کشکول ناب حوزوی
❓عامل «فصاعداً» در حالت نصبی چه می باشد و نقش آن چیست؟ شیخ مصطفى الغلایینی در کتاب «جامع الدروس الع
🔺فرق حال و نعت
حال و نعت هر دو دلالت بر معنایی در صاحبان خود می کنند، اما نعت همان طور که در تعریف آن آورده اند مطلق می باشد در مقابل حالِ مقیّد، چرا که «حال» معنایی را در ذوالحال می رساند، مقیّد به زمان عامل. مانند: «مررت بزیدٍ ضارباً» یعنی در هنگام مرور من از کنار زید، مشغول به عمل ضرب بود، امّا در مثال: «مررت بزیدٍ الضارب» این مطلب را نمی رساند بلکه مطلب گوینده این است که زید زمان هایی دارای صفت ضرب می باشد و ممکن است در هنگام مرور من از کنار او مشغول این عمل هم نبوده باشد
📚برگرفته از: شرح رضی علی الکافیه ، نشر موسسه الصادق تهران ، ج۲ ، ص۲۸۴
#ادبیات
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
🔺استاد شیخ حسن منفرد و استاد شیخ محمدباقر تحریری از علمای تهران
#مجالسات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
🔺عوامل انحطاط و سقوط دولتها از دیدگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام:
«یستدل علی ادبار الدول باربع: تضییع الاصول و التمسک بالفروع(بالغرور)و تقدیم الاراذل و تاخیر الافاضل».
انحطاط دولت ها و حکومت ها را به چهار چیز می توان شناخت:
1. ضایع کردن مسائل اصولی 2. پرداختن به مسائل فرعی 3. گزینش افرادفرومایه 4. به عقب راندن عناصر لایق و شایسته.»
📚میزان الحکمة ج3 ص 395
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
🔺معرفی تفصیلی کتاب فضائل امیر المؤمنین علی بن ابی طالب(علیه السلام) تألیف احمد بن حنبل با تحقیق مرحوم استاد سید عبدالعزیز طباطبائی یزدی (رضوان الله تعالی علیه)
🎤حجت الاسلام دکتر سیدمحمد طباطبائی یزدی (پژوهشگر میراث اسلامی و استاد حوزه و دانشگاه)
🏢معهد الدراسات الشیعیة
المرکز الإسلامي للدراسات الاستراتیجیة (العتبة المقدسة العباسية)
🎞 https://www.aparat.com/v/GZwIz
#معرفی_کتاب
#کلام_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
این تصاویر درباره واقعه غدیرخم است که در نسخه خطی کتاب الآثار الباقیة، اثر ابوریحان #بیرونی است که در موزهٔ لووْر [Musée du Louvre] بزرگترین موزهٔ هنر و بنای تاریخی در شهر پاریس و کشور فرانسه، نگهداری می شود، این نسخه بیش از هزار سال قِدمَت دارد.
#نسخه_خطی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
#معرفی_کتاب
📚 جان رالز، از نظریه عدالت تا لیبرالسیم سیاسی
✍ احمد واعظی
جان بوردن رالز (2002 – 1921م)، متفکر و فیلسوف سیاسى آمریکایى، شاخصترین چهره فلسفه سیاسىِ قرن بیستم است. وى در آثار خود به ویژه، کتاب نظریه عدالت، قرائتى از لیبرالیسم عرضه مىنماید که به زعمِ او محتواى عدالت اجتماعى را دربردارد.
ادعاى بلند پروازانه او آن است که عدالت به عنوان برترین فضیلت اجتماعى در اصول عدالت پیشنهادىاش تبلور یافته؛ اصولى که در تناسب کامل با سنتِ تفکر لیبرالى غرب است.
این اثر دیدگاههاى «رالز» را در خصوص گفتمانِ عدالت و لیبرالیسم وجه همت خویش قرار داده و در پنج فصل به نقد و بررسى آنها پرداخته است.
📗دفتر مرکزی : قم، تلفن: 7 – 37742155
📕فروشگاه مركزى، قم، تلفن: 37739200
📡خرید و سفارش آنلاین : www.bustaneketab.ir
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
راهکار عملی کردن علم کلام- استاد ربانی گلپایگانی.mp3
زمان:
حجم:
2.04M
❓راهکار عملی کردن علم کلام چیست؟
🎤 پاسخ استاد #ربانی_گلپایگانی
#مشاوره_طلبگی
#کلام_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥گزارش کوتاه از #مستند دیدنی "دکترین شوک" 🎞فیلم کامل در👇 🌐 https://www.aparat.com/v/NpVx0 این مستن
یکی تئوری میده گرانی ایجاد کنن برای مردم یکی هم بعد از گرانی و فشار به مردم ناله سر میده و کاسبی میکنه! بعد باهم لایو میرن😃
وقتی مدعی اسلامرحمانی و مهربان و اینا با صاحب جمله "آبان۹۸ هزینه توسعه بود" کلاس اقتصاد برای مردم میگذارن فقط باید خندید!
پ.ن: حسن آقامیری چقدر کلیپ ساخت و فحش داد که چرا فاجعه آبان ۹۸ رخ داد و... اونوقت چند وقتیه کلاس سواد مالی میزاره با یک نئولیبرال که معتقده آبان ۹۸ باید رخ میداد تا کشور توسعه پیدا کند!!
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
🔺استاد سید رسول #موسوی_تهرانی و آیت الله سید احمد موسوی #مددی
#مجالسات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
💥قتل عُمر بن خطاب در ماه ذيالحجة بوده است، نه در نه ربیعالأول
✍آیت الله محمدهادی یوسفی غروی (استاد درس خارج و محقق برجسته تاریخ اسلام و صاحب کتاب موسوعه التاریخ الاسلامی):
تاریخ قتل عُمر بن خطاب در تمام منابع تاریخی -اعم از شیعه و سنی- بدون استثناء در ماه ذیالحجه و در روزهای آخر این ماه گفته شده است.
اختلاف اقوال فقط در تعیین روز است: روز زخمی شدن و روز فوتش؛
خنجر خوردنش را اکثر قریب به اتفاق مورخان و تقریباً به اجماع، در بامداد روز چهارشنبه ٢٦ ذیالحجه سال ٢٣ق گفتهاند،
و فوتش را اغلب سه روز پس از زخمی شدنش.
شروع خلافت عثمان را نیز همگی بی اختلاف در ابتدای ماه محرّم گفتهاند.
بهرحال شهرت جرح و قتل عُمر بن خطاب در ماه ربیعالأول، پایه و استنادی علمی ندارد و بر خلاف اجماع مورخان، و لذا بی اعتبار است.
📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٤: ٢٩٩– ٣٠٠.
ــــــــــــــــــــ
❖ جهت تسهیل مراجعه به منابع، عنوان برخی منابع کهن و نیز برخی منابع میانی و متأخر که به ذکر تاریخ قتل عمر بن خطاب یا تاریخ شروع خلافت عثمان پرداختهاند در پی آمده است:
- الطبقات الكبرى (ابن سعد، ٢٣٠ق)، ج٣، ص٣٦٤– ٣٦٥؛
- تاریخ خليفة بن خياط (٢٤٠ق)، ص١٠٩؛
- التاريخ الصغير (بخاري، ٢٥٦ق)، ج١، ص٧٥؛
- أنساب الأشراف (بلاذري، ٢٧٩ق)، ج١٠، ص٤٣٩؛
- تاريخ اليعقوبي (٢٨٤ق)، ج٢، ص١٥٩؛
- المعجم الكبير (طبراني، ٣٠٦ق)، ج١، ص٧٠، ح٧٢ و ٧٣ و ٧٤؛
- تاريخ الطبري (٣١٠ق)، ج٣، ص٢٦٥– ٢٦٦؛
- همان، ج٤، ص١٩٣؛
- التنبیه والإشراف (معسودي، ٣٤٦ق)، ص٢٥٠ و ٢٥٣؛
- مروج الذّهب (مسعودي، ٣٤٦ق)، ج٢، ص٣٠٤ و ٣٣١؛
- مسار الشيعة (شيخ مفيد، ٤١٣ق)، ص٢٣؛
- الإستيعاب (ابن عبد البر، ٤٦٣ق)، ج٣، ص١١٥٢؛
- تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر، ٥٧١ق)، ج٤٤، ص٤٦٤ و ٤٦٧؛
- الكامل في التاريخ (ابن أثير، ٦٣٠ق)، ج٣، ص٥٢؛
- وفيات الأعيان (ابن خلكان، ٦٨١ق)، ج٣، ص٤٣٩؛
- العدد القوية لدفع المخاوف اليومية (علي بن يوسف حلي(برادر علامه حلي)، حدود ٧٠٥ق)، ص٣٢٨؛
- الوافي بالوفيات (صفدي، ٧٦٤ق)، ج٢٢، ص٣٠٤؛
- البداية والنهاية (ابن كثير، ٧٧٤ق)، ج٧، ص١٥٥– ١٥٦؛
- مجمع الزوائد (هيثمي، ٨٠٧ق)، ج٩، ص٧٩؛
- فتح الباري (ابن حجر عسقلاني، ٨٥٢ق)، ج٩، ص١٥؛
- المصباح (جُنة الأمان الواقية وجَنة الإيمان الباقية) (شيخ إبراهيم كفعمي،٩٠٥ق)، ص٥١١ و ٥١٥؛
- بحار الأنوار (علامه مجلسي، ١١١١ق)، ج٥٥، ص٣٧٢؛
- الكُنى والألقاب (شيخ عباس قمي، ١٣٥٩ق)، ج٣، ص١٦٧؛
- مستدرك سفينة البحار (شيخ علي نمازي شاهرودي، ١٤٠٥ق)، ج٢، ص٢١٦.
#تاریخ_اسلام
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab