کشکول ناب حوزوی
🚨پیشرفت بدون عدالت! ✍علامه محمدتقی #جعفری (ره): آن جامعه ای که آگاهی و قدرت بر احقاق حق ناتوانان خ
6.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺️تاثیر بی عدالتی اقتصادی بر فرهنگ جامعه / ریشه بی حجابی
پرویز امینی، استاد دانشگاه:
در شرایط نابرابر شدید طبقه برخوردار به طبقه کمبرخورد میگوید چه لباسی بپوشند و از چه فروشگاهی خرید کنند و چه برندهایی را باید پوشید و به چه چیزهایی باید به جای ارزشهای معنوی تفاخر کرد.
🔹این ریلگذاریای بود که دولت بعد از هاشمی تداوم همان بود و هنوز هم همان است خیلی پیامدهای سنگینی برای ساختار اجتماعی به وجود آورده.
🔸یعنی وقتی ما سراغ ۹۶ یا ۹۸ یا ۱۴۰۱ میرویم، اعتراضات در این دوره نباید فقط در آن لایههای رویین و آنهایی که در حکم جرقه برای شکلگیری اعتراضات بوده دیده شود، بلکه باید بستری که به مرور شکل گرفته را هم دید.
#عدالتخواهی
#عدالت_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
آیت الله شیخ حسین اوسطی و حجت الاسلام سید سعید لواسانی (از اساتید مدرسه عالی شهید مطهری و امام جمعه محبوبِ سابقِ لواسان) و شیخ علی اوسطی در مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله امامی کاشانی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺دومین و سومین شاخصه علمی علامه #شعرانی (ره) از زبان علامه #حسن_زاده_آملی (ره) 📚کتاب در آسمان معرفت
🔺چهارمین شاخصه علمی علامه #شعرانی (ره) از زبان علامه #حسن_زاده_آملی (ره)
📚کتاب در آسمان معرفت ، تذکره اوحدی از عالمان ربانی، حسن حسن زاده آملی ، ص۱۵۰
#تراجم_علما
#خاطرات_علما
#کلام_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
14021215-درس اخلاق.mp3
زمان:
حجم:
7.19M
🔺نقل احادیثی جالب + نقل مطلبی از علامه حلی(ره)
🎤آیت الله دیباجی اصفهانی
آخر درس خارج فقه امروز ۱۵ اسفند
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
گونه شناسی رویکردهای تحلیل اجتماعی دین.m4a
زمان:
حجم:
8.63M
🔺چهار رویکرد متفکران مسلمان در تحلیل و بررسی جامعه شناختی "دین"
🎙 حجت الاسلام سید مهدی موسوی
۱. رویکرد حکمت عملی: دین به مثابه امر ثبات بخش و نظم بخش (انسجام بخش) به فرد و جامعه
#فارابی، ابن مسکویه، #ابن_سینا، #خواجه_نصیر الدین طوسی، #علامه_طباطبایی، آیت الله #مصباح_یزدی
۲. رویکرد انسان شناسی عرفانی: دین به مثابه امر تعالی بخش و معناساز به فرد و جامعه
ابن عربی، سید حیدر آملی، #ملاصدرا ، آیت الله شاه آبادی، #امام خمینی، علامه #جعفری، آیت الله #جوادی_آملی، حاج آقای پارسانیا (در هستی و هبوط، نماد و اسطوره و جهان های اجتماعی)
۳. رویکرد تاریخی و اجتماعی: دین به مثابه امر رهایی بخش و تحول ساز در فرد و جامعه
ابن خلدون، مقریزی، سید جمال الدین اسدآبادي، سید قطب، آیت الله خامنه ای، جلال الدین فارسی، علی شریعتی، حسن حنفی، طاها عبدالرحمن،
۴. رویکرد فقهی و سیاسی: دین به مثابه امر اداره کننده فرد و جامعه
محقق سبزواری، محقق نراقی، میرزای نائینی، ابوالاعلی مودودی،
نکته:
۱. شهید #مطهری یک رویکرد تلفیقی دارد و به تأمل خیلی بیشتر نیازمند است
۲. این رویکرد شناسی براساس پایگاه نظری ورد متفکران به بحث و غلبه در تحلیلها و تجویزهای ایشان است و به معنای نفی ظرفیت سایر رویکردها نیست. (به عبارت دیگر: بر پایه فعلیت ها است نه برپایه امکانها و ظرفیتها)
#علوم_انسانی_اسلامی
#جامعه_شناسی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
ترجمه خلاصة الحساب
قیمت ۹۰ هزار تومان
سفارش @Yazahra138276
کانال ریاضیات و طب حوزوی https://eitaa.com/hawzariaziteb
به مناسبت فرارسیدن ایام تبلیغ ماه مبارک رمضان.mp3
زمان:
حجم:
1.48M
🔺سخنان کوتاه اما جالب به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان و ایام تبلیغ
🎤استاد شیخ محمدحسین عبدی
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلم:
أَ لاَ أُحَدِّثُكُمْ عَنْ أَقْوَامٍ لَيْسُوا بِأَنْبِيَاءَ وَ لاَ شُهَدَاءَ يَغْبِطُهُمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ اَلْأَنْبِيَاءُ وَ اَلشُّهَدَاءُ بِمَنَازِلِهِمْ مِنَ اَللَّهِ عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ قِيلَ مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اَللَّهِ قَالَ هُمُ اَلَّذِينَ يُحَبِّبُونَ عِبَادَ اَللَّهِ إِلَى اَللَّهِ - وَ يُحَبِّبُونَ اَللَّهَ إِلَى عِبَادِهِ قُلْنَا هَذَا حَبَّبُوا اَللَّهَ إِلَى عِبَادِهِ فَكَيْفَ يُحَبِّبُونَ عِبَادَ اَللَّهِ إِلَى اَللَّهِ قَالَ يَأْمُرُونَهُمْ بِمَا يُحِبُّ اَللَّهُ وَ يَنْهَوْنَهُمْ عَمَّا يَكْرَهُ اَللَّهُ - فَإِذَا أَطَاعُوهُمْ أَحَبَّهُمُ اَللَّهُ.
📚مشکاة الأنوار في غرر الأخبار جلد۱ صفحه۱۳۶
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💎جوامع غربی از نگاه #علامه_طباطبایی (ره) 🔻شیفتگی برخی نسبت به صدق و صفا و امانتداری در جوامع غربی[۱
💥تمدّن متجدّد غرب؛ استثمارگر بشريّت و خالق جهنّم ملّتها / وقتى معنويّت نبود، اخلاق هم نخواهد بود
امروز ملّتهاى مسلمان درگير مشكلات فراوانى هستند از ناحيه ى تسلّط كسانى كه نگاهشان به آفرينش، نگاه مادّى است؛ نگاه سودجويانه است؛ نگاه پَست يك انسانى است كه از معنويّت بويى نبرده. امروز تمدّنى كه امكانات نظامى را در اختيار مستكبران قرار داده، مبتنى بر نگاه مادّى به عالم آفرينش است. همين نگاه مادّى است كه دنيا را بدبخت كرده؛ خود آنها را هم بدبخت كرده. وقتى نگاه، نگاه مادّى بود، سودپرستانه بود، دور از معنويّت بود، دور از اخلاق انسانى بود؛ نتيجه اين ميشود كه قدرت نظامى و قدرت سياسى و قدرت اطّلاعاتى در راه به زنجير كشيدن ملّتها به كار ميرود. تمدّن غرب در اين چند قرن اخير كه به اوج رسيده، هيچ هنرى غير از اين نداشته است. بشريّت را استثمار كردند، ملّتها را به زنجير كشيدند، از علمشان استفاده كردند براى نابودى تمدّنهاى ملّتهاى ديگر و غلبه ى بر آنها، بر فرهنگ آنها، بر اقتصاد آنها.
اگر شما اوضاع و احوال قرن هجدهم و قرن نوزدهم و قرن بيستم ميلادى را مطالعه كرده باشيد - همانى كه خود غربيها تدوين كردند و گفتند، نه آنچه كه مخالفان آنها و دشمنان آنها تدوين كردند مى بينيد كه
اينها چه كردند در شرق آسيا، در هند، در چين، در آفريقا، در آمريكا؛ چه بلايى بر سر بشريّت آوردند؛ چه جهنّمى براى ملّتها و انسانها به وجود آوردند و آنها را سوزاندند؛ فقط براى بهره كشى، براى استثمار. در علم پيشرفت كردند، در فنّاورى پيشرفت كردند، صنعت خودشان را به اوج رساندند، امّا اين را در خدمت بدبخت كردن ملّتها به كار بردند. چرا؟ چون آن تمدّن پايه ى معنوى نداشت، معنويّت در آن نبود. وقتى معنويّت نبود، اخلاق هم نخواهد بود. ادّعاى آنها نسبت به اخلاق، ادّعاى دروغين است. هيچ واقعيّتى ندارد. بله در فيلمهاى سينمايى، در تلاش هاليوودى، اخلاق هست، صبر هست، عقل هست؛ امّا در واقعيّت زندگى، اين حرفها وجود ندارد. وقتى دورى از معنويّت شد، اين ميشود. [۱]
----------
[۱]: سخنان #رهبر انقلاب در محفل اُنس با قرآن - ۱۳۹۱/۴/۳۱
📚کتاب دوران جدید عالم، گفتمان انتقادی انقلاب اسلامی در شناخت تجدد بر اساس بیانات حضرت آیت الله خامنه ای ، ص۱۳۴
#غرب_شناسی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
در مقایسه بین تعامل مردم با آقای آملی لاریجانی و آقای آل هاشم و آقای عاملی، عبرت های فراوانی نهفته ا
🔺مردمی بودن ارزش است!
آیت الله صادق آملی لاریجانی در استان زادگاه خودش رای نیاورد ولی آیت الله سید محمد مهدی میرباقری در استان سمنان که زادگاهش نیست ۹۱ درصد آراء را به خود اختصاص داد.
نکته قابل توجهی است.
چرا؟
آیا دلیلش منصب سیاسی آقای لاریجانی است؟
مسلما خیر! کسانی که در انتخابات خبرگان شرکت میکنند جزء سیاسیترین اشخاص جامعهاند و حتما جزء کسانی هستند که دین و سیاست را عجین میدانند.
پس دلیلش چیست؟
خیلی ساده است؛ آقای میرباقری بین مردم و با مردم است.
آقای میرباقری منبر میرود و در عین حال نظریهپردازیهای سنگین علمی نیز دارد.
آقای میرباقری روضه خوانی میکند و در همان حال پژوهشهای عمیق را هدایت و راهبری میکند.
ویژگیهای خوب آقای میرباقری در "مردمی" بودن ایشان جمع است.
اما آقای لاریجانی به صورت بسیار واضح هیچ ارتباطی با بدنه مردم ندارد.
این قضیه ربطی به سبقه ریاست ایشان بر قوه قضائیه ندارد، ایشان قبل از آن هم در قم بودند و ارتباطی با عموم مردم نداشتند.
از اینها گذشته ساختمان لاکچری درست کردن وسط شهر قم با شائبه تخلف از قانون شهرداری فاصلهها را بیشتر میکند. خصوصا این که ساختمان مزبور برای طلاب ساخته شده باشد.
اصلا منظورم این نیست که خدای ناکرده ایشان اشرافی زندگی میکند یا این که زهد لازم را ندارد اما رفتارها مناسب با وضعیتی نیست که مردم بتوانند آن را درک کنند.
روحانیِ "مردمدار" را هم خداوند دوست دارد هم مردم.
بعضی دوستان تذکر داده اند اصالت آیت الله میرباقری به یکی از روستاهای شاهرود باز می گردد.
از تذکر ایشان سپاسگزارم.
بنده ابتدا زادگاه ایشان را ملاحظه کردم سپس متن را نوشتم. زادگاه آقای میرباقری قم است.
ظاهرا پدر ایشان از شاهرود به قم مهاجرت کرده است.
✍سید محمدجواد موسوی فرد
پ.ن: انتظار می رود نمایندگان مردم در مجلس خبرگان بیش از قبل در استانهای خود حضور داشته باشند و با مردم ارتباط بیشتری بگیرند، حداقل در حوزه ها و برخی مساجد سالی یکبار یک منبر بروند! برخی آقایان اسمشان فقط در انتخابات مطرح می شود و تمام!
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
🔺خیلی راحت گفت من از نظرم برگشتم!
بنده با مرحوم آیت الله سید مهدی روحانی در مجلسی بودم، در آن مجلس مطلبی مطرح شد. ایشان خیلی صاف و راحت گفتند:
بله، تا بهحال این مطلب اعتقاد من بود، ولی الآن به خلافش رسیدم و از حرفم برگشتم؛ لذا شما هر کسی را که دیدید به او بگویید که من از حرفم برگشتهام!
خیلی عجیب بود! با خودش نگفت: اگر از نظرم برگردم مردم میگویند: آقای فلان از حرفش برگشته است، و این مسئله باعث اُفت شخصیت من است. نه آقاجان، عالم دینی به این شخص میگویند!
آدم صاف، آدمی است که وقتی نظرش عوض میشود، از نظرش برگردد و بگوید: «آقا، من از نظرم برگشتم و الآن نظرم این است.
ما که پیغمبر و امام نیستیم؛ ما بشر هستیم و خدا ما را خاطی قرار داده است. ما خطا میکنیم و بعد رفع خطا میکنیم؛ پس باید بگوییم و اگر نگوییم کار حرام انجام دادهایم.
📚آموزههای ولایت، سیدمحسن حسینی طهرانی ، ج ۱، ص۳۴۴
#سیره_علما
#خاطرات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
4.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺علوم انسانی اسلامی یعنی علوم انسانی با رویکرد اسلامی
🎤عبدالله معتمدی:
🔹️علوم انسانی که ما میگوییم به معنای جایگزینی علوم و معارف دینی صرف نیست که وقتی کسی کتاب جامعهشناسی اسلامی مینویسد کتابش را از آیات و روایات پر کند، ممکن است کسی کتاب و مقاله بنوسید ولی یک آیه و روایت هم به کار نبرد ولی مبانی معرفتی، هستیشناسی و انسانشناسی او با رویکرد اسلامی باشد.
#علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab