📜مرقومه ای از ملا حسینقلی همدانی(ره)
آنچه از در ذیل می آید مرقومه ای شریف از عارف واصل، ملاحسینقلی همدانی(ره) است. گر چه مخاطب این نامه معلوم نیست اما سرزنشها و موعظه های این عارف برای همگان می تواند قابل استفاده باشد. این نامه نهیبی است بر قلوب زنگار گرفته دوران مدرن تا شاید با نفس قدسی این عارف كامل بازگشتی به مسیر صحیح زندگی معنوی داشته باشیم.
این نامه برگرفته از قرآن و كلمات گرانقدر معصومین(ع) همراه با استعارات و تشبیهات بسیار ظریف و لطیف است كه هر بار آن را بخوانی به حقایق جدیدتری خواهی رسید. نوشتار ذیل با كمی تصرف برای روان تر شدن مطالعه درج می گردد.
🔻ای همبازی اطفال! ای حمال اثقال! ای محبوس چاه جاه! و ای مسموم مارمال! ای غریق بحر دنیا! و ای اسیر همومات آمال. مگر نشنیده ای و نخوانده ای «...إِنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْو» (1) و نشنیده ای فرموده آن حكیم غیب دان منزه از عیب و شین را كه به فرزند ارجمند خطاب كرده: "بنی! ان الدنیا بحر عمیق غرق الاكثرون" (2) و حقیر عرض می كنم عن تحقیق: "و نحن منهم" قطعاً ما از آن غرق شدگان در دنیاییم.
🔸در حقیقت این لفظ عمیق فكر نما، ببین چقدر از جواهر حكمت در این صندوق كوچك، در این روایت - كه دنیا را به دریا تشبیه می كند - برای متفكرین به عنوان هدیه درج فرموده. همین قدر بدان دریا نهنگ دارد، ماهی دارد، جانورهای عجیبه آن بسیار و مهالك غریبه آن بی شمار، جزایر هولناكش زهره شیران را آب و كوه های سهمناكش چه بسیار مردمان را نایاب نموده.
🔹اصل و میدان این دریا از ظلمات جهل ناشی شده است و در اودیه (اراضی) قلوب اهل غفلت جا دارد. امواج اموالش بسی كشتیهای عمر را به باد فنا داده و جبال هموم و غمومش بسا پشته ها هلاك كرده، نهنگ های اوصاف مذمومه اش چه كسان را فرو برده و آب محبت تلخ و شورش چه مردمان را كور و چه چشم ها را بی نور نموده.
هر كه در این دنیا غرق شد سر از گریبان نار جحیم بیرون آورده و در عذاب الیم خواهد ماند.
... اگر از عمق این دریا بپرسی؟ عرض خواهم كرد: كه انتها ندارد و اگر باور نداری به غواصان این دریا (یعنی: اهل دنیا از اولین و آخرین) نظر نما و ببین كه همگی در آن غرق شده احدی به قعر آن نرسیده و اگر بهتر می خواهی بفهمی به حال خراب خودت نگاه كن و ببین كه هر قدر داشته باشی باز زیاده از آن را طالبی و حرصت در جایی توقف نمی كند.
ای آقای من! این دنیا چگونه مردم را به خاك سیاه نشانده و قلوب ایشان را كه برای محبت و معرفت خلق شده، طویله اسب و استر نموده، جوارحشان از قاذورات گندیده و دلهایشان آنی خضوع و خشوع ندیده و ذره ای ذوق حلاوت طاعت را نچشیده.
🔸نه در نهادشان از توبه اثری و نه در اوهام تفكر نحس ایشان از خداوند جل جلاله خبری. شب و روز به سیف و سنان لسان عرض (آبرو) و مال و عصمت مسلمانان را پاره پاره می كنند. قلوبشان خالی از ذكر و فكر و مملو از حیله و مكر است. دست عقل را بسته و دست هوا را گشاده، چه زخم ها از آن دست ها بر كبد دین و چه مصیبت ها در شرع شریف بر پا شده.
🔹لباس خداییان را كنده و جامعه فرنگیان را پوشیده، اطعمه و اشربه اسلام را بدل به زهر و زقوم (نصاری و دهریان) نموده اند. وظایف شرع را متروك و آداب كفر را مسلوك داشته اند. بازار كفر و شرك در بلادشان معمور و آباد و سوق بازار اسلامشان مخروب و بر باد.
وافضیحتاه! عسكر كفر در بلاد وجود ما منصور و مسرور و لشكر اسلام مقتول و اسیر شده اند. نه ما را در عاقبت كارمان فكرتی و نه از سیاست های الهیه بر امم ماضیه رسیده عبرتی. قضیه هایله (3) ابابیل را شوخی و قصه فرعون و قابیل را مزاح پنداشته ایم.
جان من! آن بادهایی كه با آنها قوم هود را تأدیب نمود، حال همان قادر حلیم را مطیعند. اگر تو از اطاعت امر آن سلطان عظیم الشأن جرأت نموده سر پیچیده، خاك و آب و باد و كلوخ و سنگ، ذلیل و منقاد اویند. بلی! گول صبر و حلم او را خورده اند. از حكمرانی عظیم او غافل شده، لباس شرم و حیا را كنده، قدم جرأت را پیش گذاشته، در حضور عزوجلش، مرتكب معصیت او شده. مگر نمی بینی! چگونه حكم محكم او در سماوات و ارضین جاریست؟ مگر نخوانده ای كه "یوم نشور" آسمان ها منشور می شود؟
بلی! چه گویم از شر آن روز پر آه و سوزی كه قلوب خائفین را خوفش گداخته، چگونه گداخته نشود دل هایشان از روزی كه زمین آن آتش سوزان و صراطش تیزتر از شمشیر بران است؟ عقل ها پران و اشك ها ریزان است. نجومش منتشر و مردمانش چون جراد منتشر (4). هولش عظیم و انبیا در اضطراب و بیمند. اخیار مدهوش و ابرار بی هوشند. شدائد بسیار و محنتش بی شمار است.
🔸آفتاب بالای سر و زمین، چون كوره آهنگر، بدن ها در عرق و غرق و لحوم (5) و عظام (6) در سوز و حرق. جهنم دورشان را گرفته و راه فرار برایشان بسته، ظالم شرم ساز و عادل اشكبار، نامه ها پران بر یمین و یسار. مردم در دهشت و انتظار ملائك غلاظ و شداد در تردد (رفت و
آمد) و عقوبت الهیه بر مرده (7) و عصاه (8) در تشدد.
یكی از اسامی آن "یوم الحساب" است و دیگری "یوم التناد". روزی كه از سختی فریاد دردآلود مردم بلند است. از طرفی منادی به خنده و بشارت ندا می كند: "یا اهل الجنه اركبوا" و از جای دیگر ندا می كند كه: "یا اهل النار اخسئوا" (9) و یكی را خلعت می بخشند و دیگری را می كشند. طایفه ای سرمست شراب طهور و قومی جگرهایشان قطعه از "ضرایع (10) و زقوم".
🔹مانده ام حیران! نمی دانم از قهرش بیان كنم یا از مهرش بگویم. اهل قهرش خایانند (11) و اهل مهرش افلاكیانند. یعنی اشخاصی كه خود را به افلاك نوریه رسانده اند، اعتنایی اصلاً به این افلاك ندارند، چشمشان جان و جانشان در عرش رحمان. ای به فدای قلوبی كه نور الهی (جل جلاله) در آن ها تابان و جلالت مرتبه شان بی پایان!
🔸خود را از عالم گسسته و به عالم انوار پیوسته. منور به انوار معرفت و مخلع به خلعت محبت، زهدشان پشت پا به دنیا زده، (توكلشان) سر از گریبان توحید بیرون آورده، از خلق عالم رمیده و به مقام قرب آرمیده. فكرشان نور و ذكرشان نور و باطن و ظاهر و جسم و جان و خیال و عقل، همه نور و غرق دریای نور.
🔹بس است! من ناپاك! كجا؟ و مدح وصف پاكان كجا! امثال ماها باید در تدبیر ترك معصیت باشیم. اگر اصل ایمان را محكم كرده باشیم، دنیا نه چنان ما را فریب داده و كر و كور كرده است كه امثال این مواعظ در "قلوب قاسیه" ما اثری كند. همین قدر می دانم كه تكلیف مریض، رجوع به طبیب است و اطاعت او و تكلیف طبیب معالجه حال. نه مریض مطیع است و نه طبیب حاذق است، ولی اگر مریض مطیع باشد خداوند رحیم او را لابد به طبیب حاذق خواهد رسانید و اگر مطیع نباشد سكوت كردن با او اولی است.
والسلام
🚩پی نوشت ها:
1- محمد: 36
2- اشاره به فرمایش لقمان به فرزندش: "إِنَّ الدُّنْيَا بَحْرٌ عَمِيقٌ قَدْ غَرِقَ فِيهَا نَاسٌ كَثِير" (مجموعة ورام (تنبيه الخواطر) ج1 135)
3- ترسناك
4- ملخهای پراكنده؛ اشاره به آیه 7 سوره قمر
5- گوشت ها
6- استخوان ها
7-متمردان و سرپیچی كنندگان
8- گنهكاران و عاصیان
9- اشاره به آیه 108 سوره مؤمنون
10- خار و خاشاك كه خوراك اهل جهنم است؛ غاشیه: 6
11- صفت بیان حالت از دست خاییدن. در حال دست گزیدن به علامت پشیمانی (لغت نامه دهخدا)
#عرفان
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
📚 #معرفی_کتاب عدالت در اسلام
✍مرحوم آیت الله ابراهیم #امینی
در این اثر، تلاش شده «عدالت از دیدگاه اسلام» تحقیق و بررسی شود و وظیفه حکومت اسلامی در برپایی عدالت به ویژه «عدالت اجتماعی» بر اساس آیات و روایات و سیره معصومین(ع) تبیین گردد؛
📖فهرست کتاب :
بررسی واژگانی و اصطلاحی #عدالت
جایگاه و اهمیت عدالت
عدالت و حکومت
برتر از عدالت یا عدالت برتر
عدالت با حیوانات
زمینه های اجرای عدالت
زمامداران و اجرای عدالت
موانع اجرای عدالت اجتماعی
🌐مطالعه نسخه رایگان اینترنتی👇
http://www.ibrahimamini.com/fa/node/4260
#عدالت_اسلامی
#عدالتخواهی
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
064cd0e0ae658c0dfb8fed71f7facf.pdf
368.9K
📚 #کتاب
جهت گیری تخصصی طلبه
✍ استاد عالم زاده نوری
💥بسیار مهم و کاربردی💥
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
📚 #معرفی_کتاب اقتصاد اسلامی
✍آیت الله #نوری_همدانی
📥 دانلود نسخه انروید 👉
#اقتصاد_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
35.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥روش مقابله با تهاجم فرهنگی در دانشگاه ها
🔹بررسی شخصیت آقاعلی مدرس زنوزی(حکیم موسس)
🎤بخشی از سخنرانی استاد #دینانی پیرامون معاد جسمانی #آقاعلی_مدرس
#تراجم_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
💥 کتابی که با جیغ #احمدی_نژاد مواجه شد!
📌زمانی که گزیدههایی از کتاب «روایت انحراف» در فضای مجازی منتشر شد، فریادهای احمدینژاد و واکنشهای هیستریک حامیان او علیه این کتاب، عجیب به نظر میرسید اما با عرضه کتاب و مطالعه آن توسط مخاطبان و حتی حامیان احمدی نژاد، چرایی این فریادها مشخص گردید.
📌ابتدا حامیان احمدینژاد در میان توهینها و تهدیدهایشان وعده دادند که پاسخ روایت انحراف را خواهند داد؛ اما بعد از کلی هیاهو در ظاهر تصمیم به سکوت گرفتند.
📌سکوتی که برای آنان کم هزینهتر از فریاد کشیدن و کمک به دیده شدن بیشتر کتاب بود! کتابی که تلاش دارد تا به پرسشهایی مانند؛ «چرا به لیدرهای
جریان موسوم به بهار، حلقهانحرافی
گفته میشود؟»، «کدام بخش از اندیشه این حلقه، انحرافی است؟» و … پاسخ دهد و پاسخ آن فراتر از پاسخهای رایج در این مسئله بود.
🔻برای تهیه به لینک زیر مراجعه فرمایید:
📚www.didemanbook.ir 📚
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
chehre 11 new.pdf
8.54M
📜مکتب محقق
🔹به پاس خدمات علمی و فرهنگی استاد مهدی #محقق
✍با آثار و گفتاری از استاد #مهدوی_راد و دکتر #حسن_انصاری و دکتر #بلخاری و...
#تراجم_علما
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📜مکتب محقق 🔹به پاس خدمات علمی و فرهنگی استاد مهدی #محقق ✍با آثار و گفتاری از استاد #مهدوی_راد و دک
💥استاد #مهدوی_راد درباره استاد #محقق:
🔸...نگاه تمدنی ایشان به #تمدن_اسلامی بسیار قابل توجه است. به همین سبب، همهی مقالات و پژوهشهای ایشان، این بعد نگرش تمدنی را دارد که نوعی نگاه به ابعاد شکوهمند اسلام است و پژوهشهایی که در کنگرههای مختلف ارائه کردند از این زاویه است. مثل مقالهی بسیار سودمند «جریان ترجمه در جهان اسلام».
🔹توجه به ایران و سابقهی اندیشهای و فرهنگی وسیع کشورمان در آثار دکتر محقّق بسیار قابل توجه است. یکی از ویژگیهای دوستداشتنی ایشان علاقهمندی به ایران است.
🔸ایشان سفرهای مختلفی به اقصی نقاط دنیا داشتهاند. گزارش این سفرها در سومین بیست گفتار به چاپ رسیده است. این مجموعه بسیار خواندنی و مفید است -مخصوصاً بخش مربوط به سفر به کشور مصر-. این سفرها برای تدریس و شرکت در کنگرههای علمی بوده است.
🔹زمانی در حضور ایشان سخنی دربارهی یکی از اندیشمندان بود. ایشان پس از تجلیل از مقام آن بزرگوار، فرمودند: اندیشهی آن فرد بیشتر به سمت جهان غرب است تا ایران و من هر وقت به کشورهای دیگر سفر کردم تنها برای مدت کوتاهی در آنجا ماندم و پس از آن به کشور بازگشتم. این نشان از علاقهی زیاد دکتر محقّق به ایران است. فقه، اصول، فلسفه، کلام، تاریخ علم، ادبیات عربی و ادبیات فارسی، شاخههای مختلف تخصّص جناب دکتر محقّق است و ایشان در هرکدام از این شاخهها صاحب نظر هستند.
🔸نکتهی دیگری که بسیار قابل توجه است متنگرایی ایشان است. در حال حاضر، ما در روزگاری هستیم که سخن گفتن بدون استناد و سند، بسیار فراوان شده است. در قرآن کریم یکی از توصیههای جدی این است که «قولوا قولا سدیدا»؛ یعنی وقتی سخن میگوئید به استواری سخن را بر زبان جاری کنید. پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نیز میفرماید: «رحم الله امرا إذا عمل عملا فاتقنه»؛ یعنی خدا رحمت کند کسی را که هر گاه کاری را انجام میدهد، محکمکاری میکند و با اتقان آن را انجام میدهد. زمانی، استاد محمدرضا حکیمی دربارهی یکی از شخصیتهای بزرگ تشیّع یعنی «مرحوم عبدالحسین شرفالدین» صحبت میفرمودند؛ ایشان نهضت استنادگرایی را ذیل ویژگیهای آن عالم بزرگوار یاد کردند. این عالم بزرگ در طول زندگی علمی خود تمامی نظرات خود را مستند به دلایل روشن و مبیّن ارائه میکرد و با نگاهی به آثار ایشان میتوان دریافت که ریزبینیشان در توجه به این مسئله، بسیار قابل توجه است.
🔹دکتر محقّق کتاب بسیار محققانهای با عنوان «فیلسوف ری» دارند که من در زمانهای قدیم این کتاب را خواندهام. البته این کتاب میتوانست جلد دومی با موضوع تحلیل اندیشههای فیلسوف ری داشته باشد امّا این اتفاق نیفتاد. وقتی من سراغ این کتاب را گرفتم، به من گفتند: «کار تحقیق، عجلهای نیست و نگارش جلد دوم، نیاز به پژوهشهای گستردهای دارد.» و از این جهت نگارش جلد دوم این کتاب ادامه نیافت.
🔸دکتر محقّق، خود، یکی از اندیشمندان بزرگ کشور ماست و تا امروز مراسم بزرگداشت مختلفی برای ایشان برگزار شده است. توجّه به مقام علمی و پاسداشت عالمان در سیره زندگی ایشان بسیار متبلور است. یکی از ابعاد بسیار مهم استاد محقق توجّه به عالمان و محقّقان و استادان است. هر زمانی ایشان در جلساتی -برای سخنرانی- دعوت میشدند، به تمرکز بر اندیشمندان و بزرگان علمی کشورمان تأکید داشتند. ایشان همیشه به جوانان و طالبان علم که در سنین جوانی بودند گوشزد میکردند که لازم است زندگی و اندیشههای علمای بزرگ را مطالعه و به آن توجه فراوان کنند. همیشه این مثل را میگفتند که «چرا نباید کاری شود که دانشجویان دانشکدهی ادبیات و تاریخ به دنبال بزرگان بروند و ارتباط نزدیک داشته باشند و از تجربههایشان بهره بگیرند؟».
🔹یکی از دلایلی که ما در مجلهی حوزه، دیدار با اندیشمندان داشتیم و از آنها برای ایراد سخن به قم دعوت میکردیم، آشنایی با این اندیشهی دکتر محقق بود. ایشان آثار فراوانی در بزرگداشت بزرگان علمی کشورمان منتشر کردهاند؛ از جمله «همایینامه»، مقالاتی برای بزرگداشت مرحوم استاد جلال الدین همایی، «یادنامه ادیب نیشابوری» و «یادنامه مرحوم احمد آرام». در این کتابها، مقالات مختلفی دربارهی زندگینامه این اندیشمندان و مقالاتی در جهت تبیین اندیشههایشان منتشر شده است. این توجه به علم و پژوهش و تربیت نسل معاصر و نو از طریق توجّه دادن دانشجویان به بزرگان علمی کشور، بسیار با اهمّیت است.
🔸نکتهی مهم دیگر این است، که دکتر محقّق، در روزگاری به یاد تمدّن و فرهنگ اسلامی و زبان دینی -که عربی است- بودند که ستیزهگری با همهی اینها نوعی افتخار بود، حتّی آن زمانی که در دانشگاه مکگیل کانادا حضور داشتند، در مسیر اعتلای فرهنگ اسلامی و چاپ و انتشار کتابهایی همچون کتاب «قبسات» میرداماد، «شرح بیست و پنج مقدمه» ابن میمون، و کتابهای بسیار دیگری که همهی آنها در مسیر رشد تمدّن اسلامی بود...
🔴 @kashkolenab
💥دانلود مجموعه مستند حدیث سرو با موضوع زندگینامه آیت الله #جوادی_آملی
📥 روی لینک زیر کلیک کنید👇
http://www.doctv.ir/Program/151299
#مستند
#زندگینامه
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
💥قوه فقاهت را در مسائل روز پیدا کنید! نه در مسائل بی فایده! امروز حق نداریم همانند گذشته در لباس مشکوک 6 ماه صرف وقت کنیم!
🎤 #رهبر انقلاب:
🔶امروز ما دیگر حق نداریم در باب لباس مشکوک، شش ماه صرف وقت کنیم. یک روز از این کارها می کردیم.امروز دیگر ما حق نداریم افتخار کنیم که فروع علم اجمالی را از 80 تا آوردیم 90 تا!!
🔹[آن زمان] بعضی از طلبه ها بودند که اشکال می کردند که آقا فایده اش چیست؟!
🔸[آن زمان] من می گفتم که آقا می خواهیم فرمول فقاهت را، مکانیسم فقاهت را یاد بگیریم؛ می خواهیم بدانیم کسی که فقیه می شود از کتاب وسنت چگونه استنباط می کند احکام الهی را؛ می خواهیم قوتش را پیدا کنیم. برای زور پیدا کردن آدم می رود در ورزش زورخانه، یک وزنه ای را دستش می گیرد، صدبار این جوری ، این جوری می کند؛ هیچ فایده ای هم ندارد، جز اینکه آدم قوی بشود.
🔻ما می گفتیم که بحث فروع علم اجمالی و لباس مشکوک و معنای حرفی و مشتق و این حرف های طولانی ای که وجود دارد ، اینها همان دمبل را بالا پایین بردن است ، این وزنه را تکان دادن است، هیچ فایده ای هم ندارد، مگر قوی شدن.
🔹آن روز این را می گفتیم اما امروز حق نداریم این را بگوییم! امروز می گوییم آقای ورزشکار اگر می خواهی قوی بشوی برو این باغچه را بیل بزن، این باغچه اینجا افتاده، این بیابان را بیل بزن، افتاده این جور بی صاحب، متروک. قوه ی فقاهت را در کتاب جهاد پیداکنید! در مباحث روز پیدا کنید! بگردید شیوه های جدید برای بانک اسلامی پیدا کنید!
📚«ولایت و حکومت» ص۲۶۴ - ۲۶۵
#نقد_حوزه
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
هدایت شده از شعوبا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 افتتاح دانشگاه آمریکایی در بغداد
📍برنامهریزی بلندمدت آمریکا برای جهتدهی فرهنگی به جامعه عراق از بدو اشغال این کشور آغاز شده و روز به روز ابعاد جدیدی از آن رونمایی میشود. افتتاح دانشگاه آمریکایی در بغداد آخرین نمونه از بروزات این برنامه هاست.
📍در این ویدئو که به معرفی این دانشگاه میپردازد، دانشگاه آمریکایی بغداد را جایی معرفی میکند که «آینده شما در کنار ما تضمین شده است.»!
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔻علاج امراض روحی
✍ #امام خمینی(ره):
عزيزا ! از خواب گران برخيزو اين امراض گوناگون را با قرآن و حديث علاج کن و دست تمسک به حبل الله متين الهي و دامن اولياء خدا زن ! پيغمبر خدا اين دو نعمت بزرگ را براي ما گذاشت که به واسطه تمسک به آنها از اين گودال ظلماني طبيعت خود را نجات دهيم و از اين زنجيرها و غلها خلاصي پيدا کنيم و به سيره انبياء و اولياء متصف شويم. خدا نکند انسان پيش از آنکه خود را بسازد جامعه به او روي آورد و در ميان مردم نفوذ شخصيتي پيدا کند، که خود را مي بازد و خود را گم مي کند.
📚شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص343
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #معرفی_کتاب اقتصاد اسلامی ✍آیت الله #نوری_همدانی 📥 دانلود نسخه انروید 👉 #اقتصاد_اسلامی #علوم_ا
KHototAsliEghtesadEslami.PDF
705.8K
📚 #کتاب خطوط کلی اقتصاد اسلامی
✍ آیت الله #مکارم_شیرازی
در این کتاب مکتب هاى مختلف اقتصادى مورد توجه و نقد و بررسى قرار گرفته و ضعف هاى آن ها در برابر مکتب اقتصادى اسلام تبیین شده است. این کتاب به زبان عربى نیز ترجمه شده.
#فقه_تمدنی
#اقتصاد_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥 #علامه_حسن_زاده_آملی: آیت الله #رفیعی_قزوینی در تفسیر آراء #ملاصدرا و حلّ معضلات اسفار، تبحری شگ
💥 کتاب «بحث شریف #معاد» دربردارندۀ تقریرات درس مرحوم آیتالله سید ابوالحسن #رفیعی_قزوینی به ضمیمۀ رسالۀ «سخن در معاد» بهقلم این حکیم عالیقدر از سوی انتشارات آیت اشراق روانۀ بازار شد.
🔹تقریرات مذکور نوشتۀ محمدتقی اشتریان و مبتنی بر قرآن، برهان و عرفان است که پیش از این توسط کتابفروشی اسلام منتشر شده بود.
🔸آیتالله رفیعی از اساتید مبرز فلسفه در دورههای معاصر است که از جمله شاگردانش میتوان آیات خمینی، جلالالدین آشتیانی، رضی شیرازی و حسنزاده آملی را نام برد.
#معرفی_کتاب
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
Dua-Sabah-Fazel-Al-Maleki.mp3
24.93M
🔻دعای صباح
🎤 آية الله شیخ #فاضل_المالکي
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
شناسایی کتاب «الطراز الاول و الکناز لما علیه لغة العرب المعوّل» .pdf
710.9K
📒 #مقاله شناسایی کتاب «الطراز الاول و الکناز لما علیه لغة العرب المعوّل» نوشته علامه سید علی خان مدنی کبیر
✍استاد محمدحسن #ربانی_بیرجندی
💥کتاب الطراز کتابی در #لغت می باشد که به صورت انتقادی نوشته شده و به بررسی نظرات لغوییون درباره لغات پرداخته و بخشی از کتاب را به بررسی #لغات_قرآنی اختصاص داده و از نکات برجسته ای که مولف در کتاب الطراز مراعات کرده، آن است که به روایات اهل البیت ع در زمینه شرح لغات قرآن توجه داشته است💥
#معرفی_کتاب
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
Z0000003.mp3
33.63M
💥 #مناظره ظرفیت شناسی دانش فقه در تولید علوم انسانی اسلامی (۲)
🎤حجت الاسلام سید فرید حاجی سید جوادی
🎤حجت الاسلام علی محمدی
📀مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام
#علوم_انسانی_اسلامی
#فقه_تمدنی
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
جایگاه علم عرفی در اعتقادات دینی .pdf
738.6K
📕 #مقاله جایگاه علم عرفی در اعتقادات دینی
✍استاد #ربانی_گلپایگانی
💧چکیده
علم در انسان، صفتی نفسانی است که ویژگی کاشفیت و حکایتگری از متعلق خود را دارد. ظن، نیز صفتی نفسانی است که ویژگی مزبور را دارد. علم، از حیث ویژگی قطع و جزم، دو مصداق دارد: اول، آنچه احتمال خلاف در آن صفر و از نظر عقل محال است، مانند اینکه حاصل جمع دو با دو، چهار است، و دوم، آنچه احتمال خلاف در آن عقلا محال نیست، ولی مورد توجه و اعتنای عقلای بشر قرار نمیگیرد. علم حاصل از خبر فردی که مورد وثوق است و قرائنی بر خلاف آن وجود ندارد، و نیز علم حاصل از ظواهر سخن متکلم حکیم که در مقام بیان مقصود خود میباشد و قرینهای بر خلاف آن در دست نیست، از این قبیل است.
مشهور عالمان اسلامی، مصداق دوم علم را ظن قوی، یا ظن اطمینانی، یا ظن خاص و معتبر نامیده و حجیت آن را به احکام فرعی و فقهی اختصاص دادهاند، ولی عدهای از محققان، آن را «علم عرفی و عادی» نامیده، و حجیت آن در اعتقادات دینی را نیز پذیرفتهاند. دیدگاه اخیر همان است که در نوشتار حاضر برگزیده و بر آن استدلال شده است. عصاره استدلال این است که آیات و روایاتی که تحصیل علم در باب عقاید دینی را واجب یا مطلوب دانسته و از گزینش عقیدهای که عالمانه نیست یا ظنی است، نهی کرده، به ظن قوی (علم عرفی و عادی) نظر ندارد. بنابراین، علم عرفی و عادی، همانند علم و یقین منطقی، مورد تأیید شارع و حجت شرعی است، و در اینباره میان عقاید و احکام فرعی دین، تفاوتی وجود ندارد.
#روش_شناسی_علم_کلام
#خبر_واحد_در_اعتقادات
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
استاد وکیلی صورت های ورود دین به مسائل جامعه.mp3
8.44M
💥در این قطعه صوتی استاد #وکیلی به صورت خلاصه با مثالهای کاربردی ۹ شکل حضور دین در علوم انسانی و مسائل مورد نیاز جامعه رو بحث میکنند.
#علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
📚 #معرفی_کتاب راهبرد اقتصادی پیامبر (ص)
✍نوشته حمید سبحانی صدر
💥 "راهبرد اقتصادی پیامبر(ص)" کتابی است که در حجم مختصر خود میکوشد براساس گزارشات تاریخی، نشان دهد که رسول خدا(ص) بر اساس آموزه های وحیانی، طرحها و راهبردهای تأثیرگذاری در رشد اقتصادی جامعه اسلامی به اجرا گذاشته اند. راهبردهایی که توانست مسلمانان را از فقر و وابستگی شدید نجات داده و به قدرت اقتصادی بزرگی تبدیل نماید.
🍃در سال #جهش_تولید و در شرایطی که ایران اسلامی ما با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو است، و با تحریم های پیچیده ای دست و پنجه نرم میکند، ارائه راهبردی اقتصادی از سیره رسول اکرم(ص) که توانسته باشد در آن دوران سخت، عالم اسلام را از بحرانهای اقتصادی نجات بخشد، میتواند الگویی مناسب برای شرایط فعلی ما باشد.
حمایت از تولید داخلی و قطع وابستگی از بیگانگان، از محوریترین مباحثی است که با استفاده از گزاره های تاریخی در این کتاب ارائه گردیده است.
📖 راهبرد اقتصادی پیامبر(ص) در ١٢٠ صفحه، توسط انتشارات واژه پرداز اندیشه برای دومین بار انتشار یافته است.
🎤فایل صوتی سخنان آقای شهبازی در بررسی و تحلیل کتاب راهبرد اقتصادی پیامبر را از آدرس زیر دریافت شود👇
http://file.mrsql.ir/sobh990630.mp3
#اقتصاد_اسلامی
#تاریخ_اسلام
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روایت استاد منوچهر #صدوقی_سها از استاد خود آیتالله میرزا عبدالکریم روشن
✍ میرزا عبدالكريم #روشن_تهرانی متوفای ۱۳۷۱ش درعلوم عقلي از شاگردان آقا ميرزا مهدي #آشتیانی و آقا ميرزا طاهر #تنکابنی بوده و در فلسفه و عرفان شاگرد ميرزا ابراهيم امامزاده زيدي، #آیت_الله_شاه_آبادی و آیتالله شيخ #محمدتقی_آملی بود. اما در آن بين با ميرزا طاهر تنكابني ارتباط باطنی بسياری داشت.
🔻بخشی از مستند حکیم عشق (زندگینامه استاد صدوقی سها)
@tarikh_hawzah_tehran
@kashkolenab
💥 حکایت شیرینی از تشخیص اشتباه اخوان مرعشی از یکدیگر، به نقل از آیت الله #شبیری_زنجانی
📚 جرعهای از دریا، ج۴، ص۶۵۷ – ۶۵۸
#خاطرات_علما
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
نسبت علوم اسلامی و انسانی.pdf
603.7K
📚توصیه های مهم #شهید_بهشتی درباره علوم عقلی و علوم انسانی
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab