eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
326 دنبال‌کننده
332 عکس
77 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور بارگذاری صوت تدریس، و مطالب مهم علم "فقه" و "اصول" است.
مشاهده در ایتا
دانلود
17-مصباح الفقهة-نقوض تعريف البيع-رفيعى-۱۴۰۲۱۱۲۷.mp3
11.65M
🎤 تدريس "مصباح الفقاهة" 📖 کتاب البیع ✏️ آیت الله خویی (رحمه الله) 📱درس مجازی هفته‌ای 📌 شرح و بیان سخنان شیخ انصاری و برخی نقوض و ایرادات به تعریف شیخ که خود ایشان در مکاسب ذکر کرده‌اند. 📌 بیان برخی نکات در مورد بیع. ❎ جلسه ۱۷ 📆 ٢۷ بهمن ۱۴۰۲ ✴️@fegh_osoul_rafiee
امام خامنه‌ای (دام ظله الوارف) در دیدار با علما و طلاب قزوین ۲۵ آذر ۱۳۸۲: "اولین وظیفه‌ی طلبه‌ی ما درس‌خواندن و عالم‌شدن است. در این جا مراد من از علم، علم حوزوی است؛ عین فقه، فلسفه، کلام، اصول و چیزهایی که به این‌ها مربوط است. و پایه و مقدمه این‌هاست. ... اولین گام، قدم علمی است و من اصرار دارم که حوزه‌ی علمیه به علم -همین علمِ مَدْرَسیِّ خودِ ما- بپردازد. ... باید عالم شد، نیّت کنید عالم شوید و جمعی را به برکت علم خودتان عالم کنید، نه ارشاد، ارشاد باب جداگانه‌ای است. فلسفه را یاد بگیرید، فقه را یاد بگیرید." ✴️@fegh_osoul_rafiee
📚 ٦- قوله (ج۳، ص۱١): لأن المقصود معرفة مادة "بعتُ"... . (مرحوم در اشکال به تعریف مرحوم -که "صیغه‌ی مخصوصه" را در تعریف بیع گنجانده است- می‌فرماید: اگر مراد از صیغه‌ی مخصوصه، "نقلتُ" باشد دور پیش می‌آید) ✅ مرحوم می‌فرماید: بنا بر سخن مرحوم تعریف و شناخت "بیع" منوط بر شناخت "بعتُ" خواهد بود، و شناخت دوّمی نیز متوقف بر شناخت اوّلی؛ این به روشنی دور است، در حالی که ظاهراً شناخت صیغه‌ی "بعتُ" منوط بر شناخت مادّه‌ی بیع است، و همچنین عدم اکتفای به نقل یا تملیک در تعریف محقق کرکی نیز تنها از این جهت است که اشاره شود هر صیغه‌ای (حتی صیغه‌ی کنایی) در بیع کفایت نمی‌کند. ✴️@fegh_osoul_rafiee
مرحوم آیت الله بهجت (رضوان الله علیه) در مورد مرحوم آخوند خراسانی می‌فرمودند: "حاشیه‌ی مکاسب ایشان با آن حجم کم و اختصار خیلی از قواعد را دربردارد." (در محضر آیت الله بهجت؛ ج۲/ص۳۲۸) ✴️@fegh_osoul_rafiee
دوستان عزیز دانشگاه رضوی! انشاء الله به لطف خداوند درس‌های حقیر از روز اول ترم (دوشنبه ۳۰ بهمن) برگزار خواهد شد. یاعلی
✏️ و کیفیت به دست‌آوردن و : بدیهی است در کتاب رسائل مانند دیگر اصولیان معتقد به حجّیتِ است، اما اهمّ و مهمّ، راه و روشی است که ایشان برای فهم و کشف طیّ می‌کند. 🔶🔶🔸🔸 ۳- بحث سوم: میزان توجّه مرحوم به قرینه‌ی . قسمت اول: 🔶️ مراد ما از جمیع قرائن و امارات موجود در یک کلامِ بهم‌پیوسته است که ممکن است موضوعات و مسائل مختلفی را بیان‌گر باشند؛ کلمات و جملات قبل و بعد و آیات قبل و بعد، و حتی جمیع آیات یک سوره می‌تواند قرینه‌ی بر سیاق تلقّی شود. 🔶️ سیاقِ کلام -بنا بر تفهیم و تفهّمات عرفی- ظهورساز نیست و نمی‌تواند ظهور کلام و معنای وضوعٌ لهِ الفاظ را كنار بزند، اما با توجه به روش و اسلوب فقهی شیخ می‌تواند به عنوان یک اماره و قرینه مورد نظر قرار گیرد؛ حال، سوال این است که مرحوم شیخ تا چه اندازه در چهارچوب فقهیِ خود از بهره می‌برد؟ 🔶️ بر خلاف ایشان، قرینه‌ی در تفسیر المیزان مرحوم علامه‌ی طباطبایی بسیار دارای اهمیت است و بسیار کارکرد دارد، به حدّی که هر صفحه‌ای از این تفسیر می‌تواند اشاره و استنادی به داشته باشد. 🔶️ استناد به قرینه‌ی -در صورت اهتمام به آن- گاه می‌تواند مخالفِ با ظاهر و موضوعٌ لهِ الفاظ باشد، و گاه موافق. ادامه دارد... ✴️@fegh_osoul_rafiee
دوستان عزیز دانشگاه رضوی! با توجه به مجازی‌بودن درس برای برخی از دوستان، صوت جلسات تدریس رسائل و حلقه‌ی ثالثه به صورت آفلاین و روزانه در کانال بارگذاری می‌شود. یاعلی
مرحوم آیت الله علامه‌ی ذوالفنون حسن‌زاده‌ی آملی (رضوان الله علیه) می‌فرمودند: "در سابق، ما پنجشنبه و جمعه تعطیل و غیر تعطیل نداشتیم؛ در همین روزها که دروس دیگر تعطیل بود دو سه درس می‌گرفتیم. ما هنگامی که شروع به تحصیل کردیم برق نبود و ما با چراغ‌های لامپا مطالعه و درس و بحث داشتیم؛ صبح‌ها صبحانه و چایی نداشتیم مگر فقط روزهای پنجشنبه و جمعه که فراغتمان تا اندازه‌ای بیشتر بود. قبل از اذان صبح، مباحثه‌ی "کفایه" و "اسفار" داشتیم و پس از آن تا ظهر مشغول درس و بحث بودیم. ما فقط واجباتمان را انجام می‌دهیم، پنج وعده‌ی نمازمان را می‌خوانیم و سالی یک ماه هم روزه‌ی واجب می‌گیریم و گاهی هم روزهای مستحبی را اگر توفیقی باشد می‌گیریم و بقیه را مشغول مطالعه، درس و بحث و تالیف بوده و هستیم." (در محضر استاد؛ ص۱۲) ✴️@fegh_osoul_rafiee