eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
326 دنبال‌کننده
339 عکس
78 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور بارگذاری صوت تدریس، و مطالب مهم علم "فقه" و "اصول" است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 هل یُعتبَر فی الإكراه وجودُ حاملٍ على المُكرَه عليه؟ در (ج۲/ص۵۴٩) در توضیح فرمایش -که را "حمْلُ الغیر" می‌داند- می‌نویسد: سخن این است که آیا در معنا و مفهومِ حقیقی و عرفیِ ، وجودِ یک شخصی که حامِل (تحمیل‌کننده) و مُکرِه باشد مُعتبر است، یا مجرّدِ اعتقادِ مُکرَه به وجودِ مُکرِه (حتی اگر واقعاً مُکرِهی نبوده باشد) کافی است؟ 🔷️🔸️ ایشان در ادامه می‌فرماید: نسبت بین و ، عموم و خصوص مطلق است؛ یعنی هر زمان تحقّق یابد به ناچار نفس و رضایتی نیز وجود نخواهد داشت، اما گاه شخصی طیبِ نفس و رضایت ندارد، اما اِکراهی هم در میان نیست. 🔸️ مثلاً شخصی خیال می‌کند از جانبِ یک فردِ زورگو مجبور است تا خانه‌اش را بفروشد، و او هم می‌فروشد؛ در اینجا عنوانِ تحقّق ندارد، اما آن شخص، طیبِ نفس هم ندارد. 🔹️ به دیگر بیان، ، عامّ است و ، خاصّ. از این رو، حقیقتِ وابسته‌ی به وجودِ مُکرِه است؛ یعنی هم در واقعاً باید مُکرِهی باشد، و هم باید مُکرَه، علم به وجودِ مُکرِه داشته باشد؛ این گونه تحقّق می‌یابد. ✴️@fegh_osoul_rafiee
حضرت استاد بزرگوار آیت الله شیخ جواد مروی (دام ظلّه) در مورد دوران تحصیلشان می‌فرمودند: "ما در یک زمان‌هایی قبل از اذانِ صبح شرح شمسیّه و حاشیه درس می‌گرفتیم، [سپس] نماز صبح می‌خواندیم، [و] بعد از تعقیبات، بابِ رابعِ مغنی درس می‌گفتیم، و این گونه روز ما شروع می‌شد؛ تازه غبطه می‌خوردیم به گذشتگانِ خودمان." ✴️@fegh_osoul_rafiee
تنها زمانی از تبدیل به می‌شوند که برای رسیدن به آن‌ها بپردازیم...
اگر و نباشد شیّادان در قالبِ دین، دینی باقی نخواهند گذارد...
است که فهمِ از دین را ضابطه‌مند کرده و دربند می‌کشد تا به ذوقیّات و مکاشَفات و توهُّمات و خُرافات نکشد...
✅ ادامه‌ی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ✴️@fegh_osoul_rafiee
۵-تدریس‌فشرده‌حلقتین-رفیعی-ازص۲۶تاص۳۲-۱۴۰۳۱۰۰۶.mp3
13.72M
🎙 🔸️ 🔹️ 🔴 بر محور کتاب 🔺️ التنافي بين الأحكام الظاهرية 🔺️ وظيفة الأحكام الظاهرية 🔺️ التصويب بالنسبة إلى بعض الأحكام الظاهرية 🔺️ القضية الحقيقية و الخارجية للأحكام ✅ جلسه ۵ ⏰ ۷ دی ۱۴۰۳ ✴️@fegh_osoul_rafiee
امام خامنه‌ای (دام ظله الوارف) در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در مورد اهمّیّت برای باحثِ علومِ اسلامی می‌فرمایند: "عالمِ دین می‌خواهد معارفِ اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل... ؛ خوب باید بداند که چه جوری به دست بیاورد؛ این همان است؛ یعنی چگونگیِ استفاده از منابع؛ یعنی مِتُدِ استفاده‌ از منابع؛ این، است. این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می‌خوانید، و لو [مبحثِ] باشد، به شما این شیوه‌ی استنباط را یاد می‌دهد... ؛ شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. اگر این طریقه‌‌ی استنباط را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام شرعی] ارزش‌های اخلاقی را هم درست از کتاب و سنت استنباط می‌کنید. برای فراگیریِ معارفِ اسلامی لازم است." ✴️@fegh_osoul_rafiee
یکی از شاگردان حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی (رضوان الله علیه) نقل می‌کند: "در زمان حاج شیخ عبدالکریم حائری (رضوان الله علیه) روزی آیت الله گلپایگانی از وقت مقرَّر مقداری دیرتر به درسِ حاج شیخ تشریف آوردند. وقتی رسیدند معذرت‌خواهی کرده و گفته بودند: کودک پنج‌ساله‌ای داشتم که در حوضِ خانه دچارِ خفگی شده بود، و من مشغول تجهیز و کفْن و دفْن بودم." ✴️ @fegh_osoul_rafiee
آیت الله امینی (رضوان الله علیه) در خاطرات خود از آیت الله شهید مطهری (رضوان الله علیه) نقل می‌کند: "کتب و دروس ادبیاتِ زبانِ عربی را ناقص و نیازمند به تغییر بنیادین می‌دانست، چون طلّاب پس از سال‌ها درس و تدریسِ کتبِ موجود گر چه با قواعد کلّیِ و زبان عربی آشنا می‌شوند، ولی از مكالمه به زبان عربی و نوشتن و خواندن عربیِ فصیح ناتوان‌اند، و این نقص بزرگی است که باید اصلاح می‌شد." ✴️@fegh_osoul_rafiee
⚠️ قدرت بر و متون و منابعِ عربی، حداقلِّ یک ابزارِ مهمّ و کاربردی برای است.
🔴 این روز‌ها -بر خلاف میل باطنی‌ام- از برخی دوستانِ طلبه‌‌ام امتحانِ شفاهی گرفتم؛ و برخی دوستان طلبه‌ام (البته واقعاً برخی) ابداً خوب نبود، بد بود... ✅ منِ طلبه حاضرم کمکشان کنم...