eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
325 دنبال‌کننده
350 عکس
78 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور ارائه‌ی مطالب مهمّ فقهی، اصولی و طلبگی، و بارگذاری صوت تدریس فقه و اصول است.
مشاهده در ایتا
دانلود
متن پیام امام خامنه‌ای (دام ظله الوارف) رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است: 📝 بسم الله الرّحمن الرّحیم دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران،‌ بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند. ملت ایران عزادار شد و خانواده‌های زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله. اینجانب در عزای خانواده‌های مصیبت دیده با آنان همدل وهمراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
إنا من المجرمين منتقمون...
یا الله! دست انتقام سخت و غلیظت را از آستین مردانی راستین و پای‌دار بیرون آور، و دل‌های مومنان را آرام کن... آمین
11-مصباح الفقاهة-اقسام حقوق-رفيعى-۱۴۰۲۱۰۱۵.mp3
13.06M
🎤 تدريس "مصباح الفقاهة" 📖 کتاب البیع ✏️ آیت الله خویی (رحمه الله) 📱درس مجازی هفته‌ای. 📌 توضيح عدم جواز معاوضه بر حق شفعه و حق خیار. 📌 نقد محقق خویی نسبت به کلام مرحوم شیخ انصاری در "استحاله‌ی اتحاد مسلّط و مسلّطٌ علیه". 📌 بیان تعلّق حق خیار به خودِ عقد، نه به مالک و نه به مال، و عدم نیاز حقّ خیار به وجود مسلّط علیه. ❎ جلسه ۱۱ 📆 ۱۵ دی ۱۴۰۲ @fegh_osoul_rafiee
✅ انشالله از این بعد صوت تدریس دو روز در هفته در روزهای دوشنبه و جمعه تقدیم دوستان خواهد شد.
📖 ۶- بحث استطراديّ في تعريف الإجارة و مناقشته و جوابها: ✅ مرحوم در میانه‌ی بحث به تعريف اشاره کرده و نكات مهمّى را در قالب جواب‌های خود بيان مى‌کند؛ ایشان تعریف مشهور اجاره را این گونه بیان می‌کند: "تملیک المنفعة بعوض". 🔶️ ۱- نکته‌ی اول: منفعت در حین عقد اگر چه وجود ندارد و معدوم است، اما منفعت یک امر حقیقی و تکوینی نیست که تحقّقش متوقف بر امور خارجی و حقیقی باشد؛ همین که منفعتِ یک خانه از نگاه عقلاء دارای ارزش و قابل تسلیم باشد می‌تواند مورد اجاره قرار گیرد و ملکیّت تحقّق پیدا می‌کند. 🔶️ ۲- نکته‌ی دوم: سُکنا و سکونت هم اضافه‌ی به خانه می‌شود، و هم اضافه‌ی به شخصِ سکونت‌کننده‌ی در خانه. 📌 کسی که مالک اصلِ خانه است مالک همه‌ی شئون و اضافات و جهات خانه‌ی خود نیز هست، پس مالک خانه بی هیچ اشکالی می‌تواند مملوک خود را از هر جهت و اضافه و شانی که خواست مورد معامله قرار دهد. @fegh_osoul_rafiee
📚 ٣۴- قوله (ج۳، ص۶۴): بأن يقال: إن حصر المُحلِّل و المُحرِّم في الكلام لا يتأتّى إلّا... . (مرحوم بعد از آن که چهار احتمال برای کلیشه‌ی مذکور در روایت ذکر کرده و تنها معنای سوم و چهارم -که دلالتی بر عدم لزوم معاطات ندارند- را می‌پذیرد وجه دیگری را بیان می‌کند تا بتوان با درنظرگرفتن آن، عدم لزوم معاطات را نتیجه گرفت؛ آن وجه تکیه بر حصر "إنما" در آیه و اراده‌ی ایجاب و صیغه از "کلام" است) ✅ مرحوم می‌فرماید این سخن شیخ در صورتی صحیح است که مراد از "کلام" در روایت هم لفظ باشد و هم معنا؛ زیرا اگر لفظ (صیغه) را هم دخیل بدانیم معاطات دیگر مُحلِّل و مُحرِّم نخواهد شد. 🔶️ اما در ادامه می‌فرماید: اگر تنها از "کلام" تنها معنا (انشاء) باشد، و لفظ (صیغه) دخالتی در تحریم و تحلیل نداشته باشد این روایت دلالتی بر عدم لزوم معاطات ندارد. 🔶️ همچنین اگر حصر محلِّل و محرِّم در کلام تنها به نسبت با مقاوله و مواعده باشد -که یعنی حصر، نسبی و اضافی است- نیز روایت، دلالتی بر عدم لزوم معاطات نخواهد داشت. @fegh_osoul_rafiee
📚 ۱- قوله (ج۳، ص۷): مبادلة مال بمال... . (مرحوم در سطر ابتدایی بحث خود در کتاب البیع، بر اساس تعریف فیّومی در کتاب المصباح المنیر، بیع را این گونه تعریف می‌کند: "مبادلة مال بمال") ✅ مرحوم می‌فرماید: تعبير "مبادله" دارای مسامحه است، و صحیح آن است که به جای آن تعبیر "تبدیل" به کار رود، زیرا بیع، تنها فعل بایع است، و نباید به گونه‌ای تعریف شود تا شامل مشتری هم بشود. 📌 دوستانی که بحث را دنبال می‌کنند مستحضر هستند که مرحوم هم به تبع مرحوم آخوند خراسانی بیع را با لفظ "تبدیل" تعریف کردند. @fegh_osoul_rafiee
و هُو الذی یُنزِّل الغیث من بَعد ما قنَطُوا و ینشُرُ رحمتَه و هو الولیُّ الحَمیدُ