eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
848 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🎬 رسانه دو مرحله‌ای 📻 در اوایل قرن بیستم، ابتدا محققان رسانه‌ها فرض را بر این می‌گذاشتند که مخاطب به سادگی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این تئوری الگوی تاثیر مستقیم نام داشت و بنایش بر این بود که تأثیر رسانه‌ها ساده و مستقیم است و رابطه مستقیمی بین آنچه مردم می‌خوانند، می‌بیند و می‌شنود و دانش، طرز فکر و رفتار آن‌ها وجود دارد. 📎 به تدریج این فکر رواج یافت که مخاطبان افراد مستقل و خودمختار هستند که به آسانی تحت کنترل قرار نمی‌گیرند. کاتز و لازارسفلد با رد تئوری تاثیر مستقیم به صورت نظری‌های بدون پیچیدگی و دارای مبانی و غیر منطبق با واقعیت‌های جامعه شناسی، الگوی دو مرحله‌ای خود را مطرح کردند و گفتند رسانه‌ها به خودی خود در تاثیرگذاری و مخاطب چندان قوی نیستند و مردم بیشتر تحت تاثیر افراد خانواده، دوستان، همسایگان و همکاران خود قرار می‌گیرند. 🔚 این دو در نقش نفوذ و تأثیر شخصیت تاکید کردند و اعتقاد داشتند که یک گروه خاص از انسان‌ها به نام رهبر فکری بر انسان‌های دیگر تاثیر می‌گذارد و دیدگاه و رفتارهای این رهبران فکری است که بر مردم اطرافشان اثر می‌کند. البته اعتقادشان این بود که رهبران فکری، خودشان اطلاعات را از رسانه‌ها می‌گیرند و بعد آن را به مردم منقل می‌کنند. به همین دلیل جریان اطلاعات را در دو مرحله تصویر کردند. 🖋مریم جبل عاملی 🆔 @farhang_puya
💢 غرب‌زدگی و وابستگی فکری روشنفکران ❇️ به این زودی‌ها ما نمی‌توانیم قشرهای روشنفکر و این قشر‌های آزادی طلب را از آن محتوایی که در مغزشان پنجاه سال، سی سال، بیست سال تزریق شده است و تهی کردند خودشان را از خودشان، خودشان از خودشان غافل شدند، به این زودی نمی‌شود اصلاحشان کرد. یک فرهنگ تازه می‌خواهد، یک فرهنگ متحول می‌خواهد اگر تا حالا از اول بچه‌های ما را بار بیاورد به یک فرهنگ انسانی، اسلامی، استقلالی. 🔆 یک فرهنگی که مال خودمان باشد که این بچه از اول بار بیاید به این طور که من خودم هستم که سرنوشتم را می‌توانم دستم بگیرم. ...فرهنگ ما را طوری کردند که ما همه چیزمان الان عوض شده؛ غربی شده، وقتی هم حرف میزنیم حرفمان غربی است. ... ما یک وابستگی روحی پیدا کردیم. این وابستگی روحی، از همه چیزها برای‌ما بدتر است... ما از سر‌نیزه‌ها در مسلسل‌ها و این‌ها فارغ شدیم، سرقلم‌ها حالا بر ضد ماست. 📚 صحیفه امام ج ۸، ص۲۶ 🆔 @farhang_puya
📿 اسلامی کردن دانشگاه در انقلاب فرهنگی 🎙در انقلاب فرهنگی، آنی که برای شما فایده دارد- یک وقت برای مملکت فایده دارد، یک وقت برای دانشجو‌ها فایده دارد، یک وقت برای شما آقایان- آنی که برای شما فایده دارد، این است که انگیزه‌تان این باشد که این دانشگاه را ببرید طرف اسلام، الهی‌اش کنید هر درس می‌خواهند بخوانند مانع ندارد، درس‌هایی که [مفید] است، اسلام با همه [درس‌ها]، الا بعضی از درس‌ها استثنا کرده، با همه موافق است. 🔘 اما آنی که برای ما فایده دارد، این است که ما بخواهیم همین اسلامی بودن را الهی‌اش کنیم، بخواهیم الهی باشد این کار ما، برای خدا کار بکنیم، این برای خودتان فایده دارد، موفق شوید فایده دارد، موفق‌هم نشوید فایده دارد. و اگر این انگیزه شد، مثل من دنبال این هستید که کار خوب باشد، وقتی انگیزه الهی شد، دیگر نمی‌شود این‌که انسان انگیزه‌اش الهی باشد و دنبال این باشد که خودش یک راهی باز کند، حالا چی باشد، هر‌چی شد، شد. 📚 صحیفه امام ج۱۹ ص۴۴۵ 🆔 @farhang_puya
💠 حجت‌الاسلام پناهیان: 🔻در مواجهه با تهدیدهای فضای مجازی دو اقدام اساسی لازم است: ⚠️ یکی آن‌که تقوا را رعایت کنیم تا آلودگی‌ها این فضا نفس ما را نگیرد؛ چون یکی از خصوصیات این فضا گسترش هرزگی است. و دیگر این‌که نظم و زمان‌بندی استفاده از این ابزار و حضور در فضای مجازی را نباید فراموش کنیم؛ زیرا یکی از خصوصیات این فضا هدررفتن و بی‌نظمی در زمان است و به‌دلیل آن‌که هر لحظه در اختیار ماست، می‌تواند از سر کنجکاوی یه به هر دلیل دیگری نظم زندگی ما را به‌هم بزند. 📚 گردآوری: عبدالله پوراحمد| 🆔 @farhang_puya
✴️ مرگ سرخ به از زندگی سیاه 💢 تمام ایادی داخلی و خارجی قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها خصوصاً آمریکای جنایتکار برای شکست ما از تمام امکاناتش استفاده خواهد نمود؛ ولی چاره چیست که کوه مصیبت‌ها در مقابل حیثیت اسلامی-ایرانی ما چون کاهی است و مردم ما باید خود را آماده‌ی این درگیری حسینی تا پیروزی کامل بنمایند که مرگ سرخ به مراتب بهتر از زندگی سیاه است. و ما امروز به انتظار شهادت نشسته‌ایم تا فردا فرزندانمان در مقابل کفر جهانی با سرافرازی بایستند و بار مسئولیت استقلال واقعی را در تمامی ابعادش به دوش کشند... 📢 به هوش باشید که از تفاله‌های رژیم طاغوتی و مکتب‌های انحرافی آسیب نبینید که دشمنان اسلام در کمین‌اند و قلم‌های زهرآگین از هر سو از غلاف‌ها کشیده شده تا جمهوری‌اسلامی را از صحنه به‌ در کند و به جز جمهوری‌اسلامی به هر چه باشد گردن نهند. اینان همان‌ها هستند که از اول از اسم جمهوری‌اسلامی وحشت داشتند و اکنون نیز وحشت دارند و با قلم و قدم هر چه بیشتر در هَدْم آن و دولت مردمی شما می‌کوشند. 📚 صحیفه امام (ره) ج۱۴، ص۴۰۶ 🆔 @farhang_puya
📋 به این سطرها دقت کنید! «قسمت۱» 🔆 تا باختر، همه بشریت را به قیام در برابر ستم فرا می‌خواند. تاثیر عظیم که همه فرقه‌ها و نحله‌ها و مکاتب الهی و الحادی، هر یک به فراخور فهم و ظرفیت خود از آن بهره گرفته‌اند. نگاهی کوتاه به کلمات قصار و گفتار بزرگان غیر مسلمان در جای گیتی، گواه تاثیر فوق‌العاده عاشورا در آموزش روش مبارزه و رهایی از دستگاه ظلم و جور است. ✔️ اهمیت این نکته برای بریتانیای خبیس که در پی فتح کشورهای ثروتمند دنیا در هر نقطه‌ای به بهانه‌های گوناگون مانند دارالتجارت، دارالتعلیم، دارالشفاء، دارالفنون و دارالقشون برپا کرد به خوبی آشکار شده بود. از همین رو هیچ عنصری همچون عاشورا و عزای حسینی نمی‌توانست عامل تقویت روحیه مبارزه و شهادت‌طلبی در برابر زیاده خواهی‌های استعماری آنان به شمار آید. 🔚 به این سطرها دقت کنید:«در بین مسلمانان پیروان مذهب تشیع که در سرزمین ایران سکونت دارند از حیث عقیده و ایمان استوار‌تر و طبعا خطرناک‌تر اند. برپاداشتن مراسم عزاداری حسین(ع) از سوی شیعه و اجتماعات بزرگ سوگواری در ماه‌های ویژه محرم و صفر و ایراد منظم خطابه‌ها و سخنرانی‌هایی که در تقویت و استحکام مبانی ایمانی مسلمین تاثیر انکارناپذیری دارد؛ آنان را به رفتار نیک وا می‌دارد.»(خاطرات همفر جاسوس انگلیسی در ممالک اسلامی) 📝محسن فاطمی|‌ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📋 به این سطرها دقت کنید! «قسمت۱» 🔆 تا باختر، همه بشریت را به قیام در برابر ستم فرا می‌خواند. تاثیر
📋 به این سطرها دقت کنید! «قسمت۲» ‼️ مستر همفر همچنین پایبند نبودن مسلمانان راستین به ملی گرایی و تعصبات قومی و نژادی و سوابق تاریخی را عاملی موثر در وحدت عقیدتی و سیاسی جهان اسلام بر می‌شمارد و راهکار مقابله با این پدیده را چنین ارائه می‌دهد: «افکاری که سبب زنده نگه داشتن عصبیت‌های قومی و نژادی و ملی‌گرایی است؛ دلبستگی شدید به فرهنگ و زبان و تاریخ گذشته ملت‌هاست که باید تقویت و قهرمانان و شخصیت‌های تاریخی پیش از اسلام به شدت زنده و گرامی داشته شود مانند زنده کردن دین زرتشت در ایران.» ⚠️ چند صفحه آن سوتر از این سطرها مستر همسفر این سطور را نیز می‌افزاید: «اجتماع در مجالس روضه‌خوانی و سینه‌زنی برای اهداف ما بسیار مخاطره‌آمیز است و به شدت باید از آن جلوگیری کرد. باید مراکز عزاداری حسین(ع) و تکایای عزاداری نابود و به ویرانه تبدیل شود؛ البته باید ویران نمودن تکایا و تعطیل نمودن عزاداری تحت عنوان مبارزه با گمراهی مسلمانان و از بین بردن بدبختی‌های آنان انجام بگیرد. باید با تمام وسایل بکوشیم تا مردم را از رفتن به تکایا و عزاداری برای حسین (ع) خودداری کنند و به تدریج این گونه کارها و فراموشی سپرده شود.» 📝 محسن فاطمی|‌ 🆔 @farang_puya
🔘 روحیه انقلابی و شخصیت علمی، لازمه تولید علم دینی 📏 وقتی در راستای پیشبرد و تحقق اهداف انقلاب‌اسلامی صحبت از نو‌اندیشی و نهضت تولید علم می‌شود، از امری بس‌دشوار و استثنایی سخن به میان می‌آوریم؛ زیرا که در ظاهر دو امر متضاد را با یکدیگر متحد کنید. روحیه انقلابی و شخصیت علمی دو امر ظاهراً متضاد است که باید برای تولید علم‌دینی به صورت توأمان در وجود یک نفر جمع شود؛ زیرا تولید علم از طرفی به پرورش روحیه‌علمی و عادت به متدولوژی علمی و فلسفی نیاز داشته که به طور ذاتی پرسشگرانه و شکاکانه است و به کلیه مفاهیم، مقولات و نظرات نگاه تردید‌آمیز دارد 🔴 و از طرفی دیگر به تعهد و اعتقاد فولادین به ارزش‌های دینی و انقلابی که مبتنی بر روحیه‌ای است که هسته اصلی‌اش را یقین و ثبات‌رای تشکیل می‌دهد نیاز دارد. جمع بین شخصیتی پرسشگرانه و انتقادی با روحیه یقین انقلابی برای حفاظت از ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب، کاری دشوار و با این وجود بس ضروری است. 🔖 اقتباس از سخنرانی جنبش نرم‌افزاری: افسون‌زدایی دوباره 🆔 @farhang_puya
💠 استکبارستیزی بنیان‌گذار انقلاب از دیدگاه رهبر انقلاب (قسمت اول) 🔎 امام استکبار‌ستیز از دیدگاه رهبر استکبار‌ستیز 🎙 امام خامنه‌ای در تبیین وجوه استکبارستیزی امام راحل عظیم‌الشان به نکات مهمی اشاره می‌کنند. با مراجعه به سخنان ایشان می‌توان وجوه استکبارستیزی امام (ره) از نگاه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای را اینگونه برشمرد ✅ موضع‌گیری شفاف 🛡 منش و ذات و رفتار دولت ایالات متحده آمریکا، مداخله‌گری و سلطه‌گری است؛ امام در مقابل این، موضع صریح و شفاف گرفت. امام بزرگوار با پرچم اسلام، با پرچم ضدیت با سلطه و سلطه‌گرایی در این کشور قیام کرد و این کار بزرگ را به ثمر رساند... 🎙 بیانات در مراسم نوزدهمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) ۱۴/ ۳/ ۱۳۹۴ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 استکبارستیزی بنیان‌گذار انقلاب از دیدگاه رهبر انقلاب (قسمت اول) 🔎 امام استکبار‌ستیز از دیدگاه رهب
💠 استکبارستیزی بنیان‌گذار انقلاب از دیدگاه رهبر انقلاب (قسمت دوم) ❇️ بی‌اعتنایی به مستکبران 🔰 اینکه امام به مستکبرین هیچ اعتمادی و هیچ اعتقادی نداشت، موجب می‌شد که به وعده‌های آن‌ها اعتنائی نکند. رئیس جمهور آمریکا- ریگان، که رئیس جمهور مقتدری‌هم بود- به امام نامه نوشت و پیغام فرستاد و آدم فرستاد، امام به او اعتنایی نکرد، پاسخی به او نداد و اعتنایی نکرد و وعده‌ای را که او داده بود، امام به هیچ گرفت. در یک مورد دیگر، یک وعده‌ای در مورد پایان جنگ‌تحمیلی، یکی از دولت‌های وابسته به آمریکا داده بود، بحث صدها میلیارد یا هزار میلیارد در میان بود، امام اعتنایی به آن نکردند، اعتماد نکردند. 🌐 ما حالا در قضایای گوناگون جاری خودمان داریم همین معنا را لمس می‌کنیم، می‌بینیم که چطور نمی‌شود به وعده مستکبرین اعتماد کرد، به حرف‌هایی که در جلسه خصوصی می‌زنند نمی‌شود اعتماد کرد، این را داریم لمس می‌کنیم. امام آن را جزوِ خطوط اصلیِ کار خود قرار داد، اعتماد به خدا، بی‌اعتمادی به مستکبران. این البته به معنای قطع رابطه با دنیا نبود... . 🎙بیانات در مراسم بیست و ششمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) ۱۴/ ۳/ ۱۳۹۴ 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام خمینی (ره): ‼️ از همین گریه‌ها می‌ترسند 💢 جوان‌های ما خیال نکنند که مساله، مساله «ملتِ گریه» است! این را دیگران القا کردند به شماها که بگویید «ملت گریه»! آن‌ها از همین گریه‌ها می‌ترسند، برای این‌که گریه‌ای است که بر مظلوم است؛ فریاد مقابل ظالم است. این‌ها شعائر مذهبی ماست که باید حفظ بشود. این‌ها یک است که باید حفظ بشود. 📚صحیفه نور، جلد ١٠، صفحه ٣١ 🆔 @farhang_puya
💠 کربلا الگوی شیعه ☑️ بهره‌برداری شیعه از مقوله شهادت‌طلبی که پیوند ناگسستنی با قیام امام حسین(ع) و واقعه عاشورا دارد؛ ظرفیت انقلابی گسترده‌ای در اختیار آنان گذاشته است. تعابیر شهید و شهادت در دین اسلام از تعبیر خاصی نسبت به ادیان دیگر برخوردار است شهادت مرگی از راه کشته شدن است که شهید آگاهانه و به خاطر هدف مقدس و به تعبیر قرآن فی‌سبیل‌الله انتخاب می‌کند. 🔝استفاده از عنصر شهادت‌طلبی از جمله منابع قدرت هر ملتی است که در تمامی مکاتب بشری و ادیان الهی ایثار جان در راه عقیده و کشور یک افتخار بزرگ به حساب می‌آید. مردم نیز برای تمام کسانی که در راه دین و میهن کشته می‌شوند ارزش و احترام خاصی قائل هستند و از آن‌ها الگوبرداری و به نیکی یاد می‌کنند. 🔆 شیعیان در این زمینه واقعه کربلا را الگوی خویش قرار داده اند. الگویی که در ایام محرم قوی‌ترین نیروی ملی و بسیج اجتماعی را در اختیار آنان قرار می‌دهد به شکلی که تمام ملت به سوی یک سوگواری عظیم با احساسات شدید تا آن درجه سوق می‌دهد که باور کردن آن برای کسانی که شاهد آن نبوده‌اند؛ بسیار مشکل است. 🖋زهرا رضائیان 🆔 @farhang_puya
🔰امام رهرو عاشورا 💢 بی‌شک پدیده شدن انقلاب ایران را باید مرهون همین مفاهیم عاشورایی دانست که در فرهنگ مبارزات شیعی نهادینه شده است. به گونه‌ای که امروز انقلاب اسلامی ایران پرتویی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن را به جهان شناسانده است. ➕ سازش ناپذیری، مبارزه با ظلم و مصادیق آن، استقامت پایداری و پشتکار در مبارزه، احیای سنت امر به معروف و نهی از منکر، شکست‌ناپذیری، تحول روحی و به ویژه بازیابی نقطه استراتژیک مبارزاتی تشیع، آموزش جهاد و شهادت از کارهای ویژه‌ نهضت حسینی در جریان حرکت انقلاب اسلامی بوده است. 🔆 امام(ره) با ره‌یابی از پیام اصلی حماسه عاشورا، قیام بر ضد حکومت‌های باطل و دست نشانده در حرکت انقلابی خویش، با بازسازی فرهنگ جهاد در میان ملتی که از اجرای سیاست‌های مذهبی گریز خاندان پهلوی و حاکمیت نمودهای فرهنگ غربی در جامعه به ستوه آمده بودند؛ بزرگترین حرکت جهادی معاصر را سازماندهی و هدایت کرد تا سنگ بنای حرکت‌های جهادی ناب و نهضت‌های آزادیبخش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را بنیان نهد. ✒️مرضیه فلاحی 🆔 @farhang_puya
🎙 آیت‌الله جوادی آملی: 🔆 در زمان جنگ در خاکریز اول جبهه صدا و نوای حسین حسین بر آسمان طنین انداز بود؛ نه صدای ای ایران. این کشور با نوای یاحسین یاحسین حفظ شده نه ای‌مرز پر گهر. شما دیدید در شب‌های عملیات که سرود «ای‌ایران ای‌مرز پرگهر» جایی نداشت شرف این مملکت با حسین ‌بن‌ علی(ع) تامین شد. 💠 یک وقتی در قم ۹۰ شهید را برای تشییع آورده بودند سخنران مراسم تشییع من ‌بودم. مادران شهید برای وداع با فرزندانشان در سر خیابان چهارمردان قم ایستاده بودند؛ این مادران شهید گویا فرزندان‌شان را به حجله دامادی می‌بردند. مادران به دنبال نعش جوانان؟ آخر مادر بر سر نعش فرزندش آن هم اربا اربا؟! 🔰 آنجا بود که با خودم گفتم دین خدا را نه سخنرانی تو حفظ کرده و نه فتوای فلان عالم. وقتی خدا بخواهد دین را حفظ کند این‌گونه آن را حفظ می‌کند. این است که الان اگر کسی بخواهد بداند سند شش دانگ این کشور به نام کیست؛ باید گفت سیدالشهدا. کشور ایران را اسلام و خون سیدالشهدا حفظ نمود. 🆔 @farhang_puya
🔰 آموزگار فدا شدن 🔹 لقب سیدالشهدا نه تنها برازنده فرزند برومند حضرت امیرالمومنین(ع) است بلکه نشانه‌ای راسخ بر شهادت طلبی بودن حضرت حسین بن علی است. این مسئله در کلام و عمل حضرت هموار نمایان بود ایشان در مناجات خود با خدای متعال تاکید می‌کند: «ای خدای من، ای بزرگ من، دوست دارم که ۷۰ هزار بار در راه اطاعت و محبت تو کشته شوم و زنده شوم. به خصوص آنگاه که کشته شدن من عامل پیروزی دین تو و زنده شدن فرمان تو و محفوظ ماندن شریعت تو باشد.» 🔸 همچنین جمله معروف حضرت در میدان جنگ کربلا مبنی بر اینکه کشته شدن و شهادت در راه خدا بهتر از این است که انسان ننگ را بپذیرد گواهی صادق بر اعتقاد راسخ اباعبدالله حسین(ع) به شهادت طلبی است و در عمل نیز این ویژگی در روز عاشورا را به منصه ظهور رسید. شنیدن عقاید یک سنی مذهب در این باره خالی از لطف نیست. 🔹 شیخ عبدالله علایلی از نویسندگان برجسته اهل سنت می‌نویسد: «امام زندگی و مرگ هر دو را خرد و حقیر می‌نگریست و جز برهان پروردگارش که با او وجود دارد و در آمیخته بود به هیچ چیز دیگر چشم ندوخته بود؛ هر چیز کوچک و بزرگ را فدای آن می‌کرد. حسین تنها به خاطر سروری یافتن ارزش‌ها خود را فدا کرد و بس.» 📝 مرضیه فلاحی|‌ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📋 به این سطرها دقت کنید! «قسمت۲» ‼️ مستر همفر همچنین پایبند نبودن مسلمانان راستین به ملی گرایی و تع
📋 به این سطرها دقت کنید!«قسمت۳» 💢 اکنون ۲۹۰ سال از نگارش خاطرات مستر همفر می‌گذرد؛ اکنون می‌توانیم بفهمیم که حسگری‌های این جاسوس کارکشته انگلیسی در سه قرن پیش چگونه از عظمت و کارآمدی عاشورا و قیام حسینی و تاثیر آن در ترویج روحیه شهادت‌طلبی و مبارزه را دریافته است. انقلاب اسلامی در محرم ۱۳۴۲ آغاز شد و در محرم ۱۳۵۷ به ثمر نشست. 🏳 این انقلاب تنها انقلاب گسترده تاریخی سیاسی بشر بوده که با اتکا به نسخه اصلی نهضت عاشورا توانست از شاه، دستگاه طاغوتی و حامیان بین المللی آن چهره یزیدی در برابر دید مبارزان راستین قرار دهد و سخنان رهبر نهضت را همچون سخنان حسین بن علی(ع) در میان توده‌ها و عامه‌های اجتماع طنین اندازد. عامل و علتی که همفر انگلیسی در سه قرن پیش از آن به عنوان مهم‌ترین مانع جدی در برابر استعمار دنیای اسلام نام برده بود. 📝 محسن فاطمی|‌ 🆔 @farhang_puya
☑️ انقلاب ایران برآمده از نهضت حسینی ➕ بررسی اوضاع سیاسی مذهبی شبه جزیره عرب نشان می‌دهد که در آستانه قیام امام حسین (ع) به سوابق پرورش اندیشه تقلیدی و جذب‌گرایانه توسط فقهای درباری و نیز سوق و پذیرش احادیث جعلی در بطن جامعه اسلامی به طور مستمر در دستان سران بنی‌امیه در توجیه و مشروعیت سیاسی اجتماعی حکومت اموی به بازی گرفته شده بود؛ تفارق دین از سیاست به گونه‌ای مسموم در اندیشه‌های دینی مردم رسوب‌گذاری می‌کرد. 🔻سکوت و تسلیم در برابر سیاست‌گذاری‌های ضد مذهب حکومت اموی و فرمانروایان‌شان در بلاد اسلامی با استناد به قدرت و مشیت الهی از سمپات‌های چنین اعتقادی فلج کننده بود که به اعتراض خونین امام در نفی این اندیشه‌های تحقیرکننده انجامید. امام خمینی(ره) در شرایطی که تبلیغات گروه‌های مارکسیستی، تلاش نظام‌های اجیر دُوَل استعماری شرق و غرب و سکولاریزه کردن جوامع به حد انفجار رسیده بود؛ با احیای سنت مبارزاتی امام حسین(ع) مردم را علیه نظام سیاسی ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی برانگیخت. 📝 مرضیه فلاحی|‌ 🆔 @farhang_puya
🇮🇷 ایران کربلاست 💠 عاشورا و حسین بن علی (ع) می‌توانست آنگونه که کشتی انقلاب اسلامی را از میان همه طوفان‌ها و حوادث به سلامت به ساحل پیروزی رسانده بود؛ سرانجام جنگ را نیز به گونه‌ای رقم زند که نه تنها همه معادلات و طرح‌های دنیا علیه انقلاب نتایج معکوس داشته باشد بلکه درست به نفع انقلاب اسلامی منجر شود. 🔰 در این میان سعی و تلاش گروه‌های وابسته به سازمان‌های جاسوسی جبهه ملی و نهضت آزادی و سازمان منافقین در ماه‌های آغازین شروع به تهاجم عراق بر آن بود که این نزاع نظامی را نزاع عرب و عجم و یک درگیری نژادی و قبیله‌ای در منطقه نشان دهند. آنگونه که حزب بعث صدام نیز به گونه‌ای دیگر همین انگیزه را مطرح می‌کند. 🔚 این دو موضع‌گیری واحد، در خارج و داخل ایران از سوی گروه‌های ضد انقلاب و بعث می‌تواند قرینه‌ای باشد از منابع مشترک این دو بخش حضرت امام با آنکه در روز نخست جنگ در اول مهر ۱۳۵۹ صدام یزید خوانده بود تا پایان روزهای جهاد و شهادت، جنگ هشت ساله را بدل از نزاع یزید و حسین(ع) دانستند و فرمودند:«حسینیان امروز ایران کربلاست.» (صحیفه نور، ج۲۰) 📝 محسن فاطمی 🆔 @farhang_puya
🏴 احیای دین در احیای عاشورا 💠 حضرت امام (ره) نقشی والا و عظیم در هدایت و فرماندهی نیروهای شهادت‌طلب و احیای فرهنگ و تفکر بسیجی در جامعه اسلامی ایران به عهده داشت و بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب به رهبری ایشان؛ احیای اسلام ناب محمدی و مهمترین و بارزترین ویژگی آن ترویج فرهنگ شهادت و ایثار‌گری بود. ایشان نهضت عاشورایی امام حسین(ع)را مبنای حرکت خویش در انقلاب اسلامی قرار داد و با تأسی و الگوپذیری از قیام عاشورا به مبارزه با حکومت شاه پرداخت. 🔰 امام بر این باور بود که احیای دین در این عصر بدون احیای عاشورا ممکن نیست. چون تنها راهکار برای احیای دین انقلاب بوده و تنها راه برای به حرکت درآوردن چرخ عظیم انقلاب احیای عاشورا حسینی است. ایشان با اشاره به عظمت هدف والای خویش نهضت خود را سیراب گشته از مکتب امام حسین(ع) می‌دانند و بر تحمل رنج‌ها و سختی‌ها در این راه مقدس تاکید می‌فرمایند:«تکلیف ماهارا سیدالشهدا معلوم کرده است؛ در میدان جنگ از قلت عدد نترسید؛ از شهادت نترسید؛ هر مقدار از عظمت داشته باشد مقصود و ایده انسان به همان مقدار باید تحمل زحمت بکند.» 📘برگرفته از صحیفه امام،ج۱۷،ص۵۵ 🆔 @farhang_puya
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) 🔸 فرهنگ پویا: انقلاب‌‌اسلامی یک حرکت تمدن‌ساز است که بر اساس تفکر شیعی شکل‌گیری می‌شود اگر تفکر شیعی بخواهد این تمدن را ایجاد کند بر چهار اصل بنیادین استوار است که عبارتند از: پذیرش ربوبیت الهی، و پذیرش سلسله مراتب ولایت الهی، ... در صدر اسلام وقتی که این نظریه بعد از رحلت پیغمبر اکرم می‌خواست اجرا شود با چه مشکلاتی روبرو بود؟ 📢 جامعه‌ی زمان پیامبر(ص) به صورت عمومی درک صحیحی از این اصولی که فرمودید نداشت. البته حضرت این اصول را به آن‌ها ابلاغ کرده بودند؛ اما توده‌ی جامعه هنوز یک فهم تبیین شده صحیح از آن نداشتند.چون بخشی از ایمان آن‌ها وابسته به شخص پیامبر بود؛ لذا در جنگ احد وقتی که شنیدند رسول خدا از دار دنیا رفته فرار کردند. و وقتی گفتند رسول خدا زنده است، دوباره به طرف میدان برگشتند. ⚠️ قران به این‌ها تفهیم کرد که توجه شما به رسول خیلی زیاد شده است؛ ولی به رسالت و پیام او توجه نمی‌کنید. لذا اگر ما بخواهیم یک تفسیر از آن سستی‌های اصحاب که بعد از رحلت رسول خدا (ص) پدید آمد و عاملیت بیعت آن‌ها با خلیفه اول، دوم، سوم و بعداً هم دیگران شد، ارائه بدهیم، این تفسیر است که برخی انگیزه‌های جاه‌طلبی و مادی داشتند. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر سلیمانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔹 قیام مختار 💢 گاهی فرد یا افرادی یک تنه به میدان آمده‌اند و غمبار‌ترین و شادترین حوادث را در مقاطعی خاص از تاریخ آفریده‌اند. قیام مختار بن ابوعبید ثقفی قیامی نشأت گرفته از قیام و نهضت عاشوراست. هرچند که در تاریخ به مختار انتقاد‌های زیادی وارد است ولی نمی‌توان از تلاش او برای احیا حکومت شیعی در گذشت. 💠 این حرکت را با ندای «یالثارات الحسین» آغاز کرد‌. مختار نقطه شروع این حرکت خویش را کوفه قرارداد او مردی قهرمان و مرید امام بود که شعارش را با نام خدا آغاز کرد و راهش را راه خدا برگزید و پایان کار را لقاء الله می‌دید. او برای تاریخ شیعه ورق زرین دیگری را آفرید. در ملاقات با سران شیعه کوفه هدف قیام خود را این چنین بیان کرد:«من برای اقامه شعار اهل بیت و زنده کردن مرام آنان و گرفتن انتقام خون شهیدان به سوی شما آمده‌ام.» ➕ در آغاز سال ۶۵ هجری شهر کوفه با ورود مختار رنگ دیگری به خود گرفت مردمان بسیار شاد و امیدوار بودند چون عامل ابن زیاد و بنی امیه را بیرون کرده بودند. شیعیان کمترین اعتنایی به نمایندگان ابن زبیر در کوفه داشتند و همه دل به این مرد انقلابی بسته و چشم امیدشان به سوی او بود. وقتی شیعیان از هدف مختار آگاه شدند با وی بیعت کردند که در این میان می‌توان به عبدالرحمان شریح و ابراهیم مالک اشتر اشاره کرد. شعار مختار را اولین بار مسلمین در جنگ بدر به کار بردند و آن عبارت بود از یا منصور اَمِت. ای‌پیروز بمیران. 🖋 فائزه اسکندری 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) 🔸 فرهنگ پویا: انقلاب‌‌اسلامی یک حرکت تمدن‌ساز است که
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) ❎ در زمان رسول خدا (ص) تقریباً همه‌ی جامعه مرجعیت دینی و سیاسی رسول خدا را پذیرفته بودند اکثریت جامعه ولایت الهی رسول خدا را، که همان مرجعیت الهی، معنوی و ولایت معنوی رسول خدا (ص) است درک نکرده بودند. البته عده‌ی خاصی مانند سلمان، ابوذر و... درک کرده بودند. 💠 لذا همین پذیرش مرجعیت دینی و سیاسی موجب شد که فوراً یک انسجام اجتماعی در جامعه پدید آید و به دنبال آن یک نظام سیاسی شکل گیرد و مقاومت شکننده‌ای در مقابل استکبار شکل گرفت، به گونه‌ای که جریان کفر و نفاق هرچه حمله می‌کردند بیشتر شکست می‌خوردند، هرچه فشار می آوردند بیشتر به تهی بودن خود پی می‌برند. 〽️ بعد از رحلت رسول خدا (ص) امیرالمومنین (ع) شخصیتی بود که هم مرجعیت دینی، هم مرجعیت سیاسی و هم ولایت معنوی داشت. بعد از ایشان فرزندان او هم داشتند. اما کسانی که دین آن‌ها وابسته به شخص رسول خدا (ص) بود، وقتی رسول خدا در بستر بیماری بودند، ارادت آنها نسبت به این کم شد و پذیرش مرجعیت دینی و سیاسی آن‌ها سست شد. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر سلیمانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) ❎ در زمان رسول خدا (ص) تقریباً همه‌ی جامعه مرجعیت دین
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) 🔸 فرهنگ پویا: در دوران بنی‌امیه وضعیت شیعه چگونه است؟ 🔎 اگر رو بنای تاریخ را نگاه کنیم، بنی امیه بر کار مسلط شده است؛ اما در باطن جامعه و زیربنا، تشیع در حال گسترش بود. هر چند در ظاهر امامت از دست اهل‌بیت گرفته شده و مفصل‌های اقتصادی در اختیار آن‌ها نیست و اهل‌بیت در حاشیه هستند. این کاملاً در تاریخ محسوس است؛ چون اهل‌بیت استراتژی داشتند زمان استراتژی موجب شد که آن‌ها در تاریخ بمانند و اثر بگذارند. 🔖 به نظر من اهل‌بیت اول به دنبال تحکیم پایه‌های فرهنگ اسلامی رفتند بعد از آن اگر زمین آماده بود دنبال تاسیس حکومت اسلامی بودند. چون اگر می‌خواستند حکومت را نگه دارند، فرهنگ ضربه می‌دید، از این‌رو حکومت را رها می‌کردند. این اصل کلی بود که آن‌ها رعایت می‌کردند؛ لذا امام علی (ع) اگر می‌خواست، می‌توانست از طریق خلاف شهر و موازین فرهنگ دینی، حکومت خود را نگه دارد. به همین دلیل می‌گوید حکومت من برود ولی اسلام بماند. 🔑 ائمه (ع) بر اساس همین اصل از زمان بعد از رسول خدا تا زمان عباسی هر زمان حکام وقت با چالش فرهنگی مواجه می‌شدند و دست نیاز به سمت ائمه (ع) دراز می‌کردند به آن‌ها کمک می‌کردند... . 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر سلیمانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) 🔸 فرهنگ پویا: در دوران بنی‌امیه وضعیت شیعه چگونه است؟
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) ❌ شیعیان و مسلمانان انقلابی تا آن زمان احساس می‌کردند تنها راه مبارزه با جبهه‌ی باطل، کار فرهنگی، تربیت نیرو و کادر سازی است، تا با نیروی زیاد بتوان بر حکومت جور غلبه نظامی پیدا کرد. بر همین اساس وقتی امام حسین (ع) به سمت کربلا حرکت می‌کنند، محمد‌بن حنفیه به ایشان می‌گوید : « رو! چرا می‌روید؟ شما می‌روید و کشته می‌شوید. حال خودت می‌خواهی بروی، چرا زن و بچه‌ات را می‌بری؟» 🔘 عبدالله‌ بن جعفر نیز به حضرت می‌گوید: «در سفر به هلاکت می‌رسی! نمی‌گوید که شهید می‌شوی، بلکه به حضرت می‌گوید به هلاکت می‌رسی!»؛ چون این افراد تا آن زمان احساس می‌کردند تنها راه مبارزه، پیروزی و غلبه نظامی بر دشمن است و شرایط آن هم تا آن موقع فراهم نبود. 🔆 در آن وقت چون بسیاری از یاران و بنی‌هاشم در سفر همراه حضرت نبودند، حضرت سیدالشهدا (ع) نامه رمز‌آلودی را به جوانان بنی‌هاشم می‌نویسند و می‌فرمایند: «هر کس به من ملحق شود شهید می‌شود؛ اما هر کس به من ملحق نشود به فتح و پیروزی هم نمی‌رسد.» 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر سلیمانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💠 شهدا زنده‌اند 🔹 خون و جان گران‌بهاترین و ارزشمندترین دارایی‌های انسان است و انسان مومن این دو کالا را با هیچ سرمایه‌ای عوض نمی‌کند مگر برای دین. فرهنگ مقاومت و جهاد و شهادت در همه ادیان آسمانی وجود داشته است اما با توجه به تحریف‌های صورت گرفته در ادیان دیگر این تعالیم همچون دیگر تعالیم و احکام دینی در اسلام بسیار برجسته‌تر است. 🔸 در اسلام هر کس به خاطر خدا و در راه آرمان مقدس بین جان خویش را فدا کند جایگاهی بس رفیع و والا خواهد داشت شرح ایثارگری‌های کسانی که با تمام وجودشان در راه پیشرفت آیین مقدس اسلام جانفشانی کردند نشان می‌دهد که به دلیل اعتلا و گسترش، دین اسلام آموزش را به پیروان خود داده است و در خلال این تعالیم به آنان آموخته که شهادت در راه خدا و در طریق حق و عدالت به معنای فنا و نابودی و مرگ نیست؛ بلکه جلال و شکوهی عظیم را در پی خواهد داشت. 🔝 مثال عینی و بارز این مسئله را می‌توانیم در شهادت حسین بن علی(ع) ببینیم اکنون که بیش از هزار سال از آن حرکت با شکوه و عظمت امام حسین(ع) می‌گذرد اما می‌بینیم که مردمان دنیا به چه مسلمانان و چه غیر مسلمان چه احترام و جایگاه والایی برای ایشان قائل اند. شاهد ما بر این مدعا اربعین حسینی است. «ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیا عند ربهم یرزقون هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدن مرده‌اند بلکه زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.»(آل‌عمران،۱۶۹) 📝مهیا زاهدین لباف 🆔 @farhang_puya