#محقق_خویی
#مصباح_الفقاهة
#کتاب_البیع
#چکیدهی_مباحث
#شروط_المتعاقدین
#اِکراه
📖 هل یُعتبَر فی الإكراه وجودُ حاملٍ على المُكرَه عليه؟
✅ #محقق_خویی در #مصباح_الفقاهة (ج۲/ص۵۴٩) در توضیح فرمایش #شیخ_انصاری -که #اِکراه را "حمْلُ الغیر" میداند- مینویسد: سخن این است که آیا در معنا و مفهومِ حقیقی و عرفیِ #اِکراه، وجودِ یک شخصی که حامِل (تحمیلکننده) و مُکرِه باشد مُعتبر است، یا مجرّدِ اعتقادِ مُکرَه به وجودِ مُکرِه (حتی اگر واقعاً مُکرِهی نبوده باشد) کافی است؟
🔷️🔸️ ایشان در ادامه میفرماید: نسبت بین #اِکراه و #عدم_طیب_نفس، عموم و خصوص مطلق است؛ یعنی هر زمان #اِکراه تحقّق یابد به ناچار #طیب نفس و رضایتی نیز وجود نخواهد داشت، اما گاه شخصی طیبِ نفس و رضایت ندارد، اما اِکراهی هم در میان نیست.
🔸️ مثلاً شخصی خیال میکند از جانبِ یک فردِ زورگو مجبور است تا خانهاش را بفروشد، و او هم میفروشد؛ در اینجا عنوانِ #اِکراه تحقّق ندارد، اما آن شخص، طیبِ نفس هم ندارد.
🔹️ به دیگر بیان، #عدم_طیب_نفس، عامّ است و #اِکراه، خاصّ.
از این رو، حقیقتِ #اِکراه وابستهی به وجودِ مُکرِه است؛ یعنی هم در واقعاً باید مُکرِهی باشد، و هم باید مُکرَه، علم به وجودِ مُکرِه داشته باشد؛ این گونه #اِکراه تحقّق مییابد.
✴️@fegh_osoul_rafiee
حضرت استاد بزرگوار آیت الله شیخ جواد مروی (دام ظلّه) در مورد دوران تحصیلشان میفرمودند:
"ما در یک زمانهایی قبل از اذانِ صبح شرح شمسیّه و حاشیه درس میگرفتیم، [سپس] نماز صبح میخواندیم، [و] بعد از تعقیبات، بابِ رابعِ مغنی درس میگفتیم، و این گونه روز ما شروع میشد؛ تازه غبطه میخوردیم به گذشتگانِ خودمان."
✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ #اهدافِ_بلند تنها زمانی از #آرزوهای_تخیّلی تبدیل به #اهدافِ_واقعی میشوند که برای رسیدن به آنها #هزینههای_واقعیِ بپردازیم...
✅ ادامهی #تدریس_فشرده #الحلقتَیْن 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#تدریس_فشرده
#الحلقتَیْن
#الحلقة_الثانية
#الحلقة_الثالثة
✴️@fegh_osoul_rafiee
۵-تدریسفشردهحلقتین-رفیعی-ازص۲۶تاص۳۲-۱۴۰۳۱۰۰۶.mp3
13.72M
🎙 #تدریس_فشرده_حلقَتَیْن
🔸️#الحلقة_الثالثة
🔹️#الحلقة_الثانية
#جلسه_پنجم_حلقتین
🔴 بر محور کتاب #الحلقة_الثالثة
🔺️ التنافي بين الأحكام الظاهرية
🔺️ وظيفة الأحكام الظاهرية
🔺️ التصويب بالنسبة إلى بعض الأحكام الظاهرية
🔺️ القضية الحقيقية و الخارجية للأحكام
✅ جلسه ۵
⏰ ۷ دی ۱۴۰۳
✴️@fegh_osoul_rafiee
امام خامنهای (دام ظله الوارف) در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در مورد اهمّیّت #اجتهاد برای باحثِ علومِ اسلامی میفرمایند:
"عالمِ دین میخواهد معارفِ اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل... ؛ خوب باید بداند که چه جوری به دست بیاورد؛ این همان #اجتهاد است؛ #اجتهاد یعنی چگونگیِ استفاده از منابع؛ یعنی مِتُدِ استفاده از منابع؛ این، #اجتهاد است.
این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید #تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما میخوانید، و لو [مبحثِ] #طهارت باشد، به شما این شیوهی استنباط را یاد میدهد... ؛ شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید.
اگر این طریقهی استنباط را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام شرعی] ارزشهای اخلاقی را هم درست از کتاب و سنت استنباط میکنید.
برای فراگیریِ معارفِ اسلامی #اجتهاد لازم است."
✴️@fegh_osoul_rafiee
یکی از شاگردان حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی (رضوان الله علیه) نقل میکند:
"در زمان حاج شیخ عبدالکریم حائری (رضوان الله علیه) روزی آیت الله گلپایگانی از وقت مقرَّر مقداری دیرتر به درسِ حاج شیخ تشریف آوردند. وقتی رسیدند معذرتخواهی کرده و گفته بودند: کودک پنجسالهای داشتم که در حوضِ خانه دچارِ خفگی شده بود، و من مشغول تجهیز و کفْن و دفْن بودم."
✴️ @fegh_osoul_rafiee
آیت الله امینی (رضوان الله علیه) در خاطرات خود از آیت الله شهید مطهری (رضوان الله علیه) نقل میکند:
"کتب و دروس ادبیاتِ زبانِ عربی را ناقص و نیازمند به تغییر بنیادین میدانست، چون طلّاب پس از سالها درس و تدریسِ کتبِ موجود گر چه با قواعد کلّیِ #صرف و #نحو زبان عربی آشنا میشوند، ولی از مكالمه به زبان عربی و نوشتن و خواندن عربیِ فصیح ناتواناند، و این نقص بزرگی است که باید اصلاح میشد."
✴️@fegh_osoul_rafiee
⚠️ قدرت بر #متن_خوانی و #متنفهمیِ متون و منابعِ عربی، حداقلِّ یک ابزارِ مهمّ و کاربردی برای #طلبه است.
🔴 این روزها -بر خلاف میل باطنیام- از برخی دوستانِ طلبهام امتحانِ شفاهی گرفتم؛ #متن_خوانی و #متنفهمیِ برخی دوستان طلبهام (البته واقعاً برخی) ابداً خوب نبود، بد بود...
✅ منِ طلبه حاضرم کمکشان کنم...