📲 سلاح شیاطین برای فتح سنگرهای فرهنگی
💠 حضرت آیتالله مصباح یزدی:
🕹 امروز فنآوری اطلاعات و ارتباطات و ماهواره و شبکه جهانی اینترنت، امکاناتی را در اختیار شیاطین قرار داده که تاکنون سابقه نداشته و دشمن با استفاده از آن روز به روز دامنه فعالیتهای مخرب فرهنگی خود را گسترش میدهد و با سرعتی فوق تصور، سنگرهای فرهنگی را یکی پس از دیگری در نور دیده رفته میکند!
📚 گردآوری: طلعت معصومی| #شماره_29
#فرهنگ
#فضای_مجازی
🆔 @farhqng_puya
❓مارا به کجا میبرند
👑 صفویه به عنوان سلسله پادشاهی از بیعدالتیهای حکومتیهای شاهی مبرا نبوده و نیست اما آنچه این برهه تاریخ را مورد توجه منصفان قرار داده نه وجوه سلبی آن، که جنبه ایجابی این سلسله است که سرآغاز تحولی نوین در تاریخ ایران به عنوان باز تعریف هویت ایرانی به شمار میآید.
🔑 رمز پایهگذاری این تحول و توفیق در این عرصه را میباید در شریعتمداری و موقعیتشناسی موسسان این سلسله در درک واقعیتها و نیازمندیهای واقعی ایرانیان دانست. هنر صفویه پس از ۹ قرن از ورود اسلام به ایران ایجاد یکپارچگی در سرزمینی بود که از شمال به چچن امروزی، از جنوب به دو زاویه خلیج فارس، از شرق به قندهار و کابل و از غرب به بینالنهرین منتهی میشد و ۱۵ حکومت در آن حکمفرمایی میکردند.
✔️ این قوام مرهون نقشآفرینی عالمان و فقیهان و محدثان شیعی در جای جای تثبیت این هویت است. هویتی که با اجابت دعوت از سوی عالمان بزرگ شیعه چون محقق کرکی و پذیرش مسئولیت نایب السلطنه شاه طهماسب از سوی وی و اعلام اثر فقهی قواعد علامه حلی به عنوان یگانه مرجع قوانین حقوقی از سوی شاه اسماعیل و تربیت شاگردان فراوان و تبلیغ و تبیین اصول مذهب شیعه و حمایت از اقدامات دینمدار حکومت صفوی ریشه دار شد.
🖋 محمد حسین ظریفیان
#شماره_8و9
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
♨️ مؤلفههای انقلابی ماندن از دیدگاه رهبر معظم انقلاب (قسمت سوم) 4⃣ استمرار حرکتهای انقلابی و دور
♨️ مؤلفههای انقلابی ماندن از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
(قسمت چهارم)
5️⃣ ترویج و تعمیق تفکر انقلابی
🎙 مقام معظم رهبری در این باره فرمودهاند: «در اظهاراتی که در منبرها میشود رعایت چند چیز را بکنید: اول نیاز مردم است، امروز مردم به اخلاق و عمق تفکر انقلابی احتیاج دارند، انقلابی که به وجود آمد برپایه چه مبانی استوار است؟... باید روی این فکر کنید... .»
📈 بنابراین اگر انقلاب اسلامی بخواهد به عنوان یک حرکت رو به پیش برای ایجاد اسلام یک تمدن اسلامی و بعد استحاله فرهنگ مادی غرب در درون تمدن اسلامی اقدام کند، باید رابطه بین اسلامیت و تمدن و جامعه و دولت اسلامی به لحاظ منطقی حل شود که این کار حوزههای علمیه و شرط انقلابیماندن حوزه و حکومت است.
📋 محمدعلی جعفری، مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) ۴/ ۱/ ۶۹| #شماره_33
#امامین_انقلاب
#ترویج_انقلاب
🆔 @farhang_puya
♨️ دشمن ستیزی از دیدگاه نهجالبلاغة
🔻شناخت دشمن
⭕️ و الله امرا یمکن عدوه من نفسه یعرق لحمه و یهشم عظمه، و سفری جلده، لعظیم عجزه ضعیف ما ضمت علیه جوانح صدره انت فکن ذاک ان شئت فاما آنا فوالله دون آن اعطی ذلک ضرب بالمشرفیه تطیر منه الفراش الهام و تطیح السواعد و الاقدام، و یفعل الله بعد ذلک مایشاء.
🔊 به خدا سوگند کسی که دشمن را بر جان خویش مسلط گرداند که گوشتش را بخورد استخوانش را بشکند و پوستش را جدا سازد عجز و ناتوانی او بسیار بزرگ و قلب او بسیار کوچک و ناتوان است. ای شنونده اگر تو هم میخواهی در زبانی و ناتوانی مانند این چنین کسی باشی، باش اما من به خدا سوگند از پای ننشینم و قبل از آنکه به دشمن فرصت دهم با شمشیر آبدار چنان ضربهای بر پیکر او وارد سازم که ریزههای استخوان سر او بپرد و بازوها و قدمهایش جدا گردد پس از آن، آنچه خداوند خواهد میشود.
📒 نهجالبلاغه خطبه۳۴ #شماره_39
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
🔆 مؤلفههای انقلابی ماندن حوزه، مردمی بودن
✴️ مردمی بودن و خود را از مردم جدانکردن، از دیگر مولفههای مورد تاکید امام است که میتوان آن را نیز در زمره ویژگیهای فرد انقلابی دانست. امام (ره) در دیدار هیات بحرینی و پاسداران میفرماید: «امروز روزی است که باید حفظ کنید شما اسلام را. حفظ اسلام به این است که اعمالتان را تعدیل کنید، با مردم رفتار خوب کنید، برادر باشید با مردم، مردم را اینطور حساب نکنید. رژیمهای سابق مردم را از خودشان جدا میدانستند.
⭕️ آنها مردم را میکوبیدند، مردمهم آنها را اگر میتوانستند. امروز که مردم جدا نیستند از پاسداران اسلام، حکومت اسلام که از مردم جدا نیست... از همین مردم و از همین جمعیت است، شما از همین مردمید، از همین جمعیتید، شما کاری نکنید که مردم از شما بترسند، شما کاری بکنید که مردم به شما متوجه بشوند، پشتیبان شما باشند. اگر مردم پشتیبان یک حکومتی باشند، این حکومت سقوط ندارد، اگر یک ملت پشتیبان یک رژیمی باشند، آن رژیم از بین نخواهد رفت... .»
📒 صحیفه نور ج۷، ص۲۵۳
#امامین_انقلاب
#حوزه_انقلابی
🆔 @farhang_puya
🔹 شبکههای ماهوارهای بهدنبال تخریب اخلاق هستند!
💠 حضرت آیتالله سبحانی:
📡 شبکههای فراوان ماهوارهای فارسیزبان به دنبال از بین بردن دین و اعتقادات مردم هستند و اخلاق را در جامعه تخریب میکنند. شبکههای ماهوارهای رواج مد و موسیقیهای مبتذل و آرایشهای زننده را ترویج میکند و به دنبال تخریب اخلاق جامعه هستند.
📚 گردآوری: طلعت معصومی| #شماره_29
#هنر
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
✖️ پیامدهای زندگی دوم
📺 ترویج نظام سرمایهداری
📲 سایتهای زندگی دوم، شبیهساز جامعهای مبتنی بر نظام اقتصاد سرمایهداری هستند. ایده اصلی این فضاها به کاربرانش این است که کاربر به موازات درک اصول زندگی در این جامعه مجازی و فهم وظایف خود به مثابه یک شهروند لیبرال، شیفته زندگی در طبقه مرفه نظام سرمایهداری میشود. از این روست که در تمام این فضاهای آنلاین، از طبقه ضعیف و اقشار کارگر، خبری نیست. این فضاها، راهبردی برای قراردادن مخاطبان در محیطی سرشار از خوشی هستند که موجب غفلت از کاستیها و نقصهای بنیادین نظام سرمایهداری میشود.
🔰 این بازیها با ایجاد تجربه دلانگیز استفاده از مواهب ظاهری تمدن غرب و محصولاتغربی، به شکلی هدفمند مبلغ و مروج زندگی در جامعه مبتنی بر نظام سرمایهداری مصرفزدگی و تجملگرایی هستند.
💢 ترویج سکولاریسم
❌ در برخی از بازیهای فضای مجازی، نهتنها به ظاهر، حضوری از دین در زندگی دوم وجود ندارد بلکه در این فضاهای خاص مجازی، گاهی معنویت و دغدغههای جدی زندگی بشری به شوخی گرفته شده و از این طریق کابران به غفلت انداخته میشوند. در این بازیها شاهد هیچ نوع عبادتگاه یا عملی مبنی بر انجام عبادت و دعا دیده نمیشود. حتی موضوعاتی که دین به آن اهتمام دارد همچون مرگ، رو و زندگی پس از مرگ، در بازی به شوخی گرفته شده و جنبه دنیوی یافتهاند.
🔻 برای نمونه، در شرایطی خاص شخصیت مجازی میتواند به صورت روح، آسانتر از قبل به زندگی خود در فضای بازی ادامه دهد. این غفلتزدگیها بدین سبب است که معنویت در زندگی انسانی، دلمشغولیهای بیهوده بیرونی را کاهش داده و مخالف جریان حرکت نظام سرمایهداری است.
🖌 هادی عبداللهی
#شماره_29
#هنر
#غفلتزدگی_مجازی
🆔 @farhang_puya
✔️ نگاه توحیدی به مبانی دینی
🔹 یکی از لوازم نگاه توحیدی، نترسیدن از غیر خداست. کسیکه قبول داشته باشد مبع همه قدرتها خدای متعال است، وقتی خدا گفت جلوی کسی بایست، نمیترسد. صلحش از روی ترس نیست؛ موفع جنگ هم هراس ندارد: «الذین قال لهمالناس انالناس قد جمعوا لکم فاخشوهم قزادهم ایمانا و قالو حسبناالله و نعمالوکیل(1)» مومنین چنان هستند که وقتی به آنها میگویند همه دنیا علیه شما جمعه شدهاند؛ از مردم بترسید؛
🔸 از قدرتهای خارجی نترسید؛ ایمانشان افزایش پیدا میکند؛ نهتنها نمیترسند، بلکه اتکایشان به خدا هم بیشتر میشود؛ بیشتر به خدا پناه میآورند، میگویند خدا برای ما بس است؛ هیچ چیز دیگر لازم نیست؛ نه اینکه باید با قدرتهای خارجی ساخت. اینها ریشهاش شرک است و شرک ریشه همه بدبختیهاست.
🔹 یکی دیگر از مبانی دینی، دشمن شمردن دشمن و اعتقاد به دشمنی دشمن است. یعنی قبول داشته باشیم که دشمن واقعا دشمن است. کسیکه میگوید دشمنی هیچ کسی پایدار نیست و همه دشمنها یک روزی میتوانند دوست بشوند، سخنش مخالف نص قرآن است. قرآن میفرماید: «انالشیطان لکم عدو فاتخذوه عدوا(2)» شیطان دشمن شماست؛ او را دشمن بگیرید. او دست از دشمنی با شما بر نمیدارد. اگر گمان کنید او دشمن شما نیست، فریب میخورید. کسیکه دشمن را دشمن نمیدانذ، به او تکیه میکند، از او کمک هم میگیرد.
📚 دکتر مجتی مصباح: 1. آل عمران، آیه 173_ 2. فاطر، آیه 6
#شماره_31
#معارف
#نگاه_توحیدی
#اسلام_نابمحمدی
🆔 @farhang_puya
📿 معنویت امام (ره) در کلام مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)
✴️ اخلاص، مظهر معنویت
🕌 مظهر معنویت در امام بزرگوار، در درجه اول، اخلاص خود او بود. امام کار را برای خدا انجام داد. اول، هر جا که احساس میکرد تکلیف الهی اوست، آنرا انجام میداد. از فداکاری در این راه، امام اِبا نکرد. از شروع مبارزات در سال ۱۳۴۱، امام اینجور عمل کرد؛ با تکلیف پیش رفت.
⚠️ به مردم و مسئولینهم این درس را بارها گفت و تکرار کرد که آنچه مهم است، تکلیف است. من تکلیف را انجام میدهیم، ترتّب نتیجه بر کار ما دست خداست. بنابراین مظهر مهم معنویت در رفتار امام، اخلاص او بود. برای خاطر تعریف و تمجید این و آن، حرفی نزد، کاری نکرد، اقدامی نکرد. آنچه که برای خدا انجام داد، به وسیلهی خدای متعال به آن برکت داده شد؛ ماندگار شد.
✅خاصیت اخلاص این است. امام همین توصیه را به مسئولین هم تکرار میکردند. امام ماها را امر میکردند به اینکه اهل توکل باشیم، اهل اعتماد به خدا باشیم، اهل حسنظن به پروردگار باشیم، برای خدا کار کنیم. خود او اهل توکل بود، اهل تضرع بود، اهل توسل بود، اهل استمداد از خدا بود، اهل عبادت بود.
🎙 بیانات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) ۱۴/ ۳/ ۱۳۹۰
#شمار_40
#معارف
#سیره_امام
🆔 @farhang_puya
💢 شهوت پرستی در مسئولین قبلی و تهدیدی برای مسئولین فعلی
❎ یکی از آفتهای اخلاقی بهویزه در زمامداران و مسئولان، شهوتپرستی است. این صفت معنای عامی دارد که شمال قوه شهویه میشود اما معنایی که در عرف بدان خیلی اشاره شده است، معنای شهوت فرج و جنسی است. پیروی از این نوع شهوت، نفس راحریص بر مجامعت میکند. این عمل در حد اعتدال آنکه ازدواج و زناشویی است عملی محسن است اما افراط آن امری است قبیح و مستهجن.
⭕️ داستانهای بسیاری در طول تاریخ در مورد زمامداران و حکمرانان امده است که از راه شوتجنسی به ورطه هلاکت و نابودی کشانده شدند؛ مانند جنگها بر سر بهدست آوردن یک زن یا داستان کلئو پاترا در مصر. متاسفانه تاریخ کشورمان نیز در این مورد دور از اذهان نبوده است.
⚠️ شاهان شهوتپرست در دوره قاجار یا محمدرضا پهلوی مخلوع از جمله زنبارهها و شوترانان در دورههای معاصر و نزدیک به آن بودهاند. شهوت جنسی دامی است که اگر فرد مسئول به سمت آن کشیده شود، رسوایی و گمراهی را به همراه دارد. راه پیشگیری از این مساله و محافظت از دین و دنیا، دوری از نظر کردن به نامحرم و تصور ایشان و تکلم و خلوت با زن نامحرم است.
📝 محمدحسین علیجانزاده روشن
#شماره35
#تاریخی
#شهوت_پرستی
🆔 @farhang_puya
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه
(قسمت اول)
⚠️ استمرار جریان ضدانقلابی منحصر به زمان کنونی نبوده است؛ حضرت امام (ره) در زمان حیاتشان این خطر را گوشزد کرده و در منشور روحانیت، به حوزههایعلمیه درباره هشدار دادهاند: ... البته هنوز حوزهها به هر دوتفکر آمیختهاند و باید مراقب بود که تفکر جدایی دین از سیاست از لایههای تفکر اهل جمود به طلاب جوان سرایت نکند...
⭕️ طلاب جوان باید بدانند که پرونده تفکر این گروه همچنان باز است و شیوه مقدس مآبی و دین فروشی عوض شده است. شکست خوردگان دیروز، سیاست بازان امروز شدهاند. آنها که به خود اجازه ورود در امور سیاست را نمیدادند، پشتیبان کسانی شدند که تا براندازینظام و کودتا جلو رفته بودند. غائله قم و تبریز با هماهنگی چپیها و سلطنتطلبان و تجزیهطلبان کردستان تنها یک نمونه است که میتوانیم ابراز کنیم که در آن حادثه ناکام شدند ولی دست بر نداشتند و از کودتای نوژه سر در آوردند، باز خدا رسوایشان ساخت.
📑 یادداشتی از محمدرضا باقرزاده در نشریه
فرهنگ پویا #شماره_33
#حوزه_علمیه
#حوزه_انقلابی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه (قسمت اول) ⚠️ استمرار جریان ضدانقلابی منحصر به زمان کنونی نبوده
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه
(قسمت دوم)
♨️ دسته دیگر از روحانینماهایی که قبل از انقلاب، دین را از سیاست جدا میدانستند و سر به آستانه دربار میساییدند، یک مرتبه متدین شده و به روحانیون عزیز و شریفی که برای اسلام آنهمه زجر و آوارگی و زندان و تبعید کشیدند تهمت وهابیت و بدتر از وهابیت زدند. دیروز مقدس نماهای بیشعور میگفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام است، امروز میگویند مسئولین نظام کمونیست شدهاند!
⭕️ تا دیروز مشروبفروشی و فساد و فحشا و فسق و حکومت ظالمان برای ظهور امامزمان {ارواحنافداه} را مفید و راهگشا میدانستند، امروز از اینکه در گوشهای خلافشرعی که هرگز خواسته مسئولین نیست رخ میدهد، فریاد وا اسلاما سر میدهند! دیروز حجتیهایها مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابی تر از انقلابیون شدهاند!
📑 یادداشتی از محمدرضا باقرزاده در نشریه
فرهنگ پویا #شماره_33
#حوزه_علمیه
#انجمن_حجتیه
#تشیع_انگلیسی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه (قسمت دوم) ♨️ دسته دیگر از روحانینماهایی که قبل از انقلاب، دین
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه
(قسمت سوم)
🔎 اتهام آمریکایی و روسی و التقاطی، اتهام حلالکردن حرامها و حرامکردن حلالها، اتهام کشتن زنان آبستن و حلیت قمار و موسیقی از چه کسانی صادر میشود؟ از آدمهای لامذهب یا از مقدس نماهای متحجر و بیشعور؟! فریاد تحریم نبرد با دشمنان خدا و به سخره گرفتن فرهنگ شهادت و شهیدان و اظهار طعنهها و کنایهها نسبت به مشروعیت نظام کار کیست؟ کار عوام یا خاص؟ خواص از چه گروهی؟ از به ظاهر معممین یا غیر آن؟ بگذریم که حرف بسیار است.
⚠️ همه اینها نتیجه نفوذ بیگانگان در جایگاه و در فرهنگ حوزههاست، و برخورد واقعی هم با این خطرات بسیار مشکل و پیچیده است. از یک طرف وظیفه تبیین حقایق و واقعیات و اجرای حق و عدالت درحد توان و از طرف دیگر مراقبت از نیفتادن سوژهای به دست دشمنان کار آسانی نیست.
📑 یادداشتی از محمدرضا باقرزاده در نشریه
فرهنگ پویا #شماره_33
#حوزه_علمیه
#نفوذ_در_حوزه
#حوزه_انقلابی
🆔 @farhang_puya
🔸 فضای مجازی را باید بهسمت صحیح هدایت کنیم!
💠 حضرت آیتالله مکارم شیرازی:
💻 امروزه ابزار فساد و ناهنجاریهای اخلاقی بسیار گسترش یافته است و فضای مجازی نیز در این بین کاربرد خاصی دارد؛ ما باید فضای مجازی را به سمت و سوی تعلیم و تربیت صحیح هدایت کنیم و در این راستا باید از راهنماییها و هدایت حوزویان و کارشناسان تعلیم و تربیت بهره گرفت.
📚 گردآوری: طلعت معصومی| #شماره_29
#جامعه
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
⭕️ قانونمداری از دیدگاه امام خمینی (ره)
⚠️ در اسلام قانون است. همه تابع قانونند و قانونهم قانون خداست؛ قانون است که از روی عدالتالهی پیدا شده است؛ قانونی است که قرآن است؛ قرآنکریم است و سنت رسولاکرم (ص) است. همه تابع او هستیم و همه باید روی آن میزان عمل بکنیم. فرقی مابین اشخاص نیست و در قانون اسلام؛ فرقی مابین گروهها نیست. اگه میخواهید که از صحنه بیرونتان نکنند، بپذیرد قانون را.
‼️ نگویید هی قانون و خودتان خلاف قانون بکنید! بپذیرید قانون را. همهتان روی مرز قانون عمل بکنید.
⚖ اگر همه روی مرز قانون عمل کنند اختلاف دیگر پیش نمیآید. در کشوری که قانون حکومت نکند، خصوصاً قانونی که قانون اسلام است، این کشور را نمیتوانیم اسلامی حساب کنیم، کسانی که با قانون مخالفت میکنند، اینها با اسلام مخالفت میکنند.
🔰 اگر همه اشخاص، گروهها و نهادهای سراسر کشور به قانون، خاضع شوند، هیچ اختلاف ایجاد نخواهد شد، بلکه اختلافات از راه قانونشکنی پیش میآید.
📚 صحیفه امام ج۹، ص۴۲۵ ، ج۱۴، ص ۳۷۸ و ۴۱۴
#شماره_37
#امامین_انقلاب
#قانون_مداری
🆔 @farhang_puya
🔎 نگاه تاریخی به استقلالطلبی ملت ایران
🔆 ظهور صفویه نخستین اقدام در فرآیند استقلالطلبی ملت ایران در مقابل قومیتها و دستاندازیهای غیر بود. پس از آن انقلاب مهمترین عرصه استقلالخواهی مردم، به رهبری مراجع تقلید بود. استقلالخواهی مهمترین رهاوردی نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی در سطح ملی بود. این انقلاب، کشور ایران را که در عصر پهلوی وابسته به غرب و اجانب بود را به استقلال رساند.
📉 شدت وابستگی رژیمپهلوی به حدی بود که از منظر سیاستمداران غربی این کشور یکی از ایالتهای آمریکا به شمار میرفت. سیاستهای رژیم همگی در راستای حفظ منافع غرب بود. نیم قرن سلطنتپهلوی همراه با استعمار خارجی هویت ملی کشور را در معرض فروپاشی قرار داد. دولت آمریکا قانون کاپیتولاسیون را تحمیل کرد و همین امر نقطه آغاز انقلاب اسلامی بود که نشان میداد ملت ایران در مسئله استقلالخواهی و حاکمیت بر سرنوشت خود حساس است.
✏️ محمدجواد نوروزی در نشریه
فرهنگ پویا #شماره_41
#تاریخی
#استقلال_طلبی
🆔 @farhang_puya
📱تاثیرات رسانه بر جامعه
🖥 دنیای رسانه روی دو قشر زنان و جوانان کار میکند که هر دو این ویژگی یعنی تاثیرگذاری و تاثیرپذیری را دارا هستند. رسانه هم درست این اشتراکات را دارد. تاثیر رسانه بر جامعه و تاثیر پذیری جامعه از رسانه به همین دلیل است که در تحولات جریان اروپا با تغییر ایدئولوژیهای رسانهها هم تغییر میکند؛ یعنی از جامعه تاثیر می پذیرد. و برعکس وقتی بخواهیم فرهنگی را وارد جامعه کنیم تا از رسانه استفاده نکنیم؛ نمیتوانیم آن را فراگیر کنیم چون فراگیری خاصیت رسانه است.
🔺 اما درباره ارتباط رسانه و جوان من مدعی نیستم که همه هویت جوانان ما برگرفته از رسانه هاست؛ زیرا سن جوان ما سن طوفانی، خود محوری، نوآوری و خلاقیت است که به راحتی تسلیم نمیشود و قصد دارد تسخیر کند ولی رسانهها به نحوی تسخیر کننده هستند. یعنی روح و روان جوان را تسخیر میکنند و نمونه این تسخیر درونی در رفتار ها بروز میکند.
🎥 برای مثال در فیلمها مشاهده میکنیم که وقتی دختر روستایی میخواهد وارد شهر شود متاثر از تصاویری که رسانهها به او داده با لباس عریانتر به شهر میرود و از دامن کوتاه تر استفاده میکند. البته شهر هم تحت تاثیر تصاویری قرار دارد که در پوشش تجدد دریافت کرده است و این القای فرهنگی کار رسانهها است و رسانهها هم ابزاری در دست صاحبان قدرت و ثروت اند.
🖋 معصومه ظهیری
#شماره_8و9
#جامعه
#رسانه_غربی
🆔 @farhang_puya
🎩 استادان تحریف
💠 شرق به عنوان محل تولد و رویش و بالندگی اسلام همواره مورد توجه و تفحص موسسههای خاورشناسی غرب بوده است. اما تاکنون کمتر پژوهشی از سوی موسسات منتشر شده که در اهانتی به اسلام، پیامبر و قرآن وارد نشده باشد. رشته شرقشناسی به شکل امروزی به وسیله خاورشناسی یهودی به نام اگناس گلدزیهر تحول یافت.
◾️ تلاشهای گلدزیهر در واقع ادامه همان مسیری بود که یهودیان پیش از او برای احیای نقش اسرائیل در خاورمیانه به کار بسته بودند. او هنگام مرگش وصیت کرد تا کتابخانه شخصی اش را به دانشگاه عربی بیتالمقدس واگذار کند. در کتاب عقیده و شریعت در اسلام از اثر این خاورشناسی یهودی اصول و حقایق اسلام به گونهای تحریف شده و وارونه معرفی شده است.
🔝موبر خاورشناس اسکاتلندی از دیگر افرادی است که به پاس خدمات بی شائبه به صهیونیسم و تعرض به اسلام و مسلمین انستیتوی پژوهشهای زبان و ادبیات شرق دانشگاه آدنبره به نام او نامگذاری شده است. موبر در کتابی با عنوان «خلافت، پیدایش، انحطاط و سقوط آن» به گونهای وقیحانه دین اسلام را مورد اهانت قرار میدهد.
🖋زهرا حاجی پور
#شماره_8و9
#سیاست
🆔 @farhang_puay
🎬 قربانیان خشونت «قسمت۱»
⚠️ بسیاری از غولهای اقتصادی و تولید کنندگان فیلمها و کارتونهای تلویزیونی برای جلب بینندگان از و در نتیجه سود بیشتر از خشونت بهره میگیرند. در اینگونه فیلمها انسانها حیوانات و روباتها گوناگون به شدت به جان هم میافتند و برای خلق صحنههای هیجانی و سرشار از خشونت از انواع ورزشهای رزمی، سلاحهای عجیب و ماشینهای جنگی پیشرفته استفاده میکنند تا چشمان مخاطب را بهت زده به سمت خود کشانند.
▪️کودکان نیز مانند دیگر مخاطبان تلویزیون مجبورند برای پر کردن اوقات فراغت خود ساعتی از شبانه روز را به تماشای این زد و خوردها و لذت بردن از قتلها و ویرانیهای حاصل از آن اختصاص دهند. در بررسی چگونگی و میزان تاثیر خشونتهای تلویزیونی بر کودکان توجه به سه نکته ضروری است: ۱. نداشتن استقلال فکری و شخصیتی کودکان ۲. نداشتن قدرت تشخیص واقعیت از خیال در کودکان ۳. قوت بالای ضمیر ناخودآگاه در سنین کودکی در ادامه به تفضیل این موضوع میپردازیم.
🖋قاسم اردکانی| #شماره8و9
#فرهنگ
🆔 @farhang_puay
نشریه فرهنگ پویا
🎬 قربانیان خشونت «قسمت۱» ⚠️ بسیاری از غولهای اقتصادی و تولید کنندگان فیلمها و کارتونهای تلویزیون
🎬 قربانیان خشونت «قسمت۲»
1⃣ نداشتن استقلال فکری و شخصیتی
➕ کودکان در سنینی به سر میبرند که به استقلال شخصیتی و فکری نرسیدند و هنوز در مرحله شکل گیری آن قرار دارند آنها رخدادهای اطرافشان را به دقت نگاه میکنند و از آنچه میشنوند و میبینند چیزهایی را برمیگزیند و بر اساس آن شخصیت، نگاه خود به مسائل و حتی اعتقاداتشان شکل میگیرد. این دسته از مخاطبان هنگامی روبروی تلویزیون مینشینند که زمینههای بسیار مستعد برای تاثیرپذیری از آنچه در تلویزیون نمایش داده میشود دارند.
2⃣ نداشتن قدرت تشخیص واقعیت از خیال
🔚 کودکان در تمییز و تشخیص مرز واقعیت و خیال ضعفی آشکار دارند و تقریباً تمام آنچه را در تلویزیون میبینند؛ واقعی میانگارند. آنها در تخیل هم احساس واقعی بودن میکنند و این در بازیهای کودکان مانند خاله بازی به روشنی دیده میشود. آنها در این بازی آنقدر به زندگی خیالی خود اهمیت میدهند که گاهی بزرگترها در زندگی واقعی خود اینگونه نیستند. بنابراین این مولفه نیز احتمال تاثیر پذیری کودکان را از برنامههای تلویزیونی افزایش میدهد.
🖋 قاسم اردکانی| #شماره_8و9
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
❌ ضربه اعتماد به آمریکا
💠 رهبر معظم انقلاب:
🔰 هر ملتی به آمریکا اعتماد کرد، ضربه خورد؛ حتی آن کسانیکه دوست آمریکا بودند. حالا در کشور ما دکتر مصدق به آمریکاییها اعتماد کرد؛ ... کتکش را [هم] خورد؛ حتی کسانیکه با آمریکا میانهشان هم خوب بود و به آمریکا اعتماد کردند، ضربهاش را خوردند!
🗓12 آبان 1392| #شماره_31
#تاریخی
#بیاعتمادی_به_آمریکا
🆔 @farhang_puya
❎ ضربه اعتماد به آمریکا "قسمتاول"
🔸 اشتباه مصدق این بود که برای مقابله با دو قدرت سنتی انگلیس و روسیه، به قدرت سوم یعنی آمریکا گرایش یافت. وی آنقدر خوشخیال و خوشبین بود که به "آیزنهاور" نامه نوشت و از او درخواست کمک کرد! وی در نامه خود چنین مینویسد:
🔹 ملت ایران امیدوار است که با کمک و مساعدت حکومت آمریکا موانع بهوجود آمده در کار فروش نفت ایران برطرف گردیده و چنانچه حکومت آمریکا قادر نیست چنین موانعی را مرتفع سازد، میتواند کمکهای اقتصادی را در اختیار ایران قرار دهد تا این کشور بتواند سایر منابع طبیعی دیگری نیز دارد که بهرهبرداری از آنها به حل مشکلات آن کمک مینماید، لکن تحقق این منظور بدون کمک اقتصادی خارجی مقدور نیست.
🔻 در خاتمه، توجه مساعد و مثبت آن جناب را به وضعیت خطرناک کنونی ایران جلب نموده و اطمینان دارم که جنابعالی نسبت به کلیه نکات این پیام توجه لازم مبذول خواهد داشت.(1)
📚 مهدی ابوطالبی : (1) www.farsnews/423262
#شماره_31
#تاریخی
#بیاعتمادی_به_آمریکا
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❎ ضربه اعتماد به آمریکا "قسمتاول" 🔸 اشتباه مصدق این بود که برای مقابله با دو قدرت سنتی انگلیس و رو
❎ ضربه اعتماد به آمریکا "قسمتدوم"
⭕️ گرچه جواب دولت آمریکا به نامه مصدق منفی بود، وی گویا تا آخرین لحظات دولتش، همچنان به آمریکا امیدوار بود. اما مذاکره با آمریکا برای ایران سودی نداشت و این کشور در صدد براندازی نظامسیاسی منتخب مردم ایران و دولت مصدق برآمد. کشوری که مصدق به آن به چشم امید برای حل و فصل مشکلات داخلی مینگریست و از طریق آن بهدنبال حل مشکلات ناشی از عدم تامین بودجه و فروش نفت در بازارهای جهانی بود، از پرداخت وام به ایران در بسیاری از موارد طفره رفت.
💢 مصدق بارها از آمریکا درخواست کمک کرده بود و دفاع آمریکا از ایران در مقابل انگلیس و زیادهخواهیهای آن را انتظار داشت. گقته میشود که آمریکا کمکهایی البته ناچیز به مصدق کرد ولی نه آنگونه که مصدق بتواند مشکلات داخلی خود را حل کند. آمریکا در کنار مذاکره با ایران برای حل ماجرا و به قول خود حل و فصل مسالمتآمیز ماجرا، البته در فکر سرنگونی حکومت مصدق بود.
🔻 با پیگیری مصدق و بر اساس حکم دیوان بینالمللی لاهه، یک کنسرسیوم از غولهای نفتی برای استخراج و فروش نفت ایران تشکیل شد. این نتیجه اگرچه ظاهری خوش آب و رنگ داشت، ایران را در باتلاق وابستگی کامل به غرب انداخت و متن آن بهقدری ذلتبار بود که لایحه امتیاز نفت به کنسرسیوم با عنوان «قرارداد فروش نفت و گاز» به مردم و مجلس تحمیل شد.
📚 مهدی ابوطالبی| #شماره_31
#تاریخی
#بیاعتمادی_به_آمریکا
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎬 قربانیان خشونت «قسمت۲» 1⃣ نداشتن استقلال فکری و شخصیتی ➕ کودکان در سنینی به سر میبرند که به است
🎬 قربانیان خشونت «قسمت۳»
3⃣ قوت بالای ضمیر ناخودآگاه کودک
📺 فیلمهای تلویزیونی بیشتر با ضمیر ناخودآگاه افراد سرکار دارند به عبارت دیگر هنگامی که فردی فیلمی را تماشا میکند زمین ناخودآگاه او به ضمیر خودآگاهش میگوید:«تمام نقشهها و اتفاقات واقعیت دارند و من الان با یک واقعیت روبرو هستنم و باید همه اینها را قبول کنی پس ساکت باش، بنشین و از فیلم لذت ببر.»
📽 شاهد این ماجر این است که اگر کسی با تماشای یک فیلم احساسی احساسات خویش را جریحهدار نمیدید؛زنان با تماشای فیلمهای هندی بع گریه نمیافتادند و بچهها از تماشای فیلم های ترسناک نمیترسیدند بلکه همه میگفتند:« اینها همگی ساختگی است و کارگردان به بازیگران گفته این کارها را انجام دهند این که روی بدنشان ریخته خون نیست و این گلولهها که شلیک میشود واقعی نیست.
🖋 قاسم اردکانی|#شماره_8و9
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya