eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5.1هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
573 ویدیو
364 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
 __کاستی های مبادی تصوری استیون هاوکینگ و ریچارد داوکینز در حوزه ی الهیات_.pdf
293.9K
📚 کاستی های مبادی تصوری استیون هاوکینگ و ریچارد داوکینز در حوزه ی الهیات ✍نویسندگان: مسلم زمانیان، عبدالحسین 🔻چکیده استیون و ریچارد از دانشمندان خداناباور معاصر هستند که با مشی تجربی یکی در حیطه فیزیک، و دیگری در حیطه زیست شناسی به مباحث الاهیات ورود نموده اند که این ورود به الحاد و خداناباوری ختم شده است. مهمترین عاملی که موجب چنین نتیجه ای در مشی علمی این دو شخصیت شده تصورات نادرست از موضوع و مفاهیم فلسفی است. تحقیق پیش رو با استخراج این مبانی به روش کتابخانه ای از لابلای آثار این دو شخصیت، آنها را به بوته نقد گذاشته است. تصور نادرست از فلسفه و قلمرو آن، و نیز درک نادرست از مفاهیم فلسفی چون درک نادرست از مجردات، تصور غلط از واجب الوجود و اوصاف آن، تشخیص نادرست نسبت به ملاک نیازمندی به واجب، و همچنین درک نادرست از مفاهیم «علیّت»، «زمان»، و «عدم»را می توان به عنوان مصادیقی از این فهم نادرست برشمرد. منبع: اندیشه نوین دینی سال پانزدهم زمستان ۱۳۹۸ شماره ۵۹ 7-20 ✅کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
عامل «فصاعداً» در حالت نصبی چه می باشد و نقش آن چیست؟ شیخ مصطفى الغلایینی در کتاب «جامع الدروس العربیه» ذیل مبحث «حذف عامل الحال» می گوید: در پنج صورت عامل حال وجوباً حذف می شود. سپس ایشان در صورت اول می گوید: هرگاه حال بیان کننده ازدیاد یا نقصان تدریجی باشد آنگاه عامل آن وجوباً حذف می شود، مانند: «تَصَدَّق بدرهم فصاعداً». همچنین ایشان می گوید از شروط این قسم از حال آن است که همراه با «فاء» یا «ثُمَّ» باشد. 📚جامع الدروس العربیه ، ص ۴۶۷ لذا با توجه به مطالب گفته شده، نقش «فصاعداً» حال می باشد و متعلق به عامل محذوف می باشد که غالباً این عامل محذوف را «إستمرّ» گرفته اند، مانند: «تَصدَّق بدرهمٍ فصاعداً» یعنی: «فاستمرّ صاعداً». در خصوص «فاء» نیز گفته اند زائده می باشد و برای تزیین لفظ آورده شده است. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab
گونه‌شناسی مسائل عدالت آموزشی.mp3
40.74M
💥گونه شناسی مسائل عدالت آموزشی 🎤دکتر تراب زاده گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🔸 @kashkolenab
هدایت شده از بحار توحید
سلام علیکم دوستانی که هستند به طور در درس بحارالأنوار به صورت شرکت کنند، در خصوصی، نام و نام خانوادگی را همراه با عکس خود ارسال فرمایند. ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥تفاوت فلسفه اسلامی با فلسفه یونان ✍استاد شهید : 🔹 حكمت الهى مشرق زمين سرمايه عظيم و گرانبهايى است كه در پرتوى اشعّه تابناك اسلام بوجود آمده و به بشريّت اهداء گرديده است. 🔸 اما افسوس كه عده قليل و بسيار محدودى عميقانه با اين سرمايه عظيم آشنا هستند و از ناحيه بى‏خبران و دشمنان متعصّب، بر آن، ستمها شده است. عده‏اى كه اطلاعاتشان از فلسفه قديم عموما از حدود افلاك تسعه و عقول عشره تجاوز نمى‏كند، و چون فقط نام آن را شنيده و يا اگر به كتابها مراجعه كرده‏اند چيزى از آن سر در نياورده‏اند، خيال كرده‏اند اسلامى همان است كه درباره افلاك تسعه و عقول عشره بحث مى‏كند، و چون امروز بى‏اساسى نظريّه افلاك روشن شده پس آنها مى‏توانند گردن‏ برافرازند و خود را از فارابى و بو على و صدر المتألّهين برتر شمارند. آرى، اين عده مى‏پندارند الهى اسلامى همان فلسفه قديم يونانيان است و چيز علاوه‏اى ندارد و ناروا هم داخل اسلام شده است. 🔹 اينان، نفهميده يا فهميده، جنايت عظيمى نسبت به اسلام و معارف اسلامى مرتكب مى‏گردند. 🔸 حكمت اسلامى با فلسفه يونان همان اندازه متفاوت است كه فيزيك اينشتين با فيزيك يونان. دلائلى هست كه حتى الهيّات ابن سينا هم بطور كامل به اروپا نرفته است و اروپائيان از اين گنجينه ارزنده هنوز هم بى‏خبرند. 📚مجموعه آثار شهید مطهری(عدل الهی)،ج‏1، ص112 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🔸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥گفتگویی کوتاه با آیت الله شیخ علی جاودان 🔺پ.ن: آیت الله ظهر ها در شبستان اصلی مسجد امام حسن عسکری ع قم اقامه نماز می کنند و ساعت ۱۰ در مدرسه آیت الله گلپایگانی ره درس خارج فقه در مدرس ۶ دارند. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بخشی از سخنان حجت الاسلام ابوالفضل و محقق جوان آقای محمد حسین حکیم در نخستین محفل فهرستنگاران نسخ خطی در کتابخانه آیت الله بروجردی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
📚منبع: همان! پ.ن: پایه اول که بودم در پاورقی های کتاب صرف بسیار میدیدم که نوشته همان ، ص... ! اوایل مثل این بنده خدا خیال می کردم اسم کتابیست!😊 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
هدایت شده از محسن قنبریان
⚠️ یک نکته دلسوزانه! کمی عجیب نیست روحانیون و مجتهدین شاخص جمهوری اسلامی اغلب اقتصاد نمی دانند و تئوری ها و سیاستهای مکاتب اقتصادی را به تفکیک نمی شناسند؟! به تعبیر امام خمینی، "بصیرت و دید اقتصادی"، "اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان"، "شناخت سیاست ها و حتی سیاسیون و فرمول های دیکته شده آنان"، "درک موقعیت و نقاط قوت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم" از ویژگی های یک مجتهد جامع است! اغلب فقهای شورای نگهبان، خبرگان، ائمه جمعه پایتخت و شهرهای بزرگ، رئیس جمهوران و روسای مجالس معمم و..‌. از این حیث فاصله آشکاری با مثل شهید صدر، بهشتی و مطهری نداشته اند؟! اینکه مثلا سیاست آزاد سازی قیمت ها -که فرمول شناخته شده یک مکتب اقتصادی است- آزاد کردن خرمشهر اقتصادی معرفی میشود۱، یا کارشناسان بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برای تنظیم سند خصوصی سازی یا تحول بودجه نویسی و...دعوت میشوند، نمونه های کوچک از آن خلا و کمبود است که امام عزیز داشتنش را برای مجتهد جامع تاکید داشت! قصه خیلی عمیق تر از این نمونه هاست! ۱.آنطرفش احیای کالابرگ هم آزادسازی خرمشهر بلکه مردمی سازی یارانه ها نیست! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💥نسخه خطی ۱۰۰۰ساله! در کتابخانه آیت الله (ره) نسخه ای خطی از کتاب تفسیر تبیان وجود دارد که با خط مبارک مولفش یعنی شیخ طوسی می باشد. پ.ن: خط آبی درون تصویر برای راهنمایی به مخاطبین کشیده شده و در اصل نسخه موجود نمی باشد. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
♨️وقتی کلیسا مردم را از دین روی گردان کرد ✍️ استاد شهید : 🔹«کلیسا چه از نظر مفاهیم نارسایی که در الهیات عرضه داشت و چه از نظر رفتار غیر انسانی اش با توده مردم، خصوصاً طبقه دانشمندان و آزاد فکران، از علل عمده گرایش جهان مسیحی- و به طور غیر مستقیم جهان غیر مسیحی- به مادّیگری است. 🔸ما این عامل را در دو بخش بررسی می‏کنیم: نارسایی مفاهیم کلیسایی در مورد خدا و ماوراء الطّبیعه و خشونتهای کلیسا. 🔹امّا بخش اوّل: در قرون وسطی که مسأله خدا به دست کشیشها افتاد، یک سلسله مفاهیم کودکانه و نارسا درباره خدا به وجود آمد که به هیچ وجه با حقیقت وفق نمی‏داد و طبعاً افراد باهوش و روشنفکر را نه تنها قانع نمی‏کرد، بلکه متنفّر می‏ساخت و بر ضدّ مکتب الهی برمی انگیخت. 🔸در تاریخ فلسفه سیاسی می خوانیم آنگاه که مفاهیم خاص اجتماعی و سیاسی در غرب مطرح شد و مساله حقوق طبیعی و مخصوصاً حق حاکمیت ملی به میان آمد، عده ای طرفدار استبداد سیاسی شدند و برای توده مردم در مقابل حکمران حقی قائل نشدند و تنها چیزی که برای مردم در مقابل حکمران قائل شدند وظیفه و تکلیف بود. 🔹این عده در استدلال های خود برای اینکه پشتوانه ای برای نظریات سیاسی استبدادمابانه خود پیداکنند، به مسأله خدا چسبیدند و مدعی شدند که حکمران در مقابل مردم مسئول نیست، بلکه او فقط در برابر خدا مسئول است، ولی مردم در مقابل حکمران مسئول اند و وظیفه دارند. مردم حق ندارند حکمران را بازخواست کنند که چرا چنین و چنان کرده ای؟ و یا برایش وظیفه معین کنند که چنین و چنان کن؛ فقط خداست که می تواند او را مورد پرسش و بازخواست قرار دهد. مردم حقی در برابر حکمران ندارند، ولی حکمران حقوقی دارد که مردم باید ادا کنند. 🔸از این رو طبعاً در افکار و اندیشه ها نوعی ملازمه و ارتباط تصنّعی به وجود آمد میان اعتقاد به خدا از یک طرف، و اعتقاد به لزوم تسلیم در برابر حکمران و سلب حق هرگونه مداخله ای در برابر کسی که خدا او را برای رعایت و نگهبانی مردم برگزیده است و او را فقط در مقابل خود مسئول ساخته است از طرف دیگر. و همچنین قهراً ملازمه بوجود آمد میان حق حاکمیت ملی از یک طرف، و بی خدایی از طرف دیگر. و همچنین قهراً ملازمه بوجود آمد میان حق حاکمیت ملی از یک طرف، و بی خدایی از طرف دیگر. 🔹از نظر فلسفه اجتماعی اسلامی، نه تنها نتیجه اعتقاد به خدا پذیرش حکومت مطلقه افراد نیست و حاکم در مقابل مردم مسئولیت دارد، بلکه از نظر این فلسفه، تنها اعتقاد به خداست که حاکم را در مقابل اجتماع مسئول می سازد و افراد را ذی حق می کند و استیفای حقوق را یک وظیفه لازم شرعی معرفی می کند. 🔸امیرالمومنین پیشوای سیاسی و اجتماعی و امام معصوم و برگزیده حضرت حق درگیرودار صفین با مردم سخن گفت و فرمود: «حق تعالی با حکومت من بر شما برای من حقی بر شما قرارداده است و شما را همان اندازه حق بر عهده من است که مرا بر عهده شماست. حق همواره دو طرفی است؛ کسی را بر دیگری حقی نیست مگر اینکه آن دیگری را هم بر او حقی است. و اگر کسی باشد که بر دیگران حق دارد و دیگران بر او حقی ندارند، او تنها خداست و آفریدگانش را چنین مزیتی نیست، زیرا او بر بندگانش توانایی و قدرت دارد و قضای گوناگون او جز بر عدالت جاری نمی گردد.» 🔹یعنی حق، متبادل است؛ هر کس از آن بهره مند شد، مسئولیتی در مقابل خواهد داشت.» 📚 علل گرایش به مادیگری، ص55 و 157 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥احراز سیادت 🎤پاسخ استاد سید مهدی رجائی(از شاگردان آیت الله مرعشی نجفی و محقق علم انساب) به کسانی که می‌خواهند بدانند آیا سید قطعی هستند یا خیر و توضیح ایشان در مورد وظیفه پژوهشکده انساب السادات در قبال ساداتی که نمی‌دانند به کدام امام معصوم می‌رسند ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
انتقاد یک جوان کم سواد و تحریفگرِ اخباری مسلک به سخنان آیت الله استادی
طرز تفکرات شخصی که ادعا می کند هم حوزه درس خونده ، هم دانشگاه و کتابهای متعددی نوشته در مسائل فقه و حقوق!! پ.ن: ماشاء الله چقدرم معتقد به تحمل مخالف و آزادی بیان و تعدد قرائاته و چقدر مودب!! این شده محقق فقه و حقوق!
کشکول ناب حوزوی
💥دبیرستان خصوصی امام صادق(ع) تحت نظر دانشگاه امام صادق (ع) مرحوم آیت الله مهدوی کنی(اصولگرا) اردو بر
💥جوابیه بی ادبانه و آمیخته با تهمت و نیت خوانی و... به انتقادات استاد حسینی قمی از ساختمان ۱۴ طبقه مربوط به امور حج و زیارت در قم ✍پ.ن: آقای احمدی از کجا فهمیدی که مواعظ آقای حسینی قمی ، در جامعه و مخاطبان اثری ندارد؟! از کجا فهمیدی که ایشان دنبال جذب مخاطب و مشتری به هر قیمتی است؟ از کجا فهمیدید که قبا و لباده ایشون گرون قیمته؟ بنده که سالهاست می بینم ایشون با همین لباده و عبا در تلوزیون و سر کلاسشون در مدرسه گلپایگانی شرکت می کنند و بسیاری اوقات پیاده رفتو آمد دارن!؟ بهتره گزارشی از فعالیتهاتون در این چندسالی که حج تعطیل بوده بدید! خجالتم خوب چیزیه! به جای اینکه درک بکنید اصل دغدغه رو شروع به تهمت زنی و... می کنید؟ آیا مطلعید که این ساختمانها در کنار خونه های فرسوده بسیاری از مردم قم مایه آبرو ریزی برای حوزه محسوب میشه؟ با خفه کردن و تفسیق منتقد صورت مساله رو نمیشه پاک کرد! همونطور که شیخ صادق چندسال پیش نتونست با اون نامه بی ادبانه خودشو مبرا کنه از اتهامات، شما و دوستانتون هم نمیتونید! 🌐کل ماجرا+فیلم👇 https://hawzahnews.com/xbLsq 🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥معرفی تفسیر علی بن ابراهیم قمی 🎤حجت الاسلام دکتر علوی مهر 📺برنامه ضیافت هر روز ساعت ۱۸:۴۵ از شب
💥درباره تفسیر مجمع البیان + شناخت طبرسی ها 📚از کتاب "آشنایی با تفاسیر" آیت الله رضا 🔹کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab