eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
655 ویدیو
151 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 کرسی استعدادشناسی سرزمین، هویت زیستی و بوم‌شناسی سیلاب 🔰چهارمین کرسی ترویجی از سلسله جلسات بیانیه گام دوم و پیوند حوزه‌های طبیعی و انسانی توسط گروه پژوهشگاه برگزار می‌‌شود: 🎙 با حضور: ⏰ سه‌شنبه یکم شهریور ماه، ساعت 10 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🔸 کرسی علمی- ترویجی "حکمرانی متعالی اسلامی" 🔰 در راستای همایش ملی حکمرانی اسلامی، توسط گروه با همکاری مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه برگزار می‌‌شود: 🎙 با حضور: ⏰ سه شنبه یکم شهریور ماه، ساعت ۱۱ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 💠 حضور مجازی از طریق: ➡️ join.skype.com/ptnWSK32M9IR 🆔 @iictchannel
▫️ثواب اشک برای امام حسین(ع) 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه: ◾️ در برخی روایات بیان شده که اگر کسی برای امام حسین(ع) شعر بسراید و ۵۰ نفر را به گریه درآورد اهل بهشت است، حتی بیان شده تا ۳۰، ۲۰، ۱۰ و یکنفر و حتی خودش گریه کند اهل بهشت است. این مدل احادیث بسیار زیاد هستند و در طول تاریخ موجب تشویق شاعران بوده است. مثلا امام باقر(ع) به کمیت گفته خدا گناهان گذشته و آینده تو را آمرزید. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔸 کرسی استعدادشناسی سرزمین، هویت زیستی و بوم‌شناسی سیلاب 🔰چهارمین کرسی ترویجی از سلسله جلسات بیانیه گام دوم و پیوند حوزه‌های طبیعی و انسانی توسط گروه پژوهشگاه برگزار می‌‌شود: 🎙 با حضور: ⏰ سه‌شنبه یکم شهریور ماه، ساعت 10 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
▫️ گزارش شهادت امام حسین(ع) بر اساس دانشنامه فاطمی 🔰 نوشتاری مستخرج از از مقاله «امام حسین(ع)» جلد اول دانشنامه فاطمی ▪️از حسن بصری نقل شده است که با حسین‌بن‌علی(ع)، شانزده‌ تن از اهل‌بیتش شهید شدند که بر روی زمین همانندی برای آنان نبود. برخی از مورخان، اسامی آنان را ثبت کرده و یادآور شده‌اند که حسین‌بن‌علی(ع) با لب تشنه به شهادت رسید. سرِ مبارک آن حضرت(ع)، به همراه اهل‌بیت(ع) که اسیر شده بودند، به کوفه و سپس به شام انتقال یافت. ▪️ دربارة محل دفن سر مبارک امام‌حسین(ع)، برخی گفته‌اند که در دمشق به خاک سپرده شد و برخی بر آن‌اند که به مدینه انتقال یافت و در بقیع دفن شد. در قاهره نیز زیارتگاهی به نام رأس‌الحسین(ع) وجود دارد. علمای شیعه بیشتر گزارش کرده‌اند که سر حضرت(ع) را در کربلا، کنار بدنش، به خاک سپردند. ✍️ به کوشش حجت‌الاسلام 🆔 @iictchannel
▫️حجاب الزامی در دولت اسلامی 🔸 تازه‌ترین یادداشت عضو هیات علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه منتشر شده در خبرگزاری شبستان؛ ◾️مخالفان الزامی، مخالفان «عقل سلیم» هستند، نه‌فقط مخالف «منطق دینی». عقل می‌گوید که «عفاف» بدون «حجاب»، ممکن نیست و «جامعۀ برهنه»، به‌طور ضروری، «جامعۀ فاسد» نیز هست. در جایی‌که دلیل قطعیِ عقلی وجود دارد، حکم شرع، ارشادی است و عقل در تلقّی شیعی، حجیّت ذاتی دارد. انسان به‌طور طبعی می‌فهمد برهنگی، معارض با عفت است. 🆔 @iictchannel
▫️حکمت به روایت ابن‌سینا 📌 تیتر اول صفحه خبرگزاری شبستان؛ 🔸 گفتگو با دکتر عضو هیات علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه ، ◾️ دادجو با اشاره به اینکه ابن سینا حکمت نظری‌ای را بنیانگذاری کرد که عصاره آن بحث ذوات و خواص ذاتی است، گفت: برجستگی ابن‌سینا در همین است که هم اکنون تفکرش درست‌ترین تفکر است. 🆔 @iictchannel
🖼 | بازنگری اخلاق خانواده 🔸 در شرایطی که نهاد خانواده با هجوم مدرنیسم به سوی دگرگونی نگرش‌ها، ارزش‌ها، روابط و نقش‌ها پیش می‌رود و کارکردهای طبیعی خود را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد، دین در صورتی می‌تواند با اخلاق این نهاد را به مثابه یکی از مقاصد خود حمایت کند که در دانش معطوف به اخلاق خانواده بازنگری شود. اخلاق خانواده در سنت جاری جامعه ما هنوز با روش‌های کم‌کارامد وعظی، توصیفی و دستوری و با تکیه بر ذخایر موروثی تدوین و ارائه می‌شود. 🔸 این در حالی است که پیشرفت‌های صنعتی، تحول ارتباطات و گسترش اطلاعات شرایط ویژه‌ای را پدیدآورده که در سنت اخلاقی ما وظیفه کنشگر در آنها تعیین نشده، پرسش‌هایی را مطرح کرده است که جواب از پیش‌ساخته‌ای ندارند و مسائل تازه‌ای را ایجاد کرده‏اند که جز با روش حل مسئله نمی‌توان با حفظ اخلاق از آنها عبور کرد. بر این اساس دین در صورتی برای رویارویی با مدرنیسم کارامد خواهد بود که اخلاق خانواده در روش و محتوا دگرگون شود و این مهم با تبیین دقیق ابعاد این رشته مطالعاتی دست‌یافتنی است. ✂️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، استادیار گروه اخلاق اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 101 فصلنامه علمی و پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼 | حد و حدود حجاب در جامعه ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، دانشیار گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◼️ حجاب و پوشش زنان به عنوان یکی از دستورات اسلام که در دیگر ادیان الهی نیز وجود داشته‌است، در آیاتی از قرآن مجید و بسياری از روايات، مطرح و محدوده آن بیان شده‌است. شواهد تاريخى نشان می‌‏دهد كه نقاب زدن بر صورت در صدر اسلام جنبه عمومى نداشته‌ است. از نظر اسلام، پیدا بودن صورت زن در صورتی اشکال ندارد که بدون آرایش یا همراه با آرایش‌های خیلی جزئی که در عرف زینت به حساب نمی‌آید، باشد و مفسده‌ای را هم به همراه نداشته باشد. ◼️ در مواردی که بیان می‌شود که پوشیدن وجه و کفین لزومی ندارد، به این معنا نیست که نگاه و نظر به آن از طرف مرد اشکالی ندارد، چون ملازمه‌ای بین آن دو نیست. بنا بر این تشریع و قانون‌مند شدن حجاب زنان و تعیین محدوده آن برعهده شارع مقدس اسلام (خداوند متعال و پیامبر اکرم (ص)) بوده که به خوبی انجام شده‌است. 🆔 @iictchannel
🖼 | تجانس حق و خلق از منظر فلاسفه و عرفا ◼️ در مسئله نسبت بین حق و خلق عموم فلاسفه به تجانس موجودیت حق و خلق قایل‌اند؛ یعنی حق و خلق، هر دو را موجود حقیقی می‌دانند، گرچه درباره معیار موجودیت بین آنها اختلاف هست. مشائیان موجودات را حقایقی بسیط و کاملا متباین می‌دانند و اشراقیان موجودات را از سنخ ماهیات قرار می‌دهند و فیلسوفات حکمت متعالی معتقدند موجودات از سنخ وجود مستقل با رابط‌اند و نظر عرفا در این مسئله نفی هر تجانسی بین حق و خلق است. ◼️ آنها حق را موجود حقیقی و خلق را موجودنما یا شیء مجازی می‌دانند و از منظر آیات و روایات دینی تجانس بین حق و خلق باطل است. به نظر می‌رسد دیدگاه عرفا مؤيد به براهین عقلی و نقلی است و دیدگاه فلاسفه در هر سه مكتب مشایی، اشراقی و متعالی با اشکالات عقلی فراوانی مواجه است که پذیرش آنها را ناممکن می‌سازد. ✂️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، دانشیار گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 101 فصلنامه علمی و پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼 | دعوت همدلانه بانوان به حجاب 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه قرآن‌پژوهی پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◼️ راهکار مشخص در مسئله حجاب، کارآمدی نهادهای فرهنگی و پژوهشی در تبیین دقیق و عقلانی آموزه‌های دینی؛ هماهنگی میان نهادهای مربوطه‌ و کاستن از حمله به بدحجاب‌ها و حتی بی‌حجاب‌ها در تریبون‌های عمومی است. بلکه نگاه همدلانه با این نوع آسیب‌دیدگان، نه ملامت‌گرانه و سرکوب‌گرانه در کشور ما بهتر جواب خواهد داد. ◼️ در جمهوری اسلامی، حوزه تقنین و اجرا از حوزه مبانی نظری منفک نیست. تا مبانی نظری و پشتوانه فکری و قانع‌کننده‌ای در این حوزه‌ها صورت نگیرد، سیر تقنین و به تبع آن اجرا ناقص، ناتمام و آسیب‌زا است. ترسیم درست عقلانی از پوشش زن و تبیین نظری آن در مراکز علمی، دانشگاهی و رسانه‌ای به صورت کاملاً علمی و به دور از هیجان‌های سیاسی و حزبی و جناحی بستر را برای روند تقنین و اجرا آماده خواهد کرد. 🆔 @iictchannel
▫️ قرآن در نگاه امام حسین (علیه السلام) 🔰 نوشتاری مستخرج از مقاله «امام حسین(ع) و قرآن» از دانشنامه قرآن‌شناسی اثر محمد عابدی ▪️امام حسین(ع) قرآن را منبعث از نورانیت الهی می‌داند و در دعای عرفه از وی نقل می‌شود که این کتاب جامع آسمانی را با نور درخشان خود نازل کرده است. ▪️ امام حسین(ع) قرآن را مرجع تبیین و تضییق حدیث می‌دید. چنانکه وقتی عبدالله بن عمروعاص که امام حسین(ع) را محبوب­ترین مردم نزد اهل آسمان معرفی کرده بود، در برابر این سوال امام که پس چرا با من و پدرم در صفین جنگیدی؟ به حدیث پیامبر(ص) استناد کرد که او را به اطاعت پدر دستور داده بود، اما حضرت آیه ۱۵ سوره مبارکه لقمان را قرائت کرد که امر به اطاعت پدر را به مواردی که خلاف فرمان خدا نباشد، مضیّق می‌کند. ✍️ به کوشش حجت‌الاسلام 🆔 @iictchannel
bomshenasi seylab.mp3
51.64M
🔊 🔰 سلسله جلسات و پیوند حوزه‌های طبیعی و انسانی 🔻کرسی ترویجی استعداد شناسی سرزمین، هویت زیستی و بوم‌شناسی 🎙با ارائه: عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه 📻 تهران؛ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
▫️جهان به درستی فلسفه بوعلی معترف است 🔸 گفتگوی دکتر عضو هیات علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه با خبرگزاری شبستان؛ ◾️ ابعاد متفاوتی دارد. ابن‌سینا با اینکه در حدود هزار سال پیش می‌زیسته است هم در علوم طبیعی، هم در ریاضیات، هم در الهیات، و هم در سایر علوم سرآمد دوران خود بود. ابن‌سینا جامع علوم معقول و منقول بوده است، ولی آن چیزی که بیش از همه الان برای ما و جامعه علمی ایران و مغرب زمین مهم است، ابعاد فلسفی ابن‌سیناست. 🆔 @iictchannel
📸 گزارش تصویری 🔸 ترویجی استعداد شناسی سرزمین، هویت زیستی و بوم‌شناسی 📌 با ارائه دکتر 📅 سه‌شنبه 1 شهریورماه ۱۴۰۱ 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
▫️فهم اجتماعی باعث کشف نسبت زیست انسانی با زمین است 🔸 آنچه در ترویجی استعداد شناسی سرزمین، هویت زیستی و بوم‌شناسی مطرح شد؛ ◾️باید مردم را با آشتی داد. اینگونه نیست که مردم اطلاعات نداشته باشند و از طریق اطلاعات دادن بخواهیم آنها را با طبیعت آشنا کنیم. باید ابتدا از خود مردم و روستائیان پرسید که چه کار باید کرد. ◾️روستائیان که با خاک و آب مأنوس هستند بیشترین اطلاعات در مورد طبیعت دارند و آنها هستند که می‌توانند از طبیعت نگاهبانی کنند. باید با تفاهم و گفتگو و تبادل اطلاعات با روستائیان و عشایر به نتیجه و راهکار رسید. 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸نشست علمی حکمرانی اداری و جایگاه مردم در آن از منظر آموزه های اسلامی 🔰 در راستای همایش ملی حکمرانی
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸نشست علمی حکمرانی اداری و جایگاه مردم در آن از منظر آموزه های اسلامی 🎙 با حضور: 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 💠 حضور مجازی از طریق: ➡️ join.skype.com/hGiwJa1FavEp 🆔 @iictchannel
▫️انحراف روشنفکری دینی 🔸 گفتگوی دکتر عضو هیات علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه منتشر شده در خبرگزاری فارس؛ ◾️ در ابتدای کار خود، بصیرت‌افزایی‌ها و دستاوردهای خوبی را توانست به ارمغان بیاورد. روشنفکری دینی قبل از انقلاب که نمایندگان آن افرادی نظیر مرحوم بازرگان و مرحوم شریعتی بودند، با دغدغه حضور دین در سیاست و اجتماع، خواستار حیات اجتماعی مبتنی بر دین بودند. 🆔 @iictchannel
🖼 | استفاده از روش فقهی در بررسی حجاب 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 حجاب، حکمی شرعی است؛ لذا در بررسی ادله آن باید از روش فقهی بهره برد و بر این اساس وقایع تاریخی قابلیت تخصیص یا تقیید عموم یا اطلاق ادله حجاب را ندارند و صرف حضور معصوم در جامعه‌ای که در حال حرکت بسوی وضع مطلوب است نمی‌تواند تقریر وضع موجود و مخصص یا مقید عموم یا اطلاق ادله حجاب محسوب شود و نیز نهی از یک رفتار ناپسند در جامعه به معنای فراگیر بودن آن نیست. 🔹 آیات و روایات به روشنی بر وجوب حجاب دلالت دارد که این اسناد مورد استناد فقها در مسأله وجوب پوشاندن زن خود را از نامحرم به استثنای صورت و کف دستان قرار گرفته است و حدود حجاب شرعی زن در نماز در غیرحضور نامحرم با حدود حجاب شرعی زن در غیر نماز با حضور نامحرم یکی نیست. 🆔 @iictchannel
🖼 | برهان نظم بر وجود خدا 🔺 ساده ترین و عمومی‌ترین برهانی که بر وجود خداوند اقامه می‌شود، برهان نظم است. یکی از مسائل فوق‌العاده قابل توجه برای بشر، وجود نظامات و تشکیلات حیرت‌انگیز در جهان خلقت است. از زمین گرفته تا آسمان، از ستارگان گرفته تا ذرات و منظومه‌های اتمی، از جماعت گرفته تا نبات و حیوان و انسان، همه دارای یک سلسله نظامات و تشکیلات هستند. 🔺 مطالعه احوال موجودات نشان می‌دهد که ساختمان جهان و ساختمان واحدهایی که اجزای جهان را تشکیل می‌دهند، حساب شده است. این همان مطلبی است که در قرآن کریم با تعبیر اتقان صنع آمده است. قرآن کریم با اصرار بی‌نظیری، افراد بشر را مطالعه در خلقت و ساختمان موجودات، به منظور شناختن خداوند سوق می‌دهد. 📖برگرفته از کتاب خداشناسی، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼 | رویکرد حکومت اسلامی در مسأله حجاب 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔺 رویکرد حجاب قانونی؛ یک از رویکردهایی است که پیرامون مسأله «حجاب قانونی» وجود دارد. مدافعان این نظریه معتقدند: حکومت مسئول اجرای فرایض و احکام شرعی از جمله حجاب است و باید اشخاص ممتنع را بر حجاب مجبور نماید. این نظریه در قوانین داخلی ج.ا. ایران متعکس شده و بر مبنای آن در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی چنین آمده است: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار تومان جزای نقدی محکوم خواهند شد». 🔺 مدافعان حجاب قانونی برای نظریه خویش به دلایل متعددی استناد نموده و می‌گویند: اولاً، حجاب یک واجب شرعی است و بی‌حجابی حرام است؛ ثانیاً، حجاب یک واجب اجتماعی است و قیاس آن با تکالیف فردی مانند نماز وجهی ندارد. ثالثاً، هر عمل حرامی قابل تعزیر است. در نتیجه، حکومت می‌تواند بی‌حجاب را تعزیر نماید. 🆔 @iictchannel
🖼 | پیامدهای نظریه داروین 🔹 انتشار نظریه تکامل داروین از نظر تأثیر بر دین‌شناسی، مهم‌ترین حادثه قرن نوزدهم به حساب می‌آید. پیامدهای کلامی نظریه تکامل بسیار گسترده بود. این نظریه نه تنها با پاره‌ای از باورهای دینی ناسازگار بود بلکه با جاودانگی و ثبات دین و اخلاق نیز در چالش بود. باورهای دینی خاص، همچون رابطه خداوند یا طبیعت، خلقت انسان و اشرفیت او و وثاقت کتاب مقدس، از سوی این نظریه مورد تردید قرار گرفت. این نظریه، بی‌همتایی مقام بشر را نقض کرده، او را موجودی مانند سایر موجودات طبیعی و برخاسته از آنها نشان می‌دهد. 🔹 حسن اخلاقی انسان که همواره یکی از برترین قوای او قلمداد می‌شد، اکنون به ادعای داروین از انتخاب طبیعی نشئت می‌گرفت. اخلاق مسیحی رفته رفته جای خود را به اخلاق تکاملی دارد. عده‌ای از اندیشمندان، شأن علمی نظریه تکامل را زیر پا نهادند و از آن، نظریه فلسفی تمام عیار و جهان شمولی به دست دادند. این نظریه به طور مستقیم یا غیرمستقیم با بسیاری از باورهای دینی و اخلاقی سنتی، ناسازگار بود. 📖 برگرفته از کتاب جامعه‌شناسی دین، نوشته ، استادیار گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel