📜#فرهنگ_عامه
📚#واژگان
🔷#چَرخه ( دو کارد ، قیچی پشم چینی دستی )
🔶پشم ، اصلی ترین مواد اولیه در صنعت نساجی و تهیه پوشاک و صنعت قالیبافی می باشد.
🔶 بنابرین پشم چینی،سود قابل توجهی نصیب دامداران می کند .
اینکار توسط افراد باتجربه و ماهر ، بنام
« چرخه چی : گوسفِن تاش » از طریق ابزاری بنام « چرخه : دوکارد » انجام می شود. چرخه یکی از ابزار لازم و ضروری چوپان می باشد اکثر چوپان ها در پشم چینی مهارت دارند.
🔶پشم زیاد باعثِ سنگین شدنِ دام و مانع تحرک گوسفند ، موجب لاغر شدنِ آن می شود از چاق و پِروار شدن جلوگیری می کند.
🔶 موجبِ تعریقِ زیاد ِحیوان ، و به دنبال آن بدبو و بد مزه شدن گوشت دام و همچنین باعث تجمع آلودگی در بدن و گرد و خاکی شدن حیوان می شود
🔶در روستاهای هزارجریب( تبرستان) مازندران، با در نظر گرفتن میزان دمای هوا، بهترین زمان برای پشم چینیِ گوسفندهای زنده(بجزء گوسفندان آبستن و لاغر و ضعیف ) ، اواسط تا اواخر فصل بهار می باشد؛ مرحله بعدی اواخر تابستان یا اوایل پاییز می باشد.
چون گرما و سرمای زیاد باعثِ سرماخوردگی و گرمازدگی و تَلَفِ دام می شود.
نوع و جنس الیاف پشم ِ کوتاه شده در دو زمان از سال ، نسبت به یکدیگر متفاوت است.( به « بِهار می و پَییز می » معروف است ). در پایان روز کاری، مالدار یا دامدار، برای جبران زحمت چرخه چی، انعام و هدیه یا پول خوش دستی به نام
« چَرخه سَری » در نظر می گیرد . با جمع آوری ، پیچاندن و تاباندن پشم گوسفند توسط بانوان هزارجریبی، و ایجاد گلوله های بزرگ پشمی بر اساس رنگ « می گاندِلِه » ، کار پشم چینی « گوسفن تاشی » به پایان می رسد. از این پشم های سفید، سیاه و قهوه ای ( خیری)، با توجه میزان مرغوبیت و کیفیت آن ، در صنایع نخ ریسی و بافندگی، برای تولید منسوجات پشمی تبرستانی، استفاده می شود.
🔶با پیشرفت تکنولوژی، دامداران، از ماشین پشم چین برقی در زمان کوتاهی ، پشم تعداد گوسفندان زیادی را کوتاه می کنند. استفاده از قیچی پشم چینی دستی یا چرخه ، علاوه بر اینکه زمان بَر بود(زمان زیادی صرف می شد) گاهی پوست گوسفندان را می بُرید و زخم می کرد . برای مداوا و جلوگیری از عفونت و آلودگی و بند آمدن خونریزی ، مقداری ذغال خرد و آسیاب شده روی زخم می ریختند .
🔷مِقراض = قِیچی . ابزاری فلزی یا آهنی است که به وسیله آن پارچه، کاغذ ، مو و اشیاء دیگر را میبُرَند و دارای دو سر با تیغه بُرَنده است که از وسط توسط یک پیچ و مهره یا میخ ، به یکدیگر وصل می شوند.
قیچی از ترکیب دو نوع ماشین ساده یعنی گُوِه و اهرم تشکیل میشود.
🔶نامهای اصیل فارسیِ مقراض ،
« دوکارد، گاز، ناخن پیرای » بوده که مدِتی با نام عربی مقراض و در دورهٔ جدید با نام ترکی قیچی ( قیچا) نامیده میشود و دارای دو دسته با محور حرکتی می باشند.
امروزه ، واژهٔ دوکارد تنها برای اشاره به « قیچی پشمچین دستی : چَرخه » بهکار میرود.
🔶در گذشته ، خیاط های دوره گرد ، از شهرستان های مازندران ، به روستاهای منطقه کوهستانی هزارجریب(تبرستان) مازندران ، می آمدند و مدتی ماندگار می شدند و کار خیاطیِ نوعروسان و تازه داماد ها را انجام می دادند علاوه بر دستمزد اصلی ، پول خوش دستی و انعام یا هدیه ای از صاحب خانه یا بستگانش می گرفتند که به آن پول « مِقراض سَری » می گفتند.
🔶امروزه پیشرفت تکنولوژی و وجود تنوع شغلی ، باعث تولید انواع متفاوتی از قیچی شده هست :
✂️ قیچی لوازم التحریر
✂️ قیچی جراحی یا بخیه در پزشکی
✂️ قیچی حلب بُر یا ورق بُر
✂️ قیچی خیاطی
✂️ قیچی قند شکن ( قند گاز)، قند اَنبُر
✂️ قیچی باغبانی
✂️ قیچی سیم چین
✂️ قیچی آرایش و پیرایش
🔎#پژوهشگر
✍#ابوالفضل_وکیلی
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3531
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜#فرهنگ_عامه
📚#واژگان
🌿بعضی از سبزیهای خوراکی خودرو در مازندران
🌱زلنگ
🌱انارریجه
🌱توبا
🌱اوجی
🌱کولک
🌱بارتنگ
🌱آش کنی
🌱بارنگ به
🌱گزنه
🌱الزی
🌱میشکا ترب
🌱میشکا کاهو
🌱شلمبیک
🌱پیتنک
🌱ترشک
🌱اورشمک
🌱گل گاوزون
🌱اوتره
🌱سیولنگه واش
🌱وره گوش
🌱انجیلک
🌱کنگل
🌱و.....
🌸بهارِه مازِرون چه باصــفائه
🌸وِنِه گل آ،گیاه درد رِه دوائه
🌸پِرِه همدلی هستا مهروونی
🌸خِدا دوندِه،اینجه جای خِدائه
✍شعر از #خسرونقدی_گنجی
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3532
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌺 #تی_تی_های_ادب_مازندران
👥 #زبان_تبری_گویش_شهروندان_قائمشهر
👤 #سراینده_جناب_خسرو_نورانی_کوتنایی:
نِــنــا بـــورده، دَر آ دیــوار گِـــوائــه
خِـنــه یِ جیــک بَـمِــرده، بی صِدائه
شه دل تنگی ره دوش گیرمبه هر روز
زَمـــونـــه چــه اَتَــنــده بـی وِفــائـه
✍️ #برگردان_چارانه (#دوبیتی)_به_پارسی:
مادر رفت، در و دیوار گواه هستند
صدای خانه مُرد و بی صدا شد.
دل تنگی هایم را هر روز به دوش می کشم
زمانه چرا این قدر بی وفاست.
✍#خسرو_نورانی_کوتنایی 🍂🍁
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3533
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💞#خانواده
همه تایی دل و روز و روزگار خش و
دلِ وس🌺
مَشتِ پِغوم بوئین و دل در نِشِست گپ
بزِنین❤️🌺
شِمه تِلا خِش خَوِر🍃
شِمه لَمپا هَمیشِک پِر سو
شِمه تن سالم و شِمه گِمون خِش
شِمه غم و غرصه پَر🍃
شِمه چِش و دِل سِر
شمه دل بهاری، دل و دل خنه، تندیرِ جور گرمِ گرم💕
دِل خِشی شِمه دَر و دروِن و نال بن چرخِ تو هایره و شِمه دوش نشین🍃
شِمه بوم پِرِ بار و کاتی یه دل، خِش خِش🪴
شِمه تِک خنده و سِفره مَشتِ بر کِت، 💐
اَی وَچونِ جا مازرونی و ماری زِوون گپ بزوئن
چنده خِشه، 💜
همدیگرِ وسّه خارِ توک بوئین🍃
مهر و محبت، اَنده قِشنگه
حسودی نا،
کینه دَکِل🍂
جانِ خِدا همه تایی پِشتِ پِنا
اَتّا خِجیر روز ره شِمه سه
آرزو کِمبه🌸🌿🌸
✍️#خانلری_المشیری_مدد
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3534
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜#فرهنگ_عامه
🌿#جنگل
🌴اعضای مختلف و کاربردی یک درخت🌳
در فرهنگ💥جیج : سرشاخه های بسیار نازک نوک درختان.
آخرین نقطه درخت جیج تک
🌿جَرِه : سرشاخه های نازک بدون برگ
🌿چوچِل : سر شاخه
🌿کِچیلِه : تیکه های با تبر بریده
🌿کرب : تیکه ی جدا شده از تنه با تبر
🌿ریشه
🌿چِنگِر : بر آمده ، پای درخت ، وصل به ریشه
🌿گردِبینه : تنه قطع شده
🌿دوشکش : تنه قابل حمل با سر شانه
🌿الوار
🌿پِلوِر : چوب بالای سقف منازل
🌿هِلا : چوبهای زیر شیروانی
🌿چَرده : سرشاخه های برگ دار خوراک احشام
🌿پائه : چوب برای دیوار کشی
🌿کانده : چوپ کلفت تنه درخت
🌿چِنگوم : نصف شاخه کلفت با نوک تیز که برای مهار استفاده می شود.
🌿کِپِر : قطع شده یا ته مانده ی درخت
🌿کتین : تکه ی تنه درخت
🌿پیته : چوب فرسوده
🌿هیمه : هیزم
🌿چَچکَل : چوب آتیش گرفته ی داغ
🌿وشته : نیمه آتش گرفته تکه چوب
🌿شماله : نوعی چراغ جای مشعل
🌿کول : پوست
🌿لاپی : سوراخ درون تنه درخت
🌿کَر : خشک و ترد و نرم
🌿منجِوَر : نه خشک و نه تر
🌿خَرگِل : خورجین چوبی
🌿چَپی : لانه ی چوبی مرغ
🌿پرچیم : دیوار بار سرشاخه های چوب
🌿کَل کِنار : دیوار و ستون چوبی
🌿لَد و پَردی : سقف چوبی و مکمل آن
✍#هادی_اکبری_وسطی_کلایی
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3537
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید غارهایی که نحل زندگی انسانها بوده است.
📌غارهای مایجیشان گروتو در چین، مجموعهای متشکل از ۱۹۴ غار بوده که در نزدیکی تپه ماجیشان در تیانشوی چین ساخته شده است.
📌این مجموعه #غار، شامل بیش از ۷۲۰۰ مجسمه بودایی و بیش از ۱۰۰۰ متر مربع نقاشی دیواری است.
📌آنگونه که تخمین زده میشود، کار ساخت این مجموعه از اواخر دوره شین (یعنی سالهای ۳۸۴ تا ۴۱۷ میلادی) آغاز شده است.
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷#ایران
🎥ببینید تبدیل تصاویر #مشاهیر ایرانی به فیلم توسط هوش مصنوعی
#حقیقت_جالب
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📩شناسه۱۴۰۳۰۷۲۸۲۲۱۲
📜#نسخه
📄#ملا_زین_العابدین_گورزن
💠#علما 🌍#بندپی 🌿#گاوزن
📝متن #انجامه سند:
{{حاجی رضاقلی گورزن در دارالسنه النبی اجمع اصفیا #محمد صلی الله علیه و آله بمدارج جلالش قدم خیر اختیار نمود و به قاعده خیر اختیار نمود و به قاعده الصالحون الباقون به عزم اخلاص به #مشهد و سپس #کربلا رفت و بعد از تمشیت امور خویش با جنود بیکران پیکران گورزانی و تیر و تاش و لتر و فت و لر و یوغ و سخام و گر و فرس در #بن_پی به سلوک و سجود بر نشست.
...[ناخوانا] الدنیا و الدین معین الاسلام ....[ناخوانا] من نقله الی البیاض فی یوم الاربعا الحادی عشر من رجب المرجب سنه ثمان و اربعین و سبعمائه ....[ناخوانا] و الحمدالله علی التوفیق و منه الهدایه الی سوا الطریق قد تمت هذه النسخه الشریفه فی یوم الاربعاالثامن من صفر سنه ثلاث و ثلثمائه بعد الالف ۱۳۰۳}}
در حاشیه سمت راست سند آمده است:
{{ العبدالاقل ملا زین العابدین ولد ملا اسدالله گورزن ولد ملا حمزه ولد باقر گورزن }}
🖊روخوانی و خوانش
#محسن_داداش_ادملاوند_باکر
۱۴۰۳/۰۷/۲۸
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3538
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#قله اسارون لفور از ویوی #للوه _خالپشت
#سوادکوه
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌍#آمل
🔹 تیم مستندسازی آمل زیبا رفته تو دل خیابونای شهر و از همشهریامون یه سوال متفاوت پرسیده :
اگه بهتون ده میلیارد تومن بدن حاضرید برای همیشه از آمل برید⁉️
از جواب های مردم
حس غرور بهتون دست میده😍💚
🌱#آمل_زیبا
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نسخه خطی چیست:
✍نسخه خطی یا دست نویس در اصطلاح به کتاب های قدیمی گفته می شود که با دست نوشته شده و چاپی نیستند.
همچنین در ادبیات کتابداری، دست نویس به نوشته هایی می گویند که تک نسخه بوده و توسط نویسنده تولید شده است. برای مثال متن اثری که نویسنده مهیا کرده تا به چاپخانه برساند که می تواند شامل همه متون ادبی، علمی و تاریخی و.. باشد.
📌دست نویس ها یا نسخه های خطی به سبب ارزش بالای پژوهشی و آرشیوی حائز اهمیت بسیار هستند. اما آن چه در ادبیات فارسی به آن نسخه خطی گفته می شود، کتاب هایی است که معمولا در دوران قبل از رواج صنعت چاپ در ایران و کشورهای اسلامی تولید می شد.
لازم به ذکر است که تهیه ویرایش انتقادی، تصحیح و تولید فهرست آن ها یکی از مهم ترین پژوهش های ادبی در ایران و سایر کشورهای اسلامی بوده است.
📜تولید نسخه های خطی کهن:
در اویل قرون وسطی دیرها و صومعه سراها مراکز اصلی تولید کتاب بودند. #کشیشان و #راهبان برای زنده نگه داشتن زبان لایتن و بقایای دانش کلاسیک، مسیحیت را ترویج می دادند. #کاتبان در اتاق های نسخه نویسی آثار مذهبی و غیر مذهبی را نسخه نویسی می کردند. پس از چندی نسخه نویسی توسط راهبان افزایش پیدا کرد و کتاب های غیر دینی برای اشراف و پادشاهان و کتاب های دینی برای روحانیون نوشته می شد.
📌با ازبین رفتن انحصار کلیسا بر امر آموزش، تقاضا برای افزایش کتب غیر دینی زیاد شد و بسیاری از کاتبان غیر روحانی کارگاه هایی در نزدیکی دانشگاه ها و مراکز تجاری دایر کردند. پس از سال ها، افزایش برای کتب آموزشی بیشتر شد و راه های نو ابداعی برای تولید کتاب پدید آمد که در نتیجه ازیاد تولید نسخه های خطی یکدست مطابق با متن اصلی بود.
📌در #تمدن_اسلامی هم نسخه نویسی در ابتدا فقط مخصوص قرآن بود و پس از چندی گسترش پیدا کرد. در زمان حکومت عباسی بود که مراکر نسخه برداری توسط صاحب منصبان و شاهزادگان ایجاد شد که افرادی تحت عنوان نسخه نویس و یا کتاب آرا در آن به کار مشغول بودند. زاویه ها و خانقاه های عارفان هم دارای کتابخانه هایی بودند که در آن جا به ایجاد نسخه خطی مشغول بودند.
📌دسته دیگر هم وراقان بودند که شامل بسیاری از فضلا و دانشمندان می شدند که نسخه های خطی به همت ایشان نوشته می شد. در پایان هم باید به خطاطان و خوشنویسان اشاره کنیم که نقش مهمی در ماندگاری نسخه های خطی داشتند. تبریز و هرات از جمله مهم ترین مراکز نسخه برداری ایران محسوب می شدند.
#نسخه_خطی
#خط_و_قلم
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇
📜شکل های نسخه های خطی:
اشکال مهم نسخه های خطی عبارتند از: طوماری، بیاض، مرقع و کتابی.
طوماری قدیمی ترین نسخه خطی است که نمونه هایی از آن در کشور مصر به دست آمده و شامل اسناد دیوانی، وقف نامه ها و گونه هایی از نسخه های قرآنی اختصاص دارد. بیاض شامل اوراقی است که از طرف عرض صحافی و شیرازه بندی شده و از جانب طول باز و بسته شود.
از این قطع بیشتر برای نوشتن دعا، زیارت نامه، نکات ادبی، شعر و نثر استفاده می شود. مرقع ها هم از قطعه های خط و نقاشی تشکیل می شدند و وصالان و صحافان از پیوند قطعه ها با یکدیگر فراهم می آوردند. رایج ترین نوع نسخه های خطی هم کتابی است که منظور همان شکل امروزی کتاب است.
📜حفاظت و نگهداری نسخه های خطی:
به سبب ارزش تاریخی نسخه های خطی و همچنین بی نظیر بودن آن ها، حفظ و نگهداری آن ها حائز اهمیت بسیار است. این کتاب ها در کتابخانه ها و در مجموعه هایی جداگانه نگهداری می شوند. نسخه های خطی قدیمی معمولا توسط آفت ها، حشرات موذی، تابش حرارت، رطوبت و… شکننده و فرسوده می شوند. حتی برخی از آن ها فروریخته و از بین می روند.
با تمام این اوصاف هر ورق از یک نسخه خطی گنجینه ارزشمند از هنر، فرهنگ و تاریخ هر سرزمین است. نکته ای که باید به آن توجه شود این است که مرمت درست، نگهداری و حفاظت اصولی از این نسخ، تهویه مطبوع و تنظیم میزان حرارت و رطوبت باعث کاهش روند فرسودگی نسخه های خطی می شود. همچنین تهیه ریز فیلم و دیجیتالی کردن آن ها برای نگهداری این آثار ارزشمند، ضروری است. با این کار میزان استفاده از اصل نسخه به کمترین میزان کاهش می یابد و در برخی موارد به صفر می رسد.
📜شیوه های شناسایی نسخه های خطی:
هر نسخه خطی ویژگی های دوره خود را دارد و اگر با این ویژگی ها آشنایی داشته باشیم، به راحتی می توان نسخ خطی را از هم تمیز داد. در دوره معاصر برای شناسایی نسخه های خطی از دو شیوه شیمیایی و سنتی استفاده می کنند. در روش شیمیایی یا نسخه شنایی علمی، با مراجعه به ماشین و استفاده از فناوری می توان از چگونگی تهیه کاغذ، مرکب های الوان، تذهیب، مواد جلد و… اطلاعاتی را به دست آورد. در شیوه سنتی هم کارشناسان بر اساس دانش خود تاریخ کاغذ سازی، شیوه خط، چگونگی کاربرد رنگ ها در تذهیب و… را مشخص می کنند.
در پایان لازم به ذکر است که آن چه که در این مقاله به آن اشاره شد، مختصری بود از تاریخچه نسخه های خطی و شیوه ها آشنایی با آن ها. دنیای نسخ خطی بسیار پیچیده و هیجان انگیز است و برای آشنایی بیشتر و دقیق تر با آن ها نیاز است که تحقیقات مختلفی صورت گیرد.
#نسخه_خطی
#خط_و_قلم
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
📜#اَنْجامه
انجامه در نسخهشناسی، به شناسنامهای گفته میشود که رونویس (کاتب) پس از پایان کتابت در آخر نسخه خطی مینوشته است.
📌در انجامهها معمولاً نام و نشان کتاب و پدیدآور و زمان و مکان رونویسی یاد میشدهاست.
✍اعلام پایان یافتن کتاب، عموماً با واژههای «تمّ»، «تمّت»، «قَد فَرَغ»، و «قَد اِتّفقَ الفِراغ» در عربی، و تعبیرات فعلی «تمام شد»، «پایان یافت»، «سپری شد»، و مانند آن در فارسی نشان داده میشده است.
درج نام مؤلف کتاب معمولاً با جمله و عبارت دعایی همراه بودهاست.
📌انجامه، واژهای نوساخته در زبان فارسی است، که بهجای ترقیمه و خاتمه به کار میرود.
✍علی صفری آققلعه می نویسد:
اَنجامه (colophon) ترقیمه؛ دستینه؛ عبارتی که توسّط کاتب نسخه و پس از انجام نگاشته میشده و آگاهیهایی چون نام کاتب، تاریخ و جایگاه کتابت، نام سفارشدهنده و مواردی از این دست را در آن ثبت میکردند.
انجامه را میتوان شناسنامهی نسخه دانست، چرا که مشخّصات اصلی و اساسی نسخه در آن ذکر میشد.
از مهمترین ویژگیهای #انجامه، تمایز آن با متن نسخه بود.
از جملهی این ویژگیها نوع خطی بود که انجامه با آن نوشته میشد (مانند رقاع یا دیوانی) و یا تفاوت ابعاد سطرهای انجامه با سطرهای متن نسخه که آن را معمولاً به شکل مثلّث یا مستطیل درمیآوردند که به آن «بدنهی انجامه» میگویند.
📙صفری آققلعه، علی (۱۳۹۰)، «نسخهشناخت»، تهران: میراث مکتوب، ص۸۳.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠رونمایی از محصولی ایدهمحور از نوع فرهنگی توسط گروه ادبیات و فرهنگ دانشگاه مازندران
📌نوعی #بازی فکری به نام #شعرآشنا
🆔 هاوست، کانال فرهنگ و هنر مازندران
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#تازه_های_نشر
📚 الرسالة الفاطمیة في بعض ألطاف سیّدتنا ومولاتنا فاطمة المعصومة وبعض کراماتها وشرافة زیارتها علیها السلام وفضل ساکنة قم
◾️#تألیف: شیخ محمد بن سلیمان تنکابنی
▫️#تحقیق و تصحیح: شیخ علی عزیزپوریان بروجردی
◾️قطع و تعداد صفحات: رقعی، ۸۸ ص
▫️طبع و نشر: انتشارات علمیه قم، ۱۴۰۱
◾️قیمت: ۵۰۰۰۰ تومان
📌این #کتاب، اثر شیخ محمد تنکابنی، از معدود کتبی است که پیرامون زندگانی، فضائل و کرامات فاطمهی ثانی، حضرت #معصومه (س) و فضیلت زیارت آن بانوی بزرگوار تألیف گردیده و دربردارندهی دو روایت منحصر بهفردی است که در دیگر منابع ذکر نشده است.
📌شایان بیان است که این کتاب براساس نسخهی منحصربهفرد کتابخانهی مرکز احیای تراث اسلامی، به تصحیح و تحقیق استاد شیخ علی عزیزپوریان بروجردی رسیده و برای نخستین بار از سوی انتشارات علمیه در سالگرد شهادت پیشوای هفتم شیعیان، #امام_کاظم (ع) راهی بازار نشر میشود.
🟢شیخ محمد بن سلیمان تنکابنی (متوفای ۱۳۰۲ق)، نگارندهی نامی و پرکار شیعه در سده سیزدهم و چهاردهم هجری قمری است. مشهورترین اثر وی «قصص العلماء» نام دارد.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#علما
📜#مکاتبه منظوم علامه ملامهدی نراقی (رحمت الله علیه)
با علامه سید مهدی بحرالعلوم نجفی طباطبایی بروجردی (رحمت الله علیه)
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✍تم الشرح المبارك المتعلق بالصحيفة الشريفة على يد مؤلفه الفقير إلى الله الغني نعمة الله الحسيني الجزائري في بلدة خرم آباد أوان انصرافي من زيارة مولاي الرضا عليه السلام سنة الثامنة والسبعين بعد الألف و هذا الشرح مختصر شرحنا الكبير على الصحيفة...
📚نور الأنوار ج١ ص٧٦/ مقدمة التحقيق
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
بنات_النبي_ام_ربائبه_السيد_جعفر.pdf
376K
📚#کتاب بنات النبي أم ربائبه
سید جعفر مرتضی عاملی(ره)
✍این کتاب #تحقیق مفصل و جامعیست پیرامون اینکه دخترانی که بغیر از #فاطمه_زهرا سلام الله علیها به پیامبر و ام المومنین #خدیجه سلام الله علیها نسبت داده شده دختران هاله خواهر ام المومنین خدیجه سلام الله علیها و در واقع دختر خوانده و ربیبه پیامبر صل الله علیه و آله هستند.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
Brochure.pdf
19.1M
📚معرفی مجموعه آثار حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
🌐http://nashresra.ir
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜سند فوق گزارشی است از آنچه که آیت الله شیخ محمدتقی آملی(رحمت الله علیه) در نامهی خود به پاپ نوشته.
طبق اطلاعات ساواک این نامه توسط دکتر کاظم #آملی که در لندن مشغول تحصیل بود به واتیکان ارسال میشود.
📄مضمون نامه از این قرار است:
چرا امت تو قومی را که پیغمبرت را زنازاده و مادرش را زانیه میدانند بر امتی که پیغمبرت را کلمةالله، و مادر او را طاهره میخوانند مسلط کردهاند؟ جواب پیغمبرت را در روز قیامت چه میدهی؟ و بعلاوه بچهها، زنان و پیرمردان ساکن در مناطق اشغالی اسرائیل چه تقصیری دارند که اینچنین بایستی جان و مال آنها در معرض خطر قرار گیرد؟
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
حدود حکومت صفویه در زمان شاه اسماعیل و حکومت های عثمانی و ممالیک مصر.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#کتاب
📗کتابی در باره تمدن اسلامی منتشره در ۱۳۰۴ ق و تقدیم شده به #ناصرالدین_شاه_قاجار
💌اهداء کتاب از طرف:
محمد بن کاظم البروجردی
✍دکتر #یوسف_الهی:
سلام و ارادت.
نویسنده ی کتاب حضاره الاسلام، جمیل نخله المدور است که در مصر منتشر شده و او کتاب را به ناصرالدین شاه قاجار هدیه داد.
محمد بن کاظم بروجردی این اثر را خریده بود.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─