هدایت شده از جامعه متعادل | مهدی تکلّو
تفسیر امام (ره) از «لا اکراه فی الدین»
«طريق وصول به سعادت را باز نموده و چاه را از راه روشن فرموده. تو خود به پاى خود در چاه مىافتى و از راه معوج مىشوى، رحمت را چه نقصانى است؟ اگر ممكن بود طريق خير و سعادت را به مردم به طور ديگر نشان بدهند، مىدادند، به موجب وسعت رحمت، و اگر ممكن بود اكراها مردم را به سعادت برسانند مىرساندند، لكن هيهات! راه آخرت راهى است كه جز با قدم اختيار نمىتوان آن را پيمود، سعادت با زور حاصل نشود، فضيلت و عمل صالح بدون اختيار فضيلت نيست و عمل صالح نمىباشد، و شايد معنى آيۀ شريفۀ لاٰ إِكْرٰاهَ فِي اَلدِّينِ نيز همين باشد. بلى، آنچه در آن، اعمال اكراه و اجبار مىتوان نمود صورت دين الهى است نه حقيقت آن. انبياء عليهم السلام مأمور بودند كه صورت را با هر طور ممكن است تحميل مردم كنند تا صورت عالم صورت عدل الهى شود و مردم را ارشاد به باطن نمايند تا مردم به قدم خود آن را بپيمايند و به سعادت برسند. بالجمله، اين نيز از غرور شيطان است كه دست انسان را با طمع رحمت از رحمت كوتاه كند.»
امام خمینی (ره)، آداب الصلاة (چاپ قدیم)، صفحه 37
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از اطراف|م.ص.صاد
چند روزی است در جمعی از دوستان انقلابی و اهل رسانه هستم.
بی شک مهمترین نقد به "ما" اشعری مسلک بودن ماست! (قید غالبی و نه همه)
ما جریان انقلابی تا زمانیکه مانع از فکر و اندیشه خود میشویم به اعتبار اینکه دیگری فکر کرده است دچار انسداد اشعری گونه هستیم.
اقامه منویات رهبری در میان ما خود به مانع اقامه تبدیل شده.
مقوله فکر و اندیشه را به مثابه دستور میانگاریم و حتی مانع از پردازش الفاظ میشویم. امتداد فکری و آنجا که دستور به فکر هم میدهد باز به دلیل روحیه اشعریگری مانعیت دارد.
مکتبخانه
♨️ منِ استعلایی بهمثابه فلسفۀ استعمار! 📍 دعویِ استعلایی، نه یک نظریهی فلسفیِ بیگناه، بلکه یک سلا
❗️هیچ دستگاه فلسفی به اندازه نظریهی #هگل دربارهی دولت (مثال الهی که روی زمین وجود دارد) زمینه را برای #فاشیسم و #امپریالیسم آماده نساخته است.
🔻 حتی این اندیشه که در هر دورانی از تاریخ یک ملّت و فقط یک ملّت وجود دارد که نمایندهی واقعیِ روح جهان است و این ملّت حق دارد که بر سایر ملل فرمان براند، نخستین بار از دهان هگل بیرون آمده است.
🔸 در نخستین دهههای قرن نوزدهم، پدیدارشدن و افزایش دائمِ نفوذ آرمانهای ناسیونالیستی را به چشم میبینیم، اما این رویداد در تاریخ اندیشهی سیاسی رویداد تازهای بود؛ رویدادی بود آبستن پیآمدهای دور و دراز و ترسناک، زیرا یک دستگاه اخلاقی و یک #فلسفه_حق از چنین ناسیونالیسم امپریالیستیِ بیرحمانه.ای دفاع میکرد.
▪️ زیرا هگل اعلام کرده بود که در برابر آن ملتی که در لحظهی معیّنی از تاریخ باید یگانه عامل روح جهان شناخته شود، سایر ملل، مطلقاً هیچ حقی ندارند.
📖 ارنست کاسیرر ؛ کتاب «افسانهی دولت»؛ صفحه ۳۴۵
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از مستوره | فاطمه مرادی
.
برای تهیهٔ گزارش این دوصفحه خیلی وقت گذاشتم ولی باید بگم حظ بردم. هیچ میدونید ما چند زن ورزشکار داریم؟
لینک مطالعهٔ ایران جمعه:
https://irannewspaper.ir/sp-224/26?fbclid=PAAaaovE342yBNc-HJd8CuLhhbM13vBDJSfaD-iqALwRoOmhhSqNf1Fjb9FRQ
@masture
مکتبخانه
تفسیر امام (ره) از «لا اکراه فی الدین» «طريق وصول به سعادت را باز نموده و چاه را از راه روشن فرمود
علامه طباطبایی (رضواناللهعلیه) :
🔹 در جملهی «لا اکراه فی الدین»، دینِ اجباری نفی شده است. چون دین عبارت است از یک سلسله معارف علمی که معارفی عملی به دنبال دارد؛ و جامع همهی آن معارف، یک کلمه است و آن عبارت است از «اعتقادات»،
🔺 و اعتقاد و ایمان هم از امور قلبی است که اکراه و اجبار در آن راه ندارد، چون کاربرد اکراه تنها در اعمال ظاهری است، که عبارت است از حرکاتی مادی و بدنی (مکانیکی)، و اما اعتقاد قلبی برای خود، علل و اسباب دیگری از سنخ خود اعتقاد و ادراک دارد و محال است که مثلا جهل، علم را نتیجه دهد، و یا مقدمات غیر علمی، تصدیقی علمی را بزاید.
📖 ترجمه تفسیر المیزان، جلد۲ ، صفحه ۶۴۱
📌پ.ن: این مطلب دلالت بر همان نکته دارد که گفتیم این آیه ناظر به مقامِ ثبوت است و یک مطلب تکوینی را بیان میکند؛ نهاینکه مطلبی هنجاری مربوط به کنشهای دینی باشد. گرچه میتوان از این مطلب تکوینی، نکتهای هنجاری استنباط کرد.
@Maktabkhaaneh
🔘«ذاتگرایی» یک جریان فلسفی جدید!
🔹 یکی از اصلیترین مبانی هستیشناختیِ فلسفههای مدرن و بلکه پستمدرن «نفی ذاتگرایی» است. اینکه #حقیقت برخلاف تلقّی ارسطو و افلاطون، یک ذاتِ متعیّن و مشخص ندارد؛ بلکه امری سیّال و بلکه نسبی است. این البته ریشه در سوبژکتیویسم کانتی و شکاف عمیقی دارد که در حوزهی معرفت میان سوژه و ابژه قرار داده شد که از نیوتن شروع شد و در کانت به اوج رسید.
🔸 اما طی چهار دهۀ اخیر جریان فلسفیای نرمنرم از میان فلسفههای پستمدرن سر بر آورد که احیاء ذاتگرایی را ضروری میداند. پروژۀ چندسالۀ دکتر ابراهیم دادجو بازشناسی این جریان و معرّفی آن به جریان علمی داخل کشور است.
🔗حضور مجازی در نشست علمی (ساعت ۱۴ -۱۶)
https://www.skyroom.online/ch/masoudgh92/icscs
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
ذاتگرایی جدید در فلسفۀ علم معاصر.pdf
924.3K
📜مقاله علمی پژوهشی:
«ذاتگراییِ جدید در فلسفه (جریانی مهم اما ناآشنا در ایران معاصر)»
✍️ دکتر ابراهیم دادجو
🔻 چكيده
«در عرصه فلسفهی علم معاصر» دو جريان قابل تشخيص است: ١ .جريان ضدذاتگرایی ۲.جريان ذاتگرايی؛
جريان نخست از زمان باركلی و هيوم تا پيش از چهل سال اخير يكهتاز ميدان بود و از طريق پوزيتيويستها و فلسفههای تحليلی و زبانی منشأ فراموشی جريان دوم شده است.
جريان دوم در چهل سال اخير به ظهور رسيده و در تقابل با مابعدالطبيعهی هيومی بهشدت به گسترش و تقویت مابعدالطبيعۀ ذاتگرايانه همت گماشته است.
متأسفانه ايران معاصر از جريان دوم تا حدود زيادی بیاطلاع است. در نوشتار پيشرو كوشيدهايم نشان دهيم ما و فلسفۀ اسلامی ما كه در بنياد خود، ذاتگرا و واقعگراست، بهشدت به جريان دوم نيازمنديم و با أخذ و نقادی جريان دوم بهخوبی ميتوانيم در عرصههای گوناگون علم و عمل، در عرصههايي همچون فلسفۀ اسلامی، فلسفۀ علم، علوم انسانی اسلامی، علم دينی، الگوی اسلامي ايرانی پيشرفت، اسناد بالادستی علمی و مديريتی و در عرصههای ديگری، در مسيرهايی واقعبينانه قرار گيريم.»
@Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ سه عنصر هویّتیِ ما
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها
🔹 شاکله وجودی زن به لحاظ زن بودن، جمالی است.
🔸و مرد، جلالی است.
🔹 و خانواده کمالی است.
🔚جمع جمال و جلال، کمال می شود.
🕊 خانواده قرار است از دو بال تشکیل بشود.
✖️منظور از جمال، زیبایی ظاهری نیست.
❓لطافت برخورد زن با فرزندش چگونه است؟
🌱 لطیف ترین برخورد پدر با فرزند به پای متوسطترین حالتهای مادر نمیرسد.
💧این (ویژگی زن)، لطف خداییاست برای کارْ ویژه خاص زنانهای که باید داشته باشد.
☀️ از آن طرف جلال در مرد به خاطر کارْ ویژه خاص مردانه به او داده شده.
✖️این(تفاوت ها) نقص نیست.
✔️ تنوعی است که باید در عالم باشد.
⚡️مانند دو جریان مخالف الکتریسته که باید باشد تا برق تشکیل شود.
#استاد_یزدان_پناه
🎙نشست حضرت استاد با خواهران مدرسه علمیه رفیعه المصطفی ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
#ازدواج
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از حمیم (صلح میرزایی)
✅سالها است که از محضر حضرت آیت الله اراکی بهرهمند هستیم.
✅ایشان را خوب میشناسم.
📚انس با قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام و درک دقیق از فقه جواهری و اصول، در کنار شناخت تمدنی و درک زمانه و شجاعت در بیان اسلام ناب و موضعگیری بر ضدّ جریانات انحرافی در شیعه ایشان را از بسیاری از علمای قم و نجف، متمایز کرده است.
🗣#حمید_علیمی را نیز میشناسم و ساعتها با او مباحثه کردهام. بشدت دلداده اهل بیت علیهم السلام و تا قبل از فتنه اخیر، تصور نمیکردم اینگونه باشد. و این سزای گریه سکولار بر اباعبدالله الحسین علیه السلام -آن سیاسیترین شهید دنیا- است.
این جمله را اولین بار از او شنیدم که گفت: «شهید سلیمانی از سردار سلیمانی برای دشمن خطرناکتر است.»
❌این بیادبیاش به استاد اراکی را نمیفهمم و مطمئنم که معنای خبیث را نمیداند.
❌او نفهمیده یا نخواسته بفهمد که وظیفه حوزه، دنبال کردن هدف انبیا و ائمه است که به دنبال خارج کردن مردم از حکومت طاغوت و گسترش حاکمیت الله در همه زمینهها از جمله #سیاست بودهاند.
🚫علیمی بازیچه شده است و نمیدانم تا کجا پیش خواهد رفت اما یقینا لجاجت هر کسی را زمین خواهد زد.
بقول شهید سلیمانی: والله هرکس تیر به سمت این نظام انداخت آواره شد.
🤲و خدا کند روضههایی که خوانده است به دادش برسد و زودتر سرش به سنگ بخورد و بازگردد.
https://eitaa.com/hamim1/952
@hamim1
هدایت شده از مکشوفات🇮🇷🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونگی محاسبه شعاع کره زمین توسط دانشمند ایرانی ابوریحان بیرونی.
🔸کار زیبایی از بخش ریاضی دانشگاه شیراز
🔹شکی نیست که کمتر از یک درصد مردم چنین اشخاص برجسته ای را بیشتر از اسمشان میشناسند، هنوز خیلی جا برای انجام کارهای فرهنگی و ایجاد خودباوری وجود دارد.
پی نوشت:
ابوریحان بیرونی اولين فردى بود که با ابتدايىترين امكانات آن زمان،شعاع زمین را ۶۳۴۰ کیلومتر حساب کرد که تا حد زيادی به مقدار صحیح آن يعنى (۶۳۷۱ کیلومتر) نزدیک بود!
🔻به مکشوفات بپیوندید
https://eitaa.com/joinchat/2471821559C0d3be59a31
هدایت شده از ساندویچ فلسفه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #تکست_ویدئو | فلسفهی هستی و این زندگی، عشقه
👤 استاد #حسن_رحیمپور_ازغدی
📚 #فلسفه_اسلامی | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
هدایت شده از حمیم (صلح میرزایی)
رهبر معظم انقلاب، تصمیمات مختلفی میگیرند. گاهی در موضوعی سخن میگویند گاهی سکوت میکنند، گاهی رفتاری انجام میدهند و گاهی خیر. این موارد تصمیمات جزئی است. این تصمیمات، حتما براساس یک سیاستهای رفتاری است که همچون چارچوبی به رفتارها و گفتارها، سکوتها و عدم فعل های در مواقع لزوم ایشان جهت میدهد.
این سیاستهای رفتاری از یک نظام ارزشی و بینشی، سرمنشأ میگیرد. که اولا یک جهانبینی و یک ایدئولوژی دارد که در این نمودار، مبانی و امتدادها نام گرفته است. این مبانی و امتدادها نیز هدفی را میطلبد که در قرآن کریم به آن، حیات طیبه گفته میشود. حیات طیبه یعنی سعادت دنیا و آخرت. برای رسیدن به حیات طیبه نیز آرمانهایی باید به دست آید که مجموع این آرمانها، ما را به حیات طیبه میرساند.
بنا بر این نقشه، فهم تصمیمات رهبر انقلاب، آسانتر میگردد.
شایان ذکر است راهبردها یا همان سیاستهای رفتاری، براساس پژوهش ما، به بیش از سی مورد میرسیم که در این نمودار به 4 عنوان از مهمترین آن اشاره شده است.
https://eitaa.com/hamim1/962
@hamim1
عذاب صورت ملکی گناه.mp3
954.3K
📍نسبت میانِ مُلک و مَلکوت (این دنیا با آنچه در عالم برزخ و قیامت رخ میدهد) را در مقام تمثیل، میتوان به «برنامهنویسی» تشبیه کرد!
🔸 این گوشی همراهی که دست گرفتهایم و از طریق برنامهی اندروید با آن کار میکنیم، یا کامپیوتری که از ویندوز آن استفاده میکنیم، یک ظاهری دارد و یک باطن!
🔺 ظاهرش همین چیزیست که در صفحه نمایش مشاهده میکنم و با آن مستقیم سروکار دارم؛ اما باطن و حقیقتش برنامهای است که کُدنویسی شده و به سختافزارهای گوشی داده شده (اصطلاحاً اینطور برنامهنویسی شده) تا من بتوانم از گوشی استفاده کنم.
🔸 با هر استفادهای که من از نرمافزار این گوشی میکنم، در واقع بدون اینکه حواسم باشد و بدانم دقیقاً چگونه، در حال دستکاریِ آن کُدها هستم و حقیقت اینست که تا آن کدها تغییر نکنند، چیزی در این صفحه نمایش تغییر نمیکند.
من آن کدها را نمیشناسم و فقط این ظاهر را میبینم و با این ظاهر سروکار دارم؛ اما یک برنامهنویس، بهخوبی برایش روشن است که هر اتفاق ریز و کوچکی در این صفحه نمایش، ریشه در چه تغییری در آن کدها دارد.
🔹 نسبت میان مُلک (این دنیای مادی که به حواس ظاهری ادراک میشود) و ملکوت (عالَم مثال و عقل - جهانِ برزخ و قیامت) چیزی شبیه این، اما ظریفتر و دقیقتر است. هر اتفاقی که در اینجا رخ میدهد، ریشه در حقیقتی ملکوتی دارد و همچنین هر کاری که در اینجا میکنیم، دستکاریِ ملکوتِ وجود خودمان در آنجا است.
🔺 نسبت میان «گناه و عذاب / ثواب و نعمت بهشتی» از همین جنس است. عذاب، حقیقت ملکوتیِ همین گناهی است که -نعوذبالله- در این دنیا مرتکب میشویم، نعمت بهشتی نیز...
✍ ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از 🗝کلید واژه🗝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼🎼🎼🎼🎼
راز ماندگاری موسیقی سریال امام علی(ع) و نقش حروف ابجد در آن را از زبان سازنده آن (استاد فرهاد فخرالدینی) بشنوید.
ملاحظه بفرمایید که ایشان چطور این موسیقی فاخر را مبتنی بر نت نویسی عبدالقادر مراغهای (شاعر و موسیقیدان قرن نهم هجری) و برپایه شعری که متعلق به زمان حضرت رسول(ص) بوده ارائه کرده است.
🗝@Klid_Vazheh🗝
﴿الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة علیّبن ابیطالب علیهالسلام﴾
🔰گروه جهادی خاتم الانبیاء (صلیالله علیهوآله) امسال نیز طبق سنوات گذشته قصد دارد جشن بزرگ غدیر را در روستاهای شیعهنشینِ محرومِ شهرستان زابل (سیستان و بلوچستان) برگزار نماید.
🔹هزینهی هر پرس غذا ۴۰٫۰۰۰ تومان.
📍شماره کارت گروه جهادی
۶۲۷۳۸۱۷۰۱۰۱۹۲۸۳۳🔖 با ضربه زدن رو شماره کارت، کپی میشود. جهت هماهنگی بیشتر با شماره برادر زمانی تماس حاصل فرمایید.
۰۹۱۲۸۹۸۹۱۶۶@Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯 عارفانهترین بیانِ ممکن دربارهی شخصیّت امیرالمؤمنین علیهالسلام
@Maktabkhaaneh
❇️ تعبیر عجیب ابنسینا دربارۀ شخصیّت امیرالمؤمنین(ع)
آیتالله جوادی آملی:
🔹 ابنسینا در رساله «معراجنامه» به زبان فارسی بیانی در وصف امیرالمؤمنین علیهالسلام دارد که چنین وصفی از غیرِمعصوم دربارۀ منزلت امیرالمؤمنین بینظیر است! جناب بوعلی میگوید:
🔹 «علیبنابيطالب (عليهالسلام) در بين ديگر صحابۀ رسول خدا (صلیاللهعليهوآلهوسلم) مانند معقول در ميان محسوس بود؛ «كَالْمعقول بين المحسوس». او عقل است و ديگران حسّ. حواس به عقل نيازمندند و عقل رهبر آنهاست؛ علی رهبر صحابه است و صحابه به او نيازمندند.
📖 حكمتعلوی، ص ۴۰
✅ متن سخن ابنسینا در معراجنامه:
🔹 شريفترين انسان و عزيزترينِ انبياء و خاتمِ رسولان (صلىاللهعليهوآلهوسلم) با «مركز حكمت» و «فلك حقيقت» و «خزينۀ عقل» اميرالمؤمنين (عليهالسلام) چنين گفت كه: «يا على! اذا رأيتَ الناسَ يَتَقَرَّبونَ إلَى خالِقِهِم بأنواعِ البِرِّ تَقَرَّب ألَيهِ بأنواعِ العَقلِ تَسبِقُهُم» و اينچنين خطاب، جز به چون او بزرگى صحیح نمیبود...
«كه او در ميان خلق، آنچنان بُوَد كه معقول در ميان محسوس است»
فرمود: يا على! چون مردمان در كثرت عبادت رنج برند، تو در ادراكِ معقول رنج بَر تا بر همه سبقت گيرى. لاجرم چون به ديدۀ بصيرتِ عقلى به درک اسرار نائل گشت، همۀ حقايق را دريافت و ديدن يك حكم دارد كه گفت: «لَو كُشِفَ الغِطاءُ ما ازدَدتُ يقيناً» که آدمى را مقامی هيچ برتر از درکِ معقول نيست.
📙 معراجنامه، ص ۱۵
@Maktabkhaaneh
🔰 تمثیل جالب رهبر انقلاب از موقعیّت تمدّنیِ انقلاب اسلامی:
«همانطور که در #مباهله همهی ایمان در مقابل کفر قرار گرفت، امروز، همهی ایمان در نظام جمهوری اسلامی در مقابل کفر قرار گرفته است؛
و همانطور که معنویّت و صفا و اقتدار معنوی پیغمبر اکرم و خانوادهاش توانست دشمن را از میدان خارج کند، به فضل الهی و به حولوقوّهی الهی ملّت ایران با اقتدار خود و با معنویّت خود دشمن را از میدان خارج خواهد کرد.»
🗓 ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
@qom_khamenei_ir