#کتاب_البیع_شیخ_انصاری
#حاشیة_المكاسب
#آخوند_خراسانى
#حقيقة_البيع
📚 ۵- قوله (ج۳، ص۱۰): إلا أن الفقهاء قد اختلفوا في تعريفه... .
قسمت دوم:
✅ مرحوم #آخوند_خراسانى میفرماید: اگر به دنبال فهمِ همهجانبهی بیع هستی فاسْتَمعْ لما يُتلَى عليك! در ادامه چند معنا برای مادهی بیع را توضیح میدهند:
🔶️🔸️ ١- معناى اول: مادهی بیع که در "بعتُ" و سائر مشتقات به کار میرود؛ این یکی از روشنترین مفاهیم عرفی در نزد مردم است؛ بیع یعنی "تملیک به عوض".
📌 باید توجه داشت ضبط دقیق و نقطه به نقطهی بیع عرفی به صورتی که هیچ اشتباه و خطایی در تعیین مصادیقش به وجود نیاید ممکن نیست، همان طور که همهی مفاهیم این گونهاند.
📌 نکتهی دیگر آن است که بیع -شرعاً و عرفاً- مستقیماً به وجود نمیآید، بلکه یا با #عقد، و یا با #معاطات (بنا بر صحّت معاطات) به وجود میآید؛ از این رو، در هر دو به انشای ایجاب و انشای قبول نیاز دارد.
📌 این چنین معاملهای لوازم و آثاری دارد:
◾ نقل و انتقال ملکیّت از بایع به مشتری
◾ تبدیل و تبادل دو عوضین (مبیع و ثمن)
🔶️🔸️ ۲- معنای دوم: مادهی بیع که بر نفسِ سبب (خودِ معامله) به کار میرود، همان طور که در کلمات فقهاء بسيار استعمال مىشود؛ روشن است که بیع به معنای معامله، استوار بر مبیع و ثمن است.
البته به خاطر صحّت سلبِ عنوان بیع از خودِ معامله نیز این اطلاق، حقیقی نیست. همان طور که جمیع مشتقات این ماده نیز مویِّد همین مطلب است، زیرا وقتی شخصی میگوید: "دیشب بیع کردم"، یا "من بایعم" معنایش معاملهی مرکّب از ایجاب و قبول نیست، پس اين معنا در کلمات فقهاء بباید با قرینه ذکر شود.
🔶️🔸️ ۳- معنای سوم: مادهی بیع که برای خصوص ایجاب به کار میرود؛ این معنا، حقیقی نبوده، به دلیل صحّت سلب عنوان بیع از ایجاب؛ یعنی اگر بیع را تنها بر فعل موجِب اطلاق کنیم، نه میتوان فعل موجِب را بیع دانست، و نه خودِ او را بایع.
و علیك بالتأمّل في المقام!
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری #حاشیة_المكاسب #آخوند_خراسانى #حقيقة_البيع 📚 ۵- قوله (ج۳، ص۱۰): إلا أن الفقه
✅ دوستان اگر به #چکیدهی_مباحث کتاب #مصباح_الفقاهة که در کانال بارگذاری شده است دقت کنند روشن میشود سخن و تعریف مرحوم #محقق_خویی با کلمات مرحم #آخوند_خراسانی همسو است، اگر چه تفاوتهایی نیز وجود دارد.
#هدفگذاری
#برنامهریزی
🔶️ اسیر نظاماتِ آموزشیِ موسَّسههای آموزشی حوزوی و دانشگاهی نباشید؛ پایبند به چهارچوب نظام آموزشیای که به آن متعهّد هستید باشید، اما خود را محدود و دستوپابسته نکنید...
🔶️ برنامههای علمی و آموزشی شخصی و داشته باشید؛ آزادانه به دنبال علم و درس باشید؛ استاد و درس را خود انتخاب کنید...
🔶️ اگر کسی بنشیند تا موسسه و دانشگاه برای او تعیین تکلیف کرده، و درس و استادش را انتخاب کند و کورکورانه فقط بلهقُربانگو باشد قطعاً قطعاً قطعاً به جای بلندی نخواهد رسید...
🔶️ اگر در درس و علم، استاد خوبی یافتید و کتابی را برای علمآموزی لازم دانستید درس بگیرید و بخوانید و مطالعه کنید و منتظر کسی نمانید...
🔶️ #آزادی و حرّیّت را در ازای هیچ چیزی نفروشید؛ نه به تنبلی، نه به مدرک، نه به شهریه، نه به هیچ چیز دیگر...
✴️@fegh_osoul_rafiee
17-مصباح الفقهة-نقوض تعريف البيع-رفيعى-۱۴۰۲۱۱۲۷.mp3
11.65M
🎤 تدريس "مصباح الفقاهة"
📖 کتاب البیع
✏️ آیت الله خویی (رحمه الله)
📱درس مجازی هفتهای
#مصباح_الفقاهة
📌 شرح و بیان سخنان شیخ انصاری و برخی نقوض و ایرادات به تعریف شیخ که خود ایشان در مکاسب ذکر کردهاند.
📌 بیان برخی نکات در مورد بیع.
❎ جلسه ۱۷
📆 ٢۷ بهمن ۱۴۰۲
✴️@fegh_osoul_rafiee
امام خامنهای (دام ظله الوارف) در دیدار با علما و طلاب قزوین ۲۵ آذر ۱۳۸۲:
"اولین وظیفهی طلبهی ما درسخواندن و عالمشدن است. در این جا مراد من از علم، علم حوزوی است؛ عین فقه، فلسفه، کلام، اصول و چیزهایی که به اینها مربوط است. و پایه و مقدمه اینهاست. ... اولین گام، قدم علمی است و من اصرار دارم که حوزهی علمیه به علم -همین علمِ مَدْرَسیِّ خودِ ما- بپردازد. ... باید عالم شد، نیّت کنید عالم شوید و جمعی را به برکت علم خودتان عالم کنید، نه ارشاد، ارشاد باب جداگانهای است. فلسفه را یاد بگیرید، فقه را یاد بگیرید."
✴️@fegh_osoul_rafiee
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری
#حاشیة_المكاسب
#آخوند_خراسانى
#حقيقة_البيع
📚 ٦- قوله (ج۳، ص۱١): لأن المقصود معرفة مادة "بعتُ"... .
(مرحوم #شیخ_انصاری در اشکال به تعریف مرحوم #محقق_ثانی -که "صیغهی مخصوصه" را در تعریف بیع گنجانده است- میفرماید: اگر مراد از صیغهی مخصوصه، "نقلتُ" باشد دور پیش میآید)
✅ مرحوم #آخوند_خراسانى میفرماید: بنا بر سخن مرحوم #شیخ_انصاری تعریف و شناخت "بیع" منوط بر شناخت "بعتُ" خواهد بود، و شناخت دوّمی نیز متوقف بر شناخت اوّلی؛ این به روشنی دور است، در حالی که ظاهراً شناخت صیغهی "بعتُ" منوط بر شناخت مادّهی بیع است، و همچنین عدم اکتفای به نقل یا تملیک در تعریف محقق کرکی نیز تنها از این جهت است که اشاره شود هر صیغهای (حتی صیغهی کنایی) در بیع کفایت نمیکند.
✴️@fegh_osoul_rafiee
مرحوم آیت الله بهجت (رضوان الله علیه) در مورد #حاشیة_المكاسب مرحوم آخوند خراسانی میفرمودند:
"حاشیهی مکاسب ایشان با آن حجم کم و اختصار خیلی از قواعد را دربردارد."
(در محضر آیت الله بهجت؛ ج۲/ص۳۲۸)
✴️@fegh_osoul_rafiee
دوستان عزیز دانشگاه رضوی!
انشاء الله به لطف خداوند درسهای حقیر از روز اول ترم (دوشنبه ۳۰ بهمن) برگزار خواهد شد.
یاعلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راه اصلاح کشور...
#روش_شناسی_فقه
#روش_فقه_شیخ
#شیخ_انصاری
✏️ #نوشتهی_شمارهی۷
✅ #شیخ_انصاری و کیفیت به دستآوردن #ظهورات_عرفیه و #مراد_متکلم:
بدیهی است #شیخ_انصاری در کتاب رسائل مانند دیگر اصولیان معتقد به حجّیتِ #ظهورات_عرفیه است، اما اهمّ و مهمّ، راه و روشی است که ایشان برای فهم و کشف #مراد_متکلم طیّ میکند.
🔶🔶🔸🔸 ۳- بحث سوم: میزان توجّه مرحوم #شیخ_انصاری به قرینهی #سیاق.
قسمت اول:
🔶️ مراد ما از #سياق جمیع قرائن و امارات موجود در یک کلامِ بهمپیوسته است که ممکن است موضوعات و مسائل مختلفی را بیانگر باشند؛ کلمات و جملات قبل و بعد و آیات قبل و بعد، و حتی جمیع آیات یک سوره میتواند قرینهی بر سیاق تلقّی شود.
🔶️ سیاقِ کلام -بنا بر تفهیم و تفهّمات عرفی- ظهورساز نیست و نمیتواند ظهور کلام و معنای وضوعٌ لهِ الفاظ را كنار بزند، اما با توجه به روش و اسلوب فقهی شیخ میتواند به عنوان یک اماره و قرینه مورد نظر قرار گیرد؛ حال، سوال این است که مرحوم شیخ تا چه اندازه در چهارچوب فقهیِ خود از #سیاق بهره میبرد؟
🔶️ بر خلاف ایشان، قرینهی #سیاق در تفسیر المیزان مرحوم علامهی طباطبایی بسیار دارای اهمیت است و بسیار کارکرد دارد، به حدّی که هر صفحهای از این تفسیر میتواند اشاره و استنادی به #سیاق داشته باشد.
🔶️ استناد به قرینهی #سیاق -در صورت اهتمام به آن- گاه میتواند مخالفِ با ظاهر و موضوعٌ لهِ الفاظ باشد، و گاه موافق.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
دوستان عزیز دانشگاه رضوی!
با توجه به مجازیبودن درس برای برخی از دوستان، صوت جلسات تدریس رسائل و حلقهی ثالثه به صورت آفلاین و روزانه در کانال بارگذاری میشود.
یاعلی