eitaa logo
معارف الشیعه
2.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
625 ویدیو
301 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
💐💐💐💐 روز خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و صلوات الله و سلامه علیه 💐💐💐💐💐 این روز، روز بسیار شریفى است و براى آن چند عمل وارد است: اوّل: . دوم: گرفتن که براى آن فضیلت بسیارى است، و روایت شده هرکه این روز را، روزه بدارد، خدا ثواب روزه یک سال را براى او بنویسد، و این روز، یکى از چهار روزى است، که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است. سوّم: صلّى الله و علیه و آله از نزدیک و دور. چهارم: علیه السّلام به‌‌ همان زیارتى که حضرت صادق علیه السّلام‏ زیارت کرده، و به محمّد بن مسلم تعلیم دادند، و در باب زیارات ان شاء الله خواهد آمد. پنجم: هنگامی‏که روز بالا آمد، بجا آورد که در هر رکعت، پس از سوره حمد ده مرتبه سوره قدر و ده مرتبه سوره توحید بخواند، و بعد از سلام در مصلاى خود بنشیند، و این دعا را بخواند: اللهمّ انت حىّ لا تموت [خدایا تو زنده‏اى هستى که هرگز نمی‌رى] و این دعاى مبسوطى است، چون‏ سندش را منتهى به معصوم ندیدم، مراعات اختصار را مهم‏‌تر دیدم، هرکه خواهان است، به زاد العماد مراجعه کند. ششم: لازم است‏ مسلمانان این روز را بزرگ بدارند، و تصدّق و خیرات بنمایند، و مؤمنان را مسرور کنند، و به زیارت مشاهد مشرّفه روند. 📚مفاتیح الجنان ، اعمال روز هفدهم ربیع الاول کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 دستورالعملی ساده از "سلام الله علیه" برای حوائج امام صادق " سلام الله علیه " چون حاجتى مهم داشتند، بدون نماز و رکوع به سجده مى‏‌رفتند و هفت بار مى‏‌گفتند: یا ارحم الراحمین. سپس حاجت خود را از خدا درخواست مى‌‏کردند. 📚 بحارالانوار 95: 164 ح 18 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
💐💐💐 🔴 مانند کسی که زیر سایه ای نشسته و می رود .... صلّي الله عليه و آله فرمودند: ما لی و للدّنیا، ما أنا و الدّنیا إلّا کراکب استظلّ تحت شجره ثمّ راح و ترکها؛ مرا با دنیا چه کار من در دنیا چون مسافرى هستم که در سایه درختى نشست و برفت و آن را واگذاشت. 📚بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۷۰، ص ۶۸ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
هدایت شده از استاد حسین انصاریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 پیامبر اسلام(ص) چگونه از مردم مکه انتقام گرفت؟ 👈 اوج رحمت و محبت پیامبر اسلام(ص) 🌸ویژه ولادت پیامبر اسلام(ص)🌸 📌 صوت و متن کامل سخنرانی 👉 erfan.ir/s15563 🆔 @ansarian_ir
4_5855073218053800445.mp3
11.36M
🔴 معارف صلی الله علیه و آله و سلام الله علیه 🔸عالم ربانی حجت الاسلام و المسلمین استاد شیخ عبد الحسین حفظ الله کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 🔸 تبیین مبانی مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله تعالی علیه 🔹 تصویر چهاردهم کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 توضیح و شرح اجمالی عبارات مرحوم آیت الله العظمی قدس الله نفسه الزکیه در : 🔸شرح اجمالی تصویر چهاردهم: چند نکته: ۱_اگر انوار قدسی در انسان ،کامل شود و انسان به واسطه ی این انوار قدسی خود این انوار را بشناسد و به مقام معاینه ی این انوار برسد حقایق اشیاء برای او روشن و منکشف خواهد شد چنانچه در روایت فرمود هجم بهم العلم علی حقایق الامور فباشروا روح الیقین... ۲_خدای تعالی مظهر ندارد، مظهر یعنی محل ظهور و تجلی خدا در شئ دیگر ، و قبول این مساله منجر به مساله ی سنخیت میان خالق و مخلوق خواهد بود که از اساس باطل است و از ضروریات مذهب شیعه تباین میان خالق و مخلوق است. ۳_اگر قائل شویم خدای تعالی در عالم مظهر یا مظاهری دارد لازمه اش محدود کردن مکانی کردن و متجزی کردن خدای تعالی است و این اقوال باطله برازنده ی خود و و شریعت حقه بارها و بارها چنین اباطیلی را رد فرموده. ۴_پس روشن شد که خدای تعالی مظهر ندارد و ظهور نمیکند و در هیچ جایی و به هیچ شکلی و به هیچ حملی ظاهر نمیشود، اگر چه اسمش را ظهور، مظهر، تجلی، حقیقت و رقیقت و....بگذاریم ۵_تمام عالم آیه ی خدای تعالی است همه ی هستی از آیات اوست و آیه غیر از مظهر است و آیه راه بسوی خدای تعالی را نشان میدهد بدون سنخیت بدون محذورات شرعی دیگر ۶_این انوار قدسی از آیات بزرگ الهی هستند و همانطور که معرفت به این انوار جز از طریق خودشان ممکن نیست معرفت خدای تعالی نیز بجز از طریق خودش ممکن نیست. کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
4_5829993619817234953.pdf
4.25M
🔴 فایل 🔸 کتاب شریف مرتدی بر دار آویخته 🔸تالیف عالم ربانی حضرت آیت الله حاج شیخ حیدر دامت برکاته کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
4_380051996641591742.pdf
11.09M
🔴 فایل 🔸کتاب شریف البداء آیة عظمة الله 🔸تالیف مرحوم علامه رضوان الله تعالی علیه از بزرگان 🔸متن کتاب عربی کانال معرفتی"معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 عظمت نوشته ی " بسم الله الرحمن الرحیم " ▪️ "صلى الله عليه و آله " فرمودند: مَن رَفَعَ قِرطاسا مِنَ الأْرضِ مَكتوبا عَلَيهِ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ إجلالاً لِلّهِ ولاِسْمِهِ عَنْ أن يُداسَّ كانَ عِندَ اللّه ِ مِنَ الصِّدِّيقينَ و خُفِّفَ عَن والِدَيهِ و إن كانا مُشرِكَينِ؛ هر كس كاغذى را كه روى آن بسم اللّه الرحمن الرحيم نوشته شده است از روى زمين بردارد و اين كار براى بزرگداشت خداوند و جلوگيرى از اهانت به نام او باشد، نزد خداوند از صديقين به شمار مى رود و از بار گناه پدر و مادرش برداشته خواهد شد، حتى اگر مشرك باشند. 📚 تنبيه الخواطر و نزهة النواظر، ج 1، ص32. کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 کلام در زمان ولادت " صلّی الله علیه و آله " 🔻از حضرت علیه السلام روایت شده که فرمودند: 🔻زمانی که آمنه را درد وضع حملش به پیامبر صلّی الله علیه و آله فراگرفت، فاطمه بنت اسد، زن ابوطالب در نزد او حاضر شد. و تا هنگام وضع حمل با او بود. 🔻پس یکی از آن دو به دیگری گفت: آیا تو هم آنچه من می بینم مشاهده میکنی؟ گفت: چه می بینی؟ گفت: این نوری که از مشرق تا مغرب را روشن کرده است. 🔻در حین این گفتگو ابوطالب وارد شد و گفت: چه شده است؛ تعجّب شما از چیست؟ فاطمه قضیّۀ نوری که مشاهده کرده بود را بازگو کرد. ابوطالب به او گفت: میخواهی بشارتی به تو بدهم؟ گفت: آری. ابوطالب فرمود: تو پسری به دنیا خواهی آورد که جانشین این مولود خواهد بود. 📚«کافی» ج ۸ ص ۳۰۲ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔻 " سلام الله علیه " ناظر است ' آقای سید محمد رضا کشفی، از پدرش نقل کرد: « در سنه 1358 هـ.ق پیش از وقایع شهریور 1320 هـ.ش. در قم ساکن بودم؛ پیش خود تصمیم گرفتم که برای بهبود اوضاع اجتماع، به ختم دعای سیفی بپردازم. در این وقت، نامه ای از مرحوم حاج اصفهانی دریافت داشتم که مرقوم فرموده بودند: « لازم نیست شما ختم بگیرید؛ امام زمان علیه السلام ناظر و مراقب احوال است، هر وقت مصلحت ببینند، اوضاع را دگرگون خواهند فرمود. » کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 محمد رسول الله " صلی الله علیه و آله " ▪️شي، تفسير العياشي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَمْدَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ لَمَّا خَلَقَ الْخَلْقَ فَجَعَلَهُ فِرْقَتَيْنِ جَعَلَ خِيَرَتَهُ فِي إِحْدَى الْفِرْقَتَيْنِ ثُمَّ جَعَلَهُمْ أَثْلَاثاً فَجَعَلَ خِيَرَتَهُ فِي أَحَدِ الْأَثْلَاثِ ثُمَّ لَمْ يَزَلْ يَخْتَارُ حَتَّى اخْتَارَ عَبْدَ مَنَافٍ ثُمَّ اخْتَارَ مِنْ عَبْدِ مَنَافٍ هَاشِماً ثُمَّ اخْتَارَ مِنْ هَاشِمٍ عَبْدَ الْمُطَّلِبِ ثُمَّ اخْتَارَ مِنْ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ عَبْدَ اللَّهِ وَ اخْتَارَ مِنْ عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّداً رَسُولَ اللَّهِ ص فَكَانَ أَطْيَبَ النَّاسِ وِلَادَةً وَ أَطْهَرَهَا فَبَعَثَهُ اللَّهُ بِالْحَقِّ بَشِيراً وَ نَذِيراً وَ أَنْزَلَ عَلَيْهِ الْكِتَابَ فَلَيْسَ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا فِي الْكِتَابِ تِبْيَانُه‏. امام صادق علیه السلام فرمود: زمانی که خداوند، مخلوقات را آفرید، آن‌ها را به دو گروه تقسیم کرد، و بعد بهترین آن‌ها را در یکی از این دو گروه قرار داد. سپس آن‌ها را به سه گروه تقسیم کرد و بهترین آن‌ها را در یکی از این سه گروه قرار داد؛ خداوند همچنان به برگزیدن ادامه داد تا این که عبد مناف را برگزید؛ آن گاه از نسل عبد مناف، هاشم را برگزید، سپس از نسل هاشم، عبدالمطلب را برگزید، و از فرزندان عبدالمطلب عبد الله را انتخاب کرد و از عبد الله، محمد رسول خدا صلی الله علیه و آله را برگزید، که پاک ترین و بهترین مردم بود و خداوند او را به حق به عنوان بشارت دهنده و هشدار دهنده، مبعوث کرد و این کتاب را بر او نازل کرد و هیچ چیزی نیست، مگر این که در این کتاب، بیان شده است. 📚تفسير العياشي، ج‏۱، ص: ۶ کانال معرفتی " معارف الشیعه @maaref_shiaa
میزان المطالب-پایان.pdf
3.57M
فایل 🔻 کتاب شریف تالیف عالم ربانی و فقیه صمدانی ، مجسمه زهد و تقوا و ورع مرحوم آیت الله " اعلی الله مقامه الشریف " از بزرگان و از برجسته ترین شاگردان مرحوم آیت الله العظمی قدس الله نفسه الزکیه کانال معرفتی " معارف الشیعه @maaref_shiaa
🔴 زنانی که نیمی از اجر را خواهند داشت .... ▪️ شخصى خدمت رسول خدا صلى الله علیه و آله عرض کرد : همسرى دارم که به هنگام ورود به خانه به استقبالم مى ‏آید و به هنگام خروج ‏بدرقه ‏ام می کند. هنگامى که مرا اندوهناک یافت در تسلیت من می گوید : اگردرباره رزق و روزى مى ‏اندیشى غصه نخور که خدا ضامن روزى است و اگر در امور آخرت مى ‏اندیشى خدا اندیشه و اهتمام تو را زیاده گرداند. پس ‏رسول خدا فرمود :   خداى را در این جهان عمال و کارگزارانى است و این ‏زن از عمال خدا می باشد ، چنین همسرى نصف اجر یک شهید را خواهدداشت. 📚 وسائل الشیعة ج 14 ص 17   کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 به محضر مبارک " ارواحنافداه " سلام الله علیه فرمود: 🔻مَن قَرأَ المُسبِّحاتِ كلَّها قَبلَ أن ینامَ لَمْ یمُتْ حَتّی یدرِكَ القائمَ صَلواتُ الله علَیه و إنْ ماتَ كانَ فی ‌جِوار رسولِ الله صلی‌الله علیه و آله. کسی که را قبل از خواب بخواند نمی‌میرد تا حضرت قائم (صلوات الله علیه) را درک کند و اگر پیش از آن که آن حضرت را درک کند از دنیا برود در جوار رسول ‌الله (صلی‌الله علیه و آله) خواهد بود. 📚تفسیر صافی، ج ٥، ص ١٤١ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 استدلال " سلام الله علیه " بر عجز انسان از شناخت خدای متعال ▪️نهج البلاغة مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ سلام الله علیه ذَكَرَ فِيهَا مَلَكَ الْمَوْتِ‏ هَلْ تُحِسُّ بِهِ إِذَا دَخَلَ مَنْزِلًا أَمْ هَلْ تَرَاهُ إِذَا تَوَفَّى أَحَداً بَلْ كَيْفَ يَتَوَفَّى الْجَنِينَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَ يَلِجُ عَلَيْهِ مِنْ بَعْضِ جَوَارِحِهَا أَمِ الرُّوحُ أَجَابَتْهُ بِإِذْنِ رَبِّهَا أَمْ هُوَ سَاكِنٌ مَعَهُ فِي أَحْشَائِهَا كَيْفَ يَصِفُ إِلَهَهُ مَنْ يَعْجِزُ عَنْ صِفَةِ مَخْلُوقٍ مِثْلِهِ. امیرالمومنین سلام الله علیه در خطبه ای که ملک الموت را در آن ذکر می‌کند، می‌فرماید: آیا هنگامی که فرشته¬ی مرگ وارد منزلی می‌شود، او را با حس درک می‌کنید؟ و آیا وقتی که کسی را قبض روح می‌نماید وی را می‌بینید؟ و حتی چگونگی قبض روح کردن جنین را در شکم مادر می‌توانید تشخیص دهید؟ که آیا از پیکر مادر وارد می‌شود یا این که روح به اذن پروردگار دعوت او را اجابت می‌کند (و خارج می‌شود)؟ یا این که همراه او در رحم مادر ساکن است؟ آن کس که از صفات مخلوقی مانند خود عاجز است، چگونه می‌تواند پروردگار خویش را توصیف کند؟ 📚بحار الأنوار ج‏6، ص: 143 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 خدای پوچ و ناتوان ! 🔸 معتقدند خدای تعالی چون است و مخلوقات معلولات او هستند ، خلقت بر خدا لازم است و محال است که خدا چیزی خلق نکند، به تعبیر دیگر همانطور که هروقت خورشید طلوع کرد روشنایی هم هست،هرگاه آتش باشد حرارت هم هست، خدا هم هرگاه باشد(که همیشه و ازلی بوده ) مخلوقات هم باید باشند، یعنی خدای تعالی مجبور بر آفرینش و خلقت است و نمیتواند خلق نکند!!! و این توان را ندارد از خلقت خود امساک و جلوگیری کند!!!!!! و ناچارا همیشه بی اختیار مشغول خلقت است!!!! برای مثال میگوید: لانه لما کان صدور الموجودات عنه علی سبیل اللزوم لا اراده تابعه لغرض بل لذاته و کان صدورها عنه دایما بلا منع و لا کلفه.... صدور موجودات از خدا به نحو حتمی و لزوم میباشد نه اینکه بر مبنای اراده ی هدفمند او باشد بلکه اشیاء به مقتضای ذات از او پدید می آید!!!! 📚خیرالاثر در رد جبر ص۱۹۳ ❌ براستی آنقدر که در نابودی و تحریف و تخریب اسلام و تشیع موفق بوده اند ، نه در ویرانی اسلام و نه در تخریب تشیع موفق نبوده اند! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 نقدی بر مستندات قرآنی قائلین به ✍️ وحدت وجود نظریه غیر برهانی و متخذ از الهیات یونانی و در تعارض با بدیهیات عقلی و وحیانی است با این وجود فلاسفه و عرفای قائل به وحدت وجود تلاش کرده اند این نظریه را مستند به آیاتی از قران کنند که در زیر به نقد آن می پردازیم: 🔻1. الله نور السماوات والارضِ (نور/ 35)، (خداوند نور آسمان ها و زمين است). ملاصدا واژه «نور» را به «وجود» معنا کرده 📚ملاصدرا، اسرار الایات ص 35 و آسمانها و زمین را عین وجود خداوند دانسته است، در حالی که اهل بیت علیهم السلام نور را به معنای روشنگر و هدایتگر اهل آسمان و زمین تفسیر کرده اند. راوی می گوید از امام رضا عليه السلام در باره فرموده خداوند متعال «خداوند نور آسمان‌ها و زمين است» پرسيدم، فرمودند: یعنی هدايت کننده اهل آسمان‌ها و هدايت کننده اهل زمين است. 📚اصول كافي ‏1 / 115 🔻2. ونفخت فيه من روحي (حجر/29) (و هنگامي که در آن از روح خود دميدم). و ، دمیده شده در انسان را حصه ای از وجود خداوند دانسته اند تا آیه را دلیلی دیگر بر وحدت وجود و سنخیت و عینیت خالق و مخلوق بدانند. در شرح بر شواهد الربوبیة می نویسد: «و ذلك الروح من النفس الرحماني بل عينه‏» (این روح دمیده شده در آدم از نفس و روح الهی بلکه عین آن است.» 📚الشواهد الربوبية في المناهج السلوكية ج‏2 ص660 در حالی که روح یکی از مخلوقات است که خداوند مانند سایر مخلوقات آن را از عدم (لا من شئ) خلق کرد و برای آن که شرافت این روح را که می خواست در پیکر آدم بدمد، بیان کند آن را به خود اضافه کرد و فرمود: «روحی» که در ادبیات عرب به آن اضافه تشریفیه می گویند. 🔻امام باقر عليه السلام در باره روح كه در آدم دميده شده و علت اضافه آن به خداوند مي‏فرمايد: «خداوند روح را به خود نسبت داد، براي اينكه آن را بر ارواح ديگر برتري داد، همان گونه كه خانه‏اي از خانه‏ها (کعبه) را برگزيد و فرمود: خانه من. و به پيامبري از پيامبران فرمود: دوست من، و نظائر آن. و همه آنها مخلوق و ساخته شده و پديد آمده و مورد تربيت و تدبيرند.» 📚 كافي ‏1/134 🔻3. اينما تولوا فثم وجه الله. (بقره/115) (به هر طرف روي کنيد پس آنجا وجه خداوند است.) مفهوم آیه این است که خداوند متعال جا و مکان خاصي ندارد که شما خيال کنيد مثلا اگر رو به قبله کرديد رو به خدا کرده باشيد و اگر رو از قبله بر گردانديد از خدا هم رو برگردانده باشيد! بلکه او متعالي از داشتن زمان و مکان بوده و روي آوردن به او امري معنوي است و روي به هر طرفي مي‌توان با او در مناجات و دعا و انس بود اما ابن عربی بر اساس نظریه وحدت وجود که خدا را بی نهایت می داند و می گوید خداوند همه جا را پر کرده است، می گوید به هر جا نظر کنید، ذات خداوند را مشاهده کرده اید! 📚 فصوص ‏2/149 و این معنایی جز سخن گفتن از یک خدای مادی و مکانی و مقداری ندارد. 🔻4. وما رميت اذ رميت ولکن الله رمي. (انفال/17) (تو پرتاب نکردي آن گاه که پرتاب کردي بلکه خدا پرتاب کرد) مفهوم آیه اين است که هنگامي که تو(پیامبر) در جنگ بدر مشتي از خاک به سوي لشکر کفار پرتاب کردی و گفتی: صورت هايتان زشت باد، در واقع ما بوديم که به دنبال آن طوفاني از خاک و شن ايجاد نموديم که آن‌ها شکست خوردند و فرار کردند 📚تفسير قمي،‏1/ 271 و مقصود کلي آيه اين است که کارهاي نيکي که انجام مي‌دهيد تأييد و نصرت و توفيق آن را ما عطا می کنیم. اما فلاسفه و عرفا می گویند این آیه ناظر به وحدت وجود است، 📚أسفار ‏2/ 372 چرا که به پیامبر می گوید تو اساسا وجود نداشتی که چیزی را به سمت مشرکان پرتاب کنی بلکه وجود فقط منحصر به ذات خداوند است و اوست که پرتاب کرد و اوست که اساسا هر فعلی را انجام می دهد! 🔻بر اساس این تفسیر وحدت وجودی از آیه باید گفت چون غیر از خداوند، وجود مستقل دیگری به نام انسان نیست و انسانها همه مرتبه ها و حصه هایی از وجود خداوندند، همه افعالی که از انسانها سر می زند، چه خیر و چه شر، همگی فعل خداوندند و فی المثل باید به سارق ـ العیاذ بالله ـ گفت: ما سرقت اذ سرقت و لکن الله سرق یا به قاتل گفت: ماقتلت اذ قتلت و لکن الله قتل! و البته می دانیم که مولوی در مثنوی بر همین اساس قاتل امیرالمؤمنین علیه السلام را نه ابن ملجم بلکه خداوند دانسته و گفته مقدر شده که کسی حق ندارد یک مو از سر ابن ملجم کم کند! 📚مثنوی دفتر اول کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
تکیه بر عقول ناقصه ممنوع . مرحوم ( قدس الله نفسه الزکیه ) : ‌ ✍إنّهم سدّوا باب العقل بعد معرفة الإمام و أمروا بأخذ جميع الأمور منهم و نهوا عن الإتكال على العقول الناقصة في كل باب! همانا اهل بیت( سلام الله علیهم اجمعین ) باب عقل را - بعد از شناختن امام - بستند و امر فرمودند به گرفتن جمیع امور از ایشان و نهی کردند از تکیه کردن بر عقل های ناقص،در همه ابواب! 📚 بحارالأنوار؛ج۲ص۳۱۴ 🔴 پر واضح است که معنای فرمایش مرحوم علامه مجلسی رها کردن عقل و کنار گذاشتن مطلق آن نیست بلکه به معنای کنار گذاشتن یله و رها و مستقل از متون دینی ست . در یک جمله دقیقا ردی بر ممشا و مسلک و امثالهم است که می خواهند فارغ از کتاب و حدیث ، با عقل خود به حقائق برسند . و نتیجه این فراغت از به آنجا رسید که نعوذبالله خر و نجاسات را نیز عین ذات الهی پنداشتند ...... نه فقط فلاسفه بلکه هرکسی که بخواهد فارغ از روایات و آیات در مساله ای پیش رود یقینا به خطا خواهد رفت به تصریح زیارت ( و من تخلف عنکم هلک ) "سبحان ربک رب العزه عما یصفون " کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
هدایت شده از معارف الشیعه
🔴 نماز حاجت روز پنجشنبه " دستورالعملی مهم نمازی بسیار عجیب " در روایتی از وجود مبارک پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) برای روز پنجشنبه نمازی بیان شده است که در برآورده شدن حاجات بسیار موثر و مفید و کیفیت این نماز به این شکل است که : در روز پنجشبه و تا قبل از اذان مغرب چهار رکعت نماز بخواند با دو سلام (دو نماز دو رکعتی) در رکعت اول بعد از حمد ، ۱۱ مرتبه توحید در رکعت دوم بعد از حمد ۲۱ مرتبه توحید و سلام بدهد و نماز اول را تمام کند و بلافاصله بدون اینکه مشغول کار دیگری بشود ، بلند شده و دو رکعت دیگر بخواند و در رکعت اول بعد از حمد ۳۱ مرتبه توحید و در رکعت دوم بعد از حمد ۴۱ مرتبه توحید و بعد از آنکه از نماز فارغ شد و سلام نماز را داد و نماز را تمام کرد ، بلا فاصله ۵۱ مرتبه توحید بخواند و سپس ۵۱ مرتبه صلوات بفرستد و بعد به سجده رفته و ۱۰۰ مرتبه یاالله بگوید و از خداوند حاجت خود را طلب کند که به فضل الهی حاجاتش برآورده خواهد شد .... در ادامه روایت حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود: هرکس این نماز را بخواند و بعدش دعا کند، اگر از خدا بخواهد که کوهی از جا کنده شود ،میشود! و اگر برای بارش باران دعا کند باران می بارد و براستی که دعای این شخص محجوب نخواهد بود و خدا غضب میکند بر کسی که این نماز را بخواند اما حاجت نخواهد!! 📚جمال الاسبوع ، ابن طاووس ص۱۱۰ کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 نامه ی آیت الله العظمی به مرحوم آیت الله العظمی بسمه تعالی به عرض عالی میرساند:درچندی قبل حضرت مستطاب،آقای آقا میرزا علی اکبر نوقانی دام فضله از مشهد مقدس،نوشته بودند که کسالتی عارض آن وجود محترم شده و به طهران مسافرت فرموده اید. امیدوارم کسالت ، باشد و تا به حال ،رفع شده. کسالت جناب عالی موجب کسالت همه ی دوستان شما بلکه عموم اهل علم است. امید است به برکات وجود حضرت ولی عصر به زودی زود رفع شود و ارض اقدس به وجود جناب عالی مزین گردد و سالهای سال اهل علم و غیرهم از محضر شریف استفاده نمایند و همه گونه بهره ببرند. فانه مجیب الدعوات. و ان شا الله در مظان استجابت دعا،در نظر جناب عالی باشم. والسلام علیکم ورحمت الله و برکاته سید صدر الدین صدر. 📚احیاگر حوزه خراسان کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 (علی نبینا و اله و علیه السلام ) ▪️ " سلام الله علیه " فرمودند: خضر " سلام الله علیه " پيامبر مرسل بود، خداوند وي را به سوي قومش فرستاد و آنها را به يگانه پرستي و اقرار به پيامبران و فرستادن خودش فرا خواند. و معجزه‌اش اين بود كه روي هر چوب خشكي يا زمين بي‌علفي مي‌نشست، سبز مي‌شد، و از اين جهت خضر ناميده شده است. 📚 علل الشرايع، ج 1، ص 59 کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 حقایق و نعماتی که مختص صاحبان سرّ سلام الله علیهم اجمعین است .. 🔻جَابِرُ بْنُ يَزِيدَ : سَأَلْتَ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى - وَ كَذٰلِكَ نُرِي إِبْرٰاهِيمَ مَلَكُوتَ اَلسَّمٰاوٰاتِ فَدَفَعَ أَبُو جَعْفَرٍ بِيَدِهِ وَ قَالَ اِرْفَعْ رَأْسَكَ فَرَفَعْتُ فَوَجَدْتُ اَلسَّقْفَ مُتَفَرِّقاً وَ رَمَقَ نَاظِرِي فِي ثُلْمَةٍ حَتَّى رَأَيْتُ نُوراً حَارَ عَنْهُ بَصَرِي فَقَالَ هَكَذَا رَأَى إِبْرَاهِيمُ مَلَكُوتَ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اُنْظُرْ إِلَى اَلْأَرْضِ ثُمَّ اِرْفَعْ رَأْسَكَ فَلَمَّا رَفَعْتُهُ رَأَيْتُ اَلسَّقْفَ كَمَا كَانَ ثُمَّ أَخَذَ بِيَدِي وَ أَخْرَجَنِي مِنَ اَلدَّارِ وَ أَلْبَسَنِي ثَوْباً وَ قَالَ غَمِّضْ عَيْنَيْكَ سَاعَةً ثُمَّ قَالَ أَنْتَ فِي اَلظُّلُمَاتِ اَلَّتِي رَآهَا ذُو اَلْقَرْنَيْنِ فَفَتَحْتُ عَيْنَيَّ فَلَمْ أَرَ شَيْئاً ثُمَّ تَخَطَّى خُطًا وَ قَالَ أَنْتَ عَلَى رَأْسِ عَيْنِ اَلْحَيَاةِ لِلْخَضِرِ ثُمَّ خَرَجْنَا مِنْ ذَلِكَ اَلْعَالَمِ حَتَّى تَجَاوَزْنَا خَمْسَةً فَقَالَ هَذِهِ مَلَكُوتُ اَلْأَرْضِ ثُمَّ قَالَ غَمِّضْ عَيْنَيْكَ وَ أَخَذَ بِيَدِي فَإِذَا نَحْنُ فِي اَلدَّارِ اَلَّتِي كُنَّا فِيهَا وَ خَلَعَ عَنِّي مَا كَانَ أَلْبَسَنِيهِ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ كَمْ ذَهَبَ مِنَ اَلْيَوْمِ فَقَالَ ثَلاَثُ سَاعَاتٍ . گفت از " سلام الله علیه " سؤال كردم از اين آيه « وَ كَذٰلِكَ‌ نُرِي إِبْرٰاهِيمَ‌ مَلَكُوتَ‌ اَلسَّمٰاوٰاتِ‌ » . امام عليه السلام با دست اشاره نموده فرمود سرت را بلند كن و سر بلند كردم ديدم سقف شكافته شد از شكاف نورى ديدم كه چشمم خيره شد و فرمود اين طور بابراهيم ملكوت آسمان را نشان دادند فرمود بزمين نگاه كن بعد سرت را بلند كن همين كه سرم را بلند كردم ديدم سقف مثل اول شده امام دست مرا گرفت و از خانه خارج كرد يك جامه بر تن من نموده فرمود چشم خود را ساعتى ببند فرمود تو در همان ظلماتى هستى كه ذو القرنين ديد چشم گشودم چيزى نديدم.چند قدم كه رفتيم فرمود تو اكنون كنار همان چشمه حيات خضر هستى سپس از اين عالم خارج شديم تا پنج قسمت را رد شديم فرمود اينها ملكوت زمين است باز فرمود چشم فرو بند دستم را گرفت ناگاه متوجه شدم در همان خانه اول هستيم. آن لباس را از تن من بيرون آورد.عرض كردم آقا چقدر از روز گذشت.فرمود سه ساعت. 📚بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۴۶، ص ۲۶۸ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa