eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
326 دنبال‌کننده
331 عکس
76 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور بارگذاری صوت تدریس، و مطالب مهم علم "فقه" و "اصول" است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 فخررازی (م۶۰۶) عالم بزرگ اسلامى در تفسیرِ مشهورِ خود التفسیر الکبیر (ج۳۲/ص۱۲۴) در مورد مراد از "الکوثر" در قرآن كريم می‌نویسد: "... و القول الثالث: الكوثر أولاده؛ قالوا: لأن هذه السورة إنما نُزِّلتْ ردّاً على من عابَه عليه السلام بعدم الأولاد؛ فالمعنى أنه يُعطِيه نسْلاً يَبْقُون على مَرّ الزمان. فانظُرْ كمْ قُتِل من أهل البيت، ثم العالَم مُمتلِئٌ منهم، و لم يبْقَ من بني‌أميّة في الدّنيا أحدٌ يُعبَأ به، ثم انظُرْ كمْ كان فيهم من الأكابر من العلماء، كالباقر و الصادق و الكاظم و الرضا عليهم السلام و النّفس الزّكيّة و أمثالهم." ✴️@fegh_osoul_rafiee
🔰 زمخشری (م۵۳۸) ادیب و مُفسِّر بزرگ اسلامی در تفسیر معروف خود الکشّاف (ج۴/ص۲۱۳) در ذیل آیه‌ی ۲۳ سوره‌ی مبارکه‌ی شُورَی در بیان مراد از اهل قُربَی و قرابتِ با پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) می‌آورد: "و رُوِي أنها لما نُزِّلتْ قيل: يا رسول الله! من قرابتُك هؤلاء الذين وجَبَتْ علينا مودّتُهم؟ قال: علي و فاطمة و ابناهما. ... و قال رسول الله (صلّى الله عليه و سلَّم): من مات على حُبّ آل محمد مات شهيداً، ألا و من مات علي حبّ آل محمد مات مغفوراً له، ألا و من مات على حُبّ آل محمد مات تائبا، ألا و من مات على حُبّ آل محمد مات مؤمناً مُستكمِل الإيمان، ألا و من مات على حُبّ آل محمد بَشَّره ملكُ الموت بالجنّة، ثم منكرٌ و نكيرٌ، ألا و من مات على حُبّ آل محمد فُتِحَ له في قبره بابان إلى الجنّة، ألا و من مات على حُبّ آل محمد جَعَلَ الله قبرَه مزارَ ملائكة الرّحْمة، ألا و من مات على حُبّ آل محمد مات على السُّنّة و الجماعة... ." ✴️@fegh_osoul_rafiee
دوستان درس رسائل ۶! تنها زمان امتحان شفاهی: ⏰ سه‌شنبه ۴ دی (برای یکشنبه‌ای‌ها) ⏰ چهارشنبه ۵ دی (برای سه‌شنبه‌ای‌ها) ⏱️ ساعت ۱۳ 🕌 کلاس ۱۸ یاعلی
📔 ۱۰- قوله (کفایه/ج۱/ص۲۲): و قد انقدح بذلک أن موضوع علم الأصول هو الكلّيّ المنطبق... . در (ج۱/ص۵٨) می‌نويسد: همان طوری که پیش از این نیز گفته شد موضوعِ اصول را عيناً همان موضوعات مسائل علم می‌داند، به صورتی که هر کدام از موضوعات مسائل علم مصداقی از است. همچنین نتیجه‌ی همه‌ی سخنان ایشان این است که موضوعِ علم همان کلّیِ منطبقِ بر موضوعات است که ثبوتاً و واقعاً تحقّق دارد، اما نه اسمی دارد و نه عنوانی؛ یعنی ما اثباتاً نمی‌دانیم چیست، اما ثبوتاً هست. 🔵🔷️🔸️جز آن اشکالی که در متن مطرح می‌کند اشکال دیگری که وارد است این است که اگر -همان گونه که صاحب قوانین معتقد است- موضوعِ اصول را (به اعتبارِ حجّیّت و دلیلیّتشان) باشد دو صورت دارد: 🔸️ ۱- صورت اول: موضوع را مجموعِ چهار دلیل (مجموعِ ) بدانیم. مشکلِ این صورت این است که ما در مساله‌ای نداریم که موضوعش مجموعِ باشد. 🔸️ ۲- صورت دوم: موضوع را تک تکِ آن چهار دلیل به صورت مستقلّ بدانیم. مشکل این است که اگر هر کدام از به تنهایی موضوع باشد از طرفی هیچ جامعی بین این چهار موضوع وجود ندارد که محسوب شود، و از سویی دیگر بر اساس هر کدام از این ادله‌ی چهارگانه باید یک علمِ اصولِ مستقلّ تدوین شود، زیرا بنا بر نظر آنان تمایزِ علوم به تمایزِ موضوعاتِ علوم است. 🔵🔷️🔸️ و همچنین اگر -بنا بر نظر صاحب فصول- موضوعِ اصول را اربعه (به اعتبار ذاتش و بدون‌نگاه به حجّیّت و دلیلیّتش) بدانیم بسیاری از علوم دیگر که ارتباطی با ندارند -مانند علم و علم و علم و...- نیز به ناچار باید از مسائلِ علمِ اصول محسوب شود. 🔴 بنا بر این، اگر -مانند صاحب قوانین یا صاحب فصول- موضوعِ را بدانیم نه می‌توانیم "ذات"ِ آن چهار دلیل را اراده کنیم و نه می‌توانیم آن چهار دلیل را به اعتبار "حجّیّت" و دلیلیّتش موضوعِ بدانیم؛ بلکه بنا بر این دیدگاه باید را به اعتبار قید و حیثیّت دیگری -غیر از حجّیّت و دلیلیّت- موضوع بدانیم. ✴️@fegh_osoul_rafiee
ادامه‌ی شرح و تبیین 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
📖 هل یُعتبَر فی الإكراه وجودُ حاملٍ على المُكرَه عليه؟ در (ج۲/ص۵۴٩) در توضیح فرمایش -که را "حمْلُ الغیر" می‌داند- می‌نویسد: سخن این است که آیا در معنا و مفهومِ حقیقی و عرفیِ ، وجودِ یک شخصی که حامِل (تحمیل‌کننده) و مُکرِه باشد مُعتبر است، یا مجرّدِ اعتقادِ مُکرَه به وجودِ مُکرِه (حتی اگر واقعاً مُکرِهی نبوده باشد) کافی است؟ 🔷️🔸️ ایشان در ادامه می‌فرماید: نسبت بین و ، عموم و خصوص مطلق است؛ یعنی هر زمان تحقّق یابد به ناچار نفس و رضایتی نیز وجود نخواهد داشت، اما گاه شخصی طیبِ نفس و رضایت ندارد، اما اِکراهی هم در میان نیست. 🔸️ مثلاً شخصی خیال می‌کند از جانبِ یک فردِ زورگو مجبور است تا خانه‌اش را بفروشد، و او هم می‌فروشد؛ در اینجا عنوانِ تحقّق ندارد، اما آن شخص، طیبِ نفس هم ندارد. 🔹️ به دیگر بیان، ، عامّ است و ، خاصّ. از این رو، حقیقتِ وابسته‌ی به وجودِ مُکرِه است؛ یعنی هم در واقعاً باید مُکرِهی باشد، و هم باید مُکرَه، علم به وجودِ مُکرِه داشته باشد؛ این گونه تحقّق می‌یابد. ✴️@fegh_osoul_rafiee
حضرت استاد بزرگوار آیت الله شیخ جواد مروی (دام ظلّه) در مورد دوران تحصیلشان می‌فرمودند: "ما در یک زمان‌هایی قبل از اذانِ صبح شرح شمسیّه و حاشیه درس می‌گرفتیم، [سپس] نماز صبح می‌خواندیم، [و] بعد از تعقیبات، بابِ رابعِ مغنی درس می‌گفتیم، و این گونه روز ما شروع می‌شد؛ تازه غبطه می‌خوردیم به گذشتگانِ خودمان." ✴️@fegh_osoul_rafiee
تنها زمانی از تبدیل به می‌شوند که برای رسیدن به آن‌ها بپردازیم...
اگر و نباشد شیّادان در قالبِ دین، دینی باقی نخواهند گذارد...
است که فهمِ از دین را ضابطه‌مند کرده و دربند می‌کشد تا به ذوقیّات و مکاشَفات و توهُّمات و خُرافات نکشد...
✅ ادامه‌ی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ✴️@fegh_osoul_rafiee
۵-تدریس‌فشرده‌حلقتین-رفیعی-ازص۲۶تاص۳۲-۱۴۰۳۱۰۰۶.mp3
13.72M
🎙 🔸️ 🔹️ 🔴 بر محور کتاب 🔺️ التنافي بين الأحكام الظاهرية 🔺️ وظيفة الأحكام الظاهرية 🔺️ التصويب بالنسبة إلى بعض الأحكام الظاهرية 🔺️ القضية الحقيقية و الخارجية للأحكام ✅ جلسه ۵ ⏰ ۷ دی ۱۴۰۳ ✴️@fegh_osoul_rafiee