فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شیخ_بهایی (روز معمار)
سال ۱۳۸۳ انجمن مفاخر معماری ایران مراسمی را در روز ۳ اردیبهشت مصادف با سالروز تولد شیخ بهایی برپا کرد و پیشنهاد داد تا این روز به نام روز معماری شناختهشود.
قصه کهنترین گلدستههای حرم مطهر رضوی و شاهکاری که به شیخ بهایی نسبت میدهند.
📄متن کامل
B2n.ir/n72518
🌸شیخ بهایی که بود؟
محمد ۱۳ ساله بود که پدرش عزالدین حسین عاملی به خاطر اذیت شیعیان آن منطقه توسط دولت عثمانی از یک سو و دعوت شاه طهماسب صفوی برای حضور در ایران، به سوی ایران رهسپار گردید و، چون به قزوین رسیدند و آن شهر را مرکز دانشمندان شیعه یافتند، در آن سُکنا گزیدند و بهاءالدین به شاگردی پدر و دیگر دانشمندان آن عصر مشغول شد.
📌وقتی او ۱۷ ساله بود (۹۷۰ ق)، پدرش به شیخالاسلامی قزوین به توصیه شیخ علی منشار از سوی شاه طهماسب منصوب شد.
📌 ۱۴ سال بعد، در ۹۸۴ قمری، پدر شیخ بهایی برای زیارت خانه خدا از ایران خارج شد، اما در بحرین فوت کرد.
📌شخصیت علمی و ادبی و اخلاق و پارسای شیخ بهایی باعث شد تا از ۴۳ سالگی شیخالاسلام اصفهان شود و در پی انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان (در ۱۰۰۶ قمری)، از ۵۳ سالگی تا آخر عمر (۷۵ سالگی) منصب شیخ الاسلامی پایتخت صفوی را در دربار مقتدرترین شاه صفوی، عباس اول برعهده داشته باشد.
📌شیخ بهایی در فاصلهٔ سالهای ۹۹۴ ق. تا ۱۰۰۸ ق. سفرهایی چند به خارج از قلمروی صفویه داشت. این سفرها برای زیارت، سیاحت، دانش اندوزی و همچنین به گفته برخی مورخان به سفارت سیاسی بوده است. مکه، مصر و شام از جمله مقصد این سفرها بوده است.
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📸تصویری ازامام خامنه ای در کنار مزار شیخ بهایی رحمت الله علیه /مراسم غبارروبی ۱۳۹۰/۶/۲۳
📜بهاءالدین محمد بن حسین عاملی، معروف به #شیخ_بهائی (۸ اسفند ۹۲۵ خورشیدی، بعلبک - ۸ شهریور ۱۰۰۰ خورشیدی، اصفهان) دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری است که در فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات تبحر داشت و سرآمد دوران خود بود.
📌از شیخ بهایی در حدود ۹۵ کتاب و رساله در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی و هنر و فیزیک بر جای مانده است.
📌به پاس خدمات شیخ بهایی به علم ستارهشناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ را به نام او سال «نجوم و شیخ بهایی» نامگذاری کرد.
📌شیخ بهایی، این عالم و دانشمند بزرگ شیعه، در بعلبک متولد شد. شیخ بهایی دوران کودکی را در جبل عامل در ناحیه شام و سوریه در روستایی به نام «جبع» یا «جباع» زیست، او از نژاد «حارث بن عبدالله اعور همدانی» بودهاست (از شخصیتهای برجسته آغاز اسلام، متوفی به سال ۶۴ خورشیدی).
🌿خاندان شیخ بهایی از خانوادههای معروف جبلعامل در قرن دهم و یازدهم خورشیدی بودهاند. پدر شیخ بهایی از شاگردان برجسته شهید ثانی بوده است.
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2666
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🗓سوم اردیبهشت مصادف با زادروز فقیه، عارف، منجم، شاعر، حکیم، دانشمند ایرانی است که در قرن دهم و یازدهم هجری می زیسته و تبحر او در فلسفه و منطق نه فقط زبانزد زمان خود که هنوز هم شهرت جهانی دارد.
📌امروز دستآوردهای این دانشمند بزرگ در زمینههای مهندسی، هنر و معماری، جزو شگفتیهای جهان محسوب میشود.
📌معماری سنتی ایران از جمله آثار شیخ بهایی و سایر معماران این مرز و بوم، آثار فاخر گرانبهایی است که امروز در شمار افتخار این کشور و بلکه میراث جهانی به یادگار مانده است.
📌بهاءالدین محمد بن حسین معروف به “شیخ بهایی” از نوادگان حارث همدانی یکی از یاران با وفای امیرالمؤمنین است که در بلعبک متولد شد.
📌او همچنین ستاره شناس و منجم بزرگی هم بود که در مهندسی و هنر و فیزیک هم دستی بر آتش داشت. و در واقع مهارتش در ریاضی و معماری زبانزد بودک بخاطر طراحی های معماری بی نظیرش روز ولادتش به نام روز معمار نام گذاری شده است.
📌#شیخ_بهایی در سال ۱۰۰۰ خورشیدی در اصفهان درگذشت و بنابر وصیت خودش جنازه او را به مشهد بردند و در جوار مقبرهٔ علی ابن موسی الرضا جنب موزه آستان قدس دفن کردند.
📌هماکنون قبر وی بین مسجد گوهرشاد و صحن آزادی و رواق امام خمینی در یکی از رواقها که به نام خودش معروف میباشد است.
📌از او آثار زیادی بر جای مانده است. بر اساس پژوهشی، آثار شیخ بهایی، بالغ بر ۹۵ کتاب و رسالهاست. برخی از نویسندگان نیز آثار او را ۱۲۰ عنوان ذکر کردهاند.
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2666
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
⚙خدمات شیخ شیخ بهایی
در عرف مردم ایران، #شیخ_بهایی به مهارت در ریاضی و معماری و مهندسی معروف بوده و هنوز هم به همین صفت معروف است، چنانکه معماری مسجد امام اصفهان و مهندسی حصار نجف را به شیخ بهایی نسبت میدهند؛ و نیز شاخصی برای تعیین اوقات شبانه روز از روی سایه آفتاب یا به اصطلاح فنی، ساعت آفتاب یا صفحه آفتابی و یا ساعت ظلی در مغرب مسجد امام (مسجد شاه سابق) در اصفهان هست که میگویند وی ساخته است.
📌در احاطه شیخ بهایی در مهندسی مساحی تردید نیست و بهترین نمونه که هنوز در میان است، نخست تقسیم آب زاینده رود به محلات اصفهان و قرای مجاور رودخانه است که معروف است هیئتی در آن زمان از جانب شاه عباس به ریاست شیخ بهایی مأمور شده و ترتیب بسیار دقیق و درستی با منتهای عدالت و دقت علمی در باب حق آب هر ده و آبادی و محله و بردن آب و ساختن مادیها داده اند که هنوز به همان ترتیب معمول است و اصل طومار آن در اصفهان هست.
📌از دیگر کارهای علمی که به شیخ بهایی نسبت میدهند طرح ریزی کاریز نجف آباد اصفهان است که به نام قنات زرین کمر، یکی از بزرگترین کاریزهای ایران است و از مظهر قنات تا انتهای آبخور آن ۹ فرسنگ است و به ۱۱ جوی بسیار بزرگ تقسیم میشود و طرح ریزی این کاریز را نیز از مرحوم شیخ بهایی میدانند.
📌ازدیگر کارهای شیخ بهایی، تعیین سمت قبله مسجد امام به مقیاس چهل درجه انحراف غربی از نقطه جنوب و خاتمه دادن به یک سلسله اختلاف نظر بود که مفتیان ابتدای عهد صفوی راجع به تشخیص قبله عراقین در مدت یک قرن و نیم اختلاف داشته اند.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔
📌یکی دیگر از کارهای شگفت که به #شیخ_بهایی نسبت میدهند، ساختمان گلخن گرمابهای که هنوز در اصفهان مانده و به حمام شیخ بهایی یا حمام شیخ معروف است و آن حمام در میان مسجد جامع و هارونیه در بازار کهنه نزدیک بقعه معروف به درب امام واقع است و مردم اصفهان از دیر باز همواره عقیده داشته اند که گلخن آن گرمابه را بهائی چنان ساخته که با شمعی گرم میشد و در زیر پاتیل گلخن فضای تهی تعبیه کرده و شمعی افروخته در میان آن گذاشته و آن فضا را بسته بود و شمع تا مدتهای مدیدهمچنان میسوخت و آب حمام بدان وسیله گرم میشد و خود گفته بود که اگر روزی آن فضا را بشکافند، شمع خاموش خواهد شد و گلخن از کار میافتد و، چون پس از مدتی به تعمیر گرمابه پرداختند و آن محوطه را شکافتند، فوراً شمع خاموش شد و دیگر از آن پس نتوانستند بسازند.
📌 همچنین طراحی منارجنبان اصفهان که هم اکنون نیز پا برجاست به شیخ بهایی نسبت داده میشود.
🌐 https://fararu.com/fa/amp/news/437623
🌼مـــعـــمـــاری...
🌸هنرسرودن شعرفضاست...
🌼معماری رد زمان است بر فضا...
🌸معماری یعنی ساختن خانه وجود تو...
🌼۳ اردیبهشت ،
🌸روز معمار ایرانیان
🌼از گرامیترین روزها که
🌸به یاد استاد بزرگ ایران شیخ بهائی،
🌼توسط معماران جشن گرفته میشود
🌸برهمه مهندسین معمار و دانشجویان
🌼مــعــمــاری مــبـــارک بــــاد💝
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2666
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#روزنامه
📜روزنامه دولت علیّه ایران سال ۱۲۷۸
📝یکی از اولین آگهی های آموزشگاهی ایران
📌تاسیس اولین هنرستان نقاشی ایران توسط میرزا ابوالحسن خان غفاری کاشانی ملقب به صنیع الملک در ۱۲۷۸ ق و به دستور ناصرالدین شاه اتفاق افتاد.
📌روزنامه دولت علیّه ایران در شماره ۵۲۰ چنین نوشته است:
«هر کس خواسته باشد طفل خود را به نقاش خانه ببرد نقاشخانه دولتی باز است و سمیع الملک روزهای شنبه را خود به تعلیم شاگردان خواهد پرداخت...»
📄روزنامه دولت علیّه ایران.
شماره ۵۲۰. ۲۷ شوال ۱۲۷۸
🆔️ @DocRazavi
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2671
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#تَش_کِلِه
#کِلِه_تَش
🔥یاد اون روزها بخـئر
🔥کِله ره تَش کِرده مار
🔥کِلِنْ ره زوئه کنار
🔥تاکـه کِـلوا بَپِـجِه
🔥یا که تندیر کِرده تَش
🔥پَـته وه نـون لِـواش
🔥یا فطیر یا پَنجِـکَش
🔥یاد اون روزها بخئر
✍️ ایسا غفوری
📸نجما نجار
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2668
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
🍀واتِـــگ (رازیانه)
📸 آقای مجید زارع از روستای لوجنده _هزارجریب مازندران
#مازندران
#پژوهش
#ابوالفضل_وکیلی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
⚖ـ☫﷽☫ـ ⚖
⏰#زنگ_حقوق
🟡موضوع:
مهلت اعتراض نسبت به نظر کارشناس رسمی دادگستری چند روز است؟
۱) مهلت اعتراض به نظر کارشناس در دادگاه عمومی حقوقی چندروزاست؟
مهلت اعتراض به نظر کارشناس رسمی دادگستری در پرونده مطروحه در دادگاه عمومی حقوقی ، ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ اخطاریه می باشد و طرفین می توانند ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ اخطار ، به دفتر دادگاه مراجعه کنند و با ملاحظه نظر کارشناس چنانچه اعتراضی داشته باشد بطور کتبی اعتراض خود را اعلام کند .
۲) مهلت اعتراض به نظر کارشناس در مرحله مقدماتی پرونده در دادسرا چندروزاست؟
مهلت اعتراض به نظر کارشناس در مرحله مقدماتی پرونده در دادسرا ، ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ اخطار می باشد .
۳) مهلت اعتراض به نظر کارشناس در مرحله اجرای احکام مدنی چندروزاست؟
مهلت اعتراض به نظر کارشناس در مرحله اجرای احکام مدنی ، ظرف ۳ روز از تاریخ ابلاغ اخطاریه می باشد .
🔴موضوع:
🔒مهر و موم ترکه:
معنی مهر و موم ترکه چیست؟
از لحاظ حقوقی،مهر و موم ترکه عبارت است از اقدامی که توسط مراجع قضایی صورت میگیرد،تا ورثه از هرگونه استفاده و دخل و تصرف در ترکه ممنوع شوند و این امر به منظور حفظ و نگهداری از ترکه انجام میگیرد.
مهر و موم ترکه صرفاً با درخواست هر یک از ورثه متوفی یا نماینده قانونی آنان،موصیله در صورتی که وصیت به جزء مشاع شده باشد،طلبکار متوفی و وصی انجام میگیرد و همین افراد نیز حق رفع مهر و موم ترکه را دارند. درخواست رفع مهر و موم ترکه نیز به دو صورت بدون تنظیم ریز ترکه یا با درخواست تنظیم ریز ترکه صورت میگیرد.
🟠موضوع:
سرقفلی چسیت؟
امروزه سرقفلی در میان بازاریان وکسبه و اصناف به دو صورت دیده می شود که هر کدام با کمی مسامحه، مقررات و قوانین و شراط خاص خود را دارند .
📌نوع اول- سرقفلی که از حق کسب و پیشه حاصل شده است:
این نوع سرقفلی که ریشه در حق کسب و پیشه حاصل از قراردادهای اجاره قدیمی ( اجاره های قبل از ۷۶) دارد در واقع حقوق قانونی مستاجر سابق یک محل است که دست به دست واگذار می گردد و در میان عامه مردم سرقفلی نام گرفته است .
📌نوع دوم- سرقفلی واقعی :
این نوع سر قفلی در واقع حاصل حق کسب و پیشه یا اجاره های سابق نیست. بلکه در این نوع سرقفلی، مالک مغازه بدون اینکه ملک خود را واگذار نماید سرقفلی ملک (حق کسب وکار در ملک) را به مدت نامحدود با اجاره ماهیانه با شرایط خاص به فردی واگذار می کند و براساس این قرارداد ، مالک سرقفلی بدون مالکیت دراعیان یا زمین مغازه ، حق استفاده از مغازه و کسب وکار در آنجا را بدست می آورد و می تواند این حق را به نحو مقتضی برابر شرایط مقرر بین خود و مالک به اشخاص دیگر نیز واگذار نماید.
#کارشناس_رسمی
#ترکه
#سرقفلی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2669
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#توصیه_قرآن
*فَتَبَيَّنُوا:*
💥اهل تحقیق و بررسی باشید، قبل از اینکه سخنی بگویید، خوب در باره آن تحقیق کنید.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
AUD-20230623-WA0003.opus
2.15M
🌍#بندپی
🌍#فکچال
🌿#خاندان_بیژنی
🌍#فرح_آبادساری
🕌#محمدسلطان
🎙صوت استاد فرهاد بیژنی
💠استاد فرهاد بیژنی فرزند مرحوم عزیزالله از محمد سلطان می گوید.
#تاریخ_شفاهی
📜🎤📝📖📚🗂
📩 ارسالی استاد سید مهدی بیژنی پویا
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
🟢#مقام_معظم_رهبری:
((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.))
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
@Mohsendadashporbaker
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
20120504151530-6069-18.pdf
1.68M
📗آستانه های مازندران
📝به قلم محمدتقی دانش پژوه
🕌مزار امامزاده سید محمد علیه التحیه و الثناء واقع در دارالسلطنه ی فرح آباد
📜این سند را 👈مرحوم دکتر دانش پژوه خوانده و در دوران پهلوی در مجله معارف اسلامی منتشر نمود.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
🟢#مقام_معظم_رهبری:
((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.))
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
@Mohsendadashporbaker
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌍#مازندران
🌍#آمل
📚#محققین
💠#دانش_پژوه
📝محمدتقی دانشپژوه آملی؛ کتابدار، کتابشناس، فهرستنگار، نسخهشناس، محقق، مصحح، و صاحبنام در نشر متون ناشناخته زبان فارسی، استاد دانشگاه، و عضو پیوسته فرهنگستان زبان فارسی در سال ۱۲۹۰ ش. در خانوادهای روحانی و هنرمند در آمل بهدنیا آمد.
🌿جدش میرزا گلعلی خطی خوش داشت و با نوشتن قرآن کریم زندگی پارسایانهای را در دهکده “درکا” میگذراند. پدرش حاج میرزا احمد درکایی دیلارستاقی لاریجانی از مجتهدان و فقیهان بنام آمل و لاریجان بود.
📌دانشپژوه تحصیلات مقدماتی را نزد والدین و ملای مکتبی بهنام میرزاعلی بارفروش و نیز در مدرسههای حاجعلی کوچک، هاشمی، جامع، و امام حسن عسگری در ناندل (روستایی در بخش لاریجان) و آمل فراگرفت.
📌از دیگر استادان او مولی عبدالله یزدی، میرزا جلال اعتضادی خوشنویس آملی، شیخ ابوالحسن آملی، میرزا ابوالحسن آملی، و میرزا عزیزالله طبرسی بودند.
📌مقارن تحصیل در دوره دوم متوسطه، بهصورت متفرقه مدتی را نیز در مدرسه صدر تهران که در سمت راست پلههای در ورودی مسجد شاه بود به کسب علوم عقلی و نقلی گذراند.
🌐http://6bahmanpress.ir/news-596/
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2670
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌍#مازندران
🌍#آمل
📚#محققین
💠#دانش_پژوه
📌پس از اتمام تحصیلات متوسطه و درگذشت پدرش، در هجده سالگی به مدرسه فیضیه قم رفت و از محضر استادانی چون میرزا ابوالفضل گلپایگانی، آخوندملاعلی همدانی، آیتالله مرعشی، میرزا محمدعلی تهرانی، میرزا قوام لاریجانی، سیدمصطفی کردمحلهای، شاهآبادی، آیتالله میرزا هاشم آملی، و دیگران بهره گرفت.
📌پس از دو سال اقامت در قم به آمل بازگشت و نزد دو تن از مجتهدان آنجا به نام ابوالقاسم فرسیوی و آقا محمد غروی رینهای مکاسب و رسائل شیخ مرتضی انصاری دزفولی را فراگرفت.
📌در سفرهایی که از قم به تهران میکرد از درس استادان دیگری چون میرزا طاهر تنکابنی، میرزا یدالله کجوری، میرزا مهدی آشتیانی، و عصار در دانشسرای عالی، و سیدحسن رستاقی در زمینههای مختلف علوم عقلی و نقلی استفاده میکرد.
📌دانشپژوه در سال ۱۳۱۶ به تهران آمد و وارد دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۲۰ موفق به دریافت لیسانس گردید.
🌐http://6bahmanpress.ir/news-596/
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2670
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌍#مازندران
🌍#آمل
📚#محققین
💠#دانش_پژوه
📌اشتغال او به کتابداری در خرداد ۱۳۱۹، در دانشکده حقوق، آغاز شد و از فروردین ۱۳۲۱ به دبیری دبیرستانهای تهران و سپس به تدریس در دانشگاه نایل گشت.
📌در بهمن ۱۳۳۱ به معاونت کتابخانه دانشکده حقوق منصوب گردید و نزدیک به ۲۵ سال در این مقام فعالیت داشت.
📌در آذر ۱۳۳۳ به ریاست کتابخانه کتب خطی دانشگاه تهران و در مهر ۱۳۳۴ به ریاست کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، که قبل از او برعهده منوچهر ستوده بود، منصوب شد؛ در خرداد ۱۳۴۳ به مشاورت فنی کتابخانه مرکزی و در تیر ۱۳۴۶ به عضویت کمیته این کتابخانه نایل گردید و، در ضمن این تحولات، همچنان سمت معاونت کتابخانه دانشکده حقوق را نیز برعهده داشت.
📌وی در بهمن ۱۳۳۴ از طرف شورای دانشگاه تهران مأمور تدریس دروس “درایهالحدیث” و “فرهنگ ایرانیان” در دانشکده الهیات و معارف اسلامی شد.
📌تدریس “منطق”، “تاریخ فلسفه اسلامی”، “تاریخ خاورشناسان”، و “روش تحقیق” در دورههای لیسانس و فوق لیسانس نیز بر عهده او بود و در دوره دکتری به تدریس “عرفان اسلامی” و در دانشکده ادبیات به تدریس متن “الملل والنحل” شهرستانی اشتغال داشت.
🌐http://6bahmanpress.ir/news-596/
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2670
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌍#مازندران
🌍#آمل
📚#محققین
💠#دانش_پژوه
📌در سال ۱۳۴۸، دانشیار نیمه وقت دانشکده الهیات شد و از معاونت کتابخانه دانشکده حقوق کناره گرفت.
📌در سال ۱۳۴۹ بهمرتبه دانشیار تمام وقت دانشکده ادبیات دانشگاه تهران ارتقا یافت و از آن پس یکسره به آموزش و پژوهش پرداخت و، به درخواست کتابخانه مرکزی از رئیس وقت دانشگاه، عنوان مشاور علمی کتابخانه نیز به او داده شد که تا اواخر عمر، چه موظف و چه غیرموظف، این خدمت گرانقدر را انجام میداد.
📌دانشپژوه محققی سختکوش با وسعت معلومات در تصحیح و نشر متون فارسی و احاطه بر فلسفه، منطق، ادبیات، الهیات، کتابداری، و فهرستنگاری نسخههای خطی بود و به همین سبب در سراسر جهان خاورشناسی چهرهای شناخته شده و نامآور بود. بهطوری که انجمن آسیایی فرانسه او را به عضویت افتخاری خود برگزید.
📌فعالیت عمده دانشپژوه فهرستنگاری نسخههای خطی بود که از کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، که هسته اصلی آن را کتابهای اهدایی محمد مشکوه تشکیل میداد، آغاز شد.
📌نسخههای خطی کتابخانههای دانشکده حقوق، دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، مجلس شورای ملی (سابق)، مجلس سنا (سابق)، مدرسه سپهسالار سابق (با همکاری علینقی منزوی)، ملک (با همکاری احمد منزوی و حجتی)، آستانه مقدسه قم، کتابخانه مجتبی مینوی، و موارد دیگر به کوشش او شناسایی و فهرست گردیدند.
🌐http://6bahmanpress.ir/news-596/
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2670
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌍#مازندران
🌍#آمل
📚#محققین
💠#دانش_پژوه
📌دانشپژوه دریچهای از کتابهای خطی و گنجینههای ایرانی به روی دنیا گشود و نشان داد که ذخایر عظیمی در ایران وجود دارد، و این بزرگترین خدمتی بود که او به ایران و دنیای اسلام و عالم کتابداری کرد.
📌وی با سفر به شهرهای ایران مانند آمل، اصفهان، یزد، تبریز، قزوین، قم، کاشان، مشهد، و همدان برخی نسخههای خطی کتابخانههای این شهرها را یادداشت و در نشریه نسخههای خطی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران چاپ کرد و دانشگاه نیز، با آگاهی از یادداشتهای او، بسیاری از نسخههای ارزشمند آن کتابخانهها را عکسبرداری کرد که هماکنون در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نگهداری میشود.
📌بهدستور انجمن آثار ملی، و با نظارت او، فهرستی از مخطوطات کتابخانههای رشت، همدان، یزد، و مشهد با کمک کارشناسان کشور در سهجلد چاپ شد.
🌐http://6bahmanpress.ir/news-596/
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2670
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌍#مازندران
🌍#آمل
📚#محققین
💠#دانش_پژوه
📌دانشپژوه بهمنظور کسب اطلاعات کتابشناختی و نسخهشناختی و بهدستور دانشگاه تهران به شهرهای بغداد، نجف، کربلا، و کاظمین در عراق؛ مدینه و مکه در عربستان سعودی (۱۳۴۵)؛ مسکو، لنینگراد، تفلیس، دوشنبه، تاشکند، بخارا، سمرقند، و باکو در آسیای مرکزی؛ پاریس، مونیخ، لیدن، اوترخت، و استانبول در اروپا؛ و همچنین شهرهای کمبریج، بوستون، پرینستن، آن آربرمیشیگان، شیکاگو، و نیویورک در امریکا بهمدت یکسال ـ از مرداد ۱۳۵۱ تا مرداد ۱۳۵۲ ـ سفر کرد.
📌ششماه از این مدت به دعوت دانشگاه هاروارد بود. وی مشخصات و کیفیات نسخهها را در این سفرها یادداشت کرد و در جلدهای نشریه نسخههای خطی کتابخانه مرکزی و دیگر نشریات بهچاپ رساند.
📌وی همچنین به دعوت دانشگاه شیکاگو (۱۳۵۳) و دانشگاه لوسآنجلس، به این شهرها سفر کرد و فهرست پنج هزار عنوان از مخطوطات فارسی، عربی، و ترکی دانشگاه لوسآنجلس را که بالغ بر هشتهزار مجلد بود در طول دوماهونیم اقامت خود یادداشت کرد و آن فهرست امروزه اساس کار هر محققی است که در آن دانشگاه به مجموعه نسخههای خطی مینگرد.
🌐http://6bahmanpress.ir/news-596/
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2670
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌍#مازندران
🌍#آمل
📚#محققین
💠#دانش_پژوه
📌میتوان گفت که دانشپژوه نزدیک به یکصد هزار نسخه را یک به یک دیده و بررسی کرده و آنچه را شایسته معرفی دانسته در مقالهها و مقدمههای خود شناسانده است.
📌 بههمت او بسیاری از متون زبان فارسی تصحیح شد و در اختیار پژوهشگران قرار گرفت، که نخستین گام آن تهیه و نشر شش رساله کوتاه از خواجه نصیرالدین طوسی، از جمله رساله معینیه در هیئت و شرح مشکلات آن، بود.
📌دانشپژوه در بسیاری از مجامع بینالمللی و ایرانشناسی عضویت و همکاری داشت که انجمن دوستداران کتاب (ایران)، کمیته ملی کتابشناسی، کمیته ملی تأسیس بایگانی کشور، انجمن فلسفه و علوم انسانی، کنگره تحقیقات ایرانی، مجله راهنمای کتاب، انجمن تاریخ طب و علوم، شورای ارزشیابی نسخههای خطی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، مجلس شورای ملی (سابق) و مجلس سنا(سابق)، کتابخانه ملی ایران، و فرهنگستان زبان و ادب فارسی از آن جملهاند.
📌وی در بسیاری از مجامع و کنگرههای ایرانشناسی و جلساتی که مربوط به فرهنگ و ادب و تاریخ ایران بود نیز شرکت و سخنرانی داشت. دانشپژوه در سال ۱۳۵۵ بازنشسته شد.
🌐http://6bahmanpress.ir/news-596/
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2670
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌍#مازندران
🌍#آمل
📚#محققین
💠#دانش_پژوه
📌حاصل زندگی علمی دانشپژوه بیش از ۵۰ کتاب و صدها مقاله است.
📌 اولین اثر او ترجمه “النکت الاعتقادیه” شیخ مفید است که در سال ۱۳۲۴ بهچاپ رسید و پس از آن کتابها و مقالات او، که بیشتر در فلسفه، منطق، و ادبیات و علوم قدیم است منتشر شد.
💥وی #بنیانگذار نشریات فرهنگ ایران زمین و 👈 نیز نسخههای خطی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با همکاری ایرج افشار بوده است.
📌دانشپژوه در سالهای کهولت و ناتوانی نیز همچنان به تحقیق و مطالعه مشغول بود.
📌مجملالحکمه و بستان العقول فی ترجمان المنقول، آخرین کتابهای تصحیحی او هستند که بعد از درگذشتش بهچاپ رسیدهاند.
📌وی کتابخانه غنی خود را، که یادگار سالها پژوهش و تحقیق بود، وقف کتابخانه عمومی مجتبی مینوی کرد.
🌐http://6bahmanpress.ir/news-596/
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2670
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌍#مازندران
🌍#آمل
📚#محققین
💠#دانش_پژوه
🟠دانشپژوه دو بار سکته کرد و، مدتی پس از سکته دوم، در روز سهشنبه ۲۷ آذر ۱۳۷۵ در گذشت و در بهشت زهرا قطعه هنرمندان در کنار یاران و دوستانش عباس زریاب خویی، محمدجواد مشکور، احمد تفضلی، و دیگران بهخاک سپرده شد.
📚مآخذ:
🌐http://6bahmanpress.ir/news-596/
۱) آقا شیخ محمد، مریم؛ نوری نشاط، سعید. گلزار مشاهیر: زندگینامه در گذشتگان مشاهیر ایران ۱۳۵۸-۱۳۷۶. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ۱۳۷۷؛
۲) اثر آفرینان. زیر نظر کمال حاج سیدجوادی. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ۱۳۷۸؛
۳) افشار، ایرج. “یاد رفتگان”. کلک، ۸۰-۸۳ (آبان ـ بهمن ۱۳۷۵): ۹۱؛
۴) همو. “یادی از محمدتقی دانشپژوه”. نامه فرهنگستان زبان. س. دوم، ۷ (پاییز ۱۳۷۵): ۵-۱۴؛
۵) امیرفریار، فرخ. “گنجور فرهنگ ایران در گذشت”. جهان کتاب. س. دوم، ۳ و ۴ (دی ۱۳۷۵): ۳۱؛
۶) دانشپژوه، محمدتقی. “سرگذشت من”. راهنمای کتاب. س. هجدهم، ۷-۹ (مهر ـ آبان ۱۳۵۴): ۶۵۹-۶۸۸؛
۷) ستوده، منوچهر. “من و محمدتقی دانش پژوه”. کلک. س. هفتم، ۳ (آبان ـ بهمن ۱۳۷۵): ۵۹۹-۶۰۳؛
۸) “گفتگو با محمدتقی دانشپژوه”. راهنمای کتاب. س. بیستویکم، ۳-۴ (خرداد ـ تیر ۱۳۵۷): ۲۴۱-۲۸۱
🌐http://6bahmanpress.ir/news-596/
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2670
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
20120504151703-6069-83.pdf
1.07M
🌍#مازندران
🌍#آمل
📚#محققین
💠#دانش_پژوه
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─