•••
#شهید_بهشتی
▪از دهه سوم به اين طرف، #نهضت با نوع سومى از مسلمانان روبهروسـت: #مسلمانان «پدر و مادرى» و «اقليمى» كه ماها باشيم. چرا شـما مسـلمانى؟
چون در خانه پدر و مادر مسلمان به دنيا آمدهام. اگر در خانه پدر و مـادر مسيحى به دنيا آمده بودم چه بودم؟ #مسيحى بـودم. اگـر در خانـه پـدر و مادر بی دين و مادى به دنيا مىآمدم چه بودم؟ ملحد و مـادى بـودم.
▪اگـر #مسلمان_اقليمى يا مسـلمان شناسـنامه اى، مسـلمان زاده شـده باشـد و در خانه پدر و مادر مسلمان اگر درست ساخته شده باشد و صـحيح #تربيـت بشود يعنى درست به او برسند و يا خودش به خودش برسـد مسـلمانان راستين مىشود يعنى از مسلمانان گروه اول مـی شـود. وگرنـه مسـلمانى می شود كه چون پدر و مادرش مسلمان بودند مسلمان است. من به اينهـا مسلمان هاى عادتى می گويم زيرا #عادت كرده اند مسلمان باشند.
___
سه گونه اسلام صفحه 25
@soha_olom_ensani
واعتصموا بحبلاللَّه جمیعاً.
اعتصام به حبلاللَّه، تنها فایدهای ندارد؛ «جمیعاً» مهم است. با هم اعتصام به حبلاللَّه کنید؛ با هم به نقطهی اطمینانبخش تعلیم و تربیت و هدایت الهی چنگ بزنید. با هم بودن مهمّ است؛ دلها با هم، جانها با هم، فکرها با هم، تنها در کنار هم.
_
#سید_علی_خامنه_ای
#پوستر
#کار_تشکیلاتی
#اصلاح_دینی
_
@soha_olom_ensani
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
به جز چند مسئله فرعی چیز درستی از دین نمیدانیم. فکر دینی ما غلط است، غلط! نه در منبر ها دین درست را
▪ بايد اعتراف كنيم كه #حقيقت_اسلام به صورت اصلى در مغز و روح ما موجود نيست، بلكه اين فكرْ اغلب در مغزهاى ما به صورت مسخ شده موجود است؛
#توحيد ما توحيد مسخ شده است،
#نبوت ما نبوت مسخ شده است،
#ولايت و امامت ما مسخ شده است،
اعتقاد به #قيامت ما كم و بيش همين طور.
▪ تمام دستورهاى اصولى اسلام در فكر ما تغيير شكل داده. در دين #صبر # هست، #زهد هست، #تقوا هست، #توكل هست. تمام اينها بدون استثناء به صورت مسخ شده در ذهن ما موجود است.
▪فكر دينى ما بايد اصلاح بشود. تفكر ما درباره دين غلط است غلط. به جرئت مى گويم از چهارتا مسئله فروع، آنهم در عبادات، چندتايى هم از معاملات، از اينها كه بگذريم ديگر فكر درستى ما درباره دين نداريم؛ نه در اين منبرها و در اين خطابه ها مى گوييم و نه در اين كتابها و روزنامه ها و مقاله ها مى نويسيم و نه فكر مى كنيم.
▪▪▪
#شهید_مطهری
#اسلام_شناسی
#اصلاح_دینی
#ضرورت_بازنگری_در_مفاهیم_دینی
#مفاهیم_مسخ_شده_اسلام
منبع: ده گفتار/ ص۱۵۴ و ۱۵۷
@soha_olom_ensani
نحوه مشاهده اسرار عالم ملکوت در بیان علامه طباطبایی.
• آنچه موجب میشود «نفس»، خود را همان بدن و عين آن بداند، همانا تعلق و اتحاد و پيوندى است كه با بدن دارد و بدن هنگامى كه از طريق حواسّ خود نفس را مشاهده میكند، خود را جدا و منفصل از او میبيند و رسيدن به اين مرحله و مرتبه موجب میشود، نفس آن مرتبه عالى خود را كه بالاتر از مرتبه جسميت و مادّيت است و فراتر از آن را كه مرتبه عقل است، فراموش كند. و با فراموشى هر مرتبه، خصوصيات آن مرتبه و موجودات آن عالم را نيز فراموش میكند، ولى در عين حال، «إنيّت و حقيقت» خود را كه از آن، به «من» تعبير میشود مشاهده میكند، مشاهدهاى ضرورى كه هرگز از او جدا نمیشود.
▪سپس با انقطاع از بدن، هيچ حاجب و مانعى باقى نمیماند و اگر انسان با علم نافع و عمل صالح به خود بازگردد و به حقيقت خود، توجه كند ناگزير حقيقت و باطن خود و مراتب و موجودات و اسرار آن عالم را مشاهده خواهد كرد.
مجموعه رسائل صفحه 49 جلد 2
___
#علامه_طباطبایی
#عرفان_علامه
#سیر_و_سلوک
#انقطاع_نفس
@soha_olom_ensani
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
مبانی فکری انقلاب حاصل زحمات علامه طباطبایی 🔻🔻🔻🔻
🔸مبانی فکری انقلاب حاصل زحمات علامه طباطبایی.
#امام_خامنه_ای
🔹مبانی فکری را هم باز خود روحانیون آماده کردند. امثال شهید مطهری، امثال علامهی طباطبائی و بزرگانی از این قبیل، مبانی فکرىِ مستحکم را آماده کردند؛ این زیرساختهای فکری را که بر اساس آنها میشود نشست فکر کرد، پرورش داد، گسترش داد، تفریع فروع کرد و نیازهای فکری امروز جوانها را پاسخ داد.
🔹 در کشور ما آن سخن قاطعی که توانست تفکرات مارکسیستی را مثل پنبهای حلاجی کند، به هم بزند و باد هوا کند، فرمایشات مرحوم مطهری بود - که ایشان شاگرد آقای طباطبائی بود - و بعضی دیگر از شاگردان مرحوم علامهی طباطبائی. این نظام در یک چنین بستری به وجود آمده.
#انقلاب
#علامه_طباطبایی
#شهید_مطهری
#مبانی_انقلاب
________
@soha_olom_ensani
▪▪▪
•انسان به حكم طبع اولي خود هنگامي كه ميبيند يك #فكر و عقيده خاص مورد قبول نسلهاي گذشته بوده است خودبخود بدون آنكه مجالي به #انديشه خود بدهد آن را ميپذيرد #قرآن يادآوري ميكند كه پذيرفتهها و باورهاي گذشتگان را مادام كه با معيار #عقل نسنجيدهايد نپذيريد ، در مقابل باورهاي گذشتگان استقلال فكري داشته باشيد .
•در سوره بقره آيه ۱۷۰ ميگويد : « و اذا قيل لهم اتبعوا ما انزل الله قالوا بل نتبع ما الفينا عليه آبائنا ا و لو كان آباؤهم لا يعقلون شيئا و لا يهتدون »
_
کتاب انسان و ایمان ص ۷۰
_
#شهید_مطهری
#اصلاح_دینی
@soha_olom_ensani
از ديگر تفاوتهاى #فرهنگ #اسلام و #غرب اين است كه آنها به وجود #عقل و وجود احكام قطعى عقلى اعتراف نميكنند و يقين را مطلقاً قبول ندارند و گرايش غالب در نزد آنها گرايش #شكاكيت و ترديد است و بدان افتخارمىكنند و ميگويند كه قايلان به وجود #يقين و جزم، جاهلند و انسان عالم، ادّعاى يقين و جزم نميكند، بلكه نهايت نتيجه #علوم و تحقيقاتش اين است كه يكى از دو احتمال را ترجيح ميدهد و مقتضاى #خردورزى اين است كه به #شك خود تصريح كند. پس، يكى از نشانههاى #زندگى و #تمدن جديد، #شكاكيت است و اين غايتى است كه #انسان به آن ميرسد!
علامه #مصباح_یزدی
کتاب چکیده ای از اندیشه های بنیادین اسلام
_
@soha_olom_ensani
دلیل عجز شماست که در سیاهی شب متفکران مارا میکشید. منطق ندارید
_
#امام_خمینی
#سها_نامه
@soha_olom_ensani
#كمال انسان در اين است كه آنچه را فهميده به دل تحويل دهد تا با دو بال #دل و عقل پرواز كند. هرگز به تنهايي، با بال #عقل نمي توان #پرواز كرد، زيرا كه انديشه فقط يك بال است. چه اين كه هرگز با بال دل نمي شود سفر كرد. چون عمل، فقط يك بال است.
آن كه اهل #سير_و_سلوك است هم اهل فكر است و هم اهل ذكر. هم مي فهمد و هم مي پذيرد، ولي آن كسي كه بر اساس #تقليد #ايمان آورده و از روي جهل #مؤمن شده است به #مقصد نمي رسد گرچه در بخشي از راهِ خود، علم گراست. چه اين كه اگر كسي تمام عمرش را در راه #علم ، صرف كند سير و سفري به سرزمينهاي نزديك دارد نه دور. كسي به مقصد مي رسد كه محقق باشد از راه #فكر ، و متحقق باشد از راه ذكر.
نتيجه اين كه الهيات و #فلسفه هم هدف ذاتي نيست، بلكه #انسان الهي
مي شود تا متألّه گردد نه اين كه حكيم الهي بماند. يعني «جهان بين» مي شود تا توحيد را بپذيرد
_
آیت الله #جوادی_آملی
زن در آينه جلال و جمال، صفحه 269
_
@soha_olom_ensani
💠 @soha_olom_ensani
• شرح دادن مثنوی مولانا از سوی فیلسوفی که ذوق عرفانی ندارد به مانند این است که ملحدی مرام نبی مرسلی را شرح کرده باشد.
🔻🔻🔻🔻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
💠 @soha_olom_ensani • شرح دادن مثنوی مولانا از سوی فیلسوفی که ذوق عرفانی ندارد به مانند این است که
کثیرى از ناس #شعر #مثنوى را #جبر مى دانند و حال آنکه مخالف با جبر است و علت آن این است که آقایان معناى جبر را نمى دانند. و چنانکه مرحوم حاجى (حکیم #ملا_هادی_سبزواری ) نیز در شرح خود بر مثنوى نتوانسته در شرح و #تفسیر، مرام #مولوى را برساند؛ زیرا حکیمى قول عارفى را بیان نموده بدون اینکه حظ وافر از قریحه #عرفانى داشته باشد و بلاتشبیه مثل این است که ملحدى، مرام #نبى مرسلى را شرح کرده باشد. بیان مرام شخصى قریب الافق بودن با #اعتقاد او را لازم دارد، براى شرح قول #عارف_رومى، مردى #صوفى که یک نحوه #کشف ذوقى داشته باشد لازم است که آن هم نه با نثر بلکه با نظمى که از روى #ذوق عرفانى برخاسته باشد مانند نسیمى که از سطح آبى برمىخیزد، به شرح آن بپردازد.»
▪▪▪
#امام_خمینی
(تقریرات فلسفه امام خمینی، ج 2 ص 198)
_
💠 @soha_olom_ensani
• کار که برای #خدا باشد، خستگی ندارد و زمانبردار نیست.
•۷۴/۷/۵
▪▪
#امام_خامنه_ای
#اخلاق_تشکیلاتی
▪
@soha_olom_ensani
💠 @soha_olom_ensani
حوادث اقتصادی، سیاسی و... در دنیا به دست صاحب نظران در علوم انسانی رقم میخورد.
فیلسوف ها، روان شناس ها و جامعه شناس ها هستند که شاخص هارا مشخص میکنند.
🔻🔻🔻🔻
▪ما در زمینهی #علوم_انسانی احتیاج داریم به #نظریه_سازی . بسیاری از حوادث دنیا حتّی در زمینههای #اقتصادی و #سیاسی و غیره، محکومِ نظرات صاحبنظران در علوم انسانی است؛ در #جامعه_شناسی ، در روانشناسی، در #فلسفه؛ آنها هستند که شاخصها را مشخص میکنند. در این زمینهها ما باید نظریهپردازیهای خودمان را داشته باشیم و باید کار کنیم؛ باید #تلاش کنیم.
۱۳۸۷/۰۲/۱۴
••
#امام_خامنه_ای
#گام_دوم
#خط_انقلاب
#تحول
#حوزه
#دانشگاه
_
💠 @soha_olom_ensani