1_14490893795.mp3
6.43M
🔺انتقاد حضرت استاد شیخ جواد #مروی در مورد بیانیه غلط و مشکوک مجمع محققین و مدرسین
ابتدای درس خارج - مدرسه علمیه آیت الله العظمی گلپایگانی قم
💥توجه: مجمع محققین هیچ ارتباطی به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ندارد، اعضای این مجمع اصلاحطلبان حامی فتنه۸۸ هستند و عموما سابقه معلومی هم در تحقیق و تدریس در حوزه ندارند!
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
◼ @kashkolenab
💥اصل بر تک همسری است!
✍شهید آیت الله #بهشتی
این نکته لازم به نظر میرسد که با توجه به هدف اساسی از زندگی زناشویی در اسلام یعنی سکونت خاطر و آرامش اعضای خانواده بر مبنای شدت دوستی و مهربانی و محبت و رحمت دو همسر نسبت به یکدیگر بهترین و مطمئن ترین شکل ازدواج همان "شکل تک همسری" است که طرفین کاملاً به عشق و علاقه یکدیگر متکی باشند بنابراین مردها باید توجه داشته باشند که از تعدد زوجات تنها در موارد لازم و استثنایی استفاده کنند آن هم با رعایت شرط اساسی آن یعنی صلاحیت برای اداره زندگی همسران از جهات مادی و معنوی و با رعایت اجرای عدالت.
📚 شناخت اسلام، ص335
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
◼ @kashkolenab
#مجالسات_علما
نفر دوم سمت راست #علامه_طباطبایی(ره) ، نفر سوم آیت الله سیدمرتضی موحد ابطحی(ره)
نفر دوم سمت چپ آیت الله سید محمدعلی موحد ابطحی(ره)
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
◼ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺حکایت التزام مرحوم حاجی کلباسی به استخاره در بیان آیت الله العظمی #شبیری_زنجانی در جلسه گعده علمی
#تراجم_علما
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
◼ @kashkolenab
اقتدا محمد علی کلی به شیخ نعیم قاسم(حفظهالله) 1985م
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
◼ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #کتاب نگاهی به دریا ✍ آیت الله سید احمد #مددی 🔹جلد اول (تاکنون چاپ شده) 🔺مقالات و مباحثی در #تر
قیاس تمثیل منطقی نیست - آیت الله سید احمد مددی.mp3
3.14M
🔺قیاس فقهی تمثیل منطقی نیست! + نکاتی در مورد قیاس و تصویب
🎤آیت الله سید احمد #مددی
خارج اصول - ۱۸شهریور ۱۴۰۳
#اصول
#اصول_مقارن
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
◼ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺تغییر فتوای رهبر معظم انقلاب در مساله اجرت برای نماز جماعت ❌فتوای گذشته: س ۵۶۸: آيا جايز است امام
💥تغییر فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد قضای نماز پدر تارک الصلاة
س ۵۴۸. پدری که همه اعمال عبادی خود را عمداً انجام نداده است، آیا بر پسر بزرگ قضای همه نمازها و روزه هایی را که پدرش انجام نداده و به پنجاه سال می رسد، واجب است؟
✅فتوای فعلی:
ج. در این صورت هم احتیاط در قضای آن ها است.
❌فتوای سابق:
اگر ترک نماز و روزه بر اثر طغيان باشد، قضاى آنها بر پسر بزرگ واجب نيست.
#تغییر_فتاوا
منبع
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
◼ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما نفر دوم سمت راست #علامه_طباطبایی(ره) ، نفر سوم آیت الله سیدمرتضی موحد ابطحی(ره) نفر د
🔺برخی از آثار منتشر شده مرحوم آیت الله سید محمدعلی موحد ابطحی (متوفی۱۳۸۱ ش)
اساتید: حضرات آیات عظام بروجردی، خویی، مرعشی نجفی، طیب اصفهانی، حاج آقا رحیم ارباب، سیدجمال گلپایگانی ره و... و دارای اجازه از امام خمینی ره
برخی شاگردان: شهید آیت الله سید محمدباقر حکیم ، آیت الله سید احمد مددی ، حضرت استاد شیخ مسلم داوری
اطلاعات بیشتر
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
◼ @kashkolenab
حکایتی از پر کاری علامه شعرانی.mp3
706.9K
🔺حکایتی از پرکاری علامه #شعرانی(ره)
🎤علامه #حسن_زاده_آملی(ره)
#مشاوره_طلبگی
#خاطرات_علما
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
مناظره_علمی_با_موضوع_«علم_دینی» (3).mp3
51.48M
🔺 #مناظره علمی با موضوع «علم دینی»
🎤اساتید: حجج اسلام محمد تقی سبحانی، حمید پارسانیا، سید محمدمهدی میرباقری
3️⃣صوت جلسه سوم؛ آخر (معیارها و شاخصهای علم دینی): ۲۵ خرداد ۱۳۸۴
#علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
❓چرا #علامه_طباطبایی (ره) به نوشتن کتب و مقالات فارسی پرداخت؟ 🎤پاسخ آیت الله رضا #استادی و آیت الله
🔺تجربیات بسیار مفید طلبگی
✍آیت الله ابراهیم #امینی (ره):
یکی از عوامل مهم موفقیتِ یک طلبه، انتخاب هدف روشن و پیمودن بهترین و نزدیکترین راهها در رسیدن به هدفِ مطلوب است. لازم است یک طلبه پس از دوران درس ادبیات و علوم پایه باتوجه به استعدادهای جسمانی و روانی و امکانات زندگی خود، و با مشورت اساتید خیراندیش و باتجربه برای تحصیل علوم دینی هدف روشنی را انتخاب کند. خوب بیندیشد به کدام یک از اشتغالات روحانیت بیشتر علاقه دارد و امکانات آن برایش فراهم است.
🔻آیا میخواهد یک فقیه جامعالشرایط و مجتهد مرجع تقلید باشد؟ یا یک واعظ و سخنران خوب؟ یا یک مدرس حوزهی علمیه یا دانشگاه آن هم در ادبیات یا فقه و اصول یا تفسیر و حدیث؟ یا به تفسیر قرآن و حدیث علاقه دارد و میخواهد یک مفسر و حدیث شناس باشد، یا به فلسفه و کلام علاقه دارد؟ یا به تحقیق و نویسندگی علاقه دارد و میخواهد یک محقق و نویسنده باشد؟ و امثال این کارها که میتوانند از اشتغالات دانشجویان علوم حوزوی باشند.
بعد از انتخاب هدف لازم است ضمن ادامهی دروس عمومی و پایه ای حوزهی علمیه مانند: ادبیات، منطق، فقه و اصول، بیشترین توجه خود را به سوی هدف مورد نظر متمرکز سازد. مشورت با اساتید کاردان و مجرب کتابهای مناسب را شناسایی، و ضمن تحصیلات حوزوی یا ایام فراغت و تعطیلات آنها را بخواند یا مطالعه و مباحثه کند. مطالعه های متفرقهی خود را نیز به سوی همان هدف متمرکز سازد، و از مطالعات پراکنده اجتناب کند مگر به مقدار ضرورت.
🔹مطالب مفید و مربوطه را با قید نام کتاب و صفحه و چاپ و مؤلف در دفتری یادداشت کند تا بعداً مورد استفاده قرار گیرد. یادداشت کردن گرچه دشوار است ولی کاملاً ارزش دارد. نباید به حافظه اعتماد کرد، زیرا بعد از چندی فراموش خواهد شد.
🔸برای طلاب بدون هدفِ مشخص، درس خواندن یک آفت بهشمار میرود و آثار بدی را به همراه خواهد داشت. متأسفانه من نیز از این اشتباه مصون نماندم و خسارتش را به عیان تجربه کردم. گرچه پس از چندی به اشتباه و ضعف خودم پی بردم و در حد امکان آن را جبران کردم ولی اگر از آغاز جوانی و طلبگی هدفدار کار کرده بودم، قطعاً شخصیتم بهگونهی بهتری پرورش مییافت و بهتر میتوانستم به اسلام و مردم خدمت کنم. ولی من و دیگر طلاب تازهوارد در این رابطه تقصیر نداشتیم، زیرا در آن زمان حوزهی علمیهی اصفهان از برنامهی دقیق و حسابشده ای پیروی نمیکرد، رشته های تخصصی وجود نداشت و برای مشاوره و راهنمایی طلاب مرکز خاصی نبود تا از رهنمودهای آن استفاده کنیم. کوتاهی از علمای بزرگ و مسئولان حوزهی علمیه بود. آنان باید با بررسی نیازهای دینی مردمِ دیندار آن زمان و زمانهای بعد، برای دروس حوزوی برنامهریزی میکردند و به مقدار نیاز رشته های تخصصی بهوجود میآوردند، و در انتخاب رشته و تعیین هدف به طلاب تازهوارد کمک میکردند. تخصصیشدن علوم دینی یک ضرورت است که متأسفانه نه در سابق مورد توجه بوده نه در این زمان آن گونه که باید و شاید مورد عنایت قرار میگیرد. با اینکه اخیراً با عنایت برنامهریزان حوزهی علمیهی قم بعضی رشته های تخصصی به وجود آمده و طلاب داوطلب، ضمن اشتغالات رسمی حوزوی، هفته ای چند ساعت در رشتهی مخصوص به تحصیل میپردازند؛ ولی متأسفانه این قبیل درسها جدی گرفته نمیشود بلکه بهعنوان درسهای فرعی و جنبی بهشمار میروند. هنوز درس رسمی و مهم حوزه درس فقه و اصول است که اساتید و شاگردان آن از قداست و احترام خاصی برخوردارند که اساتید و شاگردان علوم فلسفه، کلام، تفسیر، حدیث از صد یک آن را ندارد.
📚کتاب خاطرات آیت الله ابراهیم امینی👉
#خاطرات_علما
#مشاوره_طلبگی
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
🌼 @kashkolenab
21 AETrim1730391917003.mp3
992.2K
🔺نقل قضیه ای از آخوند ملاحسینقلی صدیقین
🎤آیت الله #کریمی_جهرمی
اهل منبر و روضه و فعالان فضای مجازی با دقت گوش کنند
آیت الله کریمی خود سالها سابقه منبر دارند در شهر های مختلف و از جوانی اهل منبر بوده اند
#درس_اخلاق ۹آبان ۱۴۰۳
#آسیب_شناسی_هیئات
#خاطرات_علما
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
سخنان وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در این چند وقت ، در اهمیت عدالت ، اقتصاد تعاونی ، اهمیت محله و
این بنده خدا مثلا اقتصاددانه
حالا همین و رفقاش دائما برچسب ایدئولوژیک و جناحی بودن به دیگران میزنن! باید گفت شما خود خودشی، دیگ به دیگ...
تا هفت هشت ماه پیش کشور غیر قابل تحمل بود و در حد انفجار ، اما الان دولت معجزه ها می کند!
مراجع و علما و دلسوزان انقلابی هم در دولت قبل انتقاد و گلایه به جا داشتن ، هم الان، این یعنی واقع بینی و دلسوزی
با حذف ارز ترجیحی و گرون کردن بنزین و مواد اولیه کارخونه ها و جهانی سازی قیمت ها و... ، کشور رو به پرتگاه میبرن بعد همه کاسه کوزه هارو میریزن سر دیگران
💎کشکول ناب حوزوی🔻
◼ @kashkolenab
هدایت شده از بسیج مدرسه مبارکه رضویه
Kashani-14030718-MaziyateTalabegi-Hkashani_Com.mp3
37.95M
📋 مزیت طلبگی
🔸 مباحثی که مطرح شده :
▫️ نیاز با «الگوی میانی» در طلبگی
▫️ باید به حقیقتِ طلبگی برگردیم
▫️ ائمه علیهم السلام، امیرِ قلوب هستند
▫️ نتیجه ی تضعیفِ عالمِ ربّانی
▫️ امام سجّاد علیه السلام از دشمن «منبری» می سازد!
▫️ «طاووس بن کیسان» از امام سجّاد علیه السلام می گوید
▫️ لطافتِ امام سجّاد علیه السلام
▫️ کمک به فقرا در سیره ی امام سجّاد علیه السلام
▫️ نکته ای از صحیفه سجّادیه
▫️ روضه و توسّل به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
#حامد_کاشانی
✓ بسیج مدرسه مبارکه رضویه
@basijerazavieh
کشکول ناب حوزوی
حضرت استاد سید محمدرضا حسینی جلالی عافاه الله ، پس از هفتاد سالگی این تصویر مربوط به سالهای گذشته اس
حضرت استاد سید محمدرضا حسینی جلالی (عافاه الله) و دکتر مهدی #محقق
۱۵سال پیش - اصفهان
در صوت بالا آقای کاشانی دوبار اسم استاد جلالی را می آورند
#مجالسات_علما
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
عکسی از حضور حضرت استاد سید علی حسینی میلانی در مراسم بزرگداشت شهید سید هاشم صفی الدین در حرم حضرت معصومه (س)
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
🌼 @kashkolenab
🔺اطلاعیه کانال دروس استاد شیخ علی شورگشتی
با توجه به سؤالات مکرر طلاب معزز، هرگونه فعالیت و قبول نماز و عبادات استیجاری و ارتباط در فضای مجازی و حقیقی با نام "محسن شورگشتی"، مورد انتساب و تأیید استاد "علی شورگشتی" نمیباشد؛ لازم به ذکر است مطالب سخیف منتشره از سوی کانال فردی موسوم به "شیخ محسن شورگشتی" ارتباطی با استاد "علی شورگشتی" ندارد و مورد تکذیب و تقبیح ایشان است.
البته پرواضح است، ظاهر کانال مذکور و بعض مطالب آن حكايت از عدم تعادل روانی بانی ان دارد.
ومن یضلل الله فماله من هاد.
🔺برنامه تدریس استاد شیخ علی شورگشتی(استاد مبرز سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم):
🔹موسسه فقه و علوم اسلامی:
مکاسب، از ابتدای قاعده ما یضمن، ساعت ۷ صبح.
مکاسب، شروط العوضین، ساعت ۸ صبح.
مکاسب، خیار غبن، ساعت ۵ عصر.
🔸مرکز فقهی ائمه اطهار(س):
مکاسب، از ابتدای خیارات، ساعت ۱۰ صبح.
🔹موسسه امام باقر(ع):
ماهیت العیب، ساعت ۹ صبح.
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺برخی از آثار منتشر شده مرحوم آیت الله سید محمدعلی موحد ابطحی (متوفی۱۳۸۱ ش) اساتید: حضرات آیات عظام
🔺️مرحوم آیت الله سید محمدعلی موحد ابطحی در ۲۵ دی ۱۳۵۶، پس از توهین روزنامه اطلاعات به #امام خمینی و سرکوبی تظاهرات طلاب در قم در ۱۹ دی ۱۳۵۶، همراه با روحانیان اصفهان با ارسال نامهای به مراجع تقلید با عنوان «انا لله و انا الیه راجعون»، اهانت به مرحوم امام خمینی و سرکوب تظاهرات مردم قم را محکوم کردند و با اشاره به تعطیلی بازارها در اعتراض به آن اقدامات، اعلام نمودند که همگام با مردم، اقامه نماز جماعت را تعطیل خواهند کرد.
📚اعلام اصفهان، ج۴، ص۲۴۰-۲۴۱؛ سیر مبارزات یاران امام خمینی در آینه اسناد، ج۸، ص۳۱۶-۳۱۷.
#تراجم_علما
#خاطرات_علما
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
🌼 @kashkolenab
⚠️آثار بی عدالتی در معنویت جامعه
✍استاد شهید #مطهری:
🔻...اگر در جامعه اى عدالت اجتماعى برقرار نباشد پايه معنويت هم متزلزل خواهد بود.
✅منطق اسلام اين است كه معنويت را با عدالت توأم با يكديگر مى بايد در جامعه برقرار كرد.
🔹در جامعه اى كه #عدالت وجود نداشته باشد، هزاران هزار بيمار روانى به وجود مىآيند. محروميت ها ايجاد عقده هاى روانى مى كند و عقده هاى روانى تولید انفجار؛ 🔸يعنى اگر جامعه به تعبير على عليه السلام به دو گروه گرسنه گرسنه و سيرِ سير تقسيم شود، وضع به همين منوال باقى نمى ماند، بلكه صدها تالى فاسد به همراه خواهد آورد.
يك گروه گرفتار بيماريهايى نظير تفرعن، خودبزرگ بينى و ... مى شوند و گروه ديگر دچار ناراحتي هاى ناشى از محروميت.
🔹سخن درست بگويم نمىتوانم ديد
كه مِى خورند حريفان و من نظاره كنم
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، (آینده انقلاب اسلامی )ج24، ص: 257- با تلخیص و ویرایش جزئی
#عدالتخواهی
#عدالت_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab