هدایت شده از دبخند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی خانما بعد از افطار خودشون رو وزن میکنن😁
@de_bekhand
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
حرف های من و خدا_۱۱.mp3
5.09M
#حرفهای_من_و_خدا
#دلنوشته سحر دوازدهم
✍رمضان سرشار از نشانه هاست!
در هر لحظه اش،خودت نشانه ای میشوی و فرود می آیی!
با اولین جرعه ی آب در لحظه افطار
💧با اولین تشنگیِ میان روز...
@ostad_shojae
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
#خلوت_دونفره ۱۲
هرسو که مینگرم هستی!
دنیا پر شده از واج آرایی نشانه هایت
چون شعری که
حرف حرفش تو را داد میزند.
چه بینظیر صحنه آرایی کرده ای
تاپله پله به تو برسمــ❤
برگرفته از بقره/۱
@ostad_shojae
بسماللهالرحمنالرحیم
خلاصۀ سخنرانی سرکار خانم لطفیآذر در شهر تهران
اول رمضان 1439
سفر قرآنی (قسمت اول)
بهار #قرآن است و از قضا با روز پنجشنبه آغاز شده است. ما هم وارد قرآن میشویم و از سه سورۀ مبارک میگوییم که خواندن آن در روزهای پنجشنبه سفارش شده است: #شعرا، نمل و قصص.
امام صادق(علیهالسلام) فرمودهاند: «هرکس این سه سوره را در شب جمعه بخواند، از اولیاءالله و در جوار و پناه خداست که در دنیا بینوا نمیشود و در آخرت، آنقدر به او میدهند که راضی شود و حتی بیش از آن میدهند.» [1]
در مجموع، خواندن این سه سوره در روز پنجشنبه و شب جمعه، انسان را به #ولایت و #محبت خدا میرساند. اما روشن است که منظور فقط #قرائت ظاهری آیات نیست؛ بلکه #تلاوت است. قرآن، تجسّم علمی انسان است و به تناسب مراتب وجود #انسان، مراتب و عوالم گوناگون دارد. تلاوت این است که آیات و کلمات قرآن را پیش روی خود قرار دهیم و دنبال کنیم؛ تا بتوانیم حقایق آن را به عینیت و ظهور بکشانیم و با آنها بزرگ و بالغ شویم.
تلاوت یعنی کتاب را پیشوا و مقتدای خود بگیریم و پشت آن مستقر شویم، از نورش بهره بگیریم و از احکامش استفاده کنیم. نه اینکه فقط مراقب جلد و کاغذ و خطّش باشیم، بلکه آن را به کلی نصبالعین خود سازیم و با آن بالا رویم تا همۀ مراتب وجودمان طبق برنامۀ قرآن ساخته و پرداخته شود. بدانیم کسی که در ظاهر قرآن بماند، به مراتب بالای وجودش راه نمییابد؛ اما کسی که در باطن برود، ظاهر را هم حفظ میکند.
در قرائت ممکن است دل راهرو نباشد؛ اما در تلاوت، دل با قرآن حرکت و سلوک میکند و به عوالم آن راه مییابد، در آیات بهشتی متنعّم میشود و در عذابها معذّب و دردمند میگردد. تلاوت، سفری باطنی است که با همگامی کشف و عقل و #شریعت آغاز میشود. فرد با پناه بردن به ربوبیت خدا و رهایی از خودیها، به شهود و مظهریت #جمال و #جلال الهی میرسد و حقیقت قرآن از باطن او و مراتب وجود خودش برایش ظهور میکند. اینجاست که قرآن ناطق میشود.
میدانیم در سیر نزول، خدا آیینۀ انسان بوده و هرچه او داشته، در انسان نیز نمایان شده است. اما در سیر صعود، انسان باید آیینۀ خدا شود و داراییهای خداییاش را به ظهور رساند. در نزول، انسان خدا را دید و "بَلی" [2] گفت؛ در صعود، خدا باید انسان را ببیند که خدایی شده و این همان به نطق آوردن قرآن و نشان دادن حقایق آن در وجود است.
این نتیجه، تنها با تفسیر انفسی میسّر است. اینکه هرکس در رتبۀ خود، بدون قضاوت دربارۀ سلوک دیگری و بدون ردّ و نفی ظاهر آیات و شأن نزول آنها، حقایق قرآن را دریابد و خودش قرآن انسانی یا انسان قرآنی شود. تفسیر انفسی یعنی جانمان وارد جان و حقیقت قرآن شود و ببینیم که قرآن همواره همراه ماست؛ ما هم همراه آن شویم، عوالمش را در مراتب وجود خود بیابیم و مطابق برنامههایش حرکت کنیم.
..........
[1] ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص109.
[2] اشاره به آیۀ 172، سورۀ اعراف (آیۀ الست).
ادامه دارد...
#خلاصه
#رمضان1439
#جلسه_اول
@Lotfiiazar
هدایت شده از عرفان
🌹حکایتی از پیر پالان دوز🌹
یک روز شیخ بها در بازار قدم میزد و پیر مردی را دید که مشغول دوختن پالان پاره مردم بود و از این راه امرارمعاش میکرد. شیخ دلش به حال پیرمرد سوخت و جلو رفت وگفت : سلام سپس دستش را به پالان پیرمرد زد و بلافاصله از طرف غیب پالان پیرمرد پر شد از سکه های اشرفی. پیرمرد وقتی این حرکت شیخ را دید ناراحت شد و فریاد زد چکار کردی؟ یالا سکه ها را بردار که به درد من نمیخورد. شیخ گفت : من نمی توانم سکه ها را غیب کنم. پیرمرد چوب دستی خود را به پالان زد و سکه ها غیب شدند و رو به شیخ گفت تو که نمی توانی غیب کنی چرا ظاهر میکنی؟ شیخ بها فهمید پیرمرد صاحب علم و کمالات بسیار است. پیرپالان دوز سپس رو به شیخ می کند و می گوید: "دلت را کیمیا کن!" کما اینکه خدای رحمان در حدیث قدسی
می فرماید : " یا عبدی اطعنی اجعلک مثلی انا اقول کن فیکون انت تقول کن فیکون : بنده
من مرا اطاعت کن تا تو را مانند خود کنم. من می گویم باش پس بوجود می آید تو هم می گویی باش پس می شود."
سرانجام عالم ربانی، محمد عارف عباسی ( معروف به پیر پالان دوز ) در سال 985 ه. ق جان به جانان تسلیم نمود. مقبرهی این عارف بزرگ جنب حرم رضوی در مشهد مقدس واقع و در شمال شرقی حرم مطهر، واقع در ابتدای خیابان نواب صفوی (پایین خیابان)، زیارتگاه بسیاری از شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت میباشد
❤️کانال عرفان ❤️
@erfan1212