فیزیک و فلسفه اسلامی-94.pdf
5.97M
📜بخشی از گفتگوهای فلسفه اسلامی و فیزیک در انجمن حکمت و فلسفه ایران دربارهی هویت اتصالی اجسام
♨️دکتر محسنی در این گفتگوها، همان #شهید_محسن_فخری_زاده است.
@ghafari_ir
💥شهید فخری زاده در فلسفه علم و فیزیک متخصص بوده اند💥
#بسط_فلسفه_به_مسائل_روز
🔴 کشکول ناب حوزوی👇
✅ @kashkolenab
⚡️در پی شهادت دکتر محسن فخری زاده پدر برنامه هستهای ایران، دکتر #مهدی_گلشنی استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و پدر فلسفه علم ایران در یادداشتی به بخشهایی از شخصیت علمی و اخلاقی ایشان اشاره کرده است:
✍متن یادداشت 👇
کشکول ناب حوزوی
⚡️در پی شهادت دکتر محسن فخری زاده پدر برنامه هستهای ایران، دکتر #مهدی_گلشنی استاد فیزیک دانشگاه صنع
💥یادداشت دکتر مهدی #گلشنی(پدر فلسفه علم ایران):
سخنی چند دربارۀ شهید دکتر فخری زاده (رحمة الله علیه)
ولا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ. فرِحینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ وَیَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم أَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَلا هُم یَحزَنونَ
شهید دکتر فخریزاده، انسانی متواضع، دغدغه مند نسبت به مقتضیات روز و دارای منشی عرفانی بودند که عمر شریفشان را در جبهههای جنگ و اقسام فعالیتهای علمی، دفاعی و غیردفاعی صرف کردند و در ایام کرونا دنبال تهیۀ کیت کرونا و تلاش برای تولید واکسن آن بودند.
من در نشستی که با ایشان در اواسط دی ماه ۱۳۹۶، همراه با آقایان دکتر مصطفی تقوی و دکتر ابراهیم اصولی، در اتاقم در گروه فلسفۀ علم دانشگاه صنعتی شریف داشتم، بحثهایی دربارۀ بعضی از ابعاد فلسفی فیزیک و مباحث فلسفی فیزیک مطرح در گروه فلسفۀ علم دانشگاه صنعتی شریف شریف و بعضی مسائل مطرح در سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع صورت گرفت.
ایشان برخی مباحث فلسفه فیزیک را از دیدگاه متفکران غربی و اسلامی مطرح کردند. از جمله به وجوه اشتراک و افتراق مادۀ فلسفی و مادۀ فیزیکی پرداختند و ایدۀ انرژی، به عنوان زیربنای ماده و انرژی مرسوم، را مطرح کردند.
شهید دکتر فخریزاده معتقد بودند که فیزیک معاصر در حد مرزی علم حرکت میکند و معتقد بودند که مسالۀ موج - ذره حل نشده است (همان طور که دیراک میگفت)، و نظرشان این بود که ذرات میتوانند از طریق امواج تبادل اطلاعات کنند.
شهید دکتر #فخری_زاده در کنار ورود به حوزههای فیزیک و مهندسی هستهای و فناوریهای دفاعی، در عرصۀ اجرایی هم کارآمدی بسیار بالایی داشتند واز دانش و ژرفاندیشی فلسفی برخوردار بودند. همچنین به حکمت متعالیه، هم از ابعاد عقلانی و هم از ابعاد عرفانی آن، علاقۀ وافر داشتند.
استاد فخری زاده بر تعامل فلسفه اسلامی و علوم روز تأکید داشتند و حیات متعالی را در این میدانستند که این تعامل منجر به رشد هر دو شود، اما معتقد بودند که #فلسفه_اسلامی در دوران حاضر چنین تعاملی را ندارد و کمتر به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم، بر اساس مبانی فلسفه اسلامی، پرداخته است. فلسفه اکنون همان است که ملاصدرای شیرازی میفرمود، شاید بعضی از مثالهای آن تغییر یافته باشد، اما در مغرب زمین این تعامل دائماً رو به رشد است.
ایشان معتقد بودند که باید به داشتههای فلسفی خودمان برگردیم و از حکمت اسلامی خودمان در راستای توسعۀ علم و فناوری و نوآوری برای ایجاد یک #سبک_زندگی_اسلامی و یک #تمدن ایرانی- اسلامی نوین برآئیم.
در آن جلسه تفاهم نامهای با ایشان امضا شد، که شامل همکاری ما با سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در امر مشارکت در توسعۀ علم و فناوری بر اساس جهانبینی توحیدی؛ همکاری در حل بعضی مسائل مطرح شده از طرف آن سازمان؛ همکاری در برگزاری همایشهای داخلی و بینالمللی و میزگردها و همکاری در طراحی و اجرای بعضی طرحهای پژوهشی و دورههای آموزشی بود.
چند ماه پس از امضای این تفاهم نامه، با بازنشسته شدن من توسط آقای دکتر فتوحی رئیس دانشگاه، اجرای این طرح منتفی شد.
شهید بزرگوار دکتر فخری زاده (رحمة الله علیه) چند خصوصیت داشتند که در میان عالمان امروزی کمیاب است. اولاً فوق العاده متواضع بودند. ثانیاً از اقتضائات زمان حال آگاهی داشتند و نسبت به رفع نیازهای کشور بسیار حساس بودند. ثالثاً روی استفاده از فلسفۀ اسلامی در علوم و تعامل این دو حوزه تأکید داشتند. مهمترین درسی که نسل امروزی می توانند از آن شهید جلیل القدر فرابگیرند توجه به این خصیات تأثیرگذار است.
شهادت این جهادگر عرصۀ علم و فناوری برای جامعۀ اسلامی ما ضایعهای جبران ناپذیر میباشد. خداوند متعال روح این عالم بزرگوار را غریق رحمت فرماید.
#شهید_محسن_فخری_زاده
#بسط_فلسفه_به_مسائل_روز
🔴 کشکول ناب حوزوی👇
✅ @kashkolenab
⚠️خیلی ها هستند می گویند چه می شد ای کاش با دشمن مذاکره می کردیم!
🎤 استاد #شهید_هاشمی_نژاد :
🔺دشمن در میدان مبارزه اگر احساس کند که موضع رقیب ضعف دارد، ضربه را شدیدتر می کند و به همین دلیل است که #سازش در منطق امام در طول این چندین سال اصلاً وجود نداشت.
⚠️خیلی ها بودند و هستند، الآن هم هستند گاهی به زبان می آورند گاهی نمی آورند که ای! چه می شد آقا خوب می پذیرفتند بختیار را، #مذاکره می کردند شاید کار به یک صورتی بهتر پایان می پذیرفت و تمام می شد!
♨️اینها ناشی از روح محافظه کارانه اشخاص و #عدم_شناخت نسبت به ماهیت دشمن یعنی در واقع همان امپریالیسم جهانی، همان نظام سرمایه داری انحصارطلب که در رأس آنها #آمریکا است و عامل اصلی اجرای آن حالا در کشور، این مرد پلید جناب بختیار است، همان طوری که عامل اجرای آن تا دیروز محمدرضا (پهلوی) بوده است، اما الآن بختیار است...
📆سخنرانی شهید در اوایل انقلاب پیرامون شیوه های تعامل با زورگویان و کشورهای به اصطلاح ابرقدرت
#مذاکره_با_آمریکا
#غربزدگی
🔴 کشکول ناب حوزوی👇
✅ @kashkolenab
عدل الهی و اختلافات در آفرینش .pdf
766.6K
📚 #مقاله عدل الهی و اختلافات در آفرینش
✍استاد محمدصفر جبرئیلی
💧چکیده💧
مسالهی شرور از دیرباز به عنوان چالشی در برابر عدل و حکمت الاهی مطرح بوده است. تفاوتها و گوناگونی آفریدهها و سرّ آن، به عنوان نمونهای شاخص از شرور در #کلام_جدید و #فلسفه_دین مورد بررسیهای فراوان قرار گرفته و در نتیجه دیدگاههای متعددی در تبیین و تفسیر آنها ابراز شده است. برخی مادیگرایان وجود تفاوتها را شاهد و قرینهای بر ظلم و تبعیض دانستهاند، اما اندیشمندان اسلامی با تبیین و تحلیلهای متنوعی از تفاوتها، به سازگاری و حتی تلازم آنها با عدل و حکمت الاهی پرداختهاند. ناکافی بودن تبیین اشاعره در پاسخ به سوالات و شبهات مطرح شده، عدم طرح تفصیلی بحث توسط متکلمان پیشین عدلیه و طرح شبهات جدید موجب شد تا اندیشمندان معاصر امامیه به طور مبسوط به تحلیل و تبیین این مسأله بپردازند. بهره گیری از روش لمّی برای اثبات عدالت الاهی، ذاتی دانستن اختلاف اشیاء، تلازم نظام احسن و غایت نهایی با ضرورت تفاوتها، تاثیر گذاری مبادی قابلی و وسایط اختیاری و غیر اختیاری در به وجود آمدن تفاوتها، از مهمترین پاسخها و تبیینهای ارائه شده از طرف متکلمان معاصر است که در این نوشتار مورد ارزیابی قرار گرفتهاند.
🔴 کشکول ناب حوزوی👇
✅ @kashkolenab
تغییر کارکرد دین و روحانیت .pdf
1.32M
📚 #مقاله تغییر کارکرد دین و روحانیت در نقش جدید
✍نویسنده: پروفسور فرامرز رفیع پور
🗃منبع: نگاه حوزه اردیبهشت ۱۳۸۱ شماره ۸۰ و ۸۱
🔴 کشکول ناب حوزوی👇
✅ @kashkolenab
💥ما مامور هستیم کسانی را که مدعی زیارت امام زمان عج هستند تکذیب کنیم در غیر اینصورت نظامات به هم می ریزد.
✍آیت الله #شبیری_زنجانی
📚جرعه ای از دریا، جلد 3، ص 464
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
4_5796304244239762992.mp3
469K
💥نگاه #علامه_طباطبایی به دانشجویان
علامه طباطبایی(ره) خطاب به آیت الله مصباح یزدی:
«درس مرا تعطیل کن و برای دانشجویان حتی اگر یک نفر باشد، تدریس کن!...»
🎤#حجت_الاسلام_محمدیان
🗓به مناسبت روز دانشجو
🔴 کشکول ناب حوزوی👇
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥 #تکفیر شیخ هادی! 🎤آیت الله #شبیری_زنجانی، جرعه ای از دریا، جلد 3 ص 339 #تراجم_علما #نجم_آبادی
💥مرحوم شیخ هادی نجم آبادی، فقیه و عالم وارسته قبل از عصر مشروطه💥
✍ آیت الله #شبیری_زنجانی
"دو عالم به نام شیخ هادى داریم: یکى در نجف که میرزا حبیب الله رشتى را درک کرده بود، و دیگرى در تهران که خیابانى هم به نام او است به نام شیخ هادى نجم آبادى. ظاهراً ایشان با حاج آقا حسن نجم آبادى پسر عموى ابى و برادر امّى بودند. آقاى حاج میرزا ابوالفضل نجم آبادى که نوه آشیخ هادى بود، گفت: یک وقت آقاى نائینى در درس گفت: «آقا حسن تهرانى هم نظرش این بود». آقاى میرزا ابوالفضل میگفت: گفتم: خوش انصاف، حداقلّ می گفتى «نجم آبادى» تا ما هم یک قدرى پُز بدهیم! نمیدانم آقاى آقا حسن تهرانى (نجم آبادى) نوشتهاى داشته که آقاى نائینى از آن نقل میکرده یا اینکه ایشان شفاهى از اشخاص دیگر شنیده بود . آقاى نائینى (م ۱۳۵۵) آقا حسن نجم آبادى را درک نکرده بود، آقا حسن مدت کمى پس از شیخ انصارى وفات کرد، ولى تاریخ دقیق وفاتش در دست نیست. (جمادى الأُولى ۱۴۳۱)
... مرحوم حاج شیخ هادى نجم آبادى تهرانى مرد بسیار متدیّن و باتقوایى بود، از حاج میرزا ابوالفضل نجم آبادى شنیدم: ایشان به جاى مرحوم حاج شیخ محمّد نجم آبادى در مدّتى که به سفر حج رفته بود، اقامه جماعت کرد . مریدان مرحوم حاج شیخ هادى مایل بودند که ایشان به اقامه جماعت ادامه بدهند و میخواستند با تماس با آقاى حاج شیخ محمّد او را براى این کار آماده نمایند، بعد دیدند وى جلوتر به منزل آقاى حاج شیخ محمّد رفته و پشت سماور نشسته و چایى میریزد. نیز نقل شده: شخصى را به اتّهام شرابخوارى نزد ایشان آوردند، ایشان فرمود: دهان او را بو کنید، ببینید بوى شراب میدهد یا نه؟ هیچکس حاضر نشد؛ چون هر کس میگفت بوى شراب میدهد، مشخص میشد با شراب سر و کار داشته است. مردم متفرق شدند، بعد ایشان آن مرد را خصوصى نصیحت کرد. آن مرد توبه کرد و از متّقین گردید. این حاج شیخ هادى، غیر از حاج شیخ هادى تهرانى است که در نجف ساکن بوده است."
«در میان علما دو تا آشیخ هادی داریم که هر دو به نوعی مکفَّر بودند: یکی آشیخ هادی تهرانی و دیگری آشیخ هادی نجم آبادی. آشیخ هادی نجم آبادی ساکن تهران و متوفای ۱۳۲۰ و آشیخ هادی تهرانی ساکن نجف و متوفای ۱۳۲۱ بود. هر دو هم تکفیر شدند. شیخ هادی ساکن نجف را میرزا حبیب الله رشتی تکفیر کرد و شیخ هادی ساکن تهران را نیز به سبب روشنفکری هایش، کسانی که سلیقه او را نمی پسندیدند، تکفیر کردند. نقل می کنند: میرزا حبیب الله رشتی گفته بود استکان آشیخ هادی را باید آب بکشید. آقای آشیخ محمّد حسین کاظمینی - که خیلی مورد قبول بود - در آن مجلس حاضر بود. وقتی این کلام را از میرزا حبیب الله می شنود، می گوید: استکان او را بدهید تا من سؤر او را بخورم. اگر آشیخ محمّدحسین سؤر آشیخ هادی را نمی خورد، آشیخ هادی را بیرون مجلس می کشتند. آشیخ محمّد حسین با این کار جان آشیخ هادی را حفظ کرد (رضوان الله علیهم). (رجب ۱۴۳۲).»
"شیخ آقا بزرگ نقل کرده که شیخ انصارى می گفت: من درس را براى سه نفر می گویم: آقاحسن نجم آبادى، #میرزاى_شیرازى و میرزا حبیب الله رشتى. بعضى می گویند که آقاى آشتیانى جزء این سه نفر بود؛ در حالى که چنین نیست، آشتیانى در طبقه آنها نبود، در طبقه شاگردان آنها بود. حاج شیخ محمد تقى، صاحب حاشیه هدایه المسترشدین، در سال ۱۲۴۸ وفات یافته و میرزا حسن شیرازى شش ماه درس او را درک کرده است. در همان زمان که میرزاى شیرازى در درس خارج حاج شیخ محمد تقى شرکت میکرد و آدم فاضلى بود، میرزاى آشتیانى در حدود سال ۱۲۴۸ تازه به دنیا آمده بود"
این را هم اضافه کنم که حاج میرزا ابوالفضل نجم آبادی نواده حاج شیخ هادی #نجم_آبادی مترجم کتاب المراجعات مرحوم شرف الدین به فارسی و نویسنده کتاب القضاء است که تقریرات دروس استادش آقا ضیاء عراقی است که چاپ هم شده است.
همانطور که می بینید در عصر قاجار و صدر مشروطه گاه صرفاً به دلیل مخالفت با آرای عالمان برجسته ای مانند شیخ هادی نجم آبادی و به بهانه های واهی آنان را ازلی و بابی و بعدها عده ای دیگر را متهم به وهابی بودن و یا عناوین دیگر می کردند. درست مانند سیره علمای اصحاب حدیث سنی که هر کسی که اندک تمایلی به تشیع داشت را با مهر و لقب رافضی متهم به بدعت می کردند. عده ای دیگر را هم زمانی قبل از آن با اتهام مرجی بودن و یا جهمی بودن اهل بدعت می خواندند و این داستان همچنان ادامه دارد...
📚جرعه ای از دریا، جلد 3 ص 338 و 339
⚡️پ.ن: روستای نجم آباد در استان البرز واقع است.
#تراجم_علما
🔴 کشکول ناب حوزوی👇
✅ @kashkolenab
لیبرالیسم و اسلام- استاد شاکرین.pdf
389.2K
📕 #مقاله لیبرالیسم و اسلام
✍استاد حمیدرضا شاکرین
💧چکیده:
لیبرالیسم یکی از ایدئولوژی های مدرن سیاسی است که امروزه بسط و نشر آن، از برنامه های استکبار جهانی در رویارویی با اسلام و انقلاب اسلامی است.
💥در این مقاله پنج مسئله از دیدگاه لیبرالیسم و اسلام کاویده شده است. این مسائل عبارت اند از: ۱. جایگاه فرد و جامعه؛ ۲. #آزادی؛ ۳. دولت وحکومت؛ ۴. #عدالت؛ ۵. اخلاق.
🔹افزون بر انتقاداتی که بر هریک از گمانه های لیبرالی درباره مقوله های یادشده وجود دارد، تفاوت های چشمگیری بین نظریه اسلامی و دیدگاه لیبرالی در این زمینه ها به چشم می خورد.
#نقد_لیبرالیسم
🔴 کشکول ناب حوزوی👇
✅ @kashkolenab
🔺 خشک مغزانی که فقط خود و مانند خود را مسلمان میدانند!
🔸تنگنظری مذهبی از خصیصههای خوارج است اما امروز آن را باز در جامعه اسلامی میبینیم. خوارج شعارشان از بین رفته و مرده است، اما روح مذهبشان کم و بیش در میان بعضی افراد و طبقات همچنان زنده و باقی است.
🔹 بعضی از خشکمغزان را میبینیم که جز خود و عدهای بسیار معدود مانند خود، همه مردم جهان را با دید کفر و الحاد مینگرند و دایره اسلام و مسلمانی را بسیار محدود خیال میکنند.
📚استاد #مطهری، جاذبه و دافعه علی علیه السلام، ص۱۳۹
🔴 کشکول ناب حوزوی👇
✅ @kashkolenab
💥صفحه آخر تقریرات دروس الصلوة مرحوم #میرزای_شیرازی
🔺احوال مُقرّر درس میرزا!
حالم به شدت مضطرب است. ذهنم درگیر است گرفتاری های زیادی دارم و غمها بر سرم آوار شده و به شدت تنگدستم و طلبکاران هر روز بهمنمراجعه میکنند.
درد شدید مفاصل دارم و زانوهایم ورمکرده و شش ماه است خانهنشین و زمینگیر شدم و نمیتوانم به دکتر مراجعه کنم....
غرض از بیان این احوالات این است که اگر در تقریر دروسم نقصی هست به خاطر این احوالات است لطفا شما خودتان به دیده انصاف اصلاح کنید
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
المسائل الثقافية - الشيخ محمد اليزدي.pdf
6M
📚 #کتاب المسائل الثقافية
✍مرحوم آیت الله شیخ محمد یزدی
#معرفی_کتاب:
در این کتاب، به بیان برخی مسائل اسلامی و دینی در زمینههای مختلف پرداخته شده است.
کتاب حاضر که به زبان عربی تدوین گردیده، مشتمل بر سه بخش با عنوانهای قسم القرآنی؛ قسم الفقهی؛ و قسم الفلسفی است که نگارنده طی آنها به بیان برخی موضوعها و مسائل دینی پرداخته است.
🔺عناوین برخی مباحث مندرج در کتاب عبارتاند از: تفسیر سورة العنکبوت؛ القرآن فی القرآن؛ خلیفة الله فی الارض؛ رسالة فی المتمتع؛ مصافحة النساء الاجنبیة؛ موقع فقهاء شوری المحافظ للدستور فی ایران؛ توحید الله تعالی؛ عدم نفاد کلمات الرب و ترتیب التسبیحات.
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
🚨خطر تقلید در فکر و اندیشه
✍استاد شهید #مطهری:
آن کس که عاری از روح تحقیق شد، خواه بخواهد از اروپاییان تقلید کند[غربزدگی] و خواه از اهل ایمان و زهد و تقوا، از حقایق امور دور است.
📚حکمتها و اندرزها ، ج۲ ، ص ۱۲۸
#تقلید_در_علم
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥سه توصیه #آیت_الله_شاه_آبادی برای رسیدن به مقامات!
💫 آیت الله شب زندهدار فرمودند: یکی از آقازاده های آیت الله شاهآبادی (استاد اخلاق امام خمینی) گفتند: پدرم یک روز از مردم گله کرده بود که چرا حاضر نیستید به راه بیفتید (و ترقّی کنید)، چند نفر اظهار آمادگی کرده بودند.
💫 پدرم فرمود: نماز را اوّل وقت بخوانید و هر روز پس از پایان کار خمس درآمدتان را بدهید و هر روز زیارت عاشورا بخوانید.
✨ یکی از آنان که به این دستور عمل کرده بود، گفت: روزی به مسجدی رفتم و به امام جماعت اقتدا کردم، امّا در بین نماز دیدم امام حاضر نیست و غایب است و باز دیدم حاضر است و دوباره غایب است،
✨ پس از پایان نماز به او گفتم: آقا! من شما را در حال نماز چنین یافتم. فرمود: راست است، من امروز با همسرم بگو مگو داشتم و در حال نماز دو بار به خانه رفتم و با او دعوا کردم.
📚روزنه هایی از عالم غیب، آیت الله #خرازی، ص۲۰۹
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
هدایت شده از استاد شهید هاشمی نژاد
درسی که باید از تنوع معجزات گرفت.pdf
313.7K
📜درسی که باید از تنوع معجزات گرفت!
✍ استاد #شهید_هاشمی_نژاد
🔺مباحث مهم مطرح شده:
(۱)انتقاد شدید به ساختار علمی #حوزه_های_علمیه
(۲)سید شرف الدین و افکار زنده او
(۳)توجه به احتیاجات زمان
#حوزه
💥مطالعه این #مقاله برای #طلاب بسیار توصیه میشود💥
🔴 کانال استاد شهید #هاشمی_نژاد👇
@shahid_hashemi_nejad
کشکول ناب حوزوی
🚨خطر تقلید در فکر و اندیشه ✍استاد شهید #مطهری: آن کس که عاری از روح تحقیق شد، خواه بخواهد از اروپا
💥شما بخوانید، إشکالش را پیدا کنید!
🎤 #رهبر معظم انقلاب:
مطالب مرحوم آقای #مطهری را یاد بگیرید. به عقیده من یکی از واجبات هر طلبه ای این است که کتاب های آقای مطهّری را یک دور از اوّل تا آخر با دقت بخواند و مباحثه کند...نمیخواهم بگویم فرمایش های آقای مطهّری در این کتاب ها صد در صد بی إشکال است؛ نه، شما بخوانید، إشکالش را پیدا کنید...
📅در دیدار با علماء و روحانیّون قزوین، 1382/09/25
📚سیمای آرمانی طلبه، ص 110
#نقد_حوزه
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥آیت الله #طالقانی : مجامع دینی به من فشار می آوردند که تفسیر قرآن نباید گفته شود!...
#مهجوریت_قرآن
#با_دقت_ببینید
#نقد_حوزه
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
〽️فقه اکبر!
✍آیت الله احمد #عابدی:
فقد اشتهر عند الفقهاء أنّه لا يجوز التقليد في الأصول و المعارف الدينية، فلا مناص لكلّ أحد إلّا عن البحث و الاستدلال في اعتقاداته، و العلم المتكفّل له هو علم الكلام. و كان المتقدّمون يسمّونه ب «الفقه الأكبر»
📚الحاشية على إلهيات الشرح الجديد للتجريد، ص6
💥پ.ن۱: آیت الله عابدی مقدمه ای بر حاشیه مقدس اردبیلی بر شرح تجرید قوشچی(معروف به شرح الجدید) نوشته اند.
💥پ.ن۲: حاشیه مقدس اردبیلی در واقع دفاع از کتاب تجرید #خواجه_نصیر و در جواب به نقدهای قوشچی بر تجرید می باشد.
🔻توضیح بیشتر:
الحاشية على الهيات الشرح الجديد للتجريد، تاليف #مقدس_اردبيلى، شرحى بر« شرح تجريد العقائد»، معروف به« شرح جديد» از علاءالدين على بن محمد #قوشچى است. شرح قوشچى در ميان سائر شروح تجريد العقائد از اهميت ويژه اى برخوردار است، زيرا وى در اين كتاب پس از شرح عبارتهاى خواجه، به دفاع از اعتقادات اهل سنت پرداخته و اعتراضات خود را بر استدلالهاى خواجه نصير بيان كرده است. كتاب او در واقع جرح تجريد می باشد، به همين جهت اين كتاب به ميدان برخورد آراء #اهل_سنت و شيعه تبديل شده است.
پس از قوشچى مدتها كتاب او به عنوان متن درسى كلامى در حوزه هاى علمى شيعه مطرح بوده و عده زيادى از عالمان و متكلمان شيعه و سنى به نوشتن تعليقه و حاشيه بر آن همت گمارده اند. محقق اردبيلى نيز ضمن تدريس اين كتاب به نوشتن حاشيه و نقد كلمات قوشچى پرداخته است.
#تراجم_علما
#نقد_حوزه
#کلام_اسلامی
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨وظیفه بر زمین مانده حوزه های علمیه در قبال کودکان!
🎤 #رهبر معظم انقلاب
یکی از رشتههای تألیف و کار فلسفی، نوشتن فلسفه برای کودکان است. کتابهای فلسفیِ متعدّدی برای کودکان نوشتهاند و ذهن آنان را از اوّل با مبانی فلسفیای که امروز مورد پسند لیبرال دمکراسی است، آشنا میکنند. یقیناً در نظام شوروی سابق و دیگر نظامهای مارکسیستی اگر دستگاه فلسفه برای کودکان و جوانان بود، چیزی بود که مثلاً به فلسفهی علمی «مارکس» منتهی شود. ما از این کار غفلت داریم. من به دوستانی که در #بنیاد_ملاصدرا مشغول کار هستند، سفارش کردم، گفتم بنشینید برای جوانان و کودکان کتاب بنویسید. این کاری است که قم میتواند بر آن همّت بگمارد. بنابراین از جمله کارهای بسیار لازم، بسط فلسفه است؛ البته با مبانی مستحکم و ادبیات خوب و جذّاب. 1382/10/29
#نقد_حوزه
#بسط_فلسفه_به_مسائل_روز
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🚨وظیفه بر زمین مانده حوزه های علمیه در قبال کودکان! 🎤 #رهبر معظم انقلاب یکی از رشتههای تألیف و کا
📚#معرفی_کتاب
فلسفه اسلامی: طرح درس هایی برای آموزش به کودکان
✍نویسنده : مهدی پرویزی
سال نشر : 1392
تعداد صفحات : 200
⚜معرفی اجمالی کتاب:
🔸کتاب حاضر با تمرکز بر دوره پیش دبستانی، پاسخ به سه پرسش چیستی محتوا، اهداف و روش آموزش، در آموزش فلسفه اسلامی به کودکان دوره پیش از دبستان است.
🔹فلسفه تأثیر شگرفی در تحصیل خودشناسی و درک از کجایی و به کجایی خویش و نهایتاً، حصول اطمینان و آرامش روانی در هریک از افراد جامعه و رهایی از پوچی و سرگردانی دارد. هدف تحقیق ، پیشنهاد اولین بسته آموزشی درس فلسفه به منظور آموزش، سنجش و ارزیابی آن، در ابتدایی ترین سطح آموزش عمومی و رسمی ایران(پیش دبستان) است.
💥آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان با محوریت مکتب فلسفی #حکمت_متعالیه صورت می گیرد که نخستین مرحله آن، آموزش به کودکان پنج یا شش ساله است. در این بخش از آموزش، تمرکز بیشتر بر آشنایی کودک با مفاهیم فلسفی است. این #کتاب مشتمل بر یازده فصل؛ در هر فصل پس از بیان اهداف آموزشی و رفتاری، و ارائه توضیحی مختصر درباره برخی مفاهیم فلسفی، روش هایی را برای آموزش این مفاهیم به کودکان دوره پیش دبستانی پیشنهاد می دهد.
📇ناشر : سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🛍خرید اینترنتی 👉
#بسط_فلسفه_به_مسائل_روز
#نوآوری_ها
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
taghlid.mp3
22.6M
🎤شهید آیت الله بهشتی :
🔻من تعجّب میكنم از مراجعی كه در اين زمينهها قلم روی كاغذ میآورند، چهطور متوجّه اين خطای بزرگ خودشان نيستند. يك مرجع چه حقّی دارد در زمینه مسائل اعتقادی جواب استفتا بنويسد؟ چه کسی اين حق را به او داده است؟ رفقا از مراجع انتقاد كنيد! چه کسی گفته از حضرات انتقاد نكنيد؟ نمیگويم توهين بكنيد، انتقاد غير از توهين است. انتقاد كنيد و از او بپرسيد چه کسی به تو حق داده است درباره مسئله اعتقادی جواب استفتا بنویسی؟
اگر استفتای از تو درباره مسئله اعتقادی صحيح است، عمل تمام مسيحيان كه پيرو پاپ هستند هم درست است. همان اعتقادی كه يك مسلمان شيعه نسبت به تو دارد، آن مسیحی هم نسبت به پاپ دارد. تو آنجا میگویی به او بگو در مسائل عقيدتی پيروی از بزرگان و سران و رهبران معنی ندارد و سپس میگویی اين، فرمول قرآن است. پس چرا ضدّ اين فرمول عمل می کنی؟ شما اين بيراهه را نرويد، اين انحراف از توحید اسلام است...
#شهید_بهشتی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
نقش اسلام در پیشرفت علوم.pdf
207.3K
📒 #مقاله نقش اسلام در پیشرفت علوم
✍️ شهید آیت الله مفتح
#علم_و_دین
#تمدن_اسلامی
#شهید_مفتح
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
sardare kaboli.mp3
29.61M
🎤 صوت نشست بزرگداشت علامه سردار کابلی»
این نشست همزمان با ایام درگذشت این عالم برجسته روز پنجشنبه ۲۷ آذرماه به صورت مجازی برگزار شد.
@kermanshah_andisheh
⚜رهبر معظم انقلاب : مرحوم #سردار_کابلی ،شخصیت برجستهی علمی در فنون مختلف می باشد
در گذشتههای دور، کرمانشاه علمای بزرگی داشته است...مرحوم سردار کابلی، شخصیت برجستهی علمی در فنون مختلف. این کتابی که دربارهی ایشان نوشتند، کتاب بسیار پرمغز و خوبی است؛ بنده سالها پیش این کتاب را دیدم. ایشان حدود شصت سال در کرمانشاه بوده است. بزرگان از او استفادهها کردند. من در آن کتاب خواندم که مرحوم #حاج_آقا_حسین_قمی (رضوان اللَّه تعالی علیه) در سفر به عتبات یا در برگشت از عتبات، به کرمانشاه میآیند و با مرحوم سردار کابلی دیدار میکنند. در یک مسئلهای دربارهی قبله و این حرفها بین این دو نفر بحث شد و مرحوم سردار کابلی مطالبی گفت که حاج آقا حسین گفت شما بیا اینها را به من یاد بده. نویسندهی کتاب میگوید من خودم دو جلسه دیدم - به نظرم میگوید خودم دیدم؛ چون من سالها پیش این کتاب را خواندم - که حاج آقا حسین قمی، مرجع تقلید، شخصیت علمی برجسته، جلوی سردار کابلی مینشست و سردار کابلی آن بحث علمی را به ایشان یاد میداد. این هم خودش درس است؛ یادگیری در سنین هشتاد سالگیِ مرحوم حاج آقا حسین و در رتبهی مرجعیت تقلید. برای یک عالم، این کار نه فقط ننگ نیست، عیب نیست، بلکه افتخار است. ما طلبهها باید اینها را یاد بگیریم.
📜ادامه...
#تراجم_علما
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab