نشریه فرهنگ پویا
⚠️ حوزه انقلابی را بشناسیم (قسمت چهارم) 📏 شاخص حوزه انقلابی 4⃣ عزت نفس، زهد و سادهزیستی ⭕️ انقلا
⚠️ حوزه انقلابی را بشناسیم
(قسمت پنجم)
📏 شاخص حوزه انقلابی
5⃣ اصولگرایی، بصیرت و دشمن شناسی
❇️ شاید در فرهنگ عامه امروزی، اصولگرایی ناظر به یک جریان خاص سیاسی باشد اما حقیقت این است که گرایش و وفاداری و پایبندی به اصول اسلام و انقلاب اسلامی، یک اصل اجتنابناپذیر در انقلابیشدن و انقلابیماندن است؛ چنانکه امام راحل در منشور روحانیت میفرماید: نباید برای رضایت چند لیبرال خودفروخته در اظهار نظرها و ابراز عقیدهها به گونهای غلط عمل کنیم که حزبالله عزیز احساس کند جمهوری اسلامی ایران دارد از مواضع اصولیاش عدول میکند. تاخیر در رسیدن به همه اهداف، دلیل نمیشود که ما از اصول خود عدول کنیم، همه ما مامور به ادای تکلیف و وظیفهایم نه مأمور به نتیجه... .
🔦 زمانشناسی و بصیرت در اقدام و اندیشه، از برجستگیهای حوزهانقلابی است. امام (ره) در منشور روحانیت، مصداقی از این بصیرت در زمان خودشان را مطرح کرده، میفرمایند: مسئله کتاب آیات شیطانی، کاری حساب شده برای زدن ریشه دین و دینداری و در راس آن اسلام و روحانیت است. یقینا اگر جهانخواران میتوانستند، ریشه و نام روحانیت را میسوختند ولی خداوند همواره حافظ و نگهبان این مشعل مقدس بوده است و انشاالله از این پس نیز خواهد بود، به شرط آنکه حیله و مکر و فریب جهانخواران را بشناسیم.
🖊 محمدرضا باقرزاده در نشریه
فرهنگ پویا #شماره_33
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 نشانهها و ویژگیهای حاکم کارآمد از دیدگاه قرآن (قسمت چهارم) 🔆 خدمت به مردم 🔘 حاکم کارآمد آن ح
💡 نشانهها و ویژگیهای حاکم کارآمد از دیدگاه قرآن
(قسمت پنجم)
5⃣ صلابت در برابر دشمن
🛡 صلابت در برابر دشمن را نیز باید از ویژگیهای حاکم شایسته دانست. دارا بودن یک حاکم از قدرت و صلابت همواره مورد تاکید قرآن بوده است:«اذا عزمت فتوکل علیالله ان الله یحب المتوکلین»؛ هنگامی که تصمیم گرفتی، (قاطع باش!) و بر خدا توکل کن! زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد. قرآن تاکید دارد که از دشمنان نهراسید:«فلا تخافوهم وخافون ان کنتم مومنین»؛ پس اگر ایمان دارید از آنان نترسید فقط از (مخالفت) من بترسید.
⚔ خداوند به جهاد کبیر در برابر دشمن تاکید میکند:«لا تطع الکافرین وجاهدهم به جهادا کبیرا»؛ بنابراین از کافران اطاعت مکن به وسیله آن (قرآن) با آنان جهاد بزرگی بنما و از لزوم سختگیری بر ضد آنان سخن میگوید:« یاایهاالنبی جاهد الکفار و المنافقین واغلظ علیهم وماواهم جهنم و بئس المصیر»؛ ای پیامبر! با کافران و منافقان جهاد کن و بر آنها سخت بگیر! جایگاهشان جهنم است و چه بد سرنوشتی دارند و این کار را به صلاح مومنین میداند.
📖 قرآن کریم سوره آلعمران آیه۱۵۹، ۱۷۵
#شماره_37
#سیاست
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 نشانهها و ویژگیهای حاکم کارآمد از دیدگاه قرآن (قسمت پنجم) 5⃣ صلابت در برابر دشمن 🛡 صلابت در ب
💡 نشانهها و ویژگیهای حاکم کارآمد از دیدگاه قرآن
(قسمت ششم)
6⃣ علم و حکمت
💢 یکی دیگر از نشانههای کارآمدی یک حکومت علم، دانایی و حکمتی است که یک حاکم باید داشته باشد. خداوند در آیه ۵۴ سوره نسا، کتاب و حکمت را قبل از ملک عظیم آورده و بر اهمیت آن تاکید میکند:«آتینا ال ابراهیم الکتاب والحکمه و اتیناهم ملکا عظیما»؛ ما به آلابراهیم (که یهود از خاندان او هستند نیز) کتاب و حکمت دادیم و حکومت عظیمی در اختیار آنها (پیامبران بنیاسرائیل) قرار دادیم. خداوند به داوود و سلیمان علم عنایت فرمود:«ولقد آتینا داوود و سلیمان علما»؛ و ما به داوود و سلیمان دانشی عظیم دادیم.
📈 خداوند به همین دلیل این دو پیامبر را ستوده است:«ففهمنا سلیمان و کلا آتینا حکما و علما و سخرنا من داوود الجبال یسحبن والطیر و کنا فاعلین»؛ ما (حکم واقعی) آن را به سلیمان فهماندیم و به هر یک از آنان (شایستگی) داوری و علم فراوانی دادیم و کوهها و پرندگان را با داوود مسخر ساختیم که (همراه او) تسبیح (خدا) میگفتند و ما این کار را انجام دادیم.
📖 قرآن کریم سوره نور آیه ۱۵، سوره انبیا آیه۷۹
#شماره_37
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
♨️ مؤلفههای انقلابی ماندن از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
(قسمت اول)
1⃣ پرهیز از سیاستزدگی
⭕️ یکی دیگر از ویژگیهای فرد انقلابی را با توجه به بیانات مقام معظم رهبری میتوان پرهیز از سیاستزدگی دانست. ایشان فرمودند: «اگر به اسم انقلابیگری، امنیت را از بخشی از مردم سلب کنیم، این هم از مصادیق انحراف از خط امام عزیزمان است. اگر عنوان مجرمانهای بر حرکتی منطبق شود، دستگاههای مسئول و موظف به پیگیری هستند اما اگر کسی به دنبال براندازی و اجرای دستور دشمن نیست ولی با مذاق و تفکر سیاسی ما مخالف است، نباید عدالت و امنیت را از او سلب و او را زیر پا له کنیم؛ چرا که به فرموده قرآن، مخالفت با یک قوم نباید موجب بیتقوایی و بیعدالتی شود و همه باید در این زمینهها هوشیار و مراقب باشند.»
2⃣ نداشتن ترس
📣 رهبر معظم انقلاب، نترسیدن را از مولفههای انقلابی بودن دانست و در تبیین آن فرمودهاند: «باید در هر شرایطی اتخاذ مواضع انقلابی صراحت داشت و سریع و بدون رودربایستی در مقابل دشمن، مواضع انقلاب و مبانی امام بزرگوار را بدون ترس و خجالت بیان کرد... .»
🎙 مقام معظم رهبری (مدظله) ۲۹/ ۷ / ۸۹ ،۴/۶/ ۹۴
#شماره_33
#امامین_انقلاب
#انقلابی_ماندن
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
♨️ مؤلفههای انقلابی ماندن از دیدگاه رهبر معظم انقلاب (قسمت اول) 1⃣ پرهیز از سیاستزدگی ⭕️ یکی د
♨️ مؤلفههای انقلابی ماندن از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
(قسمت دوم)
3⃣ حفظ روحیه انقلابی
💢 تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حفظ هویت انقلاب، یکی از دغدغههای مهم رهبری طی سالهای پس از زعامت ایشان بوده است و بایستی آن را یکی از موضوعات ثابت مطالبات ایشان دانست. برای نمونه، رهبر انقلاب در دانشگاه علم و صنعت در آذر ۱۳۸۷ میفرمایند:«آنچه مهم است این است که نظام جمهوری اسلامی یک ساخت حقوقی و رسمی دارد که آن قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، دولت اسلامی، انتخابات همین چیزهایی که مشاهده میکنید است
⭕️ البته حفظ اینها لازم و واجب است اما کافی نیست. همیشه در دل ساخت حقوقی، یک ساخت حقیقی، یک هویت حقیقی و واقعی وجود دارد؛ او را باید حفظ کرد. این ساخت حقیقی و واقعی و درونی، مهم است؛ او در حکم روح این جسم است. ساخت درونی چیست؟ همان آرمانهای جمهوری اسلامی است؛ عدالت، کرامت انسان، حفظ ارزشها... ایستادگی در مقابل نفوذ دشمن.»
📝 محمدعلی جعفری در نشریه
فرهنگ پویا #شماره_33
#انقلاب_اسلامی
#روحیه_انقلابی
🆔 @farhang_puya
💠 پرهیز از تبعیض در سیره امام (ره)
🔻حجت الاسلام علی اکبر آشتیانی:
✳️ زمانی که مرحوم آیتالله طالقانی فهمیدند فرزندشان دستگیر شدهاند، برای اعتراض به این موضوع، چند روزی از نظرها پنهان شدند. از آنکه ایشان خدمت امام رسیدند، امام به آقای طالقانی گفتند: پسر شما یکی از منحرفان وابسته به گروهکهای چپ است و نباید اینقدر از این بابت که دستگیر شده است، ناراحت شوید. سپس اضافه کردند: والله اگر احمد دچار کوچکترین انحرافی باشد و حکمش مرگ باشد، من شخصاً او را خواهم کشت!
📖 رضا محمدی فیروزجایی| #شماره_35
#انقلاب_اسلامی
#سیره_امام
🆔 @farhang_puya
👤 جوان متفکر
🔰 برخلاف سنین کودکی که تقلید و همانندسازی نقش بسزایی در پذیرش و یادگیری دارد؛ جوان همواره اهل تقوا و اندیشه است به دیگر سخن او مقلد محض نیست بلکه خود میاندیشد، بررسی میکند و تا نداند آرام نمیگیرد. در این دوران جوان در جستجوی خویشتن است.
💠 اگر جوان در این مسیر درست هدایت شود خدا را نیز مییابد و چنانچه هدایت صحیحی صورت نگیرد؛ به خود فراموشی دچار خواهد شد که نتیجه آن فراموشی خداوند خواهد بود. به اینکه در دیدگاه دین چه چیزهایی باعث سعادت انسان میگردد با توجه به ملاکهای مستدل و در خور فهم همگانی به ویژه نسل جوان میتواند راهگشای خوبی برای تقویت هویت دینی باشد.
🔸 اگر جوان هویت دینی خود را بشناسد؛ در مییابد که فراتر از همه حیوانات است و نفخهای از روح الهی در او وجود دارد که من واقعیاش را میسازد و از من حیوانی که جدایش میکند. در پایان باید گفت جوان برخوردار از هویت دینی برای دستیابی به سعادت و کامیابی میباید با تعقل و تفکر به تاریخ پر افتخار خود بنگرد.
📝 فاطمه سادات حسنی
#شماره_8و9
#فرهنگ
#جوان_انقلابی
🆔 @farhang_puya
▪️توسعه فحشا
🇺🇸 غربیها به خوبی آموختند که ترویج فساد و فحشا از مهمترین حربهها در تضعیف هویت دینی محسوب میشود به همین سبب اساس تبلیغات خود را بر ایجاد و گسترش فساد در بین کشورهای جهان سوم استوار کردند. در این راه همه ابزارهای تبلیغی از جمله رسانههای جمعی مانند تلویزیون سینما و ماهواره را به خدمت گرفتند.
📺 امروزه تلویزیون به صورت یکی از بزرگترین دستگاه تبلیغاتی بیشترین تاثیر را در شکل گیری و انتقال سیستم فرهنگی نظامهای حاکم بر جهان داشته است. رادیو و تلویزیون به دلیل ویژگیهای خود بسیار آسانتر و ژرفتر از سایر رسانهها با مردم ارتباط برقرار میکنند و اثری عمیقتر و سریعتر بر اندیشهها و رفتار افراد جامعه میگذارد. استکبار از دیرباز نقش این پدیدهها را دریافته و کنترل آن را به دست گرفته است.
🖋 فاطمه سادات حسنی
#شماره_8و9
#فرهنگ
#هویت_دینی
🆔 @farhang_puya
🔇 شلیک بی صدا «قسمت۱»
📡 فناوری در کنار رفاه، خدمات بهداشتی، تسهیل ارتباطات و امتیازهای دیگر ماهیت غفلت آفرین فزونخواه و معنا گریز به همراه دارد و نیاز جدیدی را به انسان معرفی میکند. در این میان رسانهها بهعنوان مهمترین ابزار و فناوری بیشترین سهم را در فرآیند مذکور به عهده داشتند.
🎞 رسانههای غربی اصولاً ماهیت غفلتآفرین دارند و بر اساس همین ماهیت نیز مخاطبان خود را به غفلت سوق میدهند. مخاطب رسانههای غربی با سپردن تمایلات خود به رسانه هدایت خویش را از دست میدهد و همه خواستههایش ناخودآگاه با خواستههای رسانه تطبیق میدهد و در عین حال خویشتن را انتخابگر می پندارد در حالی که رسانه بر تمام زوایای زندگی و سایه انداخته و به انتخابهای وی جهت میدهد.
🔘 نیازهای واقعی بشر در سایه این فناوری نوین مصرف شده و جای خویش را به نیازهای کاذب میدهد. سرعت و شتاب در رسانهها و فناوریهای جدید جایی برای فراغت و آرامش و فکر به ماورای آنچه میبیند برای آدمی نگذاشته است.درست برعکس دستورالعمل اسلام که انسان را به تقسیم ساعات زندگی به سه بخش فرا میخواند یک سوم عبادت، یک سوم استراحت و یک سوم تفریحات سالم.(نهجالبلاغه، حکمت۳۹۰)
📝سمیرا سیفی
#شماره_8و9
#هنر
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔇 شلیک بی صدا «قسمت۱» 📡 فناوری در کنار رفاه، خدمات بهداشتی، تسهیل ارتباطات و امتیازهای دیگر ماهیت غ
🔇 شلیک بی صدا «قسمت۲»
💻 انسان مسخ شده توسط رسانهها و فناوری کمال خویش را در افزایش تولید، سرعت، مصرف و نیاز به حذف اخلاقیات و معنا از زندگی و ستیزهجویی در رقابتهای ناعادلانه برای رسیدن به سود بیشتر به منظور رفع نیازهای آفریده شده از سوی فناوری جدید میداند.
🖥 بشر امروز با سپردن خود به موج رسانهای خاص زحمت فکر کردن را از دوش خویش برداشته و اختیارات فکری و روحی خود را به رسانهها و فناوریهای نوین سپرده است اما در عین حال القائات زیرکانه رسانهها را حرف دل خویش انگاشته است. امروز جوانان از سنین پایین یاد می گیرد که ساعتها وقت خود را در کنار انواع بازیهای رایانهای صرفاً غفلتآفرین و سرگرمکننده صرف کنند.
➕ رسانهها به دلیل کثرتزا بودن ماهیتشان، آرامشزدا و تخریبگر هویت آدمی هستند. آنها با فعالیتهای ویرانگر خود مسئولیت پذیری را کاهش داده و انسان را بیحیا، حریص و سنگدل پرورش میدهند.
🖋بابک بابازاده
#شماره_8و9
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
♨️ مؤلفههای انقلابی ماندن از دیدگاه رهبر معظم انقلاب (قسمت دوم) 3⃣ حفظ روحیه انقلابی 💢 تاکید ره
♨️ مؤلفههای انقلابی ماندن از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
(قسمت سوم)
4⃣ استمرار حرکتهای انقلابی و دوری از محافظهکاری
⚠️ مقام معظم رهبری در طول دو سال گذشته بارها بر این نکته تاکید کردهاند که انقلاب و حرکت انقلابی باید باقی بماند. با جستجوی کوتاه در سخنرانیهای ایشان میتوان عبارتهایی همچون (من انقلابیام)، (مجلس خبرگان باید انقلابی بماند) و (در مقابل جریان غیرانقلابی داخل نظام باید ایستاد) را یافت که همگی بر ضرورت استمرار حرکتهای انقلابی و دوری از محافظهکاری تاکید دارد.
↙️ ایشان در سخنرانی خود در جمع طلاب و روحانیون به این مسئله اشاره و تاکید کردند: «علت اصلی مخالفت نظام سلطه با جمهوری اسلامی، ایستادگی ایران در مقابل نظام ظالمانه جهانی است. اگر این ایستادگی نباشد، هر اسم و شکلی داشته باشید، نظام سلطه با شما مخالفتی نخواهد داشت.»
📝 محمدعلی جعفری در نشریه
فرهنگ پویا #شماره_33
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
🌐 توسعه جنگ رسانهای
📡 رسانه، مهمترین ابزار نانوی فرهنگی برای بیثباتسازی نظام اجتماعی در جوامع مختلف به ویژه جوامع اسلامی است. امروزه با گسترش علوم و فنون ارتباطات، مهمترین و بیشترین سهم این جنگ رسانهای به ماهواره تعلق میگیرد. به گفته کارشناسان، در حال حاضر بیش از ۵/۴ میلیون گیرنده ماهواره غیرمجاز در کشور ایران فعال است و از ۱۷ هزار و ۶۶۶ شبکه ماهوارهای جهانی، حدود ۳۰۰۰ شبکه در داخل کشور قابل دریافت میباشد.
🔴 مجلس نمایندگان آمریکا با تخصیص بودجه سالانه به توسعه شبکههای ماهوارهای فارسی زبان ضد انقلاب، به صورت مستقیم در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران مداخله میکند و آنان نیز با بهرهمندی از این کمکها تلاش میکنند زمینههای ناامنیهای مدنی در سطوح مختلف صنفی، دانشجویی، قومی و دیگر اقشار اجتماعی را فراهم سازند.
📝 محمد ملکزاده در نشریهی
فرهنگ پویا #شماره_15
#فرهنگ
#جنگ_رسانهای
🆔 @farhang_puya
✔️ علی(علیه السلام) منتظر شهادت
🔸 حضرت علی علیه السلام در تفسیر آیه ۲۲ سوره مبارکه احزاب میفرمایند: کلمه «رجال صدقو» درباره ما فرود آمده پس به خدا قسم منم آن منتظر که در انتظار شهادتم و من عهد و پیمان الهی را به کلی تغییر ندادم اولین شهید محراب و اولین امام شیعیان را باید پیشقراول شهادت طلبی پس از پیامبر اسلام دانست این رویکرد امیرالمومنین علیه السلام را می توان در لحظه لحظه زندگی با برکتش مشاهده کرد.
🔹 در شب لیلهالمبیت شهادت طلبانه در بستر پیامبر خوابید؛ حال آنکه میدانست به جانش آسیب خواهد رسید؛ اما بر اساس عمل به سیره شهادت طلبی جان خود را در محضر شهادت قرار داد.در غزوه احد وقتی همگان به گمان شهادت پیغمبر از جنگ ریخته بودند بود که مردانه و فداکارانه از پیامبر اسلام حفاظت نمود.
🔻خود حضرت (علیه السلام) در این مورد میفرمایند: در جنگ احد وقتی شایعه قتل رسول خدا پیچید؛ من که مطمئن بودم پیامبر از جنگ نمیگریزد؛ هنگامی که او را در جمع کشتگان نیافتم فکر کردم شاید خداوند به خاطر رفتار ما او را به آسمان برده است. لذا تصمیم گرفتم به جنگ ادامه دهم تا به شهادت برسم. غلاف شمشیر را شکستم و شروع به جنگ کردنم. دشمن که مرا اینگونه مصمم دید راه مقابله را گشود. ناگاه چشم به رسول خدا افتاد که روبرویم ایستاده. فرمود: یا علی تو چرا فرار نمیکنی؟ عرض کردم کجا روم و شما را تنها بگذارم به خدا قسم از شما جدا نخواهم شد تا کشته شوم یا خدا تو را پیروز گرداند.
📝علی اکبر عالمیان| #شماره_13
#معارف
#شهادت
#شجاعت
🆔 @farhang_puya
📲 سلاح شیاطین برای فتح سنگرهای فرهنگی
💠 حضرت آیتالله مصباح یزدی:
🕹 امروز فنآوری اطلاعات و ارتباطات و ماهواره و شبکه جهانی اینترنت، امکاناتی را در اختیار شیاطین قرار داده که تاکنون سابقه نداشته و دشمن با استفاده از آن روز به روز دامنه فعالیتهای مخرب فرهنگی خود را گسترش میدهد و با سرعتی فوق تصور، سنگرهای فرهنگی را یکی پس از دیگری در نور دیده رفته میکند!
📚 گردآوری: طلعت معصومی| #شماره_29
#فرهنگ
#فضای_مجازی
🆔 @farhqng_puya
❓مارا به کجا میبرند
👑 صفویه به عنوان سلسله پادشاهی از بیعدالتیهای حکومتیهای شاهی مبرا نبوده و نیست اما آنچه این برهه تاریخ را مورد توجه منصفان قرار داده نه وجوه سلبی آن، که جنبه ایجابی این سلسله است که سرآغاز تحولی نوین در تاریخ ایران به عنوان باز تعریف هویت ایرانی به شمار میآید.
🔑 رمز پایهگذاری این تحول و توفیق در این عرصه را میباید در شریعتمداری و موقعیتشناسی موسسان این سلسله در درک واقعیتها و نیازمندیهای واقعی ایرانیان دانست. هنر صفویه پس از ۹ قرن از ورود اسلام به ایران ایجاد یکپارچگی در سرزمینی بود که از شمال به چچن امروزی، از جنوب به دو زاویه خلیج فارس، از شرق به قندهار و کابل و از غرب به بینالنهرین منتهی میشد و ۱۵ حکومت در آن حکمفرمایی میکردند.
✔️ این قوام مرهون نقشآفرینی عالمان و فقیهان و محدثان شیعی در جای جای تثبیت این هویت است. هویتی که با اجابت دعوت از سوی عالمان بزرگ شیعه چون محقق کرکی و پذیرش مسئولیت نایب السلطنه شاه طهماسب از سوی وی و اعلام اثر فقهی قواعد علامه حلی به عنوان یگانه مرجع قوانین حقوقی از سوی شاه اسماعیل و تربیت شاگردان فراوان و تبلیغ و تبیین اصول مذهب شیعه و حمایت از اقدامات دینمدار حکومت صفوی ریشه دار شد.
🖋 محمد حسین ظریفیان
#شماره_8و9
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
♨️ مؤلفههای انقلابی ماندن از دیدگاه رهبر معظم انقلاب (قسمت سوم) 4⃣ استمرار حرکتهای انقلابی و دور
♨️ مؤلفههای انقلابی ماندن از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
(قسمت چهارم)
5️⃣ ترویج و تعمیق تفکر انقلابی
🎙 مقام معظم رهبری در این باره فرمودهاند: «در اظهاراتی که در منبرها میشود رعایت چند چیز را بکنید: اول نیاز مردم است، امروز مردم به اخلاق و عمق تفکر انقلابی احتیاج دارند، انقلابی که به وجود آمد برپایه چه مبانی استوار است؟... باید روی این فکر کنید... .»
📈 بنابراین اگر انقلاب اسلامی بخواهد به عنوان یک حرکت رو به پیش برای ایجاد اسلام یک تمدن اسلامی و بعد استحاله فرهنگ مادی غرب در درون تمدن اسلامی اقدام کند، باید رابطه بین اسلامیت و تمدن و جامعه و دولت اسلامی به لحاظ منطقی حل شود که این کار حوزههای علمیه و شرط انقلابیماندن حوزه و حکومت است.
📋 محمدعلی جعفری، مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) ۴/ ۱/ ۶۹| #شماره_33
#امامین_انقلاب
#ترویج_انقلاب
🆔 @farhang_puya
♨️ دشمن ستیزی از دیدگاه نهجالبلاغة
🔻شناخت دشمن
⭕️ و الله امرا یمکن عدوه من نفسه یعرق لحمه و یهشم عظمه، و سفری جلده، لعظیم عجزه ضعیف ما ضمت علیه جوانح صدره انت فکن ذاک ان شئت فاما آنا فوالله دون آن اعطی ذلک ضرب بالمشرفیه تطیر منه الفراش الهام و تطیح السواعد و الاقدام، و یفعل الله بعد ذلک مایشاء.
🔊 به خدا سوگند کسی که دشمن را بر جان خویش مسلط گرداند که گوشتش را بخورد استخوانش را بشکند و پوستش را جدا سازد عجز و ناتوانی او بسیار بزرگ و قلب او بسیار کوچک و ناتوان است. ای شنونده اگر تو هم میخواهی در زبانی و ناتوانی مانند این چنین کسی باشی، باش اما من به خدا سوگند از پای ننشینم و قبل از آنکه به دشمن فرصت دهم با شمشیر آبدار چنان ضربهای بر پیکر او وارد سازم که ریزههای استخوان سر او بپرد و بازوها و قدمهایش جدا گردد پس از آن، آنچه خداوند خواهد میشود.
📒 نهجالبلاغه خطبه۳۴ #شماره_39
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
🔆 مؤلفههای انقلابی ماندن حوزه، مردمی بودن
✴️ مردمی بودن و خود را از مردم جدانکردن، از دیگر مولفههای مورد تاکید امام است که میتوان آن را نیز در زمره ویژگیهای فرد انقلابی دانست. امام (ره) در دیدار هیات بحرینی و پاسداران میفرماید: «امروز روزی است که باید حفظ کنید شما اسلام را. حفظ اسلام به این است که اعمالتان را تعدیل کنید، با مردم رفتار خوب کنید، برادر باشید با مردم، مردم را اینطور حساب نکنید. رژیمهای سابق مردم را از خودشان جدا میدانستند.
⭕️ آنها مردم را میکوبیدند، مردمهم آنها را اگر میتوانستند. امروز که مردم جدا نیستند از پاسداران اسلام، حکومت اسلام که از مردم جدا نیست... از همین مردم و از همین جمعیت است، شما از همین مردمید، از همین جمعیتید، شما کاری نکنید که مردم از شما بترسند، شما کاری بکنید که مردم به شما متوجه بشوند، پشتیبان شما باشند. اگر مردم پشتیبان یک حکومتی باشند، این حکومت سقوط ندارد، اگر یک ملت پشتیبان یک رژیمی باشند، آن رژیم از بین نخواهد رفت... .»
📒 صحیفه نور ج۷، ص۲۵۳
#امامین_انقلاب
#حوزه_انقلابی
🆔 @farhang_puya
🔹 شبکههای ماهوارهای بهدنبال تخریب اخلاق هستند!
💠 حضرت آیتالله سبحانی:
📡 شبکههای فراوان ماهوارهای فارسیزبان به دنبال از بین بردن دین و اعتقادات مردم هستند و اخلاق را در جامعه تخریب میکنند. شبکههای ماهوارهای رواج مد و موسیقیهای مبتذل و آرایشهای زننده را ترویج میکند و به دنبال تخریب اخلاق جامعه هستند.
📚 گردآوری: طلعت معصومی| #شماره_29
#هنر
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
✖️ پیامدهای زندگی دوم
📺 ترویج نظام سرمایهداری
📲 سایتهای زندگی دوم، شبیهساز جامعهای مبتنی بر نظام اقتصاد سرمایهداری هستند. ایده اصلی این فضاها به کاربرانش این است که کاربر به موازات درک اصول زندگی در این جامعه مجازی و فهم وظایف خود به مثابه یک شهروند لیبرال، شیفته زندگی در طبقه مرفه نظام سرمایهداری میشود. از این روست که در تمام این فضاهای آنلاین، از طبقه ضعیف و اقشار کارگر، خبری نیست. این فضاها، راهبردی برای قراردادن مخاطبان در محیطی سرشار از خوشی هستند که موجب غفلت از کاستیها و نقصهای بنیادین نظام سرمایهداری میشود.
🔰 این بازیها با ایجاد تجربه دلانگیز استفاده از مواهب ظاهری تمدن غرب و محصولاتغربی، به شکلی هدفمند مبلغ و مروج زندگی در جامعه مبتنی بر نظام سرمایهداری مصرفزدگی و تجملگرایی هستند.
💢 ترویج سکولاریسم
❌ در برخی از بازیهای فضای مجازی، نهتنها به ظاهر، حضوری از دین در زندگی دوم وجود ندارد بلکه در این فضاهای خاص مجازی، گاهی معنویت و دغدغههای جدی زندگی بشری به شوخی گرفته شده و از این طریق کابران به غفلت انداخته میشوند. در این بازیها شاهد هیچ نوع عبادتگاه یا عملی مبنی بر انجام عبادت و دعا دیده نمیشود. حتی موضوعاتی که دین به آن اهتمام دارد همچون مرگ، رو و زندگی پس از مرگ، در بازی به شوخی گرفته شده و جنبه دنیوی یافتهاند.
🔻 برای نمونه، در شرایطی خاص شخصیت مجازی میتواند به صورت روح، آسانتر از قبل به زندگی خود در فضای بازی ادامه دهد. این غفلتزدگیها بدین سبب است که معنویت در زندگی انسانی، دلمشغولیهای بیهوده بیرونی را کاهش داده و مخالف جریان حرکت نظام سرمایهداری است.
🖌 هادی عبداللهی
#شماره_29
#هنر
#غفلتزدگی_مجازی
🆔 @farhang_puya
✔️ نگاه توحیدی به مبانی دینی
🔹 یکی از لوازم نگاه توحیدی، نترسیدن از غیر خداست. کسیکه قبول داشته باشد مبع همه قدرتها خدای متعال است، وقتی خدا گفت جلوی کسی بایست، نمیترسد. صلحش از روی ترس نیست؛ موفع جنگ هم هراس ندارد: «الذین قال لهمالناس انالناس قد جمعوا لکم فاخشوهم قزادهم ایمانا و قالو حسبناالله و نعمالوکیل(1)» مومنین چنان هستند که وقتی به آنها میگویند همه دنیا علیه شما جمعه شدهاند؛ از مردم بترسید؛
🔸 از قدرتهای خارجی نترسید؛ ایمانشان افزایش پیدا میکند؛ نهتنها نمیترسند، بلکه اتکایشان به خدا هم بیشتر میشود؛ بیشتر به خدا پناه میآورند، میگویند خدا برای ما بس است؛ هیچ چیز دیگر لازم نیست؛ نه اینکه باید با قدرتهای خارجی ساخت. اینها ریشهاش شرک است و شرک ریشه همه بدبختیهاست.
🔹 یکی دیگر از مبانی دینی، دشمن شمردن دشمن و اعتقاد به دشمنی دشمن است. یعنی قبول داشته باشیم که دشمن واقعا دشمن است. کسیکه میگوید دشمنی هیچ کسی پایدار نیست و همه دشمنها یک روزی میتوانند دوست بشوند، سخنش مخالف نص قرآن است. قرآن میفرماید: «انالشیطان لکم عدو فاتخذوه عدوا(2)» شیطان دشمن شماست؛ او را دشمن بگیرید. او دست از دشمنی با شما بر نمیدارد. اگر گمان کنید او دشمن شما نیست، فریب میخورید. کسیکه دشمن را دشمن نمیدانذ، به او تکیه میکند، از او کمک هم میگیرد.
📚 دکتر مجتی مصباح: 1. آل عمران، آیه 173_ 2. فاطر، آیه 6
#شماره_31
#معارف
#نگاه_توحیدی
#اسلام_نابمحمدی
🆔 @farhang_puya
📿 معنویت امام (ره) در کلام مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)
✴️ اخلاص، مظهر معنویت
🕌 مظهر معنویت در امام بزرگوار، در درجه اول، اخلاص خود او بود. امام کار را برای خدا انجام داد. اول، هر جا که احساس میکرد تکلیف الهی اوست، آنرا انجام میداد. از فداکاری در این راه، امام اِبا نکرد. از شروع مبارزات در سال ۱۳۴۱، امام اینجور عمل کرد؛ با تکلیف پیش رفت.
⚠️ به مردم و مسئولینهم این درس را بارها گفت و تکرار کرد که آنچه مهم است، تکلیف است. من تکلیف را انجام میدهیم، ترتّب نتیجه بر کار ما دست خداست. بنابراین مظهر مهم معنویت در رفتار امام، اخلاص او بود. برای خاطر تعریف و تمجید این و آن، حرفی نزد، کاری نکرد، اقدامی نکرد. آنچه که برای خدا انجام داد، به وسیلهی خدای متعال به آن برکت داده شد؛ ماندگار شد.
✅خاصیت اخلاص این است. امام همین توصیه را به مسئولین هم تکرار میکردند. امام ماها را امر میکردند به اینکه اهل توکل باشیم، اهل اعتماد به خدا باشیم، اهل حسنظن به پروردگار باشیم، برای خدا کار کنیم. خود او اهل توکل بود، اهل تضرع بود، اهل توسل بود، اهل استمداد از خدا بود، اهل عبادت بود.
🎙 بیانات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) ۱۴/ ۳/ ۱۳۹۰
#شمار_40
#معارف
#سیره_امام
🆔 @farhang_puya
💢 شهوت پرستی در مسئولین قبلی و تهدیدی برای مسئولین فعلی
❎ یکی از آفتهای اخلاقی بهویزه در زمامداران و مسئولان، شهوتپرستی است. این صفت معنای عامی دارد که شمال قوه شهویه میشود اما معنایی که در عرف بدان خیلی اشاره شده است، معنای شهوت فرج و جنسی است. پیروی از این نوع شهوت، نفس راحریص بر مجامعت میکند. این عمل در حد اعتدال آنکه ازدواج و زناشویی است عملی محسن است اما افراط آن امری است قبیح و مستهجن.
⭕️ داستانهای بسیاری در طول تاریخ در مورد زمامداران و حکمرانان امده است که از راه شوتجنسی به ورطه هلاکت و نابودی کشانده شدند؛ مانند جنگها بر سر بهدست آوردن یک زن یا داستان کلئو پاترا در مصر. متاسفانه تاریخ کشورمان نیز در این مورد دور از اذهان نبوده است.
⚠️ شاهان شهوتپرست در دوره قاجار یا محمدرضا پهلوی مخلوع از جمله زنبارهها و شوترانان در دورههای معاصر و نزدیک به آن بودهاند. شهوت جنسی دامی است که اگر فرد مسئول به سمت آن کشیده شود، رسوایی و گمراهی را به همراه دارد. راه پیشگیری از این مساله و محافظت از دین و دنیا، دوری از نظر کردن به نامحرم و تصور ایشان و تکلم و خلوت با زن نامحرم است.
📝 محمدحسین علیجانزاده روشن
#شماره35
#تاریخی
#شهوت_پرستی
🆔 @farhang_puya
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه
(قسمت اول)
⚠️ استمرار جریان ضدانقلابی منحصر به زمان کنونی نبوده است؛ حضرت امام (ره) در زمان حیاتشان این خطر را گوشزد کرده و در منشور روحانیت، به حوزههایعلمیه درباره هشدار دادهاند: ... البته هنوز حوزهها به هر دوتفکر آمیختهاند و باید مراقب بود که تفکر جدایی دین از سیاست از لایههای تفکر اهل جمود به طلاب جوان سرایت نکند...
⭕️ طلاب جوان باید بدانند که پرونده تفکر این گروه همچنان باز است و شیوه مقدس مآبی و دین فروشی عوض شده است. شکست خوردگان دیروز، سیاست بازان امروز شدهاند. آنها که به خود اجازه ورود در امور سیاست را نمیدادند، پشتیبان کسانی شدند که تا براندازینظام و کودتا جلو رفته بودند. غائله قم و تبریز با هماهنگی چپیها و سلطنتطلبان و تجزیهطلبان کردستان تنها یک نمونه است که میتوانیم ابراز کنیم که در آن حادثه ناکام شدند ولی دست بر نداشتند و از کودتای نوژه سر در آوردند، باز خدا رسوایشان ساخت.
📑 یادداشتی از محمدرضا باقرزاده در نشریه
فرهنگ پویا #شماره_33
#حوزه_علمیه
#حوزه_انقلابی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه (قسمت اول) ⚠️ استمرار جریان ضدانقلابی منحصر به زمان کنونی نبوده
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه
(قسمت دوم)
♨️ دسته دیگر از روحانینماهایی که قبل از انقلاب، دین را از سیاست جدا میدانستند و سر به آستانه دربار میساییدند، یک مرتبه متدین شده و به روحانیون عزیز و شریفی که برای اسلام آنهمه زجر و آوارگی و زندان و تبعید کشیدند تهمت وهابیت و بدتر از وهابیت زدند. دیروز مقدس نماهای بیشعور میگفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام است، امروز میگویند مسئولین نظام کمونیست شدهاند!
⭕️ تا دیروز مشروبفروشی و فساد و فحشا و فسق و حکومت ظالمان برای ظهور امامزمان {ارواحنافداه} را مفید و راهگشا میدانستند، امروز از اینکه در گوشهای خلافشرعی که هرگز خواسته مسئولین نیست رخ میدهد، فریاد وا اسلاما سر میدهند! دیروز حجتیهایها مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابی تر از انقلابیون شدهاند!
📑 یادداشتی از محمدرضا باقرزاده در نشریه
فرهنگ پویا #شماره_33
#حوزه_علمیه
#انجمن_حجتیه
#تشیع_انگلیسی
🆔 @farhang_puya