eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 پیام آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه 📝 به مناسبت دومین سالگرد تأسیس رسانه حوزوی مناهج سلام علیکم ✅ حوزه رویاروی آرمان‌ها و رسالت‌های بزرگ قرار دارد و با پیچیدگی‌های فراوانی مواجه است و در این مسیر به عزم والا و همت بلند و روح جهادی و انقلابی و هوشمندی بالا نیاز است، و نیز به و نیاز مبرم وجود دارد. ✅ و نیز باز آفرینی اندیشه الهی و معارف اسلامی و تراث حوزوی در فضای مجازی راهبردی است که همه باید بدان بپردازیم و ضمن تقدیر از طلاب و فضلای فعال در این زمینه‌ها، توفیقات روزافزون شما و دوستان را از خداوند مهربان خواستارم. 📅 ۲۸ آذر ۱۳۹۹ 📌 مناهج: از بزرگواری حضرت آیت‌الله اعرافی و سعه صدری که همیشه در برابر نقدها و پیشنهادات داشتند کمال تشکر و قدردانی را داریم. حقیقتا یکی از مدیران بزرگوار حوزوی که هیچ‌گاه رسانه‌ها را با دید مزاحم ندیده‌اند و از نقدها نرنجیده‌اند آیت‌الله اعرافی هستند بلکه ایشان همیشه به استقبال نقدهای منصفانه و پیشنهادات رفته‌اند. @Manahejj
🌀 آمدیم تا ... 📝 به بهانه دومین سالگرد تأسیس رسانه حوزوی مناهج 🖋 علی مهدوی (سردبیر) 🔹 درست ۲۷ آذر ماه ۱۳۹۷ بود که با جمعی از دوستان طلبه هم‌پیمان شدیم برای تأسیس یک رسانه مستقل حوزوی؛ با دستان خالی اما امیدوار و با توکل به حضرت حق و توسل به حضرت حجت (عج). چند ماهی بود که آن ایام به صورت خودجوش، مطالعات میدانی فضای مجازی و رسانه‌های حوزوی را در برنامه شخصی و گروهی خود داشتیم؛ اما هرچه بررسی می‌کردیم بیشتر احساس نیاز به یک رسانه حوزوی جدید حس می‌شد. لذا مناهج نیز در سرزمین فضای مجازی با مخاطبینی حوزوی متولد شد... ➖ آمدیم تا تمام قد و به اندازه وسع خویش پیگیر تحقق فرامین و منویات امام حوزه باشیم؛ ➖ آمدیم تا بلندگوی امام حوزه باشیم و ندای تحول‌خواهی‌اش را به گوش آحاد جامعه روحانیت اعم از مسؤول و استاد و طلبه برسانیم؛ ➖ آمدیم تا از حرفها و موضوعاتی بگوییم که کمتر پرداخته شده یا اصلا پرداخته نشده است؛ ➖ آمدیم تا طلاب حس نکنند در این فضای حوزوی ملجأ و مأوایی برای شنیده شدن دردها و دغدغه‌هایشان نیست؛ ➖ آمدیم تا بگوییم صراط مستقیم تحول‌خواهی، استقامت می‌طلبد و ناامیدان در این میدان بی‌بهره‌اند؛ ➖ آمدیم تا بگوییم خط روشن تحول‌خواهی با خط سیاه‌نمایی و ناامیدسازی متفاوت است. تنها وقتی پیروزیم که طلاب و اساتید -که در واقع پیاده‌نظام تحول هستند- «امیدوار» باشند و در این مسیر گام بردارند؛ ➖ آمدیم تا نشان دهیم تنها در فضای است که به اهداف تحولی نزدیک می‌شویم؛ نه پرخاش و بی‌ادبی و هتک بزرگان و مسؤولین؛ ➖ آمدیم تا از آحاد طلاب بخواهیم که در این (خط تبیین ضرورت تحول و مطالبه آن) یکصدا و هماهنگ شوند. اگر در آینده نزدیک حداقل صد گروه کوچک و بزرگ تحول‌خواه داشته باشیم حوزه، گلستان خواهد شد. اگر این معنا جا بیفتد که عده‌ای از طلاب و اساتید آینده خود را باید صرف کنند در این صورت اصلاح حوزه برای آنها صدقه جاریه‌ای خواهد بود که در اثرش شاهد اصلاح کل جامعه اسلامی در تمامی ساحاتش خواهیم بود. ➖ لذا آمدیم تا با اما در نهایت تواضع «حوزه مطلوب» را از مسؤولین حوزوی مطالبه کنیم... ✅ از تمامی گروه‌ها و آحاد حوزویان جهت هم‌افزایی، دریافت ایده‌ها و موضوعات لازم برای حوزه و روحانیت استقبال می‌کند. مناهج با شما فرهیختگان حوزوی است که دیده می‌شود و در جریان است؛ همچنان با ما باشید تا قلّه‌ی آرمانها تا تحقق حوزه مطلوب... @Manahejj
🌀 قم میزبان مرکزیت علم 📝 مادامی که میزبان شایسته‌ای باشیم 🖋 ابراهیم عزیزی 🔹 مرکز علم شیعیان زمانی بغداد بود و گاهی قم، گاه به حله کوچ کرد و گاهی در اصفهان رحل اقامت افکند، زمانی دیگر سر از نجف در آورد و اکنون قم به این افتخار نائل شده است. 🔹 این سیاحت معلول عوامل مختلفی است. اما آنچه واضح است اینکه "علم" با هیچ شهری قرارداد ابدی ندارد. بلکه تحت شرایطی می آید و در شرایطی دیگر نقل مکان می‌کند. 🔹 به نظر نگارنده اگر مراقب نباشیم هیچ بعید نیست که اَمارات کوچ دانش از قم هویدا گشته و آهنگ مقصد دیگری کند؛ چراکه اگر آداب میزبانی را بطور شایسته بجا نیاوریم «يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ وَلا تَضُرُّوهُ شَيْئًا وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (توبه/۳۹) 🔻 در حال حاضر پدیده‌هایی چون: دوری از سبک سنتی تعلیم و تعلم، تقلید ناشیانه از سیستم دانشگاه، پرداختن به حواشی، کاهش چشمگیر آمار متقاضیان حوزه، پدیده مدرک‌گرایی، اداری‌شدن روحانیت، پدیده «حجت‌الاسلام دکتر»، فرار مغزهای حوزه به سایر مراکز علمی و غیر علمی، کاهش میل به تفقه (که از وضعیت دروس خارج پیداست)، آینده مبهم طلاب، شکاف شدید طبقاتی در حوزه و ...، همگی به وضوح گواهی می‌دهند که دوران طلایی این شهر را باید با تدبیر و تحول حفظ کنیم. و صد افسوس که گاهی اراده‌ای هم برای مواجهه و حل این مشکلات به چشم نمی‌خورد. البته نه تنها مسؤولین موظف به همت برای تحول هستند بلکه آحاد روحانیت هم وظیفه دارند روحیه تحول‌خواهی را در خود تقویت کنند و تحول حوزه را از مسؤولین مطالبه داشته باشند. 🔹 آیت‌الله جوادی‌ آملی فرمودند: سه‌ طلبه پای‌ درس علامه نایینی‌ بودند‌؛ یکی شد علامه امینی و به تنهایی الغدیر را‌ نوشت! یکی شد علامه‌ طباطبایی‌ و به‌ تنهایی‌ المیزان‌ را نوشت. یکی شد آیت‌الله سید محسن حکیم و به‌ تنهایی‌ مستمسک‌ عروة الوثقی‌ را نوشت! اما امروز از ۵۰ هزار طلبه، سه نفر‌ که تولیدکننده علم باشند، نداریم! 🔹 مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری در اواخر زمستان سال ۱۳۰۰ هجری شمسی (۲۲ رجب ۱۳۴۰) وارد قم شد و این نقطه آغازین تأسیس حوزه قم است. بدین ترتیب ما چند ماهی تا صد ساله شدن حوزه قم فرصت داریم. مبادا در صد سالگی حوزه رشته‌های علمای پیشین را پنبه کنیم؟!! @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 یا امیرالمومنین: با سلام و تشکر از اهتمام شما در رسیدگی به امور طلاب. یکی از دغدغه های طلاب که البته مهمترین دغدغه طلاب است به اعتراف مسئولین حوزه دغدغه امور معیشتی است و شهریه طلاب از حداقل حقوق بگیران دولت هم کمتر است. همانطور که مسؤلین همیشه از این دغدغه صحبت می کنند انتظار داشتیم در مورد یارانه معیشتی رایزنی بکنند از طریق دولت و مجلس که برای طلاب واریز بشه اگر یک دهک جامعه هم مستحق دریافت این یارانه باشند قطعا طلاب هم مستحق دریافت هستند و از مسئولین انتظار داشتیم که خودشان رایزنی ها را داشته باشند. 💬 طلبه: سلام وقتتون بخیر ممنون از کانال مفیدتون ببخشید چرا کسی به داد این ظلمی ک در حق طلاب میشه نمیرسه؟ وام و کمک هزینه مالی ماهيانه به اقشار کم درآمد دادن ولی به طلاب نه فقط هم به این بهونه ک بیمه هستن!! چرا مسؤولین حوزه سکوت می‌کنند؟ لطفا در این رابطه یک مطلب بذارید تو کانالتون شاید اقدامی کردند. 💬 حسین: سلام علیکم بزرگوار خواهشا مبسوطا نسبت به طرح معیشت(وام یک میلیونی+نفری ۱۰۰تومان...) یک گزارش تهیه بفرمایید از مسئولین حوزه بخواهید این مساله رو پیگیری بفرمایند الان هر کس بیمه واریز کنه خوب قطعا کارمندی یا چیزی هست(که بنابر اطلاع رسانه ملی کمتر از ۴میلیون نمیگیره) آخه کدوم طلبه شهریه بگیر حتی نصف این مبالغ رو یه جا دیده؟ باتشکر 📌 مناهج: نظرات بسیاری در اینباره دریافت کردیم. ان‌شاءالله مسؤولین هم در این زمینه آنچه در توان دارند انجام دهند. @Manahejj
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻در پی گستاخی و ساده‌لوحی‌های اخیر اعلام شد؛ ✊ تجدید بیعت حوزه‌های علمیه با امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ◻️حوزه‌های علمیه پیمان خود را با رهبری عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی تجدید و از برخی ساده لوحی‌ها و گستاخی‌های دشمن‌پسند اخیر اعلام برائت و حرمت‌شکنان بی‌انصاف را به بازگشت به دامن انقلاب و مردم و ارزش‌های اخلاقی و توبه در پیشگاه خداوند متعال فرا می‌خواند و مسؤلان محترم را به پیروی از رهبری معظم و اهتمام به انجام وظایف خود و اوامر رهبری و گره گشایی از کار مردم شریف و پیگیری مسائل سفارش می‌کند. 🔴 برای تجدید بیعت و ثبت امضای اینترنتی وارد این لینک شوید:👇 hawzahnews.com/news/933757
💐 ولادت با سعادت حضرت زینب (سلام الله علیها) تهنیت باید 🌀 برجسته‌ترین ویژگی حضرت زینب 💠 امام خامنه‌ای 🔹 در زندگی زینب کبری، این بُعد از همه بارزتر و برجسته‌تر است. حادثه‌ای مثل روز عاشورا نمی‌تواند زینب کبری را خرد کند. شکوه و حشمت ظاهری دستگاه ستمگر جباری مثل یزید و عبیدالله بن زیاد نمی‌تواند زینب کبری را تحقیر کند. 📅 ۲۵ خرداد ۱۳۸۴ 📌 مناهج: اگر تأسی به این ویژگی، در وجود آحاد روحانیت و به تبع آن در آحاد جامعه نهادینه و هویدا شود ملتی استوار و شکست‌ناپذیر خواهیم بود که در برابر هیچ‌یک از ناملایمات و حوادث و مشکلات نه تنها خم به ابرو نمی‌آوریم بلکه مجاهدانه به استقبال آنها می‌رویم تا رسیدن به گشایش و فرج در همه امور. «طلبه ناامید» در در فرهنگ مقدس روحانیت اصیل انقلابی بی‌معناست. @Manahejj
🌀 بیانیه جامعه مدرسین در پاسخ به سخنان موهن آقای امجد 🔻 بدزبانی‌ها و سخنان موهن یکی از خودباختگان ساده لوح که چندی است در برخی رسانه‌های مجازی منتشرشده چیزی جز خاک‌پاشی بر آفتاب نیست. 🔻 دشمنان برای ضربه زدن به‌نظام اسلامی به جایگاه حیاتی و پراهمیت پی برده‌اند و در تلاشی نامبارک می‌کوشند هجمه‌ها و شبهات شیطانی خود را با تیرهایی مسموم به سمت ولایت پرتاب کنند. در این میان فردی جاهل و حیران غفلت زده، خود را هیزم آتش دشمن کرده و کشتزار اعمال سابق خود را نیز به آتش کشیده است. تا جایی که در دفاع از یک مهره اصلی دشمن متخاصم و سرویس جاسوسی در جنگ اطلاعاتی و تروریستی رسانه‌ای تمام قد وارد میدان شده و چون خوارج برای ولی و امام جامعه خط و نشان می‌کشد. 🔻 این اباطیل از کسانی که در فتنه، سرگردان و حیران شده بودند و حیله شیطان، آنان را ربوده بود عجیب و بعید نیست و مهر تأییدی بر این حقیقت است که دوری از ولایت، غوطه خوردن در جهالت را به همراه خواهد آورد. 🔻 این قافله‌سالار و راهبر امین هم در نگاه مؤمنین و مستضعفان جهان و هم در نگاه دشمنان به‌عنوان مقتدرترین مدیر و سیاستمدارترین فقیه شناخته شده است و تدبیرها و هدایت‌هایش سنگین‌ترین توطئه‌ها را خنثی و عمیق‌ترین فتنه‌ها را ناکام گذاشته است. 🔻 چه نادان و شب زده‌اند کسانی که چشم خود را بر این حقایق تابناک می‌بندند و زبان خود را به جسارت می‌آلایند. خویشتن‌داری‌ها در مقابل کلام درشت و لغزش‌های فراوان برخی از نفس‌های ناپاک، نشان از مؤمنین دارد و مجالی برای بازگشت و حق‌شناسی است. امید داریم خداوند عبرت‌های روزگار و کیفرهای پیش رویش را بر ولی نشناسان آشکار کند و تقوا، آنان را از درافتادن در اشتباهات و لغزش در پرتگاه‌ها مانع گردد. 📌 متن کامل بیانیه:👇 hawzahnews.com/x9X25 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ یلدای مهدوی آفتاب شب یلدای همه گریه پشت تمنای همه مهدی جان! بی تو دارند همه می‌میرند زود برگرد مسیحای همه همه شهر به چاه افتادند مددی یوسف زهرای همه اللهم عجل لولیک الفرج @Manahejj
🌀 متن‌محوری و آموزش‌محوری پژوهش را به حاشیه رانده است 👤 حجت الاسلام استوار میمندی؛ مدیر حوزه علمیه فارس 🔹 پژوهش‌های مؤثر حوزوی باید در خدمت جامعه و نظام اسلامی باشد و در موضوعات پایان‌نامه‌ها نیز نیازسنجی درست صورت گیرد. 🔹 پژوهش‌های حوزه باید خروجی داشته باشد و مؤثر واقع شود و آن پژوهشی که در قفسه کتابخانه‌ها بماند و خاک بخورد این را می‌رساند که چنین پژوهشی مؤثر نیست. 🔹 ما باید در حوزه و در بین اساتید و طلاب پژوهش را تقویت کنیم و پژوهشگاه‌های ما باید به سمت کاربردی کردن پژوهش‌های خود بروند چرا که برخی از پژوهشکده‌ها پژوهش‌هایی دارند که تنها در بقعه امکان باقی می‌مانند و مشخص نیست استفاده از این پژوهش‌ها چقدر اولویت جامعه دینی باشد. 🌐 rasanews.ir/002oUI @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 مهمتر از برائت از شخص امجد، برائت از امجده 🔻 این بخش سخنان ، خیلی در آسیب شناسی شخصیتش مهمه: امجد، حاصل بمباران !! هر طلبه ای که مدام آماج باشه سرنوشتی بهتر از امجد نخواهد داشت. از نظر او: ‼️ همه جا خراب است، همه جا فاسد است، دانشگاه خرابه، خرابه، این است ما درست کردیم؟!! نظر مردم از روحانیت برگشته.... 🔹 فلذا حضرت آقا در بیانیه گام دوم، اولین وظیفه را ایجاد و مقابله با سیاه‌نمایی عنوان کردند. @HozeTwit
🌀 آسیب‌شناسی تدریس در حوزه‌های علمیه 🖋 علی منتظرالمهدی 🔹 قانون مهم در هر تغییر این است: «لزوم حفظ و ارتقاء نقاط قوت موجود + برطرف کردن کاستی ها». پس بیراه نیست وقتی حرف از تحوّل در حوزه می‌زنیم، اولین مطالبه حمایت از نقاط مثبتی باشند که سال‌ها و حتی قرن‌ها وجود داشته و ریشه دوانده‌اند. 🔺 «فرصت عادلانه برای تدریس» یک مصداق مهم از این مجموعه میراث گران‌بهای ماست، امری موثّر در «رشد علمی»، «انگیزه» و «هویت‌بخشی» به طلاب جوان. اهمیت این جایگاه، که عجین با تربیت است، باعث شد خود بزرگان حوزه، قبل از تشکیلات مرکز مدیریت به فکر سامان‌دهی و مسأله‌ای به نام «احراز» در دعوت اساتید بروند. اما نحوه دنبال کردن این دغدغه مهم همراه با آسیب‌هایی شد که نمی‌توان آنها را کمتر از فوایدش دانست: 1️⃣ تدریس بین پسرها و دامادها و نهایتا شاگردان تقسیم شدند! واضح است که حفظ حرمت امام‌زاده در اولین قدم بر متولی‌اش لازم است، اما اگر بعضی علمای معظم به دلیل «اعتماد بیشتر» یا «احراز صلاحیت راحتتر» و مانند آنها، چشمشان را بر لزوم ایجاد فرصت برابر میان تمام افراد مستعّد و اهل تلاش ببندند، سلسله زعامت علمی حداقل در پاره‌ای موارد «وراثتی» می‌شود، همانگونه که متأمل منصف به راحتی در قم و نجفِ فعلی می‌بیند. 2️⃣ ممکن است گاهی ملاک‌ها از نظر «شدت ارتباط» فراخ‌تر دیده شدند، اما سختگیری در إعمال قرابت‌های فکری جایش را گرفت. طیفی با ادعای سنّت، تحمّل هیچ استاد انقلابی را ندارند و گروهی مدّعی انقلابی‌گری، پذیرای هیچ سلیقه ولو انقلابی اما متفاوت با خودشان نیستند. این نزاع به سلایق علمی هم تسرّی پیدا کرده و کوچکترین تفاوت مساوی با حذف و خداحافظی است. 3️⃣ در کنار این فرآیندهای آسیب‌دیده، قوانین نامناسب مرکز مدیریت حوزه هم قوز بالای قوز شدند! اگر فلان قدر مکاسب و کفایه تدریس نکرد باشید و فلان ساله نشوید، حقّ تدریس خارج ندارید هر چند شهید صدر باشید! یا اگر به هر دلیل یا مانعی مجرّد باشید، حکم تدریس به شما نمی‌دهیم ولو عالم عارفی مانند آخوند کاشی، جهانگیرخان قشقایی یا شیخ مرتضی طالقانی باشید. 4️⃣ البته برنامه‌ریزی نامناسب بعضی از خود اساتید هم نباید مغفول بماند، استادی که روزی هفت یا هشت ساعت تدریس دارد و به احتمال زیاد به جای مطالعه جدید یا تحقیقی نو، در هر دوره به تجربیات علمی دوره‌های سابق تکیه می‌کند، راهی برای رشد سایر طلاب باز نمی‌گذارد. این پدیده علل بسیاری دارد؛ یکی از آنها بحث معیشت است. ❓ اما راه حلّ چیست؟ ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 راه حل برطرف شدن آسیب‌های موجود در نظام تدریس حوزه علمیه 🖋 علی منتظرالمهدی 🔸 در یادداشت پیشین به آسیب‌های موجود در نظام تدریس حوزه‌های علمیه اشاره شد. اما صرف انتقاد و بیان درد کافی نیست. برای حل این معضل این موارد پیشنهاد می‌گردد: 1️⃣ برای دعوت اساتید ملاک‌هایی تعریف شوند که به واقعیت نزدیک‌ترند، به جای شرط چند دور تدریس کفایه برای شروع درس خارج، می‌توان تألیف رساله علمی، شرکت در کرسی نظریه‌پردازی یا مانند آنها را جایگزین کرد. همانگونه که به جای شرط سنّ یا تأهل، باید رو به تشکیل پرونده تربیتی آورد. جالب است در مرکز نخبگان حوزه که به مراتب اهمیت کمتری دارد، از شرکت‌کنندگان آزمون و مصاحبه تربیتی گرفته می‌شود؛ اما برای إعطاء حکم تدریس، به تحقیقات محدود میدانی، که غالبا منعطف به جنبه‌های سیاسی یا قضایی هستند، اکتفاء می‌شود! 2️⃣ نظام ارزیابی جامع اساتید باید تشکیل شود، باید روند تدریس استاد و موفقیت یا عدم موفقیت او هر سال رصد و تجمیع شود تا روند «احراز توانمندی‌های اساتید» برای مسئولان مدارس و مراکز تخصّصی تسهیل شود. حتی شفافیت و انتشار معدّل مجموع اساتید هر مجموعه (و نه ارزیابی تفصیلی هر استاد) کمک مهمی برای متقاضیان پیوستن به آن مدرسه یا مؤسسه است. 3️⃣ قسمتی از فرآیند جذب و رسمی‌شدن اساتید به مدارس و مؤسسات واگذار شود، در نقطه مقابل نظارت‌ها جدّی‌تر شود و اگر برآیند اقدامات یک استاد موفقیت‌آمیز نبود، حکم او لغو شود. این که: «حکم بگیرید و دیگر خیالتان راحت!» مسأله بدی است اما در حوزه فعلی چیز بی‌نظیری نیست. شما اگر طلبه رسمی شوید اما امتحانات خرداد قبول نشوید، شهریور می‌توانید تشریف بیاورید، نشد سال بعد و بالاخره اینقدر امتحان می‌دهید تا قبول شوید. اگر مشکل آیین‌نامه‌ای هم پیدا کردید و مثلا بعد از شش سال هنوز مشغول تحصیل سیوطی هستید، به کمیسیون می‌روید، بعدش هم روز از نو، روزی از نو! جالب است وقتی به بعضی عزیزان متصدّی این امور اعتراض می‌شود که به چه حقّی سهم امام(علیه السلام) و بیت المال را خرچ چنین افرادی می‌کنید؟ پاسخ می‌دهند شما به چه حقّی دنبال اخراج سرباز امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) هستید؟!! 4️⃣ تعارف نداریم. استادی که هشت ساعت تدریس دارد غالبا اهل تحقیق و پژوهش نیست، فاقد هم معطی نمی‌شود. راه حل چیست؟ تعریف سقف برای ساعت تدریس رسمی، مثلا روزی سه یا چهار ساعت. اینکه به بیش از دو ساعت تدریس حقّ الزحمه نمی‌دهیم، خوب است ولی کافی نیست! 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 طلبه فقیه و خدمت به نظام اسلامی 📝 راهنمایی برای درس خواندن 🖋 جلیل محبی؛ معاون حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس 🔸 رشته حقوق از چند جهت برای طلاب مفیدترین رشته‌ای است که می‌توانند در آن به تحصیل بپردازند زیرا: 🔹 هم‌پوشانی مطالب رشته حقوق با فقه و اصول بسیار بالاست. بجز کتاب طهارات و عبادات باقی مباحث مربوط به رشته حقوق است. از کتاب دفاع تا بیع و اجاره و وکالت و مضاربه و وصیت و ارث تا حدود و تعزیرات و قصاص و دیه تا قضا و شهادات و ادله اثبات همگی دروس رسمی رشته حقوق است و با عنایت به این که طلاب در شرح لمعه و مکاسب و دیگر کتب به طور ریشه‌ای این مباحث را مطالعه می‌کنند و از سند احادیث و اختلاف اقوال فقها تا فروض نادر را در درس بحث می‌کاوند، در خواندن علم حقوق بسیار پیشرو و جلوتر از سایر دانشجویان قرار می‌گیرند. 🔹 طلاب حتی در سطوح معمولی‌تر به واسطه خواندن رسائل و کتب اصولی از آن دست، در فهم مباحث حقوقی و استنباط دقیق‌تر به روش مذکور بسیار موفق‌ترند. علم اصول در رشته حقوق قدری سطحی است و صرفاً به نتایج به دست آمده در خلال مباحث اصولی فقهای بزرگ که به نظر مشهور تبدیل شده می‌پردازد و در این میان طلبه‌ای که تسلط کافی به داشته باشد می‌تواند به عنوان یک نظریه‌پرداز وارد گود شود. تسلط به آخوند هرچند برای بسیاری از مباحث نیاز نمی‌شود اما کسی که با فهم کفایه وارد فضای حقوق می‌شود امکان بیشتری برای دقت بیشتر در تدوین و تنقیح قوانین و مقررات حکومتی و اجتماعی نسبت به دیگران دارد. متن کامل یادداشت در سایت مناهج: b2n.ir/Raahnama @Manahejj
🌀 با موافقت نمایندگان مجلس؛ 📝 اساتید حوزه می توانند کاندیدای ریاست جمهوری شوند 🔹 وکلای ملت در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، با الحاق یک بند به ماده یک طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری با ۱۳۶ رأی موافق، ۸۵ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در جلسه، موافقت کردند. 🔹 در این بند الحاقی آمده است: اساتید دانشگاه با رتبه استاد تمام، دانشیار با ۱۰ سابقه تدریس و مدرسین حوزه علمیه با ۱۰ سال سابقه تدریس در سطوح عالی حوزه های علمیه می توانند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند. 🌐 مجمع نمایندگان طلاب @Manahejj
🌀 شورای عالی حوزه ملاک مدرک سطح ۲ و ۳ حوزه را اعلام کرد 🔹 اتمام امتحانات کتبی و شفاهی پایه ۷ و ۸، مدرک سطح ۲ و پایه ۹ و ۱۰ (به همراه پایان نامه)، مدرک سطح ۳ خواهد بود. 🔻 مصوبه جدید شورای عالی حوزه های علمیه درباره الحاق یک تبصره به بند ب ماده ۷ و ماده ۸ آیین‌نامه تشکیل شورای مدارک علمی و اعطای مدارک موضوع مصوبه ۱۰۷۹ به این شرح است:🔻 ◻️ ۱. تبصره الحاقی به بند ب ماده ۷: دروس سطح ۲ در این بند، اتمام کتبی و شفاهی دروس پایه های ۷ و ۸ می باشد. ◻️ ۲. تبصره الحاقی به بند ب ماده ۸: دروس سطح 3 عمومی در این بند، اتمام کتبی و شفاهی دروس پایه های ۹ و ۱۰ می باشد. 🔹 به موجب این مصوبه اتمام امتحانات کتبی و شفاهی پایه ۷ و ۸ ، سطح ۲ و پایه ۹ و ۱۰ (به همراه پایان نامه)، سطح ۳ خواهد بود. 📌 پ.ن: پیش از این برای اخذ مدرک سطح دو امتحانات کتبی پایه ۹ هم لازم بود. @Manahejj
🌀 پرسش‌های متداول طلاب ❓درباره قانون جدید مدرک سطح ۲ ✅ ضمن عرض سلام و خیر مقدم خدمت همراهان و اعضای جدید مناهج؛ 🔹 طی روز گذشته و اعلام قانون جدید شورای عالی درباره ملاک مدارک سطح ۲ و ۳، بسیاری از اعضا، سؤالاتی درباره این قانون داشتند. رسانه حوزوی مناهج برای آسودگی مخاطبین سؤالات پرتکرار را با پاسخ آنها منتشر می‌کند: 1️⃣ مصوبه جدید شورای عالی در مورد مدرک سطح ۲ تائید شده و لازم الاجراست؟ پاسخ: بله این قانون به تصویب شورای عالی رسیده و به مرکز مدیریت نیز برای اجرایی شدن ابلاغ شده است. 2️⃣ مصوبه جدید اجرایی شده است و از امروز امکان اخذ مدرک سطح ۲ با اتمام کتبی و شفاهی پایه ۸ هست؟ پاسخ: این مصوبه روز گذشته (۲ دی ماه ۱۳۹۹) ابلاغ شده است؛ لذا ساز و کار اجرایی‌شدن آن باید ابتدا توسط مجموعه معاونت آموزش مشخص گردد. 3️⃣ در مصوبه جدید مدرک تحصیلی معدل شرط نیست؟ پاسخ: شرایط گذشته برای اخذ مدرک به قوت خود باقی است؛ لذا تنها دو بند تبصره مذکور به قانون مدارک حوزوی الحاق شده است. 4️⃣ آیا برای سطح ۲ امتحان شفاهی پایه ۷ مجدد برگشته است؟ پاسخ: در تبصره‌های الحاقی چنین موضوعی نیامده است؛ معاونت آموزش نیز تاکنون سخنی از بازگشت امتحانات شفاهی پایه هفت نداشته است. 5️⃣ برای اخذ مدرک سطح ۲ پایان‌نامه لازم نیست؟ پاسخ: خیر؛ اخذ مدرک سطح ۲ صرفا نیازمند اتمام کتبی و شفاهی پایه ۷ و ۸ است. 6️⃣ پیش از این برای ادامه تحصیل و برخی استخدام‌ها مدرک سطح ۲ نیاز بود، آیا همچنان مدرک سطح ۲ کفایت می‌کند و همان اعتبار سابق را دارد؟ پاسخ: بله؛ اعتبار مدرک سطح ۲ به قوت خود باقی است و دستخوش تغییر نشده است. 7️⃣ آیا این قانون جدید برای طلاب طرح قدیم نیز اجرا خواهد شد؟ پاسخ: اینکه دایره شمول قانون جدید دقیقا چه افرادی هستند باید توسط معاونت آموزش تصمیم‌گیری شود. 8️⃣ این مصوبه برای طلاب سال تحصیلی جدید اعمال می‌شود یا طلاب گذشته که برای اخذ مدرک اقدام نکرده بودند نیز شامل آن خواهند بود. پاسخ: تصمیم در مورد کیفیت و ساز و کار اجرایی شدن قانون جدید بر عهده معاونت آموزش است. لذا تا اخذ تصمیم این معاونت باید صبور بود. @Manahejj
🌀 مسیر امروز تحول 📝 ناامیدساختن طلاب ضدتحول‌خواهی است 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 در یادداشتهای گذشته، به سابقه تحول‌خواهی و ضرورت مبارزه برای تحول اشاره کردیم. آنچه اکنون مهم است، وضعیت امروز حوزه و تحول‌خواهی است. آیا حوزه نسبت به بیست سال قبل و حتی ده سال قبل بهتر شده، یا اینکه درجا زده و حتی عقب‌گرد داشته است؟ چند درصد از مطالبات امامان انقلاب به صورت کلان و جزئی محقق شده است؟ آیا حوزه در مسیر تحول قرار دارد -هرچند کُند- یا اینکه در حال فرصت‌سوزی است؟ 🔹 واقعیت آن است که حوزه با وضع مطلوب فاصله‌ها دارد، اما به سمت تحول در حال حرکت است و نسبت به گذشته در برخی زمینه‌ها رشد خوبی را تجربه کرده است. بسیاری از مسائل حوزه تغییرات جدی را تجربه کرده و در مسیر «بهتر شدن» قرار دارد. دلیل دیگر بر رشد حوزه، روحیه عمومی تحول‌خواهی در حوزه است. امروز اکثریت طلاب و علما خواهان تحول هستند و این بهترین دلیل بر تحول است. طلبه‌ای که امروز به حوزه می‌آید، با دید جامعتری پا در این عرصه می‌گذارد و افق روشن‌تری نسبت به گذشته دارد. سند چشم‌انداز نوشته شده و حوزه به سمت برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت حرکت می‌کند که اگر خوب اجرا شوند، نسل جدید طلاب بسیار کارآمدتر از گذشته خواهند بود. 🔹 بی انصافی است اگر کسی این مسیر را انکار کند، یا آن‌قدر سیاه ببیند که به ناامیدی برسد. این‌قدر سیاه که حتی برنامه‌ها و کارهای خوب هم دیده نشود. منکر ضعفها و کاستی‌ها نیستیم، اما وقتی در مسیر رشد و پیشرفت قرار داریم، دیگر نباید از گذشته یاد کنیم، بلکه باید آینده‌ای بهتر را ترسیم کنیم و بسازیم. بدترین چیز در مسیر پیشرفت، سوءظن داشتن، مقایسه با گذشته و ناامیدشدن است. اگر ناامیدی و خستگی به تفکر عمومی طلاب تبدیل شود، اوضاع از گذشته هم بدتر خواهد شد. فرقی نمی‌کند این ناامیدی از سوی چه جریانی و با چه شعاری باشد. مهم این روحیه است که امروز دقیقا است و عرصه را برای پیشرفت حوزه تنگ‌تر و بدتر می‌کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 زینت حوزه علمیه و نظام 📝 به مناسبت سالگرد رحلت آیت‌الله شاهرودی 🖋 استاد سطوح عالی؛ شاگرد آیت الله شاهرودی (نام محفوظ) 🔹 در فضای فکری و رفتاری بخشی از طلاب انقلابی متأسفانه صرف دغدغه‌مندی و انگیزه‌های انقلابی دیده می‌شود؛ بی‌آنکه برای این هدف مقدس آنگونه که باید و شاید تلاش‌های علمی و عملی لازم صورت گیرد. حرکت‌های ما بسیار دور است از نیل به انقلابی‌گری حقیقی؛ حال آنکه به صرف ادعا که تغییری حاصل نمی‌شود. 🔹 آنچه در جریان انقلاب برای طلبه مفید است مجهزشدن به سلاح علم است. سرباز امام زمان (عج) اگر مسلح باشد هرجا به او گفتند کار کن می‌تواند بایستد و قوی کار کند. بنابراین لازمه توانمندی طلبه است. 🔹 اولین ویژگی مرحوم آیت‌الله شاهرودی همین تخصص است. ایشان ۱۴ سال در عصر طلایی نجف، شاگردی اساتید بزرگی همچون امام خمینی، شهید صدر و مرحوم آیت‌الله خویی را داشته است. در آن چند سال بصورت جدی در درس متمحض شدند و به سطحی از قوت علمی رسیدند که برای هر کاری مفید بودند و از همان موقع استفاده از ایشان شروع شد. 🔹 وقتی آیت‌الله شاهرودی به ایران عزیمت کردند حضرت امام با واسطه برای ایشان صدهزار تومان -پول خیلی زیادی در آن سال‌ها بود- می‌فرستند و می‌گویند شما فقط به درس و بحث مشغول باش. آن زمان ایشان کرسی تدریس خارج داشت و پیش از سی سالگی از شهید صدر اجازه اجتهاد گرفته بود. این آینده‌نگری حضرت امام را نشان می‌دهد که ایشان به عنوان یک متخصص (مجتهد) قوی انقلابی درس را رها نکند. مدتی بعد مجدد حضرت امام برای ایشان مبلغ صدهزار تومان می‌فرستند. 🔹 از ایشان در مجلس اعلای عراق، قوه قضاییه، هماهنگی بین سران قوا، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... استفاده شد چون مجهز به سلاح علم بودند. تا آنجایی که اطلاع داریم امام خامنه‌ای بعد از مرحوم شاهرودی فردی را به عنوان مسؤول هماهنگی بین قوا تعیین نکردند. 🔹 آیت‌الله شاهرودی خود را به معنای واقعی کلمه سرباز ولی‌فقیه می‌دانست. از آیت‌الله شب زنده دار نقل است که در یکی از جلسات فقهی فقهای شورای نگهبان با امام خامنه‌ای، حضرت آقا می‌فرمایند آقایان مراقب سلامتی خودشان باشند. مرحوم هاشمی شاهرودی در پاسخ می‌گویند خدا شما را نگه دارد؛ ما که سربازیم. یک وقت ما می‌گوییم ما که سربازیم؛ یک وقت آقای شاهرودی با آن بنیه علمی اجتهادی می‌گوید. شخصیتی که نزد عراقی و ایرانی و انقلابی و غیر انقلابی مجمع نظر همه انظار بود و کسی اجتهاد و علمیت قوی وی را منکر نبود. 🔹 وقتی ایشان ریاست قوه قضاییه را قبول کردند برای عده‌ای از اهل علم این کار خیلی سنگین بود و این را از شأن ایشان به دور می‌دیدند؛ اینکه یک شخصیت علمی وابسته به انقلاب شود برای برخی قابل تحمل نبود! چراکه می‌گفتند شما در قم می‌ماندید و مهیای فراهم کردن مقدمات مرجعیت برای خود می‌شدید نه اینکه یک مسؤول حکومتی شوید. برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ایشان اصلا نمی‌خواستند بروند؛ اما وقتی آقا دستور دهند سرباز انقلاب مطیع است. 🔻 متأسفانه برخی طلاب انقلابی ما به ادنی بهانه‌ای از رسیدن به تخصص فرار می‌کنند . و تعیین وظیفه‌های خیلی کوچک و کم‌اثر از وظیفه اصلی فرار می‌کنند! کسی که می‌تواند یک شهر را اداره کند به بهانه یک کانون فرهنگی، برای همیشه برد کاری خود را متوقف بر همان کانون می‌کند. در صورتی که با چند سال تمرکز علمی بجای یک مسجد، مساجد یک شهر و بلکه یک کشور را می‌توانست اداره کند. ✅ امام خامنه‌ای مکرر به طلاب گوشزد کرده‌اند که بی مایه فطیر است و باید درس بخوانند. ادعای انقلابی‌گری به درس خواندن است. وقتی هم قرار است وارد درس شویم باید کار را محکم کنیم. به یک شخصیت علمی بدل شویم که علمیت وی قابل انکار برای کسی نباشد همچون آیت‌الله شاهرودی. وقتی آقای شاهرودی رییس قوه شدند آبرو و زینت نظام شدند و برای همین برخی خیلی دردشان گرفت. 🔹 زمانی طلبه‌ای آمد نزد مرحوم شاهرودی و گفت: مدتی درس شما شرکت کردم و و بعد رفتم هجرت و اکنون آمدم دوباره درستان شرکت کنم. آقای شاهرودی گفتند این چه طرز درس خواندن است؟ بنشین درست را تمام کن. شهید صدر چهار سال پایش را از نجف بیرون نگذاشت. شما هر روز یک جایی هستید. حال حساب کنید چقدر طلاب خوش‌فکر انقلابی آن وقتی که می‌توانستند درس بخوانند و متخصص شوند نخواندند و از بین رفتند. 🔹 جنبه دیگر مرحوم شاهرودی محکم درس خواندن ایشان بود. تا کسی نتواند به علمیت ایشان ایراد بگیرد و بعد مثل سرباز وارد نظام شدند و اثرگذار بودند. چقدر تأسف‌آور است برخی طلاب انقلابی با چفیه اما با غیبتهای زیاد، کیفیت درس پایین و همیشه در حال غر ‌زدن و اعتراض! 🔹 ان‌شاءالله همه طلاب عزیز انقلابی بتوانند همچون آیت‌الله شاهرودی و استاد بزرگوارشان شهید صدر جامع علمیت و انقلابی‌گری باشند و برای حوزه و نظام، زینت و فخر باشند. @Manahejj
🌀 نقش نخبگان در تحول 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 همه طلاب در تحقق تحول مؤثرند، اما بیشترین نقش برای نخبگان حوزوی است؛ زیرا نخبگان همان اندازه که تأثیرگذارند و می‌توانند طلاب را به سمت تحول راغب کنند، به همان اندازه هم می‌توانند با رویگردانی، بی‌تفاوتی، بی‌خیالی و ناامیدی، دست‌یابی به تحول را دورتر کنند. 🔹 اما نخبه حوزوی کسی نیست که بیش از بقیه اشکال بگیرد و انتقاد کند. نخبه کسی است که بیشتر از همه برای تحول برنامه دارد و کار می‌کند. کسی که با استعدادها و توانایی‌هایش می‌تواند مسیر تحول را هموار کند؛ تشکیلات راه بیاندازد و به اندازه خودش مؤثر باشد. نخبه کسی نیست که صرفا بیش از بقیه می‌فهمد، بلکه کسی است که استقامت بیشتری هم برای تحقق حوزه مطلوب دارد و پایدار می‌ماند. ✅ امروز روز طرح دادن و نظریه‌پردازی بیشتر از سوی نخبگان است. اینکه مدیریت‌های قبلی باید چه کارهایی می‌کردند، سرجای خودش درست، اما «مسئله مهم‌تر تکلیف امروز است، نه تحلیل دیروز». مسئله ما ارائه راهکارهایی است برای ساختن آینده‌ای به روز و متحول؛ نه مانور روی مقصران گذشته. 🔹 اگر نخبگان مدیریت تحول را دست نگیرند، بدون تردید دیگرانی آن را مدیریت می‌کنند که صلاحیتش را ندارند و ممکن است به ضرر تحول و حوزه تمام شود. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 انقلاب با امید، پیروز شد 🎥 تحول و عبور از مشکلات فقط با میسر است ❗️ درد دل یک نخبه با رهبری: وقتی نخبه ما می‌بیند ارزشی برای او قائل نیستند نخبه ما ناامید می‌شود. از دست رفتن نخبه چیز کمی نیست. 💠 پاسخ امام خامنه‌ای: با ناامید شدن به شدت مخالفم. مسائلی که گفتید مشکلات است. در مقابل مشکلات اگر بنا بود ناامید باشیم حرکت نسل‌های قبل از شما متوقف می‌شد. ما امروز همچنان در همان دوران و انجماد و عقب‌ماندگی وابستگی و فساد بودیم. برای شما جوان هیچ‌چیزی نباید موجب ناامیدی شود. 📌 پ.ن: یادمان باشد امام خامنه‌ای در بیانیه گام دوم نیز فرمودند: پیش از همه‌چیز، نخستین توصیه‌ی من و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ی قفلها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. آنچه میگویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّتهای عینی است. @Manahejj
🌀 خسارت سنگین نفوذ لیبرال‌ها به سیستم تعلیم و تربیت 👤 حجت الاسلام دادگر؛ مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری 🔹 باید در گزینش و جذب معلم دقت بیشتری صورت بگیرد چرا که غفلت و کوتاهی در این زمینه ظلم به انقلاب اسلامی و آرمان های این ملت مجاهد و مقاوم است. 🔹 نسبت به آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت غفلت عجیبی از سوی علما و حوزه های علمیه رخ داده است و هنوز هم شاهد نفوذ و تاثیر تفکر لیبرالی در این عرصه در گلوگاه های مهم هستیم. rasanews.ir/002oaC @Manahejj
🌀 ادبیات تحول 🖋 محمد حق‌پرست 1️⃣ تحول در حوزه، ماهیتی علمی دارد. پس ادبیات تحول، باید ادبیاتی علمی و همراه با متانت و ادب باشد. کمترین توهین یا بی ادبی، بزرگترین آسیب را به تحول می زند. اگر کسی نیت خیر اما قلم و زبان تندی داشته باشد، بهترین طرح‌ها و ایده‌ها را هم نابود می‌کند و عملا به تحول‌خواهی رنگ و بوی منفی می‌دهد. بدترین ادبیات در تحول، ادبیات ژورنالیستی، جدلی و احساسی است؛ چون لازمه تحول قانع‌کردن دیگران است، نه هیاهوی رسانه‌ای. 2️⃣ تحول در فضای آزاداندیشی، طر‌ح‌ها و ایده‌های نو شکل می‌گیرد. اما ادعای آزاداندیشی و تضارب افکار، چطور با به کار بردن تعبیرات سنگین و جنجالی قابل جمع است؟ آیا جز این است که چنین ادعای آزاداندیشی بهانه‌ای برای عبور از خطوط قرمز است و به ضرر تحول تمام می‌شود؟ 3️⃣ عیار هر رسانه و جریانی، به محتوا، ادبیات و روش اوست. ازاین‌رو، همانقدر که نیت و محتوا مهم است، روش‌ها هم مهم هستند. روش جریانها گاهی فاصله‌ای بین مشرق و مغرب دارند و از اصل نیت و هدف مهمتر می‌شوند. روشی که منجر به ضعف تحقق تحول شود، در واقع ضد تحول‌خواهی است. 4️⃣ تحولی که با صرفا تحریک احساسات به وجود بیاید، پایه‌ای ندارد و خیلی زود از بین می‌رود. همچنین تجربه نشان داده هرگاه طرح و ایده‌ای با ادبیات جنجالی و فشار رسانه‌ای روی کار آمده، دوام نیاورده و عده‌ای دیگر با همین روش آن را از بین برده‌اند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj