#یادداشت_مهمان
🌀 خواهران طلبه و لزوم حفظ سنت تکریم اساتید
🖋 زهرا ابراهیمی
🔹 پیشرفت تکنولوژی بد نیست. همراهشدن با این پیشرفتها هم امر مذمومی تلقی نمیشود اما از جمله عوارض زندگی ماشینی، کمرنگ شدن سنتهای خوب اخلاقی است.
🔹 یکی از سنتهای رایج در باب تعلیم و تعلم، موضوع رعایت حقوق شاگرد و استاد است. برای درک اهمیت این موضوع کافی است سری به رسالهی حقوق امام سجاد علیهالسلام بزنیم و بخش مربوط به حقوق معلم و متعلم را مطالعه کنیم.
🔻 متاسفانه امروزه موضوع احترام به استاد خیلی کمرنگ شده است. طبیعتا بیتوجهی به این موضوع از سمت طلاب و کسانی که درس دین میخوانند بسیار تأسفبارتر خواهد بود.
🔹 متواضع بودن شاگرد در برابر استاد و ادب نمودن مقابل او از وظایف شاگرد است. اما امروزه برخی از شاگردان چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی احترام استاد را نداشته و آنگونه که شایسته است رفتار نمیکنند.
🔹 حتی بعضا به بهانهی مباحثات درسی شاهد برخی از بی حرمتیها توسط برخی از طلاب هستیم.
عدم حاضر شدن سر کلاس و یا حضور همراه با تاخیر از جمله مصادیقی است که میتواند نشان از بیاحترامی به استاد باشد. بارها دیده شده استاد سر ساعت در کلاس حاضر میشود اما طلاب حضور منظمی ندارند.
🔹 فراموش نکنیم که تحولخواهی در حوزه لزوما به معنی فراموش نمودن سنتهای رایج حوزه نیست.
#حق_استاد
#اخلاق_طلبگی
#اخلاق
@Manahejj
✅ دفاع از عملکرد مراجع و جامعه مدرسین
🌀 إرجاء یا إجزاء؟!!
📝 مروری بر افراط و تفریط حوزویان در ماجرای سید کمال حیدری
🖋 علی منتظرالمهدی
1️⃣ چندین سال بعد از #گادامر یا #نصر_حامد_ابوزید و حتی مترجمانِ پر ادّعاء اندیشههای آنها (مانند عبدالکریم #سروش)، یک فاضل حوزوی با برداشتن عَلَم اصلاح دینی، اقدام به بازتولید آراء نواندیشان با ادبیات نسبتا غلیظ فقهی/ فلسفی میکند.
2️⃣ بلافاصله فضلایی از حوزه در گعدههایی غیر رسمی به بحثهای جدی با این فاضل محترم میپردازند، حتی از او خواهش میکنند تا قبل از طرح اندیشهها در محافل علمی، اقدام به بیان رسانهای آنها نکند! امری که مقبول میافتد اما اجرایی نمیشود چون نظریهپرداز مزبور حتی تمایلی به مباحثه در مورد تفکراتش ندارد!
3️⃣ رسانه رسمی جمهوری اسلامی –که اصلیترین تریبون این فاضل است– بعد از تأثیرات بد سخنان ایشان بر هویت اعتقادی شیعیان عربزبان و سوءاستفادههای مکرّر شبکههای وهابی/ سعودی اقدام به توقف پخش برنامههای وی میکند.
4️⃣ برخی از مراجع محترم تقلید با توجه به جایگاه حسنه فرد مزبور میان شیعیان غیر ایرانی – که برآمده از سابقه هماوردی رسانهای چندساله وی با وهابیت است- مستقیم و مکرر به رایزنی خصوصی با او میپردازند، اما همچنان تأثیری در روند سید کمال حیدری ندارد!
5️⃣ تا اینکه دو تن از مراجع تقلید مجبور به موضعگیری علنی بر ضد وی میشوند، مدتی بعد هم عدهای از اساتید مطرح و منتسب به طیف سنتی حوزه در اعلامیهای جداگانه از نظر این دو مرجع بزرگوار تقلید، اعلام حمایت میکنند.
6️⃣ بیش از یک سال بعد –و در زمانی که جلسات متعدد فضلا و حتی برخی نهادها با ایشان نتیجهای نداده و دعوتها از ایشان برای مناظره هم علنی شده است و به سطح فضلای معروفی مانند استاد علیدوست رسیده است– وی در آستانه هفته وحدت با انتساب رأیی عجیب به تمام فقهاء شیعه! سایر مسلمین را کافر میخواند!! امری که به شدت مستعدّ برای آتشافروزی و برانگیختن جنگ فرقهای میان شیعه و سنی است.
7️⃣ یکی دیگر از فضلای حوزوی –که شناخت عمیقی از مناسبات و مقتضیات مذاهب اسلامی دارد– با نیت جلوگیری از تنش، اقدام به صدور بیانیهای میکند، هرچند مقداری با ادبیات تند و خارج از معهودات حوزه علمیه.
8️⃣ جامعه محترم مدرسین بعد از مدتها رایزنی علمی و غیر علمی با ایشان، وقتی اصرار بر استنکاف از مناظره و آثار سوء اقدامات ایشان در جهان اسلام را میبیند، در بیانیهای به اعلام موضع و شرح اجمالی ما وقع میپردازد.
9️⃣ در تمام این مدت چند ساله، بسیاری از حوزویانی که نقد این فاضل در حیطه تخصص علمی آنهاست –مانند آقایان پارسانیا، میلانی، نبویان، لاریجانی، رحیمپور ازغدی و مؤسسات پرتعدادی که استعداد انسانی هماوردی با ایشان را داشتند مانند مؤسسه اسراء یا مؤسسه امام صادق و حتی بعضی تحوّلخواهان همهچیزدان!- ترجیح میدهند سکوت پیشه کنند و دست به اقدامی منسجم در حمایت از کیان اعتقادی تشیع نزنند!! به چه دلیل؟! برخی شاید چون فکر میکنند در دهه هفتاد جواب دادهایم و هرکه پاسخ میخواهد، برود همان آثار را ببیند! و برخی هم احتمالا چون میاندیشند «الباطل یموت بترک ذکره، همیشه»!!
حال اینکه چرا روزگاری مرحوم امام (ره) درس خویش را تعطیل و کشف الأسرار را تحریر کرد هم مبهم است؟
0⃣1️⃣ اما این تمام ماجرا نیست، بعد از بیانیه جامعه مدرسین، ناگهان صحنه میچرخد!
🔻 استاد عزیزی این اقدامات را بیفایده میخواند و مدعی است: «حتی اگر فرد مورد نظر حاضر به مناظره نیست، شما بنیشیند و نقدش کنید!» پاسخ هم نمیدهند چرا زمانی که مراجع معظم مورد ارادت ایشان و برخی دوستانشان در نشست اساتید اقدام به صدور بیانیه کردند، این اقدام پرفایده بود!!
🔻 طلبهی محترمی هم میگوید حوزه علمیه، تحمل نظر مخالف -یعنی همان زیر سؤالبردن تمام معارف تشیع- را ندارد پس حق ندارد حرف از آزاداندیشی بزند! گویی تعامل خودش با فاضلی تازه درگذشته را فراموش کرده که بدون مواجهه جدّی علمی، نامه مینوشت: «تو #ابوحنیفه زمان هستی!» و بعد از فوتش هم با لحنی ملایمتر این سخن را تکرار کرد، یا اینکه از یاد برده است صوتهای مناظرات شکست خورده مجموعه تحت هدایت ایشان چطور به صورت اتفاقی از صحنه روزگار محو شدند و هیچگاه حتی حاضر نشدند اصل وقوع مناظره –فارغ از نتیجه آن– را رسانهای کنند!
❓معلوم نیست این دسته از حوزویان آیا در مسأله دفاع از دین قائل به «إرجاء» هستند یعنی همهچیز را به قیامت حواله میدهند و هیچ وظیفهای در این دنیا برای خودشان تعریف نمیکنند؟
یا معتقد به «اجزاء» میباشند و معتقدند میان دو خطا (بر فرض خطابودن اقدام جامعه مدرسین) صرف محکوم کردن خطایی که به مراتب بسیار کم اهمیتتر است، کفایت میکند و لازم نیست در مقابل خاطیِ اصلی، حتی کلمهای گفت یا خطی نوشت؟!!
#کمال_حیدری
#افراط_و_تفریط
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 ارتقای درجات علمی بدون ارتقای معنوی؟!
🖋 فاطمه صادقی
🔹 این روزها تمام تلاش مؤسسات آموزش عالی که حوزههای علمیه نیز از آن بینصیب نیست به دنبال دعوت دانشجویان و طلاب خود به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر است؛ اما این امر بدون در نظر گرفتن زیرساختهای لازم و کیفیت ارائه آن است.
🔹 همین که فقط درجات علمی را طی کنی مدرکی صادر شود و در قافله دکترها و سطح چهاریها قرار بگیری ولی دریغ از اندکی کیفیت تحصیل و ارتقای درجه اخلاقی و به ویژه معنویت!!
هرچه بالاتر میروی چون درجه علمیات افزوده میشود افتخاراتت هم بیشتر میشود غافل از آن که ممکن است به همان میزان، از اخلاق و معنویاتت کاسته شود.
🔹 البته این در مورد همه صدق نمیکند ولی روند فراگیری آن مشهود است. در سطحهای پایینتر، ولایتپذیری، اطاعتپذیری و همنوعدوستی بیشتر دیده میشود در حالیکه در سطوح بالاتر، انتظارات و توقعات باتوجه به شأن و رتبه علمیات افزوده میشود و ...
همچنان که در روایت آمده:
كُلُّ عِلمٍ وَبالٌ عَلى صاحِبِهِ يَومَ القِيامَةِ إلاّ مَن عَمِلَ بِهِ.
هر علمى در روز قيامت براى صاحب خود وبال است، مگر كسى كه به علمش عمل كند.
🔹 اهل علم باید قدم به قدم علمش پیش برود. یعنی هرچقدر علمش افزون میشود، عملش نیز مضاعف گردد. چراکه علم بدون تقوا و معنویت آسیبزاست. تقوا و معنویتی که طلاب برای آن به حوزه میآیند اما برخی در طول مسیر تحصیل، از هدف اصلی باز میمانند!!
🔹 این درست است که برای تهذیب، مراقبههای شدید فردی لازم است؛ اما جای خالی برنامههای تهذیبی حوزههای علمیه -چه حوزه خواهران و حتی حوزه علمیه برادران- به شدت حس میشود.
#تهذیب
#تزکیه
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 عالِم بدون تزکیه، جهنمی میشود
🎥 امام خمینی (ره)
⛔️ گاهی علم، آدم را جهنمی میکند:
🔺 علم توحید
🔺 علم عرفان
🔺 علم فقه
🔺 حتی علم اخلاق‼️
✅ تزکیه لازم است
#امام_حوزه
#تزکیه
#تهذیب
@Manahejj
🌀 طلبه دستش از کتاب رها نشود
💠 امام خامنهای
🔹 طلبه باید دستش از کتاب رها نشود؛ کتاب بخواند، همه جورش را بخواند، در دورهی جوانی بخواند. این ذخیرهی حافظه را که بینهایت دارای ظرفیت است، هرچه میتوانید، در دورهی جوانی پر کنید.
#کتاب
#کتابخوانی
#هفته_کتابخوانی
@Manahejj
🌀 غفلت بزرگ حوزه علمیه
📝 عدم برنامه برای نهضت کتابخوانی
🖋 محمد حقپرست
🔹 حضرت آقا در دیداری که با دانشجویان داشتند (۱ خرداد ۱۳۹۸)، تعبیر «نهضت کتابخوانی» را به کار بردند. قبل از این بارها «فرهنگ کتابخوانی» را مطالبه کردند که هنوز عملی نشده است. اما #نهضت بار معنایی متفاوتی نسبت به فرهنگ دارد. نهضت نیاز به مطالبه و دغدغه همگانی دارد. نهضت، با قیام عمومی از سوی همه افراد جامعه اتفاق میافتد.
🔹 #نقش_روحانیت در تحقق این نهضت، از پر رنگترین نقشهاست. اما آیا حوزه و حوزویان برای این مهم دغدغه دارند؟ آیا تلاشی در این راستا کردهاند؟ حوزهای که وظیفه فرهنگسازی دارد، چرا در زمینه کتاب و کتابخوانی غیبت و غفلت دارد؟ چرا برای مدیریت و رهبری نهضت کتابخوانی فکری نمیکنیم؟
❓دغدغهنداشتن برای کتابخوانی تقصیر کیست؟ آیا باز هم میخواهیم ربطش دهیم به برنامههای حوزه و فلان مسئول؟
✅ البته که حوزه در فرهنگسازی برای طلاب نقش دارد و نتوانسته این وظیفه را به خوبی انجام دهد. اما اینکه طلاب و فضلا نسبت به این مهم غافلند، نه تقصیر مدیر حوزه و شورای عالی است، نه تقصیر برنامههای حوزه. فقط و فقط تقصیر خودمان است که کوتاهی میکنیم و بدتر اینکه با توجیهاتی مثل وقتنداشتن، میخواهیم این کوتاهی را توجیه کنیم. چطور برنامههای حوزه برای تلگرام و ایتا و تلویزیون، وقت ما را نمیگیرند، ولی برای کتابخوانی سرمان شلوغ است؟!!
🔹 باید اولا قبول کنیم هنوز دغدغه نداریم و کمکاری کردهایم. اینکه نمیدانیم و حتی نمیخواهیم بدانیم در کتابهای ما چه نوشته میشود، تقصیر خودمان است.
ثانیا این مسئله را مثل سایر مسائل به گردن دیگران نیندازیم و از خودمان شروع کنیم.
#کتاب
#کتابخوانی
#هفته_کتابخوانی
@Manahejj
🌀 تخریب تنها رسانه رسمی رهبری؛ خدمت یا خیانت؟!
🖋 علی مهدوی
🔺 «به بنده گاهی میگویند شما چرا به دولت تشر نمیزنید؛ مرادشان لابد تشر در معرض عام است، و الّا از جلسات خصوصی ما که خبر ندارند.
بنده اقلّاً ده برابر آن مقداری که در رسانهها بعضی جلسات ما منعکس میشود، جلسات دیگر داریم با مسئولین مختلف، خب از آنها که مطّلع نیستند،
🚫 دلشان میخواهد که بنده در معرض عام تشر بزنم. خب فایدهی این تشر چیست؟ فایدهی این تشر این است که دلِ شما خنک میشود، همین! یعنی بیش از این فایدهای ندارد؛ امّا ضررهای بزرگی دارد؛ این ضررها را باید بسنجید.»
(۱۵ شهریور ۱۳۹۷)
🔹 این بیان صریح امام خامنهای است در بیان مصلحت عظیم «عدم انعکاس همه فرمایشات ایشان» مخصوصا تبیین ضرر انعکاس رسانهای تشرها به مسؤولین مختلف.
🔻 اما برخی دوستان دغدغهمند و انقلابی بدون توجه به این موضوع مهم و اینکه خواست شخص امام خامنهای بر عدم انعکاس همه بیانات ایشان است، شروع به اتهامزنی کرده اند که دفتر رهبری مدام در حال سانسور بیانات رهبری است!!
❓آیا توجه داریم تضعیف دستگاه رهبری آن هم با ادبیاتی خشن و سرشار از تهمتهای گوناگون، آتش تهیهی چه فتنهای میتواند بشود؟
آیا اندکی اندیشیده ایم اگر تنها رسانه رسمی رهبر معظم انقلاب را تضعیف کنیم و از حجیت و مرجعیت بیندازیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟
🔹 ای کاش کمی به آثار و تبعات انتشار نسنجیده برخی سخنان جلسات خصوصی رهبری توجه کنیم.
چطور انتشار مطالب جلسه خصوصی رهبری درباره استيضاح از نظر این دوستان، مصداق خبط عظیم و گناه کبیره است ولی انتشار محتوای جلسه خصوصی رهبری با ستاد کرونا -آن هم به فرض صحت خبر کانالهای ناشناس- پسندیده و مستحب است؟
✅ صد البته ممکن است پیشنهاداتی نسبت به فعالیت هرچه بهتر و قویتر رسانه رسمی دفتر رهبری داشته باشیم؛
اما اولا از مجاری صحیح آن باید پیگیر انتقال انتقادات و پیشنهادات باشیم جوری که به بیان رهبری «انتقاد به نظام تلقی نشود»؛
ثانیا نباید با ادبیاتی ناصحیح و الفاظ و لحنی باشد که تداعیگر این شود که رهبری نظام حتی توان اداره دفتر خویش را هم ندارد و مدام عدهای سانسورگر، بیانات رهبری را در یگانه رسانه رسمی ایشان سانسور میکنند و ایشان توانی برای مقابله با این موضوع در دفتر خود را هم ندارند!!
این مسیر ولو #ناخواسته باشد مقصدش تهمت کانالیزه بودن به امام جامعه است؛ که گناهی کبیره و خیانتی نابخشودنی است.
#رسانه_رهبر
#اعتماد_عمومی
@Manahejj
🌀 حوزویان و چالش کتابخوانی
🖋 محمد حقپرست
🔹 با طلاب و مبلغان زیادی رفت و آمد دارم. کسانی که مبلغان خوب و موفقی هستند. همه ایشان میدانند در قم چند سینما داریم و کجا هستند. حتی خودشان گاهی برای تماشای فیلمهای خوب به سینما رفتهاند. از بیشتر فیلمها و سریالها باخبرند حتی اگر ندیده باشند.
🔹 اما تقریبا همه آنها نسبت به کتابهای پرفروش سال بیاطلاعند. نسبت به «نهاد کتابخانه های عمومی کشور» اصلا شناختی ندارند. حتی برخی نمیدانند اصلا چنین نهادی در کشور وجود دارد، چه رسد به اینکه مکان کتابخانهها را بدانند. کسانی هم که اسم این نهاد را شنیده بودند، نمیدانستند شعبه مرکزی یا حتی بقیه شعبههایش در قم کجا هستند. نمیدانند چه کتابهای خوبی در این منبعها وجود دارند.
🔹 علتش واضح است، نه اهل کتابخوانی هستند، نه دغدغهاش را دارند و دلخوش به همان کتابهای خودشان هستند. طبیعی است وقتی حوزویان که جزء قشر فرهنگساز در کشور هستند، خودشان تا این حد نسبت به حوزه نشر و کتاب بیاطلاع باشند، از مردم توقعی نمیرود. وقتی فرهنگسازان نبض فرهنگ را ندارند، جامعه در آن زمینه مثل میت است.
#کتاب
#کتابخوانی
#هفته_کتابخوانی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 مدارک معادل دانشگاه برای حوزه #اشتباه_بزرگی بود!
🎥 برخی احتیاطات متأسفانه موجب منسوخشدن اجازه اجتهاد شد
💠 امام خامنهای
🔹 کسی که درسی را میخواند احتیاج به مدرک و شهادت دارد.
🔻 اشتباه بزرگ [شورای عالی و مرکز مدیریت] این بود که آمدند این شهادت (مدارک حوزوی) را با شهادتهای دانشگاهی مخلوط کردند.
🔻 مطلقا این کار #جایز_نیست که خودمان را برابر مدارج دانشگاهی قرار دهیم. نوع کار دانشگاه با نوع کار ما متفاوت است.
🔻 قدیم #اجازه_اجتهاد معمول بود. یا کسی که در حدیث پیشرفت میکرد #اجازه_روایت اخذ میکرد.
حالا متاسفانه نیست؛ واقعا متاسفانه؛ چون اگر بود خیلی خوب بود.
‼️ آقایان #ملاحظه (احتیاط) میکنند اجازه اجتهاد نمیدهند مبادا تبعهای برای آن مترتب شود؛ در حالیکه میتوان بگونهای عمل کرد که تبعهای هم نداشته باشد.
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 مجاهد خاموش
📝 یادگاریهای مرحوم حجتالاسلام جواد اژهای
1️⃣ تشکیل مدارس استعدادهای درخشان
2️⃣ تشکیل انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا
3️⃣ استوار ساختن بنای نخبگی و نخبهپروری اسلامی و انقلابی
4️⃣ مدیریت مجموعههای نخبگانی
b2n.ir/Ejeie
#اسوه_روحانیت
@Manahejj
🌀 از نقش مشورتی هوش مصنوعی در اجتهاد تا آینده حوزه در بکارگیری فناوریهای نوین
👤 آیت الله شبزندهدار
🔹 حتی اگر حوزه علمیه بتوانند در عمیقتر و دقیقتر شدن این ابزار مؤثر باشد؛ این کار از باب مقدمه واجب، واجب خواهد بود.
🔹 اگر از ابزار جدید بهره نگیریم در درگاه خداوند متعال مسؤول هستیم؛ چرا که در این صورت اجتهادها دقت کمتری خواهند داشت بنابراین از فناوری جدید که خداوند به بشر ارزانی داشته باید بهره لازم گرفته شود.
🔹 از #هوش_مصنوعی می توان به عنوان یک مشاور استفاده کرد؛ اگر فقیه فرصت یا امکان مراجعه را نداشته باشد، میتواند از این دستیار استفاده کند؛ مثلا فقیه میتواند به راحتی به کتابهای مختلف مراجعه کند.
📌 مشروح مصاحبه در لینک زیر:
🌐 rasanews.ir/002nrC
@Manahejj
🌀 چرخه کتاب و نویسنده
🖋 طلبه کتابخوان
🔹 وقتی چیزی مشتری نداشته باشد، تولیدکننده هم نخواهد داشت. جامعهای که کتاب نخواند، طبیعتا نویسنده کمتری خواهد داشت، چون نیازی به کتاب احساس نمی کند و عملا کتاب یک کالای بی مصرف حساب می شود. بنابراین چاپ کتاب هم صرفه اقتصادی ندارد.
🔹 جامعهای که نویسندههای به روز نداشته باشد یا کم داشته باشد، پویایی لازم را نخواهد داشت و در رکود و پسرفت فکری فرهنگی میماند.
🔹 جامعهای که در رکود فرهنگی و فکری باشد، نباید امیدی به اصلاحات و تغییرات خوب داشته باشد.
❗️راستی، ایسلند بیشترین سرانه مطالعه را دارد و یک دهم جمعیت آن نویسنده هستند.
#کتاب
#کتابخوانی
#هفته_کتابخوانی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 ماجرای تأسیس جامعةالمصطفی
🎥 گفتگو با آیتالله اعرافی، مدیر حوزههای علمیه
📌 مطالعه متن کامل گفتوگو:
https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46592
#جامعة_المصطفی
@Manahejj
🌀 کاهش سرانه مطالعه بحرانی است
📝 آغاز هفته کتاب و کتابخوانی
👤 آیتالله العظمی مکارم
متأسفانه سطح کتابخوانی در کشور، بسیار پایینتر از حد انتظار است، حال آنکه هر اندازه کتابخوان در جامعه کاهش یابد، به همان میزان جامعه به عقب بازمیگردد.
http://mk6.ir/YpGxV
#کتاب
#کتابخوانی
#هفته_کتابخوانی
@makarem_ir
@Manahejj
🌀 لغو کلیه امتحانات شفاهی
📝 لغو یکجانبه نوبت طلاب
🔹 طی اطلاعیهای کلیه امتحانات شفاهی هفته آتی لغو شده است و از افرادی که برای هفته آتی نوبت رزرو کرده بودند خواسته شده مجددا برای اخذ نوبت از طریق سامانه نجاح اقدام کنند!!
🔻 همچنین تکلیف امتحانات بعد از این ایام نیز نامعلوم است.
〰〰〰〰〰
📌 مناهج:
🔺 اینکه به دلیل بخشنامههای صادره از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، امتحانات شفاهی تعطیل شده باشد منطقی است.
🔻 اما اینکه نوبت افراد براحتی لغو میشود و مجدد بدون هیچ اولویتی باید اخذ نوبت کنند کمی منصفانه نیست.
درحالیکه حداقل یکی دو ماه معطل بودهاند برای اخذ نوبت و حال مجددا باید همین مرحله طی شود؟!!
✅ برخی برای اخذ مدرک معادل دانشگاهی، ارتقای شهریه، استخدام و ... به نمره امتحانات شفاهی #نیاز_فوری دارند؛ لذا شایسته است به همین سادگی نوبت افراد را ملغی اعلام نکنیم و به نحوی اولویتی برای این افراد تعیین شود.
#امتحانات_شفاهی
#صدای_مطالبات_طلاب
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 لغو کلیه امتحانات شفاهی 📝 لغو یکجانبه نوبت طلاب 🔹 طی اطلاعیهای کلیه امتحانات شفاهی هفته آتی لغ
📠 نظر اعضا
💬 صالح:
سلام و خدا قوت
ای کاش مسؤولین در مورد امتحانات شفاهی، امتحانات مجازی و هر برنامهریزی و زحمت و تدبیری که برای ساماندهی حوزههای علمیه میکشند، جانب طلاب را هم ملاحظه بفرمایند.
برای طلبهای که نیاز مبرم به نمرات شفاهی یا نواقص باقیمانده از دروس دارد، هر روز تأخیر خودش عذابی الیم است.
واقعا چرا خیلی راحت و بی خیال باید به طلاب بگوییم هرکسی این هفته نوبت داشت «کأن لم یکن» است!!
💬 حکیمی:
سلام علیکم
خواهشاً دغدغه ما طلاب در مورد امتحانات شفاهی رو به گوش مسؤولین برسانید.
برای مسؤول امتحان فرقی ندارد از چه کسی امتحان بگیرد و مخلصا لله به وظیفه اش عمل میکند.
اما برای من طلبه که زندگیم گیر یک سری مسائل است و دو ماه معطل امتحانات بودم و حالا گفتند نوبتت از بین رفت، خیلی سخت است که دو ماه دیگر معطل بمانم.
💬 طلبه:
با سلام و عرض ادب
خواهشی از همه مسؤولین دارم، ای کاش قبل از هر تصمیمی خودمان را جای طلابی که نیش قلم و تصمیم ما متوجه آنهاست بگذاریم. یا اگر خبر از حال طلاب نداریم، حشر و نشر و ارتباط خودمان را با طلاب زیاد کنیم ببینیم تصمیمی که درباره هر مسألهای میگیریم تا چه حد در شعاع ذهنی طلاب، مثبت یا مخرب و منفی است!
💬 اعتصام:
سلام علیکم
ممنون که دغدغه طلاب را منتشر میکنید.
از آقایانی که تصمیم گیر هستند انتظار و توقع زیادی نداریم فقط الان به قدری حجم صف و انتظار برای امتحان شفاهی زیاد شده که طلاب را مستأصل کرده حالا اگه بگیم یک یا دو یا چند هفته هم نوبتها لغو شده ببینید یعنی چی و چقدر سخت میشه برای طلاب
💬 منتظر:
وقتی حوزه شعار سالش فضای مجازی است؛ زیبنده است این را برای خود هم محقق کند
این همه تکنولوژی و وسایل ارتباطی و فناوری اطلاعات و ...
هنوز باید به روال سدههای نخستین امتحان شفاهی بگیریم؟
خب عزیزان یک کمی بروز بودن در این زمینه ها لازمه
شما که تدریس و آزمون کتبی را مجازی کردید تقبل الله
واقعا براتون مقدور نیست آزمون شفاهی را هم مجازی بگیرید؟ بصورت زنده با صوت و تصویر.
ممنون میشم مساعدت بفرمایید تا طلاب هم مشکلاتشان رفع شود و دعاگوی شما باشند.
همیشه سادهترین راه، صواب نیست.
#نظر_اعضا
#امتحان_شفاهی
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 لغو کلیه امتحانات شفاهی 📝 لغو یکجانبه نوبت طلاب 🔹 طی اطلاعیهای کلیه امتحانات شفاهی هفته آتی لغ
#اطلاعیه_فوری
🌀 نتیجه مطالبات
📝 تصمیم مدیریت سطوح عالی برای آزمونهای شفاهی لغو شده
🔹 حسب موافقت مدیر محترم سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم، با توجه به تعطيل شدن امتحانات شفاهی از مورخه ۹۹/۰۹/۰۱ لغایت ۹۹/۰۹/۰۷ (به مدت یک هفته) طلاب محترمی که امتحانات شفاهی آنها لغو شده است میتوانند نسبت به اخذ نوبت امتحانی جدید به یکی از روشهای ذیل اقدام نمایند.
1⃣ در ظرفیتهای جدید اعلام شده، زمان دلخواه خود را از طریق سامانه نجاح انتخاب و ثبت نمایند.
2⃣ امتحان فوق العاده يا جايگزينی برای آزمونهای تعطيل شده لحاظ میگردد که ان شاءالله نحوه ثبت نام و زمان آن متعاقبا اطلاعرسانی خواهد شد.
3⃣ طلاب محترم میتوانند در صورت ضرورت، از طریق ثبت درخواست در پیشخوان حوزه نسبت به اخذ نوبت امتحانی جدید پیگیری نمایند.
🔸 با عنایت به شرایط پیش آمده اولویت اخذ امتحان از مواردی میباشد که امتحان ایشان لغو شده است لذا طلاب محترم از مراجعه حضوری یا تماس غیر ضروری خودداری فرمایند.
🌐 آموزش سطوح عالی
📌 مناهج:
از مدیریت سطوح عالی بابت ارزش نهادن و اهمیت به دغدغهها و مطالبه طلاب قدردانی میکنیم.
#امتحان_شفاهی
#صدای_مطالبات_طلاب
@Manahejj
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
◾️ حجتالاسلام والمسلمین راستگو درگذشت
🔹 این روحانی دوستداشتنی سال ۱۳۳۲ هجری شمسی در شهر مشهد به دنیا آمد. او در سال دوم دبیرستان به حوزه علمیه مشهد وارد و سطح را در مشهد و تتمه سطح و دروس خارج حوزه را در قم گذراند. او مبتکر برنامه ویژه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان به صورت کلاس، اردو، دروس کلاسیک برای مربیان پرورشی، مراکز تربیت معلم، حوزههای علمیه و صدا و سیمای جمهوری اسلامی بود.
🔹 تحقیقات او در زمینههای عقاید، تعلیم و تربیت، روانشناسی، اخلاق، احکام، تاریخ، قصص قرآن، قصص کودکان و نوجوانان، مشاوره و راهنمایی، تفسیر قرآن، مسائل اجتماعی، ادبیات عرب، ادبیات فارسی، شعر و برنامهریزی درسی بوده است.
🔹 راستگو سالها مدیریت مرکز مربی کودکان در حوزه علمیه و همچنین به مدت ۳۵ سال اجرای برنامههای متعدد تلویزیونی برای کودکان را برعهده داشت. او پس از تحصیل علوم حوزوی تا خارج فقه و اصول به فعالیت در زمینه کلاسهای ویژه کودکان و برپایی اردو پرداخت و در دهها کشور آسیایی، آفریقایی و اروپایی به اجرای برنامه پرداخت.
🔹 مدیریت تربیت مربی تدریس برنامهریزی و غیره مرکز تبلیغات اسلامی مرکز مدیریت حوزه،عضو، کارشناس، محقق، سازمان پژوهشی و برنامهریزی کتابهای درسی،محقق، کارشناس، برنامهریز، مجری صدا وسیمای جمهوری اسلامی بخشی از سمت های وی بوده است.
#اسوه_تبلیغ
@Manahejj
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج
📰 پرونده شماره ۱۸؛ «مدارک علمی و لزوم حفظ اصالت حوزوی»
سایز: A3
نوع: رنگی
کیفیت: چاپ
🔹 یکی از چالشهای جدی حوزه روحانیت، موضوع «مدارک علمی حوزوی» است. با وجود اینکه طی سه دهه گذشته لزوم پیگیری این موضوع با تأکیدات و تصریحات گوناگون از سوی امام خامنهای مطالبه شده است؛ اما در عین ناباوری شاهد عدم تحولات لازم در این زمینه هستیم.
🔹 از طرف دیگر علی رغم اینکه «مدارک حوزوی» همواره یکی از دغدغههای مهم حوزویان بوده است اما رسانههای حوزوی، اساتید و طلاب هیچگاه بصورت مطالبه جدی و منسجم آن را مطرح نکردهاند.
✅ از اینرو هجدهمین پرونده مناهج را به موضوع «مدارک علمی و لزوم حفظ اصالت حوزوی» اختصاص دادیم تا هم انعکاسدهنده مطالبات امام خامنهای از شورای عالی و مرکز مدیریت باشیم و هم صدای مطالبات بدنه حوزه علمیه.
📌 دانلود گاهنامه در کانال #مناهج
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
#مدرک_حوزوی
#شورای_عالی
#گاهنامه
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
manahej 18.pdf
2.2M
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج
📰 پرونده شماره ۱۸؛ «مدارک علمی و لزوم حفظ اصالت حوزوی»
🔹 هجدهمین پرونده مناهج با عنوان «مدارک علمی و لزوم حفظ اصالت حوزوی» به پیوست تقدیم میشود.
#مدرک_حوزوی
#شورای_عالی
#گاهنامه
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🏳 سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام تهنیت باد
🌀 ارتباطات شیعه در زمان حضرت جواد تا حضرت عسکری (علیهمالسلام) از همیشه گستردهتر بوده است
💠 امام خامنهای
🔹 زمان حضرت رضا و حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری، ارتباطات شیعه از همیشه گستردهتر بوده است. در هیچ زمانی ارتباط شیعه و گسترش تشکیلاتی شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستانهایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل میکنند - که مثلاً کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد - نشاندهندهی این معناست. یعنی علیرغم محکوم بودن این دو امام بزرگوار در سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و حضرت رضا (سلاماللهعلیه) به نحوی، ارتباطات با مردم همینطور گسترش پیدا کرد. این ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده؛ منتها آمدنِ حضرت به خراسان، تأثیر خیلی زیادی در این امر داشته است. ۱۳۸۴/۰۵/۱۸
🔹 اینکه آن بزرگوارها در غربتِ زیادی بودند، واقعاً همینطور است؛ دور از مدینه و دور از خاندان و دور از محیط مألوف؛ اما در کنار این، دربارهی این سه امام - از حضرت جواد تا حضرت عسکری - نکتهی دیگری وجود دارد و آن این است که هرچه به پایان دورهی حضرت عسکری جلوتر میرویم، این غربت بیشتر میشود. حوزهی نفوذ ائمه و وسعت دایرهی شیعه در زمان این سه امام، نسبت به زمان امام صادق و امام باقر شاید ده برابر است؛ و این چیز عجیبی است. شاید علت اینکه اینها را اینطور در فشار و ضیق قرار دادند، اصلاً همین موضوع بود. ۱۳۸۲/۰۲/۲۰
@Manahejj
🌀 حاجآقا خداحافظ؛ خوش به حالت که اندوختههای نگرفته بسیاری را بردی
📝 کلکلهای دهه شصتی من با عمو راستگو
🖋 مصطفی رحماندوست
🔹 من برنامه کودک تلویزیون را داشتم و راستگو را نمیشناختم. یک روز دیدم آخوند جوان کوتاه قدی یک راست آمد کنارم نشست و سلامعلیکم و بعد گفت من آمدهام برای بچهها برنامه اجرا کنم. آن روزها کاملا اوضاع انقلابی بود. منشی داشتم، ولی قاعده بر این بود که منشی مانع ورود کسی نشود.
🔹 من که دل خوشی از آخوندهای جوان و بیتجربه نداشتم که به نام انقلاب مدعی هر کار و تخصصی شده بودند، گفتم آقاجان سن و سالی هم نداری که بگویم حاجآقا این کارها به شما نیامده. تلویزیون و تولید در آن دستگاه، حرفهای تخصصی است. همین که دوربین را از استودیو خارج کردهاید و جلو منبر گذاشتهاید، کافی است. لطفا بروید به جنگ زید و عمر ادامه دهید و درستان را بخوانید.
🔹 اما راستگو میدان را خالی نکرد و گفت من حاضرم با بهترین هنرپیشهها و مجریان برنامه کودک مسابقه بدهم و فیالبداهه برنامه اجرا کنم.
پیشنهاد تفریحی خوبی بود. تا چشم باز کنم دیدم همکاران قرتیتور تکس گروه کودک توی اتاق جمع شدهاند تا به آخوند جوانی که ادعای فلان و بهمان دارد، بخندند.
یک ربع نگذشته بود که راستگو کار خودش را کرد. آنهایی که برای مسخره کردنش آمده بودند هر کدام برای بهترشدن برنامهاش پیشنهادی میدادند. راستگو هم کم نمیآورد و درباره پیشنهادها اظهارنظر میکرد.
🔹 راستگو دلش میخواست با عبا و عمامه برنامهاش را اجرا کند، آن هم هفتگی و مرتب و با حضور بچهها و پخش مستقیم. من میگفتم که فقط یک بار اجرا کن آن هم تولیدی، نه پخش مستقیم که فیلمش امکان ویرایش داشته باشد و حتما با لباس عادی. اختلاف نظر ما باعث شد که برنامهای تولید نشود.
🔹 دو ـ سه هفته بعد آمد و به اجرای بدون عبا و قبا و عمامه و همچنین به تولیدی بودن برنامه، نه پخش مستقیم آن تن در داد. من و همراهانم هم قول دادیم که اگر برنامهاش را پخش کردیم و گرفت «چند برنامه دیگر!» هم ادامه بدهیم... چند جلسه با پیراهن شلوار اجرا کرد... یواش یواش وسط برنامه نصف لباسش را پوشید و خلاصه در برنامه اعلام کرد که روحانی است و ...
🔹 باهم دوست شدیم. خیلی هم دعوا میکردیم چون اختلاف سلیقه داشتیم. همدیگر را دوست داشتیم. مرا دعوت میکرد برای طلبههای نوآموز کلاسهایش ادبیات کودکان یا قصهگویی درس بدهم. به خانه هم میرفتیم.
🔹 جز این روزگار اخیر که پس از درگذشت ناگهانی همسرش دل و دماغی نداشت، با هم زیاد درد دل میکردیم و به خاطر اختلاف سلیقههای سیاسی و مذهبی، به پر و پای هم میپیچیدیم.
🔹 حیف شد که رفت. حالا حالاها جای کار داشت. این سالهای اخیر خیلی اذیتش کردند. خدا لعنتشان کند، آسیب زیادی از دست هملباسهایش خورد. کارش به آن جا رسید که محتاج کار شده بود. بیمعرفتها حتی بعضی از شاگردانش چوب لا چرخش میگذاشتند.
او که کار خدا پسندانهاش را کرد و رفت؛ اما اینها را برای آنهایی میگویم که از امروز در اندوه از دست رفتنش اشک تمساح میریزند و دیروز در پی این بودند نام و نانش را آجر کنند.
خوب است کرونا هست و مراسمی برای جولان اینگونهها اتفاق نمیافتد. بگذریم و با یک خاطره تمامش کنم.
🔻 جیب خالی عمو راستگو
🔹 بیست و چند سال پیش خانه ما نزدیک فرودگاه مهرآباد بود. شب بود و آماده خواب بودم که تلفن خانه زنگ زد. راستگو بود. گفت میآیی مرا از فرودگاه به خانهات ببری؟
سر به سرش گذاشتم که ای بابا تاکسی بگیر و بیا ... بگذار آقایان علما و شخصیتها یک بار هم شده سوار تاکسی شوند و از این حرفها. شوخیهایم که تمام شد گفت بابا جیب علما خالی است. پول ندارم. زود بیا و منتظر جواب من نشد و تلفن را قطع کرد.
سوار پیکان جوانانم شدم و رفتم فرودگاه. آوردمش خانه. شام هم نخورده بود. نیمرویی رو به راه کردیم و تا اذان صبح تعریف کردیم. صبح پرواز داشت به مشهد. در آنجا هم برنامه داشت.
🔹 ماجرا از این قرار بود که از قم آمده بود مهرآباد تهران از آنجا پرواز به شهری و سه روز اجرای برنامه و حاج آقا لطف کردید و خوش آمدید و پرواز به شهر دیگر و شهر بعدی.
در هیچ یک از شهرها به او پول نداده بودند. یک جا یک کیلو چای داده بودند. یک جا یک تخته پتو و... آن روزها پول دادن به معلم، مدرس و سخنرانجماعت، زشت بود و این جور نبود که پیش از منبر پاکت داده شده باشد!
خلاصه چای و پتو را که هر دو بسیار به درد بخور بودند و در زمان جنگ نایاب، به ما داد و رفت. بردمش فرودگاه تا به مشهد برود و کلاسهایش را اداره کند و حاج آقا خداحافظی بشنود و برگردد... بله. حاجآقا خداحافظ.
آنچه را هم که گرفته بودی، نبردی. حاجآقا خداحافظ. خوش به حالت که اندوختههای نگرفته بسیاری را بردی.
🌐 خبرگزاری فارس
#اسوه_تبلیغ
@Manahejj
🌀 معرفی شهدای روحانی مدافع حرم در یک کتاب
🔹 کتاب «بر منبر خون» مشتمل بر زندگینامه شهدای روحانی مدافع حرم، اثر محمدرضا قربان زاده از سوی انتشارات سراج اندیشه اسلامی منتشر شد.
🔹 کتاب «بر منبر خون» در ابتدا نگاهی به بیانات امام خامنه ای در دیدار جمعی از خانواده های شهدا در خصوص جایگاه شهدای مدافع حرم دارد و سپس سخنرانی آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، سردارقاآنی فرمانده سپاه قدس، حجت الاسلام والمسلمین شیرازی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس و حجت الاسلام والمسلمین مدنی مدیر جامعه الزهرا(س) که در دومین کنگره بین المللی بزرگداشت ۱۴۰ شهید روحانی مدافع حرم ایراد شده است را مرور می کند.
🔹 این کتاب در ادامه به تبیین "سبک زندگی معنوی شهدای روحانی مدافع حرم"، "نقش حوزه های علمیه در تربیت شهدای مدافع حرم" و "ابعاد نقش آفرینی روحانیون مدافع حرم" می پردازد.
🔹 مروری بر زندگینامه و وصیتنامه شهدای روحانی ایرانی و خارجی مدافع حرم از کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، سوریه و عراق از دیگر بخش های کتاب "بر منبر خون" اثر محمدرضا قربان زاده می باشد که توسط انتشارات سراج اندیشه اسلامی تهیه و منتشر شده است.
🔹 دومین کنگره بینالمللی ۱۴۰ شهید روحانی مدافع حرم، از سوی ستاد مردمی تکریم خانواده مدافعان حرم در قم و با مشارکت نهادها و مراکزی همچون دفتر تبلیغات اسلامی، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، مرکز خدمات حوزه های علمیه، صداوسیمای مرکز قم و... برگزار شده بود.
🌐 خبرگزاری حوزه
#آخونداچیکارمیکنن
@Manahejj
🌀 امتحانات هفته آینده حوزه علمیه قم تعطیل شد
🔻آموزش سطوح عالی حوزه علمیه قم:
◻️ با توجه به استمرار وضعیت بحرانی شیوع بیماری کرونا(کووید ۱۹)، امتحانات هفته آینده حوزه علمیه قم تعطیل اعلام شد.
◻️ با توجه به تعطیل شدن امتحانات شفاهی از مورخه ۹۹/۰۹/۰۸ لغایت ۹۹/۰۹/۱۳ (به مدت یک هفته) طلاب که امتحانات شفاهی آنها لغو شده است میتوانند نسبت به اخذ نوبت امتحانی جدید به یکی از روشهای ذیل اقدام نمایند.
1⃣ در ظرفیتهای جدید اعلام شده، زمان دلخواه خود را از طریق سامانه نجاح انتخاب و ثبت نمایند.
2⃣ امتحان فوق العاده یا جایگزینی برای آزمونهای تعطیل شده لحاظ میگردد که ان شاءالله نحوه ثبت نام و زمان آن متعاقبا اطلاعرسانی خواهد شد.
3⃣ طلاب میتوانند در صورت ضرورت، از طریق ثبت درخواست در پیشخوان حوزه نسبت به اخذ نوبت امتحانی جدید پیگیری نمایند.
#امتحانات_شفاهی
@Manahejj
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج
📰 پرونده شماره ۱۹؛ «مدارک علمی و لزوم حفظ اصالت حوزوی»
سایز: A3
نوع: رنگی
کیفیت: چاپ
🔹 در هجدهمین شماره از گاهنامه مناهج به موضوع «مدارک علمی و لزوم حفظ اصالت حوزوی» پرداختیم؛ اما حرفهای ناگفته و دغدغههای پرتعداد به قدری بود که فراتر از حجم محتوایی یک پرونده را تشکیل میداد.
🔺 بر همین اساس پرونده نوزدهم مناهج نیز به امتداد و بسط همین موضوع پرداخت تا هم از اقدامات شورای عالی (صدور مصوبات بدون خروجی مشخص) در این زمینه سخن بگوییم هم به مصیبت مدارک اصیل اما منسوخشدهی حوزوی بپردازیم و نیز بحران فرار مغزهای حوزوی و تشویق ناخواسته حوزههای علمیه برای تحصیلات دانشگاهی طلاب را هشدار دهیم
🔻 بیشک هرچه این موضوع مسکوت بماند و برای برطرفشدن آن اقدام عاجلی صورت نگیرد، روز به روز بر ابعاد مختلف این بحران که دامنگیر ساحات مختلف علمی، اجتماعی و خانوادگی روحانیت شده است افزوده خواهد شد.
✅ امیدواریم به خواست و عنایت حقتعالی این پرونده گامی باشد در جهت تحقق مطالبهی سه دهه امام خامنهای و طلاب و اساتید حوزههای علمیه از شورای عالی و مرکز مدیریت؛ انشاءالله.
📌 دانلود گاهنامه در کانال #مناهج
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
#مدرک_حوزوی
#شورای_عالی
#گاهنامه
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7