eitaa logo
فلسفه نظری
2هزار دنبال‌کننده
430 عکس
71 ویدیو
52 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
فلسفه نظری
🔴نقدی بر جهانهای موازی ♨️ #قسمت_سوم. ⬅یکی از مواردی که آقای هاوکینگ در کتاب طرح بزرگ بطور مکرر سع
🔴نقدی بر جهانهای موازی ♨️ . 💢پرفسور پُل دِیویس، فیزیک‌دان و اختر شناس بریتانیایی، با توجه به شروحی که از جهانهای موازی شده، در مصاحبه ای که از او می‌شود در ابتدا، استدلال فیلسوف علم آقای نیک بوستروم ،با تقریر خاصی بیان می‌کند که در نقد بنیان جهانهای موازی است، ایشان می‌گویند: ⬅️۱-اصل انتخابگر: 💠دو وضعیت طبیعی برای امور داریم: یکی اینکه هیچ چیز وجود ندارد، و دیگری اینکه همه چیز وجود دارد، اینکه هیچ چیز وجود ندارد با مشاهدات باطل می‌شود. ⬅️در نظریات چند جهانی، ادعا می‌شود که ،جهانهای دیگری نیز وجود دارند. 💠اما چه چیزی است که مجموعه ای از معادلات را انتخاب می‌کند و جهانی را بوجود می‌آورد؟  💠چه اتفاقی می‌افتد که جهانهایی قابلیت وجود ندارند؟  💠چه چیزی ،یا چه کسی، باعث این انتخاب بین جهان هایی که وجود دارند و جهان هایی که وجود ندارند، می‌شود؟  ⬅️۲-جهان های قلابی: 💠ما می‌توانیم بطور مصنوعی،  موجوداتی را خلق کنیم ،و این موجودات تجربه هایی را بطور مصنوعی حس خواهند کرد، و یک جهان مصنوعی برای این موجودات بسازیم. 💠شما با یک سیستم کامپیوتری، می‌توانید به تعداد بسیار زیادی از این جهانها ،خلق کنید، اما مسئله اینجاست که ساختن یک جهان قلابی، بسیار آسانتر از یک جهان واقعی است. 💠پس اگر ما یک مشاهده گر تصادفی باشیم احتمال اینکه جهان ما قلابی باشد، بسیار بیشتر از این است که جهان ما واقعی باشد. و بر اساس این، احتمال پس قوانین فیزیک جهان ما نیز قلابی است، و در نتیجه ،ما نمی‌توانیم با قوانین قلابی جهان یا جهانها را توصیف کنیم. ♻️ ... . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴پاسخ به شبهات ✅ آیا ملاصدرا زنان را حیوان می ‌داند؟ ⬅️آیه ‌ای که ملاصدرا بدان استناد جستند آیه‌ ۷۲ از سوره مبارکه نحل است که اصل آن چنین است: «وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً وَ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَزْواجِکُمْ بَنینَ وَ حَفَدَةً وَ رَزَقَکُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ أَفَبِالْباطِلِ یُؤْمِنُونَ وَ بِنِعْمَتِ اللَّهِ هُمْ یَکْفُرُونَ» نظیر این مضمون در آیات دیگری نیز آمده است؛ مانند: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی‌ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» «فاطِرُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً وَ مِنَ الْأَنْعامِ أَزْواجاً یَذْرَؤُکُمْ فیهِ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‌ءٌ وَ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ» ⬅️بعید نیست که گفته شود این آیات اطلاق دارد و چنانکه دلالت بر این دارد که خداوند زنان را برای مردان خلق نموده، دلالت دارد که مردان را نیز به عنوان نعمتی برای زنان خلق فرموده است. (دقت شود) ولی برخی از مفسران (دقت شود برخی از مفسران) مخاطب آیه را فقط مردان دانسته ‌اند و چنین برداشت کرده اند که علّت غائی خلقت زنان، مردان می‌ باشند و در نتیجه می‌ توان فهمید که مقام مردان اشرف از زنان است و حیوانات صامت و نیز برخی از حیوانات ناطق (زنان) همگی برای مردان خلق گردیده‌ اند. (این برداشت و نتیجه گیری برخی از مفسران است) 💠مرحوم طبرسی در تفسیر آیه در مجمع می ‌فرماید: «أی جعل لکم من جنسکم و من الذین تلدونهم نساء جعلهن أزواجا لکم لتسکنوا إلیهن و تأنسوا بهن‌» 💠شیخ صدوق در علل و امالی روایتی نقل می ‌کند: «عن مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ عَمِّهِ عَنِ الْبَرْقِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ الْبَرْقِیِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ ع قَالَ جَاءَ نَفَرٌ مِنَ الْیَهُودِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَسَأَلَهُ عَنْ مَسَائِلَ فَکَانَ فِیمَا سَأَلَهُ أَخْبِرْنِی مَا فَضْلُ الرِّجَالِ عَلَى النِّسَاءِ قَالَ النَّبِیُّ ص کَفَضْلِ السَّمَاءِ عَلَى الْأَرْضِ أَوْ کَفَضْلِ الْمَاءِ عَلَى الْأَرْضِ فَبِالْمَاءِ تَحْیَا الْأَرْضُ وَ بِالرِّجَالِ تَحْیَا النِّسَاءُ لَوْ لَا الرِّجَالُ مَا خُلِقَ النِّسَاءُ لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‌ بَعْضٍ قَالَ الْیَهُودِیُّ لِأَیِّ شَیْ‌ءٍ کَانَ هَکَذَا قَالَ النَّبِیُّ ص خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ مِنْ طِینٍ وَ مِنْ فَضْلِهِ وَ بَقِیَّتِهِ خُلِقَتْ حَوَّاءُ وَ أَوَّلُ مَنْ أَطَاعَ النِّسَاءَ آدَمُ فَأَنْزَلَهُ اللَّهُ مِنَ الْجَنَّةِ وَ قَدْ بَیَّنَ فَضْلَ الرِّجَالِ عَلَى النِّسَاءِ فِی الدُّنْیَا أَ لَا تَرَى إِلَى النِّسَاءِ کَیْفَ یَحِضْنَ وَ لَا یُمْکِنُهُنَّ الْعِبَادَةُ مِنَ الْقَذَارَةِ وَ الرِّجَالُ لَا یُصِیبُهُمْ شَیْ‌ءٌ مِنَ الطَّمْثِ قَالَ الْیَهُودِیُّ صَدَقْتَ یَا مُحَمَّدُ» 💠این مسأله سبب شده که مرحوم حاج ملاهادی سبزواری در حاشیه اسفار، عبارت ملاصدرا را از اطلاقش خارج نموده و چنین می فرماید: «فی إدراجها فی سلک الحیوانات إیماء لطیف إلى أن النساء لضعف عقولهن و جمودهن على إدراک الجزئیات و رغبتهن إلى زخارف الدنیا کدن أن یلتحقن بالحیوانات الصامتة حقا و صدقا أغلبهن سیرتهن الدواب و لکن کساهن صورة الإنسان لئلا یشمئز عن صحبتهن و یرغب فی نکاحهن و من هنا غلب فی شرعنا المطهر جانب الرجال و سلطهم علیهن فی کثیر من الأحکام کالطلاق و النشوز و إدخال الضرر على الضرر و غیر ذلک خلافا لبعض الأدیان فی بعض الأحکام فأین السها من البیضاء» در این عبارت مرحوم حاجی سبزواری، زنان را مخلوق برای مردان شمرده است با این همه وی نیز – گرچه شاید عبارتش خالی از مبالغه نباشد – ابداً زنان را از حیوانات صامت به شمار نیاورده است چنانکه مخالفان عرفان به وی نسبت داده‌ اند. 🔹نوشته استاد وکیلی (با تلخیص و تغییر) ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴شیخ اکبرابن عربی ختم اولیاء (بر همه) مهدی از آل رسول صلی الله علیه و آله وسلم است که سرور است و شمشیر برانی است آن گاه که (دشمنان را) هلاک کند. 💠کانال فلسفه نظری @falsafeh_nazari
🔴دکتر دینانی ⬅️فیلسوف چه میکند؟ کار یک فیلسوف راستین، شناختن حقایق است و کسی که می خواهد به حقیقت دست یابد، باید از خود مایه بگذارد و از خویشتن فاصله بگیرد تا با حقیقتی که تا کنون با آن فاصله داشته، متحد و یگانه شود. ➖➖➖➖➖➖ کانال فلسفه نظری @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴نقدی بر جهانهای موازی ♨️ #قسمت_چهارم. 💢پرفسور پُل دِیویس، فیزیک‌دان و اختر شناس بریتانیایی، با تو
🔴نقدی بر جهانهای موازی ♨️ . 💢در نهایت، پروفسور پُل دِیویس، این گونه در نقد جهانهای موازی، استدلال می‌کند: ⬅️پس این پایان داستان است؟ آیا می‌توانیم یک "جهان موازی" با یک کمیت کامل و سیستم بسته از وجود تمام کمیت های فیزیکی داشته باشیم؟ نه کاملا. جهان موازی، همراه با مقدار زیادی از کمیت ها، مانند یک فضای کلی و زمان، برای میزبانی از همه این موانع، و مکانیسم تولید جهانی برای هدایت همه آنها، زمینه های فیزیکی برای پرورش جهان با مصالح مادی، و مجموعه ای از نیروهایی برای ایجاد چیزی، اتفاق می‌افتد. 💠کیهان شناسی ، این ویژگی ها را، با در نظر گرفتن فرایند های متافیزیکی موروثی را ،که به وجود ، می‌آورند، و قوانین خاصی را ،بر اساس یک جهان را، بر اساس جهانی که مد نظر است، در نظر می‌گیرد. 💠خود مِتاقوانین، غیرقابل توضیح هستند، قدرت های متعالی ابدی و غیر قابل تغییری که، فقط به (جلوه‌شان)وجود می‌آیند و باید به طور معمول(اصل) پذیرفته شوند. 💠به همین ترتیب، مِتا قوانین، دارای یک وضعیت مشابه، به یک خداوند متعال، غیر متعارف است. 💠http://www.sciencemeetsreligion.org/philosophy/hawking.php ⬅️و پروفسور دیویس‌ ،در سخنرانی و نقد بر استیون هاوکینگ، در حول نظریه M ، می‌گوید: هاوکینگ از وجود خدای متعال، پرهیز می‌کند، اما وجود متعال ازلی و ابدی، و واجب الوجود بالذات(منظور همان خداوند است) دیگری را جای او قرار می‌هد. ♻️ ... . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
💠"نوشیدن اولین جرعه‌ از لیوان علوم طبیعی، تو را به یک بی‌دین تبدیل می‌کند اما در انتهای این لیوان خداوند منتظر توست."✅ 🔘ورنرهایزنبرگ، از بنیانگذاران فیزیک کوانتوم.☑️ 🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴نقدی بر جهانهای موازی ♨️ #قسمت_پنجم. 💢در نهایت، پروفسور پُل دِیویس، این گونه در نقد جهانهای موازی
🔴نقدی بر جهانهای موازی ♨️ . 💠یکی از استدلال های علمی که موافقان جهانهای موازی، آن را دال بر وجود جهانهای موازی می‌گیرند، ذره هیگز و LHC است، آنها می‌گویند: "کمیت وجود جهانهای موازی، به عنوان مثال اگر۱۲ در پایان باشد، و ۰ آخرین عدد، اگر کمیت بالاتر از ۶ باشد جهانهای موازی وجود دارند." ⬅️و از بخت بد طرفداران جهانهای موازی، عدد بر روی خود ۶ است، یعنی تماما خنثی! اما ملاحد اوضاع را به جایی کشاندند که می‌گویند اینهم باز دلیلی بر موجود نبودن جهانهای موازی نیست(!) و اینگونه شد که پروفسور سابین هِسِن فِلدِر در پاسخ به طرفداران جهانهای موازی گفته است: 💠این استدلال جالبیست، اما منطقا متناقض است. این به انتظاراتمان در مورد آنچه که ما به معنای یک "عدد تصادفی" یا توزیع احتمالی آن می‌باشد، متکی است. توزیع های بی حد و حصر زیادی وجود دارد. لازم است که اعداد در مدل استاندارد باید از یک توزیع مشخص پیروی کنند، این صرفا یک فرضیه است که با مشاهدات ناسازگار است. 💠 همه ما می‌توانیم از داده ها اینگونه نتیجه گیری کنیم و بگوییم: فیزیک‌دانان(طرفدار جهانهای موازی) فرضیه ای برای آنچه که می‌گویند "طبیعی" است، به راحتی معلوم می‌شود اشتباه است. ⬅️این ،بدان معنا نیست که چند(توزیع) نوعی وجود دارد. ممکن است یک توزیع باشد یا ممکن است باز نیز احتمال باشد. فقط به این معنی است که نتایج LHC هیچ چیزی در مورد آنچه که شما مدعی آن (که به صورت شبه علمی است)هستید، نتیجه ای به بار نمی‌آورد. 💢به نقل از مجله فوربس: https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/startswithabang/2016/10/25/no-the-lhc-hasnt-shown-that-we-live-in-a-multiverse/amp/ ♻️ ... . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
💠دین و علم، همیشه مشترکا علیه الحاد می‌جنگند و بر انگیزنده آنان، همیشه خدا بوده و خواهد بود.✅ 🔘ماکس پلانک، پدر فیزیک کوانتوم.☑️ 🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴نقدی بر جهانهای موازی ♨️ #قسمت_ششم. 💠یکی از استدلال های علمی که موافقان جهانهای موازی، آن را دال
🔴نقدی بر جهانهای موازی ♨️ . 💠یکی از مواردی که بنیان جهانهای موازی را در علم به لرزه در می‌آورد، قابل آزمایش، پیش بینی و شواهد مستقیم، ابطال هستند، جهانهای موازی حتی شواهد غیر مستقیم هم ندارند! این بدیهی است که جهانهای موازی با علم در تضاد است. ⬅️از همین جهت، نوشتاری از مجله استرونومی را نقل می‌کنیم که جهانهای موازی را غیر علمی می‌داند و یک مورد خطرناک با مشیء خطرناک و غیر علمی در فیزیک. ⬅️مجله استرونومی می‌گوید: ⬅️آیا این نظریه تا حدود زیادی غیر علمی است؟ ⬅️دانشمندان جورج الیس، و جو سیلک در یک مقاله شناخته شده در سال 2014 در مورد این موضوع در طبیعت ، هشدار دادند که آنها را به عنوان یک مشیء جدید نگران کننده در فیزیک نظری هشدار دادند: 💠پذیرش بعضی از آنها(جهانهای موازی) در زمینه یک نظریه، اگر آن را زیبا و توضیحی به اندازه کافیست، نیازی به تجربه و آزمایش نمی‌باشد. 💠آن(نظریه ها) به جای این که علمی باشند، استدلال می‌کنند که یک نظریه باید فریبکار باشد، ایده ایست که بر اساس قرن سنت است. ⬅️الیس و ابریشم به این نتیجه رسیدند که فیزیک نظری در حال تبدیل شدن به سرزمین بدون مشیء خاصی بین ریاضیات، فیزیک و فلسفه است که واقعا نیازهای هر یک از اینها را برآورده نمی‌کند. 💠مهم تر از همه، آنها گفتند که اعتبار علم در خطر است. اگر فیزیک‌دانان نظر سنجی شروع به دور شدن از ایده هایی درباره آنچه که تئوری علمی قانونی را تشکیل می‌دهند انجام دهند، ممکن است به اعتبار عمومی علم آسیب برساند، که می‌تواند پیامدی فاجعه بار را در زمانی که بحث درباره تغییرات اقلیمی و تحولی که در حال انجام است، داشته باشد. 💠بعضی از نظریات مربوط به نظریه چند بُعدی است، آنها می‌گویند که فاقد فریب پذیری لازم است و برای ارائه نظریه های علمی ،قانونی نیستند. به عنوان مثال، توضیحات چندگانه که بر تئوری رشته های خاص تکیه می‌کنند که خودشان هنوز تایید نشده اند ، قابل آزمایش نیستند و اساسا حدس و گمان هستند. 💠"به نظر ما، کیهان شناسان باید هشدار ریاضی‌دان دیوید هیلبرت را رعایت کنند: اگرچه برای تکمیل ، بی نهایت ریاضیات مورد نیاز است، اما در فضای فیزیکی چنین چیزی(بی‌نهایت) وجود ندارد"، چیزی است آنها نتیجه گرفتند. 💠به نظر می‌رسد ابریشمی و الیس با موضوعات چندگانه موافق اند، اما با نظریه های علمی که نمی‌توانند از طریق اطلاعات و شواهد تأیید شوند، موضوع را بررسی کنند. الیس به ستاره شناسی گفت که هیچ مشکلی برای پیش بینی کردن مفاهیم مانند جهانهای موازی وجود ندارد تا ببینند کجا هستند. با این حال، "اشکالاتی به وجود می‌آید و یکی از آنها ادعا کند که چنین نظریاتی نظریه های علمی را آزمایش می‌کنند". 💢خود مقاله در مجله استرونومی: http://astronomy.com/news/2017/01/what-is-the-multiverse . . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
❌اخیرا تعدادی از انسان های به ظاهر روشنفکر جهت مخدوش کردن اهمیت وجود حیات و نظم در عالم متوسل به شبهاتی سطح پایین شده اند و می‌گویند:"لزوما تشکیل حیات و پیچیده بودن آن، نیازی نیست که فقط کمیت‌های فعلی دخیل باشند!". ⬅️از آنجا که چنین ادعایی از نداشتن اطلاعات کافی و تعصب این اشخاص نشأت دارد، جهت پاسخ آنان به یکی از آثار مراجع تقلید این اشخاص ، جناب استیون هاوکینگ، رجوع می‌کنیم. ⬅️استیون هاوکینگ در کتاب تاریخچه زمان می‌گوید: 💠کمتر کسی درباره اعتبار یا جنبه کاربردی اصل بشر بنیادی پر توان (همان اصل آنتروپیک) بحث دارد زیرا پیش بینی های آن غیر قابل انکار است. 💠ولی برخی فراتر می‌روند و یک نگارش پرتوان از این اصل را پیشنهاد می‌کنند بر پایه این تئوری، یا کیهانهای مختلف زیادی وجود دارند یا منطقه های مختلف زیادی در یک کیهان یگانه،هرکدام آرایش نخستینی خود شاید،با دسته قانون های علمی ویژه ی خود وجود دارند.در بیشتر این کیهان ها ،شرایط برای ایجاد سازواره های پیچیده مساعد نبوده است؛فقط در محدودی از انها که مانند کیهان ما هستند ،موجودهای هوشمند تکامل میابند و می‌پرسند: (چرا کیهان ما اینجور است که ما می‌بینیم؟)بنابراین،پاسخ آن ساده است:اگر جور دیگری می‌بود ما اینجا نمی‌بودیم! 💠قانون های دانش،آنجور که ما آنهارا اکنون می‌دانیم،دربر گیرنده ی اعداد بسیاری،مانند اندازه باره الکتریکی الکترون و نسبت جرم های پروتون و الکترون،هستند.ما،دست‌کم درحال حاظر ،نمی‌توانیم مقدارهای این اعداد را از تئوری به‌دست آوریم،ما باید آنهارا بل مشاهده به‌دست آوریم.شاید روزی بتوانیم تئوری یکپارچه کامل کشف کنیم که همه ی آن هارا پیشبینی کند،ولی این امکان هم وجود دارد که همه یا برخی آنها از کیهان تا کیهان یا درون یک کیهان یگانه باهم فرق کند. واقعیت قابل توجه این است که مقدار های این اعداد به نظر می‌رسد که بسیار با دقت تنظیم شده اند که ایجاد زندگی را ممکن سازند. برای مثال، اگر بار الکتریکی الکترون فقط اندکی متفاوت می‌بود، ستاره ها یا نمی‌توانستند هیدروژن و هلیوم بسوزانند، یا اینکه منفجر نمی‌شدند❗️ 💠البته، ممکن است که شکل های دیگری از زندگی هوشمند وجود داشته باشد که حتی به تخیل نویسندگان داستان های علمی تخیلی نیز نیامده است که نه به نور ستاره شبیه خورشید نیاز داشته باشند و نه به عنصر های شیمیایی سنگین تر که در ستاره ها ساخته می‌گردند و در انفجار ستاره ها به فضا باز پرتاب می‌شوند. 🔙با وجود این، ظاهرا روشن است که طیف های کمی، نسبتا محدودی برای اعدادی که ایجاد هرگونه شکل زندگی هوشمند را اجازه می‌دهند وجود دارد.بیشترین گروه های این ارقام به کیهان‌های خیزش می‌دهند که، هرچند شاید بسیار زیبا باشند، ولی کسی در آنها نخواهد بود تا بتواند از آن زیبایی شگفت زده شود. هرکس می‌تواند این را گواه بر اراده الهی در آفرینش و گزینش قانون‌های دانش تلقی کند، یا گواه برای پشتیبانی از اصل بشر بنیادی پرتوان(اصل آنتروپیک).☑️ ⚪️منبع: استیون هاوکینگ، تاربخچه زمان، ترجمه کوروش زعیم، فصل 8، ص 190 و 191.☑️🔜 💢پ.ن: ملاحدی که منکر نظم و شگفتی های آن هستند ،حداقل حرف مراجع فکری خود را بخوانند! . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
💠ارسطو، فیلسوف بزرگ یونان و بنیانگذار فلسفه مشاء، موضوع خاصی را برای دانش موسوم به مابعدالطبیعه انتخاب نکرده بود ولی یکی از موضوعات آن را بحث درباره <<on hei on>> می‌دانست. 🆔 @Falsafeh_nazari
فلسفه نظری
💠ارسطو، فیلسوف بزرگ یونان و بنیانگذار فلسفه مشاء، موضوع خاصی را برای دانش موسوم به مابعدالطبیعه انتخ
🔴موضوع مهمی در مابعدالطبیعه ⬅️ناصر خسرو در برابر <<on>> که یونانی است معادل فارسی <<باشنده>> را قرار داد. 💠تعبییری که بنیانگذار حکمت مشاء اسلامی یعنی ابن سینا از <<on hei on>> دارد، همان <<موجود بما هو موجود>> است. ⬅️کلمه <<on>>، یونانی بسیط و اسم فاعل است، در حالی که موجود، در زبان عربی، مرکب و متشق است. 💠یعنی ذاتُ له الوجود. 💠و اینگونه شد که برای اولین در حکمت مشاء اسلامی، تمایز میان وجود و ماهیت مطرح می‌شود‌، امری که در عمر فلسفه و تاریخ فلسفه بی سابقه بوده و انقلابی بزرگ در فلسفه است. . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴گسترده ترین بررسی اعتقاد دانشمندان به ادیان الهی ⬅️آیا همه دانشمندان آتئیست هستند؟ ⬅️آیا دانشمندان معتقد هستند که دین وعلم در تضادند؟ ⬅️پاسخ این سوالات و سوالات دیگر توسط محققان دانشگاه رایس منتشر شد...! 💠این مطالعات، باور رایج بین عموم مردم را به چالش می‌کشد در حالی که مردم فکر می‌کنند که عموم دانشمندان آتئیست(بی‌خدا) هستند اما تحقیقات چیزی دیگری می‌گویند...! 💠بیشتر دانشمندان در جهان خود را دیندار معرفی کرده اند و قابل توجه است که دانشمندان خداباور بیش از دو برابر دانشمندان آتئیست هستند...! 💠جالب است که فقط تعداد کمی از دانشمندان به تضاد میان علم و دین باور دارند، مثلا در کشور انگلستان به عنوان یکی از سکولار ترین کشور ها فقط 32% درصد از دانشمندان به تضاد میان علم و دین معتقدند و در آمریکا این عدد 29% است. 💠این تحقیق، بزرگرین تحقیق راجع به علم و دین بود که توسط دانشگاه رایس و موسسه فاراده صورت گرفته است. ⬅️پ.ن:این تحقیق فعلی، تمام تبلیغات جهان استکبار را به خاک نشاند و مدعی پوچ ملاحد که ادعا می‌کردند اکثر دانشمندان به خداوند و ادیان الهی باور ندارند و حتی پشتیبانی از مدیران آتئیستی همچون ژورنال ساینتفیک امریکن و نیچر و...را نیز داشته اند، به دروغی بزرگ در تاریخ تبدیل کرده است.☑️ منبع: http://news.rice.edu/2015/12/03/first-worldwide-survey-of-religion-and-science-no-not-all-scientists-are-atheists/ . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
💠"علم بدون مذهب،‌سست بنیاد است."✅ scince, philosophy, and religion: A symposium , 1947, CH. 73. "آلبرت اینشتین" 🆔 @falsafeh_nazari
♨️ابن سینا، در میان فلاسفه اسلامی نخستین فیلسوفی است که توانست نظام فلسفی کاملی را استوار کند و با نظام دینی هماهنگ سازد... 🆔 @falsafeh_nazari
🔴استدلال ابن سینا بر وجود مدینه فاضله ⬅️ابن سینا، در میان فلاسفه اسلامی نخستین فیلسوفی است که توانست نظام فلسفی کاملی را استوار کند و با نظام دینی هماهنگ سازد. ⬅️خلاصه استدلال شیخ الرئیس از این قرار است: 💠۱.انسان موجودی اجتماعی است و تمایز او از دیگر حیوانات در این حیات اجتماعی خلاصه می‌شود؛ ابن سینا حیات اجتماعی انسان را با دو نکته تبیین می‌کند: الف)اگر کسی به صورت انفرادی زندگی کند معیشت اون نیکو نیست.✅ ب)انسان برای کفایت آموزش، چاره ای جز گرفتن کمک از دیگران ندارد؛ بنابراین، انسان ها مضطرند و به مدینه و حیات اجتماعی نیاز دارند و اگر کسانی فقط بر اجتماع بسنده کنند و مدینه و شهری نسازند، ناچارند تشبهی به مدینه داران داشته باشند؛ اگرچه فاقد مدینه و کمال مدینه باشند؛ نتیجه آنکه: حیات اجتماعی ،هم نیکو هم ضروری است.✅ 💠۲.در هر اجتماعی مشارکت، تقسیم کار، معامله و داد ستد سنت و قانون عدل لازم و ضروری است. 💠۳.برای قانون‌گذاری، قانون‌گذار عادلی لازم است که رو در روی مردم قرار گیرد، با آنها سخن بگوید، از جنس آنها بوده و مورد مشاهده مردم باشد و باید از خود معجزاتی نشان دهد تا مردم تفاوت او را با سایرین احساس کنند و از اون اطاعت کنند. 💠۴.قانون‌گذار، علاوه بر قانون‌گذاری باید مجری قوانین هم باشد و مردم را به حال خود رها نکند؛ زیرا مردم، نفع خود را <<عدل>>و ضرر خود را <<ظلم>>می‌پندارند. 💠۵.وقتی وجود چنین انسان صالح و قانون‌گذاری ممکن و نافع است، عنایت الهی اقتضای تحقق این منفعت را دارد و محال است که خداوند ضرورت امری را بداند و محقق نکند؛ ابن سینا در این رابطه به "قیاس اولویت" تمسک می‌کند و می‌گوید: خدا می‌دانست انسان برای بقای نوع و سلامتی اش به رشد مو، بر مژه ها و ابرو ها و گودی کف پا و دیگر امور جسمانی نیاز دارد و این نیازمندی ها را به لحاظ علم دقیق و نظام اصلح تخقق داد؛ آیا نیاز به قانون‌گذار کمتر از این نیازمندی است؟ محال است خداوند آن امور را بداند و بی تفاوت بماند. 💠۶.این انسان اصلح، باید به دستور و با اجازه الهی با استفاده از وحی، به قانون‌گذاری بپردازد و نخستین و اصلی ترین قانون این است که مردم را با حق تعالی آشنا سازد و وحدت و قدرت و علم به آشکار و پنهان و عدالت حق تعالی و استقرار و عاقبت نیک را برای مطیعان و عاقبت نیک را برای مطیعان و عاقبت پست را برای گناه کاران معرفی کند. 💠۷.انبیا نباید بیش از دستور های خداوند به مردم آموزش دهند و درباره خداوند مردم را به بیش از وحدت و حقانیت و تنزیه الهی مشغول سازند؛ البته برای افراد مستعد و توانا می‌توانند جملات و عبارت به همرا رمز و اشاره بیان کنند. 💠۸.به دلیل اینکه پیامبران، همیشه حضور فیزیکی ندارند، باید تدبیری بیندیشند تا شریعت و قوانین الهی که برای مصالح انسان ها فرود آمده است از بین نرود؛ به مردم سفارش کنند و محل های مقدسی، مانند مکه و مسجد برای عبادت مشخص سازند. . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
💢عقل گرایی انتقادی"،نه "عقلانیت حداکثری" را می‌پذیرد، و نه "ایمان گرایی افراطی"را؛ یعنی هم امکان نقد و ارزیابی عقلانی نظام های دینی اعتقاد دارد و هم صحت یک نظام دینی را به صورت قاطعانه و همگانی میسر نمی‌داند.... 🆔 @Falsafeh_nazari
🔴چالشی در عقل گرایی انتقادی ⬅️"عقل گرایی انتقادی"،نه "عقلانیت حداکثری" را می‌پذیرد، و نه "ایمان گرایی افراطی"را؛ یعنی هم امکان نقد و ارزیابی عقلانی نظام های دینی اعتقاد دارد و هم صحت یک نظام دینی را به صورت قاطعانه و همگانی میسر نمی‌داند. ⬅️می‌توان نظام های دینی را عقلا مورد ارزیابی و نقد قرار داد؛ ولی اثبات قاطع و همگانی آنها امکانپذیر نیست. بر اساس این رویکرد، باید تمام تلاش خود را در شناخت براهین موید نظام های دینی به کار گیریم و آنگاه، براهین را در نظام های رقیب مقایسه کنیم و تمام انتقادها را مورد پژوهش قرار دهیم. 💠عقل گرایی انتقادی؛ بیش از آنکه طالب اثبات قطعی باورهای دینی و نظام های اعتقادی باشد، بر نقش عقل در نقد اعتقادات دینی تاکید می‌ورزد و این نگرش، توجیه عقلانی باورهای دینی را نادیده می‌گیرد و حکم قطعی را از خود سلب می‌کند و نفی حکم قطعی، ساختمان خود اصول انتقاد را ویران کرده و به نسبیت می‌انجامد. 💠آیا می‌توان با نفی عقل گرایی حداکثرب و ایمان گرایی افراطی با عقل گرایی انتقادی روی آورد و آن را راه حل کافی و متعارف محسوب کرد؟ حق مطلب این است که عقل گرایی انتقادی ، از معرفت شناسی کانت و علم گرایی کارل پوپر متاثر است با توجه به چالش های پیش روی این دو راه ،این مدل از عقل گرایی نیز آسیب پذیر است. 💠"معرفت شناسی کانت" که همان فلسفه ذهن اوست، با پرداختن نظریه "پدیدار شناسی" ،به توقف ذهن در پشت دیوار "نمود ها" یا پدیدار ها و عدم راهیابی آن به "بود ها" یا واقعیات رأی می‌دهد؛ در نتیجه؛ دست عقل را از کشف واقع و رسیدن به حقایق کلی خلع می‌کند. 💠پوپر نیز در قاعده "ابطال پذیری"، خود راه رسیدن به یقین توسط علوم و حتی "استقرا" را سد کرده است. بدین ترتیب که: <<عقل توان و صلاحیت صدور حکم قطعی درباره هیچ یافته ای را ندارد.>> در حالی که این دو مکتب توان پشتیبانی از عقل گرایی انتقادی را ندارند. . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴<<عقلانیت اعتدالی>>دو تئوری مشخص در قلمرو <<تئوری های صدق>>و <<تئوری های توجیه>> را می‌پذیرد... 🆔 @falsafeh_nazari
🔴حقیقی بودن عقل گرایی اعتدالی ⬅️<<عقلانیت اعتدالی>>دو تئوری مشخص در قلمرو <<تئوری های صدق>>و <<تئوری های توجیه>> را می‌پذیرد. ⬅️از میان تئوری های صدق، که عبارت اند از: ۱.تئوری مطابقت. ۲.تئوری انسجام گرایی. ⬅️و تئوری های توجیه: ۱.تئوری پراگماتیسم. ۲.تئوری نسبیت. ۳.تئوری کاهش گرا. ⬅️تنها تئوری مطابقت را مقبول می‌داند، یعنی: 💠حق و صدق را به معنای مطابقت با نفس الامر می‌گیرد و معیار شناخت را "مبناگرایی" می‌داند نه فایده گرایی و انسجام گرایی. 💠بر این اساس، بدیهیات و گزاره های پایه می‌توانند مدعیات اصلی دین را مورد سنجش قرار دهند و اثبات کنند؛ مانند توحید معاد و نبوت ، آنگاه با توجه به براهین خدشه ناپذیر فلسفه اسلامی(حکمت متعالیه، حکمتی که ملاحد اعم از سوفیست و ماتریالیسم دیالکتیک و اگزیستانسیالیست و...را فلج کرده) می‌توان حقانیت اسلام را پذیرفت. ⬅️توضیح اینکه: عقل گرایی حداکثری یا اعتدالی ،هردو، به استناد نظریات به "بدیهیات" اعتراف دارند؛ لکن عقل گرایی حداکثری گستره وسیعی را به بدیهیات اختصاص می‌هد و تعداد آن را از 30 مورد هم بیشتر می‌داند که در نتیجه وجود هیچ گزار ظنی را نپذیرفته و اثبات تمام گزاره های ظنی را ممکن می‌داند؛ لکن عقل گرایی اعتقادی، با تحدید بدیهیات در اولیات و وجدانیات و فطریات، معتقد است آن عده از گزاره های مستنتج که به اولیات و در نتیجه به علم حضوری استناد می‌یابد، به صورت یقینی ظاهر می‌گردد و سایر قضایا در حد ظنیات باقی می‌مانند. 💠بدین ترتیب، کسی که دچار شبهه در قبال بداهت نباشد، می‌تواند با این ترتیب، به سوی اثبات گزاره های دینی گام بردارد. با بیان فوق، تفاوت عقلانیت "حداکثری" و "ایمان گرایی افراطی" با <<عقل گرایی اعتدالی>> و توان عقل گرایی اعتدالی در تبیین سازش عقل و دین، مشخص می‌‌‌گردد. ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
💠اصل عدم قطعیت، دست آورد فیزیک جدید است، اما متاسفانه برداشت های فلسفی نادرستی از آن شده... 🆔 @falsafeh_nazari
🔴اصل عدم قطعیت و سوفیسم 💠اصل عدم قطعیت، دست آورد فیزیک جدید است، اما متاسفانه برداشت های فلسفی نادرستی از آن شده. ⬅️به عنوان مثال ملاحد استدلال می‌کنند: "اصل عدم عدم قطعیت می‌گوید هیچ چیز قابل پیش بینی و حقیقی نیست ،لذا هیچ چیز مطلق نیست و حقیقی معلوم نیست وجود داشته باشد." ⬅️اما اصل عدم قطعیت به بیان ساده چیست و از چند مرحله می‌توان آثار آن را تشخیص داد؟ ⬅️چگونه می‌توان اصل عدم قطعیت را با سوفسطائی گری تمایز داد؟🤔 ⬅️آیا واقعا اصل عدم قطعیت با سوفسطائی گری سنخیت دارد؟🤔 💠یک‌ گام مهم برای کشف تئوری کوانتوم، پیشنهاد ماکس پلانک در سال 1900 میلادی بود، مبنی بر اینکه نور همواره در بسته های کوچکی به نام کوانتوم ها منتشر می‌شود. 💠ولی با اینکه فرضیه کوانتومی پلانک به روشنی مشاهدات نرخ تابش از جسم های داغ را توضیح می‌داد، گستره مفاهیم جنبی آن تا میانه دهه 1920 میلادی، هنگامی که فیزیک‌دان آلمانی، ورنر هایزنبرگ، اصل عدم قطعیت معروف خود را فرمول بندی کرد، دریافته نشد. 💠او دریافت که که فرضیه پلانک به این مفهوم است که هر چه با دقت بیشتری موقعیت یک ذره اندازه گیری شود، با دقت کمتری می‌توان سرعت آن را اندازه گرفت و بالعکس. 💠 به بیان دقیق تر، او نشان داد که عدم قطعیت در اندازه گشتاور آن باید همیشه از ثابت پلانک، عددی نزدیک با انرژی نهفته در یک کوانتوم نور دارد، بزرگ تر باشد. 💠در مجموع، مراحل اصل عدم قطعیت شامل 4 مرحله است که با شرح آن به زبان ساده، می‌توان بر مدعیانی که ادعا دارند اصل عدم قطعیت ریشه سوفسطائی گری دارند پایان داد و متوجه حقیقت اصل عدم قطعیت بشوند: 1-طول موج های بسنده بالا، سرعت ذره ها را بهم می‌زنند.✅ 2-طول موج های بسنده پایین، سرعت ذره ها را کمتر بهم می‌زنند.✅ 3-هرچه طول موجی که برای مشاهده یک ذره بکار می‌رود کوتاه تر باشد، قطعیت موقعیت آن بیشتر است.✅ 4-هرچه طول موجی که برای مشاهده یک ذره بکار می‌رود دراز تر باشد، عدم قطعیت آن بیشتر است.✅ . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
♨️وقتی که یک بیولوژیست پا در کفش فلاسفه می‌گذارد...! 💢حجت الاِلحاد والملحدین کاهن اعظم شیخ ریچارد داوکینز یک بیولوژیست است ، به تقلید از فیلسوف بی سواد برتراند راسل، در کتاب پندار خدای خویش پا در کفش فلاسفه گذاشته و مدعی می‌شود... 🆔 @Falsafeh_nazari
🔴گزاف گویی زیست شناس مُلحد ،ریچارد داوکینز ⬅️وقتی که یک بیولوژیست پا در کفش فلاسفه می‌گذارد!! ⬅️حجت الاِلحاد والملحدین کاهن اعظم شیخ ریچارد داوکینز یک بیولوژیست است ، به تقلید از فیلسوف بی سواد برتراند راسل، در کتاب پندار خدای خویش پا در کفش فلاسفه گذاشته و مدعی می‌شود: 💠اگر  شخصی به عنوان خدا وجود داشته باشد باید بسیار پیچیده (Complex) باشد و هرچه چیزی پیچیده تر باشد احتمال وجود داشتن آن کمتر است. ⬅️به راستی استدلال مضحک فوق را کدام انسان عاقلی می‌پذیرد...؟! 💠 عجیب نیست که وی مدعی می‌شود چون خدا باید بسیار پیچیده باشد پس امکان وجودش صفر است لذا عالم بر اساس تصادف و اتفاق خلق شده است...! 💠گویا داوکینز نمی‌فهمد تصادفی و اتفاقی بودن خلق عالم با توجه به ممکن الوجود بودن جهان، امری است که احتمالش به مراتب از احتمال وجود طراحی هوشمند ضعیف تر است. 💠و شاید اگر داوکینز می‌دانست خداوند در دانش فلسفه، موجودی است بسیط نه پیچیده و اگر می‌دانست پیچیدگی مربوط به موجود مادی است نه مجردات، هیچ گاه این توهم را نمی‌زد. 💠لذا، بهتر است نام کتاب وی را به جای <<توهم خدا>>، به <<توهم داوکینز>> تغییر نام دهیم.✅ . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
💢بعد از انتشار کتاب طرح بزرگ، به قلم استیون هاوکینگ و لئونارد ملودینو، یکی از ادعاهایشان در آن کتاب من باب نظریه M بوده ،که با حملات زیادی مواجه شد ،و یکی از آنان فیزیکدان معروف مسیحی ، پُل دیویس است... 🆔 @falsafeh_nazari