📚 کتاب رویکردهای رقیب در مسئله شرّ
💥 مسئله شرّ یکی از مسائل مطرح در فلسفه دین معاصر است و رویکردهای مختلفی نیز در پاسخ بدان وجود دارد. امروزه فیلسوفان دین این مسئله را در قالب دو مسئله منطقی و قرینهای صورتبندی کرده و گونههای مختلفی نیز برای شرور در عالم برشمردهاند. برایان دیویس از الهیدانان معاصر است که بر مبنای رویکرد تومیستی، هم نوع طرح مسئله شرّ در الهیات جدید و هم برخی تئودیسهها و دفاعیهها در پاسخ به مسئله شرّ را نقد میکند و راهحل اصلی مسئله شرّ را در اصلاح رویکرد الهیاتی فیلسوفان دین میداند. در این کتاب، با نگاهی تحلیلی و انتقادی به آرای برایان دیویس، رویکردهای رقیب در مسئله شرّ شناسایی شده و پاسخ متفکران مسلمان به این مسئله نیز تبیین شده است.
نویسنده محترم جناب آقای دکتر ذوالفقار ناصری در این کتاب، با طرح مبحث «پارادایمهای الهیاتی» کوشیده است دلایل تقابل رویکرد سنتی آکوئیناس و برایان دیویس با رویکردهای الهیاتی جدید و معاصر در مسئله شرّ را بررسی کرده و تأثیر هرکدام از این دو نظام معرفتی را در تبیین شرور در عالم نشان دهد.
در این کتاب پس از تبیین بحث خدا و شرّ در اندیشه برایان دیویس، تلاش شده است فهم خاص دیویس از برخی مفاهیم الهیاتی مانند الهیات سلبی، نفی عامل اخلاقیبودن خدا، متفاوتدانستن اخلاق خدا و انسانها، نگاه استقلالی به عقل و ... و نیز راهکار برگزیدۀ وی در حل مسئله شرّ یعنی تئودیسه «عدمیبودن شرّ»، نقد و بررسی گردد
🗃پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی
#کلام_اسلامی
#معرفی_کتاب
🔴 @kashkolenab
هدایت شده از روزنه
بیانیه آيتالله سیفی مازندرانی در حمایت از تصمیم شورای نگهبان و نقد مواضع آيتالله آملی لاریجانی
#حوزویان_و_شورای_نگهبان/۱
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسمه تعالی
در پی اعلام اسامی نامزدهای تائید صلاحیت شده ریاست جمهوری از سوی شورای محترم نگهبان، برخی در دفاع از خویشاوند و عشیره خود واکنش نشان دادند.
و این اولین بار نیست از این بزرگوار ، شما چندین سال عنصری را در کنار خود به عنوان معاون اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه داشته اید که مصداق مسلم مفسد اقتصادی بوده و مرتکب جرائم نابخشودنی در جهت اخلال در نظام اقتصادی و قضائی بوده است، اگر بصیرتی بود آنجا باید ظهور میکرد که متاسفانه نکرد. و امروز در مقابل نهاد امین و حافظ کیان انقلاب که یادگار امام عظیم الشأن (رحمة الله عليه) و منصوب ولی امر مسلمین (متع الله المسلمين بطول بقائه) میباشد، در دفاع از برادر خود لب به اعتراض گشوده و گلایه می کنید.
دعا میکنم که به حقِ حرمت بیت مرجعیت و زحماتی که در خدمت به این نظام کشیده اید، خدای تعالی توفیق اسقامت در جهت حفظ این انقلاب مقدس به شما عنایت فرموده و در زمره حزبالله همچنان استوار و پا برجا باشید.
🔴 در خاتمه این آیه شریفه را به شما گوشزد میکنم:
{لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ ۖ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ أُولَٰئِكَ حِزْبُ اللَّهِ ۚ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ}
از ذات حق هدایت و توفیق روز افزون شما را مسئلت دارم.
والسلام علی من اتبع الهدی و صلواته و نصرته علی من ینصر دینه و لا یخاف فی الله لومة لائم.
علی اکبر سیفی مازندرانی
حوزه علمیه قم
۴ خرداد ۱۴۰۰
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥ریشه و اساس مشکل تاجزاده با آیت الله جنتی ، اینست که آیت الله جنتی دین خود را به دنیا نمیفروشد!
🎥از زبان خود تاجزاده بشنوید
🔴 @kashkolenab
از فرمایشات آقا جمال خوانساری
از آقا جمال مرحوم نقل نموده اند که فرموده است: دو کتاب باکره¹ است یکی نصاب² و دیگری کتاب صرفِ میر سیّد شریف ،نه گوینده را قوّه و دماغِ فکر و نه خواننده را یارای فهمیدن ،خصوص کتاب نصاب که دانستن آن موقوف بر استحضار لغات است بر وجه کامل.
__________
1_باکرة: تأنیث باکر. دوشیزه.در متون لغت عربی از قبیل اقرب الموارد و منتهی الارب و متن اللغة و المنجد کلمه ٔ بکر بدین معنی آمده و باکرة را نیاورده اند و ابوالبقاء در کلّیّات نیز آورده است که : و اما الباکرة فلیست من کلام العرب والصّحیح البکر.
2_مراد کتاب نصاب الصّبیان از ابونصر فراهی است.
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
💥در شهریور 1388 یکی از نزدیکان دولت آقای احمدی نژاد برای شنیدن نظرات بنده در مورد وقایع انتخابات 1388 و وضعیت حال و آینده به فرهنگستان علوم تشریف آوردند.
✍پرفسور فرامرز رفیع پور:
🔻در آن جلسه طولانی، بنده برخی از مطالب ذکر شده در اینجا را عرض کردم. در کنار رفتار نامناسب با مخالفان و با رهبری، گفتم: در حالیکه فقط در حدود سه سال و نیم از دوره ایشان باقی مانده است، ایشان مانند یک کاندیدای ریاست جمهوری عمل میکنند؛ انگار که میخواهند مدتی طولانی رئیس جمهور باشند و لذا اقداماتی میکنند که در جهت جذب پتانسیل آراء در انتخابات بعد می باشد (مثلا انتخاب خانم ها در دولت، توجه به گروه های مدرن! ...)
بعد از نتیجه گیری و مجاب شدن آن بزرگوار، ایشان نیز نکاتی را ابراز کردند، از جمله آنکه:
* آقای احمدی نژاد در نظر دارند، مدت طولانی در این مسئولیت بمانند
* بزرگترین نگرانی من درگیری بین آقای #احمدی_نژاد با "آقا" است...
🔹در مورد نکته اول عرض کردم که ایشان به این هدف نمیرسند، زیرا لازمه این کار داشتن پتانسیل تولید جاذبه شخصیتی و مقبولیت فوق العاده، داشتن یک مجموعه نظام مند قوی از همکاران، محاسبه همه عوامل، مناسب بودن شرایط داخلی و داشتن ابزار و عوامل لازم ... است. این شرایط نه فقط مهیا نیست، بلکه ایشان در جهت عکس آن (مخصوصا دفع افراد) حرکت میکنند.
🔸در مورد نکته دوم نیز عرض کردم، مقابله و تضاد با "آقا" سرنوشتی مشابه بنی صدر را در پی خواهد داشت...
📚دریغ است ایران که ویران شود ص 690
@rafipoor
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
ریشه مشکلات در اسلامی نبودن علوم انسانی است
🔹مسألهی تولید علم فقط مربوط به علوم پایه، تجربی و ... نیست، بلکه شامل همهی علوم و از جمله علوم انسانی است. ما بخصوص در زمینهی علوم انسانی، برخلاف آنچه که انتظار میرفت و توقّع بود، حرکت متناسب و خوبی نکردهایم، بلکه مفاهیم گوناگون مربوط به این علم را - چه در زمینهی اقتصاد و چه در زمینههای جامعهشناسی، روانشناسی و سیاست - به شکل وحی مُنزل از مراکز و خاستگاههای غربی گرفتهایم و بهصورت فرمولهای تغییر نکردنی در ذهنمان جا دادهایم و بر اساس آن میخواهیم عمل و برنامهی خودمان را تنظیم کنیم! گاهی که این فرمولها جواب نمیدهد و خراب درمیآید، خودمان را ملامت میکنیم که ما درست بهکار نگرفتهایم؛ در حالیکه این روش، روشِ غلطی است.
🔸 ما در زمینهی علوم انسانی احتیاج به تحقیق و نوآوری داریم. مواد و مفاهیم اساسیای هم که بر اساس آن میتوان حقوق، اقتصاد، سیاست و سایر بخشهای اساسی علوم انسانی را شکل داد و تولید و فراوری کرد، به معنای حقیقی کلمه در فرهنگ عریق و عمیق اسلامی ما وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم. البته در این قسمت، حوزه و استادان مؤمن و معتقد به اسلام میتوانند با جستجو و تفحّص، نقش ایفا کنند. اینجا از آنجاهایی است که ما باید به تولید علم برسیم.۱۳۸۲/۰۸/۰۸
سید علی خامنه ای
#علوم_انسانی_اسلامی
#تحول
@soha_olom_ensani
#معرفی_کتاب
📚 «مردی در تبعید ابدی» عنوان رمانی از نادر ابراهیمی است که به شرح زندگی پر فراز و نشیب، و عقاید فلسفی-عرفانی صدرالدین محمد قوام شیرازی(#ملاصدرا) پرداخته است.
✂️ برشی از #کتاب
«محمد شانه به شانۀ شیخ به راه افتاد. گرچه کوتاهتر از شیخ بود و شانههایش، خود به خود قدری پایینتر از شانههای شیخ؛ اما در معنا، دوشادوش شیخ بهاءالدین میرفت، نه چون شاگردان شیخ، مختصری در قفا؛ و در آسمان، ماهِ نیمدایرۀ پریدهرنگی را دید و ستارهیی را نزدیکِ آن، بسیار کمرنگتر از ماه اما به هر حال، نزدیک ِ ماه، و مهتاب نتوانسته بود آن ستارۀ مقاوم را در پرتو خویش، محو و ناپیدا کند. محمد جرات یافت که بگوید:- شیخ! میبخشید! عکسِ ما، آنجا، در آسمان افتاده است. ملاحظه میفرمایید؟...»
📲 دریافت از طاقچه:
https://taaghche.com/book/78894
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
🌅 مرکز مشاوره «روحان» افتتاح شد.
🤵مدیر:
حجتالاسلام والمسلمین دکتر مهدی عباسی
(عضو شورای علمی و استاد مرکز تخصصی امام خمینی)
☎️تلفن: ۳۱۲۴ - ۰۹۹۳۴۳۳۴۹۷۹
🔀آدرس: قم بلوار شهید صدوقی، ابتدای جهان بینی، پلاک ۳
#مشاوره
#روانشناسی_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
#مستند ۴ قسمتی «آغازگر یک پایان» از فردا چهارشنبه ۱۲ خرداد ساعت ۱۷ از شبکه یک سیما پخش می شود.
«آغازگر یک پایان» به مقاطع مختلف زندگی شهید محمدباقر صدر، از اجازه اجتهاد در کودکی تا جابجاییهای چندباره قبر ایشان در دوران صدام حسین و رژیم بعث در عراق، میپردازد.
#شهید_صدر
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💢گناه اعراض بعضی جوانان از دین به گردن طرز تعلیم و تربیت فرهنگی و اولیای بیعنایت وظیفه نشناس فرهنگی ماست، #نه به گردن قوانین دینی
#علامه_طباطبایی
📚بررسی های اسلامی،ج2،ص303
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
📚تأليفات سید ابراهیم رئیسی
۱: تقریرات وقف
۲: تعارض اصل و ظاهر در فقه و قانون
۳: ارث بی وارث
۴: قواعد فقه(بخش عبادی)
۵: قواعد فقه(بخش اقتصادی)
۶: قواعد فقه (بخش قضایی)
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥اعلام حمایت روشنفکران غربزده دانشگاهی از حسن روحانی در سال ۹۶
عبدالکریم سروش
مصطفی ملکیان
محمد مجتهد شبستری
بیژن عبدالکریمی
نصرالله پورجوادی
نجفقلی حبیبی
انشاءالله رحمتی
قاسم کاکایی
ابوالقاسم فنایی
محمدمهدی مجاهدی
مقصود فراستخواه
و...
📜متن بیانیه به همراه اسامی 👇(257 نفر)
goo.gl/jU3h6q
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بخشی از جلسه دفاعیه دکتری سید ابراهیم رئیسی با حضور آیت الله امامی کاشانی و دکتر محقق داماد (استاد راهنمای رساله)
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤پاسخ صوتیِ استاد #مهدوی_راد به سؤال یکی از دانشجویان با این مضمون که:
❓چه کار کنیم تا وقتمان برکت کند و بتوانیم تمام وظایفمان را به خوبی و در کنار امور دیگری چون کار، عبادت، درس، خانه داری، همسر داری، فرزند پروری، صلهی ارحام، تفریح و ... انجام بدهیم؟
@OstadMahdaviRad
#مشاوره_طلبگی
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
📚موسوعة الأسئلة العقائدية (8 مجلدات)
📥لینکهای دانلود مجلدات:
aqaed.com/book/680
aqaed.com/book/681
aqaed.com/book/682
aqaed.com/book/683
aqaed.com/book/684
aqaed.com/book/685
aqaed.com/book/686
aqaed.com/book/687
#کتاب
#کلام_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
🔴 دكتر سروش که دوره قبل از آقای روحانی حمایت کرده بود این دوره هم از آقاي همتی حمایت کرد.
🔸براي شناخت انديشه هاي قرآن ستيز دكتر سروش، به فهرست مطالب اين كانال مراجعه فرماييد.
#انتخابات
🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir/
فهرست مطالب كانال:👇🏼
https://eitaa.com/sajedi_ir/672
📚 #کتاب «هنر، تمثیل و خیزش تشیع در ایران، ۱۵۶۵-۱۴۸۷»
🔹چاد کیا، متخصص هنر و #ادبیات_فارسی، در این کتاب بر پنج نسخه خطی فارسی با مضامین مذهبی متمرکز شده و تلاش کرده تا ابعاد مختلف ارتباط تشیع با هنر را بر اساس نسخههای خطی مذکور بررسی و معرفی کند. او این هنر را در ارتباط با رشد تشیع در دوره #صفویه معرفی کرده است.
🔸کتاب حاضر که دو سال قبل توسط انتشارات دانشگاه ادینبوروی اسکاتلند منتشر شده، نمونهای از رویکردهای جدید معطوف به فرهنگ مادی در مطالعات تاریخی و دینی است. برای دریافت متن کامل کتاب به این لینک مراجعه کنید.
✍ پیمان اسحاقی
#هنر_اسلامی
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
🔺مخالفت ملاعلی کنی با خط آهن، وی معتقد بود اگر پای خارجی ها به کشور باز شود دین مردم از دست می رود.
✍آیت الله #شبیری_زنجانی
📚جرعه ای از دریا، جلد 3، ص 307.
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
✍شهید آیت الله بهشتی:
تحقيق درباره اسلام بايد به وسيله كسانى صورت گيرد كه علوم اسلامى متداول و معمول را حداقل تا سرحد اجتهاد تحصيل كرده و به شيوه تحقيق در اين علوم و مآخذ آن آشنايى كافى داشته باشند. كسانى كه معلومات اسلامیشان در حد معلومات عمومى يا قدرى بيش از آن است ولى در اين رشته به حد تخصّص نرسيده اند، نبايد در مسائل مربوط به اين رشته ها از خود نظر اجتهادى دهند. مكرر ديده شده افرادى فاضل و مؤمن و علاقمند به اسلام چه در لباس روحانيت و چه خارج از آن، درباره يك مسئله اسلامى نظرى تازه ابراز میكنند و در آن به چند آيه يا روايت استناد میکنند. در ميان اين افراد كسانى پيدا میشوند كه قريحه و استعدادى سرشار دارند و چه بسا با اين قريحه خوب و ذوق و استعداد سرشار، از آن آيات يا احاديث مطلبى را استنباط كرده اند كه قبلاً به ذهن دانشمندان و محققان اسلامى نرسيده است. ولى اين نوع استنباط نبايد خود آنها و ديگران را به اشتباه اندازد و خيال كنند كه كار آنها در حد يك تحقيق تازه اسلامى است و نظر تازه اى كه داده اند در حدّ يك نظر تحقيقى داراى امتياز است.
📚کتابچه "طرح کوششی نو در راه شناخت تحقیقی اسلام"
#شهید_بهشتی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥 #رهبر انقلاب:
حقیقتاً ما نیازمند آن هستیم که یک تحوّل بنیادین در علوم انسانى در کشور بهوجود بیاید.
@taba_ir
#علوم_انسانی_اسلامی
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
💠 #دکتر_مهدی_محقق در بیان خاطرات خود از #شهید_بهشتی میفرماید:
✨ سال ١٣٢٥ بیش از ٤٠، ٥٠ نفر از طلاب قم و جاهای دیگر، در امتحان #دانشکده_الهیات، یا معقول و منقول شرکت کردند، وقتی اسم قبولشدگان را اعلام کردند؛ مرحوم بهشتی شاگرد دوم و من شاگرد سوم شده بودم. در حقیقت ایشان شاگرد اول بودند، ولی شاگرد اول کسی بود که ٢٥ سال از ما بزرگتر بود و آدم محترمی بود و هرجا میرفت امتحان بدهد، به او نمره را میدادند...
🍃 اولین خاطرهای که از مرحوم شهید بهشتی دارم این است که دیدم کتاب کلفتی زیر بغلش بود. گفتم این چیست؟ گفت این دایرهالمعارف اسلام است. نگاه کردم و گفتم اینکه انگلیسی است! گفت مگر تو نمیدانی که مستشرقین (خاورشناسان)، مقالات مهمی بهصورت «الفبایی» نوشتهاند و من نمیدانستم. او میدانست و میخواند. این کنجکاوی ایشان را نشان میدهد. برخی اصولا آن کنجکاوی که چیزی را بیشتر یاد بگیرند، ندارند. ولی مرحوم شهید بهشتی کنجکاو بود یاد بگیرد.
✨ وقتی که لیسانس گرفتم نزد رئیس فرهنگ شهرستانها، آقای احمد راد رفتم که درعینحال، مستوفی مدرسه سپهسالار هم بود؛ او به من گفت قزوین و دامغان نیرو نیاز داریم... گفتم میخواهم بروم قم. گفت یک روز دیر آمدی. دیروز قم را به حسینیبهشتی دادیم.
🍃سال ١٣٤٧ هم که به کنگرهای در «مونپلیه»، فرانسه رفته بودم، یکی از استادهای آلمانی پرسید ملا بهشتی را میشناسی؟ گفتم بله، ما دوست بودهایم. گفت او وقتی آمد آلمان یک کلمه آلمانی بلد نبود، الان به زبان آلمانی درباره اسلام و فلسفه صحبت میکند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔺از سوی انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ؛
شانزدهمین شماره دوماهنامه «مفاخر ماندگار» منتشر شد
🔹شانزدهمین شماره دوماهنامه «مفاخر ماندگار» همراه با گفت و گوی اختصاصی با دکتر رضا #داوری_اردکانی رئیس فرهنگستان علوم ایران به همت انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شد.
حسن بلخاری، مهدی #محقق، مهدی حجت، منوچهر #صدوقی سها، سید محمد بهشتی، امیر اسماعیل آذر، رضا اشرف زاده، محمد کاظم کهدوئی، مهدی محبتی،کوروش کمالی سروستانی، مهدی ماحوزی، علیرضا قیامتی،علی بهجت ، سید محمد تقی مصطفوی، فرهاد نظری، ابولکلام سرکار، سروسا رفیع زاده، شریف مراد اسرافیل نیا، آزرمیدخت صفوی، زرینه خان و کاوه خورابه، استادان و پژوهشگرانی اند که در این شماره از این دوماهنامه فرهنگی، آثار و گفتارهایی از آن ها منتشر شده اند.
🔻دوماهنامه «مفاخر ماندگار» به مدیرمسئولی حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و سردبیری کاوه خورابه معاون پژوهشی انجمن، در شمارگان ۵۰۰ نسخه، به قیمت ۵,۰۰۰ تومان عرضه میشود.
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
🔺یادگیری زبان انگلیسی در حوزه علمیه
🎤سخنرانی شهید #بهشتی در جمع طلاب مدرسه حقانی:
🔹محیطی که ٢٠٠ معمم در کنار بقیه تربیت کند، مورد علاقه هیچیک از ماها نیست. اگر امکاناتی داریم، میگذاریم در اختیار آن عاشقها، نه در اختیار آن نِقنِقزنها! عاشق که اینقدر نق نمیزند. عاشق که اینقدر آفتاب و سایه نمیکند. عاشق که اینقدر پرتوقع نمیشود. گفته میشود چرا کتابهای درسی اصلاح نشده است؟ چه کسی باید این کار را بکند؟ میگویید ماها در حد توانمان نکردهایم یا میگویید نشده است؟ اگر نکردهایم، شما بکنید؛ این شمایید حامل بقیه کار.
🔸تفاوت امروز با ٣٠ سال پیش را شماها نمیتوانید بفهمید چیست. ماها میفهمیم که مال آن ٣٠ سال پیش هستیم. درست ٣١ سال از ورود من به قم میگذرد. آنوقت چه امکاناتی داشت، حالا چه دارد؟ بنده چهار کتاب Reader خوانده بودم، آمده بودم به قم، طلبههای علاقهمند در گوشهوکنار میآمدند روزهای جمعه، در وقت بیکاری من، انگلیسی پیش بنده میخواندند. حالا بهترین استاد انگلیسی ممکن را برای آقا آماده میکنید، میگویی بفرمایید، ناز میکند! همهاش عیبگیری، خردهگیری. تذکر، انتقاد سازنده، پیشنهاد قابل عمل، چشم! نقنق، بهانهگیری، تنبلی و تنآسایی باید از قاموس کار این مدرسه به کلی حذف شود. اگر چهار نفر هم اینجا بمانند، با آنها کار میکنیم. ٢٠٠ نفر میخواهیم چه کار کنیم؟!
📷 حکم دبیری زبان انگلیسی شهید بهشتی در دبیرستان حکیم نظامی قم . سال 1330ه.ش
#خاطرات_علما
#نقد_حوزه
#یادگیری_زبان
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥 تفسیر قرآن از سید ضیاء طباطبائی
✍سید علی طباطبایی(نسخه شناس و فرزند محقق طباطبایی)
کتابی با عنوان تفسیر روشنی چاپ شده است که در صفحه عنوان نام «سید ضیاء الدین الطباطبائی الیزدی» را برای مؤلف و البته با عنوان «استنباط» آورده است. پژوهشگر بزرگوار جناب دکتر عبدالحسین طالعی کتاب را نشانم دادند. این تفسیر در مجلدات متعدد در سالهای مختلف چاپ شده است. آنچه سراغ داریم جلد دوم چاپ سال ۱۳۳۷ شمسی در چاپخانه دولتی ایران و جلد سوم آن چاپ چاپخانه حاج محمدعلی علمی در پنج سال بعد است. یا مجلدات پراکنده چاپ شدهاند، یا طبع مکرر داشته است.
البته که سید ضیاء، هم مذهبی بود و هم اندک فضلی داشته است، و البته که سالهای سال از آن فعالیت سیاسی پرقدرت فاصله گرفت و در آرامش زیست، اما باز هم تألیف یک تفسیر بر تن او قبای گشادی بود و جای تأمل و درنگ داشت. صرفاً استبعاد داشتم و منکر نبودم. اما بعد در کتاب کلک خیالانگیز، زندگی نورالدین زرین کلک دیدم که درباره پدرش میرزا محمد خان آمده است: «پدر، گرایش سیاسی نداشت، بیشتر مذهبی و اخلاقی بود، همهاش دنبال حقیقت بود... یک بار رفته بود پیش سید ضیاء الدین طباطبائی که تازه از فلسطین برگشته بود و در سعادت آباد پایین اوین املاک زیادی داشت و زراعت میکرد. برای اینکه به او برسند راههای خاکی زیادی را طی کردند. اسم سعادتآباد را هم سید ضیاء روی آن منطقه گذاشت. پدر از سید ضیاء درباره حقیقت میپرسید.. پدر من تفسیری بر قرآن نوشته بود که برای چاپش نیاز به گرفتن پول از سید ضیاء الدین طباطبائی داشت. با اینکه پدرم با کارهای سید ضیاء مخالف بود و به حکومت صدروزهاش کابینه سیاه میگفت... با این حال رفته بود سراغ او که برای تفسیر قرآنش از او کمک مالی بگیرد. اسم تفسیرش را هم گذاشته بود تفسیر روشنی چون میگفت ضیاء یعنی روشنی و این اسم را گذاشتم تا سید ضیاء پول چاپش را بدهد..» کلک خیالانکیز، ابراهیم نبوی، H&S Media ، 2016 ، ص ۱۴۰.
بعد هم در ذیل آن میگوید: «نمیدانیم که واقعاً این تفسیر چاپ شد یا نشد».
پس ظاهراً این کتاب اثر سید ضیاء نیست. حال، یا این چاپ که اشاره کردم همان اولین چاپ کتاب است که به سید ضیاء نسبت داده شده، یا احتمالاً چاپی پیشتر داشته که در آن به بانی نفقه طبع کتاب اشاره شده و در چاپ بعدش به خطا اسم سید ضیاء به عنوان صاحب تفسیر آمده است. خطایی که نمونههای متعدد در فهارس سست دارد. باید در فهارس چاپ سنگی هم جست و جو کرد.
البته مقدمهای را هم که جعفر شجاع کرمانی دربارۀ سید ضیاء بر کتاب سرگذشت پُرت سعید اثر داستانی سید ضیاء نوشته دیدم. آنجا هم «تفسیر روشنی» به او نسبت داده شده است. اما ظاهراً نویسنده بدون تحقیق این را نوشته و از روی یک کتابشناسی ترجمههای فارسی قرآن (که البته به آن ارجاع نداده است) این اشتباه را مرتکب شده. ظاهر امر چنین است.
🔻کانال تلگرامی سید علی طباطبایی
🌐 سایت بنیاد محقق طباطبایی 👉
#تفسیر
#نسخ_خطی
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥 تفسیر قرآن از سید ضیاء طباطبائی ✍سید علی طباطبایی(نسخه شناس و فرزند محقق طباطبایی) کتابی با عنوا
📚تصویری از #تفسیر روشنی (منسوب به سیدضیاء طباطبایی)
مرتبط با یادداشت دیروز👇
https://eitaa.com/kashkolenab/452