eitaa logo
غلط ننویسیم
16.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
176 ویدیو
3 فایل
🔹 تبلیغات ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/v257.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
FarsCast3.mp3
7.71M
🎙قصه‌‌ آفرینش دنیا برگرفته از تفسیر روض‌الجنان قرآن با صدای بهروز رضوی 🖊@ghalatnanevisim
📚عنوان: رباعیات خیام نیشابوری ✍نویسنده: عمر خیام نیشابوری ناشر: انتشارات آریا گهر با خواندن کتاب رباعیات خیام نیشابوری سفر ویژه‌ای را به عالم شعر و معنا رقم بزنید. سروده‌های سراسر عشق و شور این دانشمند بزرگ، هم مسرت‌بخشِ اوقات خوش شما خواهد بود و هم یاور و دوست روز‌های تنهاییتان. عمر خیام نیشابوری، این شاعر تکرارناشدنی دیار کهن پارسی، با زبان اسرارآمیز خود، حکمت‌های زیادی از هستی و آفرینش را برای مخاطبان امروز آشکار خواهد کرد. 🖊@ghalatnanevisim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قلم مى رقصد از تكرار یک انشاى تنهایی شبيه بچه‌_آهويى كه در صحراى تنهایی شبيه دختر تنها و زيباى سمرقندى خريدارى ندارد جز خودش سوداى تنهايى من از اين شهر دلگیر دریغ و درد ، بيزارم به فريادم برس اكنون، كجايى؟ هاى! تنهايى! اگر آغوش تنهايى تعارف مى‌كند لبخند چرا مى‌ترسى از امروز و از فرداى تنهايى "دمى صحبت غنيمت دان كه بعد از روزگار ما" قلم بر دفتر شعر است رد پاى تنهايى 🖊@ghalatnanevisim
✍ اضافهٔ تبعیضی اضافهٔ تبعیضی نوعی اضافه است که در آن کسره به‌‌معنی «از» است: دو نفرِ آن‌ها، کدامِشان، هر کدامِ آن‌ها. صفت برترین (عالی) اگر به‌جای موصوف بنشیند و به اسم اضافه شود با اضافهٔ تبعیضی سروکار داریم: بهترینِ مردان (= بهترین نوع از مردان)، بزرگترینِ دانشمندان (= بزرگترین از میان دانشمندان). ✅ علاءالدین طباطبایی، فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی، چ ۱، تهران: فرهنگ معاصر، ۱۳۹۵، ص ۴۸. 🖊@ghalatnanevisim
چند جایگزین فارسی فرار        👈 گریز قادر           توانا قبل                  پیش قبیح              زشت فتنه               آشوب فعلی                  کنونی فقیر                 تهیدست لذا                    بنابر‌این 🖊@ghalatnanevisim
✅ ... این هست که ❌ کاری که باید بکنند این هستش که 🖊@ghalatnanevisim
خوب‌ام ❌ خوبم ✅ 🔸نکته صورت متصلِ فعلِ بودن» به‌معنی «هستم»، مانند «خوبم»، پیوسته نوشته می‌شود. 🖊@ghalatnanevisim
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 حکایت به قلم "ســاده و روان" 📚 باب هفتم : در تاثیر تربیت 🌺 حکایت ۱۲ 💫 سالی، با گروهى از حاجیان به سوى مكه حرکت می کردیم که بین پیادگان درگیری صورت گرفت، داعی(۱) هم جزو پیادگان بود. به سر و صورت هم افتادیم و دعوا بالا گرفت. يكى از کجاوه نشینان(۲) به همتای خود گفت: عجبا! پياده سرباز هنگامی که خود را به آخر خط می رساند به مقام وزيری نایل می شود، ولى پيادگان راه حج كه بيابان را به پايان مى رسانند حالشان بدتر از قبل مى شود. 🔸از من بگوى حاجى مردم گزاى را (۳) 🔹كو پوستين خلق به آزار مى درد. 🔸حاجى تو نيستى شتر است از براى آنک 🔹بيچاره خار مى خورد و بار مى برد ۱_داعی: کسی که مردم را به دین خود دعوت می کند ۲_کجاوه: نشيمنی روپوش دار که از چوب می سازند و يک جفت آن را به يکديگر بسته بر شتر بار می کنند و در هر يک از آن دو کسی می نشيند. عدیل: دو کس که هر دو جانب یک کجاوه نشینند هر کدام از آنها عدیل یکدیگرند. ۳_از قول من به حاجی مردم آزاری که باعث آزار دیگران می شود بگو ای بیچاره، تو حاجی نیستی بلکه حاجی، آن شتری است که خار می خورد و تو را با خود تا خانه خدا حمل می کند(کنایه از این است که او هم این راه را با تو طی می کند اما تفاوت این است که شتر فقط خار می خورد و آزاری نمی رساند. 🖊@ghalatnanevisim
شاهنامه خوانی 👇👇👇قسمت دویست و شانزدهم👇👇👇 🖊@ghalatnanevisim
-سیاوش بگفت آن کجا رفته بود / و زان در که سوداوه آشفته بود: سیاوش آن چه اتفاق افتاده بود و دلیلِ خشمگین شدنِ سودابه را گفت -اظهارِ عشقِ سودابه به او، و خشمِ سودابه از پس زده شدنِ این عشق توسطِ او. -بتان: زیبارویان -بگفتم: "همه هر چه شاهِ جهان...: (سودابه می‌گوید که به سیاوش) گفتم: شاه همه‌گونه چیزی به تو می‌دهد. من هم افزون بر آن، چیزهای بیشتری می‌دهم و همین‌طور چیزهای زیادی هم به‌عنوانِ جهیز به دخترم می‌دهم که به خانه‌ی تو بیاورد. اما او گفت که مال‌ومنال به‌کارِ من نمی‌آید و میلی به دیدنِ دخترِ تو ندارم. من فقط تو را می‌خواهم، که بی تو نه گنج به‌کارم می‌آید و نه کسی دیگر. -راهِ دیدار: میلِ ملاقات -دو دست اندرآورد چون سنگ٘ تنگ: دو دستش را محکم و تنگ چون سنگ دورِ من حلقه کرد. -فرمان نکردن: فرمان نبردن، سرپیچی کردن -همه: اصلاً -نهان: درون، شکم -ز بس رنج، کشتنش نزدیک بود: دراثرِ ضرباتِ سیاوش نزدیک بود بچه‌ی در شکمم کشته شود. -به‌کار نیامدن: بی‌فایده بودن -تنگی‌دل آرد خِرد را به خواب: خشمگین شدن خرد را از کار می‌اندازد. -نگه کرد باید بدین‌بر نخست / گوایی دهد دل چو گردد درست: این کار را باید خوب پژوهید تا دل گواهی دهد راهِ حل آن چگونه است (اگر راهِ‌حلِ آن با منطق جور درآمد، عقل آن را تٲیید می‌کند). -پادافره: مجازات -بدان بازجستن همی چاره جُست: برای آن بررسی راه و تدبیری پیدا کرد. -می: شراب جز کاربردِ اصلی‌اش، کاربردِ درمانی و خوش‌بوکنندگی نیز داشته؛ در این‌جا خوش‌بوکنندگیِ آن مدِنظر است. -پسودن: لمس کردن -غمی گشت و سوداوه را خوار کرد / دل خویش را زو پرآزار کرد: (کاوس) از سودابه اندوهگین شد و سودابه در نظرش پَست شد و دلِ کاوس از او پردرد. -ز هاماوران زان پس اندیشه کرد...: (کاوس پس از آن که دید بوی عطرِ سودابه در سیاوش نبود، پس سیاوش دست به سودابه دراز نکرده و سودابه مقصر است، خواست او را بکُشد اما) نگران شد که مبادا از سرزمینِ پدریِ سودابه آسیبی به ایران برسد؛ جز این، در زمانِ زندانی بودنِ کاوس در هاماوران سودابه بود که به دادِ او رسیده بود و پرستارش بود و از درد و اندوهِ کاوس به خود پیچیده بود و هیچ نگفته بود؛ سوم این که کاوس هنوز عاشقِ او بود و از بدی‌اش می‌توانست چشم‌پوشی کند؛ چهارم، از سودابه فرزندانی کوچک داشت؛ پس، از کشتنِ سودابه منصرف شد. و به سیاوش گفت که نگرانِ این ماجرا نباش و همیشه هشیاری و آیینِ نیک و دانش را پیشه‌ی خود کن. این ماجرا را دیگر فراموش کن و به کسی نگو، تا مردم آن را جدی نگیرند و نقلِ مجالس نشود. 🖊@ghalatnanevisim
✅ رسم کتابخوانی، انس با کتاب 🔹 مسئله‌ی مطالعه و کتابخوانی مهم است. در جامعه‌ی ما بی‌اعتنائی به کتاب وجود دارد. 🔸 گاهی آدم می‌بیند در تلویزیون از این و آن سؤال می‌کنند: آقا شما چند ساعت در شبانه‌روز مطالعه می‌کنید، یا چقدر وقت کتابخوانی دارید؟ یکی می‌گوید پنج دقیقه، یکی میگوید نیم ساعت! انسان تعجب می‌کند. ما باید جوانان را به کتابخوانی عادت دهیم، کودکان را به کتابخوانی عادت دهیم؛ که این تا آخر عمر همراهشان خواهد بود. 🔹کتابخوانی در سنین بنده - که البته بنده چندین برابر جوان‌ها کتاب میخوانم - غالباً تأثیرش بمراتب کمتر است از کتابخوانی در سنین جوانها و شما عزیزانی که اینجا حضور دارید. آنچه که همیشه برای انسان می‌ماند، کتابخوانی در سنین پائین است. جوانان شما، کودکان شما هرچه می‌توانند، کتاب بخوانند؛ در فنون مختلف، در راههای مختلف، مطلبی یاد بگیرند. 🔸 البته از هرزه‌گردی در محیط کتاب هم باید پرهیز کرد، منتها این مسئله‌ی بعدی است؛ مسئله‌ی اول این است که یاد بگیرند، عادت کنند به این که اصلاً به کتاب مراجعه کنند، کتاب نگاه کنند. البته باید دستگاهها مراقب باشند، اشخاص مواظب باشند، هدایت کنند به کتاب خوب؛ که با کتاب بد، عمر ضایع نشود. ✍️ بیانات مقام معظم رهبری در موضوع کتابخوانی ۱۳۹۱/۰۷/۲۰ 🖊@ghalatnanevisim
📚عنوان: زیباترین داستان های سعدی ✍نویسنده: علیرضا تنهائی ناشر: انتشارات متخصصان کتاب زیباترین داستان‌های سعدی را علیرضا تنهائی با هدف معرفی شخصیت، زندگی و همینطور حکایت‌های زیبا و اشعار هنرمندانه‌ی سعدی شیرازی، استاد بی‌بدیل شعر و نثر فارسی تالیف کرده‌ است. این کتاب اثری خوش‌خوان، جذاب و گیرا برای همه‌ی دوستداران شعر و ادبیات و به‌ویژه طرفداران سعدی به‌شمار می‌رود. 🖊@ghalatnanevisim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دل عشاق روا نیست که دلبر شکند گوهری کس نشنیده است که گوهر شکند بر نمی‌دارم از این در سر خویش ای دربان صد ره از سنگ جفای تو گرم سر شکند 🖊@ghalatnanevisim
چند جایگزین فارسی محتوا           👈 درون‌مایه کلمه عبور            گذرواژه مبتلا                   دچار ماحصل               دستاورد بی‌تردید               بی‌گمان مسلما                  بی‌گمان مجرب                 کارآزموده مرور                    بازبینی 🖊@ghalatnanevisim
✍ ملاک‌های تشخیص جملهٔ پایه و جملهٔ پیرو 1⃣ پیوندهای وابستگی بر سر جملهٔ پیرو می‌آیند و در مواردی هم که در آغاز آن واقع نشوند در هر حال قبل از فعل آن قرار می‌گیرند: به مسافرت نمی‌روم مگر اینکه سعید هم بیاید. درسم وقتی‌که تمام شد به شهرمان برمی‌گردم. ◻️یاد‌آوری: پیوندهای گسسته در آغاز و در پایان جملهٔ پیرو قرار می‌گیرند: وقتی به خانه رسیدم که دیگر شب شده بود. 2⃣ اگر جملهٔ مرکبی فاقد پیوند باشد می‌توان با توجه به وجه فعل‌های آن پی برد که کدام‌ یک پایه است و کدام یک پیرو. اگر در یک جملهٔ مرکب وجه یکی از افعال اخباری و وجه دیگری التزامی باشد جمله‌ای که وجه فعل آن اخباری است جملهٔ پایه است و جمله‌ای که وجه فعل آن التزامی است جملهٔ پیرو است: می‌خواهم به سفر بروم. در این جمله «می‌خواهم» پایه است و «به مسافرت بروم» به اعتبار وجه التزامی فعل آن پیرو به شمار می‌آید. 3⃣ در جمله‌های مرکبی که پیوند ندارند و به اعتبار وجه آن‌ها نیز نمی‌توان جملهٔ پایه و پیرو آن‌ها را تشخیص داد، باید به‌معنی جمله‌ها توجه کرد. برای مثال، در جملهٔ «کوشش کنید، موفق شوید»، جملهٔ «موفق شوید» پیرو است، زیرا از معنی آن چنین برمی‌آید که یک پیوند در آغاز آن مستتر است: کوشش کنید تا موفق شوید/ برای اینکه موفق شوید کوشش کنید. 4⃣ آهنگ کلام در جمله‌های پایه و پیرو متفاوت است. این نکته باید در کتاب‌های آواشناسی شرح شود. در اینجا به ذکر همین نکته بسنده می‌کنیم که جملهٔ پیرو اگر پیش از جملهٔ پایه بیاید (که در غالب جمله‌های مرکب چنین است) آهنگی دارد که نشان می‌دهد جمله تمام نشده است. ✅ علاءالدین طباطبایی، فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی، چ ۱، تهران: فرهنگ معاصر، ۱۳۹۵، ص ۱۹۹ تا ۲۰۰. 🖊@ghalatnanevisim
✅ نصف جواب ❌ خب..نصفه جواب را استاد گفتند 🖊@ghalatnanevisim
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 حکایت به قلم "ســاده و روان" 📚 باب هفتم : در تاثیر تربیت 🌺 حکایت ۱۳ 💫 هندویی، در حال یادگیری مهارت نفط اندازی(۱) بود.حكيمى به او گفت: تو كه در خانه ساخته شده از نى زندگى مى كنى چنين بازیچه اى براى تو روا نيست. 🔸تا ندانى كه سخن عين صوابست مگوى 🔹وآنچه دانى كه نه نيكوش جوابست مگوى(۲) ۱_ نفط اندازی: نوعی آتش بازی و آتش از دهان بیرون دادن ۲_ تا زمانی که هنوز نمیدانی کلامت نیکوست یا نه، چیزی نگو و تا زمانی که هنوز نمیدانی عاقبت رفتارت چیز انجام مده. 🖊@ghalatnanevisim
شاهنامه خوانی 👇👇👇قسمت دویست و هفدهم👇👇👇 🖊@ghalatnanevisim