eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
848 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) : هر چیز دارای سیماست و سیمای دین شما نماز است. 📚 میزان الحکمه، ج۶، صفحه ۲۷۳ 🆔 @farhang_puya
🌹حاضرم در راه دین از تن جدا گردد سرم 🌹من بمیرم باک نیست، اما بماند رهبرم ✅ ربطی به میزان تحصیلات ندارد؛ گاهی یک راننده کامیون سنگین از صدها دکتر و مهندس و آخوند بیشتر بصیرت دارد و با تمام مشکلات پای انقلاب و رهبری می‌ایستد. 🌺 رهبرمعظم انقلاب چند روز پیش فرمودند برخی خواص اول قصه از روی احساسات موضع اشتباه گرفتند و بعد از این‌که فهمیدند قصه این جماعت حجاب و... نیست باید اعلام موضع بکنند؛ حقیقتا رهبری لطف کردند این را به خواص گفتند، کسی که الان هم نفهمیده است قصه چیه و جبران موضع اشتباه اولیه خود را نمی‌کند، عوام هم نیست چه رسد به خواص بودن و حتی ممکن است مشمول آیه ... بل هم اضل باشد. 🆔 @difqom
⁉️ انقلاب اسلامی عامل بی‌دینی مردم (قسمت اول) 🎙 فرهنگ پویا: برخی شبهه مطرح می‌کنند که در چهل سال پیش حداقل دینداری مردم بهتر بود، حداقل افراد متدین در خانه خود تلویزیون نداشتند؛ اما امروز متدینین هم در خانه خود تلویزیون دارند و آهنگ گوش می‌کنند.... در زمان گذشته حوزه دین دارها از حوزه بی دین‌ها جدا بود.... آن‌ها این وضعیت را تقصير امام میدانند؛ چون با این انقلاب و آزادی که برای جامعه آورده این بی دینی بیشتر رواج پیدا کرده است. 💬 استاد مشگی: این سوال دو جواب دارد؛ یک جواب جزئی و یک جواب کلی. جواب جزئی آن این است که انقلاب اسلامی نرخ رشد بی دینی را کند کرد؛ چون ما با یک جریان فکری درگیر هستیم که این جریان به صورت یک تمدن درآمده و وقتی به صورت تمدن درآمد برای تثبیت جریان فکری خود باید قدرتمند عمل کند. 🎙 مصاحبه با مهدی مشگی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ انقلاب اسلامی عامل بی‌دینی مردم (قسمت اول) 🎙 فرهنگ پویا: برخی شبهه مطرح می‌کنند که در چهل سال پی
⁉️ انقلاب اسلامی عامل بی‌دینی مردم (قسمت دوم) ⭕️ ما خود را با این جریان فکری و تمدنی درگیر کردیم. ما کاری که در این چهل ساله توانستیم انجام دهیم، این است که فقط رشد بی دینی را کم کردیم؛ ولی نمی‌توانیم آن را متوقف کنیم و هیچ ادعایی هم در این مورد نداریم. 🔘 اما جواب کلی این است که ما با انقلاب اسلامی، خود را درگیر جریانی کردیم که با تمدن خود و از طریق سخت افزار و نرم افزار بر دنیا مسلط شده است و برخورد با آن بسیار سخت است ما باید متوجه نقطه در گیری انقلاب اسلامی باشیم در غیر این صورت نمی‌توانیم از انقلاب اسلامی و حکومت دفاع کنیم. 🎙 مصاحبه با مهدی مشگی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ انقلاب اسلامی عامل بی‌دینی مردم (قسمت دوم) ⭕️ ما خود را با این جریان فکری و تمدنی درگیر کردیم. م
⁉️ انقلاب اسلامی عامل بی‌دینی مردم (قسمت سوم) 🔶 قبل از انقلاب و حتی در ابتدای انقلاب برخی از علما اشکالاتی را بر امام وارد می کردند و بحث می‌کردند که حکومت اسلامی نباید برقرار شود؛ چون با توجه به جریان‌های بی دینی مسلط در کشور، شما با تشکیل حکومت نمی‌توانید احکام را پیاده کنید. 🔸 اما ادعای امام این بود که هر چند نمی‌شود احکام دینی را به صورت کامل پیاده کرد؛ ولی می‌توان و باید وارد یک جریان دینی حداقلی شد. سپس آرام آرام مقابله خود را با بی دینی‌ها شروع کرد. ❇️ این یأس و ناامیدی که در کشورهای اسلامی و در میان متفکرهای دینی وجود داشت، امروزه با استقرار حکومت اسلامی برطرف شده و فهمیده‌اند که می‌شود کاری کرد و می‌شود جلوی مخالفان دین اسلام و آمریکا ایستاد و ادعای تمدن اسلامی کرد. 🎙 مصاحبه با مهدی مشگی 🆔 @farhang_puya
🔰 از مهمترین عوامل پیروزی مردم ایران بر دشمن 🔆 هوشیاری مردم در وضع فعلی یکی از عوامل پیروزی آنان بر باطل است و مردم تصور نکنند ایادی نفوذی استکبار و آمریکا دست از شیطنت برداشته‌اند، در هر جا و در هر مقوله‌ای احتمال حضور و کارشکنی آنان هست. 🔺 من دست و بازوی همه کسانی که بی ادعا و مخلصانه درصدد استقلال و خودکفایی کشورند را می‌بوسم. باز سفارش می‌کنم که به خدا متكی باشید و برای همیشه زیر بار شرق و غرب نروید. ☑️ مردم باید تصمیم خود را بگیرند: یا رفاه و مصرف گرایی و یا تحمل سختی و استقلال و این مساله ممکن است چند سالی طول بکشد؛ ولی مردم ما يقينا دومین راه را که استقلال و شرافت و کرامت است، انتخاب خواهند کرد. 💬 بیانات امام خمینی (ره) 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) : خرمندترین مردمان، کسانی‌اند که بیشتر در عواقب کارها بیندیشد. 📚 غررالحکم، حدیث ۳۳۶۷ 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) : هرگز به دوستی با کسی که او را خوب نشناخته‌ای، رغبت مکن. 📚 غررالحکم، حدیث ۱۰۱۶۷ 🆔 @farhang_puya
💡 میزان تاثیر اسلام در ارزش‌ها، علوم و ابزار (قسمت اول) 🔳 این‌که ما ادعا داریم اسلام دارای تمدن است. این به معنای این نیست که عین آن‌چه که ما برای تمدن اسلامی از ارزشها، علوم و ابزار داریم، همانند فقه اسلامی تک تک گزاره‌های آن از روایات برگرفته شده است. 🔺 یکی از این روشنفکران در مقاله‌ای برخی از علما را به سخره گرفته بود که این‌ها حتی می‌گویند: «ما تراکتورسازی اسلامی داریم و از آیات می‌توانیم تراکتورسازی در بیاوریم!» ☑️ ما وقتی می‌گوییم تمدن اسلامی؛ یعنی دین در سه حوزه ارزش‌ها، علوم و ابزار، دخالت می‌کند. میزان دخالت دین در این حوزه‌ها دخالت حداکثری نیست و متفاوت است؛ مثلا در فقه اسلام، تمام گزاره‌های آن از متن خالص دین استخراج می‌شود. 🎙 مصاحبه با مهدی مشگی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 میزان تاثیر اسلام در ارزش‌ها، علوم و ابزار (قسمت اول) 🔳 این‌که ما ادعا داریم اسلام دارای تمدن است
💡 میزان تاثیر اسلام در ارزش‌ها، علوم و ابزار (قسمت دوم) ◼️ شاید نقش دین در تولید و استنباط یک گزاره فقهی، حداکثری باشد اما میزان دخالت دین در اخلاق اسلامی با فقه اسلامی فرق می‌کند. در سایر حوزه‌های علوم انسانی نیز این اتفاق می‌افتد و نقش دین در تولید علوم انسانی نیز متفاوت است. 🔸 به هر حال در تمدن اسلامی، دین در سه حوزه ارزش‌ها، علوم و ابزار نیز دخالت می‌کند و این دخالت در این سه حوزه، یکسان و حداکثری نیست، بلکه در بعضی موارد حداقلی و در برخی موارد هم حداکثری است. 🔚 به هر حال با دخالت دین، ارزش‌ها، علوم و یا ابزاری تولید می‌شود. آخرین مرحله در مراحل تثبیت دین، ایجاد تمدن در جامعه است. از این رو دین برای ساختن یک جامعه با تمدن اسلامی، در ارزش‌ها، علوم و ابزاری که این جامعه را می‌سازد، دخالت دارد. 🎙 مصاحبه با مهدی مشگی 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) : برترین ادب، آن است که انسان در حد خود بایستد و از اندازه خویش فراتر نرود. 📚 غررالحکم، حدیث ۳۲۴۱ 🆔 @farhang_puya
💡 وظایف سیاسی مومنین در نهج‌البلاغه (قسمت اول) ⚔ جهاد: فَإِنَّ اَلْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ اَلْجَنَّةِ فَتَحَهُ اَللَّهُ لِخَاصَّةِ أَوْلِيَائِهِ وَ هُوَ لِبَاسُ اَلتَّقْوَى وَ دِرْعُ اَللَّهِ اَلْحَصِينَةُ وَ جُنَّتُهُ اَلْوَثِيقَةُ فَمَنْ تَرَكَهُ رَغْبَةً عَنْهُ أَلْبَسَهُ اَللَّهُ ثَوْبَ اَلذُّلِّ وَ شَمْلَةَ اَلْبَلاَءِ وَ دُيِّثَ بِالصَّغَارِ وَ اَلْقَمَاءِ - وَ ضُرِبَ عَلَى قَلْبِهِ بِالْأَسْدَادِ وَ أُدِيلَ اَلْحَقُّ مِنْهُ بِتَضْيِيعِ اَلْجِهَادِ وَ سِيمَ اَلْخَسْفَ وَ مُنِعَ اَلنَّصَفَ. 🖇 جهاد لباس تقوا زره محکم و سپر مطمئن خداوند است مردمی که از جهاد روی برگردانند خداوند لباس ذلت بر تن آن‌ها می‌پوشاند و بلا به آنان هجوم می‌آورد حقیر و ذلیل می‌شوند عقل و فهم‌شان تباه می‌گردد و به خاطر تضییع جهاد حق آنها پایمال می‌شود و نشانه‌های ذلت در آن‌ها آشکار می‌گردد و از عدالت محروم می‌شوند) 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 وظایف سیاسی مومنین در نهج‌البلاغه (قسمت اول) ⚔ جهاد: فَإِنَّ اَلْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ اَل
💡 وظایف سیاسی مومنین در نهج‌البلاغه (قسمت دوم) 2⃣ عدم سکوت در برابر ظلم: وما أخذ الله على العلماء أن لا يقاروا على كظة ظالم و لا سغب مظلوم. خداوند از دانایان پیمان گرفته تا در صورت قدرت - در مقابل شکمباره ستمگران و بینوایی ستمدیدگان خموش ننشینند. 3⃣ امر به معروف و نهی از منکر: وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ تَكُنْ مِنْ أَهْلِهِ وَ أَنْكِرِ الْمُنْكَرَ بِيَدِكَ وَ لِسَانِكَ وَ بَايِنْ مَنْ فَعَلَهُ بِجُهْدِكَ، وَ جَاهِدْ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ وَ لَا تَأْخُذْكَ فِي اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِمٍ: امر به معروف کن تا خود اهل معروف باشی با دست و زبانت منکرات را انکار نما و از کسی که عمل بد انجام می‌دهد به سختی دوری گزین و در راه خدا تا سر حد توان تلاش کن و هرگز سرزنش سرزنشگران تو را از تلاش در راه خدا باز ندارد. 🆔 @farhang_puya
👥 در دهه پنجم انقلاب به حرکت‌های فردی و جمعی نیازمندیم (قسمت اول) 🔳 نیروهای انقلابی به خوبی می‌دانند که تبدیل وضعیت موجود به وضعیت مطلوب نیازمند به اقدامات فردی و جمعی است آن هم در یک نظم قاعده مند. لذا همواره به دنبال شکل‌دهی به یک روح جمعی بر اساس ربوبیت الهی هستند. 🔹 توضیح مطلب این که در قلمروی نسبت انسان و جامعه پرسشی مطرح است و آن این که فرد اصالت دارد یا جامعه، منظور از اصالت در این جمله منشأ اثر بودن است، بنابر تفکر اسلام ناب اصالت از آن فرد و جامعه توأمان است، اصالت توأمان فرد و جامعه، دقیقا به معنای فلسفی مورد نظر است. ✍ سید مجید اشکوری 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
👥 در دهه پنجم انقلاب به حرکت‌های فردی و جمعی نیازمندیم (قسمت اول) 🔳 نیروهای انقلابی به خوبی می‌دان
👥 در دهه پنجم انقلاب به حرکت‌های فردی و جمعی نیازمندیم (قسمت دوم) ✳️ آنچه گفتیم به این معنا است که در قرآن کریم گاه به مردمی اشاره می‌شود که دارای یک تفکر اجتماعی و اراده جمعی و به اصطلاح دارای یک روح جمعی هستند؛ مانند آیه مبارکه ۵ سورة غافر (وَهَمَّتْ كُلُّ أُمَّةٍ بِرَسُولِهِمْ لِيَأْخُذُوهُ ۖ وَجَادَلُوا بِالْبَاطِلِ لِيُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ فَأَخَذْتُهُمْ ۖ فَكَيْفَ كَانَ عِقَابِ) که براساس آن روح جمعی، قومی به گناهی و یا ناحقی خشنود و یا به عکس به حقی و معروفی خشنود می‌گردند. 🔳 در این صورت یک فرد از افراد اجتماع خشنودیش جزئی از خشنودی جمع و تصمیمش تحت تأثیر این جو اجتماعی جزئی از تصمیم جمع است. در این صورت این روح جمعی باعث ارتکاب گناه و یا معروفی می‌شود، در این جاست که گناه فرد، گناه جمع است؛ لذا در قرآن کریم گاه کار یک نسل را به نسل‌های بعدی نسبت می‌دهد. ✍ سید مجید اشکوری 🆔 @farhang_puya
◾️قرن هفدهم؛ نفوذ فرقه قبالا در خاورمیانه و شمال آفریقا ▫️قرن هفدهم میلادی را می‌توان سده نفوذ قبالائیان در سرزمین‌های خلافت نامید. حییم‌بن عطار مراکشی و شالوم (سلیم) بن‌یوسف شبّازی، شاعر نامدار یهودی ساکن یمن، کسانی بودند که فرقه را در جنوب شبه جزیره عربستان، یمن و مناطق شمالی آفریقا توسعه دادند. در بغداد، مردخای‌بن موسی ساسون بغدادی، محفل قدرتمندی از فرقه را انسجام بخشید که تا قرن بیستم میلادی پابرجا ماند. در منطقه کردستان عراق (اربیل، روستای حریر) نیز، اسحاق بن موسی ساکن شد و خانواده حریری را بنیانگذاری کرد. ▫️ بنا به نوشته جودائیکا، یکی از پسران اسحاق، به نام پیناس، در ماجرای شبتای‌زوی شرکت فعال داشت. تو پسر دیگر او، به نام‌های حییم و اسحاق، خاخام‌های شهر رواندوز اربیل بودند. اعضای خاندان حریری در تمامی سده‌های هجدهم و نوزدهم در کردستان فعال بودند و از رهبران فرقه کابالا در بین‌النهرین به شمار می‌رفتند. در غرب آفریقا و تونس و الجزایر نیز قبالائیست‌های یهودی نفوذ خود را بسط دادند. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۰۶ و ۱۰۷، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
💠 مولی امیرالمومنین (علیه السلام) : افسوس‌های گذشته را در دل خود بیدار مکن! زیرا تو را از آمادگی برای پیروزی باز می‌دارد. 📚 غررالحکم، صفحه ۷۶۶ 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام علی (علیه السلام) : حاضر جوابترین مردم کسی است که خشمگین نشود. 📚 غررالحکم، حدیث ۲۹۵۰ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
👥 در دهه پنجم انقلاب به حرکت‌های فردی و جمعی نیازمندیم (قسمت دوم) ✳️ آنچه گفتیم به این معنا است ک
👥 در دهه پنجم انقلاب به حرکت‌های فردی و جمعی نیازمندیم (قسمت سوم) 🔰 از سوی دیگر گاهی فردی تلاش می‌کند تا این اراده و روح جمعی را تغییر دهد، چنان‌که انبیا در زمان خود چنین می‌کردند (و یزکیهم و يعلمهم الكتاب و الحكمة و إن كانوا من قبل لفی ضلال مبین). ↙️ از سوی دیگر اهدافی که انسان‌ها دنبال می‌کند به دو صورت قابل تحقق هستند گاهی از طریق رفتار فردی و گاه به صورت رفتار جمعی و تا رفتار جمعی تحقق نیابد هدف قابل تحقق نیست؛ همانند نظم ترافیکی. 🔘 لذا علامه طباطبایی در تفسیر الميزان می‌گوید: (اگر جامعه‌ای دارای روح واحد و تفکر اجتماعی واحد شد، حکم یک فرد انسان را پیدا می‌کند و افرادش همانند قوا و اعضای انسان می‌کردند که ذاتا و فعلا در شخصیت انسان مستهلکند و لذت و دردشان عین لذت و درد انسان است و سعادت و شقاوتشان عین سعادت و شقاوت انسان است). ✍ سید مجید اشکوری 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️فضای مجازی؛ کنترل نامحسوس حکومت‌ها (قسمت دوم) ▫️فقط چند ساعت پس از خودکشی بوعزیزی در اعتراض به تح
◾️فضای مجازی؛ کنترل نامحسوس حکومت‌ها (قسمت سوم) ▫️ روزنامه کیف پست افشا کرده که اولین راهپیمایی اعتراضی در کیف که در نهایت به بحران فعلی انجامید، از طریق فراخوان یک روزنامه‌نگار در فیسبوک کلید زده شد. فراخوانی که این روزنامه‌نگار در صفحه فیس بوکش گذاشته بود، طی چند ساعت بیش از ۱۰ هزار بازدید کننده داشت. سپس صفحات خاص اعتراض به دولت اوکراین به عناوین مختلف در فیسبوک ایجاد شدند و به ساماندهی اعتراض‌ها و تبادل اخبار پرداختند که هر یک تا ۳۰۰ هزار بازدید کننده نیز دارند. ▫️ سفیر آمریکا در اوکراین، نقش مهمی در تشدید شورش‌ها و استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر عهده دارد. او به طور مرتب اخبار و عکس‌های اعتراض‌ها را در صفحات توییتر و فیسبوک خود به اشتراک می‌گذارد. نقش شبکه های اجتماعی در ایجاد ناآرامی های اجتماعی اوکراین در حدی است که برخی کارشناسان، وضعیت اوکراین را «انقلاب فیسبوکی و توییتری» نامیده‌اند. ✍ محمد رضا زهرایی 📅 تابستان ۱۳۹۴ 🆔 @farhang_puya
⚠️ حوزه و کم کاری در رفع نیاز جوانان 🔳 در این سی، چهل سال بعد از انقلاب که بهترین ایام حوزه در چند قرن اخیر بوده، حوزه جهش‌هایی کرده که اصلا باور کردنی نیست و کسی فکر آن را نمی‌کرد. اما در عین حال از کتاب‌هایی که در حوزه چاپ شده آمار بگیرید، ببینید در چه زمینه‌هایی است، چه مسائلی را مطرح کرده‌اند، مخصوصا آثار بزرگان و علمای برجسته. 🔲 بعید نمی‌دانم اگر آمار گرفته شود، بیشتر کتاب‌های علماء تقریرات طهارت و صلاة باشد. بنده مجموعه‌هایی از تقريرات علما در کتابخانه دارم که هنوز بسته آن را باز نکرده‌ام. ‼️ از این‌گونه کتاب‌ها زیاد چاپ میشود، اما مسائل ضروری‌ای که جوان‌های ما امروز به آنها احتیاج دارند کمتر مطرح می‌شود. چیزهایی که باید در دسترس همه مردم باشد تا بتوانند وظیفه خودشان را بفهمند. گویا ما این‌ها را جزء وظیفه خود نمی‌دانیم!! 🎙 مصاحبه با علامه مصباح (ره) 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️فضای مجازی؛ کنترل نامحسوس حکومت‌ها (قسمت سوم) ▫️ روزنامه کیف پست افشا کرده که اولین راهپیمایی اعت
◾️فضای مجازی؛ کنترل نامحسوس حکومت‌ها (قسمت چهارم) ▫️ در ناآرامی‌های سال ۸۸ ایران قبل از ادعای دروغ تقلب در انتخابات، فعالیت‌های سیاسی خاصی که از قبل در کمپین‌های فمینیستی و اپوزیسیونی فعالیت داشتند، به طور هدفمند با یک تشکیلات سازماندهی شده در شبکه‌های اجتماعی مجازی کار خود را آغاز کرده بودند ولی با ادعای تقلب توسط دو نامزد این انتخابات، این گروه‌های معارض کارشان را فعالان تر و در ابعاد وسیع تر آغاز کردند. ▫️در ایران آنچه در شبکه‌های مجازی توسط معترضان منتشر می‌شد و با حمایت شبکه‌های ماهواره‌ای به شدت گسترش می‌یافت، پس از اندکی دروغ بودن آن آشکار می‌شد؛ از جمله قتل‌های ادعایی، فاصله کوتاهی توسط مقتولان رد می‌شد. ✍ محمد رضا زهرایی 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام صادق (علیه السلام) : هر که خشم خود را نگه دارد، خداوند عیب او را بپوشاند. 📚 میزان الحکمه، جلد ۸، صفحه ۴۵۱ 🆔 @farhang_puya
⚠️ با فقه و اصول همه چیز درست نمی‌شود 🔰 وقتی امام به ترکیه و بعد از آن به عراق تبعید شدند، در آنجا درس ولایت فقیه را شروع کردند. آن زمان با اینکه نهضت شروع شده بود و مدتی هم از مقدمات آن گذشته بود، هنوز وضع حوزه این‌گونه بود که اگر کسی درس‌های دانشگاهی می‌خواند نقطه ضعف برایش بود. ❎ یکی از بزرگانی که نمی‌خواهم اسم‌شان را ببرم صریحا می‌گفتند حوزه، حوزه فقهی است. البته همان بزرگان بعد از گذشت چند سال از اوائل پیروزی انقلاب یا نزدیک انقلاب به خود ما سفارش می‌کردند که این برنامه مؤسسه را ادامه بدهید. 🔶 یعنی تا آن زمان درست راه مبارزه با فرهنگ غربی دست ما نبود و بسیاری خیال می‌کردند فقط با همین بحث فقه و اصول همه چیز درست می‌شود. 🎙 مصاحبه با علامه مصباح (ره) 🆔 @farhang_puya
⁉️ سوالات مهم روز درباره دین ✳️ امروز از مسائل جدی مطرح در دنیا این است که اصلا دین چه نقشی در جامعه دارد؟ آیا مضر است یا مفید؟ اگر مفید است ضرورتی هم دارد یا ندارد؛ یعنی همان مبحث سکولاریسم. 🔶 ما در کشور خودمان دانشجو و استاد سکولار داریم. ما غافل هستیم که این گونه مسائل هم وجود دارد و چگونه باید با آن برخورد کرد؟ چگونه بفهمانیم اصلا دین یعنی چه، آیا بدون دین هم می‌شود زندگی انسانی داشت یا نه؟ انبیاء برای چه این همه زحمت کشیدند؟ سیدالشهداء (عليه السلام) برای چه کشته شد؟ 🎙 مصاحبه با علامه مصباح (ره) 🆔 @farhang_puya