eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
326 دنبال‌کننده
332 عکس
77 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور بارگذاری صوت تدریس، و مطالب مهم علم "فقه" و "اصول" است.
مشاهده در ایتا
دانلود
✏️ و کیفیت به دست‌آوردن و : بدیهی است در کتاب رسائل مانند دیگر اصولیان معتقد به حجّیتِ است، اما اهمّ و مهمّ، راه و روشی است که ایشان برای فهم و کشف طیّ می‌کند. 🔶🔶🔸🔸 ۳- بحث سوم: میزان توجّه مرحوم به قرینه‌ی . قسمت اول: 🔶️ مراد ما از جمیع قرائن و امارات موجود در یک کلامِ بهم‌پیوسته است که ممکن است موضوعات و مسائل مختلفی را بیان‌گر باشند؛ کلمات و جملات قبل و بعد و آیات قبل و بعد، و حتی جمیع آیات یک سوره می‌تواند قرینه‌ی بر سیاق تلقّی شود. 🔶️ سیاقِ کلام -بنا بر تفهیم و تفهّمات عرفی- ظهورساز نیست و نمی‌تواند ظهور کلام و معنای وضوعٌ لهِ الفاظ را كنار بزند، اما با توجه به روش و اسلوب فقهی شیخ می‌تواند به عنوان یک اماره و قرینه مورد نظر قرار گیرد؛ حال، سوال این است که مرحوم شیخ تا چه اندازه در چهارچوب فقهیِ خود از بهره می‌برد؟ 🔶️ بر خلاف ایشان، قرینه‌ی در تفسیر المیزان مرحوم علامه‌ی طباطبایی بسیار دارای اهمیت است و بسیار کارکرد دارد، به حدّی که هر صفحه‌ای از این تفسیر می‌تواند اشاره و استنادی به داشته باشد. 🔶️ استناد به قرینه‌ی -در صورت اهتمام به آن- گاه می‌تواند مخالفِ با ظاهر و موضوعٌ لهِ الفاظ باشد، و گاه موافق. ادامه دارد... ✴️@fegh_osoul_rafiee
دوستان عزیز دانشگاه رضوی! با توجه به مجازی‌بودن درس برای برخی از دوستان، صوت جلسات تدریس رسائل و حلقه‌ی ثالثه به صورت آفلاین و روزانه در کانال بارگذاری می‌شود. یاعلی
مرحوم آیت الله علامه‌ی ذوالفنون حسن‌زاده‌ی آملی (رضوان الله علیه) می‌فرمودند: "در سابق، ما پنجشنبه و جمعه تعطیل و غیر تعطیل نداشتیم؛ در همین روزها که دروس دیگر تعطیل بود دو سه درس می‌گرفتیم. ما هنگامی که شروع به تحصیل کردیم برق نبود و ما با چراغ‌های لامپا مطالعه و درس و بحث داشتیم؛ صبح‌ها صبحانه و چایی نداشتیم مگر فقط روزهای پنجشنبه و جمعه که فراغتمان تا اندازه‌ای بیشتر بود. قبل از اذان صبح، مباحثه‌ی "کفایه" و "اسفار" داشتیم و پس از آن تا ظهر مشغول درس و بحث بودیم. ما فقط واجباتمان را انجام می‌دهیم، پنج وعده‌ی نمازمان را می‌خوانیم و سالی یک ماه هم روزه‌ی واجب می‌گیریم و گاهی هم روزهای مستحبی را اگر توفیقی باشد می‌گیریم و بقیه را مشغول مطالعه، درس و بحث و تالیف بوده و هستیم." (در محضر استاد؛ ص۱۲) ✴️@fegh_osoul_rafiee
📚 ١- "دليل عقلی" هر گزاره‌ی عقلی است که می‌توان حکم شرعی از آن استنباط کرد. 🔶️🔸️ بحث‌های عقلی دو گونه است: 🔸️ بحث‌های صغروی: بحث از این که آیا عقل چنین و چنان ادراکی دارد یا نه. 🔸️ بحث‌‌های کبروی: بحث از حجیّتِ ادراکات عقلی، که آیا این ادراک و آن ادراک حجیّت دارد یا نه. 📌 حجیّتِ گزاره‌هایِ عقلیِ قطعی، ذاتی است و بحثی ندارد، و بحث‌هایِ حجیّت در علم اصول تنها محدود به گزاره‌هایِ عقلیِ غیرِ قطعی است. 🔶️🔸️ گزاره‌های عقلی بر دو قسم است: 🔸️ عنصر مشترک: گزاره‌ای که عنصر مشترک در استنباط است، مانند وجوب مقدمه. 📌 بحث‌های صغروی و کبرویِ این گزاره‌ها هر دو مساله‌ى اصولی است. 🔸️ عنصر خاص: گزاره‌ای که مانند عنصر خاص مربوط به احکام خاص شرعی است، مانند قبح عقلی کذب. 📌 بحث‌های صغروی این گزاره‌ها اصولی نیست. ✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#الحلقة_الثانیة #شهید_صدر #خلاصه‌ی_مباحث #الدلیل_العقلی #تمهید 📚 ١- "دليل عقلی" هر گزاره‌ی عقلی ا
انشاء الله از این به بعد کتاب را از ابتدای بحث به موازات بحث ای که در خدمت دوستان هستیم در کانال بارگذاری خواهیم کرد تا پیش‌مطالعه‌ی خوبی برای دوستان باشد.
مرحوم آیت الله العظمی بهجت (رضوان الله علیه) می‌فرمودند: "خوب است که طلّاب علوم دینی در ایام تعطیل به مطالعه مشغول باشند؛ یکی از بزرگان می‌فرمود: من قوّت علمی را در ایام تعطیل تحصیل کردم. در تعطیلی‌ها می‌توان نقایص را جبران و گذشته را تکمیل نمود." (در محضر آیت الله بهجت؛ ج۳؛ ص۱۳۲) ✴️@fegh_osoul_rafiee
📚 ۴۳- قوله (ج۳، ص٨٣): فإذا كان بيع الإنسان مال غيره... .مرحوم -بر خلافِ مرحوم - دو فرض را معقول و بی‌محذور می‌بیند: 🔸️ فرض اول: این که علی، مالِ حسین را -در ازای ثمنی که به اذنِ حسین، مالک شود- تملیک به محمد کند. 🔸️ فرض دوم: این که علی، مالِ خودش را -در ازای ثمنی که حسین، مالکش شود- تملیک به محمد کند. 🔶️ نکته‌ی مرحوم تنها معقول‌بودنِ این دو مساله است، در حالی که مرحوم اصرار بر معقول‌نبودن و مستحیل‌بودن این دو فرض دارد. 🔶️ اگر چه معتقد است معقول‌بودن این دو فرض ارتباطی با بیع‌بودن یا نبودنِ این دو فرض ندارد. در هر حال، اگر چنین تملیکی را ندانیم نمی‌توانیم از ادلّه‌ی صحّتِ بیع برای صحّت آن دو فرض استفاده کنیم، زیرا در این صورت، تحقّقِ عنوانِ متوقف بر دو‌طرفه‌بودنِ معامله است، اما در هر حال، آن دو فرض به خودیِ خود معقول است. ادامه دارد... ✴️@fegh_osoul_rafiee
📚 ۲- "گزاره‌های عقلی"‌ای که می‌توان از آن حکم شرعی استنباط کرد به سه گونه قابل تقسیم است: 🔶️ تقسیم اول: مستقل و غیر مستقل مستقل، دلیلی است که نیازی به هیچ گزاره‌ی شرعی ندارد، بر خلاف دلیل غیر مستقل. 🔶️ تقسیم دوم: تحلیلیه و ترکیبیه گزاره‌های تحلیلی، گزاره‌هایی تفسیری و تحلیلی است، و گزاره‌های ترکیبی گزاره‌های است که استحاله یا ضرورت را اثبات می‌کند. 🔶️ تقسیم سوم: گزاره‌های موجبه و سالبه گزاره‌های موجِبه، گزاره‌هایِ مستقلِّ اثبات‌کننده‌ی حکمِ شرعی‌اند، و گزاره‌های سالبه، گزاره‌هایِ مستقلِّ نفی‌کننده‌یِ حکمِ شرعی‌. ✴️@fegh_osoul_rafiee
دوستان عزیز دانشگاه رضوی! کلاس‌های حقیر تا شروع ماه رمضان کاملاً حضوری است، و بنده به نوبه‌ی خودم از تمام رفقای عزیز دعوت می‌کنم حتماً در کلاس حضور پیدا کنند. یاعلی