قانونچه فی الطب.pdf
740.1K
📚 #کتاب قانونچه
✍محمود بن محمد عمر چغمينى خوارزمى (745ق)
یکدور طب سنتی مختصر
💥از ارزشمندترین کتب پایه تحصیلی در #طب_سنتی و از منابع کهن که بعلت مختصر و مفید بودنش همواره مورد تاکید اساتید بوده.
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #کتاب قانونچه ✍محمود بن محمد عمر چغمينى خوارزمى (745ق) یکدور طب سنتی مختصر 💥از ارزشمندترین کتب
🔺اهمیت فراگیری #طب_سنتی
✍علامه #حسن_زاده_آملی (ره):
استاد علامۀ ذوالفنون #شعرانی در آغاز نخستین جلسه درس قانونچه فرموده است: آقا، در حوزه های علمی ما کتب طب، مانند دیگر رشته های علوم تدریس می شد، و علمای ما در علم شریف طب نیز دست داشته اند. یک عالم دینی در فهم بسیاری از اخبار و حلّ و درک کثیری از مسائل فقهی از قبیل حدود و دیات به طب و تشریح آن نیازمند است.- آنگاه انگشت شهادتش را در زیر جانب راست فکّ اسفلش نهاد و به مطایبت گفت:- آخوند باید به تشریح آشنا باشد که لااقل بداند مثلا کلیه ی او در اینجا آویزان نیست.
📚هزار و یک کلمه؛ ج1،کلمه یک،ص19
بسالى چند اندر علم ابدان بنزد او ستاد طب فنان
ز قانونچه گرفته تا بقانون فرا بگرفته ام مضبوط و موزون
پ.ن : مراد از (او ستاد طب) مرحوم شعرانى می باشند.
#خاطرات_علما
✴️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
فأوصیک یا ولدی محمد و من بلغه کتابی هذا ممن یعلّم المسترشدین إلى معرفة ربّ العالمین، أن یقوّی ما عندهم فی الفطرة الأولیة بالتنبیهات العقلیة و القرآنیة، و الهدایات الإلهیة و النبویة، و یقول للمسترشدین: إنما یحتاج إلى معرفة صفات هذا المؤثّر و الصانع، و یثبت صفاته عنده بأسهل ما یرید منه مولاه جلّ جلاله من تکلیفه بتدبیر صاحب الشرائع، و تسلیمه من القواطع و من خسارة عمر ضائع
📚کشفُ المَحَجّة لِثَمَرة المُهجَة ، تحقیق شیخ محمد حسّون، فصل ۳۶ ، سید رضیالدین #ابن_طاووس
#مشاوره_طلبگی
#کلام_اسلامی
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
❓با جوان امروز و نسل جدید چگونه برخورد کنیم؟
🎤حجت الاسلام #زیبایی_نژاد، رئیس مرکز تحقیقات زنان و خانواده:
🔹کار علما در آخرالزمان سخت است، برخی از افراد، تحولات فرهنگی که در عصر جدید به وجود آمده را آنقدر مهم میدانند که بیان میکنند ما با انسانهای جدیدی روبرو هستیم؛ چراکه با وجود ابزار جدید، عقل تضعیف شده و احساسات جای آن را پر کرده است.
🔸هرچه امکانات بیشتر می شود، تمرکز انسان ها پایین تر رفته و توجهات کمتر می شود؛ تلویزیون رسانه ضد تمرکز است و علاوه بر این برخی خصلت ها در رسانه های جدید وجود دارد.
🔹نوع ارتباط رسانه های جدید تصویری به نحوی است که بر روی احساسات مردم کار میکنند؛ نسل رسانه های جدید، نسل انسانهای بی حوصله و احساساتی است.
🔻ما با پدیدههایی که امروز وجود دارد، چگونه باید برخورد کنیم؟ اگر در مدرسه دو دانش آموز پسر یا دو دانش آموز دختر نزد ما آمده و بگویند ما همجنسگرا هستیم چه باید بکنیم؟
مواجهه ما باید به نحوی باشد که او قید دین را نزند؛ همچنین نباید به نحوی مواجهه کنیم که فکر کنند کار آنان اشکال ندارد؛ موقعیت جدید برای ما یک موقعیت سخت و صعب بوده و سابقه نداشته است.
🔸دین حداکثری آرمانی است که باید بالای سر ما باشد؛ اما هنگامی که در میدان عملیات میآییم، باید ببینیم قدر مقدورمان از تدین چه مقدار است و بر روی قدر مقدورمان نسبت به متدین ساختن جامعه فعالیت کنیم.
🔹فاصله از دین شریعتی، چهل تکه بودن هویت نسل جدید، خودآیین بودن انسان مدرن از جمله ویژگیهای نسل جدید است.
🔺نسل امروز نماز میخواند؛ اما در کنار آن دوست دختر هم دارد؛ یا شخص بیحجاب است؛ اما میبینیم که زیارت عاشورای او هم ترک نمی شود؛ این وضع نسل جدید امروز ماست که با آن مواجه هستیم.
✅نتیجه مواجهه با نسل جدید باید هدایت او باشد؛ نه گارد و موضوع بحث شما؛ ژست من و شما نباید به گونهای باشد که موضع استعلا برای آنان تداعی شود.
🌐 متن کامل
#نقد_حوزه
#روش_تبلیغ_دین
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
هدایت شده از تشکل «حوزه مردم»
آقای رئیسی عاقبت اعتماد به لیبرالها، #بچه_های_شیکاگو و عدم تغییر بانیان اقتصادی وضعموجود رو دیدید؟
آقای رئیسی فیلم جلسه اساتید اقتصاداسلامی #مکتب_قم فروردینماه امسال رو منتشر کنید تا بر همه آشکار بشه دلسوزان اقتصاد ایران به شما چه گفتند و آنهایی که کنار شما نشستند چه کردند...
از آن جلسه و محتوای اون از هیچ خبرگزاری و رسانه دولتی هیچ خبری منتشر نشد.
📣تشکل حوزوی سُعداء قم
🆔 @soada_qom
تقسیم_بندی_علوم_دانشمندان_اسلامی.pdf
2.48M
📘 #مقاله تقسیم بندی علوم از نظر دانشمندان اسلامی
✍استاد مهدی #محقق
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #کتاب قبسات من حياة سيدنا الأستاذ آية الله العظمي المرعشی النجفي ✍آية الله السيد عادل العلوي (ره)
💥ثلاثة أعمال هي معيار التوفيق!
ينقل آية الله السيد عادل العلوي (ره) عن أُستاذه آیة الله العظمي المرعشي النجفي (رحمه الله) أنه قال ناصحاً و معلماً :
🔻إذا أردت التوفيق في حياتك العلمية والعملية فعليك بثلاثة أعمال :
🔹الأول : كن دوماً على طهارة و وضوء فإنه يُنير القلب و يُزيل الهم .
🔸الثاني : شيع الجنازة أي جنازة رأيتها ولو بأقدام .
🔹الثالث : شارك في قضية الحسين ( عليه السلام ) بأي نحو من المشاركة ، ثم قال : كنت من مدرسي الحوزة المعروفين ، و كنت أنذاك أوزّع الشاي على الناس في المجالس و المآتم الحسينية .
📚قبسات من حياة سيدنا الأستاذ المرعشی
#مرعشی_نجفی
#خاطرات_علما
#علوی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥شعر منسوب به خیام و جواب خواجه نصیرالدین طوسی و #میرداماد
📜تصویر از پشت جلد یک #نسخه_خطی
#خواجه_نصیر
#خیام
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥خیّام فیلسوفِ ریاضیدان یا شاعرِ پوچ گرا؟!
✍استاد شهید #مطهری:
حجة الحق، ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیامی نیشابوری، معروف به خیام.
🔹فیلسوف و ریاضی دان و احتمالًا شاعر بوده است و شهرت جهانی دارد اما متأسفانه شهرت خیام به اشعار منسوب به اوست نه به فلسفه و ریاضیات، مخصوصاً ریاضیات که ارزش فراموش ناشدنی در این فنون داشته است. اشعار منسوب به خیام که اکثریت قریب به اتفاق آنها از خود او نیست، به او چهرهای داده کاملًا مغایر با چهره واقعی او، یعنی چهره یک انسان شکاک پوچ گرای دم غنیمت شمار غیرمسؤول. شاعری انگلیسی به نام فیتز جرالد که رباعیات او را - و بنا بر گفته آقای تقی زاده گاهی با تحریف و تغییر معنی- به زبانی فصیح به شعر ترجمه کرده، بیش از هرکس دیگر موجب این شهرت کاذب شده است.
🔻از خیام برخی رسالات فلسفی باقی مانده که طرز تفکر او را روشن میسازد؛ یکی رسالهای است به نام کون و تکلیف که در پاسخ سؤال ابونصر محمد بن عبد الرحیم نسوی، قاضی نواحی فارس است. وی از خیام درباره حکمت خلقت و غرض آفرینش و هم درباره فلسفه عبادات سؤال کرده است و ضمناً ابیاتی در مدح خیام سروده است که این چند بیت از آنها باقی مانده است:
ان کنت ترعین یا ریح الصباذممی
فاقری السلام علی العلامة الخیم
بوسی لدیه تراب الارض خاضعة
خضوع من یجتدی جدوی من الحکم
فهو الحکیم الذی تسقی سحائبه
ماء الحیوة رفات الاعظم الرمم
عن حکمة الکون و التکلیف یأت بما
تغنی براهینه عن ان یقال لم
🔸خیام، حکیمانه مطابق مبانی استادش بوعلی (یا استاد استادش) پاسخ گفته است. هرکس بر مبانی بوعلی در این مسائل وارد باشد میداند که خیام تا چه اندازه وارد بوده است. خیام در آن رساله از بوعلی به عنوان «معلم» یاد میکند و در مسائل مورد سؤال که ضمناً سرّ «تضاد در عالم» و مسئله شرور هم مطرح شده، مانند فیلسوفی جزمی اظهار نظر میکند و میگوید: من و آموزگارم بوعلی دراین باره تحقیق کرده و کاملًا اقناع شدهایم؛ ممکن است دیگران آن را حمل بر ضعف نفس ما نمایند، اما از نظر خود ما کاملًا قانع کننده است.
🔹این رساله را با چند رساله دیگر در اتحاد جماهیر شوروی چاپ و منتشر کردهاند و قبلًا هم در مصر در ضمن مجموعهای به نام جامع البدایع چاپ شده بوده است. ناشر روسی مدعی است که ناشران مصری اشتباه کرده، پنداشتهاند رساله تضاد رساله مستقلی است، در صورتی که متمم رساله کون و تکلیف و جزئی از آن است.
🔸اتفاقاً آنچه خیام در این رساله قاطعانه اظهار کرده است همانهاست که در اشعار منسوب به او درباره آنها اظهار تحیر شده است، و به همین جهت است که برخی از محققان اروپایی و ایرانی انتساب این اشعار را به خیام نفی میکنند و برخی بر اساس یک سلسله قرائن تاریخی معتقدند که دو نفر به این نام بودهاند: یکی شاعر و دیگری حکیم و فیلسوف؛ شاعر به نام خیام بوده است و حکیم و ریاضی دان به نام خیامی، و به عقیده بعضی[1] شاعر علی خیام بوده است و حکیم و ریاضی دان عمر خیامی.
🔸این که بعضی مدعی شدهاند که «خیامی» تلفظ عربی خیام است[2] مردود است، زیرا او خود در مقدمه رساله فارسی که در «وجود» نوشته است میگوید: «چنین گوید ابوالفتح عمر ابراهیم الخیامی»[3] شاید این اندازه را بتوان مسلّم دانست که وی مانند اکثر این گونه دانشمندان در عین کمال ایمان و اعتقاد به مبانی دینی- که از همه کتب او ظاهر و لائح است، حتی نوروزنامه منسوب به او- با متعبدان قشری سر به سر میگذاشته و همین برای او زحمت و دردسر فراهم میکرده است.
بیهقی مینویسد:
«او تالی بوعلی بود اما در خلق ضیقی داشت و در تعلیم و تصنیف ضنتی...
🔹روزی به حضرت شهاب الاسلام، الوزیر عبد الرزاق بن الفقیه در آمد و امام القراء ابوالحسین الغزالی حاضر بود. در اختلاف قراء درباره آیتی بحث رفت. چون امام (خیام) حاضر شد، شهاب الاسلام گفت: علی الخبیر سقطنا... او وجوه اختلاف قراء بیان کرد و هر وجهی (را) علتی بگفت. پس امام ابوالفخر گفت: کثر الله مثلک فی العلماء.»[4]
🔸تاریخ تولدش معلوم نیست. تاریخ وفاتش را 517 و 526 گفتهاند. قدر مسلّم این است که عمر طویل کرده (در حدود نود سال)[5] اما این که محضر درس بوعلی را درک کرده باشد، بسیار بعید است. اگر او بوعلی را «معلم» خود میخواند از آن جهت است که شاگرد مکتب بوعلی است نه شاگرد شخص او، و علی الظاهر نزد شاگردان بوعلی تحصیل کرده است.
--------
🔖پاورقی:
1: رجوع شود به بحث محققانه آقای محیط طباطبایی در مجله «گوهر»، سال اول، شماره 6.
2: علی اصغر حلبی، فلاسفه ایرانی، ص 408.
3: مجموعه رسائل خیام، چاپ شوروی.
4: ترجمه تتمه صوان الحکمه، ص 71 و 72.
5: «مقالات و بررسیها»، دفتر پنجم و ششم، ص 242.
📚 خدمات متقابل اسلام و ایران، ص482
#خیام
#تراجم_علما
#تمدن_اسلامی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺اطلاع از علوم رایج ✍آیت الله #ارفع: عده ای از ارباب اطلاعات ادبی در اتاق جلسه ای داشتند میبینند
💥هر بیشه گمان مبر که خالی است
✍آیت الله سید کاظم #ارفع:
آیت الله حق شناس(ره) بیمار میشود همراه با دوستان به مطب یکی از پزشکان تهران مراجعه میکند پس از معالجه پزشک و نوشتن نسخه وقتی از در مطب خارج میشود طبیب به خانمی که حق الزحمه پزشک را میگیرد به زبان فرانسوی میگوید فراموش نکن که از آقا پول طبابت را بگیری. آیت الله #حق_شناس که به #زبان فرانسه مسلط بود در پاسخ میگوید در بدو ورود پول شما را پرداخت کرده ایم. اینجا پزشک شرمنده میشود و فوراً داخل اتاق شده و در را میبندد!
📚درنگستان : هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست ، ص۶۴۷
📌انتشار با ذکر منبع
#خاطرات_علما
✴️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
9.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥بررسی سند قاعده علی الید
🎤آیت الله سید احمد #مددی
۱۴۰۰/۱۰/۱۳
#اصول
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️مبادا ما به قهقرا برویم و غربیها اسلام را برای ما ترجمه کنند...!
🚨هشدار مرحوم علامه #حسن_زاده_آملی درباره عدم توجه به تاریخ علوم اسلامی و عدم اهتمام به ترویج مکتب اسلام در جهان
✍پ.ن: متاسفانه بسیاری از کتب و منابعی که درباره تاریخ عرفان و فلسفه اسلامی و #تمدن_اسلامی و هنر و معماری اسلامی می باشد ترجمه شده کتب مستشرقان غربیست!
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab