فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راه اصلاح کشور...
#روش_شناسی_فقه
#روش_فقه_شیخ
#شیخ_انصاری
✏️ #نوشتهی_شمارهی۷
✅ #شیخ_انصاری و کیفیت به دستآوردن #ظهورات_عرفیه و #مراد_متکلم:
بدیهی است #شیخ_انصاری در کتاب رسائل مانند دیگر اصولیان معتقد به حجّیتِ #ظهورات_عرفیه است، اما اهمّ و مهمّ، راه و روشی است که ایشان برای فهم و کشف #مراد_متکلم طیّ میکند.
🔶🔶🔸🔸 ۳- بحث سوم: میزان توجّه مرحوم #شیخ_انصاری به قرینهی #سیاق.
قسمت اول:
🔶️ مراد ما از #سياق جمیع قرائن و امارات موجود در یک کلامِ بهمپیوسته است که ممکن است موضوعات و مسائل مختلفی را بیانگر باشند؛ کلمات و جملات قبل و بعد و آیات قبل و بعد، و حتی جمیع آیات یک سوره میتواند قرینهی بر سیاق تلقّی شود.
🔶️ سیاقِ کلام -بنا بر تفهیم و تفهّمات عرفی- ظهورساز نیست و نمیتواند ظهور کلام و معنای وضوعٌ لهِ الفاظ را كنار بزند، اما با توجه به روش و اسلوب فقهی شیخ میتواند به عنوان یک اماره و قرینه مورد نظر قرار گیرد؛ حال، سوال این است که مرحوم شیخ تا چه اندازه در چهارچوب فقهیِ خود از #سیاق بهره میبرد؟
🔶️ بر خلاف ایشان، قرینهی #سیاق در تفسیر المیزان مرحوم علامهی طباطبایی بسیار دارای اهمیت است و بسیار کارکرد دارد، به حدّی که هر صفحهای از این تفسیر میتواند اشاره و استنادی به #سیاق داشته باشد.
🔶️ استناد به قرینهی #سیاق -در صورت اهتمام به آن- گاه میتواند مخالفِ با ظاهر و موضوعٌ لهِ الفاظ باشد، و گاه موافق.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
دوستان عزیز دانشگاه رضوی!
با توجه به مجازیبودن درس برای برخی از دوستان، صوت جلسات تدریس رسائل و حلقهی ثالثه به صورت آفلاین و روزانه در کانال بارگذاری میشود.
یاعلی
مرحوم آیت الله علامهی ذوالفنون حسنزادهی آملی (رضوان الله علیه) میفرمودند:
"در سابق، ما پنجشنبه و جمعه تعطیل و غیر تعطیل نداشتیم؛ در همین روزها که دروس دیگر تعطیل بود دو سه درس میگرفتیم. ما هنگامی که شروع به تحصیل کردیم برق نبود و ما با چراغهای لامپا مطالعه و درس و بحث داشتیم؛ صبحها صبحانه و چایی نداشتیم مگر فقط روزهای پنجشنبه و جمعه که فراغتمان تا اندازهای بیشتر بود. قبل از اذان صبح، مباحثهی "کفایه" و "اسفار" داشتیم و پس از آن تا ظهر مشغول درس و بحث بودیم. ما فقط واجباتمان را انجام میدهیم، پنج وعدهی نمازمان را میخوانیم و سالی یک ماه هم روزهی واجب میگیریم و گاهی هم روزهای مستحبی را اگر توفیقی باشد میگیریم و بقیه را مشغول مطالعه، درس و بحث و تالیف بوده و هستیم."
(در محضر استاد؛ ص۱۲)
✴️@fegh_osoul_rafiee
#الحلقة_الثانیة
#شهید_صدر
#خلاصهی_مباحث
#الدلیل_العقلی
#تمهید
📚 ١- "دليل عقلی" هر گزارهی عقلی است که میتوان حکم شرعی از آن استنباط کرد.
🔶️🔸️ بحثهای عقلی دو گونه است:
🔸️ بحثهای صغروی: بحث از این که آیا عقل چنین و چنان ادراکی دارد یا نه.
🔸️ بحثهای کبروی: بحث از حجیّتِ ادراکات عقلی، که آیا این ادراک و آن ادراک حجیّت دارد یا نه.
📌 حجیّتِ گزارههایِ عقلیِ قطعی، ذاتی است و بحثی ندارد، و بحثهایِ حجیّت در علم اصول تنها محدود به گزارههایِ عقلیِ غیرِ قطعی است.
🔶️🔸️ گزارههای عقلی بر دو قسم است:
🔸️ عنصر مشترک: گزارهای که عنصر مشترک در استنباط است، مانند وجوب مقدمه.
📌 بحثهای صغروی و کبرویِ این گزارهها هر دو مسالهى اصولی است.
🔸️ عنصر خاص: گزارهای که مانند عنصر خاص مربوط به احکام خاص شرعی است، مانند قبح عقلی کذب.
📌 بحثهای صغروی این گزارهها اصولی نیست.
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#الحلقة_الثانیة #شهید_صدر #خلاصهی_مباحث #الدلیل_العقلی #تمهید 📚 ١- "دليل عقلی" هر گزارهی عقلی ا
✅ انشاء الله از این به بعد #خلاصهی_مباحث کتاب #الحلقة_الثانیة را از ابتدای بحث #الدلیل_العقلی به موازات بحث #الحلقة_الثالثة ای که در خدمت دوستان هستیم در کانال بارگذاری خواهیم کرد تا پیشمطالعهی خوبی برای دوستان باشد.
مرحوم آیت الله العظمی بهجت (رضوان الله علیه) میفرمودند:
"خوب است که طلّاب علوم دینی در ایام تعطیل به مطالعه مشغول باشند؛ یکی از بزرگان میفرمود: من قوّت علمی را در ایام تعطیل تحصیل کردم. در تعطیلیها میتوان نقایص را جبران و گذشته را تکمیل نمود."
(در محضر آیت الله بهجت؛ ج۳؛ ص۱۳۲)
✴️@fegh_osoul_rafiee
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری
#حاشیة_المكاسب
#آخوند_خراسانى
#تنبیهات_معاطات
📚 ۴۳- قوله (ج۳، ص٨٣): فإذا كان بيع الإنسان مال غيره... .
✅ مرحوم #آخوند_خراسانى -بر خلافِ مرحوم #شیخ_انصاری- دو فرض را معقول و بیمحذور میبیند:
🔸️ فرض اول: این که علی، مالِ حسین را -در ازای ثمنی که به اذنِ حسین، مالک شود- تملیک به محمد کند.
🔸️ فرض دوم: این که علی، مالِ خودش را -در ازای ثمنی که حسین، مالکش شود- تملیک به محمد کند.
🔶️ نکتهی مرحوم #آخوند_خراسانى تنها معقولبودنِ این دو مساله است، در حالی که مرحوم #شیخ_انصاری اصرار بر معقولنبودن و مستحیلبودن این دو فرض دارد.
🔶️ اگر چه #آخوند_خراسانى معتقد است معقولبودن این دو فرض ارتباطی با بیعبودن یا نبودنِ این دو فرض ندارد.
در هر حال، اگر چنین تملیکی را #بیع ندانیم نمیتوانیم از ادلّهی صحّتِ بیع برای صحّت آن دو فرض استفاده کنیم، زیرا در این صورت، تحقّقِ عنوانِ #بیع متوقف بر دوطرفهبودنِ معامله است، اما در هر حال، آن دو فرض به خودیِ خود معقول است.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
#الحلقة_الثانیة
#شهید_صدر
#خلاصهی_مباحث
#الدلیل_العقلی
#تقسیمات_للقضایا_العقلیة
📚 ۲- "گزارههای عقلی"ای که میتوان از آن حکم شرعی استنباط کرد به سه گونه قابل تقسیم است:
🔶️ تقسیم اول: مستقل و غیر مستقل
مستقل، دلیلی است که نیازی به هیچ گزارهی شرعی ندارد، بر خلاف دلیل غیر مستقل.
🔶️ تقسیم دوم: تحلیلیه و ترکیبیه
گزارههای تحلیلی، گزارههایی تفسیری و تحلیلی است، و گزارههای ترکیبی گزارههای است که استحاله یا ضرورت را اثبات میکند.
🔶️ تقسیم سوم: گزارههای موجبه و سالبه
گزارههای موجِبه، گزارههایِ مستقلِّ اثباتکنندهی حکمِ شرعیاند، و گزارههای سالبه، گزارههایِ مستقلِّ نفیکنندهیِ حکمِ شرعی.
✴️@fegh_osoul_rafiee
دوستان عزیز دانشگاه رضوی!
کلاسهای حقیر تا شروع ماه رمضان کاملاً حضوری است، و بنده به نوبهی خودم از تمام رفقای عزیز دعوت میکنم حتماً در کلاس حضور پیدا کنند.
یاعلی