💠 حضرت امام علی (علیه السلام) :
حاضر جوابترین مردم کسی است که خشمگین نشود.
📚 غررالحکم، حدیث ۲۹۵۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
👥 در دهه پنجم انقلاب به حرکتهای فردی و جمعی نیازمندیم (قسمت دوم) ✳️ آنچه گفتیم به این معنا است ک
👥 در دهه پنجم انقلاب به حرکتهای فردی و جمعی نیازمندیم (قسمت سوم)
🔰 از سوی دیگر گاهی فردی تلاش میکند تا این اراده و روح جمعی را تغییر دهد، چنانکه انبیا در زمان خود چنین میکردند (و یزکیهم و يعلمهم الكتاب و الحكمة و إن كانوا من قبل لفی ضلال مبین).
↙️ از سوی دیگر اهدافی که انسانها دنبال میکند به دو صورت قابل تحقق هستند گاهی از طریق رفتار فردی و گاه به صورت رفتار جمعی و تا رفتار جمعی تحقق نیابد هدف قابل تحقق نیست؛ همانند نظم ترافیکی.
🔘 لذا علامه طباطبایی در تفسیر الميزان میگوید: (اگر جامعهای دارای روح واحد و تفکر اجتماعی واحد شد، حکم یک فرد انسان را پیدا میکند و افرادش همانند قوا و اعضای انسان میکردند که ذاتا و فعلا در شخصیت انسان مستهلکند و لذت و دردشان عین لذت و درد انسان است و سعادت و شقاوتشان عین سعادت و شقاوت انسان است).
✍ سید مجید اشکوری
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#فرهنگ
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️فضای مجازی؛ کنترل نامحسوس حکومتها (قسمت دوم) ▫️فقط چند ساعت پس از خودکشی بوعزیزی در اعتراض به تح
◾️فضای مجازی؛ کنترل نامحسوس حکومتها (قسمت سوم)
▫️ روزنامه کیف پست افشا کرده که اولین راهپیمایی اعتراضی در کیف که در نهایت به بحران فعلی انجامید، از طریق فراخوان یک روزنامهنگار در فیسبوک کلید زده شد. فراخوانی که این روزنامهنگار در صفحه فیس بوکش گذاشته بود، طی چند ساعت بیش از ۱۰ هزار بازدید کننده داشت. سپس صفحات خاص اعتراض به دولت اوکراین به عناوین مختلف در فیسبوک ایجاد شدند و به ساماندهی اعتراضها و تبادل اخبار پرداختند که هر یک تا ۳۰۰ هزار بازدید کننده نیز دارند.
▫️ سفیر آمریکا در اوکراین، نقش مهمی در تشدید شورشها و استفاده از شبکههای اجتماعی بر عهده دارد. او به طور مرتب اخبار و عکسهای اعتراضها را در صفحات توییتر و فیسبوک خود به اشتراک میگذارد. نقش شبکه های اجتماعی در ایجاد ناآرامی های اجتماعی اوکراین در حدی است که برخی کارشناسان، وضعیت اوکراین را «انقلاب فیسبوکی و توییتری» نامیدهاند.
✍ محمد رضا زهرایی
📅 تابستان ۱۳۹۴
#سیاست
#فضای_مجازی
#شماره_29
🆔 @farhang_puya
⚠️ حوزه و کم کاری در رفع نیاز جوانان
🔳 در این سی، چهل سال بعد از انقلاب که بهترین ایام حوزه در
چند قرن اخیر بوده، حوزه جهشهایی کرده که اصلا باور کردنی نیست و کسی فکر آن را نمیکرد. اما در عین حال از کتابهایی که در حوزه چاپ شده آمار بگیرید، ببینید در چه زمینههایی است، چه مسائلی را مطرح کردهاند، مخصوصا آثار بزرگان و علمای برجسته.
🔲 بعید نمیدانم اگر آمار گرفته شود، بیشتر کتابهای علماء تقریرات طهارت و صلاة باشد. بنده مجموعههایی از تقريرات علما در کتابخانه دارم که هنوز بسته آن را باز نکردهام.
‼️ از اینگونه کتابها زیاد چاپ میشود، اما مسائل ضروریای که جوانهای ما امروز به آنها احتیاج دارند کمتر مطرح میشود. چیزهایی که باید در دسترس همه مردم باشد تا بتوانند وظیفه خودشان را بفهمند. گویا ما اینها را جزء وظیفه خود نمیدانیم!!
🎙 مصاحبه با علامه مصباح (ره)
#علامه_مصباح
#حوزه_علمیه
#جامعه
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️فضای مجازی؛ کنترل نامحسوس حکومتها (قسمت سوم) ▫️ روزنامه کیف پست افشا کرده که اولین راهپیمایی اعت
◾️فضای مجازی؛ کنترل نامحسوس حکومتها (قسمت چهارم)
▫️ در ناآرامیهای سال ۸۸ ایران قبل از ادعای دروغ تقلب در انتخابات، فعالیتهای سیاسی خاصی که از قبل در کمپینهای فمینیستی و اپوزیسیونی فعالیت داشتند، به طور هدفمند با یک تشکیلات سازماندهی شده در شبکههای اجتماعی مجازی کار خود را آغاز کرده بودند ولی با ادعای تقلب توسط دو نامزد این انتخابات، این گروههای معارض کارشان را فعالان تر و در ابعاد وسیع تر آغاز کردند.
▫️در ایران آنچه در شبکههای مجازی توسط معترضان منتشر میشد و با حمایت شبکههای ماهوارهای به شدت گسترش مییافت، پس از اندکی دروغ بودن آن آشکار میشد؛ از جمله قتلهای ادعایی، فاصله کوتاهی توسط مقتولان رد میشد.
✍ محمد رضا زهرایی
#سیاست
#فضای_مجازی
#شماره_29
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام صادق (علیه السلام) :
هر که خشم خود را نگه دارد، خداوند عیب او را بپوشاند.
📚 میزان الحکمه، جلد ۸، صفحه ۴۵۱
#حدیث
🆔 @farhang_puya
⚠️ با فقه و اصول همه چیز درست نمیشود
🔰 وقتی امام به ترکیه و بعد از آن به عراق تبعید شدند، در آنجا درس ولایت فقیه را شروع کردند. آن زمان با اینکه نهضت شروع شده بود و مدتی هم از مقدمات آن گذشته بود، هنوز وضع حوزه اینگونه بود که اگر کسی درسهای دانشگاهی میخواند نقطه ضعف برایش بود.
❎ یکی از بزرگانی که نمیخواهم اسمشان را ببرم صریحا میگفتند حوزه، حوزه فقهی است. البته همان بزرگان بعد از گذشت چند سال از اوائل پیروزی انقلاب یا نزدیک انقلاب به خود ما سفارش میکردند که این برنامه مؤسسه را ادامه بدهید.
🔶 یعنی تا آن زمان درست راه مبارزه با فرهنگ غربی دست ما نبود و بسیاری خیال میکردند فقط با همین بحث فقه و اصول همه چیز درست میشود.
🎙 مصاحبه با علامه مصباح (ره)
#علامه_مصباح
#انقلاب_اسلامی
#حوزه_علمیه
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
⁉️ سوالات مهم روز درباره دین
✳️ امروز از مسائل جدی مطرح در دنیا این است که اصلا دین چه نقشی در جامعه دارد؟ آیا مضر است یا مفید؟ اگر مفید است ضرورتی هم دارد یا ندارد؛ یعنی همان مبحث سکولاریسم.
🔶 ما در کشور خودمان دانشجو و استاد سکولار داریم. ما غافل هستیم که این گونه مسائل هم وجود دارد و چگونه باید با آن برخورد کرد؟ چگونه بفهمانیم اصلا دین یعنی چه، آیا بدون دین هم میشود زندگی انسانی داشت یا نه؟ انبیاء برای
چه این همه زحمت کشیدند؟ سیدالشهداء (عليه السلام) برای چه کشته شد؟
🎙 مصاحبه با علامه مصباح (ره)
#علامه_مصباح
#انقلاب_اسلامی
#حوزه_علمیه
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️لوریا و تکمیل تعالیم زوهر (قسمت اول) ▫️ در اواسط قرن شانزدهم میلادی، ربی اسحاق بن سلیمان لوریا (۱
◾️لوریا و تکمیل تعالیم زوهر (قسمت دوم)
▫️در این دوران بود که لوریا اندیشهپرداز کاوالی یکی از رهبران اصلی این فرقه بدل شد. او که در ایتالیا حلقهای از شاگردان را جمع کرده بود، بیش از گذشته قبالا را به سمت سیاست برد و یا پوستههای عرفانی این تفکر دنیاطلبانه را شکافت. بنا به عقیده او، نیروهای شیطانی (سیترا اهرا) بر سرزمین خلافت اسلامی (کلیپت) حکم میراندند و اخگر الهییا همان پرتو نور الهی (زمزم) را به اسارت گرفتهاند.
▫️ وی رهایی زمزم از دست نیروهای اهریمنی را که فرآیندی دیالکتیکی است، تیکون (نوزایی) نامید. در این روند دیالکتیک، تمام تاریخ یهود، به صورت یک فرآیند مسیحایی و در راه تحقق ماموریت الهی، تعریف میشود. به نوشته جودائیکا، بهنظر لوریا هبوط آدم از باغ عدن، فقط به دلیل گناه خوردن از میوه ممنوعه نیست، بلکه آدم و فرزندانش (قبالائیان) مأموریتی الهی را دارند که اخگرهای الهی که در سرزمین خلافت افتاده و اسیر شدهاند، بیابند.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۰۵، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام علی (علیه السلام) :
تنها جاهل است که شیفته رای خویش است.
📚 غررالحکم، حدیث ۹۴۷۱
#حدیث
🆔 @farhang_puya
◾️مارتین لوتر و وادادگی در برابر یهودیان
▫️ مدتی پس از آنکه پروتستانیسم توسط مارتین لوتر (۱۴۸۳_۱۵۴۶) پایه گذاری شد و آرمانهای توراتی توسط او و همفکرانش زنده شد، یهودیان و زرسالاران محلی، حمایت ویژهای از حرکت او به عمل آوردند در مقابلِ کلیسای رُم ایستادند و اعلام انشعاب رسمی در مسیحیت کردند و خونریزیهای فراوانی در پنج قرن اخیر بین پروتستانها و کاتولیکها اتفاق افتاد.
▫️ یهودیان، به دلایل متعددی از مارتین لوتر حمایت کردند. دانشنامه یهود در این باره مینویسد: ((لوتر ضمن طرح این موضوع که یهودیان جهت رسانیدن پیام خداوند به تمامی جهانیان انتخاب شدهاند، آنها را مورد ستایش قرار میدهد. او می گوید یهودیان حامل برترین خونها در رگهای خود هستند. روحالقدس به واسطه آنها کتاب مقدس را به اقصی نقاط دنیا برد.))
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۰۷ و ۱۰۸، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
⭕️ نکاتی درباره بازی سیمز (قسمت اول)
🔰 سیمز بازی شبیهسازی زندگی و از جمله پرفروشترین بازیهای دنیاست که پنج بار در رکوردهای گینس ثبت شد است.
🔘 در این بازی، شخص ابتدا نماینده خود در بازی را طراحی میکند شکل ظاهری، پوشش، جنس، سن، نژاد، اندام، جزئیات چهره، زیورآلات و صفات شخصیتی خود را از میان پنجاه شخصیت تعریف شده در بازی انتخاب میکند. در نهایت، بازیکن با مشخص کردن آرزوهای شخصیت مجازی وارد بازی میشود و به انتخاب محل سکونت خود در شهری کاملاً زیبا و ایدهآل میپردازد.
🔚 از عوامل جذابیت بازی؛ تنوع مناسبات، ارتباطات و روشهای کسب درآمد است که از یکنواخت شدن آن جلوگیری میکند. سازندگان بازی کوشیدهاند که بازکنان سیمز را یک بازی کاملاً بیطرف و متعادل تصور کنند. شهر در سیمز بینام است و بهگونهای طراحی شده است که شهری خاص را تداعی نکند. واحد پولی و زبان مردم شهر، خیالی است.
✍ فاطمه سجادی
#بازی_رایانهای
#سیمز
#هنر
#شماره_29
🆔 @farhang_puya