✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻شرطیسازی اقتصاد به سیاست، خیانت به اقتصاد است
🔸بر اثر شیوع کرونا تجارت در دنیا تعطیل شد و هنوز هم به حالت عادی بازنگشته است. تجار، قدرت رفت و آمد در فضای بینالمللی ندارند و نمیتوانند کالا بخرند و بفروشند. ۸۸ کشور دنیا در اردیبهشت ماه از این ماجرا احساس خطر و اعلام کردند صادرات مواد غذاییمان را متوقف میکنیم.
🔸یک ماه بعد بود که هندوستان (رتبه دوم) و پاکستان(رتبه هفتم) که از بزرگترین تولیدکنندگان مواد غذایی دنیا هستند اعلام کردند صادرات برنج را متوقف میکنند.
🔸پوتین اعلام کرد که امسال ۶ میلیون تن کمتر ذرت صادر میکند. تجارت، علیالخصوص تجارت مواد غذایی در دنیا نیمه تعطیل شد.
🔸بیانیه مشترکی را مدیرکلهای IMF و WTO و FAO شخصاً منتشر کردند، یعنی به نظر نمیآمد سازمانی باشد، که در نتیجه رکود کرونایی، ما نگران بروز کمبودهای شدید غذایی در دنیا هستیم.
🔸 در کشور ما برخی از اساتید اقتصادی دلسوز از همان موقع گفتند که امسال سال پربارانی داریم و باید در زمینهای کشاورزی و خصوصا در زمینهای غرب کشور که پروژههای وسیع آبرسانی صورت گرفته کشت صورت بگیرد.
🔸 در عین حالی که تمام این انذارها داده شد، آقای عیسی کلانتری اعلام کرد: سرپرست وزارت جهاد کشاورزی را متقاعد کردیم که بحران آبی داریم و امسال باید کشت را کاهش دهیم.
🔸به این بهانه که کمآبی داریم. در حالی که همه کارشناسان میگویند امسال سال پرآبی داریم. در شهرها و روستاهای گیلان بنر نصب کردند که امسال برنج کشت نکنید.
🔸البته الحمدالله مردم گیلان به حرفشان توجه نکردند. نتایج این اتفاقات را در قیمت برنج، گوشت مرغ، گوشت قرمز و مواد غذایی بهطور واضح میبینیم.
🎙گفت وگو با: دکتر حمیدرضا مقصودی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کرونا #دولت #اقتصاد
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2990
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
💠 #بزرگداشت_علامه_طباطبایی
☑️ مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند؛ مراسم بزرگداشت حضرت علامه طباطبایی (ره)
❇️ با حضور اساتید محترم: آیت الله غلامرضا #فیاضی و آیت الله سید یدالله #یزدانپناه
🕢 زمان: شنبه 24 آبان ماه مصادف با روز بزرگداشت علامه طباطبایی؛ ساعت 7:30 الی 9 صبح
🔘 توضیح: مراسم با حضور تعداد محدودی از طلاب #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی با رعایت نکات بهداشتی برگزار خواهد شد؛ و امکان حضور مجازی نیز فراهم است.
🌐 لینک شرکت مجازی در همایش:
https://b2n.ir/452241
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
✅اختصاصی 📱# لایو 🔻موضوع: نقدر رویکرد روششناسانه دکتر فیرحی 🎙دکتر ذبیح الله نعیمیان ➕فکرت ⬅️پنج
یادداشت ویژه《روزنه》به مناسبت درگذشت مرحوم شیخ داوود #فیرحی_زنجانی با عنوان در سودای قرائت مدرن از فقه و اندیشه سیاسی اسلامی، را در کانال روزنه مطالعه کنید:
@rozaneebefarda
بخشی از این یادداشت:
🔹جناب آقای شیخ داوود فیرحی زنجانی، دانش آموخته حوزه و همزمان دانش آموخته دانشگاه بود. او به عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهش در زمینه علوم سیاسی اشتغال داشت و از نظر سیاسی به گرایشات اصلاحطلبانه و اعتدالی شناخته میشد.
🔹آقای فیرحی در کنار #سیدجواد_طباطبایی به عنوان قوه عاقله جریان رسانهای اعتدال، خاصه در نشریه #سیاست_نامه قوچانی، نقش ایفا میکرد و همزمان در انجمن علوم سیاسی حوزه نیز سالها به طرح بحث مشغول بود.
دلدادگی مرحوم فیرحی به پدر معنوی #خرده_جریان_اعتدال، یعنی مرحوم هاشمی رفسنجانی شاخصه مهم زندگی سیاسی وی بود. او در یادداشتی اختصاصی و در تعابیری مبالغهآمیز، شخصیت هاشمی رفسنجانی را بینظیر و جاذب اضداد دانسته و فعالیتهای وی در اواخر عمر برای تأسیس یک شورا (موسوم به شورای عالی آزاداندیشی دینی) را «آواز قو» نامید و در پایان یادداشت؛ با تشبیه آن مرحوم به «قو» در رثای آن مرحوم، اینچنین به مغازله و مرثیه خوانی پرداخت:
شنيدم كه چون قوي زيبا بميرد
فريبنده زاد و فريبا بميرد...(مردمسالاری آنلاین/29بهمن1395)
🔹بخش اساسی از پروژه فکری فیرحی، ارائه #تأویلهای_دموکراتیک_و_مدرن_از_دین بود. البته وی بدون در نظر گرفتن تفاوت بنیادین دین(به عنوان امر الهی) و دموکراسی(به عنوان مفهوم غیردینی و بشری) و بدون التفات به مفهوم متعالی #مردم_سالاری_دینی، پرونده خود را «برجستهسازی وجوه دموکراتیک نصوص دینی» مینامد:
«نوشتههای بعدی من از کتاب دو جلدی «فقه و سیاست» شروع میشود و بعد از آن کتاب «حکمرانی حزبی» است و پس از آن هم کاری است که راجع به قانون است و هماکنون درحال انجام آن هستم. در این کتابها کوشش میکنم تا وجوه دموکراتیکی که هم در دانش ما و هم بهخصوص در نصوص دینی ماست را #برجسته کنم.»
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📣 هم اکنون پخش لایو نقد رویکردشناسانه دکتر فیرحی کانال فکرت با دکتر ذبیحالله نعیمیان از اینستاگرام
🔗https://www.instagram.com/fekratnet/live/
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻ملاصدرا فلسفه سیاسی دارد
🔹اساسا من معتقد نیستم که ملاصدرا صرفا یک کار علمی الهیاتی انجام داده باشد و تمام دغدغه وی این باشد که به مسائل الهیاتی بپردازد – که به آن هم پرداخته است - بلکه این مساله مخالف تصریحات ملاصدرا از فلسفه در آغاز مجموعه عظیم اسفار اربعه است.
🔹در آنجا ملاصدرا این انتظار را مطرح میکند که حکمت به نظام معاش و نظام معاد انسان هر دو باید بپردازد.
✍️نویسنده: دکتر شریف لکزایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #ملاصدرا #سیاست
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3022
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻ملاصدرا فلسفه سیاسی دارد
🔹استاد خسروپناه برخلاف برخی دیگر از محققان بهخوبی میان فلسفه سیاسی و فلسفه سیاست تمایز میگذارد اما در نگاه تفصیلی به فلسفه سیاسی به نظر میرسد تفاوتی میان فلسفه سیاسی و فلسفه سیاست قرار نداده است.
🔹آنچه از گذشته در موضوع فلسفه سیاسی به اصطلاح کلاسیک مورد توجه بوده و از سوی ملاصدرا هم تفصیل و بسط یافته موضوع سعادت بوده است که به نظرم ملاصدرا در این مورد توجه خوبی به بحث داشته است.
🔹گذشته از این البته نباید توقع داشت که ملاصدرا مانند امروز موضوعاتی مانند قدرت را مورد تحلیل و بررسی قرار داده باشد. اتفاقا مفهوم قدرت ازجمله مسائلی است که به لحاظ کلامی و فلسفی در آرا و آثار ملاصدرا و دیگر متفکران مورد توجه قرار گرفته است اما طبیعی است که وارد مباحث مفهومی در این زمینه نشده است.
🔹اگرچه نگارنده در کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتألهین تلاش کرده است برخی از ابعاد این مساله را بازنمایی و بر آن تاکید کند. از این رو به نظرم صرفا بحثی در حوزه قدرت فلسفی صورت نگرفته است بلکه از این مباحث پلی به قدرت سیاسی زده شده است.
🔹 ممکن است خواننده بگوید این مقدار کافی نیست که طبیعتا باید بیشتر به آن پرداخت و باید ابعاد آن شکافته شود. ما تازه در آغاز این راه هستیم و البته چنین نقدهایی میتواند به پیشبرد بحثها کمک کند.
✍️نویسنده: دکتر شریف لکزایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #ملاصدرا #سیاست
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3022
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻همه چیز درباره سید کمال حیدری
🔸مهمترین پروژهای که سید کمال طی پنج سال گذشته در پیش گرفته و کوشش کرده که با آن، شناخته شود، طرح «اصلاح فهم دینی» است که در سایت خود باب عنوان «حرکت بزرگ اصلاحی» از آن یاد میکند.
🔸او بدین نتیجه رسیده که همچون غرب، ما نیز برای پیشرفت جامعه، باید از «اصلاحات دینی» به سبک مارتین لوتر آغاز کنیم.
🔸بدین ترتیب وی از نقد وهابیت به سمت نقد میراث روایی و فقهی شیعه تغییر مسیر داد و تدریجا به سمت نقد صریح اغلب فقهای شیعه و متهم کردن آنها به بسترسازی برای «سلفیگری شیعی» پیش رفت.
✍️نویسنده: علیاشرف فتحی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اصلاح #فهم #دین #اسلام
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3024
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻همه چیز درباره سید کمال حیدری
🔸اساس پروژه «اصلاح فهم دینی» مورد نظر سید کمال بر نفی و نقد دو محور میچرخد: عقلانیت روایی و فقهی شیعه.
🔸وی ۱۶ آذر ۹۲ در درس خارح خود گفته بود: «به کرّات گفتهام و باز هم تکرار خواهم کرد که تفکر حاکم بر اندیشۀ شیعى در حال حاضر –به استثناى فقه اصغر – تفکر اخبارى است.
🔸در تفسیر، عقائد، تاریخ، تعامل با دیگران و کلیۀ بخشهاى معرفت دینى، مکتب اخبارى به شکلهای گوناگون همچنان حاکم است»
🔸به باور سید کمال، وجود تعداد زیادی از روایات جعلی در میراث روایی شیعه و سنی سبب شد که عقلانیت موجود در جهان اسلام، نه عقلانیت قرآنی، بلکه عقلانیت روایی باشد.
🔸از نگاه وی اسلام در اثر این عقلانیت روایی، تبدیل به یک افیون ضد عقلانیت و سبب عقبماندگی مسلمین شده است.
🔸سید کمال معتقد است فرهنگ دینی حاکم بر اهل سنت متأثر از صحیح مسلم و بخاری و فرهنگ حاکم بر شیعیان متأثر از بحارالانوار است و ما باید تأثیرات بحارالانوار و نحوه دسترسی علامه مجلسی به منابع بحار را بررسی کنیم.
🔸 وی از «وهابیت شیعی» سخن میگوید و همه را از رشد افراطگرایی شیعی برحذر میدارد.
✍️نویسنده: علیاشرف فتحی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اصلاح #فهم #دین #اسلام
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3024
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻با حاکمشدن نسبیگرایی آزادی منتفی میشود
🔹آنچه غربیها از آن به Subjectivism یا «اصالت فاعل شناسای انسانی» تعبیر میکنند. عقلانیت خودبنیاد بهمعنای «عقل استدلالگر» نیست. بین rationality و reason فرق است.
🔹عقل استدلالگر -عقلی که با آن منطق و ریاضیات شکل میگیرد- را ما مسلمانان هم قبول داریم. عقلانیت خودبنیاد یعنی آن منبع معرفتی که نسبت به وحی و منابع معرفتی دینی، بشرطلا باشد.
🔹یعنی اینکه من میخواهم از عقل یا تجربه یا عرفی که با وحی یا منابع دینی پیوند برقرار نکند، حقایق را بفهمم. این عقلانیت خودبنیاد است.
✍️نویسنده: دکتر عبدالحسین خسروپناه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نسبی_گرایی #نسبیت #آزادی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2966
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻با حاکمشدن نسبیگرایی آزادی منتفی میشود
🔹امروزه یکی از مهمترین اهداف رسانهها ایجاد یک تصویر غلط از مسلمانان است. رسانه آنقدر قوی ساختار ذهنی انسانها را عوض میکند که کسی باور نمیکند مسلمانها اهل محبت باشند. لذا چراییکنشی اسلامستیزی در غرب، رسانه مدرن است.
🔹اگر بخواهیم با این دو چرایی بینشی و کنشی مقابله کنیم هرکدام ابزار خود را میخواهد. در مقابله با چرایی بینشی باید از عقلانیت الهی در برابر عقلانیت خودبنیاد و ابزاری و نسبیگرایانه استفاده کنیم.
🔹از عقلانیتی که با آسمان پیوند برقرار میکند و زمین و آسمان و ملک و ملکوت را با هم پیوند میزند. برای مقابله با چراییکنشی هم ما باید از رسانه استفاده کنیم.
🔹 یعنی اینجا باید مسلمانان جهان اعم از مالزی، اندونزی، عربستان، عراق، لبنان، مصر، کشورهای آفریقایی و ترکیه که یک فعالیت مهم رسانهای دارند و سایر کشورهای اسلامی و… باید بیایند و با رسانه، اسلامِ دارای عشق و محبت و عقلانیت را به دنیا معرفی کنند و اجازه ندهند این رسانه، اسلام معکوس و نادرستی را در ذهنها ایجاد کند.
🔹امیدوارم با وحدت و بصیرتی که بین مسلمانان اتفاق میافتد و اخوت و محبتی که پدید میآید بتوانیم در برابر این اسلامستیزی با منطق و اخلاق بایستیم و اسلام ناب را به دنیا معرفی کنیم.
✍️نویسنده: دکتر عبدالحسین خسروپناه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نسبی_گرایی #نسبیت #آزادی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2966
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻استفاده از ستاره ها در الگوسازی
💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔘مدیر موسسه فرهنگی رسانه ای شناخت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
بازخوانی رویکرد روششناسی دکتر فیرحی
دکتر ذبیحالله نعیمیان
استاد حوزه و دانشگاه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
نقد و بررسی روش شناسی دکتر فیرحی - استاد نعیمیان.mp3
19.93M
بازخوانی رویکرد روششناسی دکتر فیرحی
دکتر ذبیحالله نعیمیان
استاد حوزه و دانشگاه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
🔻(شماره یازدهم)
🔹امسال اگرچه بیماری کرونا موجب شد تا برخی مراسم و مناسک عاشورایی کمرنگ باشد، اما از طرف دیگر اندیشمندان، اساتید و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی و برخی نویسندگان و سخنرانان را بیش از پیش به تکاپو انداخت. تا جایی که تعداد سخنرانیها، یادداشتها و مصاحبههای ایشان، در دهه اول محرم امسال بسیار حجم بالایی داشت. از این رو، در این شماره و شماره بعدی دیدهبان اندیشه، به بررسی مهمترین و پرتکرارترین موضوعات و محورهای این سیل عظیم اندیشهای خواهیم پرداخت.
لینک دانلود از سایت:
🌐http://fekrat.net/?p=3056
لینک شماره دهم:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2458
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دیدهبان شماره 11-compressed.pdf
5.79M
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
🔻(شماره یازدهم)
🔹امسال اگرچه بیماری کرونا موجب شد تا برخی مراسم و مناسک عاشورایی کمرنگ باشد، اما از طرف دیگر اندیشمندان، اساتید و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی و برخی نویسندگان و سخنرانان را بیش از پیش به تکاپو انداخت. تا جایی که تعداد سخنرانیها، یادداشتها و مصاحبههای ایشان، در دهه اول محرم امسال بسیار حجم بالایی داشت. از این رو، در این شماره و شماره بعدی دیدهبان اندیشه، به بررسی مهمترین و پرتکرارترین موضوعات و محورهای این سیل عظیم اندیشهای خواهیم پرداخت.
لینک دانلود از سایت:
🌐http://fekrat.net/?p=3056
لینک شماره دهم:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2458
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فکرت
📍 #اختصاصی 📰 #نشریه ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
بخش 1/1
امسال بهطور کلی سه محور اصلی از فرهنگ عاشورا مورد نظر سخنرانان و نویسندگان قرار گرفته است:
محور نخست: قاعدهمندی یا استثناء بودن قیام عاشورا
یکی از مباحثی که نسبت به واقعه عاشورا محل نزاع بین برخی نویسندگان بوده، قاعدهمند بودن این حرکت است. با ضابطهمند بودن آن، امکان الگوبرداری در زمانهای دیگر نیز وجود خواهد داشت و در شرایط مشابه میتوان آنرا به کار گرفت. در محرم امسال نیز این بحث در دو لایه مطرح شده است:
الف) لایه اول: خاص بودن یا نبودن واقعه عاشورا
در این لایه از مباحث، تقابلی بین برخی فعالان ژورنالیست وجود دارد.
سروش دباغ و محمد سروش محلاتی، با تأکید بر خاص بودن واقعه عاشورا مدعیاند که عاشورا یک واقعه منحصر به فرد بوده و نمیتوان از آن قانون و الگویی جامع استنتاج کرد تا برای زمانهای دیگر مفید باشد. حرکت امام حسین(ع) به نظر این شبهروشنفکران، تحت شرایط خاص زمانی سال ۶۱ هجری، شکل گرفته است و لذا یک رخداد تاریخی بوده و نمیتوان از آن الگو برداشت. اما اکثر صاحبنظران که تعداد آنها به مراتب بیش از نظر فوق است، به امکان الگوبرداری از واقعه عاشورا برای امروز جامعه بشری، معتقدند.
در بین افراد حاضر در این گروه، صاحبنظرانی چون عبدالحسین خسروپناه، احمد رهدار، بیژن عبدالکریمی، داوود فیرحی و محمد عندلیبی وجود دارد. در ادامه به طور تفصیل نظرات فوق طرح و بررسی خواهد شد. بدیهی است دیدگاه اول، با هدف و رسالت قیام امام حسین(ع) و با منطق عقلانیت امامت و ولایت ناسازگار است. این قبیل برداشتها و ادعاها، باب عبرتآموزی را مُنسد میسازد و در واقع تلاشی در جهت به تساهل کشاندن جامعه شیعی قلمداد میشود.
لینک دانلود:
https://eitaa.com/fekrat_net/2571
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فکرت
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442 بخش 1/1 امسال به
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
بخش 1/2
ب) لایه دوم: درسهای عاشورایی
بعد از مسئلهی الگوگیری از واقعه عاشورا، مسئله بعدی، بحث درباره درسی است که از این رخداد بزرگ در تاریخ تشیع میتوان آموخت.
برخی صاحبنظران چون عبدالحسین خسروپناه، محسن فقیهی، اصغر طاهرزاده و احمد واعظی، ازقیام عاشورا، مفاهیم متعالی چون روحیه انقلابی و استکبارستیزی را استخراج کرده و مخاطب امروز اباعبدالله الحسین (ع) را به سمت مبارزه با استکبارگران واقعی جهان امروز سوق میدهند.
برخی دیگر چون احمد رهدار و غلامرضاظریفیان نیز عاشورا را برای معنابخشی به زندگی پوچگرای بشر مدرن حیاتی دانسته و معتقدند که این قیام میتواند پاسخ بسیاری از سؤالات بشر درمانده امروز را، ارائه دهد. این تحلیلهای تئوریک و نظری از سوی جریان گفتمان انقلاب اسلامی مطرح میشود که برپایه قرائت اصیل از عاشورا و در یک سنت تاریخی شکل گرفته و امتداد دارد.
اما از سوی دیگر افرادی چون ناصر مهدوی، داوود فیرحی و مهراب صادقنیا برخلاف دسته قبل، از عاشورا اعتراض علیه حاکمیت را برداشت کرده و سعی دارند تا مخاطبان را نسبت به «هر حکومتی» قبل از ظهور، بدبین کنند. گروهی دیگر از همین افراد همچون علی زمانیان، بیژن عبدالکریمی، محمد حسین بادامچی و رحیم نوبهار نیز بر عنصر انتخابگری، آزادی و دموکراسی تأکید کرده و معتقدند که امام حسین(ع) به منظور ترویج آزادی و دموکراسی در جامعه قیام کردهاند.
لینک دانلود:
https://eitaa.com/fekrat_net/2571
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
بخش 2/1
محور دوم: ماهیت قیام عاشورا
در مورد ماهیت قیام عاشورا همواره اختلاف نظرهای گوناگونی وجود داشته است؛ ولی امسال به صورت ویژه بحثهای زیادی در مورد آن صورت گرفت که باید هوشیار بود. در این بین میتوان دو گروه از نظرات مختلف را از یکدیگر تفکیک کرد:
الف) دینی بودن ماهیت قیام عاشورا
آیتالله جوادی آملی با بصیرت کامل نسبت به وجود شبهات در این زمینه، سخنرانیهای محرم امسال خود را حول این محور قرار داده تا اثبات کند که قیام امام حسین(ع) در ادامه قیام انبیاء بوده و نزاع امام حسین(ع) با یزید بهخاطر عدم دینداری یزید و کم رنگ شدن دین در جامعه اسلامی بوده است. البته صاحب نظران دیگری نیز همچون سید مهدی میرباقری و محمد قائممقامی هم به تشریح این مسأله پرداختهاند.
ب) دینی نبودن ماهیت قیام عاشورا
برخلاف گروه اول، برخی شبهروشنفکران بیان میکنند که نزاع امام با یزید، بهخاطر شرابخواری و عدم دینداری او نبوده است؛ بلکه این قیام ماهیت دیگری دارد. در بین افراد حاضر در این گروه نیز، دو دیدگاه کلّی وجود دارد:
برخی مانند داوود فیرحی، ناصر نقویان ناصر مهدوی سعی دارند تا از این قیام چهرهای سیاسی و اجتماعی نشان دهند. به بیان دیگر به نظر این افراد، از آنجایی که مسأله «عدالت اجتماعی» در آن جامعه رعایت نمیشد و مردم آزادی بیان نداشتند، امام اقدام به قیام علیه حاکمیت کرده است و انگار اهداف متعالی و دینی حضرت، تقلیل یافتهاند.
لینک دانلود:
https://eitaa.com/fekrat_net/2571
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
بخش 2/2
برخی دیگر همچون ابوالقاسم فنایی، محمد سروش محلاتی، سروش دباغ و مهراب صادقنیا نیز معتقدند که ماهیت قیام عاشورا اخلاقی بوده است. یعنی چون امام حسین(ع) افول اخلاق را در جامعه مشاهده کرد، اقدام به قیام کرد.
تقلیلگرایی دین به اخلاق و گاه معنویت سکولار، خطی است که پس از مصطفی ملکیان، در برخی اساتید دانشگاههایی چون مفید و ادیان و مذاهب در قم و برخی مراکز و انتشارات و دانشگاههای تهران، به چشم میخورد.
یکی دیگر از حوزههایی که امسال به صورت پررنگ مورد توجه گرفت، الفاظ و عباراتی است که در واقعه عاشورا به چشم میخورد. از بین این عبارات، شاید بتوان عبارت معروف امام حسین(ع) خطاب به سپاه دشمن « اِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دینٌ، وَ کُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ، فَکُونُوا اَحْراراً فی دُنْیاکُمْ» را به عنوان پرتکرارترین عبارت مطرح شده در بین پیامهای محرّمی امسال دانست.
افرادی چون محمد سروش محلاتی، ابوالقاسم فنایی و سروش دباغ، با استناد به این عبارت سعی در تحریف آن در جهت برتری اخلاق بر دین داشته و کل واقعه عاشورا را یک واقعه اخلاقی و شبه عرفانی (نه یک قیام بر پایه عدالتخواهیِ دینمحور و سیاسی) توصیف میکنند؛ اما این تحلیل در واقع تفسیری سکولار از قیام حسینی است که در لفافه ادبیات شبه عرفانی مستور میشود و نگاه جامع و هوشمندانه به مسأله ندارد.
لینک دانلود:
https://eitaa.com/fekrat_net/2571
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فکرت
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442 بخش 2/2 برخی دیگر
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
بخش 3/1
محور سوم: هدف قیام عاشورا
تعیین هدف قیام عاشورا، یکی دیگر از محورهای پر تکرار در این شماره از دیدهبان است. در مورد هدف قیام امام حسین(ع) نیز روشنفکرنمایان تلاش میکنند که در مقابل قرائت اصلی حسینی از جریان عاشورا، قرائتهای خود را ارائه دهند و بهوسیله ابزار ژورنالیستی که در اختیار گرفتهاند، قرائتهای خود را بر قرائت رسمی شیعه تحمیل کنند؛ گرچه این قرائت در ساختار خود، سستیها و نقصها و حتی نقضهای تاریخی جدی دارد.
۱ـ تفسیر اصلی و متقنی که برگرفته از حدیثی از حضرت سیدالشهداست و در گفتار اساتیدی چون سید مهدی میرباقری و آیهالله جوادی نیز بدان اشارات فراوانی رفته است و هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا را ظلمستیزی و اصلاح بدعتها و تحریفاتی که در سنت پیغامبر مکرم(ص) و دین میداند. همین جریان در ادامه به هدف حاکمیتی و سیاسی حضرت نیز معطوف است و دین،سیاست، اخلاق و معنویت را در راستای هدایت و معرفت میداند.
لینک دانلود:
https://eitaa.com/fekrat_net/2571
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
بخش 3/2
۲ـ خط روشنفکری، به بهانه نواندیشی و روشنفکری دینی، تلاش میکنند که قیام اباعبداللهالحسین را به یکی از اهداف ایشان یا حتی هدف دیگری که مدِنظر خودشان است، تقلیل دهند یا حتی در این قیام «تحریف روایت» شکل دهند.
پروژه «تقلیلگرایی» و «تحریف» و «تفسیر مطابق مذاق سکولارهای مدرن» در این راستا قابل ذکر است که توسط برخی مدعیان روشنفکری و تاریخ و تفسیر عاشورا در این ایام محرم و صفر، انجام شد. مجموعاً این خط چند قرائت ذیل را از قیام عاشورا داشت:
الف) افرادی چون حسن اسلامیاردکانی و محسن حساممظاهری، تشکیل حکومت و اهداف سیاسی را در اهداف عاشورا پررنگ میکنند.
ب) مرتضی جوادی آملی، تفسیر علمی و اجتماعی از هدف عاشورا را برجسته کرده است.
ج) عدهای از مروجان دین نوین جهانی و معنویت فرادینی و اخلاق فرادینی، هدف عاشورا را احیای اخلاق اسلامی یا حتی اخلاق فرادینی و انسانی میدانند و منکر ظلمستیزی ایشان هستند.
د) عدهای نیز در جامعه، احیای عدالت را هدف صرف عاشورا میدانند.
ه) عدهای دیگر از روشنفکران غربزده، جمهوریخواهی و مردمداری را هدف اصلی قیام عاشورا میدانند.
لینک دانلود:
https://eitaa.com/fekrat_net/2571
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📋#یادداشت
🔻رویای آمریکایی در سینمای هالیوود
🔸سال ۱۹۶۸ در جهان غرب اتفاقاتی افتاد که خیلیها آن را آغاز دوران پستمدرنیسم میدانند.
🔸در آلمان که کشور فلاسفه است، شورشهایی از جانب جوانان و دانشجویان شکل گرفت و در فرانسه که سکوی نمایش غرب بهحساب میآید، همین نوع اتفاقات با بسامدی شاید بالاتر رخ دادند.
🔸در آمریکا هم هیپیها و گروههای مختلف ضدجنگ ویتنام، اجتماعی در شهر شیکاگو ترتیب دادند که در نوع خود بیسابقه بود. از همان روز و روزگار بود که دیوارهای آرمانشهر سرمایهداری ترک خورد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #هالیوود #آمریکا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3041
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻رویای آمریکایی در سینمای هالیوود
🔸رویای آمریکایی در سینمای هالیوود
ریشههای رویای آمریکایی را چنانکه خود آمریکاییها توصیف میکنند، باید در دوران پیش از کشف این قاره جستوجو کرد.
🔸سودای خوشبختی یکشبه و بدون زحمت یا بدون صلاحیت، چیزی است که در جوامع مختلف بشری، یکی از مسکنهای روحی برای افراد محروم است، اما اروپاییانی که اکثرشان مسیحیان پیوریتن (فرقهای از پروتستانیسم) بودند، توانستند در قاره تازه کشفشده آمریکا، جلوهای برای تحقق این رویا پیدا کنند.
🔸گابریل گارسیا مارکز، نویسنده معروف کلمبیایی، در نطق جایزه نوبل ادبیاش میگوید که آمریکا کشف نشد، بلکه خلق شد. اول به رویا درآمد و بعد برای تحقق آن رویا، سرزمینی پیدا شد. عصارهای از توضیح این وضع را میتوان در عبارت «جویندگان طلا» یافت؛ چیزی که در ادامه به جویندگان نفت و کمکم به سارقان بانک و در آخر به بورسبازان والاستریت تغییر شکل داد.
🔸رویای آمریکایی در اعلامیه استقلال این کشور هم مورد اشاره قرار گرفت و مهمترین عنصر هویتبخش ملی برای ایالاتمتحده بود؛ چیزی که درونمایهای مردانه، پیوریتن و سفیدپوست داشت. با خلق سینما بهترین ابزار برای تبلیغ و ترویج رویای آمریکایی بهوجود آمد و اوج گرفتن آن با فیلم همشهری کین بود؛ هرچند حدود ۲۰ سال بعد از این فیلم، باور به رویای آمریکایی کمکم رو به افول گذاشت و در قرن ۲۱ تقریبا چیزی از آن باقی نمانده بود.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #هالیوود #آمریکا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3041
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻دوگانگی رادیکال و رویکرد ضدساختار
🔹رسانههای آمریکایی تابعی از معادله سیاست در روند رقابت «نخبگان قدرت» بوده است.
🔹رسانههای آمریکایی اگرچه دارای ویژگی حرفهای تمامعیار هستند، اما تمامی رسانهها بر ضرورت توجه به منافع ملی و منافع جناحی تاکید دارند. ساختار موازنه و کنترل در ایالاتمتحده میتواند رسانههای رقیب را در برابر یکدیگر قرار دهد.
🔹از آنجایی که «توئیتر» به حوزه لیبرالهای شبکهای آمریکایی تعلق دارد، از قابلیت لازم برای کنترل ادبیات یک کاندیدای ریاستجمهوری برخوردار است.
✍️نویسنده: دکتر ابراهیم متقی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ساختار #انتخابات #آمریکا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3039
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻دوگانگی رادیکال و رویکرد ضدساختار
🔹هرگونه فرآیند انتخاباتی آمریکا دارای ریشههای اجتماعی، ساختاری و اندیشهای است. بنیانگذاران آمریکا، مبانی اندیشه سیاسی خود را براساس رهیافتهای رئالیستی جامعه غرب در سالهای بعد از قرون وسطی بهدست آوردند.
🔹اندیشه سیاسی از دوران قرون میانه همراه با قالبهای فکری و اندیشه «ماکیاول و هابز» پیوند یافت. افراد یاد شده محور اصلی دولت و حکومت را در ساختار قدرت جستوجو میکردند. محور اصلی اندیشه ماکیاول و هابز را منافع ملی، قدرت و گسترش حوزه نفوذ تشکیل میدهد.
🔹اندیشه قدرت را میتوان در بسیاری از قالبهای فلسفی و رمانهای اجتماعی کشورهای اروپایی و ایالاتمتحده مورد توجه قرار داد. «داستایوفسکی» در کتاب «برادران کارامازوف» به این موضوع اشاره دارد که انسان معجزه و قدرت برتر میخواهد.
🔹 انسان ترجیح میدهد آزادیاش را دو دستی به کسی بدهد که برایش امنیت بیاورد. بههمانگونهای که «اریک فروم» نیز در کتاب «گریز از آزادی» با تاکید بر روایت روانشناختی فرویدی، به این موضوع اشاره دارد که دموکراسی محقق شدنی نیست. برای اینکه مردم توان و رغبتی به دموکراسی ندارند.
✍️نویسنده: دکتر ابراهیم متقی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ساختار #انتخابات #آمریکا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3039
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net