eitaa logo
ارتباط موثر
1.3هزار دنبال‌کننده
856 عکس
306 ویدیو
7 فایل
مسیری برای یادآوری و تداوم مطالعه و آموختن مهارت‌های توسعه فردی به خصوص مهارت‌های ارتباطی مربوط به دوره‌های ارتباط موثرِ حجة الاسلام مخدوم این‌کانال با هدف تامل و به کارگیری مهارت‌ها، در هفته به طور متوسط با سه مطلب کاربردی به روز رسانی می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
از امروز با مطلبی به عنوان: «ارتباط موثردر شرایط دور کاری» نکاتی را پیروامون ارتباطات مجازی در شرایط کنونی در حوزه های مختلف آموزشی و فرهنگی و شغلی، بیان خواهد شد. @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 ارتباط در شرایط دور کاری(۱) 📋 به عنوان طرح بحث: 🦠 با شیوع ویروس کرونا، پیچیدگی‌های متنوعی پیش روی سبک زندگی انسان‌ها قرار گرفت. که برخی از آنها هم زمان می‌تواند فرصت و یا تهدید به شمار آید. از جمله اینکه فعالیت‌ها‌ی زیادی، به دورکاری روی آورده‌اند؛ در حالی که در بسیاری از این فعالیت‌ها و یا کسب و کارها تا پیش از این، تجربه‌ای در این حوزه نداشته‌اند. آموزش ها و فعالیت های فرهنگی از جمله اموری بودند که دست خوش دورکاری شدند و با استفاده از فضای مجازی افق تازه ای از این فعالیت ها رخ نمود. با الگوهای آموزشی، به صورت دورکاری در دوران کرونا مزیت های فوق العاده ای (از جمله کاهش هزینه های رفت و آمد تا دسترسی به اساتید و صاحب نظران و یا بهره وری بیشتر از زمان تدریس - به بیان برخی مراکز آموزشی - و برگزاری نشست‌های علمی با حضور متفکرانی که جمع شدن هم زمان آنها معمولا دشوار است.) فراهم آورد؛ اما دورکاری با همه مزایایی که در این بحران دارد، چالش‌ها و مشکلات خاص خودش را هم ایجاد می‌کند. ⚙️ طبیعی است که اولین نمونه چالش ها را کاستی های فنی و زیر ساختی بدانیم؛ اما آنچه مورد نظر است،چالش‌هایی است که معمولا فنی نیستند؛ چراکه در زمانه ما با توسعه و پیشرفت‌های فناوری‌های ارتباطی، جهشی شگرف در این عرصه رخ داده است. با وجود این پیشرفت‌ها، برقراری ارتباط و تعامل دو یا چندطرفه متنی، صوتی و یا تصویری در فضای مجازی، در دسترس تر و ساده تر از گذشته شده است. ⭕️ آنچه دردسرساز می‌شود، پیچیدگی‌های ارتباطی بین انسان‌ها است. به اقتضای این شرایط، ارتباط ِ حضوری و چهره به چهره به حداقل خود رسیده و اگر به پیچیدگی‌های آن توجه کافی نکنیم، می تواند زمینه ساز چالش‌ها و سوءتفاهم‌های باشد که پیش از این دچار آنها نبوده‌ایم. این مطلب ادامه دارد. @ertebatmoaserdini .
آی آدم‌ها که بر ساحل نشسته شاد و خندانید یک نفر در آب دارد می‌سپارد جان یک نفر دارد که دست و پای دائم می‌زند روی این دریای تند و تیره و سنگین که می‌دانید... شعر: نیما یوشیج 🌹بیشتر مراقب هم باشیم. بیشتر احتیاط کنیم و از سلامت جسم و روحِ جامعه و اطرافیان مان مواظبت کنیم. ✅ در خانه بمانیم. @ertebatmoaserdini .
🔷 ارتباط در شرایط دور کاری(۲) به این موارد توجه کنید: 🔘 ساعت ۱۰ شب، یک پیام کاری از همکارتان دریافت می‌کنید. با خود فکر می‌کنید که آیا او نباید صبر می‌کرد و در ساعات کاری فردا صبح، پیام می‌داد؟! چرا او تصور می کند حتی ساعات شب هم من در خدمت محل کار هستم؟ آیا خود را از من بالاتر می‌شمرد؟ 🔘 در یک کلاس و یا جلسه مجازی گروهی هستید. میکروفون یکی از اعضا خاموش است. هیچ واکنشی از او در طول برگزاری جلسه نمی بینید. شاید مشکل فنی وجود دارد. شاید هم او میکروفن را عمدا خاموش کرده است تا به کارهای دیگر خودش برسد! 🔘 پیامی از یکی از دوستان و یا همکارانتان در فضای مجازی دریافت می کنید، او از شما می خواهد که به شماره حساب شخصی‌اش مبلغی را برای کمک به یک بیمار نیازمند داشته باشید. با خود فکر می کنید چنین کاری از او سابقه ندارد. آیا می خواهد شما را امتحان کند؟ در حال شوخی و دست انداختن شما است؟ واقعا نیازمندی با شرایط ذکر شده سراغ دارد؟ و... 🔘 یکی از دوستان و یا بستگان شما که پیش از این ارتباطی خوب و پیوسته باهم داشته اید، اخیرا سراغی از شما نمی گیرد، برای اینکه اوضاع را بسنجید، به او پیام می دهید که کجا هستید؟ سراغ نمی گیرید؟ او به شما پاسخ می دهد: هستم، کاری دارید؟ با خود فکر می کنید، نه تنها از شما سراغ نمی گیرد پاسخ احوال پرسی شما را هم کوتاه و انگار از سر بی حوصلگی می دهد! چرا اینطور شده است؟ از شما ناراحتی پیدا کرده است؟ کسی چیزی به او گفته است؟ اتفاق دیگری رخ داده؟ 🔘 فردی برای شما پیامی (خبری ، اجتماعی ، اخلاقی و یا حتی طنز) بازارسال(Forward) می کند. پیام ارسالی حاوی متن و یا تصویری است که شما را تعجب وا می دارد و یا از آن ناراحت می شوید. در مورد علت ارسال این پیام و یا نقدهایی در مورد آن ، فکر می کنید و ده ها احتمال مربوط و نامربوط در مورد فرستنده و پیام دریافتی و حواشی دیگر می کنید... گاهی یک سوءتفاهم با تفسیر یک شکلک (Sticker) رخ می دهد... 🔲 مثال‌هایی از این‌ دست نشان می‌دهند که ارتباط در دنیای مجازی می‌تواند به‌سادگی منجر به سوءتفاهم شود. علت این سوءتفاهم‌ها این است که ارتباط میان فردی در این‌گونه موارد، به مسیرهای اندک و محدود، فروکاسته شده است. وقتی ما با کسی حضوری ملاقات می‌کنیم، لحن کلام و حالت بدن او اطلاعاتی درباره معنای صحبت‌هایش به ما می‌دهد؛ اما در ارتباط مجازی، به‌ویژه از نوع متنی یا فقط صوتی، این لحن و حالات(زبان بدن) فرد را نمی‌بینیم. در نتیجه ممکن است به‌راحتی دچار سوءتفاهم و سوءبرداشت از صحبت‌های طرف مقابل شویم. ازطرفی، ضعف نگارش و اشتباه‌‌های مرتبط با دستورزبان می‌تواند به جمله‌بندی‌های غلط در یک پیامک متنی منجر شود که باز هم باعث کج‌فهمی و سوءتفاهم خواهد شد. 🔴 در موارد زیادی از سوءتفاهمات، ممکن است هیچ یک از دو طرف متوجه عدم تفاهم همدیگر نشوند و هر یک به نوبه خود تصور کند منظور طرف مقابل را می داند؛ در حالی که... 🔷 اگر برای چگونگی تعامل در فضای مجازی و حل این چالش‌ها، راهبرد‌ها و قواعد مناسبی نداشته باشیم، به‌سرعت روابط اعضای گروه تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و ارتباط ها دچار تنش و تعارض شده و کارایی آنها کاهش می‌یابد. این مطلب ادامه دارد. @ertebatmoaserdini .
🔷 ارتباط در شرایط دور کاری(۳) الف) فاصله ها را کم کنید. در دورکاری و ارتباطات مجازی حداقل چهار نوع فاصله وجود دارد: ۱) فاصله فیزیکی: دوری اعضا از یکدیگر؛ این نوع فاصله گاهی باعث می شود ، افراد در فضای مجازی رفتارها و سخنان و روحیاتی از خود نشان دهند که در شرایط حضور فیزیکی چنین روشی را نداشته اند. شبیه افرادی که در شرایط عادی برای خروج از یک راهرو، بارها به طرف مقابل تعارف می کنند؛ اما در حین رانندگی تعارفی ندارند و تلاش می کنند سریع‌تر مسیر را تصاحب کنند. ۲)فاصله کاربری و عملیاتی: اختلاف در سطح امکانات ارتباطی و مهارت‌های اعضا در استفاده از تجهیزات؛ گاهی افراد امکانات محدودتر دارند و گاهی اطلاعات و یا مهارت بهره‌برداری از فضای مجازی برایشان متفاوت است. مثلا وقتی فرد روش حذف و یا ویرایش پیام ارسال شده (در برخی پیام رسان‌ها) را نمی داند، طبعا در صورت ارسال پیامی که مورد نظر او نیست، دچار دردسر خواهد شد. ۳) فاصله در سطح دانش ، بینش و تجربه: با توجه به سطح دانش افراد و نیز نحوه نگرش و بینش‌ها و از طرفی کیفیت و میزان تجربه های آنها، گاهی فاصله ایجاد می شود. افراد در سطح خود می اندیشند و بیان می کنند، و یا می شنوند و برداشت و تحلیل دارند، در حالیکه بسیاری اوقات تفاوت سطح اطلاعات، افراد را به سمت سوءتفاهم می برد. ۴)فاصله در ارزش‌ها و باورها و فرهنگ‌ها: به طور طبیعی تفاوت هایی در کیفیت و عمق باورهای انسان‌ها و نیز زمینه‌ها و پیامدهای آنها وجود دارد. چنانکه تفاوت‌هایی در فرهنگ و یا تربیت افراد وجود دارد. اگر این تفاوت‌ها مشاهده و در نظر گرفته نشوند، نه تنها مانع درک طرف مقابل خواهند بود؛ بلکه گاهی زمینه کم اعتمادی و یا بی اعتمادی را (حتی به صورت پیش فرض) در طرفین فراهم می کند.و سوءتفاهم‌های مضاعف فراهم می آورد. و فاصله‌های دیگری که می توان برشمرد... 🔵 کاهش فاصله‌ها به خصوص در دو قسم آخر ، یکی از راهکارهای مهم برای ایجاد ارتباط موثر و تعامل مثبت است. گام نخست همدلی و تلاش برای درک شرایط ذهنی و احساسی طرف مقابل است. سعی کنید شرایط و او را در همان موقعیتی که قرار دارد(و شما با آن فاصله دارید) بفهمید. تلاش کنید مخاطبان شما‌، همان‌طور که در دنیای واقعی به شما اعتماد کرده و روی هم حساب می‌کنند، همین رفتار را در تعامل مجازی و دورکاری نیز نشان دهند. برای اینکار در صورت امکان شروع ارتباط ها را به صورت تصویری داشته باشید؛چراکه دیدن چهره افراد سطح اعتماد را افزایش می‌دهد. همچنین برای گروه‌های کاری و یا درسی، با برنامه ریزی دورهمی‌های مجازی، می‌توانید سطح شناخت بین افراد و ارتباط اعضا با یکدیگر را بیشتر کنید. این کار باعث می‌شود که اعضا با رفتارها و نحوه گفتار و نوشتار هر فرد در فضای مجازی، بیشتر آشنا شوند، و از حجم سوءبرداشت‌ها کاسته شود. ⛔️ برای کاهش فاصله‌ها راه‌های متنوعی می توان در نظر گرفت؛ اما مراقب حدود ارتباطی باشید، در این زمینه ظرفیت افراط و تفریط بسیار زیاد است. در این زمینه در فایل صوتی کوتاه نیز توضیح خواهم داد. این مطلب ادامه دارد. @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 ارتباط در شرایط دور کاری(۴) از بمباران مخاطب بپرهیزید. یکی دیگر از اشتباهات افراد، در عرصه دورکاری، ارسال پیام های متعددو یا پیگیری زیاد و وسواس‌گونه کارها است. درست است که برقراری ارتباط در فضای مجازی آسان است، اما به این معنا نیست که شما باید هر روز و هر ساعت به شاگردان و کارمندان خود پیام بدهید و از آنها گزارش بخواهید. و یا در در موقعیت های دوستانه پشت سر هم برای دوست تان پیام‌های مختلف بفرستید. بمباران اطلاعات، نه تنها جذاب نیست؛ بلکه مانع فهم درست مفهوم پیام شما بوده و می تواند باعث سوء تفاهم شود. هر کدام از ما روزانه ده ها و صدها پیام دریافت می کنیم که با شرایط کنونی کرونا و دورکاری حجم عمده این پیام ها از مسیرهای مجازی می رسند. گرچه این رفتار در عصر حاکمیت رسانه و فضای مجازی، برای بسیاری از انسان ها عادی است؛ اما شایسته است آگاهانه بر ارسال و دریافت پیام های خود مدیریت کنیم. از هم اکنون در تعداد و روش پیگیری و پیام‌های خود دقت کنید. این مطلب ادامه دارد. @ertebatmoaserdini .
ارتباط موثر
🔷 ارتباط در شرایط دور کاری(۴) از بمباران مخاطب بپرهیزید. یکی دیگر از اشتباهات افراد، در عرصه دورکا
🔴 خود را بمباران اطلاعاتی نکنیم!! از جمله چالش‌های انسان امروزی،حجم بالای اطلاعات و انتخاب های روزمره است که در نگاه اول امتیاز به نظر می رسد و خوشایند است. به دلیل حجم بالای اطلاعاتی که به صورت موازی با اطلاعاتی که برای تصمیم گیری های مهم و روزانه فرد وارد ذهن می شود، فرآیند تصمیم گیری او را سخت و طولانی خواهد کرد. و افراد را در وضعیت به اصطلاح "خستگی تصمیم گیری" یا "Decision Fatigue" قرار می دهد. در این حالت ذهن بعد از تحلیل مقدار زیادی اطلاعات برای تصمیم گرفتن در مورد یک موضوع به خصوص ، دچار خستگی مفرط شده و در نتیجه دست به تصمیم های نادرست می زند. ذهن خسته بعد از یک تصمیم نادرست احساس نا به سامانی و اضطراب خواهد کرد. و علاوه بر نتیجه تصمیم نادرستِ پیشین، دچار ناراحتی از این انتخاب هم می شود. این شرایط جسم و روح ما را از حالت تعادل خارج می کند. تعداد زیاد انتخاب ها و بمباران اطلاعات نه تنها ما را به اهداف کاری و آموزشی و فرهنگی مان نزدیک نمی کند؛ بلکه فاصله و گاهی رنج‌های طولانی ایجاد خواهد کرد. وقت آن است که نسبت به اطلاعاتی که دریافت می کنیم، حساس‌تر باشیم. بخش زیادی از اطلاعات حجیم و در عین حال کم ارزش ناشی از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است. 📌در این زمینه جای سخن بسیار است... @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رودربایستی را کنار بگذارید. هر گونه دورهمی می‌تواند به قیمت زیان رساندن به جان عزیزان‌مان باشد. @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صدای نقاره ، در روز گرامی‌داشت ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم @ertebatmoaserdini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با همین چشم‌های خود دیدم، زیر باران بی امان بانو در حرم قطره قطره می‌افتاد، آسمان روی آسمان بانو شعر: استاد سید حمید برقعی @ertebatmoaserdini
🔷 ارتباط در شرایط دور کاری(۵) شفاف صحبت کنید، نه مختصر در ارتباطات میان فردی رساندن پیام به مخاطب بسیاری اوقات مورد غفلت قرار می گیرد. افراد به رغم اینکه قصد دارند منظور خود را ابراز کنند؛ اما با برخی اشتباهات، کاری می کنند که مخاطب دچار سوءتفاهم شود! در شرایط دورکاری، و ارتباطات محدود شده مجازی، یکی از اشتباهات متداول، کوتاه‌کردن جملات و حتی کلمات برای صرفه‌جویی در وقت است. این کار گرچه به‌ظاهر سرعت کارها را زیاد می‌کند؛ اما باعث بُروز کج‌فهمی و یا بدفهمی برای گیرنده پیام می‌شود. بعضی اوقات ناخواسته تصور می کنیم مخاطب از محتوا و یا پیش فرض ها و افکار ما اطلاع دارد و به نوعی نتیجه گیری از چند مفهوم ذهنی خود را با او ادامه داده و با یکی دو جمله بیان می کنیم، انگار مخاطب، مطالب ذهنی ما را می داند! به علاوه جایگزین کردن حروف به جای کلمات(مثلا: خ به جای خوب )می تواند منشاء سوءتفاهم‌های دیگری قرار گیرد. بهترین روش این است که تا جایی که می‌توانیم، برای شفافیت گفتار خود وقت صرف کنیم تا اینکه بخواهیم بعدا با اعضای گروه و یا مخاطبان خود بر سر سوءبرداشت‌ها بحث کنیم. به خاطر داشته باشید که مخاطب شما معلوم نیست در چه وضعیت ذهنی و روحی و ... پیام شما را می خواند، برای بهبود روابط و احترام به مخاطب، شفاف و روشن منظور خود را بیان کنید. از سوی دیگر پرگوئی نکنیم... این مطلب ادامه دارد. @ertebatmoaserdini .
رها کردن نقش قربانی و مواجه شدن با مشکلات، اقدامی شجاعانه و بزرگ است که پاداش بسیار بزرگتر و ارزشمندی به نام "عزت نفس" دارد. آموزه های دوره آموزشی عزت نفس @ertebatmoaserdini .
❇️ یک داستان، یک درس ⭕️روزی که مردم بفهمند؟؟!! در سالن غذاخوری دانشگاهی در اروپا یک دانشجوی دختر که از چهره‌اش پیداست اروپایی است،سینی غذایش را تحویل می‌گیرد و سر میز می‌نشیند. سپس یادش می‌افتد که کارد و چنگال برنداشته، و بلند می‌شود تا آنها را بیاورد. وقتی برمی‌گردد، با شگفتی مشاهده می‌کند که یک مرد سیاه‌پوست آنجا نشسته و مشغول خوردن از ظرف غذای اوست! بلافاصله پس از دیدن این صحنه، زن جوان سرگشتگی و عصبانیت را در وجود خودش احساس می‌کند. اما به‌سرعت افکارش را تغییر می‌دهد و فرض را بر این می‌گیرد که مرد آفریقایی با آداب اروپا در زمینۀ اموال شخصی و حریم خصوصی آشنا نیست. او حتی این را هم در نظر می‌گیرد که شاید مرد جوان پول کافی برای خرید وعدۀ غذایی‌اش را ندارد. در هر حال، تصمیم می‌گیرد جلوی مرد جوان بنشیند و با حالتی دوستانه به او لبخند بزند. جوان آفریقایی نیز با لبخندی شادمانه به او پاسخ می‌دهد. دختر اروپایی سعی می‌کند کاری کند؛ این‌که غذایش را با نهایت لذت و ادب با مرد سیاه سهیم شود. به این ترتیب، مرد سالاد را می‌خورد، زن سوپ را، هر کدام بخشی از کباب را برمی‌دارند، و یکی از آنها ماست را می‌خورد و دیگری پای میوه را. همۀ این کارها همراه با لبخندهای دوستانه است؛ مرد با کمرویی و زن راحت، دلگرم‌کننده و با مهربانی لبخند می‌زنند. آنها ناهارشان را تمام می‌کنند. زن اروپایی بلند می‌شود تا قهوه بیاورد. و اینجاست که کمی آنورتر پشت سر مرد سیاه‌پوست، در کنار میز بغلی کاپشن خودش را آویزان روی صندلی پشتی می‌بیند ! و ظرف غذایش را که دست‌ نخورده و روی آن یکی میز مانده است.!! ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پانوشت نویسنده: این داستان را به همۀ کسانی تقدیم می‌کنم که با وجود نیت‌های خوب‌شان، دیگران را از بالا نگاه می‌کنند و نسبت به آنها احساس سَروَری دارند. کسانی که تصور می کنند به خاطر برتری‌هایشان، در حق دیگران لطف می کنند؛ غافل از اینکه خودشان مورد تکریم و مهربانی و بزرگ منشی دیگران قرار گرفته اند... @ertebatmoaserdini .
درسی از یک زندگی «بیشتر از آنچه می‌خوانید، فکر کنید. اگر به صِرف خواندن عادت کنید، در بین متنها و سطرها محدود می‌شوید. آنوقت نوآور نمی‌شوید.» 📚 کتاب نا (زندگی‌نامه شهید صدر) ص‌ ۹۲ @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 ارتباط در شرایط دور کاری(۶) از شلخته نویسی (نگارش كلمات به شكلی كه تلفظ می شوند) و یا اختصارهای غیر رسمی خودداری کنید. استفاده از فضای مجازی به علل مختلف از جمله سرعت در ارائه پیام ، زمینه ساز نوشتن هایی می شود که گاه نه تنها تامل کافی در مورد آنها نشده است؛ بلکه حتی در نگارش آنها هم اهمال می شود و خطاهای املائی و لغوی امری رایج و عادی شده است. منظور این نوشتار خطاهای سهوی در نوشتن نیست، بلکه شکل گیری بی اعتنایی به زبان و ادب فارسی،آسیب هایی را به دنبال خواهد داشت. ⭕️ یکی از این رفتارها، شلخته نویسی در فضای مجازی است، نگارش کلمات به نحوی که تلفظ می شوند، نه تنها رفتاری غیر رسمی است که با شرایط کار و دورکاری ناسازگار است؛ بلکه زمینه برخی سوءتفاهمات را نیز فراهم می کند. علاوه بر این شلخته نویسی نوعی کم احترامی به میراث ارزشمند زبان فارسی است. که بارها در این زمینه مقام معظم رهبری تاکید برا پاسداشت آن داشته و دارند. 🔷 در فضاهای آموزشی و اداری که در شرایط دورکاری فعالیت می کنند این آسیب شناسی و اصلاح،ضرورری تر به شمار می آید. اهمیت درست نویسی و یادآوری آن به افراد از طریق فضای مجازی و دیگر رسانه ها می تواند در مبارزه با شلخته نویسی موثر باشد. 🔶 چگونگی بیان احساسات با شكل و استفاده از شكلك ها از جمله مواردی به شمار می رود كه تاثیری در اشتباه نویسی در این فضاها دارد. بنابراین بسیاری از اشتباهات نوشتاری در شبكه های ارتباطی به دلیل سعی در انتقال كامل احساس افراد است و ازآنجا كه مخاطبان بیشتر شبكه های مجازی گروه های سنی جوان هستند، میل به جلب توجه از طرف دیگران و تمایل به متفاوت بودن با دیگران، سبب شوخی كردن آنها با واژه ها می شود. همچنین ابداع افعال و واژه های جدید مانند «بزنگم، بحرف، زنگیدم و ... در میان مخاطبان فضای مجازی بسیار افزایش پیدا كرده كه خود می تواند به عنوان زنگ خطری برای تحریف در زبان فارسی باشد. پذیرفتن این اشتباهات به عمد یا سهوی، آگاهانه یا ناآگاهانه تا حدی اجتناب ناپذیر است و شاید بر دانش زبانی افراد بالغ كه بعد از یادگیری كامل زبان فارسی با شبكه های مجازی آشنا شده اند، تاثیر منفی نداشته باشد اما در نهایت جایگاه شلخته نویسی در نوشتار فارسی را به مرور محكم می كند. 🔷با توجه و اهتمام به این امر، می توانیم با درست نویسی و دقت در پاسداشت ارزش های ادبی زبان فارسی، علاوه بر حفظ حریم کاری در دورکاری‌ها در انتقال بهتر پیام رسانی خود و دیگران کمک کنیم. این مطلب ادامه دارد. @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ارتباط موثر
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (دام ظله): محیط زندگی پیغمبر، محیط شادی هم بود؛ با افراد شوخی می‌کرد، مسابقه می‌گذاشت و خودش هم در آن شرکت می‌کرد. آن مردمی که ده سال با او زندگی کردند، روزبه‌روز محبت پیغمبر و اعتقاد به او در دل‌های‌شان عمیق‌تر شد. خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران‌ ۱۳۸۰/۰۲/۲۸ افراد شاد در دو ویژگی شخصیتی با دیگران تفاوت سطح دارند: 1️⃣ ویژگی های رفتاری شامل : 🔻 تمرکز بیشتری بر فعالیت‌های لذت بخش دارند. 🔻از معاشرت با افراد منفی بین و ناراحت پرهیز می‌کنند. 🔻صبر و حوصله بیشتری دارند. 🔻 شوخ طبعند و در شرایط سخت، روحیه طنز خود را حفظ می کنند. 🔻به جای عبور از بسیاری موانع، آنها را دور می زنند. 2️⃣ ویژگی های بینشی شامل : 🔻عادت به نگاه مثبت دارند و خوش بین هستند. 🔻عزت نفس و در نتیجه اعتماد به نفس بالایی دارند. 🔻توقعات و انتظارات محدودتری از دیگران دارند. 🔻 آسان گیر هستند. 🔻احساس خشم، کینه و انتقام در آنها به سادگی تحریک نمی‌شود. 🔻از شادی دیگران شاد می‌شوند. @ertebatmoaserdini
📖 برشی از یک کتاب اگر از خطرات بالقوه ای که فرزند نوپا یا نوجوان‌تان ممکن است با آنها روبرو شود وحشت دارید، ابتدا به او بیاموزید که چگونه به صورت مسئولانه از پس خطرات بر بیاید. دست از محدود کردن و کنترل فرزندتان بردارید تا احساس امنیت کند. 📌نوجوان شما ممکن است هم اکنون از مقررات محدود کننده تان اطاعت کند؛ اما اگر بعدها دیدید که سر پیچی می کند تعجب نکنید. 📚راهنمای تئوری انتخاب برای فرزند پروری/ص ۶۶ @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سالروز ارتحال ملکوتی، علامه طباطبائی، الگوی اخلاق الهی و آزاداندیشی، گرامی باد. مقام معظم رهبری«دام ظله» کسی مثل مرحوم علامه‌ی طباطبایی (رضوان‌اللَّه‌تعالی‌علیه) در حوزه‌ی علمیه‌ی قم پیدا شد؛ ایشان، هم فقیه بود و هم اصولی؛ هم می‌توانست درس خارج فقهِ مفصلی بدهد؛ هم می‌توانست درس خارجِ اصول مفصلی ترتیب دهد و فضلا را جمع کند؛ اما او به کاری پرداخت که آن روز آن را لازم می‌دانست. بعد هم حوادث و وقایع شهادت داد بر این‌که اینها لازم است. او گفت من می‌بینم که دارند تفکرات و فلسفه‌ی کاذب مارکسیستی را در ذهنها جا می‌دهند؛ نمی‌شود با توضیح‌المسائل اینها را پاسخ دهیم؛ توضیح‌المسائل جای خودش را دارد؛ جواب این شبهه‌ها را با چیز دیگری باید داد. ایشان «اصول فلسفه و روش رئالیسم» را نوشت. ۱۳۸۳/۰۴/۱۵ بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان همدان‌ @ertebatmoaserdini .