده در جامعه اش مبارزه کرده است، ۲۵ سال تحمل کرده است، خودخواهی ها و نقشه ها و خودپرستی های همگامان و هم صف ها و هم یارانش را برای «وحدت اسلام» در برابر دشمن مشترک تحمل نموده است و سکوت کرده است، و پنج سال به خاطر تحقق عدالت و گرفتن انتقام مظلوم از ظالم و استقرار حق مردم و نابود کردن باطل، حکومت کرده است. . . 📚 برگرفته از ، بخش ، ص ۱۰۶ . . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️اسلام من، اسلام عثمان و عبدالرحمن بن عوف نیست، اسلام ابوذر است. شعارش علیه «کنز» است، یعنی سرمایه داری و زراندوزی از راه استثمار مردم! . #ویدیو_شریعتی 🌿 #پدر_مادر_ما_متهمیم ▶️ @doctor_alishariati
🔴 چه رنجی بزرگتر از اینکه ملتی عاشق علی باشد و عاقبت یزید داشته باشد؛ چه رنجی بالاتر از اینکه کسانی که می بینیم در چه سطحی از معنویت، از آگاهی، از منطق و از انصاف هستند، باید از علی و از مکتب علی سخن بگویند و مردم را با علی آشنا کنند؛ چه رنجی بالاتر از اینکه در این دنیا یک ملتی، یک گروهی هست که مارک علی بر پیشانی سرنوشتش خورده، (ولی باید) از فقر، از خواب، از تخدیر، از تفرقه، از کوتاه اندیشی، از بدبینی، ضعف و ذلت رنج ببرد؛ 🔶و چه رنجی بالاتر از اینکه الان می بینیم نسل قدیم ما که به علی و به مذهب علی وفادار مانده، قرت زایندگی و حرکت خودش را از دست داده و به جمود و توقف دچار شده و نمی تواند نسل آینده، را به تاریخ و فرهنگ و مذهب علی پیوند بدهد و آنچه را که شهدای بزرگ شیعه و علمای بزرگ شیعه و بزرگان و فداکاران و مردم عاشق شیعه به این نسل سپرده اند و نمی تواند به نسل بعد از خود انتقال دهد. این نسل کهنه می شود - و شده - و دارد رو به زوال می رود و دارد می میرد و جانشینش، پوچی و جانشینش، فقر معنوی و جانشینش، جهل و بریدگی و گسستگی با گذشته و با علی است. . . 📚 برگرفته از ، بخش ، ص ۲۶۰ . . –آثار_26 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
⭕️ امام خمینی و حمایت ها و انتقادات او از دکتر شریعتی . 🔻بخش سوم . ✅حجت الاسلام دعایی نقل می کنند، من از امام شنیدم که فرمودند: «من از ۳ جهت متاسف هستم؛ 🔹یکی؛ عدم توفیقی که این مرد، در جمع بین قشر جوان و قشر مذهبی سنتی داشته، ای کاش، تمام نیروی خود را مصروف قشر جوان و تحصیل کرده نمی کرد و با یک درک واقع بینانه تری از مسایل مذهبی و اجتماعی، تبلیغاتش را برای جمع این دو قشر جوان و سنتی دنبال می کرد. 🔸دوم؛ تاسف بردند از برخوردها و درگیری های تعصب آمیز، که باعث شد خدمتش به نسل دانشگاهی، توفیق کمتری داشته باشد. 🔹سوم؛ تاسف خوردند از کوتاه بودن عمر این مرد، که اگر حیاتش طولانی می بود، با تجربه ی گذشته اش می توانست راهش را بهتر ادامه دهد و اینها مشاهدات من است». . . 📚 برگرفته از ، نویسنده ، انتشارات رامند، صص ۲۹۳ - ۲۹۴، به نقل از؛ کتاب ، نویسنده ، ص ۶۱ . . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔷«...عناصر مشکوک و عوامفریبان مغرض و دکانداران دین را به مردم بشناسانیم که به گفته قرآن «اموال مردم را به باطل می‌خورند و سد راه حق می‌شوند و کتاب خدا را مسخ می‌کنند و اوهام خود را بدان می‌بندند...» و لباس مقدس علم دین و هدایت خلق را به تن می‌کنند و با درخشش برق آسای مصنوعی و عوامفریبانه و زمینه‌سازی‌های پنهانی پنهانکاران، چهره های پاک علمای راستین و فضلای آگاه و دین باور را بدنام می‌کنند و به محاق می‌برند و میان آنها و مردم حائل می‌شوند و زمام عقل و دین مردم را در دست‌ های جهل و شرک می‌نهند...» . . 📚 برگرفته از کتاب ، پاورقی ص۴۷۶. . . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati