🎙#مصاحبه
🔻علوم انسانی و اجتماعی با رکود مواجه است(بخش اول)
🎤دکتر علی اکبر علیخانی
🔹علوم انسانی و اجتماعی در ایران عملا خلع سلاح است، بدین معنی که نه بودجه درخوری دارد، نه قوانین و مقررات روان و کمک کننده، نه پروژههای کلان ملی و بین المللیِ قابل توجه، و نه مخاطبان و متقاضیانی که مشتاق استفاده از آن باشند.
🔹در کنار اینها، گاهی مورد دخالت، تحقیر، سرزنش، و اتهام نیز قرار میگیرد. از لشکری که مهمات و سلاح نداشته باشد، نباید انتظار جنگیدن داشت.
🔹حال تصور بفرمایید همین لشکرِ بدون اسلحه و مهمات و امکانات، مرتب مورد تحقیر و سرزنش هم قرار گیرد، یا افرادی که در آن امور تخصص و سررشتهای ندارند به آن امر و نهی کنند و برایش تعیین تکلیف کنند، طبیعی است انگیزهاش را هم را دست میدهد و سرخورده میشود.
🔹دانشگاههای کشور بودجه پژوهشی ندارند. بخشی از بودجههای پژوهشی در دست مؤسسات پژوهشی است و آن هم اولا فقط صرف نیروهای مستقر در داخل این مؤسسات میشود، و ثانیا الزام قانونی ندارند که پژوهشهای خود را به بیرون واگذار کنند تا پژوهش در کشور رونق بگیرد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علوم_انسانی #علوم_اجتماعی #رکود
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3440
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻طب سنتی، بازخوانی یک سنت است نه یک علم قدیمی
🎤سیدمهدی ناظمی قره باغ
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#طب_سنتی #علم #سنت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3469
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻طب سنتی، بازخوانی یک سنت است نه یک علم قدیمی
🎤سیدمهدی ناظمی قره باغ
🔸عمده جنجالهای اخیری که در شبکههای اجتماعی در خصوص طب سنتی راه افتاده نگاه درستی نسبت به طب سنتی ندارد و افرادی اظهار نظر میکنند که اطلاعاتشان درباره این علم کم است و فقط یک چیزی به گوششان خورده است.
🔸 البته که اختلاف نظرهایی هم راجع به این طب وجود دارد و دو راه مختلف برای درمان هستند و اتفاقاً مناظره و تبادل نظر بین این دو علم خیلی خوب است اما اینکه طب سنتی را خرافه بدانیم غلط و دروغ است.
🔸به لحاظ علمی، افرادی که طب سنتی را خرافه میدانند خودشان را نماینده علم میدانند و هرچیزی غیر از خودشان را شبه علم میدانند و رویکردشان کاملاً مستبدانه است البته این نگاه امروزه منسوخ شده ولی از قدیم هنوز در خیلیها نهادینه شده است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#طب_سنتی #علم #سنت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3469
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻آیا ارزشش را داشت؟
✍️مهدی سلیمانیخورموجی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فیلم #سینما #رسانه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3484
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻آیا ارزشش را داشت؟
✍️مهدی سلیمانیخورموجی
🔹چهبسا شما نیز همچون شخصیت اصلی فیلم دراینباره سردرگم شده باشید که چرا «برای آنکه بتوانی شیئی را برداری، باید چنان رفتار کنی که گویا قبلا آن را انداختهای»؛ زیرا ظاهرا زنجیره علت و معلولی را نقض میکند.
🔹علت این سردرگمی به این واقعیت برمیگردد که شما در بند آن دستهای از پیشفرضهایید که رویدادها را صرفا از منظر شما -نه آنگونه که شاید درواقع هستند- تفسیر میکنند؛ شما اسیر این پیشفرضید که جهت حرکت اشیا در زمان بهسمت جلوست.
🔹اگر این پیشفرض را برای لحظهای کنار بگذارید و تصور کنید شیئی میتواند در زمان بهسمت عقب حرکت کند، آنگاه درمییابید بیآنکه زنجیره علتومعلولی نقض شود، معلول پیش از علت ایجاد میشود و شما میتوانید با تظاهر به اینکه گویا شیئی را قبلا انداختهاید، آن را بردارید! اگر هنوز متوجه نشدهاید، بدانید که درگیری شما با پیشفرضهایتان جدیتر از آنی است که تصور میکنید.
🔹این هشداری است در اینباره که بنا نیست با هر پیشفرضی بهسراغ Tenet بیایید و آن را بفهمید. اما مگر Tenet فیلمی درباره ربط زمان با اشیائی است که در زمان تجربه میشوند؟
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فیلم #سینما #رسانه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3484
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
✳️#مصاحبه_صوتی
🔻ساختارآموزشی در منظومه فکری
آیت الله مصباح یزدی(ره)
💠حجت الاسلام ابراهیمی فر
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عمار #انقلاب #مصباح
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
ساختار آموزشی.mp3
11.48M
✅#اختصاصی
✳️#مصاحبه_صوتی
🔻ساختارآموزشی در منظومه فکری
آیت الله مصباح یزدی(ره)
💠حجت الاسلام ابراهیمی فر
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عمار #انقلاب #مصباح
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تجربهنگاری سیاست فرهنگی؛ کره جنوبی
✍️سیدعلی شاهصاحبی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #فرهنگ #کره
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3481
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تجربهنگاری سیاست فرهنگی؛ کره جنوبی
✍️سیدعلی شاهصاحبی
🔹بخش فرهنگ کشور کره دارای اقتصادی پویاست که بهطور غیرمستقیم به اقتصاد ملی کشور کمک میکند.
🔹انجام تحقیقات در زمینه موضوعات فرهنگی و افزایش صادرات صنایع فرهنگی در سال ۱۹۹۴ نشان داد که فرهنگ کشور کره تاثیر مثبتی بر اقتصاد این کشور به میزان ۲.۸ درصد، بر ایجاد اشتغال به میزان ۳.۲ درصد و درآمدهای مالیاتی به میزان ۲۵ درصد را بههمراه داشته است.
🔹تامین بودجه و هزینه بخشهای فرهنگی- هنری دولتی، بهعهده دولتهای مرکزی و محلی و همچنین سازمان فرهنگی- هنری کشور کره است. بخش خصوصی فرهنگ و هنر کشور علاوهبر تدارک بودجه و سرمایهگذاریهای شخصی، از سوی شوراهای تجاری کشور (KBCA) نیز تامین مالی میشود.
🔹همچنین هنرهای نمایشی در فرهنگ عمومی بسیار مورد استقبال قرار میگیرد و به همین دلیل دولت بخشهای زیادی برای نمایش فعالیتهای هنری و نمایشی ایجاد کرده است.
🔹ازجمله رویدادهای هنری مهم کشور کره در زمینه هنرهای نمایشی میتوان به: «جشنواره تئاتر سئول، جشنواره تئاتر کره، جشنواره رقص سئول، جشنواره رقص کرهای، جشنواره موسیقی سئول، مراسم اعطای جایزه به آهنگسازان کرهای، جشنواره هنرهای کره، جشنواره ارکسترهای سنتی کره و مسابقات موسیقی محلی کره اشاره کرد.»
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #فرهنگ #کره
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3481
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
♦️فکرت محلی برای اندیشیدن
🔰نگاهی عمیق به:
🔹فرهنگ و هنر
🔹اقتصاد و اجتماع
🔹سبکزندگی
🔹تاریخ و فلسفه
👌موضوعات اندیشهای روزایران و جهان با نگاهی تحلیلی و دقیق
✅حتما ما را دنبال کنید.
👇لینک عضویت در کانال👇
📌 کانال #فکرت؛
https://eitaa.com/joinchat/4114284562C3b2a6d7655
📋#یادداشت
🔻علوم انسانی و مهندسی اجتماعی
✍️دکتر رضا داوری اردکانی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #علوم_انسانی #مهندسی_اجتماعی #اجتماع
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3514
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻علوم انسانی و مهندسی اجتماعی
✍️دکتر رضا داوری اردکانی
🔸مهندسی اجتماعی خواه جزئی باشد و خواه کلی به علم ربطی ندارد و در هیچ جا عملی نمیشود و اگر به آن بپردازند (چنانکه در روسیه پرداختند) حاصلش آسیب و درد و مصیبت است. هر دوران تاریخی امکانهایی دارد و در حدود آن امکانهاست که آدمیان میتوانند تصمیم بگیرند و طرح در اندازند و عمل کنند.
🔸جامعه و تاریخ جدید هم اقتضاهایی دارد که علوم انسانی باید به این اقتضاها توجه کنند و آنها را دریابند. توجه به این نکته مهم است که علوم اجتماعی و بخصوص جامعهشناسی در همان زمان به وجود آمد که اندیشه تغییر آگاهانه در نظم جامعه و بنای نظم تازه پدید میآمد.
🔸مارکس طرح انقلاب را درانداخت ولی طرح او بیتوجه به شرایط و امکانهای تاریخی نبود. کتابهای او و بخصوص کتاب سه جلدی کاپیتال تحلیل وضع اقتصادی اجتماعی اروپای غربی قرن نوزدهم است. او بی مقدمه نمیگفت بیایید سرمایهداری مستقر را چون ظالم و استثمارگر است سرنگون کنیم و بجایش حکومت عدل پرولتاریا بگذاریم، بلکه بحران زمان خود را برآمده از سرمایه داری میدانست.
🔸مارکس در شناخت سرمایهداری جامعهشناس بود و با توجه به تضادهای درون آن در باب نظم جایگزین میاندیشید. ولی تصویری که از پرولتاریا ساخت اندکی و شاید پیش از اندکی وهمی بود. او که با اوتوپیها از آن جهت مخالف بود که در آنها به نیروهای جامعه و به شرایط امکان امور توجه نشده است. خود گرفتار اوتوپیای کمونیسم و برافتادن حکومت و دولت شد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #علوم_انسانی #مهندسی_اجتماعی #اجتماع
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3514
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬#ویدئوکلیپ
🔻آیت الله مصباح مدافع دین
💠دکتر روانبخش
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عمار_انقلاب
#آیت_الله_مصباح_یزدی
#پشتیبان_علم
#خادم_علوم_اسلامی
#عمار_انقلاب
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻بررسی اندیشهای جایگاه زن در عرصه اجتماع
🎤دکتر زاهره سادات میرجعفری
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#زن #اجتماع #جایگاه_اجتماعی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3511
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻بررسی اندیشهای جایگاه زن در عرصه اجتماع
🎤دکتر زاهره سادات میرجعفری
🔹اگر از زنی توقع داشته باشیم که تحصیلات عالیه داشته باشد، اما این تحصیلات را در راستای کمک به نیازهای هم قشر خود بکار نگیرد، ظلم بزرگی است. همچنین باید الزامات و اقتضائات ورود زن به جامعه را هم فراهم کرد.
🔹اگر حضور زن در جامعه را میپذیریم، باید فضای مناسب برای زنان تعبیه کنیم تا راحتتر بتوانند نیازهای هم قشر خود را برطرف کنند. برخی به الزامات فردی، حفظ حریم، حیا و عفت از طرف زن و مرد و برخی دیگر به الزامات و ساختارهای اجتماعی که دولت میتواند تعبیه کند، برمیگردد تا راندمان (بهره) کاری به حداکثر خود در این فضا برسد.
🔹 بخشی هم به الزامات جامعهی جهانی بازمیگردد که برخی از این نظم نوین جهانی، زن را بیشتر به سمت دیده شدن، مطرح شدن و جامعهی سرمایهداری میبرد. البته، باید دقّت کنیم که این الزامات، منجر به نادیده گرفتن نظام خانواده نشود.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#زن #اجتماع #جایگاه_اجتماعی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3511
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
📋#یادداشت
🔻نقدی بر فیلم «شب اول هیجده سالگی»
✍️علیاصغر سیاحت هویدا
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #فیلم #سریال #رسانه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3487
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
📋#یادداشت
🔻نقدی بر فیلم «شب اول هیجده سالگی»
✍️علیاصغر سیاحت هویدا
🔸در میان تمام مطالبی که میتوان در نقد آثاری در حوزه دختران بیان کرد، فیلم شب اول هجده سالگی یک درام سیاه است و از قضا مخاطب را از دل امید و شادی که ترسیم کرده بود، به زمین میکشد.
🔸تکیه فیلم بر دو مسئله است. موضوع تربیت درست پسران جامعه و استقلال دختران که به صورت تقابلی در کنار همدیگر قرار گرفتند. بدون شک سامان در این فیلم نماینده پسران جامعه ایرانی به حساب میآید که زور میگوید و با اینکه خود به تفریح رفته است، اما بابت تفریح خواهرش ارغوان او را مورد بازخواست قرار میدهد که منجر به قتل یک انسان میشود.
🔸هدی هم نماینده دختران سرزمین ماست که شاد و بدون هیچ مشکلی پیش میرود اما زمانه و مشکلاتی که پیش میآید، سبب میشود تا مورد خشونت یک مرد قرار بگیرد و با تمام آرزوها و امیدهایی که کارگردان برایش به تصویر کشیده بود و در ابتدای فیلم شاهد هستیم، پرپر میشود و به تباهی میرود.
🔸چرا کارگردان برای اینکه دنیای داستان را به شیوه واقعیتری روایت کند، در جامعه هدفش یک فرد همچون سامان نیست که ویژگی منفی او را نداشته باشد و بدمن قصه را به یک الگوی متداوم تبدیل نکند.
🔸چیزی که در سینمای ایران جای خالیاش احساس میشود، موضوع امید و سینمای قهرمانپرور و الگو است، از نبود آثار پروتاگونیستی در سینمای ایران به شدت رنج میبریم و نقطه خلاء واقعیت را در میانه همین سیاهنماییهایی که به نام آثار رئالیستی به خورد جامعه میدهند، جستجو میکنیم.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #فیلم #سریال #رسانه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3487
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
✳️#سخنرانی_صوتی
🔻مدیریت علمی و ژورنالیسم علم در اندیشهی آیت الله مصباح یزدی (قسمت دوم)
💠 دکتر محمدحسین فرج نژاد
🔘استاد حوزه ودانشگاه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #ژورنالیسم #اندیشه #مصباح_یزدی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فرج نژاد2.mp3
15.92M
✅#اختصاصی
✳️#سخنرانی_صوتی
🔻مدیریت علمی و ژورنالیسم علم در اندیشهی آیت الله مصباح یزدی (قسمت دوم)
💠 دکتر محمدحسین فرج نژاد
🔘استاد حوزه ودانشگاه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #ژورنالیسم #اندیشه #مصباح_یزدی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻فیلسوف انقلاب اسلامی و خدمات متقابل انقلاب و تفکر
✍️داود مهدویزادگان
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عمار_انقلاب
#آیت_الله_مصباح_یزدی
#پشتیبان_علم
#خادم_علوم_اسلامی
#عمار_انقلاب
#فقیه_فرهیخته
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3522
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻فیلسوف انقلاب اسلامی و خدمات متقابل انقلاب و تفکر
✍️داود مهدویزادگان
🔹علاوهبر جنبه وفاداری ایشان به مشرب عقلی در مباحث علمی، به ویژگی دیگری در دانش و تخصص ایشان میتوان اشاره کرد و آن وسعت آگاهی ایشان از مکتبها و موضوعات و مباحث فلسفی است.
🔹براساس دریافتی که من از درسهای ایشان دارم عرض میکنم که علامه مصباحیزدی(ره) در شرح کتب فلسفی، چه شرح شفاء بوعلی یا شرح مرحوم خواجه نصیرطوسی بر کتاب الاشارات و التنبیهات بوعلی و یا درسهای اسفار اربعه ملاصدرا و یا درسهای نهایه الحکمه، میتوان کاملا مشاهده کرد که در هر جایی که نویسندگان این آثار بزرگ اشاراتی اجمالی به مکتبها و دیدگاههای فلسفی و آثار فلسفی داشتند، جناب استاد علامه مصباحیزدی بهعنوان یک معلم و شارح کتاب فلسفه برخود لازم میدانست که دیدگاهی را که به اجمال اشاره شده، باز کند.
🔹وقتی این بحثها را میبینیم که علامه مصباح در شرح خود بی هیچ ترس و واهمهای دیدگاهها را باز میکند و بهطور مبسوط و به قدر نیاز، آن دیدگاهها را مطرح میکند و از ابعاد و جنبههای مختلف به آن میپردازد، حس میکنیم که چقدر ایشان به آرا و اندیشههای فلسفی فیلسوفان مسلمان مسلط هستند، چقدر با مباحث عمیق فلسفی آشنایی دارند و بر آنها اشراف دارند. مهمتر از همه اینکه ایشان این مباحث را در کمال تواضع و فروتنی مطرح میکردند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عمار_انقلاب
#آیت_الله_مصباح_یزدی
#پشتیبان_علم
#خادم_علوم_اسلامی
#عمار_انقلاب
#فقیه_فرهیخته
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3522
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻وداع «روشنفکری دینی» با دین
✍️عظیم محمودآبادی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دین
#روشنفکری
#فلسفه
#اندیشه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3519
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻وداع «روشنفکری دینی» با دین
✍️عظیم محمودآبادی
🔸 ایشان در بیان پارهای روایات که اصرار خاصی بر خشونتآمیز بودن رفتار پیامبر داشتند چند بار تاکید میکردند که این روایات «مظنون و مجهول و مطعون و…» نیست. راست میگویند اما پارهای روایات دیگر هم هست که آنها هم مطعون و مجهول و مظنون و… نیستند.
🔸از جمله روایت غدیر که آن را نیز در مشهورترین و مقبولترین کتب روایی شیعه و سنی نقل کردهاند. اما دکتر سروش معمولا به سیاق اهل سنت، آن را به محبت به امام علی تفسیر میکنند.
🔸حال آنکه باید از ایشان پرسید با این تفسیر اقتدارگرایانه از رفتار و گفتار پیامبر، آیات قرآن و مجموعه آموزههای اسلام، چرا باید از آن حدیث مشهوری که نه مطعون است و نه مجهول و نه مظنون، برداشتِ غیراقتدارگرایانه داشت؟
🔸 چرا پیامبری که همواره رجل سیاسیای بوده که اراده معطوف به قدرت داشته است نسبت به مسائل سیاسی تمدنی که خواسته بود برپا کند، بیاعتنا بوده است؟
🔸 چرا پیامبری که به تعبیر ایشان نه کتابش و نه سیرهاش چندان بر سبیل عشق، محبت و رحمت نبوده است، یکباره در غدیر خطبهای میخواند که صرفا دغدغهاش این بوده که به فردی از افراد خانوادهاش محبتی ورزیده و نه لزوما ولایتش پذیرفته شود؟
🔸 سخن بر سر حقانیت شیعه یا سنی نیست بلکه صرفا بحث بر سر این است که چطور میتوان در تحلیلهای جامعهشناختی- تاریخی شخصیتی چون دکتر سروش، این میزان آشفتگی را در معیار و سنجش مشاهده کرد؟
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دین
#روشنفکری
#فلسفه
#اندیشه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3519
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻رابطه دین و قدرت
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دین
#روشنفکری
#فلسفه
#اندیشه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3532/
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻رابطه دین و قدرت
🔹چندیست که دکتر عبدالکریم سروش درسگفتاری را با عنوان دین و قدرت در بسط فرضیاتش پیرامون رابطه ایندو ارائه کرده است. در این جلسات وی با استناد به تاریخ، نصوص دینی و عبارات بزرگان به اثبات دعاوی خود میپردازد.
🔹او با استحاله معانی رایج در ادبیات دینی، فلسفی و عرفانی به دنبال تئوریزه کردن پندارهاییست که بر اساس آنها حکومت دینی در حال حاضر علی الخصوص در ایران ناموجه و نامشروع مینماید.
🔹قدرت وی در استخدام واژگان، خلق معانی و تسخیر فکر مخاطب، غیر قابل انکار است و به سختی میتوان به جنبههای مغالطهآمیز گفتارش پی برده و دیگران را نسبت به آنها هشیار کرد. به همین دلیل بزرگان اهل علم در سالهای اخیر کمتر به پاسخ شبهات وی پرداختهاند؛ زیرا انبوه واژهپردازی و سحر بیان وی به دشواری مجالی را برای نشان دادن سستی نظریاتش از منظری علمی باقی میگذارد.
🔹مطلبی که اخیرا جناب آقای دکتر حمیدرضا آیتاللهی، استاد تمام دانشگاه علامه و یکی از فلاسفه دین برجسته کشور در نقد نظریات سروش طرح کرده چیزی بیش از جواب شبهات و رد فرضیات وی است.
🔹 این استاد فلسفه پرده از شیوه هنرمندانه سروش در مغالطه، برساختن معانی و قبولاندن ادعاهای فاقد دلیل، برداشته و آن را به بازار نقد آورده.
🔹وی توانسته با دقتی فلسفی بدور از علمفروشی با زبانی ساده و عرففهم به جای تمرکز بر محتوای علمیِ دعاوی سروش، نحوه مواجهه با این نوع علمواره را پیش بکشد.
🔹این متن مختصر نمونه خوبی از جمع بین سادهگوی و تفلسف است که در دفاع از ساحت دین پرداخته شده است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دین
#روشنفکری
#فلسفه
#اندیشه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net