هدایت شده از میرمریم
🇮🇷شهید کافی در سال ۱۳۳۹ با دختر سیدحسین موسوی شاهرودی ازدواج کرد. حاصل این ازدواج هشت فرزند (شش دختر و دو پسر) بود.
👇
◼️ همسر "حاج شیخ احمد کافی"
خانم بی بی طیبه موسوی شاهرودی
درگذشت.
◻️ همسر خطیب نامدار و روحانی مبارز و انقلابی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ احمد کافی(ره) پس از طی یک دوره بیماری درگذشت.
◻️مرحوم حجت الاسلام والمسلمین احمد کافی، واعظ و خطیب مشهور پیش از انقلاب بود که سال ۱۳۱۵ در مشهد متولد شد.
📌وی در ۱۶ سالگی راهی نجف شد و از علمای بزرگ حوزه نجف بهره برد و مفتخر به کسب اجازه از علمای آن حوزه شریف همچون آیت الله خویی و امام خمینی(ره) شد.
◻️ ساخت مهدیه تهران، ساخت درمانگاه، کمک به نیازمندان، ایجاد صندوق قرض الحسنه، تأسیس حوزه علمیه، ساخت مسجد، مدرسه و حمام در ایلام، ساخت و بازسازی چندین حمام، مدرسه و مسجد در دیگر شهرهای استان ایلام و روستاهای اطراف از خدمات آن مرحوم محسوب میشود.
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
@sayedhmirmaryam
•●◉✿#اَُِلَُِلَُِهَُِمَُِ_عَُِجَُِلََُُِ_لَُِوَُِلَُِیَُِک_َُِالفرج✿◉●•
📡✦࿐჻ᭂ💚🇮🇷💚჻ᭂ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دارکِتِن
📹در این کلیپ چه پرنده ای میبینید ؟
🕊دارکتن. خاطره خوبی از این پرنده نارمه.نهلنه منزل سر ادم کمه باخسه.
🕊دارکوب دو نوع هست:
👇
یکی کوچکتر همان #دارکتن (ویدئوی بالا) که رنگ پرهایش چندگانه هست (سر قرمز، بال مشکی، بدن سفید، خطی از گردن سبز، دم مشکی )
👇
📌دیگری #دارطلا با جثه بزرگتر از دارکتن و رنگ پرهایش بیشتر سیاه و رنگ سرش سبز که به سیودارطلا معروف هست که بیشتر در پرتاس زندگی می کند و با ضربات محکمتر و صدای خاصی به تنه خشک و توخالی درخت ضربه می زند که به قول آقا سید، در آرامش جنگل مانع خواب آدم می شود ولی صدایش جالب هست.( بم و کلفت و ممتد).
✍سلام.دار طلا دو نوع است:
👇
یکی سبز و دیگری سیاه که نوع سیاه آن خیلی کمیاب هست و فقط در پرتاس آنهم به ندرت پیدا میشه .
📌دار کتن هم دو نوع هست:
👇
یکی همین که تو فیلم بود و یکی هست که کوچک و زیباتر است یعنی بیشتر سیاه و سفید هست که این نوع هم کم پیدا میشه.
✍یک مثال هم هست که معروف به توبه دارکوبی هست میگن دارکوب صبح تا غروب برای خوردن کرم به تنه درخت ضربه میزنه شب که شد گردنش درد میگیره با خودش میگه توبه، دیگه به درخت نوک نمیزنم اما صبح یادش میره و هنوز هوا روشن نشده صدا تک تکش به گوش میرسه آدمهایی که توبه میکنند و میشکنند توبه آنها دارکوبی هست.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#تاریخ_پژوهی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#جوله
📜نام دیگر جوله چیست؟
جوله شیر دوشی اسم دیگری هم دارد
📌تاکلی... یا تاکلیک. که کوچیک تر از جوله بود.
📌ما میگیم جاله
📌همون جوله درست بود. جول یعنی دارای عمق.
📌درود بر شما تاکلی درسته همون جوله کمی کوچکتر اما جاله هم معنی خُرد میده مثلاً میگن قند یا برنج جاله بیه یعنی خُرد شده که در اینجا همون معنی جوله کوچکتر میده.
📌بله درسته.. خاکه قند خبر گتمی قن جاله😂
✍سلام
🌷 جوله🌷
اینکه می گویند جوله یا جاله
بستگی به گویش ها در مازندران دارد که در شهرستان های مختلف آن متفاوت هست.
📌جوله وسیله ای است برای دوشیدن شیر از گاو، لذا دهانه ای گشاد دارد تا فرایند دوشیدن شیر راحتر باشد و شیر با ارزش گاو هدر نرود که قدیمی تر از خالی کردن تنه درخت آنرا درست می شد و هنر دست خراطان و چوب تراش ها بود و به آن #چو_جوله می گفتند.
📌بعد از رواج مس و مسگری این وسیله با مس ساخته می شد که در فرهنگ مالداری به آن #مس_جوله می گویند و برای دور ماندن از اکسیک مس که سمی هم هست تمام داخل و بیرون آنرا قلع اندود می نمودند و هم اینکه با قلع کاری توسط قلع چی (قلیچی در محاوره مازندران) جوله زیباتر و تمیزتر جلوه می کند.
👇👇
نماشونِ صحرا من زمه مار مار
جوله ره دچیمه قطار به قطار
کِشت مه کمرو منگو مه دمال
انده بدوشم تا افتاب بوره مار
📌الان سطل پلاستیکی جای جوله را گرفته
✍سپاس ویژه از جناب محمدعابدی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#تاریخ_پژوهی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#چهره_ها
🔰کریم مجتهدی درگذشت
🔸کریم مجتهدی، از استادان به نام فلسفه و از چهرههای ماندگار ایران، درگذشت.
📌او در اولین همایش چهرههای ماندگار در سال ۱۳۸۰ به عنوان چهره ماندگار فلسفه برگزیده شده بود.
🔻مشروح خبر:
ibna.ir/x6jcm
💥پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت فیلسوف غربشناس دکتر کریم مجتهدی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹درگذشت استاد دانشمند جناب آقای دکتر کریم مجتهدی رحمةاللهعلیه را به جامعهی دانشگاهی کشور و شاگردان فرزانهی ایشان و خاندان مجتهدی تبریز تسلیت عرض میکنم.
🔹دانش عمیق، نگاه انتقادی به فرهنگ غرب که خاستگاه تحصیلیِ او بود و تربیت شاگردان فراوان، از ویژگیهای این فیلسوف غربشناس بود. مغفرت الهی را برای او مسألت میکنم.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#تاریخ_پژوهی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📝باسلام و احترام خدمت جنابعالی
قدیم پرجایی یک مثال داشتنه که:
{ اتتا گو هرچی لاغر بوعه شه خدده سرخ کننه }
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#تاریخ_پژوهی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#منظومه_پازواری
#امیر_گوهر
📜مشهورترین منظومه بومی مازنی
✍#امیر_پازواری، مشهورترین بومیسرای مازندرانی است که سرودههایش موضوع تحقیق علاقهمندان و پژوهشگران ادب عامه قرار گرفته است.
📌با چاپ امیریها و سرودههای منسوب به او با نام «دیوان امیر پازواری» در دهۀ گذشته، منظومهای به نام «امیر و گوهر» در شمار منظومههای عاشقانه ادبیات بومی مازندران جلب توجه کرده است.
📌 از اینرو این جستار با بررسی پژوهشهای انجام شده، در صدد برآمده تا امیر و گوهر را با توجه به ویژگیهای منظومههای عاشقانه، مورد بحث و بررسی قرار دهد.
📌نقد و بررسی #پژوهشها نشان میدهد روایات افسانۀ دیدار امیر با حضرت علی (علیه السلام)، پایه و اساس منظومهای است که نام امیر و گوهر بر آن نهادند.
📌 #امیر_و_گوهر از شخصیتهای افسانه هستند؛ اما رویدادها حول دیدار با حضرت علی(علیه السلام) میچرخد و به سیر داستانی و رویدادهای عاشقانه دلالت نمیکند.
📌در واقع از امیر و گوهر تنها افسانهای برجاست و برخلاف انتظارِ محققان و دوستداران ادب عامه، منظومهای به این نام در مازندران وجود ندارد.
📌از امیریها و دوبیتیهای منسوب به امیر پازواری بهواسطۀ توصیف احساسات به «گوهر»، فقط میتوان منظومهای غیرروایی متصور شد؛ چون تنها بُرشِ کوتاهی از زندگی امیر و گوهر در سرودهها نمود دارد و از آنجا که سیر داستانی و سرگذشت عاشقانهای از امیر و گوهر وجود ندارد، نمیتوان داستان را در چارچوب منظومههای روایی عاشقانه قرار داد.
🎼
#امیری_خوانی
اول بوم بسم الله نوم خداره
صلوات برس بر محمد صل الله ره
خـــله مــرد خامبه جـواب بوه الهی
یـــونس پیغمبر دره شکم مـاهـــی
دریا پشت آب بند و آب پشت ماهی
مـــاهی پشت آب بند و ســر الهی
*
بـوم یا علی سو دکفه امــته دل
علی بالــه ماس هسه قیامت پل
قیامت پل یه مـــــــوی نازکی یه
چند تا بی نماز اون پـله یور نشی یه
*
حسن و حسین (ع) فاطمــــه بزاره
عجب نوری پاک داشته وشـــون دتاره
امیر المومنین (ع) وشــــون بابا هـه
ونگ هکنم ونه خــــــواره صـــــداره
*
امیر باته یک بار بــــــــورم جوون بهووم
کله سنگه دشته جــــــوون بهووم
بورم مدرسه قرآن خــــــــــون بهووم
پیش محمد(ص) رو گــــــــــردون نهووم
*
ناماشـــون صحرا وا دکته صحـــــــراره
داره چله چـــــو بورده مه قــــواره
تازه بـــــوره شیر دکفه مــــه پلاره
خبر بمـــــــو ورگ بزو مــــه گیلاره
***
دریــــــوی کنار بدیمـــــــه یک ستاره
قنبر جلـــــو دار شاهــه مردان سواره
شاهــــــه مـــــردان برس مه مدعاره
بــــورم کشه بــــــزنم قبر امام رضاره
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#زبان
#مازنی
#زبان_مازنی
✍زبان مازندرانی و زبان های باستانی #ایران ارتباط زیادی باهم دارند.
📌در واقع زبان های امروزی ایران بازمانده ی زبان های کهن ایرانی هستند که هریک با توجه به شرایط جغرافیایی و فرهنگی و قومی سخن وران شان راه خودشان را رفتند و تبدیل به زبان های مجزایی شدند.
📌مازنی یکی از زبان های مهم ایرانی است که بسیاری از ویژگی های زبان های کُهن مثل پهلوی پارتی و سغدی رو حفظ کرده است.
📝در اینجا به بررسی چند واژه ی مازنی و ریشه یابی آنها می پردازیم:
✍در خیلی از گویش های مازندرانی به سوزن می گویند ((دَرزِن)) (darzen).
این واژه از ریشه Darez ya darz اوستاییه و به معنی محکم کردن و بستن که بعدها معنی دوختن رو هم پیدا کرده است.👇
در فارسی دَری واژه ی دَرزی به معنی خیاط از همین ریشه است.
✍واژه ی بعدی ((اش)) (ash) هست به معنی خرس .
در زبان اوستایی ((اَرش)) به معنی خرس بوده است.
با گذشت زمان همه ی زبان ها دچار تغییر می شوند.
بسیاری از حروف هم به حرفهای دیگری تبدیل می شوند یا از بین می روند، در مورد این واژه هم همین طور است. یعنی حرف الف در واژه ی ((اَرش)) در بعضی زبان ها مثل فارسی به ((خ)) تبدیل شده و ((ش)) هم بدل به ((س)) شده و واژه (( خرس)) رو در فارسی داریم ولی در مازندرانی فقط ((ر))حذف شده است.
پس این دو واژه هم ریشه اند و تنها شکل تلفظشون در زبانهای مختلف باهم فرق کرده.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💌سروده های مخاطبین #ادملاوند
#مازنی
📝بِهارِ نرمِ وارِش تِره بَنِه
ابرِ نَم نَمِ خونِش تِره بَنِه
اون گِدر که سِما سر گینه ویشه
گِلِ وَنوشه خِش تِره بَنِه
📝وَرفِ سِما کِنده هِوا تِه بِرو
ویشه کِنده اِسبه قِوا تِه بِرو
توم نَبونِه درد و غم للِه وا
وَرف لو کِنده سیو هِوا تِه بِرو
📝وارش، وَرفِ سِما بَیّه نِمویی
غِصه هَمتی کوفا بَیّه نِمویی
مِرِه بَوتی تیرِما گِردِنی تِه
اِسا شَروینِه ما بَیه نِمویی
✍️ علی لاریجانی
📝وَرفِ کِلو کِلو و تو نِمویی
جنگلِ بِکِ بو و تو نِمویی
دِشتِ کوه و جَنگل اِسپه بَیه
مِه دِل بَوِ کَهو و تو نِمویی
📝دِ راهِ گت کلا تا محله ی تِک
تیرِنگ زَنِه بِهاره بَهر شِه کِرک
گت کلای محله تا اون کِرِ بِن
هِلا زینوئِه اویا، چپونِ وِنگ
✍️ علیرضا محمدجانی
📝وطن تِه صِفا ره مِن بِنازِم
تِه آب و تِه هِوا ره مِن بِنازِم
بِهاره لاله زاره مِن نَميرِم
تابِسِّن وَقتِ كاره مِن نَميرِم
پِئيز جَم هاكِنم قوت زِمِستون
زِمِسِّن وَرف وباره مِن نَميرِم
مِه دِل خوانِه که اون قدیما بیبو
کَلچو خِنِه، لوش و کلک وا بیبو
جانِ بَبای توره صِدا بیبو
کِرچالِ سَر، ننه ی نَجما بیبو
(✍️ عباس طهماسبی #عمران)
📝تِه مِلک خِردیم گِسفِن شو چَر بیارِم
لَلِه بَزِنِم تِه خو رِه سَر بیارِم
لَلِه بَزِنِم تِرِه شِه وَر بیارِم
چِم بَیتِه شو سِتاره دَر بیارِم
وطن تِه دَشت و صحرا، ویشه و کو
وِرگ دِممال تَجِنه، اِشکاری جِلو
وطن ماری هاکن، گَهره هاده تو
پلنگِ لِر بیه، تِه ویشه و کو
✍️ علی هاشمی چلابی
📝روجینِ وا هاکِن مِه یار در اِنه
سَبزِ جِمه غَزِل سِوار در اِنه
دار و خال ره تِتی بِشته نِشونه
ناسورِه دِلِسِّه قِرار در اِنه
میا بَیته هِوا بَیته مه دَممه
بَزِن وارِش بَشوره دِله غَممه
✍️ خاطره صابری
📝بِهارِ نرمِ وارِش تِره بَنِه
ابرِ نَم نَمِ خونِش تِره بَنِه
اون گِدر که سِما سر گینه ویشه
گِلِ وَنوشه خِش تِره بَنِه
📝تِه دَسه هيمه و رَسِن بَوِرده
تِه قِدِ نشاء و خرمِن بَوِرده
اَتا دَم راحِت دِنيا نکِردی
تِه عمرِ صحرا بَتِتِن بَوِرده
تِه مِه گَره دايی توئِه بِلاره
تِه شو مِسِه نَشی خوئِه بِلاره
مِسِه لالا خونِسی تا صواحی
مِسِه داشتی آرزوئِه بِلاره
تِه دوش مَشته هيمه، مِن تِه بِلاره
تِه دس پِره پينه، مِن تِه بِلاره
يا نِشاء کِردی يا مال په دئی
تِه سر ا تن خسه، مِن تِه بِلاره
📝اِفتاب تِه دل گوشه نَوونِه
بِهار تِه دَسِه وَنوشه نَوونِه
اگه دِنيای خِشی مِه بووشه
جانِ مارِ گرمِ کَشه نَوونِه
✍️ شعبان نادری رجه
📝مِه دلِ غَم بَهیته غَم بَهیته
مِه دلِ ناله ی همدم بَهیته
بورِم سَرکوه بِوارِم ابرِ واری
کِجه بورم که چشِ نَم بَهیته
✍️ خاطره صابری
📝بَبا بوردا اَمِه چِش راه بَمونِس
سِرِپیشه لوش هم هِلا وا بَمونِس
دیاری اَمه چِش صحرا بَمونِس
وِنِه جا خالی این دِنیا بَمونِس
میا بَیته هِوا چَنه خجیره
زِمسون وَرف و وا چَنه خجیره
بِخاری هیمه تَش، چایی وِنه سر
صدای لَلِه وا چنه خجیره
(خاطره صابری)
📝خوامه اَبرِ واری تِره بَوینِم
بالا جا دیاری تِره بَوینِم
بورِم بِلِندِ کوهه سَر هِنیشم
خوبِله ویشاری تِره بَوینِم
(هادی اکبری)
📝وطن خوامِه که تِرِه شاد بَوینِم
تِه مِلک و [سامون] ره آباد بَوینِم
تِوِسه بیارِم صد دلِ اَرمون
تِره کوتِرِ واری آزاد بَوینِم
(حسن رجبی)
📝وارِش، وَرفِ سِما بَیه نِمویی
غصه هَمتی کوفا بَیه نِمویی
مِره بوتی تیر ما گِردِنی تِه
اِسا شَروینه ما بَیه نِمویی
(علی لاریجانی)
📝چی بَیه تِلِم، کَلِز و کَچه
کِجِه بورده جوله، اون دست و پنجه
بِرمِه گَلی بِلبِل گِته تیکا ره
خرابِ مِنزِل بی گالِش تیناره
📝لَمپا ره تِسِه سو کِمِه دَگردی
تَشی سِمبار ره او کِمبه دَگردی
سِرخ گل ره سِرپیش تِسِه کارمبه
سِره خِنه ره نو کِمبه دَگردی
(دوستعلی علیخانی)
📝سرد و سرما بِموئه پَئیزِ شو
صافِ هِوا ستاره زَنه سوسو
گِلِم گِلِم وَرف بِموئه سرِ کوه
پلنگِ لِر بِمو، مَستِ اِشکار کِنِه دو
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
🕌مزار امام زاده عبدالله
🕌مزار آیت الله حاج شیخ موسی
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2202
💥#میرزای_ادملا
📜معرفی #میرزا_محمد_شفیع_ادملائی :
✍میرزا محمد شفیع ، فرزند "حاج میرزا احمد" در سال ۱۱۵۹ قمری درقریه #اِدمُلّاه [باکرمحله] بندپی بابل دیده به جهان گشود.
📝اعتمادالدوله می نویسد که پدر میرزا محمد شفیع (اِدمُلّائی) از چاکران نادر شاه افشار بود. اجداد میرزا محمد شفیع (اِدمُلّائی) از اهالی اصفهان بوده که در عصر سلاطین صفویه به علت طغیان و عصیان توسط پادشاهان صفویه به اجبار از اصفهان کوچ و در (( بندپی )) مازندران سکونت کردند.
💥میرزا محمد شفیع اِدمُلّائی جوانی را به کسب علوم دینی در قریه اِدمُلّاه [باکر محله بندپی] در مکتب #ملاه_علی_باکر طی کرد تا این که حوادث سال ۱۱۹۵ قمری نقطه ی عطفی در زندگی او به وجود آورد.
(ملاه علی باکر فرزند میرزا آقا بن جانی سلطان بن حاجی آقا لَر داداش پور باکر از اجداد خانواده های داداش پور، داداش زاده، پورداداش، حسین پور، گل آقاپور،گل علی زاده و اصغری های در ادملاه بوده است. ملاه علی باکر همچون پدربزرگ و عموهایش؛ ملا محمدفاضل باکر و ملا بهرام باکر باسواد و مکتب دار در #ادملا بوده است.
📌ردپای ملا محمدفاضل باکر و ملا بهرام باکر در سند استشهادیه درویش سهراب بن فیروز درباره ی حُسن انجام کار تولیت مزار حضرت سیدنظام الدین پادشاه امیر در سال ۱۱۲۹ قمری در ایام سلطنت شاه سلطان حسین صفوی که نوشته شد وجود دارد. این دو برادر نوشتند:
بیان واقع است و خلافی ندارد. العبد الاقل محمد فاضل باکر و العبد الاقل بهرام باکر)
📝...حاجی خان جان [داماد ملا آقبا بیک باکر] حاکم بندپی به همراه صفر بیک باکر و تفنگ چیان خود، آغامحمدخان و فتحعلی(شاه بعد) و برادرش حسین قلی خان(جهانسوز) و مادرش را با زنجیر مصلحتی به بندپی برد و در قریه اِدمُلّاه [باکرمحله بندپی] جای داد....و ایشان را از بند گرفتاری رهایی داد.
📜در تاریخ آمده است:
((هنگامی که پیشنهاد و تدبیر حاجی خان جان؛حاکم بندپی و اعیان حلال خور آن جا، اقا محمد خان را از مرگ حتمی رهانده و در بندپی قریه اِدمُلّاه تحت نظارت قرار می دهند،میرزا محمد شفیع از اهالی قریه اِدمُلّاه با خان قاجار آشنا می شود. عهدنامه ای به دست خط میرزا محمد شفیع در خانه ی یکی از اهالی قریه اِدمُلّاه در حضور آقامحمدخان قاجار مکتوب گردیده و با اثر انگشت آغشته به خون امضاء گردید(نسخه ای از این پیمان نامه در ید مرحوم حسین آقاباکر ادملائی بوده است). میرزا محمد شفیع از آقا محمدخان عهد و پیمان گرفت که در وقت استقلال، او را مرجع خدمات قرار دهد. از طرفی تعدادی از اهالی قریه اِدمُلّاه در ذیل پیمان نامه متعهد شدند که در رکاب آقا محمدخان قاجار تا ظفر همراه باشند....)).
📎متن کامل در 👇👇
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2204
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔎ادامه 👇👇
📚همچنین در برخی از منابع تاریخی گفته شده است:
هنگامی که "آقا محمدخان" در اطراف شهر »بابل« به جمع آوری قوا مشغول بود ، شب هنگام به خانه "حاج خان جان" حاکم بندپی رفت و در آنجا یک قرار داد مودت بین این دو به امضاء رسید. این قرارداد توسط میرزا محمد شفیع به رشته تحریر در آمد. سیاق نوشتار میرزا محمد شفیع، مورد پسند آقا محمد خان قرار گرفت و از حاکم خواست که چند مدتی میرزا محمد شفیع در خدمت او باشد. حاکم بندپی نیز با این در خواست موافقت کرد. ترقی میرزا محمد شفیع از این لحظه آغاز و تا آخر عمر خود در دستگاه قاجاریه ادامه داشت.
📝فرزند میرزا فریدون که از مستوفیان دربار و داماد فتحعلی شاه قاجار بود، درباره ی زندگی اش روایتی در معمرین بندپی رایج است که با نظر تاریخ نویسان تفاوت دارد. از افواه چنین برمی آید که وقتی آغا محمد خان در یکی از دهات بندپی؛قریه اِدمُلّاه به حالت تبعید به سر می برد، سردودمان طایفه ی حلال خوریه، به نام ((میرزا خانلر)) با او بد رفتاری می کرد. خان قاجار وقتی به سلطنت رسید، درصدد اذیت و آزار این طایفه برآمد.
📜بر اساس سند مهمی که به تاریخ ۱۲۰۴ قمری به دست آمده است که آقا محمدشخصا، با لحن تندی حلال خوران را به خیانت متهم می کند و آقا سید یوسف شیادهی را به سبب خدمات او هنگام حبسش در بندپی قریه اِدمُلّاه مورد تجلیل قرار می دهد. اصل این سند منتشر نشده نزد سیدمحمد صادق ابراهیمیان شیاده موجود است.
📝متن نامه ی آغا محمدخان قاجار بدین شکل است:
((هو. حکم والا شد، آن که بنابر مراحم خاقانی درباره سلالۀ السادات آقا سید یوسف بندپی شیادهی که در ایام توقف اقدس شهریاری در قریه اِدمُلّای بندپی و خیانت طایفه ضالّه خلال خوریه.... سید جلیل القدر با پسران و عیال، خدمات شایسته و زحمات زیادی در آن زمان گرفتاری و مابعدها کشیدند. لهذا به.......، در عهده دارند. الامر فی صفرالمظفر ۱۲۰۴ قمری،<سجع مُهر آقامحمدخان> افوض امری الی الله،عبده محمد)).
یاداداشت و سجع مهرهای پشت سند:((قلمی شد، عبده الراجی اسدالله، عبده محمد زکی، نلاحظه شد، لالاله الا الله الملک الحق المبین، عبده محمد شفیع))
📝دوران صدارت میرزا محمد شفیع اِدمُلّائی :
دومین شخصی که پس از قتل "حاج ابراهیم خان کلانتر" عهده دار سمت صدارت عظما در سلسلۀ قاجار گردید "میرزا محمد شفیع اِدمُلّائی مازندرانی" بود که از سال ۱۲۱۵ه.ق لغایت ۱۲۳۴ه.ق سمت صدارت عظما را به عهده داشت.
📎متن کامل 👇👇
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2204
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜#وقف_نامه_میرزا_محمد_شفیع_ادملایی_مازندرانی
الحمدالله الذی جعل الوقف وسیله لنیل السعاده و الارض بساطاً لوقف العباد بالعباده خالق النور فی النور ومنزل علی الطور الواقف علی ما یخفی الصدور والصلوه والسلام علی شفیع المذنبین و حجه الله علی الخلق اجمعین سید الانبیاء و السبب ایجاد ارض و السماء علی وصیه و ابن عمه المخصوص بمواخانه لیوم الاخاء و هو بمنزله هارون من موسی والمشکور سعیه فی اهل امتی و صل علیها الائمه الهدی و مصابیح الدجی و اعلام التقی و کهوف و مناعت و جلالت مأب عظمت و حشمت و بنالت اکتساب و وزارت و فخامت و بسالت انتساب موسس اساس نصف و احسان بانی مبانی برو امتنان مهام الانام بالرای الصائب ناظم امور جمهور الخاص والعام بالفکر الثاقب وزیرا ارسطو تدبیر ملک آرای و مشیر مشتری نظیر نکورای اعتماد الدوله البهیه السلطانیه و اعتضاد السلطنه العلمیه الخاقانیه دستور معدلت دستور مکرم صدراعظم دیوان قضا نشان قدرتوأم میرزا محمد شفیع شیدالله بنیان دولته که همواره همت تشبیه مبانی جنات معروف وتعمیر مساجد و مدارس و ابنیه خیریه همچو مهمات مکتب و مملکت برای سعادت آیینش موقوف در اکثری از بلاد و امصار ازمعماری رأی سعادت اقتضایش بناهایی سپهرآسا که هر یک مصدوقه اصلها ثابت و فرعها فی اسماء است آشکار و عیان از جمله آنها مدرسه محمودیه در طهران و مدرسه صدرآباد واقعه در دارالخلوفه طهران است که از غائب صفا و حجرات چون غرفات جنایت مصداق و مقام ربه جنتیان است ودر صحن دلگشاشان از جداول کوثرنشان نمودار فیها عینان تجریان و من دونهما جنتان ومسجد جامع و مدرسه آصفیه واقع در بارفروش مازندران که هر که حیاض و انهار عنبر شمیم چون سلسبیل و تسنیم آنها عینیه گوید فیها عینان نضاحتان لهذا مدرسه مبارکه آصفیه که با غرفات متینه سمایی است ذات ابراج و سلسال دریاچهاش را اگر با فرات و دجله به مقیاس مذاق سنجی هذا عذب فرات و هذا ملح اجاج فضای سرایش چون ساحت مینو نشاط بخش هر شیخ و شابست و حجراتش مرطلاب ذوالعلوم و الاطباب را جناب عدن مفتحه لهم الاعراب اگر از مسجدش که مساجد اربعه را خامس آمد وضعی خواهند مسجد اسس علی التقوی و آرمیدگان زوایایش که چون مهر روشن است که خورشیدش عنکبوت زوایای روزن است در آن ببیتون لربهم سجداً و قیاماً از شمسه ایوان مدرسش مهرانور چون از روی کمر مستنیر و باکر یاس او نهمین سپهر که برترین اساس است سرهمسری بودی اگر چون او مزین بدی بزینتهای دلپذیر طلیسان دار چرخ برای استفاده است در جوار جدارش جایی جدید جسته و در جدیدش تازه نهالی از تاریخ و ترنج که فلک البروج از غیرتشان برنج است. رسته چون از معماری رأی رزینش همو کار لشکر و کشور ساخته و چون مهام جمهور خاص و عام پرداخته آمد. خالصاً توجه الله و طلباً لمرضاته وقف موید نمودهاند بر طالبان علم و دین
و خوانندگان کتب ایمان و یقین که در جرات آن بمفاد و هم فی الغرفات آمنون منزل گزین و به تحصیل علم و دانش با فراغت و آسایش مزین گردند بشروطی چند که مرقوم می گردد اول هر یکی از طلاب خواسته باشد مسافرتی کند که زیاد از یکماه باشد مأذون نیست در حجره خودش را مقفل سازد تا کار مباحثه در آن بماند ثانی: اینکه طایفه یا فرقه فلاسفه صرف و معتقدان ایشان که از بی اعتقادی ظاهر شرع مطهر باشند در آن مسکن نگزیند ثالث اینکه هرگاه یکی از طلاب فسادانگیز و شرارت طلب دور از طریقه صلاح اندیش و ادب وجودش محصلین را موجب آزار و تعب باشد بر متولی است بمصلحت مدرس و ناظر او را از مدرسه اخراج نماید اربع اینکه صحاف و جدول کش و سایر اصناف و فرق و کسانی که مشمول به تحصیل علم نیستند و در آنجا مقام ننمایند.
📎متن کامل در 👇👇
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2204
✍ادامه 👇👇
📜ادامه وقف نامه میرزا محمد شفیع ادملایی مازندرانی
👇👇
خامس اینکه کسانی که از دوستان و آشنایان طلاب باشند و بدیدن ایشان مأذون و مرخص نیستند که شب در حجره ایشان منزل نمایند که کون ایشان در حجره مانع مطالعه و مذاکر آن طالب علم خواهد بود مگر اینکه منزلتی دیگر نداشته باشند و ناچار باشند از بودن در آن و هرکه غیر ایام تعطیل بدیدن طالب علم بیاید مأذون نیست که زیاد از یک ساعت درآن حجره بنشیند مگر آنکه صحبت علمی دارد و تولیت مدرسه مبارکه با سلاله الاعاظم و الاعیان میرزانصرالله که از احفاد عم جناب واقفست مفوض و بعد باولاد احفاد اعمام خویش موکول داشتند که اکبرش معتبر نبوده و هرکه در سلسله ارشد و کامروان تر و دیانتش از سایر بیشتر باشد خود یا متولی داند شرایط تولیت اینکه هرگاه خود در آن بلده است متوجه امورات متعلقه بمدرسه و موقوفات آن باشد چنانچه متولی در بلدی دیگر باشد باید وکیلی امین متدین از جانب خود مشخص کرده که بدقائق امور برسد و نظارت آن را به عالیجناب عزت و سعادت و امانت و دیانت انساب السلاله الاطیاب آقامیرصادق سادات میرکلا و بعد هر گاه اولادش صلاحیت و قابلیت و شایستگی داشته باشد قدغن نکند چنانچه اولادش غیرقابل باشند باید متولی با مصلحت علما و فضلا بلد از سادات و مومنین شهر که بمصلحت تدین صلاح شهور و معروف باشد بنظارت منصوب سازد (از قرار تفصیل دکاکین و حمام و اراضی که در بلده طیبه).
« پنجشنبه بازار »
تمامی سه باب دکان، شش دانگ از یک باب دکان، تمامی دو باب دکان، ششدانگ از یک باب دکان
تمامی سه باب دکان، شش دانگ از یک باب دکان، شش دانگ از یک باب دکان
شش دانگ از یک باب دکان، شش دانگ از یک باب دکان، تمامی دو باب دکان، شش دانگ از یک باب دکان
شش دانگ از یک باب دکان، شش دانگ از یک باب دکان، شش دانگ از یک باب دکان، شش دانگ از یک باب دکان
« بازار مسگرها »
ششدانگ از یک باب دکان ، ششدانگ از یک باب دکان، ششدانگ از یک باب دکان
ششدانگ از یک باب دکان، ششدانگ از یک باب دکان، ششدانگ از یک باب دکان
« چهارسوق » = یک دانگ از یک باب دکان- شش دانگ از یک باب دکان
« بازار بزازها » = شش دانگ از یک باب دکان
« تکیه میرزا آقا » = سه دانگ از کل شش دانگ یک باب دکان، شش دانگ از یک باب دکان- شش دانگاز یک باب دکان
« پشت شهدا » = حس از یک باب دکان، عشر از ششدانگ یک باب دکان
« مزرعه خشت » = تمامی ششدانگ زمین شلتوک زراعی خشت سوار
« پشت مدرسه صدر « = تمامی دوچل زمین باغچه مشجر
که به شروط مقرره که مداخل و منافع موقوفات را به دقت جمع آوری وبعد از حق التولیه که یکعشر و حق النظاره که نیم عشر است تعمیر مدرسه و مستقلات موقوفه مقدم بر سایر مخارج است و بعد از تعمیر باید آنچه بمصرف سوخت و روشنایی مسجد و حجرات می رسد ماه به ماه داده شود و بعد به طلاب آنجا علی قدراستحقاقهم بدهند.
بدین طریق که باید متولی یا وکیل متولی ملاحظه احوال و اوضاع طلبه را کرده کسانی که راه مداخل از برای ایشان نباشد و پدر و عاقله نداشته باشند دادن تنخواه ایشان را مقدم داشته که به علت عدم وجه معیشت از تحصیل باز نمانند و مواجب دو نفر خادم را بطریق و اقتضای آنان باید بدهند و متهولین و کسانی که پدرولی و صاحب مایه دادند و مکتفی احوال ایشان می شود ضرور نیست چیزی بدهند بغیر از روشنایی که باید داده شود.
و آنچه زیاد بماند باید متولی و یا وکیل متولی مناظر بصلاح علما و فضلا و کتب تفاسیر و احادیث علوم ادبیه و سایر که در اصول و فروع دین علما تضعیف کردهاند ابتیاع و وقف علما و طلاب مدرسه نمودهاند قرار نمایند که از آن مدرسه بیرون نبرند و هرگاه برد ازکتب مذکور حتماً داشته باشد متولی و یا وکیل متولی و یا ناظر از مداخل و منافع موقوفات انها را داده که تعمیر نموده اجرت بدهند و نگذارند بزودی ضایع گردد و تا هنگامی متولی در آن بلد نیست وکیل او باید متوجه رتق و فتق امور بشود و حق التولیه باید به وکیل داده بشود.
📌سند وقفیت موقوفه میرزا محمد شفیع اِدمُلّائی براساس احکام علما بوده و نیت واقف همانگونه که از متن وقفنامهی وی پیداست، تعمیر و لوازمات و تحصیل طلاب و حقوق مدرسین عنوان شده و عایدات سالیانه آن نیز به ۷۶۳۸ قران می رسید و امروز نیز اداره اوقاف شهرستان بابل متصدی آن می باشد.
📎متن کامل در 👇👇
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2204
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#قوم_شناسی_ایل_شناسی
#تبارشناسی_تیره_شناسی
#طایفه_شناسی_نسب_شناسی
#خاندان_شناسی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌸نظر مخاطبین ادملاوند👇
نویسنده:اکبر
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت: ۱۴:۱۹
احسنت محسن عزیز کار جالبی بود.
خیلی علاقه مندم در خصوص فرهنگ و پوشش سنتی منطقه پاشاامیر بیشتر بدونم.
مطلبی در این خصوص داشتی برام بفرست.
درود
وب سایت ایمیل
📜سیدنظام الدین؛سید صاعدمرعشی مدفن پاشاامیر بندپی شرقی
نویسنده:اکبر
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت: ۱۱:۵۹
سلام محسن عزیز خوبی؟ چه خبر؟
من مطالب شما را خوندم برای من خیلی جالب بود و کار هات خیلی خوبی دارند. چون خودم همین دورا دور دستی بر آتش دارم می تونم بگم واقعا عالیه.
اکبر
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از قرارگاه باکر در ایران
💌سپاس فراوان از بازماندگان خانواده ی مرحوم #تقی_لفوری؛شاعر نامدار سوادکوه به جهت اهدا قدیمی ترین نوار صوتی ضبط شده {{#منظومه_معصومه_باکر_و_تقی_جنگن}} با صدای مرحوم مشهدی #محمدعلی_تافته در سال ۱۳۴۲ شمسی به پژوهش ادملاوند
🌸#اخبار_باکر🌸
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#قرارگاه_فرهنگی_باکر_در_ایران
@bakershenasi ﷽
📡𖣔❅ ⃟ ⃟ 🇮🇷 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
هدایت شده از قرارگاه باکر در ایران
13۴2_tafteh 01 baker(1).mp3
1.33M
🌺🎼#منظومه_معصومه_باکر_و_تقی_لفوری
🌺🎤#مشهدی_محمدعلی_تافته
🗓ضبظ شده در سال ۱۳۴۲
●━━━━━──────
⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂 ❖ ﷽ ❖
🌺
#قرارگاه_فرهنگی_باکر_در_ایران
🌸
🌺🍃🌸
🍃🌺🍃🌸🍃🌺
🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺
🍃🌺🍂 @edmolavand
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌼
پژوهش اِدمُلّاوَند
📎نظر مخاطبین:
👇
📝جناب آقای عباس عماد
سلام و تقدیر تشکر از زحمات حضرتعالی و همکاران به جهت تلاش در جهت شناسایی بخشی از تاریخ مازندران
در این متنی که ارسال نموده اید در قسمت سجع سند ارائه شد نام عبده اخراجی اسدالله و عبده محمدزکی درج شده .بنده احتمال می دهم این اسامی میرزا اسدالله نوری و محمدزکی خان نوری از دیار بلده نور باشند که با آقا محمد خان همراه بود و بعدها میرزا اسداله وزیر لشکر آقامحمدخان و فتحعلی شاه قاجار شد و محمدزکی حاکم فارس گردید. اصل یا رونوشت سند را دراختیار دارید؟
✍عماد هستم از بلده نور
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#تاریخ_پژوهی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
💥#میرزای_ادملا 📜معرفی #میرزا_محمد_شفیع_ادملائی : ✍میرزا محمد شفیع ، فرزند "حاج میرزا احمد" در سال
📎نظر مخاطبین ادملاوند:
👇👇
📝سلام علیکم.
سرور عزیزم عرض ادب وارادت به محضر شما محقق بزرگوار اینجانب از تبار آیتالله سید یوســف شیاده هستم اگر در خصوص #شجره این جد بزرگوار ما اسناد واطلاعاتی در اختیار دارید که بر معرفت ما بیفزاید یا منابع و اسنادی و کتاب معرفی بفرمایید کمال تقدیر و تشکر و قدردانی سپاسگزاری را از محضر شما دارم .
✍ سید ادیانی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
متن کامل را در این آدرس ببینید 👇👇
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2204
هدایت شده از قرارگاه باکر در ایران
🍃آرزوی شفای عاجل برای پهلوان پیش کسوت کشتی لوچو #نامدار_داداش_پور_باکر
🌸#اخبار_باکر🌸
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#قرارگاه_فرهنگی_باکر_در_ایران
@bakershenasi ﷽
📡𖣔❅ ⃟ ⃟ 🇮🇷 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹تقدیم به متولدین
دهه های ۵۰ و ۶۰🌹
⏰یادش بخیر؛ چه زود گذشت بچگیامون...
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─