eitaa logo
غلط ننویسیم
16.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
172 ویدیو
3 فایل
🔹 تبلیغات ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/v257.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از  جواد برزگر🌹
Zahra Jan - Barzegar - FX.mp3
9.65M
﷽ 🎧 نماهنگ | 🎙 بانوای: 📝 شاعر: وحید محمدی 🎞 آهنگ‌سازی و تنظیم: محمد جواد علی‌مردانی 🏴 ویژه ایام سلام‌الله‌علیها 📌 تولید شده در "مجموعه رسانه‌ای کانال جواد برزگر [ @abaraat ]
گذار/ گزار بخش سوم 👈 گزاردن 👈 نخست باید دانست که گزاشتن با «ز» و گذاردن با «ذ» غلط است و صحیح آن «گذاشتن» و «گزاردن» است. 👈 جابه‌جایی این دو فعل از آنجا ناشی شده‌ است که صیغۀ امر هردو از لحاظ آوایی یکسان است؛ یعنی امرِ گذاشتن می‌شود «گُذار» و امرِ گزاردن هم می‌شود «گُزار»؛ ولی معنای آن‌ها البته یکسان نیست. «گزاردن» معناهای متعدد دارد که همۀ آن‌ها را می‌توان در دو معنا خلاصه کرد. ادامه دارد... 🖊@ghalatnanevisim
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 حکایت به قلم "ســاده و روان" 📚 باب هشتم : در آداب صحبت 🌺 آداب ۱۰ 💫 تمام اسرار زندگی را با دوستانت در میان مگذار زیرا معلوم نیست آن روزی که دشمنت گردند چگونه رفتار می کنند و در مورد رفتار با دشمنان نیز زیاده روی نکن چرا که ممکن است روزی جزوی از دوستانت گردند. 🔸به دوست گر چه عزیز است راز دل مگشا 🔹که دوست نیز بگوید به دوستان عزیز (۱) رازی را که نمی خواهی فاش گردد، نباید حتی با دوستان بسیار صمیمی مطرح کنی چون آنها نیز دوستان بسیار صمیمی دارند و این پیوستگی ادامه خواهد داشت. 🔸خامشی به كه ضمير دل خويش 🔹با كسی گفتن و گفتن كه مگوی (۲) 🔸ای سليم آب ز سرچشمه ببند (۳) 🔹كه چو پر شد نتوان بستن جوی 🔸سخنی در نهان نباید گفت 🔹که بر انجمن نشاید گفت (۴) ۱_ راز دلت را حتی پیش عزیزترین دوستت بازگو نکن، چون او نیز برای بهترین دوستانش بازگو می کند. ۲_ زبان را نگه داشتن بهتر از آنست که راز دل را بگویی و انتظار رازداری از کسی داشته باشی. ۳_ ای سلیم : ای نیک سرشت ۴_ حرفی که در جمع گفتنش جایز نیست در خلوت نیز نباید گفت 🖊@ghalatnanevisim
💠 🔻 امام خمینی (قدس سره) 🔸حضرت فاطمه(س) موجود ملکوتی است که در عالم به‌صورت انسان ظاهر شده است؛ بلکه موجود الهی جبروتی در صورت یک زن ظاهر شده است... تمام هویت‌های کمالی که در انسان متصوّر است و در زن تصوّر دارد، تمام در این زن است...؛ زنی که تمام خاصه‌های انبیاء در اوست؛ زنی که اگر مرد بود، نبی بود؛ زنی که اگر مرد بود، به جای رسول‌اللّه...؛ انسانی است که به تمام معنا انسان؛ زنی است به تمام معنا زن. 📚صحیفه امام(قد)، ج۷، ص۳۲۷ 🖊@ghalatnanevisim
شاهنامه خوانی 👇👇👇قسمت دویست و سی و چهارم👇👇👇 🖊@ghalatnanevisim
-برافگندن: فرستادن -اندرزمان: در همان زمان، درجا -به‌کردارِ: مانندِ -دمان: شتابنده، نفس‌نفس‌زننده -خیره: به‌بیهوده -تازنان: تازان، شتابان -تیز: تند، به‌سرعت -سراسر: کاملاً (در این‌جا با جزئیات) -فراوان بپیچید و گم کرد راه: (افراسیاب با شنیدنِ پیشنهادِ سیاوش) از درد و غم به خود پیچید و از راهِ درست (پذیرفتنِ آن پیشنهاد) بیرون رفت (که البته بعد به راه می‌آید). -انجمن: سران، بزرگان -سربه‌سر: کاملاً، پاک -خلعت: جامه‌ی پیشکش از سویِ شاه یا بزرگان. در اصل از خلع می‌آید که یعنی لباسِ کهنه از تنِ کسی بیرون کردن و لباسِ تازه‌ی فاخر بر تنِ او کردن -فروهشتن: پایین کشیدن -روان از اندیشه کوتاه شدن: نگرانی از دل رفتن، آسودن -چو گَرد: شتابان -یاد کردن: گفتن -راست شدن: به‌سامان شدن -سیمین: نقره‌ای -چو کرسیوز آن خلعتِ شاه دید / تو گفتی مگر بر زمین ماه دید: کرسیوز خلعتِ شاه را به‌اندازه‌ی ماه پرارج و زیبا دید، یا: از خوشحالی ماه را کنارِ خود بر زمین دید. -آفرین: ستایش -زمین برنَوَردیدن: زمین را چنان به‌شتاب طی کردن که گویی زمین زیرِ پا در هم می‌پیچد. -بیاویخته از برِ عاج٘ تاج: بالای تختِ ساخته از عاج، تاجِ سیاوش آویخته بود. به‌دلیلِ سنگینیِ تاج، شاه آن را بر سر نمی‌گذاشته، بل‌که تاج از سقف آویخته بوده و وقتی شاه می‌نشسته با سرِ او مماس می‌شده و به‌این‌ترتیب وزنِ تاج بر سرِ شاه نبوده. -چرب‌گوی: خوش‌سخن، چرب‌زبان -رنگ‌وبوی: جلوه، آب‌ورنگ -ز لشکر همی‌جُست گُردی سوار / که با او بسازد دَمِ شهریار: از میانِ لشگریان پیِ پیدا کردنِ سواری تیزپا بود که زبانِ صحبت با کاوس را بلد باشد. -کزین در که یارد گشادن دهن؟: چه کسی می‌تواند در این‌باره با کاوس صحبت کند؟ -ز تیزی نه کاهد، نه هرگز فزود: خشمِ (کاوس) کم‌وزیاد نمی‌شود و همیشگی‌ست. -زمین بُریدن: طیِّ راه کردن (به‌شتاب) -حدیثِ فرستادگان باد گشت: نگرانیِ (سیاوش و رستم) درباره‌ی این که چه کسی را به‌عنوانِ پیک پیشِ کاوس بفرستند، برطرف شد. یا: صحبتِ (سیاوش با رستم) درباره‌ی موضوعِ صلح و فرستادنِ گروگان‌ها، تمام شد. 🖊@ghalatnanevisim
خار و میخك - قسمت ۱۴.mp3
9.95M
🎙| از اردوگاه تا دانشگاه 🖼قسمت چهاردهم کتاب خار و میخک، نوشتۀ شهید یحیی سنوار 🖊@ghalatnanevisim
خار و میخك - قسمت ۱۴.mp3
9.95M
🎙| از اردوگاه تا دانشگاه 🖼قسمت چهاردهم کتاب خار و میخک، نوشتۀ شهید یحیی سنوار 🖊@ghalatnanevisim
📚عنوان: فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی ✍نویسنده: علاءالدین طباطبایی ناشر: مجموعه فرهنگ های فارسی موضوع این فرهنگ دستور زبان فارسی است. دستور زبان در اصطلاح زبان شناسان شامل ساخت واژه و نحو و واج شناسی و معنی شناسی می شود. اما از دیدگاه سنتی تر  دستور تنها شامل ساخت واژه و نحو است (نک. روبینز، 1991، ص 771) و ما در این فرهنگ همین معنا را مد نظر بر واج شناسی، و در موارد بسیار اندکی معنی شناسی، را تنها تا حدی آورده ایم که در ساخت واژه و نحو به کار می آیند. 🖊@ghalatnanevisim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏▪️ اگر دلمان گرفت ....!!! 🔸 برگرفته از جلسه "پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) مجرای رحمتِ دنیا و آخرت" حجت‌الاسلام حامد کاشانی 🖊@ghalatnanevisim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نه فقط عرش حصیر قدم فاطمه است علت خلق دوعالم علم فاطمه است ما به اعمال کم خویش به جایی نرسیم هرچه دادند به ما از کرم فاطمه است ذکر یافاطمه نقش است به سربند علی یاعلی ذکر دم‌وبازدم فاطمه است به دفاع از ولی و شان ولایت برخاست خطبه‌ی فاطمه تیغ دودم فاطمه است روی این نام همه اهل‌کرم حساسند استجابت به خدا در قسم فاطمه است دیگر از آتش دوزخ چه هراسی داریم؟ تا امان‌نامه‌ی ما با قلم فاطمه است ظاهرا خلوت‌وخاکی‌ست، ولی در باطن دل هرشیعه ضریح حرم فاطمه است پسر فاطمه یک‌روز می‌آید از راه ای خوش آن روز که پایان غم فاطمه است 🖊@ghalatnanevisim
شکّرشکن شوند همه طوطیان هند «زین قند پارسی» که به بنگاله می‌رود حافظ گذار/ گزار بخش چهارم ۱) یکی به‌معنای «به‌جا آوردن» یا «ادا کردن» یا بر طبق کاربست معاصران، «اجرا کردن» و «انجام دادن». مثلا نماز گزاردن یعنی «ادا کردن نماز». بنابراین، باید نوشت: نمازگزار و نه نمازگذار؛ یا وام گزاردن یعنی «ادا کردن وام». بنابراین، وام‌گزار صحیح است و نه وام‌گذار و نیز حج‌گزار صحیح است؛ یعنی «انجام‌دهنده مناسک حج» و نه حج‌گذار. همچنین باید نوشت: خراج‌گزار، سپاس‌گزار، خدمت‌گزار، حق‌گزار، پاسخ‌گزار، مدح‌گزار، سنت‌گزار (به‌معنای «به‌جای‌آورندۀ سنت» و مقصود از آن «به‌جا آورندۀ نماز نافله» است) و جز این‌ها. از همین معناست که ترکیب کارگزار، یعنی «انجام‌دهنده و اجراکنندۀ کار» ساخته شده است. ترکیب پیغام‌گزار را می‌توان دو گونه تفسیر کرد: «کسی که پیغام را ادا می‌کند» یا «کسی که پیغام را بازگو می‌کند» (در صورت اخیر، معنای دوم گزاردن منظور است) ادامه دارد... 🖊@ghalatnanevisim
✍ ابهام‌زدایی یکی از اشکالات مهم، ابهام‌هایی است که در زبان طبیعی وجود دارد. ما معمولاً این ابهام‌ها را با توجه به سیاق عبارت یا فحوای کلام و با استفاده از اطلاعات خودمان از موضوع مورد بحث و شناخت جهان خارج برطرف می‌کنیم. ◻️ابهام‌ها در همهٔ سطوح زبان ظاهر می‌شوند. در زیر به موارد مهم اشاره می‌کنیم. 1⃣ ابهام ساختاری 2⃣ ابهام واژگانی 3⃣ ابهام در مرجع ضمیر 4⃣ ابهام‌زدایی از خط ◽️ابهام واژگانی ابهام واژگانی از معانی متفاوت یک کلمه ناشی می‌شود. مثلاً عبارت اسمی «زن خیاط» مبهم است و ابهام آن از دو معنی مختلف کلمهٔ «زن» سرچشمه می‌گیرد. یک تعبیر جمله عبارت است از «زنی که شوهر او خیاط است» و تعبیر دیگر آن «زنی که شغل او خیاطی است». ✅ محمدرضا باطنی، پیرامون زبان و زبان‌شناسی، چاپ چهارم، تهران: آگه، ۱۳۹۳، ص ۲۹ – ۳۰. 🖊@ghalatnanevisim
Gizmiz.mp3
2.9M
مداحی و مرثیه شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) 🎤حاج محمود کریمی 🖊@ghalatnanevisim
   🔸 پرسش هنوز گاهی برای جای استفاده از «برایند» و «فرایند» شک می‌کنم. اگر ممکنه توضیحی بدهید. 🔹 پاسخ «برآیند» به‌معنای «نتیجه» است و زمانی به‌کار می‌رود که می‌خواهیم از نتیجه یک کار حرف بزنیم: 👈موفقیت امروز شما برآیند تلاش‌ و برنامه‌ریزی شماست. «فرایند» مجموعه‌ای از  تلاش و فعالیتی است که به نتیجه و دستاوردی منجر می‌شود.: 👈 فرایند تهیه این محصول، می‌تواند الگویی برای دیگر تولیدات باشد. نکته👇 به تفاوت نگارش «برآیند» با «فرایند» دقت کنیم. علیرضا حیدری 🖊@ghalatnanevisim
📌شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها ▪️ حضرت فاطمه (علیها السلام) دختر پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) و همسر امام علی (علیه السلام) به فرموده پدر بزرگوارش برترین زنان عالم و یکی از افراد مورد نظر آیه تطهیر است. ایشان در سال پنجم بعثت، در مكه ديده به جهان گشود و بعد از هجرت به مدینه با پسر عمويش امام علی (ع) ازدواج کرد. ▪️ فاطمه(ع) بزرگترین پشتیبان ولایت بود و لحظه‌ای از دفاع از حق امامت و جانشینی حضرت علی(ع)، از پای ننشست. غاصبان ولایت، به خوبی متوجه جایگاه او بودند و بارها از زبان پیامبر توصیه به تکریم بانوی دو عالم را شنیده بودند، اما با این حال عدالتخواهی او را هیچ‌‌گاه نپذیرفتند و درب منزل او را به آتش کشیدند. ▪️درباره تاريخ شهادت وی، برخی مورخان معتقدند كه ۷۵ روز پس از شهادت پيامبر(ص) و برخی ديگر معتقدند ۹۵ روز بعد، به وقوع پیوسته است. لذا شیعیان، ۱۳ جمادی الاول و ۳جمادی الثانی را به عزاداری می‌پردازند. ▪️بر اثر صدمات وارده توسط مشاور خلیفه وقت و نیروهای تحت امر او که در حین حادثه خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها اتفاق افتاد، و موجب شکستگی پهلو و سقط جنین ایشان شد، دخت گرامی رسول مکرم اسلام بنا به روایات ۹۵ روز در سوم جمادی الثانی سال ۱۱ ه.ق در مدینه به شهادت رسیدند. ▪️منابع تاریخی اولیه، خاکسپاری حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها را بنا بر وصیت خود ایشان، شبانه، مخفیانه و بدون حضور رؤسای وقت جامعه می‌دانند که این موضوع علاوه بر جنبه اعتراضی، در تمام طول تاریخ، محل تاملی برای همگان نسبت به این واقعه بوده است. 🖊@ghalatnanevisim
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 حکایت به قلم "ســاده و روان" 📚 باب هشتم : در آداب صحبت 🌺 آداب ۱۱ 💫 دشمن ضعیفی که در مقام دوست نمایان می شود نیتی جز ضربه زدن در زمان مناسب را در سر ندارد. همچنان که عده ای بر این باورند که به صداقت دوستان هم نمی توان اعتماد کرد چه برسد به چاپلوسی دشمنان و هر کس دشمنی ضعیف را حقیر تصور کند مثل این است که بگوید آتش کوچک هیچ اثر و قدرتی ندارد. 🔸امروز بکش چو می‌توان کشت 🔹کاتش چو بلند شد جهان سوخت 🔸مگذار که زه کند کمان را 🔹دشمن که به تیر می‌توان دوخت (۱) ۱_ اکنون که آتش بسیار اندک و ناچیز است آن را خاموش کن، چون زمانی که شعله ور گردد دیگر توان مهار کردن آن را نداری و باعث ویرانی می شود. پس دشمن را قبل از آنکه فرصت مبارزه کردن پیدا کند، با توانی که داری از صحنه بیرون کن. 🖊@ghalatnanevisim
✅ ... چه زمانی آغاز می شه؟ ❌ عذرمیخوام بحث درباره ازمون عملکردی چ زمانی اغاز میشه 🖊@ghalatnanevisim
شاهنامه خوانی 👇👇👇قسمت دویست و سی و پنجم👇👇👇 🖊@ghalatnanevisim
دیدیم که پس از ماجراهایی که بینِ سیاوش و سودابه پیش آمد، سیاوش برای اثباتِ بی‌گناهیِ خود در آتش رفت و به‌سلامت از آن درآمد و به‌این‌ترتیب کاوس دانست سودابه مقصر بوده و خواست او را بکُشد اما با وساطتِ سیاوش از گناهِ او درگذشت و دوباره با او به مهر آمد. در این اوضاع افراسیاب به جنگِ ایرانیان آمد و سیاوش داوطلب شد که به جنگِ او برود تا از حرف‌وحدیثِ سودابه دور شود و نیز پهلوانی‌اش را اثبات کند. کاوس رستم را همراهِ او کرد. در جنگ ایرانیان برتر بودند و کرسیوز برادرِ افراسیاب که در جبهه‌ی مُقدم بود نامه‌ای به افراسیاب نوشت و درخواستِ کمک کرد. سیاوش هم از بلخ نامه‌ای به کاوس نوشت که تا مرزِ جیحون را پس گرفته‌ است و اگر شاه دستور دهد به خاکِ توران وارد شود. کاوس گفت که او کاری نکند و منتظر بماند که افراسیاب حمله کند. در اردوگاهِ توران کرسیوز خود پیشِ افراسیاب رسید و از دلیریِ ایرانیان گفت. افراسیاب بر او خشم گرفت و دلِ ایرانیان را دوباره به جنگ گرم کرد اما شب خود در خواب دید که سپاهش شکست خورده، سراپرده‌ا‌ش سرنگون شده و خودش را دست‌بسته پیشِ کاوس برده‌اند و کاوس او را با شمشیر به دو نیم کرده. خوابگزاران با ترس گفتند سپاهِ ایران به‌سرداریِ شاهزاده‌ای جوان حمله خواهد کرد و تورانیان را نابود خواهد کرد. حتی اگر خودِ آن شاهزاده هم کشته شود، کین‌خواهانش افراسیاب را خواهند کشت. افراسیاب ناراحت شد و تصمیم به صلح گرفت. کرسیوز را با هدایای بسیار به اردوگاهِ ایرانیان فرستاد و پیشنهادِ صلح داد. سیاوش با رستم مشورت کرد و تصمیمش قطعی شد که برای این که افراسیاب بعد از صلح پیمان‌شکنی نکند، صد گروگان از خویشاوندانِ او را گروگان پیشِ خود نگه دارند. افراسیاب هم ناچار پذیرفت و گروگان‌ها را طبقِ سیاهه‌ی ارسالیِ رستم با هدیه‌های بیشتر پیشِ سیاوش فرستاد و سپاهِ باقی‌مانده‌اش را نیز از ایران بیرون کشید. سیاوش نامه‌ای به پدر نوشت و گزارشِ ماجرا کرد اما از خشمِ کاوس دیدند کسی جز رستم نمی‌تواند نامه‌بر باشد. در ادامه می‌شنویم که سیاوش به پدر چه می‌نویسد و کاوسِ همیشه‌خشمگین چه خواهد گفت. 🖊@ghalatnanevisim
4_5987603749755945762.mp3
957.5K
(بخش ۱۱۶) (بخش ۳۲) گفتار اندر نامه نبشتنِ سیاوخش به نزدیکِ کَی‌کاوس 🖊@ghalatnanevisim