eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
573 ویدیو
364 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
💥ابن سینا و بهمنیار ✍استاد شهید : 🔹قضیه معروف است و در كتابهای خودمان نوشته اند: بوعلی سینا شاگرد مبرّزی دارد به نام بهمنیار آذربایجانی كه آذربایجانی هم هست. او ابتدا زردشتی بود (از خاندانهای زردشتی بوده) ولی اواخر مسلمان شد. می گویند بوعلی این شاگرد را كشف كرد. روزی بوعلی در دكان نانوایی بود. بهمنیار كه بچه كوچكی بود آمد به نانوا گفت: كمی آتش احتیاج داریم برای آتشگیره. یك ذره آتش بده می خواهم ببرم خانه مان. نانوا گفت: آتش را كه این جور نمی شود برد، برو ظرفی بیاور. فورا این بچه مشتش را پر از خاكستر كرد و گفت: آتش را اینجا بگذار. بوعلی كشف كرد كه این بچه باهوشی است. 🔸رفت سراغ پدر و مادرش، گفت: حیف است كه این بچه از بین برود، او را در اختیار من قرار بدهید، در آینده مرد فاضلی خواهد شد. 🔻بهمنیار شاگردی است كه بسیاری از افكار بوعلی را او عرضه كرده است. 🔹خودش هم كتابی نوشته است به نام التحصیل كه این كتاب را شاید اولین بار من چاپ كردم (در ایران كه اول بار ما چاپ كردیم) و كتاب بزرگی است. او مباحثه ای دارد با استادش بوعلی. بهمنیار معتقد بود كه همه چیز عوض می شود؛ نه تنها بدن انسان، بلكه روان انسان هم عوض می شود. همین طور كه بدن در یك لحظه غیر از بدنِ لحظه بعد است، منِ این لحظه هم غیر از منِ لحظه بعد است. روزی با استادش بوعلی درباره همین مسئله مباحثه می كرد. بوعلی می گفت این جور نیست، بدن عوض می شود ولی «من» عوض نمی شود، «خود» ثابت است. 🔸او پافشاری داشت. یك دفعه كه سؤال كرد، بوعلی سكوت كرد و جواب نداد. گفت: چرا جواب نمی دهی؟ گفت: آن بوعلی كه تو در آن لحظه از او سؤال كردی كه در لحظه بعد نیست. آن سؤال كننده لحظه قبل هم در لحظه بعد نیست. تو در هر لحظه كه سؤال می كنی یك آدم هستی و با یك مخاطب حرف می زنی، در لحظه بعد تو آدم دیگری هستی و او نیز اصلاً وجود ندارد. پس نه تو در لحظه بعد هستی كه جواب بگیری، و نه من در لحظه بعد هستم كه جواب بدهم. در همین جا بهمنیار دیگر سكوت كرد. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج22، ص: 599 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥تفاوت فلسفه اسلامی با فلسفه یونان ✍استاد شهید #مطهری: 🔹 حكمت الهى مشرق زمين سرمايه عظيم و گرانبها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥فلسفه اسلامی حاصل پیوند فلسفه یونان و اسلام است 🎤استاد منوچهر ، استاد فلسفه و عرفان اسلامی در نشست و معرفی و نقد کتاب «تاریخ عمومی فلسفه اسلامی» ضمن نقد دیدگاه مورخانی که فلسفه اسلامی را صرفا ترجمه فلسفه یونانی قلمداد می‌کنند به تبیین دو مصداق فلسفه اسلامی پرداخت و گفت: گرچه این فلسفه از یونان آمده، ولی صرف ترجمه نیست بلکه براساس ترجمه فلسفه یونان، حکما مکتب جدیدی ایجاد کردند که نه اسلام محض است نه یونان محض است. 💎 متن + فیلم نشست👇 ۱: https://b2n.ir/f47389 ۲: https://b2n.ir/q65073 ♦️نشست رونمایی از کتاب «تاریخ عمومی فلسفه اسلامی بالمعنی الأعم یا برآمده تفاعل اسلامیّات و یونانیّات» اثر منوچهر صدوقی سها، ، ۹۲۸ صفحه 🗃 انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ⭐️ کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
🔻آخرین یادداشت دکتر در وبلاگش 💥ضرورت احیاء فلسفه اسلامی به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه بر نگذرد دوستان سلام مدتی این مثنوی تأخیر شد        مهلتی بایست تا خون شیر شد با یاری حق تعالی بر آن شدم که بار دیگر نوشتن مطلب را آغاز کنم. و اگر خدا بخواهد ادامه دهم و با یاری او و شما آهنگ زمانی مشخصی را برای درج مطالب رعایت کنم. عنوانی که در بالا ذکر شد، شاید شگفتی آور باشد. شاید سؤال شود که مگر فلسفه اسلامی مرده است که نیاز به احیا داشته باشد. و نیز، چه نیازی به احیاء این فلسفه داریم؟ ابتدا به این سؤال می پردازیم که حیات چیست. از دید این حقیر حیات یعنی قدرت ایجاد تعامل با محیط پیرامون و تأثیر گذاری بر آن و تأثیر پذیری از آن. و حیات متعالی وقتی است که این تعامل منجر به رشد دو طرف تأثیر گذار و تأثیر پذیر شود. حال قضاوت را به اهل فلسفه می سپارم که پاسخ دهند که  آیا فلسفه اسلامی در دوران حاضر با محیط پیرامون خود تعامل دارد؟ در حل کدام مسئله علمی تلاش کرده است؟ هر علمی اعم از علوم انسانی و علوم تجربی؟ اساسا فیلسوفان این عصر تن به رویارویی جدی با مسائل سنگین علمی می دهند؟ چند مقاله داریم که به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم بر اساس مبانی فلسفه اسلامی پرداخته باشد؟  این فلسفه چقدر تأثیر پذیرفته است. روایت فلسفه امروز با روایت تفاوتی کرده است؟ هنوز مقولات عشر با همان شکل و ترتیب و عناوین نقل می شود. هنوز از عبارات صده های قبل استفاده می شود. فلسفه اکنون همان است که ملای شیرازی می فرمود. شاید بعضی از مثال های آن تغییر یافته باشد. مقایسه کنیم با فلسفه در مغرب زمین. چه تعامل چدی با علوم دارد. چالش ایجاد می کند و چالش می پذیرد. در پی این چالش ها نحله های مختلف به وجود آمده است. و مدام در حال رشد است. تأثیر جدی بر علوم دارد. و اساسا علاوه بر تأیر بر روند پیشرفت علوم نقش انطباق یافته های این علوم را با نحوه زندگی مردم بر عهده گرفته است. در رشد علوم هم وضعیت روشن و واضح است. می گویند انشتین بعد از مدتی گفته بود که این نسبیت آن قدر پیشرفت کرده است که من دیگر قادر به فهم آن نیستم. فکر می کنم تا این جای کار زنده نبودن فلسفه اسلامی را روشن کرده باشیم. و در یاد داشت بعدی به ضرورت احیاء می پردازیم. ان شاءالله  تا نوشته ای دیگر خدا نگه دار 📝نوشته شده در یکشنبه دهم شهریور ۱۳۹۲ ساعت 14:27 توسط محسن فخری زاده 🌐 http://www.mfakhrizadeh.blogfa.com ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
شعار «علي ولي الله» على المسكوكات الإيرانية في العصر الإسلامي (من القرن الرابع حتى بداية القرن العاشر الهجري) .pdf
1.37M
📕 "شعار «علي ولي الله» على المسكوكات الإيرانية في العصر الإسلامي (من القرن الرابع حتى بداية القرن العاشر الهجري)" 💧چکیده💧 المسكوكات من أهم الوثائق التاريخية، إذ تقدّم العبارات المنقوشة عليها معلومات مهمة ومفيدة للباحثين عن مختلف العصور ومن النواحي السياسية والثقافية والاجتماعية والاقتصادية. من أهم العبارات المنقوشة على المسكوكات الشعارات الدينية والتي تتيح معلومات موثّقة عن سير التحولات الدينية على مرّ الأزمنة. وتحتوي المسكوكات التي ضُربت في العصر الإسلامي الإيراني شعارات دينية مختلفة من أهمها شعار «علي ولي الله»، الذي يعدّ الشعار الشيعي الرئيسي الأهم. تهدف هذه الورقة إلى تقديم دراسة تحليلية تعريفية بأحد أنواع هذه المسكوكات التي ضُربت في إيران في الفترة الواقعة (من القرن الرابع الهجري حتى تأسيس الدولة الصفوية)، حيث نُقش على هذه المسكوكات شعار «علي ولي الله». نسعى في هذا البحث بأسلوب وصفي تحليلي وبالرجوع إلى البيانات والوثائق المكتبية إلى بيان أنّ نقش الشعار المذكور بوصفه أهم شعار احتوته المسكوكات الإيرانية منذ القرن الرابع إلى بداية القرن العاشر الهجري يدلّل على الحضور الشيعي الفاعل في العلاقات السياسية والاجتماعية. منبع ⭐️ کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
Meysami-13961216-Falsafeh-Thaqalin_IR.mp3
20.78M
💥تبیین و بررسی اجمالی اندیشه های مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی(موسس فرهنگستان علوم قم) 🎤حجت الاسلام علی میثمی تهرانی(استاد سطوح عالی حوزه قم) 📆 16 اسفند مدرسه امام خمینی ره اُزگُل تهران ✍پ.ن: استاد سیدمحمدمهدی میرباقری و استاد علیرضا پیروزمند از بزرگترین شاگردان مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی هاشمی هستند و در حال حاضر ریاست فرهنگستان علوم قم در اختیار استاد میرباقری می باشد. 🎥 فیلم جلسه ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
Meysami-13961216-PorseshVaPasokh-Thaqalin_IR.mp3
8.3M
💥صوت بخش پرسش و پاسخ انتهای جلسه تبیین و بررسی اجمالی اندیشه های مرحوم سید منیرالدین هاشمی 🎤حجت الاسلام علی میثمی تهرانی ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
-قنبریان- شهید عبدالکریم هاشمی نژاد.mp3
7.15M
💥تشرف استاد شهید هاشمی نژاد همراه استادش شیخ علی کاشانی(شیخ الشهدا) محضر حضرت ولی عصر(ع) 🎤حجت الاسلام محسن قنبریان 🔴کانال استاد شهید 👇 @shahid_hashemi_nejad
مصاحبه خواندنی از حضرت آیت الله ممدوحی.pdf
807.1K
💥خاطرات خواندنی و درس آموز از آیت الله حسن (ره) بسیار جالب 🔹خاطراتی از ، علامه ، آیت الله ، آیت الله ، حاج آقا حسین فاطمی ، دوران حجره نشینی در مدرسه حجتیه قم و... ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
اسلوب های تقریر نویسی علمای شیعه - استاد حسینی گرگانی.pdf
551.2K
📕اسلوب های تقریر نویسی علمای شیعه ✍متن جلسات استاد محمدحسین عبدی ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
هدایت شده از مرکز راهبری برهان
📣 مرکز رشد برهان تقدیم می‌کند: ✅ دوره جامع آموزش و مهارت‌افزایی مسئله‌نوردی 👈 دوره ای رقابتی، با هدف توانمندسازی طلاب و دانشجویان جهت حل مسائل کشور بر اساس مبانی و آموزه های دینی 👳‍♂👨‍🎓مخصوص برادران با حداقل مدرک پایه شش حوزه علمیه یا کارشناسی رشته‌های علوم انسانی 🔻محورهای دوره: 🔸 تعریف پروژه ای واقعی ناظر به مسائل کشور و حمایت از فرآیند پاسخ به مسئله در طول دوره به صورت گروهی و زیر نظر راهبرهای خبره 🔹آموزش محتوای دینی و مهارت های مورد نیاز جهت حل دینی مسائل 🔸ارایه افراد و گروه های فعال در عرصه حل مسئله جهت آشنایی عینی با چالش ها و فرآیند های حل مسئله 🔹 برگزاری مناظره هایی میان فعالین عرصه میدان در راستای آشنایی با سبک های مختلف حل مسئله و مزیت هر کدام 🔸ارایه گروه های تخصصی در راستای آشنایی با عرصه های مختلف مسائل 🔻مزایای شرکت در دوره: 📔اعطای گواهی پایان دوره آموزشی 🎁تقدیر از گروه‌های برتر 🥇حمایت و جذب شرکت‌کنندگان مستعد در مراکز حاکمیتی 💡آشنایی با روش‌های مختلف حل دینی مسئله ⏱مهلت ثبت نام: تا دوشنبه ۱۸ آذرماه 🗓شروع دوره از پنجشنبه ۲۴ آذرماه 💎با تخفیف ویژه برای ثبت نام گروهی 🤝با همکاری: 🔻مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی 🔻حوزه علمیه مشکات 🔻 بنیاد نهضت 🔻مرکز همکاری‌های ریاست جمهوری 🔻 خانه اندیشه‌ورزان 🔻 سازمان دارالقرآن کریم 🔻 کتابخانه مجلس شورای اسلامی 📋جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت مرکز راهبری برهان به نشانی mrborhan.com مراجعه و یا کانال برهان در پیامرسان های بله و ایتا به آدرس @mrborhan را دنبال نمایید. 💠مرکز راهبری برهان @mrborhan
💥بخشی از وصیت نامه مرحوم آیت الله سید شهاب الدین 📚 فرازهايي از وصيتنامه الهي - اخلاقي مرجع عاليقدر و فقيه اهل بیت بزرگ فرهنگبان میراث اسلامی حضرت آيت الله العظمی مرعشی نجفی (ره) ، ص۲۳ مطالعه رایگان وصیتنامه در نرم افزار همراه نور👉 ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥زیرکی و تیزهوشی جالب در نوجوانی ✂️برشی از سریال "خورشید شب" (زندگینامه شیخ مفید) 🎬دانلود و مشاهده سریال👇 https://www.ziaossalehin.ir/fa/content/25800 خورشیدِ شب مجموعه‌ای تلویزیونی که روایت‌گر زندگانی شیخ مفید (۳۳۶ یا ۳۳۸ ـ ۴۱۳ق)، فقیه و متکلم شیعه در قرن چهارم و پنجم هجری است و در کنار آن به نحوه تعامل فرهنگی سیاسی آل بویه، غزنویان و عباسیان می‌پردازد. این مجموعه سال ۱۳۷۳ش تولید و سال ۱۳۷۴ش از شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی پخش شده است. کارگردان مجموعه سیروس مقدم و بازیگرانی نظیر محمدعلی کشاورز، علی دهکردی، رضا رویگری و داریوش ارجمند نیز در آن نقش داشته‌اند. ✍پ.ن: متاسفانه این سریال ۱۵ قسمتی ضعف هنری دارد و آنچه شایسته شخصیت شیخ مفید و مدرسه بغداد است نیست ولی در عین حال خوشبختانه تصویری اجمالی از زندگی شیخ و برخی شاگردانش همچون سید مرتضی و شیخ و همچنین اوضاع سیاسی آن دوران دارد. ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
💥مسئولان ما اگر بخواهند این امّت و جامعه مقدّس بماند، باید به طبقات ضعیف اهمیت بدهند و دردهای آنان را دوا کنند 🔻آیت الله کریمی جهرمی: واقعاً درد اصلی جامعه امروز ، گرانی سرسام‌آور است، حتی برخی داروها که بسیار حیاتی است ، با کمبود آن مواجه شده ایم. این مشکلات کنار مشکلات دیگر جوانان مانند مسکن، کوهی از درد و غصه را به خانواده ها تحمیل می کند که باید برای این موضوع چاره ی درست اندیشید. امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «أَلاَ وَ إِنَّ مِنَ اَلْبَلاَءِ اَلْفَاقَةَ» آگاه باشید که از جمله بلاهای بزرگ، فقر و فاقه هست ، فرمودند: مسئولان باید با مشورت گرفتن از سیاستمداران و اقتصاددانان خیرخواه، راهی پیدا کنند که مردم در عمل، امیدوارتر بشوند که هر روزی که می‌آید، اوضاع اقتصادی و وضع زندگی بهتر خواهد شد. باید توجه داشت که فاحش‌ترین و زشت‌ترین انواع ظلم، عبارت از این است که انسان به ضعیفی ظلم بکند. امروز گروهی از افراد جامعه بالاخره به هر وضعی باشد؛ خودشان را نجات می دهند، اما بخشی از مردم، دست‌شان به هیچ جایی بند نیست و کسی به حرف آن‌ها گوش نمی دهد. ما باید این طبقه ضعیف را مورد توجه قرار دهیم . جامعه و امّتی که حق ضعیف در آن بخواهد پایمال شود و نشود حق او را بدون دردسر گرفت، جامعه مقدس و محترمی نیست و مسئولان ما اگر بخواهند این امّت و جامعه مقدّس بماند، باید به طبقات ضعیف اهمیت بدهند و دردهای آنان را دوا کنند.بخشی از در دیدار دادستان قم حجت الاسلام غریب با آیت الله علی کریمی جهرمی ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
💥به مناسبت اتمام دوره دوم اصول آیت الله سید احمد استاد عرفانیان: مادح خورشید مدّاح خود است/ که دو چشمم روشن و نامُرمَد است 1. این حکایت را بارها سر درس برای رفقا تعریف کرده‌ام: استادی سر کلاس به یکی از دانشجویان گفت: شما چرا مثل بقیّه جزوه نمی‌نویسید؟ دانشجو پاسخ داد: آخه نیازی به این کار ندارم. چرا؟ چون پدرم 30 سال قبل دانشجوی شما بود. جزوه‌هاش هست. همونا را می‌خونم. 2. ظاهراً دورۀ دوم درس خارج اصول حضرت استاد آیت الله مددی به اتمام رسیده و به فضل خدا و عنایات اهل بیت ان شاء الله از روز شنبه دورۀ جدید را شروع خواهند فرمود. 3. دروس ایشان همه بیت‌الغزل معرفت بود و بی‌تردید برخلاف بسیاری از نامداران که دوره‌های اخیرشان تکرار واو‌به‌واو مطالب قبل بود و اگر بدون حضور در کلاس تقریرات ادوار پیشین را می‌خواندی چیزی را از دست نداده بودی، استاد بزرگوار هربار چیزهایی می‌فرمودند که نتیجۀ مطالعات و تعمّقات اخیر بود که با این سن و سال باز بیش از همۀ رفقا به این دو (مطالعه و تفکّر) می‌پرداخته و می‌پردازند. برخلاف آنچه وانمود می‌کنند عبارات اکثر قدما و متاخّرین را دیده‌اند، امّا نه تنها در برابر کلام هیچ‌کس تعبدی نداشتند، که عمر را به‌مراتب ارزشمندتر از آن می‌دانستند که صرف بررسی احتمالات رنگ‌و‌وارنگ کلمات زید و عمر شود. یقیناً این دوره هم سرشار از نکات بی‌نظیری خواهد بود که چند دهه چکش خورده‌اند و مطالب ناب فراوانی که زاییدۀ مطالعات و تفکّرات نو اند و همین جا اجازه بفرمایید که توفیق شرکت در آن را به همۀ کسانی که برخلاف این بندۀ محروم بخت یارشان خواهد بود تبریک عرض کنم. 4. خیلی از دوستان با این کمترین موافق‌اند که عمر تمام کسانی که با استاد آشنا می‌شوند به دو مرحلۀ کاملاً متمایز تقسیم می‌شود: قبل و بعد از آشنایی با وجود مبارک ایشان. همچون همیشه از درگاه لایزال ربوبی استدعای آن دارم که: جزی الله عنّي وعنّا خیر الجزاء. 5. نه استاد خود را مبرّای از عیب و نقص می‌دانند و نه شاگردان خرد و کلانشان چنین ادّعایی دارند. البتّه کسانی هم هستند که به استاد هم که می‌رسند جملۀ فکورانۀ «فلانی که در... و ... کاملاً راجل است» را تکرار می‌کنند. خب، البتّه زبان که کنتور نمی‌اندازد و همه مختارند هرچه دل تنگشان می‌خواهد تکرار کنند، امّا آخر باید بین ناقد و طرف مقابل مناسبتی هم باشد!!! 🌐 http://erfanian.blog.ir @ostadmadadi @mahadalemamalmahdi https://t.me/seyedahmadmadadi ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
هدایت شده از اخبار سوریه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعد از آن نماز دشمن‌شکن، این حضور مردم‌دارانه که با اخلاق متواضعانه سید ابراهیم رئیسی همراه بود، ‌آتش به لانه عقرب‌های جرار انداخته است. شما فکرش را کنید بعد از این همه خبر در مورد کردستان، رییس جمهور می‌رود و در بازار شهر که نبض تپنده آن است، قدم می‌زند و با مردم صحبت می‌کند. این حس امنیت و این حس همراهی به اندازه چند لشکر نیرو و کار برای امنیت مردم اهمیت دارد. اگر هر کشور دیگر بود و با این حجم خبر در مورد یک منطقه، رئیس جمهورش تا ۶ سال بعد جرات نمی‌کرد وارد این منطقه شود یا اگر قرار بود بروند، چنان پاکسازی و چنان جابجایی صورت می‌گرفت که آن سرش ناپیداژ اما حقیقت ایران ما بسیار با آن چیزی که رسانه‌های دشمن روایت می‌کنند متفاوت است و همین تفاوت باعث شده تا در محاسبات خود دچار اشتباه راهبردی شوند و آب در هاون بکوبند. حالا منتظر تحلیل‌عا و خبرهای چپ اندر قیچی رسانه‌های ضد ایرانی باشید که هر کدامشان از منابع موثق خودشان چند روایت عجیب و غریب از این بازدید میدانی نقل خواهند کرد. @syriankhabar
sound.mp3
25.26M
💥نشست علمی : گذر از فقه فردی به 🎤 آیت الله ابوالقاسم ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
K-Pop_Engare.net_.pdf
5.85M
📓بررسی دلایل اقبال جوانان و نوجوانان ایرانی به موسیقی پاپ کره ای / عبدالله بیچرانلو https://eitaa.com/antihalghe
♨️ أكاذيب مزيفة في حياة السید المرتضي(ره) 1⃣ المرتضي خائض في دماء...!؟ ✍آیت الله : يحكي أنّه اقتدي الرضي يوماً بأخيه المرتضي في بعض صلاته، فلمّا فرغ قال: لا أقتدي بك بعد هذا اليوم أبداً؛ قال: و كيف ذلك؟ قال: لأَنّي وجدتك خائضاً في صلاتك في دماء النساء فصدّقه المرتضي و أنصف، و التفت إلي أنّه أرسل ذهنه في أثناء تلك الصلاة إلي التفكّر في مسألة من مسائل الحيض. و ربّما يحكي أنّ الرضي بمجرّد أن انكشفت له الحالة المزبورة، انصرف من صلاته و أخذ في الويل و العويل، و أظهر الفزع الطويل في تمام السبيل إلي أن بلغ المنزل بهذه الحالة؛ فلمّا فرغ المرتضي، أتي المنزل من فوره، و شكا ما صنعه به إلي أُمّه، فعاتبته علي ذلك، فاعتذر عندها بما ذكر و أنّه كان يتفكّر إذ ذاك في مسألة من الحيض، سألته عنها بعض النسوة في أثناء مجيئه إلي الصلاة «۱» تساوَلات حول القصة؟ و هذه القصة تحيط بها إبهامات عديدة و تساؤلات نشير إليها: الأَوّل: هل الفكرة الشرعية الصحيحة إذا راودت ذهن الإِنسان في أوقات الصلاة أو غيرها توجب تمثّلَ الإِنسان بنفس تلك الفكرة عند أرباب البصائر و ذوي العيون البرزخية، الذين يستطيعون مشاهدة ما وراء الحجب و الستور ببصائرهم؟ فلو خاض الإِنسان في أحكام السرقة أو حدّ الزنا و القذف، فهل يوجب ذلك أن يتمثّل المفكّر فيها، عند من يعاين الأَشياء بأنظار ثاقبة، سارقاً و زانياً و قاذفاً؟ لا أظن أن يتفوّه بهذا أيّ حكيم نابه أو عارف بصير، بل لازم تلك البصيرة أن يعاين صاحب الفكرة علي الحالة التي هو عليها، فيري الرضي صاحب تلك البصيرة أخاه الفقيه علي الحالة التي هو عليها، أي مفكّراً و متعمّقاً في مسألة فقهية شاغلًا بها لا خائضاً في الدماء. الثاني: أنّ القصة تكذّب نفسها، فإنّ لازم رجوع النساء إلي المرتضي في المسائل المختصة بالنساء هو كون المسئول من ذوي الشخصيات الضاربة في الأَربعين أو ما يقاربه، و لازم إرجاع الشكاية إلي الأم كون المصلّي و المقتدي في سنين الصبا، و من المعلوم أنّ الأَخوين كانا متقاربي السن و لا يكبر المرتضي عن أخيه الرضي إلّا بأربعة أعوام. الثالث: أنّ القصة علي بعض الروايات تصرّح بانصراف الرضي عن الصلاة بقطعها و إبطالها، و هو أمر محرّم و لا يسوغ لمثل الرضي ارتكابه. (۱) روضات الجنات: ۲۰۳۶- ۲۰۲، نقلًا عن صاحب حدائق المقرّبين. 📚تذكرة الأعيان، ص: ۳۷ ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
▪️آیت الله محمد تقی وحیدی گلپایگانی از علما و اساتید اخلاق تهران درگذشت حضرت آیت الله صافی گلپایگانی(ره) در زمان حیات خویش در پیامی وی را عالم ربانی ، انسانی خدوم، خلیل و متواضع دانسته اند مراسم تشییع پیکر ایشان فردا (یکشنبه، ۱۳ آذر ماه) از ۹ صبح از مقابل مسجد سادات اخوی (واقع در تهران، خیابان ری، ابتدای خیابان شهید قادری) برگزار و سپس به شهر مقدس قم منتقل می شود و پس از تشییع در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) در قبرستان شیخان قم دفن می شود. آیت الله محمد تقی وحیدی گلپایگانی، استاد سطوح عالی حوزه، امام جماعت مسجد انصارالحجه و نماینده ولی‌فقیه در جنوب شرق تهران و مدیر بیمارستان خیریه شهدای گمنام بود http://shabestan.ir/detail/News/1237088 🤲نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم💯 🔘کشکول ناب حوزوی🔻 ☑️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
▪️آیت الله محمد تقی وحیدی گلپایگانی از علما و اساتید اخلاق تهران درگذشت حضرت آیت الله صافی گلپایگان
💥بخشی از خاطرات آیت الله وحیدی گلپایگانی(ره): 🔹درس حاج آقا مصطفی فلسفه بود و خیلی هم در فلسفه وارد بود. من در درس اصول امام شرکت می‌کردم و ایشان عالی درس می‌داد، تا اینکه امام دستگیر شدند. 🔸در دستگیری اول امام که بعد از مدتی ایشان را آزاد کردند، من به تهران آمدم و مردم یک مسجد کوچکی نزد آیت الله گلپایگانی آمدند و درخواست روحانی کردند که من انتخاب شدم لذا ارتباط من با امام در قم تا اینجا بود. امام بعد این مسئله به ترکیه تبعید شدند و در نجف اشرف استقبال زیادی از ایشان شد. 🔹هم‌حجره‌ای‌های من شهید و آقای بودند. شهید مفتح واقعاً انسانی خواستنی بود و افکار والایی داشت. وقتی هم به تهران آمدم دو سال در جلسات درس آیت‌الله سید احمد شرکت می‌کردم. ایشان بیان خوبی نداشت اما واقعاً ملا بود و به‌خاطر سوادش به درسش می‌رفتم، همچنین تقوایش؛ انسانی باتقوا بود. در بحث نهضت هم  چندان ورود نداشت اما رد هم نمی‌کرد. 🔸من شخصاً از آیت‌ الله در مورد آقای خامنه‌ای بعد از ارتحال سؤال کردم که ایشان فرمودند "آقای خامنه‌ای شخصیتی عالی دارد" 🔹یک روز از آیت‌الله گلپایگانی، قصه آقای شریعتمداری و دارالتبلیغی را که ساخته بود پرسیدم. ایشان فرمودند که "قبل از اینکه بروند سراغ‌ آقای شریعتمداری سه یا چهار نفر آمدند سراغ من و معلوم بود که این‌ها از طرف شاه مأمور شده‌اند که مسئولیت دارالتبلیغ را به من بدهند. من که فهمیدم جریاناتی پشتش هست قبول نکردم و بعد از من رفتند سراغ آقای شریعتمداری که فوراً قبول کرده بود" منبع 🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥تاکید حضرت آیت الله بر وحدت و تبعیت از صحیفه ره و رهنمودهای معظم انقلاب یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ در دیدار با اساتید و فضلای حوزه علمیه قم @hawzeh_velaei @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥بخشی از سخنان مهم شهید سید مرتضی #آوینی در مورد اهمیت معرفی الگوی مناسب برای جوانان 📚مبانی توسعه و
Avini-Darbare-Gharb.mp3
16.02M
💥صوت کامل جلسه‌ی درباره‌ی غرب 🎤شهید ▫️ مجموعه ی انفجار اطلاعات ❓ چطور باید با معرفت جامع عالم را شناخت؟ ❗️ به تمام اعتبارات و کلیشه‌ها باید شک کرد! ⁉️توسعه و پیشرفت یعنی چه؟ آیا توسعه اقتصادی که لیبرالها مدعی اند پیشرفت محسوب میشه؟ 💥مطالعه کتاب مبانی توسعه و تمدن غرب شهید سید مرتضی آوینی به شدت توصیه می شود💥 ✍پ.ن: ما طلبه ها معمولا فهم عمیق از مدرنیته و تمدن غرب نداریم ، باید عمیق بشناسیم تا بتوانیم در حل مسائل مدرن موفق باشیم ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
بررسی حدیث «لولا فاطمه...» از دیدگاه کلامی.pdf
457.8K
📕 "بررسی حدیث «لولا فاطمه...» از دیدگاه کلامی" ✍علی امامی فر  💧چکیده💧 یکی از آفات دین و دینداری مسئله غلو در مورد پیامبران، اولیاء، بزرگان ورهبران دینی است. این مشکل در ادیان پیشین بوده که خداوند در قرآن از آن نهی فرموده است.ائمه معصومین(ع) نیز با این مسئله مقابله نموده‌اند. در زمان ما مبارزه با این آفت یکی از وظائف دین‌پژوهان وعالمان دینی است. حدیث یکی از راه‌هایی است که غلوّ از طریق آن به درون دین راه پیدا می‌کند از جمله احادیث غلوّ آمیز عبارت مشهور زیر است؛ «عن رسول الله (ص) عن اللّه (تبارك و تعالى) أنّه قال: يا أحمد! لَوْ لاكَ‏ لَما خلقت الأفلاك‏، و لو لا عليّ‏ لما خلقتك؛ و لو لا فاطمة لما خلقتكما.» با بررسی دقیق ملاحظه شد که اولا: این مطلب سند و منبع معتبری ندارد. ثانیا: از جهت متن و محتوا نیز دارای مشکلات جدی است زیرا این عبارت دارای سه بخش است.بخش اول آن (لَوْ لاكَ‏ لَما خلقت الأفلاك‏) با آیات وروایات صحیح (منقول از شیعه واهل سنت) و عقل قابل تایید است ولی دو بخش دیگر آن مخالف قرآن، سنت و عقل است و در نتیجه قابل پذیرش نمی‌باشد. برخی تلاش کرده‌اند تا آن را به نحوی توجیه کنند ما توجیهات را نیز مورد بررسی قرار داده و روشن شد که توجیهات مذکور از این دوبخش از روایت غیر قابل قبول است. 🔘کشکول ناب حوزوی🔻 ☑️ @kashkolenab