📝#بخوانید|معرفی کتاب «سلبریتی ایرانی»
💢کتاب «سلبریتی ایرانی» نخستین کتابی است که درباره وضعیت فرهنگ شهرت در ایران و سلبریتیهای ایرانی منتشر شده است. کتاب حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که فرهنگ شهرت در ایران چه مختصاتی دارد و سلبریتی در ایران کیست و چگونه میتوان مواجههای راستین با او داشت. به همین منظور در این کتاب تلاش شده است با رفت و برگشت میان ادبیات علمی فرهنگ شهرت و وضعیت کنونی، سلبریتی ایرانی شناخته و نقد شود.
🖋محمد کرمینیا؛ پژوهشگر و دانشجوی دکتری کلام امامیه
👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید
⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سلبریتی
#فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
📝#بخوانید|معرفی کتاب «سلبریتی ایرانی» 💢کتاب «سلبریتی ایرانی» نخستین کتابی است که درباره وضعیت فرهن
#گزیده
💢 کتاب حاضر مشتمل بر ۱۴ فصل است. در مقدمه، نگارنده تفاوت نگاه خود با سایر دیدگاههای ایجابی و سلبی درباره سلبریتیها را بیان میکند. در فصل نخست کتاب، تاریخ فرهنگ شهرت در جهان مرور میشود و لحظات نخستین شهرت و فرهنگ پیرامون آن در ایران تبارشناسی میشود. در فصل دوم، کتاب به ادبیات نظری فرهنگ شهرت میپردازد و مفاهیم مهم و اساسی درباره سلبریتیها توضیح داده میشود. فصل سوم درباره رسانهای شدن فرهنگ، جامعه و سیاست است و در این فصل نسبت سلبریتیها و رسانههای جدید به بحث گذاشته شده است. ”هویت“ مسئله فصل چهارم است و با استفاده از استعارههای ادبیات و رمان، کیستی و چیستی سلبریتیها مورد مداقه قرار میگیرد. اینفلوئنسرها در فصل پنجم کتاب به بحث گذاشته میشوند و سازوکار کسب درآمد و اثرگذاریشان مورد نقادی قرار میگیرد. همچنین سبک زندگی که از موضوعات جنجالی بلاگرها و سلبریتیهاست در فصل ششم توضیح داده میشود. سلبریتی ایرانی در فصل هفتم به سراغ سیاست میرود و از زوایای متعددی نسبت و رابطه سیاستمداران و سلبریتیها را واکاوی میکند. اقتصاد سلبریتیهای ایرانی و حواشی پیرامون این موضوع نیز در فصل هشتم کتاب است. سواد رسانهای و کارآمدیها و ناکارآمدیهای آن برای مواجهه با سلبریتیها در فصل نهم به بحث گذاشته میشود. در فصل دهم مرجعیت سلبریتیها در عرصههای عملی و فکری نقد میشود. در فصل یازدهم جایگاه سازمان صداوسیما در ساختن و برجسته کردن سلبریتیها مورد نقادی قرار میگیرد. در فصل دوازدهم مسئله هواخواهی و هواداری سلبریتیها توضیح داده شده است. در فصل سیزدهم، نیز راهکارها و بیراهههای سلبریتی ایرانی توضیح داده میشود. در نهایت نیز کتاب با پیشنهادهایی برای شناخت بیشتر وضعیت فرهنگ شهرت در ایران به پایان میرسد.
🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
💢 «فکرت» در هفتهای که گذشت: 💢
🎞 کلیپ| اینها همه فریبکاری است!
تماشای کلیپ
📍یادداشت|نقشۀ راهِ جهاد تبیین
مطالعه یادداشت
🎙 گفتگو| علوم اعصاب شناختی؛ معرفی، کارکردها و ارتباط آن با دین
مطالعه گفتوگو
📚 معرفی کتاب «علوم شناختی در جنگ شناختی»
مطالعه در سایت
🔉 بشنوید | «خاطره نویسی» راهی به خود، راهی به رهایی
شنیدن صوت
🎞 کلیپ| با کی دردِ دل میکنی؟
تماشای کلیپ
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس کانال؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
🎞 #کلیپ 💠 اینها همه فریب کاری است! ❎ این روزها با پدیده سلبریتی زیاد برخورد داریم؛ از بزرگسال تا ک
#لایو
📱گفتگوی زنده اینستاگرام
💢«سلبریتی ایرانی» و افشاگری سیاسی
🎙 باحضور:
داود طالقانی؛ منتقد سینما، دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
دانیال بصیر؛ مجری و کارشناس
🕰 شنبه ۲۸خرداد، ساعت۲۱:۳۰
🔰پخش از صفحه اینستاگرام فکرت
•┈┈┈••✾••┈┈┈•
#شهرت
#سلبریتی
📌آدرس کانال؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#سرمقاله #پرونده_ویژه 💠 ارتباط علم و الهیات را تاریخی است که شاید قدمت آن به استفاده از این دو واژه
#گفتگو؛
💢متافیزیک واقعیت مجازی
🎙دکتر مجتبی رستمیکیا، دبیر اجرایی همایش بینالمللی قرآن و علومشناختی و مدیر مرکز مطالعات سیاست گذاری علوم انسانی و اسلامی
🔸 «واقعیت دنیای مجازی یا سایبر» یک واقعیت برساختی، مبتنی بر طراحی، نحوه تفکر و طراحی خاص است که در آن عنصر خلاقیت حاکم بر سهگانههای دیگر خواهد بود. کارل ماکس در کتاب خود عبارتی دارد که: «تا دیروز فیلسوفان جهان را توصیف کردند و از امروز ما جهان را تغییر میدهیم» لذا این تغییر و برساختی بودن در دیدگاه فیلسوف واقعیت مجازی بسیار پررنگ است و سبک زندگیای را طراحی میکند که میتواند خلاقیت را بر سه ضلع دانش، واقعیت و کُنش مسلط نماید. پس تصور بنده زمانی که میگویم «متافیزیک واقعیت مجازی» یعنی از یک واقعیتی صحبت میکنم که بسیار متفاوت از واقعیت هستیشناختی میباشد.
👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#الهیات_فناوری
#الهیات_تکنولوژی
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#گفتگو؛ 💢متافیزیک واقعیت مجازی 🎙دکتر مجتبی رستمیکیا، دبیر اجرایی همایش بینالمللی قرآن و علوم
#گزیده
💢واقعیت در دنیای مدرن و بعد از دوئالیزم دکارتی دارای سیر تطور زیادی بوده است. آنقدر این حاکمیت سوژه بر اُبژه قوی است که ما در دوره کانت به یک انگارهای میرسیم که ما به هیچوجه به آن اُبژه نخواهیم رسید و هر آنچه در دایره شناخت ما قرار میگیرد، فقط پدیدهها میباشند و به عبارت هایدگری، سوژهها هستند که میتوانیم به آن برسیم و یک فهمی از آن پیدا نماییم و آن را صورتبندی کنیم.
💢اما بعد از کانت بحثی با عنوان «واقعیت اجتماعی» داریم که در فلسفه تحلیلی مطرح شده است. تلقی آنها این بود برای آنکه واقعیت به معنایی که عرض شد با واقعیت که در آن سوژه حاکم بر اُبژه هست را به دست بیاریم، حتماً باید به سمت این برویم که قراردادهای اجتماعی را نزدیک به نظریه اعتباریات مرحوم علامه طباطبایی کشف و دستهبندی نماییم و اصیلها را از غیراصیلها تشخیص دهیم. که باید قواعد قوامبخش را بیابیم. قواعد نظامبخش مربوط به ملل و نحل هستند و از ملتی تا ملت دیگر متفاوت هستند؛ اما قواعد قوامبخش در همۀ ملل وجه اشتراکی هستند و به یک معنا فرهنگ و قواعد زیرساخت فعل بشری قرار میگیرد و ما بر اساس قواعد یا بر طبق «افعال گفتاری» که توأمان با کنش هستند، بتوانیم یک سهگانۀ دانش، واقعیت و کُنش را با یکدیگر همسان نماییم.
🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از محمد فنایی اشکوری
فنایی اشکوری:
درگذشت استاد فقید و محقق فرهیخته مرحوم دکتر احمد مهدوی دامغانی رضوان الله تعالی علیه را به همه طالبان علم و فضیلت تسلیت عرض می کنم. او در دانشگاه هاروارد تاریخ اسلام تدریس ميکرد. او در ادبیات فارسی و عربی و علوم اسلامی به ویژه تاریخ اسلام متبحر بود. از ویژگی های بارز او حب به اهل بیت بود. هرگاه نام مبارک سید الشهدا را می آورد اشک از دیدگانش جاری می شد. این استاد پرآوازه هاروارد از باب وظیفۀ دینی، نه به دلیل و انگیزهاي دیگر، در محافل دینی در آمریکا سخنرانی ميکردند و در سخنرانی هایش توجه خاصی به ذکر مصائب اهل البیت (ع) داشت. حقیر ضمن اینکه بارها در مجالسشان شرکت داشتم چندبار توفیق دیدار با ایشان در منزلشان در فیلادلفیا را داشتم. ضمناً ایشان کتابخانۀ ارزشمندی در منزلشان داشتند که چند سال پیش شنیدم که کتابخانۀ کنگره آمریکا، کلیۀ کتابهای ایشان را خریداری کرده است. آقای مهدوی از دوستان شهید مطهری و شهید دکتر بهشتی بود. هر گاه نامی از آن بزرگان به میان می آمد، خاطراتی از آنها نقل می کرد و اشک از ديدگانش جاری ميشد و از اینکه جامعۀ اسلامی چنین سرمایههای ارزشمندی را قبل از اینکه بهرۀ کافی را از وجودشان ببرد از دست داد، تاسف ميخورد. با اینکه مشهور است ایشان با فلسفه و عرفان چندان موافق نیست، اما اصرار زیادی داشتند که بنده در دانشگاه هاروارد فلسفه و عرفان اسلامی تدریس کنم و معتقد بودند که حضورم در آنجا ضروریتر و مفیدتر از حضورم در ایران است و تأکید ميکردند که شخصاً مقدمات آن را فراهم ميکنند. بنده به رغم احترامی که برای ایشان قائل بودم و تردیدی در نیت خیر و تشخیص صائبشان ایشان نداشتم به دلایلی نمی توانستم پیشنهادشان را بپذیرم. تواضع و خاکساری، لطف و مهربانی و اخلاص و صفای باطن در وجود این مرد عالم موج ميزد. با وجود جایگاه علمی بسیار بالا و سالها تدریس در دانشگاههای بزرگ جهان، روحیهاش همچنان همان روحیۀ طلبگی بود. چه نادرند چنین انسانهایی! خدایش رحمت کناد.
https://eitaa.com/dreshkevari
فکرت
#لایو 📱گفتگوی زنده اینستاگرام 💢«سلبریتی ایرانی» و افشاگری سیاسی 🎙 باحضور: داود طالقانی؛ منتقد
سلبریتی ایرانی و افشاگری سیاسی.mp3
25.68M
📱گفتگوی زنده اینستاگرام
💢«سلبریتی ایرانی» و افشاگری سیاسی
داود طالقانی؛ منتقد سینما، دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
•┈┈┈••✾••┈┈┈•
#شهرت
#سلبریتی
📌آدرس کانال؛
🆔 @Fekrat_Net
📋#یادداشت
💢 واکاوی اندیشۀ دینپژوهانۀ دکتر علی شریعتی
🔸دکتر علی شریعتی دغدغه دین داشتند، ایشان درمان بحرانی که جامعه در آن گرفتار شده است را آگاهیدادن به تودهها و ایجاد تحول فکری و فرهنگی میدید تا جایی که انتظار داشتند تحت این شرایط روشنفکر قهرمان ظهور میکند. وقتی تأثیر اندیشههای ایشان را در میان جنبشها و جریانات فکری-فرهنگی مورد بررسی قرار میدهیم بعضاً نتیجهای معکوس دریافت میگردد و اصلیترین دلیل آن شاید اجمالگویی و عدم شفافیت و گاهی دوگانهگویی در ارائۀ دیدگاههایش باشد که سبب تشعب برداشت و بعضاً نسبت دادن نظریات نادرست به ایشان شده است.
✍️ مصطفی شجاعیان، پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی
⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید
⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علی_شریعتی
#شریعتی
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
📋#یادداشت 💢 واکاوی اندیشۀ دینپژوهانۀ دکتر علی شریعتی 🔸دکتر علی شریعتی دغدغه دین داشتند، ایشان درم
#گزیده
💢اندیشههای دکتر علی شریعتی
📌با مطالعه آثار وی متوجه نوع نگاه و اندیشه ایشان نسبت به دین میشویم. از اندیشههای دکتر شریعتی میتوان به چند مورد اشاره کرد که شامل: دین ایدئولوژیک، شیعۀ انقلابی، دینپژوهی التقاطی، اندیشههای متکی بر قرآن و سنت و اندیشه تکثر است .
📌شریعتی مهمترین رسالت دین را نقش اجتماعی آن میداند و معتقد است که جنبه ایدئولوژیک آن باید بر جنبه فرهنگی آن غلبه کند، و در اینباره مینویسد: «یکی از همفکران از من پرسید: به نظر تو مهمترین رویداد و درخشانترین موقعیتی که ما در سالهای اخیر کسب کردهایم چیست؟ گفتم: در یک کلمه؛ تبدیل اسلام از صورت یک فرهنگ به یک ایدئولوژی میان روشنفکران.»(مجموعه آثار شریعتی، ج۲، خودسازی انقلابی، ص۳۷) در نقد اندیشه ایدئولوژیک باید گفت که نسبت بین دین و ایدئولوژی در آثار مرحوم شریعتی چندان روشن نیست و نمیتوان مشخص کرد که ایشان در مقام تبیین ایدئولوژی اسلامی است یا دین ایدئولوژیک.
🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#سرمقاله #پرونده_ویژه 💠 ارتباط علم و الهیات را تاریخی است که شاید قدمت آن به استفاده از این دو واژه
📋#یادداشت
💢 چالش اصلی الاهیات با فناوری
🔸طبع فناوری حاضر، اخلاقناپذیر است؛ زیرا علت غایی آن، دستیافتن به سود و لذت حداکثری است و این علت غایی در تمام مولفههای دخیل در شکلگیری فناوری، اعم از سخت افزار و نرم افزار خود را نشان میدهد. بنابراین در یک نگاه کلی، ارزشهای اخلاقی امری بیگانه نسبت به مصنوعات فنی است. اما راهحل اخلاقیکردن فناوری و جای دادن ارزشها در مصنوعات فنی چیست؟
✍️ دکتر محسن ابراهیمی، نویسنده و پژوهشگر
⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید
⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#الهیات_فناوری
#الهیات_تکنولوژی
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
📋#یادداشت 💢 چالش اصلی الاهیات با فناوری 🔸طبع فناوری حاضر، اخلاقناپذیر است؛ زیرا علت غایی آن، دست
#گزیده
💢اخلاق و فناوری
📌 تحمیل اخلاق بر فناوری به شکل اجبار و تکلیف، راهحل دم دستی به شمار میآید که به شکل موقت تأثیری در اخلاقیکردن فناوری دارد. مانند وضع قوانین اخلاقی و به کار گرفتن جریمهها و مجازات برای نقض هنجارها و ارزشهای اخلاقی در استفاده از فناوری و مانند آن. اما شکی نیست که صرف وضع قوانین برای استفادۀ از مصنوعات فنی، چندان تأثیری اساسی در رویه و طبع اصلی این ابزار ندارد و بشر با فرار کردن از این قوانین و یا دور زدن آنها، باز درصدد کسب سود و یا لذت خود بر میآید.
📌راهحل دیگر، کنار گذاشتن این قسم از فاعلیت و بازگشت به اقسام قبلی است که این امر نیز در نسبت با سیر کلی جوامع بشری عملاً امکانپذیر نیست، هر چند ممکن است عدهای به شکل خاص و موقتی، تمام اقسام فناوری را کنار بگذارند. زیرا آنچنان که ذکر شد ارتباط انسان با طبیعت و دستیافتن به فناوری در سیر تکاملی اتفاق میافتد و بازگشت به مراحل سابق به معنای حرکت قهقرایی و رجوع از فعلیت به قوه است.
🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 در رادیو فکرت بشنوید:
💢 روشنفکر به چه کسی میگویند؟
💠 تماشای باکیفیت از آپارات
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#روشنفکری
#فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
🔴علوم اجتماعی از دشوارترین علوماند
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
طبقهبندیهای مختلفی از مجموعه دانشها و علوم بشری عرضه شده است. مشهورترین طبقهبندی همان طبقهبندی ارسطو است که علوم حقیقی را به «علوم نظری» و «عملی» و هر کدام از آنها را به سه دسته تقسیم میکند.
در میان علمشناسان متأخر، اگوست کنت، که به عنوان پدر اومانیسم، جامعهشناسی و پزیتیویسم شناخته میشود، علوم نظری (در مقابل صنایع و فنون علمی و همچنین علوم اعتباری و قراردادی مثل ادبیات و زبان و علوم جزئی مثل تاریخ و ...) را به لحاظ سادگی و پیچیدگی به شش قسم تقسیم میکند:
(۱) ریاضیات؛ (۲) هیئت و نجوم؛ (۳) علوم طبیعی (فیزیک)؛ (۴) شیمی؛ (۵) جانشناسی (معرفت حیات/ زیستشناسی)؛ و (۶) علم مدنیت (معرفت احوال هیئت اجتماعیه).
به اعتقاد اگوست کنت، علوم ساده و بسیط مقدم بر علوم مرکب و مفصل است. در طبقهبندی اگوست کنت هر علمی حقایق علم ماقبل خود را میگیرد و حقایقی دیگر بر آن میافزاید. بسیطترین علوم، علوم ناظر به کمیات و مقدار و عدد یعنی ریاضیات است. سادگی ریاضیات در این است که مبتنی بر هیچ علم دیگری نیست و موضوع آن نیز از سادهترین و بسیطترین موضوعات است و البته مبنای سایر علوم هم هست به همین دلیل تقدم رتبی بر سایر علوم دارد.
بعد از ریاضیات، علوم مربوط به طبیعت بیجان مثل علم نجوم و فیزیک و شیمی است که در واقع همان ریاضیاتاند که در موضوع جسم به کار گرفته میشود.
در مرحله بعد علوم مربوط به اجسام جاندار مثل زیستشناسی و جامعهشناسی است. کنت معتقد است پیچیدهترین علوم، علوم مربوط به بشر یعنی علوم انسانی است و از میان علوم انسانی پیچیدهترین علم علمی است که ناظر به هیئت اجتماع زندگانی است. خود اگوست کنت بیشترین دغدغهاش ناظر به علم الاجتماع بود. و معتقد بود کشف قوانین حاکم بر هیئت اجتماع زندگانی انسان دشوارترین فعالیت علمی است.
#علوم_انسانی
@Ahmadhoseinsharifi
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝#معرفی_کتاب| « پژوهشی جامع در تصوف فرقهای»
💢این تحقیق، حاصل ۱۰ سال تدریس مؤلف در دورههای مختلف نقد و بررسی تصوّف در حوزه علمیه قم و نشستهای تخصصی جریانشناسی تصوّف و نقد آداب و اعتقادات صوفیه در مراکز علمی دانشگاهی در سراسر کشور است.
📌کتاب «پژوهشی جامع در تصوف فرقهای؛ رصد هویت تاریخی، تحولات، انحرافات، آموزههای سلاسل صوفیه و نقد آنها»، تألیف محمداسماعیل عبداللهی، با همکاری پژوهشکده باقر العلوم علیهالسلام، توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل منتشر شد.
👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید
⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تصوف
#فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
🔰 ارائه و نقد: گروه روانشناسی موسسه شناخت برگزار میکند:
💠« مبانی نظری و راهکارهای شناختی ایجاد و گسترش قدردانی در خانواده »
👤ارائه دهنده:
ابراهیم سالاروند؛ پژوهشگر گروه روانشناسی موسسه شناخت
👤ناقد اول:
محمدرضا سالاریفر؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
👤ناقد دوم:
رامین تبرائی؛ مدیر گروه روانشناسی دانشگاه آزاد قم
👤دبیر جلسه:
محمد شمس: عضو گروه روانشناسی موسسه شناخت
زمان: ۶ تیرماه، ساعت ۹ الی ۱۱:۳۰.
مکان: شهرک پردیسان، سالن جلسات دانشگاه آزاد اسلامی قم
💢لینک شرکت در کرسی:
www.skyroom.online/ch/shenakht/shenakht
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #کلیپ
💢 سه وجهی که هرگز دیده نشد!
💠 پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷، مسئله عدالت و ابعاد سهگانه اقتصادی، سیاسی و فرهنگیِ آن در قانون اساسیِ جمهوری اسلامی ایران گنجانده شد.
💠 فکرت در تیرماه ۱۴۰۰ به مناسبت هفته قوه قضاییه با حجتالاسلام قنبریان، عدالتپژوه و مدرس حوزه گفتگویی اختصاصی داشت. در بخشی از این گفتوگو به بررسی سه وجه از عدالت و کمّیت و کیفیتِ تحقق این وجوه در چهل سال گذشته پرداخته شد.
📍 سایت آپارات | سایت یوتیوب
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عدالت
#عدالت_خواهی
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#سرمقاله #پرونده_ویژه 💠 ارتباط علم و الهیات را تاریخی است که شاید قدمت آن به استفاده از این دو واژه
#گفتگو
💢کارکردهای علوم شناختی در مطالعات قرآنی
🎙 دکتر قاسم درزی،استادیار پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگاه شهید بهشتی
🔸 شاید یکی از بنیادیترین مواضعی که علوم شناختی به کار پژوهشگر قرآنی میآید، این است که فهم یک متن چگونه برای انسان محقق میشود؟ به این فهم معمولاً در دانش هرمونتیک پرداخته میشود و بحثی فلسفی در میگیرد؛ لکن اینجا میتواند یک بحث شناختی واقع شود، یعنی ما از روانشناسی، عصبشناسی، زبانشناسی و… برای ترسیم فرایند فهم متن استفاده نماییم و به شکل خاصتر فرآیند فهم متون مقدس.
👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#الهیات_فناوری
#الهیات_تکنولوژی
#علوم_شناختی
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#گفتگو 💢کارکردهای علوم شناختی در مطالعات قرآنی 🎙 دکتر قاسم درزی،استادیار پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگ
#گزیده
💢 انگارههایی که در علوم شناختی داریم بسیار مورد توجه هستند؛ همانند مسئله آزادی انسان، این مسئله یکی از مقولاتی است که در علوم شناختی مورد توجه بوده است و دانشمندان این دانش بحث اختیار انسانی را در قلمرو مسائل اساسی علوم شناختی مطرح کردهاند: اراده آزاد چیست؟ آیا ما واجد اراده آزاد هستیم یا اینکه فقط تظاهر به داشتن و استفاده از اراده آزاد هستیم؟ آیا در شرایطی همانند هیپنوتیزم، اختیار از ما سلب میشود؟ آیا دیگر گونههای جانوری دارای اراده آزاد هستند یا خیر؟ ارتباط بین ذهن، مغز و افعال ما چیست؟ لذا به شکل خاص دانش علوم شناختی بر روی این مسئله (ارتباط بین ذهن، مغز و افعال) متمرکز است.
📌هرجایی که ما با فهم و شناخت روبرو باشیم؛ پای علوم شناختی نیز به وسط کشیده میشود و میتوان از آن استفاده نماییم. ما در مطالعات قرآنی در حقیقت به دنبال فهم متن قرآن (بهعنوان متن مقدس) هستیم و زمانیکه پای فهم به میان کشیده میشود، خود به خود بحث علوم شناختی نمایان و مشهود میشود و میتوانیم از آن در مواضع متعدد استفاده کنیم و به کمک ما بیاید.
📌یکی دیگر از رویکردها و دانشهای بسیار مهم در علوم شناختی که مرتبط با قرآن میتواند پیشروی ما قرار بگیرد، «زیباییشناسی» است. که از طریق عصب زیباییشناسی، میتوان آن ادراکات زیباییشناسی که معمولاً انتزاعی میباشند را کشف کرد. به همین دلیل عصب زیباییشناسی به دنبال این است که ادراکات زیباییشناسی ما را کمی نماید و بتواند برای آن مثل و معیار در نظر بگیرد
🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#سرمقاله #پرونده_ویژه 💠 ارتباط علم و الهیات را تاریخی است که شاید قدمت آن به استفاده از این دو واژه
💢انسانشناسیِ شناختیِ دین
🖋 مینو زمانفر
▪️از نظر انسانشناسان شناختی، باورهای دینی به دو دستهی باورهای پایه و باورهای الهیاتی تقسیم میشوند. باورهای پایهایْ باورهایی کلی از قبیل باور به وجود ماوراء، غایتمندی عالم و حیات پس از مرگ است که گرایش به این باورها نوعاً در ساختار ذهنی ما وجود دارد و میراث تکاملی نیاکان ماست. اما باورهای الاهیاتی که شبکهای از باورهای جزئی به هم پیوسته است، به مرور و از طریق آموزش صریح و ضمنی کسب میشود. بنابراین بخشی از گرایشهای دینی در ساختار ذهنی انسان و یا در سطح گروه درکارند که مزیتهای انتخابی آن باعث افزایش شانس بقای افراد یا جمعیتهای دیندار میشوند. دربارهی اینکه دین با چه مکانیسمی انتخاب شده است، نظرات متفاوتی وجود دارد:
۱) گرایش به دین به طور مستقیم انتخاب شده است: برخی از محققان بر این باورند که دین به نحو سختافزاری و ژنتیکی در نوع انسان تعبیه شده است. ژنVMAT2، موسوم به “ژن خدا” اشاره به همین نظریات دارد که ژن استعداد برای معنویت در نظر میشود. این دانشمندان بر این باورند که خودِ دینْ مزیت انتخابی دارد؛ دین داشتن باعث میشود افراد احساس بهتری داشته باشند و این امرْ تناسب آنها را بهبود میبخشد.
۲) محصول جانبی: منظور از گرایش به معنویتْ باور به موجود(ات) ماورایی است (روح یا خدا). از نظر بسیاری از محققان نظیر پاسکال بویر و استفان جی گولد، این ایدهها یک محصول جانبی از سیستمهای ذهنی هستند که به دلایل دیگری تکامل یافتهاند، نه مستقیما برای دین و مذهب. به عنوان مثال، ما مفهوم “خدا” یا “روح” را بهخاطر روانشناسی شهودی خود – چیزی که روانشناسان گاهی “نظریه ذهن” مینامند – پذیرا میشویم. از نظر این گروه از دانشمندان، مفهوم خدا محصول جانبی چند ویژگی انتخاب شدهی دیگر است: نظریه ی ذهن (TOM)، تعمیمدهی و درک علّیت، و توانایی درک عاملیت.
۳) انتخاب طبیعی در سطح گروه: با اختراع کشاورزی، انسان شکارچی-گردآورْ یکجانشین گشت و انقلاب عصر نوسنگی باعث انفجار جمعیت شد. هرچه گروهها بزرگتر میشدند، افرادی که هیچ نوع خویشاوندی با یکدیگر نداشتند در گروههای بزرگتری گرد هم آمدند. دینْ ابزار مناسبی بود که افراد غیرخویشاوند را با یکدیگر پیوند داد و سپس خدایانِ دارای توصیههای اخلاقی نیز توانستند تشریک مساعی و همکاری میان افراد را تسهیل کنند. بنابراین به نظر میرسد جوامعی که دیندار بودهاند، کمتر دچار کشتار درونگروهی میشدند و بیشتر با یکدیگر تعاون داشتهاند؛ در نتیجه سازگاری آنها افزایش یافته است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#الهیات_فناوری
#الهیات_تکنولوژی
#علوم_شناختی
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#لایو
📱گفتگوی زنده اینستاگرام
💢 «انقلاب اسلامی» و عقب ماندگی در عدالت
🎙 باحضور:
👤 دکتر محسن ردادی؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
👤 دانیال بصیر؛ مجری و کارشناس
🕰 دوشنبه ۶ تیر، ساعت۲۱:۳۰
🔰پخش از اینستاگرام فکرت
•┈┈┈••✾••┈┈┈•
#عدالت
#عدالتخواهی
📌آدرس کانال؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#سرمقاله #پرونده_ویژه 💠 ارتباط علم و الهیات را تاریخی است که شاید قدمت آن به استفاده از این دو واژه
فلسفه علم،فناوری و جامعه ۱.mp3
5.07M
#بشنوید
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: فلسفه علم، فناوری و جامعه
#جلسه_اول
علاقهمندان میتوانند ادامه جلسات این مبحث را در کانال استاد خسروپناه گوش دهند.
💢@khosropanah_ir
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#الهیات_فناوری
#الهیات_تکنولوژی
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
💢 معنای انقلابیگری شهید بهشتی
🖋 دکتر سیدسجاد ایزدهی
▪️ اگر انقلاب اسلامی را براساس مؤلفههایی مانند مردمسالاری دینی، ولایت، قیام مستضعفان علیه مستکبران، عدالتمحوری و مسائلی از این قبیل معنا و خداوند را در معادلات سیاسی و اجتماعی داخل کنیم و از مادهگرایی و سکولاریسم بگذریم، با پدیدهای مانند شهیدبهشتی مواجه میشویم که این خصوصیات را دارد؛ یعنی وقتی وارد بحث اندیشه میشود، مباحث ایشان برآمده از ترکیبی از مبانی دینی بهعلاوه تطبیقش بر علوم رایج موجود است؛ یعنی علم اسلامی روزآمد متناسب با اداره جامعه است و اینطور نیست که صرفا متناسب با تدریس در حوزه یا دانشگاه باشد. اگر ولایت فقیه را نماد عمده انقلاب میدانیم، میبینیم شهیدبهشتی کاملا پایبند این مسأله است. وقتی در مشکلات و گیرهای اوایل انقلاب به او تهمتهایی میزدند، طبیعی است که در این مواقع، حق هر انسانی است که از خود باید دفاع و حداقل شفافسازی کند؛ اما شهیدبهشتی در این فضا سکوت میکند و میگوید امام(ره) گفته به این مسائل پاسخ ندهم و سکوت کنم. یکی از ویژگیهای عمده انقلاب اسلامی، مردمسالاری دینی است؛ یعنی دموکراسی بهمعنای خودبنیادبودنِ مبانی انسانی و دینمحوریِ غیرمبتنیِ بر مردم نداریم. شهیدبهشتی بهشدت اینطور بود و در ورطه دموکراسی غرب نیفتاد؛ همچنانکه در ورطه دینمحوری فارغ از مردم هم نیفتاد.
▪️انقلاب اسلامی از جانب مستضعفان علیه مستکبران است و نمیشود کارگزار ارشد نظام انقلابی باشد؛ اما سادهزیست نباشد. البته، این نکته را نیز باید بگویم کارگزاران انقلابها معمولا فرازوفرود دارند و خوبی انقلاب اسلامی نیز این است که در مقام پالایش است و مردم نیز از مسوولان سادهزیستی را توقع دارند و اگر مسوولی بخواهد باقی بماند، باید براساس هنجارهای انقلاب و ارزشهای مبتنی بر باورهای مردم کار کند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شهید_بهشتی
#قوه_قضائیه
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
🔛 #عکس_نوشت|دوگانگی نظام در اندیشه شهید بهشتی
🖋یادداشت #مهدی_جمشیدی عضو هیات علمی گروه #فرهنگ_پژوهی پژوهشگاه:
🖇 نخستین اختلاف از نظر شهید بهشتی این بود که یک بینش معتقد و ملتزم به فقاهت و اجتهادی است که در عین زندهبودن و پویا بودن، باید سخت ملتزم به «تعهد در برابر کتاب و سنّت» باشد، بینش دیگر در پی «اندیشهها و برداشتهای بینابین»، که نه بهکلّی از وحی بریده و نه آنچنان که باید و شاید در برابر آن متعهد و پایبند است.
◾️بهاینترتیب، بینش دوّم دچار التقاط و اقتباس از غرب شده و روایتش از اسلام، اعتبار و اصالت ندارد؛ چراکه اسلام را چونان «امر تاریخی» میانگارد و میکوشد با «عقبنشینی از ارزشهای اسلامی»، صورتی از اسلام بیافریند که با اقتضاهای تحمیلی عالَم تجدّد، سازگار و متناسب افتد. ازاینرو، نه کامل به اسلام تعهد دارد و نه کامل در مرداب تجدّد غربی فرورفته است، بلکه در وضع برزخی قرار گرفته و هویّتش سیّال است.
🆔 @iictchannel
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net