eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فکرت
📝 #یادداشت 🔹سودای سکون درجهان ناآرام 📍نگاهی تحلیلی-‌انتقادی به آثار #عبدالکریم_سروش : کتاب «نهاد
📝 🔷خلاصه تقریر در کتاب «نهاد ناآرام جهان» 📍نگاهی تحلیلی-‌انتقادی به آثار : کتاب «نهاد ناآرام جهان» ✅بخش دوم 🔸سروش در فصل دوم این کتاب که حدود25 صفحه است، صرفا به تکرار اقوال نمی‌پردازد؛ او با زبانی امروزی‌تر، براهین را بازنویسی می‌کند که ماحصل آنها به‌نحو اجمالی نقل می‌شود. 🔸برهان اول با چند پرسش آغاز می‌شود؛ اینکه آیا «حرکت صرفا صفتی است که به اجسام می‌دهیم؟» یا «شیئی است که در کنار شیء دیگر می‌نهیم؟» سروش در این برهان، پس از نفی دو فرضیه مذکور و اثبات اینکه «صفت حرکت، برخاسته از نهاد خود شیء است» و تطبیق آن بر آخرین نظریات علمی جدید، نتیجه می‌گیرد که «نهاد و جوهر شیء که علت حرکت شیء است، ناگزیر باید متحرک و ناآرام باشد و آن هم حرکتی ذاتی و از پیش خود، نه حرکتی وام‌کرده و عاریتی» و می‌نویسد «حرکت جوهری عمیقا به این معناست که جوهر و نهاد شیء ذاتا همراه و متحد با حرکت است و دگرگونی، بعدی است از ابعاد جدایی‌ناپذیر اشیاء مادی.» 🔸برهان دوم، همان برهان کلاسیک ملاصدراست که مبتنی‌بر تحلیل رابطه اعراض با جوهر و اثبات تابعیت اعراض از جوهر در تمام شئون است. برهان سوم مبتنی‌بر موضوعاتی همچون حدوث حوادث، بعد رابع بودن زمان، تقدم و تأخر و زمان‌مندی ذاتی اشیاء در بحث حرکت است. 🔸سروش می‌نویسد: «مفهوم دقیق تقدم و تأخر در هستی‌های مادی این است که زمان‌دار بودن حوادث و ترتیب وقوع آنها از خود آنها سرچشمه می‌گیرد نه از عاملی خارجی... ‌. حوادثند که ترتیب دارند و آنگاه زمان از ترتیب ذاتی آنها اتخاذ می‌شود نه اینکه حوادث برحسب زمان ترتیب می‌یابند.» 🖋 نویسنده: امیر فرشباف،کارشناس‌ارشد فلسفه 📍منبع: فرهیختگان 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
♦️ 🔹سی و هشتمین دوره از جشنواره همچون ادوار گذشته به مسئولیت خود در«ادای دِین به حافظان امنیت» عمل کرد تا نشان دهد برخلاف آنچه که برخی القاء می‌کنند، این همچنان تا حدود بسیاری در مسیر اصلی خود گام برمی‌دارد. 🔹به عنوان مثال، می‌توان به نمایش فیلم «روز صفر» در جشنواره فجر اشاره کرد که عملیات شناسایی و دستگیری «عبدالمالک ریگی» سرکرده گروهک «» را به تصویر کشید تا نشان دهد که امنیت امروز در واقع محصول سلسله جانفشانی‎‌هایی است که سربازان گمنام اما بیدار، از خود به نمایش گذاشته‌اند. 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝 🔷سی و هشتمین جشنواره ؛ ادای دِین به حافظان امنیت 📍رامین حسین آبادیان 🔸قریب به یک هفته است که از آغاز سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر سپری می‌شود. این جشنواره در واقع مهمترین و اصلی‌ترین جشنواره محسوب می‌شود که از سال 1361 پایه‌ریزی شد. 🔸ازجمله مهترین اهداف جشنواره فیلم فجر می‌توان به مسائلی نظیر «به تصویر کشیدن پیام‌های انقلاب اسلامی»، «ترویج فرهنگ شهادت و ایثارگری»، «احیای ارزش‌های اسلامی در جامعه»، «دفاع از آرمان‌های جامعه اسلامی»، «به تصویر کشیدن رشادت‌ها در جنگ تحمیلی برای نسل‌های بعدی» و ... اشاره کرد. 🔸امسال نیز طبق روال سنوات گذشته جشنواره فیلم فجر برای سی و هشتمین سال متوالی به امید اینکه بتواند مسئولیت تحقق حداقل بخشی از اهداف یادشده را به دوش بکشد، در تهران آغاز به کار کرد. 🔸اما جشنواره فیلم فجر تنها منحصر در فیلم‌سازیِ برگرفته از رمان‌های واقعی و نشأت‌گرفته از قصه‌پردازی‌های نویسندگان نیست، بلکه مستندهایی را نیز شامل می‌شود که در واقع بازسازی واقعیت‌هایی هستند که روزی ظهور و بروز پیدا کرده‌اند و اکنون بار دیگر در ذهن مخاطبان تداعی می‌شوند. 🔸بر همین اساس، نباید در گیرودار معطوف شدن تمرکز افکار عمومی به فیلم‌های مختلف از کنار نقش مهم، مؤثر و بسزای مستندهایی که در طول جشنواره فجر ارائه شدند، به سادگی عبور کرد. در این میان یکی از مهمترین ویژگی‌های جشنواره کنونی فیلم فجر، «ادای دِین به حافظان امنیت» بوده است که بدان می‌پردازیم. 🔸پر واضح است که جشنواره فجر می‌بایست همواره در خدمت ، ارزش‌های انقلاب و آرمان‌های جامعه اسلامی بوده و حقایق ناگفته از مرحله جنگ تحمیلی را بازگو کند؛ کما اینکه در سی و هشتمین دوره از این جشنواره، با توجه به آثار نمایش‌داده شده، تا حدود زیادی موارد مذکور مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است. 🔸به عنوان نمونه، سی و هشتمین دوره از جشنواره فیلم فجر نیز همچون ادوار گذشته به مسئولیت خود در «ادای دِین به حافظان امنیت» عمل کرد تا نشان دهد برخلاف آنچه که برخی القاء می‌کنند، این جشنواره همچنان تا حدود بسیاری در مسیر اصلی خود گام برمی‌دارد. 🔸به عنوان مثال، می‌توان به نمایش فیلم «» در جشنواره فجر اشاره کرد که عملیات شناسایی و دستگیری «» سرکرده «» را به تصویر کشید تا نشان دهد که امنیت امروز در واقع محصول سلسله جانفشانی‎‌هایی است که اما بیدار، از خود به نمایش گذاشته‌اند. کما اینکه پیشتر نیز بارها و در مناسبت‌های مختلف با تأکیداتِ مؤکد بر مقوله «امنیت و لزوم حفظ آن» صراحتا از وجود «امنیت» به عنوان یکی از بزرگترین عواید یک ملت تأکید کرده‌اند. 🔸مقام معظم رهبری همچنین تحقق هرگونه پیشرفت در کشور را مرهون برقراری امنیت دانسته‌اند. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که فیلمی در تراز «روز صفر» توانسته است ضمن ادای دِین خود به «حافظان امنیت»، جشنواره فیلم فجر را در مسیر جامه عمل پوشاندن به بخشی از منویات مقام معظم رهبری قرار دهد. 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
♦️مداد قرمز 🔹گفتگو با مشاوره رسانه‌ای 🔹«مداد قرمز» در اولین قسمت از خود به دوگانه و پرداخت که آیا جمهوری اسلامی را باید نتیجه طبیعی و محتوم انقلاب اسلامی دانست و اگر آری، تا کجا و اگر اشتباهی در سطوح مدیریتی جمهوری اسلامی اتفاق بیفتد، اگر فاسد باشد یا سیاستی ناکارآمد، باید ریشه آن‌ها را تا انقلاب اسلامی پیش ببریم یا آن که نه باید جمهوری اسلامی را نتیجه برآِیند نیروهای تاریخی‌ بدانیم که در لحظه فعال بودند اما از آن به بعد مسیر تاریخی خاص خودشان را پیموده‌اند که حاصل تصمیمات آن‌ها در مواجهه با پدیده‌های جدید بوده است، تصمیماتی که نه گریزناپذیر بوده‌اند و نه لزوما ریشه در انقلاب اسلامی داشته‌اند و یا شاید باید اساسا از این دوگانه فراتر برویم و دیگری به مسائل نگاه کنیم. 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
برنامه مداد قرمز گفتگو با محمد قوچانی.aac
18.22M
♦️مداد قرمز 🔹گفتگو با مشاوره رسانه‌ای 🔹«مداد قرمز» در اولین قسمت از خود به دوگانه و پرداخت که آیا جمهوری اسلامی را باید نتیجه طبیعی و محتوم انقلاب اسلامی دانست و اگر آری، تا کجا و اگر اشتباهی در سطوح مدیریتی جمهوری اسلامی اتفاق بیفتد، اگر فاسد باشد یا سیاستی ناکارآمد، باید ریشه آن‌ها را تا انقلاب اسلامی پیش ببریم یا آن که نه باید جمهوری اسلامی را نتیجه برآِیند نیروهای تاریخی‌ بدانیم که در لحظه فعال بودند اما از آن به بعد مسیر تاریخی خاص خودشان را پیموده‌اند که حاصل تصمیمات آن‌ها در مواجهه با پدیده‌های جدید بوده است، تصمیماتی که نه گریزناپذیر بوده‌اند و نه لزوما ریشه در انقلاب اسلامی داشته‌اند و یا شاید باید اساسا از این دوگانه فراتر برویم و دیگری به مسائل نگاه کنیم. 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝 🔷«جهان» یا «هستی»؟ 🔸نگاهی تحلیلی-‌انتقادی به آثار : 📚کتاب «» 🔸دکتر عبدالکریم سروش به وجود و وحدت و اشتداد آن توجه دارد و در مواردی از این مفاهیم استفاده هم می‌کند و خیزهایی هم به‌سوی معنای جامع برمی‌دارد؛ اما مشکل کار او این است که نمی‌تواند اینها را در یک وحدت تالیفی و در یک نظام معنایی و مابعدالطبیعی منسجم ملاحظه کند، بلکه با رویکردی گزینشی و محدود -اگر نخواهیم بگوییم تنگ‌نظرانه- با مبحث حرکت جوهری و مابعدالطبیعه -به‌طور کلی- مواجه و نتایجی را -احتمالا ناخودآگاه و ناخواسته- به‌ بار می‌آورد که از حکمت متعالیه بسیار دور است. ‌ 📌: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net
فکرت
📝 #یادداشت 🔷خلاصه تقریر #سروش در کتاب «نهاد ناآرام جهان» 📍نگاهی تحلیلی-‌انتقادی به آثار #عبدالکریم
📝 ♦️نگاهی تحلیلی-‌انتقادی به آثار : کتاب «» یادداشت ✅بخش سوم 🔷«» یا «»؟ 🔸این کتاب حتما نقاط قوتی در سیاق نگارش و محتوا دارد، اما اولا با توجه به محدودیت فضا و ثانیا با نظر به اینکه به‌اندازه کافی و حتی بیش از حد کافی از این کتاب تقدیر و تمجید شده است، ترجیح بر آن است که متن بر نقاط قابل خدشه متمرکز شود. 🔸فارغ از بی‌دقتی‌های زبانی و فلسفی مانند «صفت انگاشتن حرکت» و «واقع‌گرا» پنداشتن و استعمال تعابیری مانند «» و تطبیق مسائل برهانی متافیزیکی بر مسائل استقرایی علمی و برخورد ایدئولوژیک با فلسفه و... باید به نقد اصلی اشاره کرد که معطوف به مواجهه «گزینشی و تقلیلی» مولف با موضوع و عدم‌التفات به زمینه‌ها و مبانی حکمت متعالیه مانند اصالت، وحدت، اتصال و اشتداد وجود و ملاحظه آنها در «نسبت»‌هایشان «با»هم در بحث حرکت است که منجر به این تقلیل، تحریف و تفسیر به‌رأی شده است که «جهان» و «هستی» را مساوی معنا می‌کند؛ درحالی‌که واضح است جهان یا «عالم ناسوت»، صرفا مرتبه‌ای از عالم وجود و از قضا نازل‌ترین مرتبه آن نیز است. 🔸در سراسر کتاب نیز آنچه هست؛ اثبات همان نهاد ناآرام «جهان» است و نه سیلان و جریان «هستی» در تمام مراتب آن. به وجود و وحدت و اشتداد آن توجه دارد و در مواردی از این مفاهیم استفاده هم می‌کند و خیزهایی هم به‌سوی معنای جامع حرکت جوهری برمی‌دارد؛ اما مشکل کار او این است که نمی‌تواند اینها را در یک وحدت تالیفی و در یک نظام معنایی و مابعدالطبیعی منسجم ملاحظه کند، بلکه با رویکردی گزینشی و محدود -اگر نخواهیم بگوییم تنگ‌نظرانه- با مبحث حرکت جوهری و مابعدالطبیعه -به‌طور کلی- مواجه و نتایجی را -احتمالا ناخودآگاه و ناخواسته- به‌ بار می‌آورد که از حکمت متعالیه بسیار دور است. ‌ 🖋 نویسنده: امیر فرشباف،کارشناس‌ارشد فلسفه 🔹منبع: فرهیختگان 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
فکرت
#گفتگو ♦️مداد قرمز 🔹گفتگو با #محمد_قوچانی مشاوره رسانه‌ای #رپیس_جمهور 🔹«مداد قرمز» در اولین قسمت
📝 🔷در نخستین قسمت از برنامه مداد قرمز با موضوع دوگانه و ، مشاور رسانه‌ای و به عنوان روزنامه‌نگاری که نسبت مهر و کین را توأمان چشیده ـ البته (شاید) خودش معتقد باشد در این مسیر مهری ندیده ـ برایمان در مورد دیدگاهش پیرامون دوگانه انقلابی اسلامی و جمهوری اسلامی گفت و معتقد بود استعمال واژه نادرست است و ما باید از نهضت به عنوان واژه‌ی جایگزین سخن بگوییم. نهضت یک فرایند مدام و پیوسته است در حالی‌که انقلاب انگار یک تغییر مهیب ناگهانی است. 🔷قوچانی در این برنامه گفتگو محور ‌کوشید با اشاره به پاره‌ای از سخنان مرحوم از و ، نگاه انقلابی و گفتمان بر این پایه را با نگاه منافقینی که اعتقاد به اسلام انقلابی داشتند و انقلاب اسلامی را وسیله قرار دادن اسلام برای انقلاب می‌دانستند، تخطئه کند! در حالی که این دوستان و هم قطاران لیبرالی خویش هنوز که هنوز است تکلیف خود را با مفهوم انقلاب اسلامی روشن نکرده و مشخص نکردن که تا چه میزان به اصول انقلاب پایبندند. شاید نیز مشکل در این باشد مفهوم انقلابی بودن و انقلابی‌گری در نزد این دست افراد خلاصه در شمشیر دست گرفتن و جنگیدن با دشمن متخاصم شود. 🔷بسیار جالب است این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و به نوعی بازوی رسانه‌ای این حزب، برای توجیه گفتمان مذاکره زده خویش و همفکرانش، گفتمان انقلاب اسلامی را به گفتمان چپی تعبیر می‌کند که مذاکره در مقابل مقاومت قرار می‌گیرد و (ره) را در عین این‌که یک انقلابی خیلی بزرگ می‌داند، یک سیاستمدار خیلی بزرگ یا به تعیبرش یک دیپلمات برجسته‌ در با ارزیابی می‌کند. 🖋 نویسنده: صدرا بصیرت 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝 🔷؛ در کانون توجهاتِ 🔸 «» از واقعیتی الهام گرفته است که در طول سال‌های گذشته و در ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر کمتر بدان پرداخته شده است. در واقعه بمباران سردشت قریب به 100 غیرنظامی جان باخته و حدود 8 هزار نفر نیز به وسیله گازهای سمی مسموم شدند. 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝 🔷؛ در کانون توجهاتِ 📍رامین حسین آبادیان 🔸 دوره از جشنواره فیلم فجر درحالی برگزار شد که توجه و اهتمام ویژه به «سینمای جنگ» در آن به خوبی به چشم می‌خورد. علت این مسأله هم آن است که «» اساسا جایگاه ویژه‌ای در قاموس دارد. 🔸در این دوره از جشنواره فیلم فجر نیز همچون ادوار گذشته، توجه به سینمای جنگ به صورت برجسته به چشم می‌خورد. علت آن است که کلیدواژه‌های «» و «جنگ تحمیلی» اساسا با یکدیگر گره خورده‌اند و نمی‌توان هریک از آن‌ها را بدون در نظر گرفتن دیگری در ذهن متصور شد. 🔸این انقلاب اسلامی بود که دشمن را وادار به ورود به «جنگ تحمیلی» کرد و این پیروزی در «جنگ تحمیلی» بود که بقای انقلاب اسلامی را تضمین کرد. «۶۰» از جمله فیلم‌هایی است که با محوریت جنگ تحمیلی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. فیلم مذکور، اثری متفاوت در حوزه است که به شروع می‌پردازد. این فیلم در واقع روایتگر دلاوری‌های مردم آبادان در زمان جنگ تحمیلی است که به شکلی متفاوت به مسأله پرداخته است. 🔸اما سینمای جنگ جشنواره فیلم فجر امسال تنها به فیلم «آبادان یازده ۶۰» ختم نمی‌شود، چراکه فیلم دیگری نیز با محوریت جنگ تحمیلی ـ و البته با نگاهی متفاوت ـ به نمایش درآمده است. این فیلم، «» است که بمباران شهر «سردشت» از توابع استان آذربایجان غربی را به شکلی تأثیرگذار برای نسل‎‌های پس از جنگ تحمیلی روایت می‌کند و همگان را مـتأثر می‌سازد. 🔸فیلم «درخت گردو» از واقعیتی الهام گرفته است که در طول سال‌های گذشته و در ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر کمتر بدان پرداخته شده است. در واقعه بمباران سردشت قریب به 100 غیرنظامی جان باخته و حدود 8 هزار نفر نیز به وسیله گازهای سمی مسموم شدند. روایت بی‌پرده و تأثیرگذار «درخت گردو» تلاشی است تحسین‌برانگیز برای آگاه ساختن نسل‌های پس از جنگ تحمیلی به واقعیت‌های تلخی که همچنان زنده هستند. بنابراین، جشنواره فیلم فجر در این حوزه نیز از دیدگاه اغلب کارشناسان و صاحب‌نظران، موفق عمل کرده است. 🔸فارغ از آنچه که گفته شد، درحال حاضر یکی از مهمترین سؤالاتی که اذهان را به خود مشغول ساخته است، این است که جشنواره فیلم فجر از 4 دهه گذشته تاکنون به ویژه طی سال‌های اخیر، آیا روندی صعودی داشته و یا سِیری نزولی به خود گرفته است؟ کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف، هریک پاسخ‌های متفاوتی به این سؤال دارند. برخی معتقدند که جشنواره فیلم فجر از اهداف اصلی خود دور شده و برخی نیز معتقدند که این جشنواره تریبونی برای عرضه آثار دینی و افکار است. 🔸اما در هر صورت، نگاهی هر چند گذرا به سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر نشان می‌دهد که هرچند این جشنواره در فیلم‌ها و مستندهای خود به مقولات مهم «امنیت جامعه اسلامی»، «جنگ تحمیلی» و «مسائل دینی و ارزشی» اهتمام ورزیده اما به نمایش درآوردن برخی فیلم‌ها که عملا ـ نه در شکل و نه در محتوا ـ کوچکترین سنخیتی با اصول و ارزش‌های حاکم بر جامعه اسلامی ندارد، موجب شده تا برخی با دیدگاه منفی به آن بنگرند. در نهایت باید گفت که شاید یکی از برجسته‌ترین نقاط قوت دیگر جشنواره کنونی فیلم فجر، عدم اهتمام آن به آثار طنزِ فاقد محتوا و مضمون برخلاف سال‌های گذشته، بوده است. 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
حجت الاسلام و المسلمین رهدار.mp3
9.64M
🔊 ۲ ♦️سخنرانی حجت ‌الاسلام دکتر 🔸موضوع: هویت مقاومتی 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان.mp3
11.51M
🔊 ۲ ♦️سخنرانی حجت ‌الاسلام دکتر 🔸موضوع: عاملیت افق‌گشا در مقابل بن‌بست‌های ساختاری 📌 : 💠https://eitaa.com/fekrat_net
حجت الاسلام دکتر اسلامی.mp3
11.16M
🔊 ۲ ♦️سخنرانی حجت ‌الاسلام دکتر 🔸موضوع: از منظر ارتباطات متعالیه 📌 : 💠https://eitaa.com/fekrat_net
حجت الاسلام دکتر سلطانی.mp3
9.95M
🔊 ۲ ♦️سخنرانی حجت ‌الاسلام دکتر 🔸موضوع: حاج و تکوین مرزهای نوین انسانی 📌 : 💠https://eitaa.com/fekrat_net
خانم دکتر زارعی.mp3
7.78M
🔊 #فایل_صوتی #قهرمان_بدون_مرز ۲ ♦️سخنرانی خانم دکتر #راضیه_زارعی 🔸موضوع: #سردار_سلیمانی و افزایش سرمایه اجتماعی برون گروهی در #جهان_اسلام 📌#کانال_فکرت : 💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝 🔷خیز‌های ناتمام 🔸نگاهی تحلیلی-‌انتقادی به آثار : کتاب «» در چندین موضع از متن کتاب، می‌توان به مواقفی اشاره کرد که سروش مخاطب را درباره تفسیرش از و نسبت به اصلاح این باور امیدوار می‌کند اما هربار در کمال ناباوری ملاحظه می‌شود گام اصلی و نهایی را برنمی‌دارد. 📌: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️نگاهی تحلیلی-‌انتقادی به آثار : کتاب «» ✅بخش چهارم 🔷خیز‌های ناتمام سروش 🔸در چندین موضع از متن کتاب، می‌توان به مواقفی اشاره کرد که مخاطب را درباره تفسیرش از و نسبت به اصلاح این باور امیدوار می‌کند اما هربار در کمال ناباوری ملاحظه می‌شود گام اصلی و نهایی را برنمی‌دارد. 🔸در اینجا به چند مرحله از خیزهای ناتمامی که او برمی‌دارد اشاره می‌شود: در جایی (صص 37 تا 40) به بحث اصالت و اتصالی وجود، مساوقت شیئیت و تشخص با وجود و اینکه «قبول نظریه حرکت جوهریه مسبوق به قبول نظریه اصالت وجود است» اشاره می‌کند، و در موضعی دیگر (ص 74) باز خیز دیگری درخصوص جایگاه حرکت جوهری و برداشتن مرزهای طبیعت و ماوراءطبیعت توسط ملاصدرا برمی‌دارد اما باز در همان‌جا متوقف می‌شود. 🔸سروش در بخش دیگری از کتاب (ص 60) استشهاد صدرا به آیه کلَّ یَومٍ هو فی شأنٍ (29 الرحمن) را که اتفاقا تاییدی بر وجود حرکت در تمام مراتب هستی است و نه صرفا عالم طبیعت، به‌طور عجیبی به «دخالت خدا در امور و همه‌کاره بودن او» و نیز «مشتی بر دهان آنان که خدا را پس از شش روز خلقت به خواب استراحت بردند» فرو می‌کاهد. و نهایتا در موقفی دیگر (صص 77 و 78) هم قول در اسفار درباره حرکت اشتدادی جوهر نفس در مراتب مختلفش را نقل و ترجمه می‌کند: «چقدر سخیف و سبک‌مایه است که کسانی تصور کرده‌اند که نفس، جوهرا و ذاتا از ابتدای تعلق به بدن تا انتهای عمر چیز یکسان و ثابتی است. در حالی که دانستی که نفس در ابتدا هیچ نیست و در اوج خود به مرحله عقل فعال می‌رسد... .» 🖋 نویسنده: امیر فرشباف،کارشناس‌ارشد فلسفه 🔹منبع: فرهیختگان 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
👥 #گفتگو ♦️ویژه برنامه مداد قرمز گفتگو با #مهدی_نصیری 🔶موضوع :«دوگانه #آرمان و واقعیت» 🔹با #پیروزی_انقلاب آزمونِ سختِ تحقق #آرمان‌ها آغاز شد. ما بر فراز #چهل سالی ایستاده‌ایم که از آن روزهای آرمان‌خواهی گذشته است. بعضی معتقدند امروز ما، شبیهِ وضعیتِ آدم میان‌سالی است که در سال‌های پرشور نوجوانی، مطمئن بوده که قرار است «دکتر» و «خلبان» بشود، اما حالا کارمند سادۀ یک اداره است و تنها دغدغه‌اش اینکه تا آخر ماه چند روز دیگر مانده است. 🔹پس دیگر آرمانی نمانده و هر چه هست، واقعیت‌های تلخ است. و بعضی دیگر به یادمان می‌آورند که نه‌تنها #جامعۀ ما، که هیچ جامعه‌ای بدون #آرمان زنده نخواهد ماند. 🔹به‌هرحال سؤال‌ها باقی است: آرمان‌ها چه نقشی در #انقلاب ما و در شیوۀ خاص سیاست‌ورزی در دوران #جمهوری_اسلامی ایفا کرده‌اند؟ 🔹آیا امروز باید دست از آرمان‌ها کشید و به واقعیت چسبید، یا باید واقعیت را در بوتۀ سنجش و نقد آرمان‌ها گذاشت؟ 📌 #کانال_فکرت: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
ویژه‌برنامه «مداد قرمز» با حضور مهدی نصیری با موضوع «دوگانه آرمان و واقعیت».mp3
19.87M
👥 #گفتگو ♦️ #ویژه برنامه مداد قرمز گفتگو با #مهدی_نصیری 🔹موضوع :«دوگانه آرمان و واقعیت» 📌 #کانال_فکرت: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
👥 ♦️ویژه برنامه مداد قرمز گفتگو با 🔶موضوع :«دوگانه و واقعیت» ✅نکته‌های گزیده: 🔹تغییر در خودم را حتماً می‌پذیرم و کسی از نفس تغییر نباید نگران باشد بلکه از ثبات بی‌دلیل باید نگران بود. توجه من به واقعیت‌ها خیلی بیشتر از گذشته شده است. یک دلیل تغییر، اقتضای سن آدمی است. دلایل دیگر تجربیات، مطالعات، باز شدن افق‌های نوین در ذهن، تغییرات و ... است. برخی از تغییرات هم منفی است. مثلاً اینکه مسلمات عقلی یا دینی را انکار کنیم. 🔹برخی آرمان‌ها قابل عدول نیست و اگر از آن‌ها عدول کنیم از انسانیت خودمان عدول کرده‌ایم. آرمان‌گرایی در انسان امری فطری است. شاید اگر به انسان به‌جای حیوان ناطق بگوییم جاندار بهتر باشد. 🔹انبیا مسیر درست آرمان‌خواهی و تعالی‌خواهی انسان را مشخص کرده‌اند تا انسان مسیر را اشتباه نگیرد. در 2 آرمان خلاصه می‌شود: 1️⃣ و تقرب به خداوند در حوزه فردی و اجتماعی 2️⃣ 🔹هیچ موظف به اجرای همه احکام دینی ولو بلغ ما بلغ نیست. در بحث امربه ‌معروف و نهی‌ازمنکر همه فقها گفته‌اند که منوط به تأثیر است. قبلاً هم در برنامه «زاویه» مطرح کردم که چرا نگفته‌اند امر به "واجب" و نهی از "حرام" و گفته‌اند امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر؟ این یعنی به واجبی باید امر شود که به‌عنوان یک معروف، شناخته شده باشد. 🔹ما در عرصه‌هایی دچار ناکارآمدی در مدیریت هستیم و مردم از این ناکارآمدی آسیب می‌بینند و اذیت می‌شوند. ملاک این‌که با هستند یا نیستند فرم عقلایی جهانی دارد که هم پذیرفته است که اکثریت به معنی 50 به‌علاوه 1 درصد است. زمانی که نشریه «» را منتشر می‌کردم تقریباً «صبح» و یکی دو نشریه دیگر بودند که در مسیر ایستادگی در برابر مفاسد با ما همراهی می‌کردند و شاید نشریات دیگر تفکرشان این بود که اینجا واقع‌بینی اولویت دارد. 🔹در سیره انبیا و اهل‌بیت این مسئله بسیار کلیدی است که آرمان هیچ‌وقت یک ایده‌آل ذهنی محض نبوده است. آرمان با متن واقعیت ارتباط دارد. ما در مبانی دینی‌مان چیزی به نام قعود نداریم که بگوییم دیگر حرکت ما تمام شده است. بلکه می‌گوید نجات یک انسان می‌تواند مانند نجات همه انسان‌ها باشد. در تاریخ اهل‌بیت می‌بینیم که از یک طرف با چه واقعیات تلخ و سختی مواجه می‌شوند و آن‌قدر فشار بنی‌عباس و بنی‌امیه زیاد می‌شود که نمی‌توانند تشکیل حکومت دهند. اما درعین‌حال هیچ‌کدام از اهل‌بیت جریان آرمان‌خواهی را متوقف نکردند. ما باید به‌اندازه وسعمان آن آرمان‌ها را محقق کنیم. 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
🎤 ♦️هدف از ،فتح معادلات ذهنی و فکری 📍موضوع : الگوی عملیات روانی (ره) در تحقق 🎙 با حسین‌علی رمضانی ✅ بخش اول 🔹انسان دارای سه بعد کالبدی، فکری و قلبی است. ابعاد سخت‌افزاری بر کالبد و جسم انسان نظر دارد و ابعاد نرم‌افزاری بر فکر و قلب انسان. 🔹خب؛ وقتی صحبت از می‌شود، هدف فتح جسم و فیزیک بوده و وقتی صحبت می‌شود، هدف فتح معادلات ذهنی و فکری می‌باشد و در نهایت وقتی صحبت می‌شود، هدف تخریب باورها و آرزوهای قلبی و سست کردن بعد روانی مخاطب است. 🔹عملیات روانی به عنوان یک جنگ شناختی فرض می‌شود که فکر و قلب را هدف قرار می‌دهد. 📌 : 💠https://eitaa.com/fekrat_net
🎤 ♦️هدف از،فتح معادلات ذهنی و فکری 📍موضوع : الگوی عملیات روانی (ره) در تحقق 🎙 با ✅ بخش اول 🔹امروز در محضر حسین‌علی رمضانی مدرس و در عرصه هستیم. وی فارغ التحصیل مقطع دکترا در رشته مطالعات فرهنگی و نیز دانشجوی دکترای سیاست‌گذاری فرهنگی(دکترای دوم) است. 🔹مقالات و تقریرات متعددی در سطوح و لایه‌های مختلف در سایت‌های علمی – تحلیلی به رشته تحریر در آورده و کتبی چند نیز تألیف و به علمی کشور تقدیم نموده است. رمضانی ضمن فعالیت در فضای رسانه‌ای؛ در اداره و نشریات یکی از نهادهای فرهنگی کشور در حال خدمت است.محور بحث و گفتگوی ما با این پژوهشگر در مورد "الگوی عملیات روانی امام خمینی(ره) در تحقق به این معنا که برای حضور و ایجاد بصیرت در بین توده و آگاه‌سازی از چه روش‌هایی بهره می‌گرفتند" است. 📍نظر شما راجع به عملیات روانی چیست و چه تعریفی از آن دارید؟ 🔹سوال از چیستی و یا تحلیل زوایای مفهومی یک پدیده امری مرسوم در ابتدای یک بحث علمی است. عملیات روانی به عنوان یک مفهوم ترکیبی بین عملیات و روان بوده که در آن یک منبع سعی می‌کند با ایجاد ارتباط و تولید محتوی و پیام در دستگاه محاسبات فکری جامعه هدف تغییری معنادار ایجاد کرده و در سیر تغییر تفکر جامعه هدف، جهت رفتار آنها را به سوی منافع خود هدایت نماید. عملیات روانی به معنای خسته و ناامید شدن از داشته‌های خود و امید داشتن به داشته‌های منبع پیام است. تعریف به مثال نیز در منطق مرسوم بوده و در این میان نظر شما را به این مثال برای درک بهتر عملیات روانی جلب می‌کنم. 🔹انسان دارای سه بعد کالبدی، فکری و قلبی است. ابعاد سخت‌افزاری بر کالبد و جسم انسان نظر دارد و ابعاد نرم‌افزاری بر فکر و قلب انسان. خُب؛ وقتی صحبت از می‌شود، هدف فتح جسم و فیزیک بوده و وقتی صحبت می‌شود، هدف فتح معادلات ذهنی و فکری می‌باشد و در نهایت وقتی صحبت عملیات روانی می‌شود، هدف تخریب باورها و آرزوهای قلبی و سست کردن بعد روانی مخاطب است. عملیات روانی به عنوان یک جنگ شناختی فرض می‌شود که فکر و قلب جامعه را هدف قرار می‌دهد. 📍آیا از دید شما عملیات روانی بار منفی و سلبی داشته و نظر راجع به آن چیست؟ 🔹 در تحلیل مفهومی با تفاوت دارد. بدین معنا که در عملیات روانی بار مثبت و منفی با هم در نسبت به جامعه هدف و در نحوه بکارگیری روش‌ها و ترفندها هویت خاصی به خود می‌گیرد؛ این در حالیست که در جنگ روانی عموماً جامعه هدف شما دشمن بوده و روش‌ها و ترفندهای شما اصولاً منفی فرض می‌شود. در عملیات روانی شما سه جامعه هدف دارید؛ که عبارتند از خودی، و بی‌طرف که در حوزه عملیات روانی به سه گروه سفید، سیاه و خاکستری مرسوم می‌باشند. 🔹روشها و ترفندها در عملیات روانی برای جامعه خودی عموماً بر روش‌های مثبت و ترغیب و تشجیع استوار بوده و در رابطه با دشمن با روش‌های منفی ناامیدی و یأس، تهدید، تخریب و ... و در رابطه با گروه‌های در دو هویت مثبت و منفی هویت می‌یابد؛ چراکه گروه خاکستری یا جامعه هدف بی‌طرف یا باید یکجا بایستد و وارد معادلات جنگ و اختلافات دو طرف نشود؛ یا به نفع خودی یا دشمن وارد عمل شود. با توجه به هویت جامعه هدف و با در نظر گرفتن قاعده هزینه – سود می‌توان عرصه خاکستری یا بی‌طرف را مدیریت روانی کرد. 🔹بنابراین در جمع‌بندی پاسخ به این سؤال باید اذعان کنم که عملیات روانی الزاماً امری مضموم نبوده و نیز آن را تایید می‌کند. این موضوع را در رابطه با آیات و روایات و سیره نبوی در جنگ‌هایی مثل فتح و برپا کردن آتش در اطراف و ایجاد رعب در دل دشمنان صدق می‌کند. در سیره معصومین (ع) نیز حضرت (ع) را می‌توان به عنوان الگوی تبلیغ و عملیات روانی (که هر دو مفهوم تبلیغ و عملیات روانی هویت‌های متفاوتی دارند) ذکر کرد. حضرت (ع) برای تشجیع نیروهای قلیل خود، پرده از چشم‌های سر آنها برداشته و بر داشته‌های گذرای عالم دانی مهر پایان زده و با نشان دادن جایگاه آنها در بهشت برین انگیزه جهاد آنها را صد چندان کرد. طیف دشمن و بی‌طرف نیز در واقعه از خطاب و عتاب حضرت (ع) دور نماندند. 👤 مصاحبه گیرنده : سید حسین امامی 📌 : https://eitaa.com/fekrat_net