• از تاثیرات اقتصاد در فرهنگ
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• مشکل اقتصاد ایران لزوما مسئولیت داشتن آدم های خوب بی عرضه نیست، مشکل حاکمیت ساختار خوب لیبرالی هست که آدم خوب باعرضه را هم درون خودش هضم میکند...
#یادداشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پادکست جایگاه روحانیت و روشنفکران در ایران
#بیژن_عبدالکریمی
#رصد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
این که بدتر از گشتارشاد است!
📝 #احمد_زیدآبادی
با خوشحالی توئیت کرده است: "خانمی بدون روسری برای خرید وارد مغازهای شد. صاحب مغازه از خانم خواست که حجابش را رعایت کند، خانم اما در جوابش گفت؛ دلم نمیخواهد، اختیار خودم را دارم. مغازهدار هم پاسخ داد، من هم مغازۀ خودم است، اختیارش را دارم و دلم نمیخواهد به شما جنس بفروشم"!
ظاهراً طرف با این توئیت خواسته است "محرومیت اجتماعی" زنان بدون روسری را توجیه کند، اما به علت عدم درکش از امر خصوصی و عمومی، جواز هرج و مرج و زد و خورد اجتماعی را صادر کرده است.
پوشش یک شهروند در حدود و ثغور عرف، یک امر خصوصی است و حتی اگر پوشش خاصی، چیزی به نام مقررات و فرامین دولتی را هم نقض کند، یک شهروند دیگر نمیتواند مدعی آن شود.
در مقابل، فروشندگی نوعی از خدمات عمومی است و از همین رو، مغازهدار به هیچ دلیلی حقِ گزینشگری بین مشتریان خود و اعمال تبعیض علیه آنان ندارد.
اگر حق گزینشگری و اعمال تبعیض برای یک مغازهدارِ خاص بر اساس نوع پوشش مشتریانش به رسمیت شناخته شود، در آن صورت هر مغازهداری از این حق برخوردار میشود که بر اساس نوع علاقه و نگاه خود به ظاهر مشتریان، از ارائۀ خدمات به بسیاری از آنها خودداری کند.
برای مثال، اگر قرار باشد یک فروشنده مجاز باشد به یک خانم بدون روسری جنس نفروشد، فروشندۀ دیگری هم خود را مجاز میداند که به یک خانم چادری یا روسریدار کالا ارائه ندهد. این موضوع به دیگر مشخصات ظاهری شهروندان نیز قابل تسری است؛ مانند اینکه فروشندهای به مردان بیریش چیزی نفروشد و فروشندهای دیگر به مردان ریشدار. فروشندهای به شهروندان چاق کالا ندهد و فروشندهای دیگر به شهروندان لاغر. مغازهداری به افراد دماغگنده خدمت ارائه نکند و دیگری به افراد دماغعملکرده و الی آخر!
حال جامعهای را تصور کنید که ارائه دهندگان خدمات عمومی با چنین ملاکهای ظاهری مشتریان خود را گزینش کنند! در آن جامعه تشنج و نزاع و زدو خورد، به سرعت برق فراگیر میشود و به قول هابز "جنگ همه علیه همه" رخ میدهد!
اینکه برخی دستگاههای حاکم در صدد برآمدهاند تا محرومیتهای اجتماعی از جمله عدم ارائۀ خدمات عمومی به مشتریان بدون روسری را از طریق اقداماتی مانند پلمب مراکز خرید، جایگزین گشتارشاد کنند، در حقیقت نظم و انسجام اجتماعی را از راه به جان هم انداختن شهروندان هدف گرفتهاند.
در واقع این روش به قدری خطرناک است که همان گشتارشاد کذایی عوارض مخرب بسیار کمتری نسبت به این یکی دارد.
پ.ن: این نوشته مربوط به یک موضوع اجتماعی است و با نگاه سیاسی نوشته نشده است. بنابراین خردهگیران خرده نگیرند که نقص عهد شده است!
.
#رصد
#حجاب
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای علوم انسانی.mp3
16.38M
🎙صوت کامل مناظره محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و پرویز امینی جامعهشناس سیاسی و استاد دانشگاه
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
اگرچه همقدم گردباد میگردم
دَمی نرفت ز یادم که کمتر از گَردم
چرا ز سینهی من دودِ آه سر نزند؟
که کوهی از غم و آتشفشانی از دردم
نه پُرخروش، که من آبشار یخزدهام
نه پُرغرور! که آتشفشان دلسردم
فریبخوردهی عقلم، شکستخوردهی عشق
من از که شِکوه کنم؟ چون به خود ستم کردم
#فاضل_نظری
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ چرا خودرو ارزان و زمین رایگان نمیتواند به فرزندآوری کمک کند؟ • اقتصاددانان از قرن نوزده طی پژوهش
• ۲۰۶ و پرشیا بچه نیاوردند.
_ آمار ازدواج و موالید در ۹ ماه اول سال روبه نزول و طلاق رو به رشد بوده است.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 3 شرط وقوع شورش اجتماعی
▫️#پرویز_امینی ، جامعهشناس و عضو هیات علمی دانشگاه شاهد اعتراضات شهریور را شورش اجتماعی تلقی میکند. او میگوید شورش اجتماعی زمانی رخ میدهد که نارضایتیها انباشته باشند، روندهای اصلاحی بینتیجه باشد و امیدواری به آینده وجود نداشته باشد. او در این قسمت مصاحبه تفاوت میان جنبش و شورش اجتماعی را توضیح میدهد.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
⭕ از 9دی صدا و سیما متنفرم
🔸 سالیانی می شود که صدا و سیما در حال سانسور 9دی است.تصویری که امروز صدا و سیما از 9دی ارائه می دهد،تصویری گوگولی و نایس و همه چی آرومه ما چقدر خوشبختیم است.تصویری که صرفا مردمی آمدند و از رهبری و امام حسین حمایت کردند و بر طبل شادانه بکوب و تمام.
🔸 مساله ای که در روز 9دی 88 ام بارها اتفاق افتاد و صدا و سیما شعارهای مردم را شدیدا سانسور می کرد. شعارهایی که دقیقا مغز و قلب فتنه رو هدف گرفته بود.مگر کسی می تواند نفرت و خشم مردم را از سران فتنه خصوصا پدر،ستون و رُکن رکین فتنه یعنی هاشمی و فرزندانش را کتمان کند؟!کسی که ماهها قبل از تریبون نماز جمعه بذرتردید در سلامت انتخابات را کاشته بود و با نامه بی سلام و والسلامش آتش فتنه را دوچندان کرد. کسی که مهدش اش با تشکیل کمیته صیانت از آرا و فائزه اش با میدان داری در روز عاشورا و عفتش با صدور فرمان بریزید تو خیابونا، نقش پیاده نظام دشمن را ایفا کردند و قس علی هذا. پیشنهاد میکنم اگر می خواهید با نقش این خانواده در فتنه 88 بیشتر آشنا بشید، مستند « پایان مدارا» را ببینید.
🔸 اتفاقا مردم در 9دی بر خلاف بسیاری از راهپیمایی های رسمی و حکومتی که وزیر شعار از پُشت بلندگو شعار میدهد و امت تکرار می کنند و همه تعدادی مقوا و تراکت شبیه به هم دست می گیرند و... هر کس با خود حرفش را آورده بود. مردم حرف داشتند، بغض فروخفته هشت ماهه داشتند، بغضی که امروز زمان ترکیدن آن بود.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
#شعر_آخر_شب
دلا در وصف گیسویت ، چه دانم من غزلخوانی ،
که در تفسیر زلفینت ، حکایتهاست طولانی ،
منم زان حسرت رویت ، حزین در کوی افتاده ،
به بوی شبنم زلفت ، هزاران جان قربانی ،
فغان از آتش عشقت ، دل و جان گشت خاکستر ،
به عالم هیچ کس چون من ، نباشد در پریشانی ،
نِیَ ام انکس که دردم را ، به هر صاحب نظر گویم ،
خَسی هستم که سرگردان ، در این دریای طوفانی ،
بیا ای جانِ جانانم ، مگر هجران به سرآید ،
به چشم نرگست خوانم ، هزاران شعر عرفانی ،
اگر این جان مسکین را به جرم عشق سوزانند ،
همی گویم فدایت باد ، فدای ان گرانجانی ،
چه خواهی گفت گر پرسند ز تو روزی نشانم را ،
نهان از دیده ها دارم دوچشمِ زار و بارانی ،
سرِ افتاده ای دارم چه فرمایی قبول افتد ،
بفرما حضرتِ جانم که بر خاکست پیشانی ،
کجا دانم ؟ ز عشق تو خیال هردو عالم را
تو نه اینی تو نه انی تو از مصری وکنعانی ،
به روز حشر راحم را ، به جان تو ، تو جانانی ،
به جز تو نیست جانانم ، هزاران جانی و جانی ،
#راحم_تبریزی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• به غیر شانه هم هیچ تکیه گاهی نیست
دو مست سرخوش در هر قدم گریسته را
فاضل نظری
.
.
.
#دل_نوشت
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
نکاتی در باره نگاه به"زن" در ایرانِ امروز
📝 علی اصغر #مصلح
• «مرد» به عنوان «آدمِ» غالب، در طول تاریخ بیش از هر چیز با احساسِ غلبه بر «زن» ارضا شده و شاید رایجترین صورت سلطهی بر «دیگری» همان باشد که بر «زن» رفتهاست. ردِّ نگاه کهترانگار به زن را در همه آثار متفکران و حکیمان ایرانی-اسلامی میتوان یافت؛ از ابنسینا و ملاصدرا و سبزواری تا خاقانی و سعدی و مولوی.
• گاه پردة باورهای تاریخی چنان زمخت است که قرنها امکان تردید در باره یک موضوع را از آدمی میگیرد. اما هیچکدام از اینها «آدم» امروزی را ملزم به تداوم آنچه در جریان بوده، نمیکند.
• در بین همه سنتهای فکری-فرهنگی و اعتقادیِ جاری در ایران تنها در بخشهایی از سنت عرفان اسلامی است که «زن» با چشمانی شستهتر دیدهشده، هر چند در همان آثار اندک به جا مانده، نشانهّهای کوچکانگاری «زن» دیده میشود. عبدالرحمان جامی در کتاب نفحاتالانس بعد از روایت احوال اولیاء، فصلی را به زنان عارفِ واصل اختصاص دادهاست. جامی در ابتدای این فصل اقرار میکند که اگر بنا بود زنان نیز مانند مردان معرفی شوند، زنان بر مردان برتری داشتند. اما در همان اندک صفحاتی که به معرفی زنان عارف پرداخته، نشانههای تحقیر آشکار است؛ چنان که اغلبِ زنانِ معرفیشده نام کاملی ندارند و با عناوینی عام مانند: زنی ناشناس، زنی مصری، زنی اصفهانی، مادر محمد و مادر حِسان از آنان یاد شده است.
• در مواریث فکری و فرهنگی ما البته برخی از بزرگان، «زن» را فارغتر از هنجارهای جاری دیدهاند. چنان که در اشعار فردوسی از فراست و داد و شجاعت زنان سخن رفتهاست. در بین بقیه مشاهیر جهان اسلام اندک استثنائات درخشان هم هست. محیالدین ابنعربی تنها متفکری است که فراتر از تنگناهای زمان، مقام زن و بلکه برتری او بر مرد را در شهود حق اعلام کرده و در ترجمان الاشواق شرحی ناب از نسبت “آدمِ زن" با حقیقت عرضه داشته.
• در جهانی که توانِ ساختارشکنی و نظر به ارزشها و باورهای نهادهشده قوت گرفته، باید دیدگان را دائم از آنچه غالب بوده، شست. بی نظرِ به گذشته، آیندهای نیست. اما گذشته را باید با پاک کردن غبارهای دوران دید. برای داوری در باره «زن» امروز، البته باید سراغ مواریث فکر و فرهنگ خویش رفت، اما آنچه نیاز ضروری اکنون است، شکافتن تقریرات و روایات قالبخورده و هنجارشده، و پرسش از اسباب شکلگیری آنهاست.
• زمان معاصر زمان واسازی و بازسازی است. گذشته هرچه بوده، گذشته است. هیچ ملتی نباید در شرمندگی از گذشتة خود بماند. چنان که در تحقیر و تنزیل زن، ملتهای اروپایی از ملتهای مسلمان پیش بودند و از آن فرارفتند. زمان معاصر زمان درک تمایزات و بهرهمندی از مزایای تمایزات است.
• در فرآیند بازشناسی «دیگری»، بازسازی نگاه به «زن» اهمیتی ویژه دارد. این بازسازی از دو سوی باید انجام شود. یکی نگاه مردان به «زن» است و دیگری نگاه زنان به «زن». مردان در گذشته با داشتن نسبت فرمانروائی در حوزه عمومی، سلطه بر «زن» را به عنوان امری ذاتی و بلکه الهی تثبیت کردهاند. اما اکنون در فرآیندی از دگرگونی قرار گرفتهایم. باید تعاملی گسترده به کمک همه عناصر فرهنگیِ سنتی و مدرن و معاصر آغاز کرد. آیندهٔ زندگی ایرانیان، از جمله نسبتی با نتیجه این تعامل دارد. باید با بازشناسی گذشته و هضم شرایط کنونی وارد تعاملاتی از جنسی دیگر با «دیگری» شد؛ همان که امروز به صورت دوگانههایی چون «زن» و «مرد» ظاهر شدهاست.
• باید با درک تمایزات میان «زن» و «مرد» وارد تجارب نوی شویم و به چشماندازهای جدیدی برای این نسبت نائل آئیم. نتیجه این تجارب و تعامل، در همه مقولات از الهیات و اخلاق تا اقتصاد و سیاست ظاهر خواهد شد.
• زن ناقص است، همانطور که مرد ناقص است. کاستی باعث فروافتادن نمیشود. باید گشوده بود و گذشته را با مَحکِ تجارب اکنون ارزیابی کرد و نه اکنون را به محکمه گذشته برد. شرط اولِ ورود به موضوعاتی چنین خطیر، شستن چشمها و طورهای دیگر دیدن است.
#رصد
.
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
پرویز امینی - حاج قاسم.pdf
214.3K
📝 سرمایه اجتماعی حاج قاسم میتوانست تعدیلکننده حوادث تلخ اخیر باشد/ حاج قاسم را نشناخته، دنبال شناساندنش هستیم!
#پرویز_امینی
گفتگو با ایسنا - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
32.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 انقلاب اسلامی، ساختن خانه در دامنه آتشفشان است
#پرویز_امینی
• مسئله ما، چگونه ممکنکردن نظام ارزشی و هنجاری دینی در یک جهان مدرن و تا حدی پستمدرن است
.
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
جامعه علیه جامعه
📝 #علی_زمانیان
• در خبرها آمدهاست که فروشندگان و اصناف و کسبه، به دستور مقامات مرتبط، از فروش اجناس به بانوان بیحجاب منع شدهاند و یا برخی فروشندگان از ارائهی خدمات به آنان خودداری کردهاند. در غیر این صورت و اگر به بانوان بیحجاب، خدمترسانی کنند، صاحب واحد صنفی با مشکلات قضایی و قانونی مواجه خواهد شد. بهتعبیر دیگر، دولت، ناتوانیاش را در کنترل و مهار بیحجابی، بر دوش جامعه میافکند و نمیداند با این سیاستِ مطلقا ناکام، منازعه و کشمکش اجتماعی را میان شهروندان دامن میزند. سیاست شهروند علیه شهروند، سیاستی خطرناک است که به رویارویی اهالی این سرزمین، و رواج نزاع و گسترش کینتوزی منتهی میگردد. این نوع تصمیمات، ناشی از نوعی کژاندیشی و نفهمیدن مسئلهای است که باید با خردورزی و عقلانیت، مدیریت شود.
• سیاستِ "جامعه علیه جامعه"، به روابط و مناسبات اجتماعی آسیب جدی میزند و آنچه را که جامعهشناسان از آن بهعنوان "سرمایههای اجتماعی" نام میبرند، دچار فرسایش و تخریب می کند. این درحالی است که بقاء و رشد جامعه در گرو اعتماد و همکاریهایی است که در متن جامعه در جریان است. بدون همکاری و اعتماد، زیرساختهای جامعه، سست و لرزان شده و ملت را با فروپاشی مواجه میکند.
• سیاستِ "جامعه علیه جامعه"، آشکارا توصیه به عدم گسترش فرهنگ، عدم مدارا، گسترش دشمنی و خصومت اجتماعی و قطع همکاریهای اجتماعی میان شهروندان است. چنین سیاستی، بهویژه در جامعهی ایران، که از کاهش معنادار و نگرانکنندهی هر سهی این فضیلتها رنج میبرد، به نتایجی تاریکتر، منجر خواهد شد. از نتایج شومِ تزریق چالش و ستیز به بدنهی جامعه و رو در رو قرار دادن شهروندان در برابر یکدیگر، از میان رفتن چسب اجتماعی و فرسایش انسجام است. ترجمهی عینی و روزمرهی این سیاست، گسترش بیگانگی اجتماعی و نفرتی است که به افزایش ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی دامن میزند.
• "اعتماد"، "همکاری" و "مدارا"، سه فضیلت بنیادین و سه رکن اصلی بقاء و ماندگاری جامعه محسوب میشود. بدون هریک از این ارکانِ سهگانه، سامان اجتماعی و زندگی مسالمتآمیز، تضعیف شده و بهجای آن، خصومت و کینورزی میان اهالی این سرزمین افزایش مییابد. فقط موضوع این نیست که فروشندهای به بانویی بدون حجاب، جنس نفروشد، بلکه اینگونه رفتارها، نشانگر عدم مدارا با "تفاوتهای اجتنابناپذیری" است که بهنحو طبیعی، در جوامع، جریان دارد. تفاوتها را نمیتوان به همسطحی و همرنگی فروکاست. تنوع و تفاوت، چه در سطح فرهنگ کلی و چه خرده فرهنگها، واقعیت تاریخی است که در زندگی روزمرهی مردمان، به نمایش درمیآید. هر نظام سیاسی که"تفاوت" و "تنوع "در زیست اجتماعی را بهرسمیت نشناسد و بخواهد "سقف فلک را بشکافد و طرحی نو" دراندازد، و یا در اندیشهی انسان نو و از نو ساختن آدمی بیفتد، لاجرم دیر یا زود به تنش و بنبست خواهد رسید؛ و این همان تنش ساختاری است که نظام مستقر، با آن دست و پنجه نرم میکند و تا دست به اصلاح خویش نبرد و تفاوت و تکثر اجتماعی را بهنحو ساختاری و عملکردی، بهرسمیت نشناسد، در این جدال و کشمکش و تنش نفسگیر، درجا خواهد زد و ای بسا جان خود را نیز بر سر آن بدهد.
اولین گام در گشودن انسداد و برونرفت از بحران کنونی، پذیرش تفاوت و تکثر اجتماعی از سوی حاکمان است. بدون این پذیرش، هیچ راهی به آینده باز نخواهد شد. همان که جان رالز (فیلسوف)، میگوید که بزرگترین فضیلت یک حکومت، "رعایت اصل بیطرفی" نظام سیاسی نسبت به تفاوت و تکثر منتشر در جامعه است، افقی باز نخواهد شد مگر اینکه حکومت، ردایی از این فضیلت را بر قامت خویش بیفکند و اصل بیطرفی را بپذیرد، و نیز سیاستهای موافق با این اصل را بهنحو ساختاری در دستور کار خود قرار دهند.
✔️ آنچه اکنون مشاهده میکنیم این است که شوربختانه، نهتنها اصل بیتفاوتی نسبت به تفاوتهای اجتماعی در سطح ساختار سیاسی نادیده گرفته میشود، که جامعه را نیز به طرد مدارا نسبت به تفاوتها مجبور میکنند. حاصل چنین سیاستی چه خواهد بود جز خشونتِ "جامعه علیه جامعه"؟
۱۴۰۱/۱۰/۰۹
#رصد
#حجاب
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
📝 مسئله حجاب با "حجاب" حل نمیشود.
#یادداشت
- نظام دینی در مرتبه اجرا باید بر اساس اولویت های کارکردی خود دین محقق شود، ارزش های فرهنگی دینی گرچه در نازل ترین مرتبه خود نیاز به تمسک به قوه قاهره دارد اما ناگفته نماند نمیتوان یک مسئله ارزشی را با یک امر قهری تغییر داد.
- مسئله ای که اینک گریبان جامعه دینی را فراگرفته است نداشتن درک صحیح از هندسه واقعی دین و فکر اسلامی است. اولویت های دینی و اندیشه وحیانی در میان اقشار جامعه اسلامی برای کمتر انسانی مشخص است. غالبا هیچ تصور صحیحی از مسائل اساسی دین نداریم. در وجود خلا فکری و بازتاب کج اندیشی دینی نماد هایی بسیار نازل که در متن خود دین صرفا فروعات دینی ای بیش نیستند تنها نماد تدین گشته اند. عقلانیتی که انسان دینی را بخواهد تربیت نماید در مرتبه خود حتی به مسائل فرعی دین من جمله حجاب نیز اهمیت کافی خواهد داد اما اصلاح بنیاد اجتماعی و فردی ما بی شک از مسیر دیگری عبور میکند.
- اینک متاسفانه وقتی کلمه فرهنگ دینی را استعمال میکنیم اولین گزاره ای که در جامعه مخالف و موافق به ذهن ها خطور میکند #حجاب است. این نگاه بسته به مسئله فرهنگ دینی منجر شده است که آن به مثابه مشغله ای باشد که مارا از مسائل اساسی تر فرهنگ بالکل غافل میکند و هرچه بیشتر بخواهیم بدون توجه به اصلاح مسائل ریشه ای به آن توجه کنیم همه مسائل کلان دیگر را نیز فدای آن خواهیم کرد که هیچ خود مسئله حجاب را نیز حل نمیتوانیم کنیم.
- البته بنده بار ها گفته ام که مسائل و اغتشاشات اجتماعی اخیر ربطی به مسئله و دعوای حجاب ندارد. و راهبرد فرهنگی دشمن برای انقلاب جنسی در جامعه غیر از مسئله بدحجابی است. اما اساسا پافشاری به رویکرد فقه اخصی گذشته و در اولویت قراردادن یک امر رده چندم اجتماعی برای من هنوز قابل درک نیست.
#حجاب
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
1.74M
#پیام_مخاطب
• نقدی بر یادداشت آقای #احمد_زیدآبادی پیرامون ندادن خدمات اجتماعی به افراد بدحجاب
#حجاب
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻