📚 #معرفی_کتاب دیوبندیه و اندیشه هـای کلامی آن
✍ حجت الاسلام محمدطاهر رفیعی
🔹 دیوبَندی نام یک جنبش اسلامی از شاخه سنی صوفی است که در سال 1866م، در منطقه "دیوبند" هند بهوجود آمد و در دوران معاصر به افغانستان، آفریقای جنوبی و بریتانیا نیز گسترش یافتهاست. و تاکنون نقش اصلی را در بسیاری از تحولات سیاسی و اجتماعی بخصوص تربیت مذهبی جوانان اهل سنت داشته است.
🔸 دیوبندیان، در اعتقادات ماتریدی و در فقه حنفی مذهباند و اگرچه تمام شاخههای صوفی و طریقتهای آنها را قبول دارند، ولی طریقه چشتیه را طریقه خود قرار دادهاند و به طرق نقشبندیه، قادریه و سهروردیه ارادت دارند. آنان شاه ولیالله دهلوی را بزرگ طریقت خود میدانند.
🔹 در کتاب حاضر پس از بررسی اجمالی سیر تاریخی، جریانها و فعالیتهای این جریان، افکار و باورهای دینی آن تبیین و ارزیابی میگردد.
🛍 www.hatif.ir 🛍
🗓 778ص
#طالبان
#اهل_سنت
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
📱برنامه اندرویدی مجموعه آثار آیت الله سید محمد سعید #حکیم(ره):
🔻دانلود👇
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.iShia.iShiaBooksCollections.alHakeem
#كتابخانه
#نرم_افزار
#کتاب
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
16.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 مراسم شکستن مهر مرحوم آیت الله سید محمد سعید حکیم ره
🔻طبق سنت اصیل حوزوی، مهر مرجع فقید طی مراسمی در حضور شاهدان شکسته خواهد شد.
🔹و این به معنای عدم صدور فتوای جدید یا اخذ وجوهات به نام مرجع فقید است.
🔸طبعا حفظ این سنت مهم حوزوی از سوی فرزندان مراجع، به معنای رعایت امانت و حفظ سنتهای حوزوی است.
✍پ.ن: ای کاش این سنت در بیوت قم هم انجام می شد تا برخی از آقازادگان ، بیشتر رعایت می کردند. برخی سنتهای حوزوی حوزه #نجف واقعا قابل تحسین است!
#حکیم
#نقد_حوزه
#سیره_علما
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥نوشته (علی ولی الله) دست خط فیلسوف شهیر آلمانی یوهان ولفگانگ فون گوته در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی دس
📜نگهداری از کتاب خطی «سفینه ملاصدرا» دست نوشته فیلسوف عصر صفوی در کتابخانه ملی
🔹نسخه خطی کتاب «سفینه ملاصدرا» با مضامین عرفانی، فلسفی و ادبی به خط #ملاصدرا از فیلسوفان عصر صفوی در کتابخانه ملی ایران نگهداری میشود
🌐ادامه مطلب⬅️https://b2n.ir/p58186
#نسخه_خطی
#فلسفه
#عرفان
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥تاثیر محیط بر انسان
✍آیت الله #گرامی
🔹ما گرچه تاثیر محیط را بر افکار و اعمال افراد ( به طور افراطی ) به حد جبر نمی دانیم و بر خلاف "مارکس" کلیه افکار آدمی را حرکت جبری متاثر از محیط حساب نمی کنیم ..، ولی بخلاف "ماکس وبر" جامعه شناس آلمانی ، هم همیشه محیط را معلول اندیشه و فکر نمی دانیم.
🔸منظور این است که گرچه اندیشه برخی افراد خود ساخته، حاکم ( موثر)بر محیط بوده، می تواند محیط ها را تغییر دهد و در ارزیابی حقیقت انسان، خود به تنهایی یک ملت شود. ولی بیشتر مردم تحت تاثیر محیط بوده اعمال و رفتارشان محکوم محیط میباشد. و بنابراین اگر محیط فاسد شود خواه ناخواه اکثریت قاطع مردم فاسد خواهند بود، و بیشتر قوانین اخلاقی و مذهبی پایمال خواهد شد و هرچه مصلحین اجتماع فریاد بزنند خواهند دید که جز اندکی تاثیر ندارد، و به ناچار برای نجات خود از تلاطم فساد به کنار خزیده ، خاصیت تماشاگر (که از نظر اجتماع و فعالیت های اجتماعی حالت مردگی است !) پیدا خواهند کرد و این بزرگترین بلای اجتماعی است که در اثر فساد محیط و انزوای سیاسی رهبران مصلح واقعی رخ می نماید .
🔹این حالت اجتماعی در برخی روایات اجتماعی اسلام بیان شده است که: وقتی فاسدها سرکار بیایند و نیکان به کنار زده شوند ، مرگ بهتر از زندگی است.
و یا گفته شده است که وقتی کارهای پست به افراد لایق و کارهای مهم به افراد پست سپرده شود هرج و مرج خواهد شد.
🔅قرآن کریم علت نابودی جوامع انسانی را این طور بیان میکند: " إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفِيها فَفَسَقُوا فِيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ" وقتی بناست مملکتی ویران شود ، متمکنین خوشگذران به فسق و فجور مشغول می شوند و تدریجا همگی منحرف می شوند آنگاه عذاب الهی بر آنها فرود می آید.
🔺یکی از جهات اهمیت امربه معروف و نهی از منکر در اسلام همین حفظ محیط است که با نظارت ملی(اجتماع) تامین شود.
🔹در قرآن علت بدبختی عده ای را در سرای جاودانی اینطور بیان میکند که نماز نمی خواندیم و به فقرا رسیدگی نمی کردیم و همراه افراد ساقط در فساد سقوط می کردیم. این سقوط همگام با دیگر سقوط ها، همان تاثیر محیط است که اعمال دیگران بر روی فرد اثر می گذارد.
🔸علی (ع) هم در آن جمله معروفش: ای دنیا دیگری را بفریب که من تو را رها کرده ام، همین تاثیر محیط را اشاره میفرماید. و همچنین در جمله دیگرش: «ای دنیا اگر مجسم بودی حد گناه را بر تو جاری میساختم ....». تاثیر محیط را بهتر روشن میفرماید.
📚مقدمه ای بر امامت، ص 72
#علوم_اجتماعی_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
__اجتماعی۱.mp3
4.09M
💥مردم ما هم امروز از اوایل انقلاب نسبت به این نابسامانیها حسّاسترند. امروز مردم نسبت به فساد حسّاسند، نسبت به فاصلهی طبقاتی حسّاستر از اوّل انقلابند؛ این چیز بدی نیست، این چیز بسیار خوبی است؛ این نشاندهندهی آن است که مردم با آرمانهای انقلاب آشنایند و دنبال آن آرمانهایند، لذا اعتراض میکنند؛این خیلی مهم است و نشاندهندهی گرایش مردم است؛ همین را باید تقویت کرد.
۱۳۹۹/۱۱/۲۹
🎤رهبر انقلاب
#عدالت_اسلامی
#عدالتخواهی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
هدایت شده از مستضعفین تیوی
⭕️ از #رحیمپور_ازغدی تا #امام_جمعه_لواسان، فدای محافظهکاری حضرات شدند؟!
👤#میلاد_گودرزی: (+)
💬 حاجآقا لواسانی، امامجمعه محترم #لواسان برکنار شد!
در زمانهای که اکثر ائمهجمعه با تقویمخوانی و بازپخش اخبار هفته، تصویر ذهنیمان از این جایگاه را خراب کرده بودند، #عدالتخواهی و ایستادگی ایشان جلوی مفاسد و گردنکلفتهای لواسان، شأن نهضتی این جایگاه را برایمان احیا کرد.
💬 و خب طبق عادت، از سوی دستگاه دیوانسالاری، بهجای اینکه چنین کاراکترهایی «الگو»ی سایرین قرار بگیرند، «درس عبرت» دیگران میشوند و این پیام القا میشود که «گِرد» و حرفگوشکن باشید، تا «باشید».
بگذریم از اینکه اصلاً قرار نبود جایگاهی مثل امامتجمعه، بخشی از دیوانسالاری باشد...
◀️ برکناری چنین اشخاصی که عملکرد و گفتار انقلابی دارند، چه توجیهی دارد؟ #شورای_سیاستگذاری_ائمه_جمعه باید پاسخگوی افکار عمومی باشد.
🎬 @Mostazafin_TV
🌀معرفی کانال اساتید سطح و خارج حوزه علمیه🌀
🔻آیت الله #مکارم_شیرازی
@makaremdars
http://makarem.ir
🔻آیت الله #سبحانی
@sobhani_droos
🔻آیت الله #مظاهری (اصفهان)
@almazaheri_dorous
🔻آیت الله #جوادی_آملی
@a_javadiamoli_doross
🔻آیت الله #نوری_همدانی
@noorihamedanidars
🔻آیت الله شب زنده دار
@feghahat_ir
@pand_saadat
🔻آیت الله سید احمد #مددی
@mahadalemamalmahdi
https://t.me/seyedahmadmadadi
@ostadmadadi
🔻استاد #علیدوست
@alidost_fiqh
🔻استاد #عابدی
@ahmad_abedi2
🔻آیت الله امین خراسانی
@ayatollahamin
🔻استاد مسلم داوری
@ridhatorath1
🔻استاد اراکی
@dorus_araki
🔻استاد عبدالکریم فرحانی
@ostad_farhani
🔻استاد میرباقری
@mirbaqeri_dars
🔻استاد مروی
@ostadmarvi2
@ostadmarvi1
🔻استاد مفیدی یزدی
@almabahes
🔻استاد سیفی مازندرانی
@ayatollahseyfi
🔻استاد #منذر_حکیم
@seyedmonzerhakim
🔻استاد #زنجیرزن_حسینی
@zanjirzanhosseini
🔻استاد فرحانی
@almorsalaat
🔻استاد حیدری فسایی
@heydari_fasaee
🔻استاد محمدصادق علم الهدی
@Alamolhoda_org
🔻آیت الله #گرامی
@GERAMI_ORG
@ayatollah_gerami
🔻استاد شورگشتی
@ostad_Shoorgashti
🔻استاد نظری منفرد
@nazarimonfared
🔻استاد شوپایی
@shoopaei
🔻استاد حسینی گرگانی
@nebras_alhoda
🔻استاد مهدی گنجی
@ostadganji
🔻استاد شهیدی پور
@salat_shahidi
@usol_shahidi
@taghrirat_shahidi
🔻استاد قدسی مهر
https://t.me/ghodsimehr_tabrizi
🔻استاد ملکی اصفهانی
@malekiesfahani_ir
🔻استاد #مؤیدی
@ShiaTowhid
@OstadMoayyedi
🔻استاد فاضل لنکرانی
@doros_fazellankarani
🔻آیت الله سیدحسین شاهرودی
@shahroudi
https://t.me/shahroudi_h
🔻آیت الله کریمی جهرمی
@karimijahromi
🔻استاد ضرابی (بحارالانوار و)
@behar_zarrabi
🔻استاد خاتمی
@ostadkhaatami
🔻استاد سیدمهدی هاشمیان
@ostad_hashemian
🔻استاد سیدحسین هاشمیان
@do_hashemiyan
🔻استاد قائینی
@ghaeeni
🔻استاد محمدجواد شبیری
@mj_shobeiri
🔻استاد حاج ابوالقاسم
@m_hajabolghasem_ir
🔻استاد زارعی سبزواری
@zareiesabzevari
🔻استاد اعرافی
@alireza_arafi
🔻استاد سیدمحمود مددی
@DorusOstadMadadi
🔻استاد سیدصدرا هاشمی
@seyyedsadraosol
🔻استاد احدی
@ahadi1
🔻استاد شیخ الاسلامی
@sheykholeslami
🔻استاد عندلیبی
@feghe_bors
🔻استاد تعظیمی فر
@tazimifar
🔻استاد #یوسفی_غروی (تاریخ اسلام)
@chsiqs
🔻استاد فربهی
@farbehy
🔻استاد فاطمی
@Ostadfatemi
🔻استاد حسینی نسب
@hoseininasab
🔻استاد مهدوی(اصفهان)
@doroos_mahdavi
🔻استاد نجفی(اصفهان)
@HadiAlnajafi
🌟کانال روش شناسی اجتهاد
🔸 @ravesh_ejtehad
🔻استاد هدایت نیا
@hedayatnia_ir
🔻استاد میثمی
@meisamee
🔻استاد ملک زاده
@mabaheth
🔻استاد مرتضوی
@makasebmortazavi
🔻استاد ارسطا
@arasta_fiqh
🔻استاد مبلغی(روش شناسی و فقه اجتماع و.)
@manhajah
@feqholejtema
🔻استاد عبدی
@feghahat_3
@feghahat_1
🔻استاد قائینی
@qaeninajafi_feqh
@qaeninajafi_osul
🔻استاد علوی فریدنی
@alavi_makaseb
🔻استاد حسین احمدی شاهرودی
@OstadAhmadishahroodi
🔻استاد اسدپور
@doa1400
@amin_asadpour
🔻استاد رفیع پور
@Menhajalsalehin
🔸شرح صحیفه سجادیه
@sahife_sajadieeh
🔻استاد ملکوتی
@amalakouti
🔻استاد عشایری منفرد
@ashayerimonfared
🔻آیت الله موسوی گرگانی(نهج البلاغه)
@Nahjolbalaghh_mousavi_gorgani
@fegh_MoosaviGorgani
🔻استاد فتوحی
@ostadfotouhi
🔻استاد موحدی
@howzehbookmp3
🔻استاد #یزدان_پناه(فلسفه و عرفان و تفسیر)
@nasimehekmat
🔻استاد حشمت پور(فلسفه، منطق و)
@heshmatpoor
🔻استاد عباسی خراسانی
@abbasi_khorasani
🔻استاد حسینی آملی
@Ershad_Algholoob
🔻استاد طباطبایی
@ostadtabatabai
🔻استاد امینی نژاد
@dorous_ostad_amininejad
@nehayeh
🔻استاد ابراهیمیان آملی
@boraghemarefat
🔻استاد عشاقی
@oshaghierfan
🔻استاد جوادی گیلانی
@dorosejavadigilani
@zoghokheraad
🔻استاد خسروپناه
@khosropanah_ir
🔻استاد عابدینی
@abedini
🔻استاد طبسی(مهدویت و)
@velaseddighah
🔻استاد #ربانی_گلپایگانی(خارج کلام)
@kharejkalam
🔻استاد رشاد(تهران)
@Rashad_ir
🔻استاد تحریری
@seratemostaghim_ir
🔻الشيخ محمد السند(نجف)
@ayatollahsanad
https://t.me/alsanaddroos
🔻الشيخ محمد الجواهري(نجف)
https://t.me/aljawaheri
🔻استاد فقیهی
@mohsenfaghihi
🔻استاد خادمی کوشا
@khademi_koosha
🔻استاد علی نصیری(تفسیر- حدیث)
@alinasirigilani
🔻استاد حسینی صدر(رجال- درایه)
https://t.me/ayatollahhsadr
🔹دروس هیئت و نجوم
https://t.me/Astrology786
🔻استاد صدرکریمی (بناب- تفسیر، نهج البلاغه ، صحیفه و...)
@sadrekarimi
🔻استاد ربانی بیرجندی(مشهد- رجال، لغت..)
@rabbanibirjandi
🔻استاد اشرفی شاهرودی(مشهد)
@eghtesadhozehkh
✅ کشکول ناب حوزوی👇
🔷 @kashkolenab
◾️▪️ انا لله و انا الیه راجعون
💥حکیم محقق، استاد محسن بیدارفر، دارفانی را وداع گفت.
🔹این عالم ۷۷ ساله، از شاگردان برجستۀ آیات عبدالکریم روشن، علامه حسن مصطفوی، جوادی آملی و حسنزاده آملی بود و سالیانی در قم به تصحیح و تحقیق کتب گوناگون حکمی و عرفانی اشتغال داشت.
🔹مرحوم بیدارفر مؤسس انتشارات «بیدار» بود که تصحیح «المباحثات» #ابن_سینا، «المراقبات» و «لقاء الله تعالی» میرزا جواد ملکی تبریزی، «علم الیقین في أصول الدین» فیض کاشانی، «شرح فصوص الحکم» ابنترکه، «الشموس الطالعة» و «شرح الأسماء الحسنی» درودآبادی و «شرح منازل السائرین» عبدالرزاق کاشانی و ترجمۀ «كسر اصنام الجاهلية» #ملاصدرا از آثار اوست.
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥زمانبندی دروس استاد حشمت پور سال 1401-1400
✅کانال دروس استاد ذوالفنون محمدحسین #حشمت_پور👇
@heshmatpoor
🔹 کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥طب اسلامی و مشکلات پیش رو (1)
✍استاد محمدباقر ملکیان(رجالی و نسخه پژوه) :
✅ مطلبی که ذهن مرا مدتی است به خود مشغول کرده مسأله طب روایی يا طب اسلامی است.
امروزه برخی گمان می کنند که راه علاج بسیاری از بیماری ها را باید روایات جستجو کرد، و با مراجعه به روایات طبی می توان بسیاری از ناخوشی ها معالجه کرد.
🔻به نظرم این مطلب درست نمی نماید. سخنم در این باره پیرامون صدور روایات نیست، یعنی در صدد نیستم که اثبات کنم روایات طبی ضعیف السند است، هر چند با تتبعی که انجام داده ام بسیاری از روایات طبی ـ البته به غیر از مسائلی که مرتبط با حفظ الصحة و یا بهداشت عمومی، آداب غذا خوردن و امثال این مسائل است – ضعیف السند است، یعنی چیزی قریب به 90درصد، و در این میان بسیاری از آنها از لحاظ مصدری هم مشکل دارد، که نمونه روایات ضعیف – چه به لحاظ سندی و چه مصدری- روایاتی است که در کتاب طب الائمه پسران بسطام آمده که همه آنها ضعیف است هم سنداً و هم مصدراً. و مثل این کتاب است روايات کتاب طب النبی مستغفری.
آنچه مرا در تمسک به روایات طبی به تردید می اندازد جهت صدور این روایات است. یعنی بسیاری از این روایات همانند نسخه های پزشکی است و نمی توان آنها را برای کسان دیگر تجویز کرد، و شاید به همین خاطر است کسانی مثل کلینی و شیخ طوسی دست به تألیف کتابی با عنوان «طب الائمه» نزده اند، و در این میان کسانی طب نوشته اند که چندان وجاهت علمی ندارند، مثل پسران بسطام صاحب کتاب طب الائمه (علیهم السلام).
🔸شاهد این مطلب تعبیر «شکوت الیه» یا «شکی الیه رجل» یا «قلت له» و تعابیری از این قبیل است که نشان می دهد امام معصوم علیه السلام در صدد القای یک اصل و قاعده کلی در درمان آن بیماری خاص نیستند، بلکه در صدد معالجه شخصی خاص اند که البته با توجه به شرائط (فصل/ محیط/ مزاج، و...) نسخه هر شخص نسخه خاصی است.
🔹شاهد دیگر این که این روایات ـ برفرض صدورـ نسخه های شخصی است نه دستورات کلی این که راوی می گوید: »امام علیه السلام درباره درمان کسی که صداع یا بواسیر داشتند فرمودند چنین عمل کن» در حالی که سردرد یا بواسیر و بیماری هایی از این قبیل یک بیماری ساده نیستند، بلکه اين بيماری ها ـ چنان که در مصادر طب سنتی هم آمده است ـ انواع مختلف دارند، بنابراین این نشان می دهد قرینه ای که نشانگر نوع بیماری است در روایات ذکر نشده است.
ممکن است کسی این روایات را با روایات فقهی قیاس کند، و از آن اطلاق بگیرد. که این البته مخدوش است، یعنی بالفرض که بپذیریم امام علیه السلام در هنگام بیان مسائل فقهی درصدد القای قاعده کلی است، ولی این مطلب در مسائل طبی قابل اجراء نیست، چرا که پیش فرض در مسائل طبی این است که یک درمان تنها برای یک بیمار خاص است، يعنی هر نسخه تنها برای يک بيمار به عبارت دیگر تعبیر «قضیة فی الواقعة» که در کتب فقهی درباره برخی از روایات آمده در روایات طبی گویا یک اصل است إلا ما خرج بالدلیل.
🔻بالفرض اگر امام معصوم علیه السلام در روزگار ما یک مطب داشتند (اين مثال تنها برای تقریب به ذهن است والا شأن امام معصوم راه اندازی يک مطب يا بيمارستان نيست) آیا می شد نسخه های ایشان را که برای بیماران خاص تجویز شده، به عنوان نسخه های عمومی مورد توجه قرار داد؟!
🔹نکته دیگر اینکه آیا اصلاً می شود قائل به حجیت روایات طبی شد؟ چرا که اگر حجیت خبر واحد را هم قبول داشته باشیم - که برخی اين را هم قابل مناقشه دانسته اند ـ آیا اصلاً در غیر مسائل شرعی، حجیت معنا دارد؟!
🔸به نظرم دفاع از مکتب اهل بیت علیهم السلام هم این نیست که مثلاً در زمینه طب، تنها جمود بر روایات طبی داشته باشیم و سعی کنیم با رطب و یابس های خودمان روایات را به نحوی توجیه کنیم.
✅به نظر می رسد این شیوه دفاع و تعصب بی دلیل درباره روایات طبی نوعی اخباری گری جدید است؛ عصمنا الله من الزلل والفتن، بحقّ خير البرية محمّد وآله.
🌐 منبع 👉
#روایات_طبی
#طب_اسلامی
#ملکیان
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab