17-مصباح الفقهة-نقوض تعريف البيع-رفيعى-۱۴۰۲۱۱۲۷.mp3
11.65M
🎤 تدريس "مصباح الفقاهة"
📖 کتاب البیع
✏️ آیت الله خویی (رحمه الله)
📱درس مجازی هفتهای
#مصباح_الفقاهة
📌 شرح و بیان سخنان شیخ انصاری و برخی نقوض و ایرادات به تعریف شیخ که خود ایشان در مکاسب ذکر کردهاند.
📌 بیان برخی نکات در مورد بیع.
❎ جلسه ۱۷
📆 ٢۷ بهمن ۱۴۰۲
✴️@fegh_osoul_rafiee
امام خامنهای (دام ظله الوارف) در دیدار با علما و طلاب قزوین ۲۵ آذر ۱۳۸۲:
"اولین وظیفهی طلبهی ما درسخواندن و عالمشدن است. در این جا مراد من از علم، علم حوزوی است؛ عین فقه، فلسفه، کلام، اصول و چیزهایی که به اینها مربوط است. و پایه و مقدمه اینهاست. ... اولین گام، قدم علمی است و من اصرار دارم که حوزهی علمیه به علم -همین علمِ مَدْرَسیِّ خودِ ما- بپردازد. ... باید عالم شد، نیّت کنید عالم شوید و جمعی را به برکت علم خودتان عالم کنید، نه ارشاد، ارشاد باب جداگانهای است. فلسفه را یاد بگیرید، فقه را یاد بگیرید."
✴️@fegh_osoul_rafiee
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری
#حاشیة_المكاسب
#آخوند_خراسانى
#حقيقة_البيع
📚 ٦- قوله (ج۳، ص۱١): لأن المقصود معرفة مادة "بعتُ"... .
(مرحوم #شیخ_انصاری در اشکال به تعریف مرحوم #محقق_ثانی -که "صیغهی مخصوصه" را در تعریف بیع گنجانده است- میفرماید: اگر مراد از صیغهی مخصوصه، "نقلتُ" باشد دور پیش میآید)
✅ مرحوم #آخوند_خراسانى میفرماید: بنا بر سخن مرحوم #شیخ_انصاری تعریف و شناخت "بیع" منوط بر شناخت "بعتُ" خواهد بود، و شناخت دوّمی نیز متوقف بر شناخت اوّلی؛ این به روشنی دور است، در حالی که ظاهراً شناخت صیغهی "بعتُ" منوط بر شناخت مادّهی بیع است، و همچنین عدم اکتفای به نقل یا تملیک در تعریف محقق کرکی نیز تنها از این جهت است که اشاره شود هر صیغهای (حتی صیغهی کنایی) در بیع کفایت نمیکند.
✴️@fegh_osoul_rafiee
مرحوم آیت الله بهجت (رضوان الله علیه) در مورد #حاشیة_المكاسب مرحوم آخوند خراسانی میفرمودند:
"حاشیهی مکاسب ایشان با آن حجم کم و اختصار خیلی از قواعد را دربردارد."
(در محضر آیت الله بهجت؛ ج۲/ص۳۲۸)
✴️@fegh_osoul_rafiee
دوستان عزیز دانشگاه رضوی!
انشاء الله به لطف خداوند درسهای حقیر از روز اول ترم (دوشنبه ۳۰ بهمن) برگزار خواهد شد.
یاعلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راه اصلاح کشور...
#روش_شناسی_فقه
#روش_فقه_شیخ
#شیخ_انصاری
✏️ #نوشتهی_شمارهی۷
✅ #شیخ_انصاری و کیفیت به دستآوردن #ظهورات_عرفیه و #مراد_متکلم:
بدیهی است #شیخ_انصاری در کتاب رسائل مانند دیگر اصولیان معتقد به حجّیتِ #ظهورات_عرفیه است، اما اهمّ و مهمّ، راه و روشی است که ایشان برای فهم و کشف #مراد_متکلم طیّ میکند.
🔶🔶🔸🔸 ۳- بحث سوم: میزان توجّه مرحوم #شیخ_انصاری به قرینهی #سیاق.
قسمت اول:
🔶️ مراد ما از #سياق جمیع قرائن و امارات موجود در یک کلامِ بهمپیوسته است که ممکن است موضوعات و مسائل مختلفی را بیانگر باشند؛ کلمات و جملات قبل و بعد و آیات قبل و بعد، و حتی جمیع آیات یک سوره میتواند قرینهی بر سیاق تلقّی شود.
🔶️ سیاقِ کلام -بنا بر تفهیم و تفهّمات عرفی- ظهورساز نیست و نمیتواند ظهور کلام و معنای وضوعٌ لهِ الفاظ را كنار بزند، اما با توجه به روش و اسلوب فقهی شیخ میتواند به عنوان یک اماره و قرینه مورد نظر قرار گیرد؛ حال، سوال این است که مرحوم شیخ تا چه اندازه در چهارچوب فقهیِ خود از #سیاق بهره میبرد؟
🔶️ بر خلاف ایشان، قرینهی #سیاق در تفسیر المیزان مرحوم علامهی طباطبایی بسیار دارای اهمیت است و بسیار کارکرد دارد، به حدّی که هر صفحهای از این تفسیر میتواند اشاره و استنادی به #سیاق داشته باشد.
🔶️ استناد به قرینهی #سیاق -در صورت اهتمام به آن- گاه میتواند مخالفِ با ظاهر و موضوعٌ لهِ الفاظ باشد، و گاه موافق.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
دوستان عزیز دانشگاه رضوی!
با توجه به مجازیبودن درس برای برخی از دوستان، صوت جلسات تدریس رسائل و حلقهی ثالثه به صورت آفلاین و روزانه در کانال بارگذاری میشود.
یاعلی
مرحوم آیت الله علامهی ذوالفنون حسنزادهی آملی (رضوان الله علیه) میفرمودند:
"در سابق، ما پنجشنبه و جمعه تعطیل و غیر تعطیل نداشتیم؛ در همین روزها که دروس دیگر تعطیل بود دو سه درس میگرفتیم. ما هنگامی که شروع به تحصیل کردیم برق نبود و ما با چراغهای لامپا مطالعه و درس و بحث داشتیم؛ صبحها صبحانه و چایی نداشتیم مگر فقط روزهای پنجشنبه و جمعه که فراغتمان تا اندازهای بیشتر بود. قبل از اذان صبح، مباحثهی "کفایه" و "اسفار" داشتیم و پس از آن تا ظهر مشغول درس و بحث بودیم. ما فقط واجباتمان را انجام میدهیم، پنج وعدهی نمازمان را میخوانیم و سالی یک ماه هم روزهی واجب میگیریم و گاهی هم روزهای مستحبی را اگر توفیقی باشد میگیریم و بقیه را مشغول مطالعه، درس و بحث و تالیف بوده و هستیم."
(در محضر استاد؛ ص۱۲)
✴️@fegh_osoul_rafiee