#کتاب_البیع_شیخ_انصاری
#حاشیة_المكاسب
#آخوند_خراسانى
#حقیقة_البیع
📚 ۵- قوله (ج۳، ص۱۰): إلا أن الفقهاء قد اختلفوا في تعريفه... .
قسمت اول:
✅ مرحوم #آخوند_خراسانى میفرماید:
ظاهراً اختلاف فقهاء و تفاوتهای تعریفهای آنان در مورد بیع به خاطر اختلاف دیدگاههای آنان در مورد حقیقت و ماهیّت بیع نیست، بلکه اختلاف آنان ناشی از این است که بیع -به خودیِ خود- دارای سبب خاصّی است و همچنین لوازم و آثاری دارد که بر آن بار میشود، و هر کدام از فقهاء به گوشهای از حقیقتِ آن نگاه کرده، بر همان اساس بیع را تعریف کرده است، و مشکل تعاریف آنان این است که هیچ کدام نگاهِ همهجانبه به حقیقت بیع نداشته است.
🔷️ البته غرض از تعریف بیع نیز چیزی جز اشاره به حقیقتِ بیع، و معرفتِ گونه و نوع بیع نیست؛ مراد از تعریف بیع، ارائهی یک تعریف حدّی یا رسمی و تبیین كاملِ حقیقتِ بیع نیست.
🔷️ بنا بر این سخن میتوان بین کلمات و تعاریف فقهاء جمع و توفیق ایجاد کرد؛ از این رو، مجالی برای نقض و ابرام در تعاریف بیع نبوده، بلکه حقیقتِ بیع در نظر شرع و نظر عرف یکی است، و اختلاف بین این دو تنها در احکام و شروط بیع است.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
یک بار از امام پرسیدم: "آقا شما کدام علم را بیشتر دوست دارید؟" فرمودند: "من فقه را بیشتر دوست دارم"، یکی از بزرگان گفت: "آقا علم فقه که چیزی ندارد". امام فرمود: "نخواندهای تو". او اظهار داشت: "نه آقا، خواندهایم". امام فرمودند: "پس نفهمیدهای!".
(حجت الاسلام مسیح بروجردی؛ حضور/ش۱/ص۳۷)
✴️@fegh_osoul_rafiee
امام خامنه ای (دام ظله الوارف) در آغاز درس خارج فقه در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۷۰:
«در حوزهها اساس، فقاهت است؛... فقه به معنای عام -که آگاهی از دین است- در اینجا فعلاً مورد بحث ما نیست؛ فقه به معنای خاصّ، یعنی آگاهی از علم دین و فروع دینی و استنباط وظایف فردی و اجتماعی انسان از مجموعهی متون دینی، که خیلی مهمّ است».
✴️@fegh_osoul_rafiee
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری
#حاشیة_المكاسب
#آخوند_خراسانى
#حقيقة_البيع
📚 ۵- قوله (ج۳، ص۱۰): إلا أن الفقهاء قد اختلفوا في تعريفه... .
قسمت دوم:
✅ مرحوم #آخوند_خراسانى میفرماید: اگر به دنبال فهمِ همهجانبهی بیع هستی فاسْتَمعْ لما يُتلَى عليك! در ادامه چند معنا برای مادهی بیع را توضیح میدهند:
🔶️🔸️ ١- معناى اول: مادهی بیع که در "بعتُ" و سائر مشتقات به کار میرود؛ این یکی از روشنترین مفاهیم عرفی در نزد مردم است؛ بیع یعنی "تملیک به عوض".
📌 باید توجه داشت ضبط دقیق و نقطه به نقطهی بیع عرفی به صورتی که هیچ اشتباه و خطایی در تعیین مصادیقش به وجود نیاید ممکن نیست، همان طور که همهی مفاهیم این گونهاند.
📌 نکتهی دیگر آن است که بیع -شرعاً و عرفاً- مستقیماً به وجود نمیآید، بلکه یا با #عقد، و یا با #معاطات (بنا بر صحّت معاطات) به وجود میآید؛ از این رو، در هر دو به انشای ایجاب و انشای قبول نیاز دارد.
📌 این چنین معاملهای لوازم و آثاری دارد:
◾ نقل و انتقال ملکیّت از بایع به مشتری
◾ تبدیل و تبادل دو عوضین (مبیع و ثمن)
🔶️🔸️ ۲- معنای دوم: مادهی بیع که بر نفسِ سبب (خودِ معامله) به کار میرود، همان طور که در کلمات فقهاء بسيار استعمال مىشود؛ روشن است که بیع به معنای معامله، استوار بر مبیع و ثمن است.
البته به خاطر صحّت سلبِ عنوان بیع از خودِ معامله نیز این اطلاق، حقیقی نیست. همان طور که جمیع مشتقات این ماده نیز مویِّد همین مطلب است، زیرا وقتی شخصی میگوید: "دیشب بیع کردم"، یا "من بایعم" معنایش معاملهی مرکّب از ایجاب و قبول نیست، پس اين معنا در کلمات فقهاء بباید با قرینه ذکر شود.
🔶️🔸️ ۳- معنای سوم: مادهی بیع که برای خصوص ایجاب به کار میرود؛ این معنا، حقیقی نبوده، به دلیل صحّت سلب عنوان بیع از ایجاب؛ یعنی اگر بیع را تنها بر فعل موجِب اطلاق کنیم، نه میتوان فعل موجِب را بیع دانست، و نه خودِ او را بایع.
و علیك بالتأمّل في المقام!
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری #حاشیة_المكاسب #آخوند_خراسانى #حقيقة_البيع 📚 ۵- قوله (ج۳، ص۱۰): إلا أن الفقه
✅ دوستان اگر به #چکیدهی_مباحث کتاب #مصباح_الفقاهة که در کانال بارگذاری شده است دقت کنند روشن میشود سخن و تعریف مرحوم #محقق_خویی با کلمات مرحم #آخوند_خراسانی همسو است، اگر چه تفاوتهایی نیز وجود دارد.
#هدفگذاری
#برنامهریزی
🔶️ اسیر نظاماتِ آموزشیِ موسَّسههای آموزشی حوزوی و دانشگاهی نباشید؛ پایبند به چهارچوب نظام آموزشیای که به آن متعهّد هستید باشید، اما خود را محدود و دستوپابسته نکنید...
🔶️ برنامههای علمی و آموزشی شخصی و داشته باشید؛ آزادانه به دنبال علم و درس باشید؛ استاد و درس را خود انتخاب کنید...
🔶️ اگر کسی بنشیند تا موسسه و دانشگاه برای او تعیین تکلیف کرده، و درس و استادش را انتخاب کند و کورکورانه فقط بلهقُربانگو باشد قطعاً قطعاً قطعاً به جای بلندی نخواهد رسید...
🔶️ اگر در درس و علم، استاد خوبی یافتید و کتابی را برای علمآموزی لازم دانستید درس بگیرید و بخوانید و مطالعه کنید و منتظر کسی نمانید...
🔶️ #آزادی و حرّیّت را در ازای هیچ چیزی نفروشید؛ نه به تنبلی، نه به مدرک، نه به شهریه، نه به هیچ چیز دیگر...
✴️@fegh_osoul_rafiee
17-مصباح الفقهة-نقوض تعريف البيع-رفيعى-۱۴۰۲۱۱۲۷.mp3
11.65M
🎤 تدريس "مصباح الفقاهة"
📖 کتاب البیع
✏️ آیت الله خویی (رحمه الله)
📱درس مجازی هفتهای
#مصباح_الفقاهة
📌 شرح و بیان سخنان شیخ انصاری و برخی نقوض و ایرادات به تعریف شیخ که خود ایشان در مکاسب ذکر کردهاند.
📌 بیان برخی نکات در مورد بیع.
❎ جلسه ۱۷
📆 ٢۷ بهمن ۱۴۰۲
✴️@fegh_osoul_rafiee
امام خامنهای (دام ظله الوارف) در دیدار با علما و طلاب قزوین ۲۵ آذر ۱۳۸۲:
"اولین وظیفهی طلبهی ما درسخواندن و عالمشدن است. در این جا مراد من از علم، علم حوزوی است؛ عین فقه، فلسفه، کلام، اصول و چیزهایی که به اینها مربوط است. و پایه و مقدمه اینهاست. ... اولین گام، قدم علمی است و من اصرار دارم که حوزهی علمیه به علم -همین علمِ مَدْرَسیِّ خودِ ما- بپردازد. ... باید عالم شد، نیّت کنید عالم شوید و جمعی را به برکت علم خودتان عالم کنید، نه ارشاد، ارشاد باب جداگانهای است. فلسفه را یاد بگیرید، فقه را یاد بگیرید."
✴️@fegh_osoul_rafiee
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری
#حاشیة_المكاسب
#آخوند_خراسانى
#حقيقة_البيع
📚 ٦- قوله (ج۳، ص۱١): لأن المقصود معرفة مادة "بعتُ"... .
(مرحوم #شیخ_انصاری در اشکال به تعریف مرحوم #محقق_ثانی -که "صیغهی مخصوصه" را در تعریف بیع گنجانده است- میفرماید: اگر مراد از صیغهی مخصوصه، "نقلتُ" باشد دور پیش میآید)
✅ مرحوم #آخوند_خراسانى میفرماید: بنا بر سخن مرحوم #شیخ_انصاری تعریف و شناخت "بیع" منوط بر شناخت "بعتُ" خواهد بود، و شناخت دوّمی نیز متوقف بر شناخت اوّلی؛ این به روشنی دور است، در حالی که ظاهراً شناخت صیغهی "بعتُ" منوط بر شناخت مادّهی بیع است، و همچنین عدم اکتفای به نقل یا تملیک در تعریف محقق کرکی نیز تنها از این جهت است که اشاره شود هر صیغهای (حتی صیغهی کنایی) در بیع کفایت نمیکند.
✴️@fegh_osoul_rafiee
مرحوم آیت الله بهجت (رضوان الله علیه) در مورد #حاشیة_المكاسب مرحوم آخوند خراسانی میفرمودند:
"حاشیهی مکاسب ایشان با آن حجم کم و اختصار خیلی از قواعد را دربردارد."
(در محضر آیت الله بهجت؛ ج۲/ص۳۲۸)
✴️@fegh_osoul_rafiee
دوستان عزیز دانشگاه رضوی!
انشاء الله به لطف خداوند درسهای حقیر از روز اول ترم (دوشنبه ۳۰ بهمن) برگزار خواهد شد.
یاعلی