eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
392 دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
233 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش اِدمُلّاوَند
#پاشا #ایلات #ایل #طوایف #طایفه #خاندان #عشایر #ایران 3⃣ از هادي خان نيز نام يك پسر  باقي است به نام
4⃣ از بازماندگان پسر دوم قاسم خان ، ابوطالب سلطان ،معروف به زرين كمر بود كه به گفته شاهدان فردي بلند قامت و سترگ و داراي حدود ۲/۲۰ قد بود و تمام عمر در خدمت ارتش وقت بود و داراي منصب فرماندهي بوده است. ابوطالب داراي هفت فرزند پسر بود كه عبارتند از : ۱- آقا محمد تقي ۲-كربلايي اسماعيل ۳- كربلايي نعيم ۴- مشهدي غلامحسين ۵-مشهدي علي نقي ۶- مشهدي ابراهيم و ۷- مشهدي اصغر نائب بود. از نائب دو فرزند دختر به نام خانم بزرگ و خانم كوچك و از كربلايي اسماعيل دو پسر و يك دختر ماندند كه نام پسرها ،يكي استاد رضا بود كه فردي داراي كمالات و عالم و مورد وثوق مردم بود و ديگري نيز به نام استاد علي پناه . (لازم به توضيح است لقب استاد در ايام گذشته به هريك از افراد صاحب فن در يكي از رشته هاي كاري كه هم داراي سواد و دانش وقت بودند اطلاق مي گرديد و به عنوان نمونه مي توان به موارد ذكر شده كه كه مهارت بالايي در ساخت كفش داشتند اشاره نمود). از استاد رضا نيز دو پسر به نام مشهدي تقي و استاد مهدي باقي مانده بود كه مشهدي تقي فردي بود داراي دانش مذهبي و سواد بالا كه داراي منبر و مجلس و مهارت ايشان در برگزاري مراسم تعزيه عاشورايي و اجراي نقش هاي مثبت نظير،نقش امام حسين و حضرت ابالفضل و حضرت حر مثال زدني است. استاد مهدي كه در ايام قديم به ساخت چرم و كفش مي پرداخت به همين دليل لقب استاد داشته است فردي كاسب كار ، خوش مشرب و با شهامت بود و در اواخر عمر نيز در استخدام شركت ملي نفت ايران به سمت بازنشستگي نايل گرديد. از استاد تقي پنج فرزند پسر و چهار دختر و استاد مهدي نيز پنج فرزند پسر و چهار دختر به يادگار مانده است. از مرحوم استاد علي پناه نيز يك پسربه نام محمد اسماعيل و چهار دختر وجود داشته است. دو تا از خانم ها در ناحيه پل نور ازدواج كه فرزندان رشيد و صاحب نام را از خود به يادگار گذاشتند و دوتاي ديگر نيز در منطقه موسي آباد نوشهر ساكن شدند و داراي فرزندان مذهبي و متدين هستند. محمداسماعیل فردی با سواد و از مکتب داران جدی و قدیمی بود و افرادی که از مکتب ایشان خواندن و نوشتن را یاد گرفتند امروزه تعدادی محدودی ماندند و خاطرات آن زمان را بازگو میکنند. از اسماعیل مدتی پس از انقلاب اسلامی بلحاظ سواد و آداب اجتماعی  که داشت به تهران عزیمت نمود وتا اواخر عمر در خدمت سپاه پاسداران به فعالیت اداری میپرداخت. از اسماعیل نیز دو فرزند پسر بنام محمد صادق و علی و چهار دختر بجا مانده است  و هریک دارای فرزندانی هستند که اینجانب  تاکنون از آنها بی اطلاع هستم.  http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3026 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
پژوهش اِدمُلّاوَند
#پاشا #ایلات #ایل #طوایف #طایفه #خاندان #عشایر #ایران 4⃣ از بازماندگان پسر دوم قاسم خان ، ابوطالب سل
5⃣ 🌿از پسر هاي دوم ابوطالب كربلايي نعيم داراي سه فرزند پسر و سه فرزند دختر بود ،كه متاسفانه دو پسر در سن جواني مرحوم و يكي از فرزندان به نام عبدالله باقي ماند و از ايشان نيز فرزندي به نام امان الله باقي ماند. از امان الله نيز پنج فرزند پسر و پنج فرزند دختر باقي مانده است. از دخترهاي كربلايي نعيم به نام هاي :۱-بانو آمنه ۲- بانو كلثوم و ۳- بانو صنم خانم باقي ماندند. 📌از دگر فرزندان ابوطالب كه مشهدي غلامحسين بود ،ايشان داراي يك پسر به نام مشهدي اسحاق بود كه داراي صنعت و معلومات قابل توجهي در عصر خود بود و از ايشان نيز يك فرزند پسر به نام حسين و از حسين نيز دخترهايي باقي مانده بود. به نام هاي بانو مرصع بانو نجيبه  كه بانو مرصع عيال آقا محمد رضا  و بانو نجيبه والده آقا سيد كريم حسيني بود. 📌پسر چهارم ابوطالب سلطان به نام مشهدي علي نقي داراي سه پسر به نام هاي ۱- حيدر ۲-رحيم ۳-ولي و يك دختر به نام سليمه باقي مانده بود. از مرحوم حيدر نيز يك پسر به نام مشهدي علي اكرم و از ايشان نيز دو پسر و شش دختر باقي است. 📌از رحيم نيز دو پسر به نام علي اصغر و مطلب و از ولي نيز يك پسر به نام علي اكبر وجود داشته است. از ايشان نيز در حال حاضر سه فرزند پسر و يك دختر در قيد حياتند. 📌از فرزندان ديگر ابوطالب بايد از مشهدي ابراهيم نام برد كه ايشان داراي دو پسر و يك دختر بود.يكي از پسران ابراهيم به نام غضنفر داراي دو پسر به نام خليل و ابراهيم بود كه دو نفر فوق به روستاي چتن و ناصر آباد كجور مهاجرت و در آنجا ازدواج و سكونت گزيدند و كليه املاك و مراتع خود را نيز به شخصي به نام محمد خان خزايي فروختند تا چيزي درروستاي زانوس براي خود باقي نگذارند. از دخترهاي ابراهيم اجدادي بايد از ربابه خانم نام برد كه در روستاي اطاقسراي زانوس ازدواج و دو پسر و سه دختراز خود بجا گذاشته است. از مرحوم خليل فرزندان دختر و از مشهدي ابراهيم نيز سه دختر و دو پسر باقيمانده است كه يكي از فرزندان پسر كه داراي منصب پاسدار در رژيم اسلامي بود واز رزمندان دوران جنگ بود در سانحه رانندگي مرحوم و از ايشان نيز يك دختر باقي مانده است. از نوادگان دختري به دليل مهاجرت از روستاي و سكونت در تجمعات شهري فعلا" ذكري به ميان نمي آيد. 👈پسر دوم مشهدي ابراهيم ، استاد باب الله پدر نگارنده اين ستور مرحوم استاد قدرت الله پاشا زانوسي بود. كه از ايشان دو دختر و يك پسر باقي مانده بود. دختر ها به نام خديجه عيال مرحوم مشهدي علي گدا پاشا زانوس كه چهار دختر از خود بجا گذاشته است و ديگري به نام مشهدي بلقيس خانم عيال مرحوم مشهدي علي اكبر پاشا محسني  است كه تعداد 4 فرزند پسر و شش دختر از خود به يادگار گذاشته است. 📌از قدرت الله نيز تعداد پنج پسر و چهار دختر باقي است. كه با نوادگان دختري و پسري مجموعا" ۳۶ نفر را را تشكيل مي دهند. http://pasha-zanousi.blogfa.com/post/57 http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3026 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ کوچ بهاره دام به ارتفاعات 📌 شهرفریم_دودانگه 🎥 شهمیر ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ شهید رئیسعلی دلواری قهرمان مبارزه با استعمار در جنوب ایران. دلوار 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
seda-p358-3 .mp3
1.33M
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🟡پسرم كلاس نهمه ميگه خدا كجاست ميگه خدا رو کی خلق كرده ميگه اگه خدا دست و پا نداره پس با چی ما رو خلق كرده ميگه هركس غذا نخوره ميمره پس خدا چطور غذا نميخوره و خيلی سوالات ديگه! 🔸از شما كمك ميخوام و آيا كتابهایی هست كه تهيه كنم بخونه؟ 📣پاسخ استاد شاهرودی 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
message-1718690012-68.mp3
3.49M
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ⭕️ سوال 📌چرا مردم مدینه در مدت کوتاهی واقعه غدیر را فراموش کردند و آقا امیر المومنین علیه السلام را تنها گذاشتند؟ 🎙 استاد رضا محمدی 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
غایبانِ خطرناک.mp3
6.7M
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ✘ کسی که در شرکت نمی‌کند؛ به تضعیف امنیت کشور و قدرت‌گیری دشمنان ایران جدّاً کمک کرده است! 🌸🇮🇷🌸 | منبع : جلسه ۱۷ از مبحث شرح زیارت آل یاسین 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
قرب به اهل بیت 5.mp3
10.93M
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ✘ چرا دنیا باید امام داشته باشد؟ ✘ چرا باید از امام اطاعت کرد؟ ✘ چرا امام در غیبت است؟ ✘ نسبت ما با امامِ غائب چیست؟ مجموعه (علیهم‌االسلام) ۵ | 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
شرح غزل شماره ۹۴-487.MP3
13.29M
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ غزل شماره ۹۴🌷 موسیقی موزون شرح شیرینی حرفی که به آخر نرسد حرف عشق است که با واژه به دفتر نرسد چشم لاهوتی معشوق شرابی دارد آسمانی, که به میخانه و ساغر نرسد حرف شیرین دهنان راز غریبی دارد بی جنونِ نظر این نکته به باور نرسد آتش عشق دل آرائی آن طرفه نگار تا دل آئینه نگردد به مجمر نرسد نازِ موسیقی موزون لب یار که هیچ نازپرورده به این صحبت ِ شکّر نرسد باغ صاحب نفسان میوه دل پرور شد تا به نامحرمی این میوه نوبر نرسد دل قوی دار به تدبیر هدایتگر دهر رزق جز آنچه که گردیده مقدّر نرسد 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
سیمای_امام_علی_علیه_السلام_در_قرآن.pdf
5.16M
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📚 سیمای (ع) در قرآن (ترجمه شواهد التنزیل) ✏️: حاکم حسکانی 📖 ترجمه: یعقوب جعفری 🇮🇷 ناشر: اسوه ⏳تاریخ نشر: ۱۳۸۱ / چاپ اول 📄 تعداد صفحات: ۴۱۶ 📣 زبان: فارسی 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
شواهد التنزيل الجزء 1.pdf
8.64M
📚 شواهد التنزیل (جلد ۱) ✏️ : حاکم حسکانی 📖 : مرحوم محمدباقر محمودی 🇱🇧 ناشر: موسسه اعلمی / بیروت ⏳تاریخ نشر: ۱۴۳۱ ه.ق 📄 تعداد صفحات: ۴۵۱ 📣 زبان: عربی 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
شواهد التنزيل الجزء 2.pdf
8.42M
📚 شواهد التنزیل (جلد ۲) ✏️ : حاکم حسکانی 📖 : مرحوم محمدباقر محمودی 🇱🇧 ناشر: موسسه اعلمی / بیروت ⏳تاریخ نشر: ۱۴۳۱ ه.ق 📄 تعداد صفحات: ۴۲۳ 📣 زبان: عربی 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
1.pdf
11.74M
📚 ترجمه الغدیر (جلد ۱) ✏️# نویسنده: علامه عبدالحسین امینی 📖 مترجم: محمدتقی واحدی 🇮🇷 ناشر: بنیاد بعثت / تهران ⏳تاریخ نشر: ۱۳۸۷ ه.ش/ چاپ دوم 📄 تعداد صفحات: ۶۷۴ 📣 زبان: فارسی #️⃣ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
2.pdf
9.62M
📚 ترجمه الغدیر (جلد ۲) ✏️ : علامه عبدالحسین امینی 📖 مترجم: محمدتقی واحدی / علی شیخ الاسلامی 🇮🇷 ناشر: بنیاد بعثت / تهران ⏳تاریخ نشر: ۱۳۸۷ ه.ش/ چاپ دوم 📄 تعداد صفحات: ۵۶۲ 📣 زبان: فارسی #️⃣ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
3.pdf
9.71M
📚 ترجمه الغدیر (جلد ۳) ✏️ : علامه عبدالحسین امینی 📖 مترجم: سید جمال موسوی 🇮🇷 ناشر: بنیاد بعثت / تهران ⏳تاریخ نشر: ۱۳۸۷ ه.ش/ چاپ دوم 📄 تعداد صفحات: ۵۹۰ 📣 زبان: فارسی #️⃣ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
4.pdf
8.38M
📚 ترجمه الغدیر (جلد ۴) ✏️ : علامه عبدالحسین امینی 📖 مترجم: محمدباقر بهبودی 🇮🇷 ناشر: بنیاد بعثت / تهران ⏳تاریخ نشر: ۱۳۸۷ ه.ش/ چاپ دوم 📄 تعداد صفحات: ۵۳۶ 📣 زبان: فارسی #️⃣ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
5.pdf
9.51M
📚 ترجمه الغدیر (جلد ۵) ✏️ : علامه عبدالحسین امینی 📖 مترجم: زین العابدین قربانی 🇮🇷 ناشر: بنیاد بعثت / تهران ⏳تاریخ نشر: ۱۳۸۷ ه.ش/ چاپ دوم 📄 تعداد صفحات: ۶۳۲ 📣 زبان: فارسی #️⃣ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
6.pdf
9.45M
📚 ترجمه الغدیر (جلد ۶) ✏️ : علامه عبدالحسین امینی 📖 مترجم: محمدشریف رازی 🇮🇷 ناشر: بنیاد بعثت / تهران ⏳تاریخ نشر: ۱۳۸۷ ه.ش/ چاپ دوم 📄 تعداد صفحات: ۵۴۰ 📣 زبان: فارسی #️⃣ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
7.pdf
10.67M
📚 ترجمه الغدیر (جلد ۷) ✏️ : علامه عبدالحسین امینی 📖 مترجم: اکبر ثبوت 🇮🇷 ناشر: بنیاد بعثت / تهران ⏳تاریخ نشر: ۱۳۸۷ ه.ش/ چاپ دوم 📄 تعداد صفحات: ۶۰۰ 📣 زبان: فارسی #️⃣ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
8.pdf
10.22M
📚 ترجمه الغدیر (جلد ۸) ✏️ : علامه عبدالحسین امینی 📖 مترجم: اکبر ثبوت 🇮🇷 ناشر: بنیاد بعثت / تهران ⏳تاریخ نشر: ۱۳۸۷ ه.ش/ چاپ دوم 📄 تعداد صفحات: ۵۶۶ 📣 زبان: فارسی #️⃣ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
9.pdf
10.68M
📚 ترجمه الغدیر (جلد ۹) ✏️ : علامه عبدالحسین امینی 📖 مترجم: جلال الدین فارسی 🇮🇷 ناشر: بنیاد بعثت / تهران ⏳تاریخ نشر: ۱۳۸۷ ه.ش/ چاپ دوم 📄 تعداد صفحات: ۵۸۶ 📣 زبان: فارسی #️⃣ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
10.pdf
10.44M
📚 ترجمه الغدیر (جلد ۱۰) ✏️ : علامه عبدالحسین امینی 📖 مترجم: جلال الدین فارسی 🇮🇷 ناشر: بنیاد بعثت / تهران ⏳تاریخ نشر: ۱۳۸۷ ه.ش/ چاپ دوم 📄 تعداد صفحات: ۵۵۶ 📣 زبان: فارسی #️⃣ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
11.pdf
10.18M
📚 ترجمه الغدیر (جلد ۱۱) ✏️ : علامه عبدالحسین امینی 📖 مترجم: جلیل تجلیل 🇮🇷 ناشر: بنیاد بعثت / تهران ⏳تاریخ نشر: ۱۳۸۷ ه.ش/ چاپ دوم 📄 تعداد صفحات: ۵۷۴ 📣 زبان: فارسی #️⃣ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ‍ 📜مــــــــــــاشـــــــــــه (اَنبُر آتشگیر) 📍دو نوع ماشه یا اَنبُر آتشگیر در هزارجریب یا تبرستان مازندران، وجود دارد . 🔶یکی با سر صاف و تخت برای کَندن و جدا کردن نان از بدنه یا دیوار داخلیِ تنور 🔶یکی هم با سر خم برای برداشتن و جابه جا کردنِ ذغال افروخته یا گداخته یا اَنگِله یا هیزم نیم سوخته، خالی کردنِ خاکستر ( کِلین ، کِلینگ) از داخلِ بخاری هیزمی( هیمه ای کوره) . ➖کاربرد دیگر ماشه، روش تربیتی منسوخ شدهِ فرزندان ، یعنی ماشه روشی یا ماشه پِشتی ( کتک زدن با انبر آتشگیر) البته در شرایط اجبار و اضطراری بود. ➖ کاربرد دیگر آن هنگام پینه زدن چکمه و کفش لاستیکی( کَلُوش)، دَمپایی(سَرپایی) بود . سر ماشه را داغ می کردند بین تِکه لاستیک و قسمت سوراخ شده و پاره شده چکمه قرار نی دادند بدین صورت در اثر حرارت بالا ، لاستیک داغ شده به هم می چسبید ➖از اَنبُر آتشگیر کوچک ( خوردِ ماشه) ، برای ، برای گذاشتن و جابه کردنِ ذغال افروخته داخل منقل و سماور ذغالی ، هنگام اِسپند [کُلِک، (گلپر)] دود کردن داخلِ تَش کش ( خاک انداز مسی با دسته بلند ) در مراسم عروسی ، قلیان کشیدن استفاده می شد.‌ (در حال حاضر همه به این سطح آگاهی رسیدند که کشیدن قلیان و توتون و تنباکو برای سلامتی بدن مُضر است). ➖به هر حال انبر آتشگیر ، از ابزار لازم و ضروری هنگام کار با آتش و غذا و نان درست کردن کنار بخاری هیزمی ، تنور ( گِلی تَندیر) ، اجاق هیزمی گلی ( کِئله) ، آشپزخانه ، بِنِه سر یا گالِش منزل می باشد . ➖ برای تنظیم اندازه دهنه یِ ماشه،جهت برداشتنِ ذعال افروخته با ابعاد و اندازه متفاوت و همچنین چوب و هیزم نیم سوخته در اندازه های بزرگ و کوچک ، در قسمت دسته یا میانیِ ماشه ، بست فلزی قرار داده شده هست . که با بالا و پایین کشیدن آن می توان سر یا دهنه ماشه را به اندازه دلخواه باز کرد یا بست . ➖از سرگرمی ِ کودکان هزارجریبی [شمال ایران] این بود هنگامی دهانه ماشه ، به اندازه کافی باز بود با کوبیدنِ ماشه از پهلو به زمین ، باعث ایجاد ارتعاش و لرزیدن ماشه می شدند. http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3032 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 🕌 📹فیلمی مربوط به بیش از ۱۰۰ سال پیش از مسجد الحرام 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─