#اختصاصی
🌀 لوازم احیای موقوفات حوزوی
📝 مرکز مدیریت، جدیتر وارد شود
🖋 مسؤول پیگیری موقوفات استان؛ نام محفوظ
🔹 بزرگان و زعمای حوزوی همیشه تاکید بر استقلال مالی حوزههای علمیه داشتند و دارند و امروز نظر اکثر بزرگان حوزههای علمیه بر احیای موقوفات حوزه میباشد که حقا و انصافا ایده بسیار درست و به جایی هم هست. ولی احیای موقوفات، لوازمی دارد؛ از جمله اقدام جدی و جهادی برای رسیدن به این هدف بزرگ.
🔹 در این زمینه میتوان پیشنهاداتی ارائه کرد:
1⃣ شناسایی تمام موقوفات حوزههای علمیه کشور که بحمدالله در چند سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده است.
2⃣ تشکیل دفتر وکلای حوزههای علمیه در هر استان: امروز برای برآوردهشدن احیای موقوفات، لازم است در زیرمجموعه مراکز مدیریت استانها وکلای قوی برای امور حقوقی باشند. لذا در این بخش نیاز به حمایت جدی داریم و اگر در این مورد اقدامی صورت نگیرد قطعا در احیای موقوفات موفق نخواهیم بود. اطلاع داریم که در مرکز مدیریت قم وکلای قوی برای این امر حضور دارند؛ ولی احیای موقوفات استانها وکیل قوی بومی میخواهد.
3⃣ تشکیل نیروی حفاظت از موقوفات حوزههای علمیه با همکاری نیروی انتظامی و یا سپاه پاسداران و یا تشکیل پلیس وقف.
بسیاری از متصرفین موقوفات بخاطر خویشتنداری روحانیت، هیچگاه زیر بار پرداخت اجاره و یا خلع ید زمین یا مغازه و غیره نمیروند و اگر از طریق قانونی هم برخورد کنیم تا نیروی حفاظتی نداشته باشیم به نتیجه نمیرسیم.
4⃣ تعیین یک نیروی مسلط بر مسائل حقوقی بر سمت معاونت حقوقی حوزه علمیه هر استان.
5⃣ رایزنی جدی با قوه قضائیه برای تسریع در رسیدگی به پروندههای مربوط به موقوفات حوزههای علمیه.
🔹 ایده بسیار زیاد است و تا در این موارد اقدام جدی انجام نشود، پرداختن به ایدههای دیگر بینتیجه است و تا به این امور توجه لازم نشود همچنان حوزه علمیه شاهد محرومیتها و چالشهای جدی خواهد بود و فشار اقتصادی هر روز زندگی را بر اساتید، طلاب و اداره حوزههای علمیه سختتر خواهد کرد.
#احیای_موقوفات
#وظایف_مرکز_مدیریت
@Manahejj
🌀 عدالتخواهی و کارنامه حوزه در این زمینه
👤 حجتالاسلام #فربهی استاد سطوح عالی حوزه علمیه
🔹 سازمان روحانیت در جنبش عدالتخواهی در دو لایه باید حضور چشمگیر داشته باشد:
1⃣ تبیین مبانی حاکمیت دینی و جامعه دینی
2⃣ تبیین منطق رفتار سیاسی
🔹 روحانیون در تبیین ملاکات عدالتخواهی کمکاری کرده و لایه حضور در فضاهای سیاسی را در برخی موارد گم کردهاند؛ وظیفه اصلی سازمان روحانیت نه حضور در جریانات سیاسی، بلکه در تبیین خطوط و ملاکهاست؛ در عین حال همیشه باید در جریان انقلابی و حاکمیت دینی باشد، اما روحانیون کارهایی برای جریان انقلابی و تقویت حاکمیت دینی میتوانند انجام دهند که دیگران نمیتوانند انجام دهند، برای انجام آنها نباید کمکاری کنند.
🔹 بزرگان حوزه، در مبانیِ حاکمیت دینی و عدالت علوی به خوبی وارد شدهاند؛ اما در مورد اصول رفتار عدالتخواهانه، آنچنان که باید، کار خوبی صورت نگرفته است؛ اینهایی که گفتم، لایههای تبیینی بود.
🔹 اما لایه دیگری که روحانیت باید در آن نقشآفرینی کند حضور در صحنههای اجتماعی و نظارت بر عملکرد حاکمیت و کارگزاران نظام اسلامی است.
اگر روحانیت در این لایه ضعیف عمل کند، مفاسد مسؤولانِ نظام اسلامی، به پای دین نوشته میشود اما اگر روحانیت؛ چه در سطح مرجعیت و چه در سطح عموم طلاب، علیه عملکردهای سوئی که دیده میشود اعتراض کند و در مطالبات مردمی پیشگام باشد، هیچ یک از مفاسد حاکمیت دینی به پای دین نوشته نمیشود. مانند فسادهایی که در زمان حضرت علی علیه السلام وجود داشت که هیچکدام را نمیتوان به پای آن حضرت نوشت زیرا ایشان در مقابل ذرهای ظلم، سکوت نمیکردند و با جدیت اقدام میکردند.
🌐 rasanews.ir/002n5Q
#عدالتخواهی
#حوزه_روحانیت
@Manahejj
🌀 دلیل معارضهی طواغیت با پیامبران
📝 پیامبران، صرفا مرشد معنوی نبودند
💠 امام خامنهای
🔹 اگر انبیاء اداره دنیا را از برنامه دعوت خود حذف میکردند و اگر به اداره زندگی میاندیشیدند و فقط تهذیب و تزکیه اخلاقی و عقیده قلبی را توصیه میکردند هرگز با آنان معارضه نمیشد.
🔹 اگر پیغمبران الهی تربیت و حرکت تکاملی انسانها را به شکل فردی و جدا از یک نظام اجتماعی ممکن میدانستند و تشکیل و اداره جوامع را به غیر خدا میسپردند مبارزه آنان با سلاطین زمان تمام میشد و تبریّ از نمرودها و فرعونها و قیصرها و کسریها و ابوجهلها و ابولهبها جزو دین پیامبران محسوب نمیگشت.
🔹 پس دین اداره دنیا را با دولتی الهی میپسندد و دولت حق تنها دولتی است که از این «اداره» الهی نشأت میگیرد مابقی اگر به نام دین است #خرافه است و اگر به نام دولت است طاغوت.
〰〰〰〰〰
📗 بیانات در نخستین گنگره جهانی ائمه جمعه و جماعات در رابطه با نقش دین در اداره جوامع بشری و همبستگی مذهب و سیاست
📅 ۸ دی ۱۳۶۱
#امام_حوزه
@Manahejj
🌀 سه سطح اجتهاد
📝 استظهار، استنباط، استنطاق
👤 استاد سید منذر حکیم
🔹 سه سطح از اجتهاد و فقاهت وجود دارد: سطح اجتهاد استظهاری، سطح اجتهاد استنباطی، سطح اجتهاد استنطاقی.
در فقه متداول، استظهار و استنباط طی شده است؛ اما استنطاق را بايد تأسيس نمود.
🔸 سطح اول اجتهاد؛ #استظهار است، استظهار یعنی هر چه در آیات و روایات آمده است و از دلالت مطابقی يا تضمنی يا التزامی این آیات و روایات به دست میآید.
🔹 سطح دوم اجتهاد؛ #استنباط است؛ این پیچیدهتر است از آنچه که از ظهور آیات و روایات به دست میآيد و استظهار میشود. وقتی تمام کلیات فقهی منصوص و قواعد يا اصول استنباط از قرآن و سنت دانسته شد، یک فرع و مسالهای مطرح میشود؛ فقیه باید بتواند تشخیص دهد که این فرع و مساله مصداق کدامیک از این احكام كلی است که استظهار کرده است؛ البته باتوجه به ادله متعارض بايد به نتيجهاى روشن برسد؛ لذا گفته میشود استنباط رد الفروع الی الاصول است.
✅ سطح سوم اجتهاد كه مرحله بالاتر است؛ #استنطاق است که شهید صدر در تفسیر موضوعی خودش به آن پرداخته است. براى به دست آوردن حكم مسائل جدیدی که در آیات و روایات هیچ ذکری از آنها دیده نمیشود.
امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: ذلکِ الْقُرْآنُ فاسْتنْطِقُوهُ؛ قرآن را به سخن بیاورید؛ یکی از دلایل بقا و جاودان بودن قرآن همین است که قابلیت پاسخگویی در همه عرصهها و زمینهها را دارد؛ اما به شرطی که با #روش_استنطاقی وارد شوید؛ چرا که آیات قرآن صریحا در این موضوع صحبت نکرده است.
🌐 روششناسی اجتهاد
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 ‼️پوستر جالب توجه:
با وجود اینکه اکثر سخنرانان محترم #حوزوی هستند، اما بلااستثناء در کنار همهشان عنوان #دکتر قید شده است!!
این امر نشان میدهد چقدر #مدرک_حوزوی در تبلیغات بی اهمیت نشان داده میشود و برای مخاطبین، حتی مخاطب حوزوی عنوان #دکتر جذابیت دارد!
@HozeTwit
#یادداشت_مهمان
🌀 بحران مدرک و تناقضات حوزوی
📝 عامل فرار مغزهای حوزوی
🖋 سید هادی حسینی اصل
🔹 متاسفانه مسأله مدرک حوزوی و گرایش به مدارک و عناوین دانشگاهی، به یکی از چالشهای دو دهه اخیر بدل گشته است. یکی از ریشههای این موضوع، عدم حل تناقض مباحث ارزشی -یا ارزش انگاشتهشده- با واقعیات اجرایی است.
🔹 حوزه علمیه از یک سو از اوان طلبگی بر مفاهیمی همچون #اخلاص، درسخواندن برای امام زمان(عج) و قبح مدرک و مدرکگرایی فراوان تأکید میکند؛ در یک کلام، اینگونه القاء میشود که فقط مقام ثبوت مهم است و نه اثبات.
🔹 از سوی دیگر در همین حوزه علمیه -و به طریق اولی در دانشگاه و ...- در هنگامهی استخدام، واسپاری پژوهش، پروژه و... فقط و فقط با همان مقام اثبات کار دارند. حتی بخشنامه اخیر مرکز مدیریت درباره محدودیت موضوع پایاننامه سطح ۴، شاهد همین داستان است.
🔹 لذا غیر از معدودی از اساتید و فضلا که آینده خود را صرفا در نقشهای سنتی حوزه -نظیر تدریس سطح و خارج- تعریف میکنند -که البته بعضا دستیابی به کرسی تدریس نیز علاوه بر توانایی های علمی تابع شرایط فراعلمی نیز شده!- و بخش دیگری که ولو بدون جایگاه خاص حوزوی (به دلایلی که ذکر آنها مجال دیگری مطلبد) نمیخواهند یا نمیتوانند از حوزه علمیه بیرون روند، بخش سوم که از قضا عمدتا افراد ارزنده حوزوی نیز هستند گرایش به تحصیل مدارک، مدارج و عناوین دانشگاهی خواهند داشت. و این یعنی مهاجرت بخش قابل توجهی از نخبگان و فرهیختگان حوزوی به بیرون حوزه، یا به تعبیر علامه جوادی آملی #نهال_فروشی!
🔹 به همه اینها روند شکل یافتن #هویت_شغلی و صنفی طلاب در حوزه را نیز باید اضافه نمود که برخلاف مسیر مشخص دیگر صنوف و رشتهها، دارای فرایندی طولانی -و در بسیاری مواقع ناتمام- است و همین مسأله میتواند از نظر روانشناختی و مباحث اخلاقی و تهذیبی، زمینهساز بحران هویت فردی و حتی دچار شدن به اختلالاتی نظیر افسردگی و مشکلات خانوادگی نیز باشد. رد پای این بحران هویت را میتوان در ورود طلاب به فعالیتهای غیرمرتبط با رسالتهای حوزوی و حتی بعضا مضر به جایگاه روحانیت مشاهده نمود.
🔺 امروز تصمیمسازان و تصمیمگیرندگان حوزه از جمله شورای عالی و مرکز مدیریت در برابر فرار مغزهای حوزوی به محیطهای دیگر نظیر دانشگاه مسؤول هستند. لذا خواهشمندیم قبل از آنکه بیش از این دیر شود، راهی برای علاج و حتی تبدیل این تهدید به فرصت، اندیشیده شود.
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
#یادداشت_مهمان
🌀 مدرک دانشگاهی آری؛ مدرک حوزوی نه!!
📝 قابل توجه دلسوزان #حوزه
🖋 مهدی یزدانی
🔹 همانطور که میدانید آموزش و پرورش از بچههایی که قصد ورود به کلاس اول ابتدایی را دارند تست میگیرد تا مشخص شود دانش آموز به مدرسه عادی می رود یا مدرسه استثنایی.
🔹 یکی از بستگان که جزو مشاورین برای این تست است داستانی نقل کرد که بسیار جای تامل دارد:
🔹 گفت یک روز یک دختر و مادری که از نوع حجابشان معلوم بود از خانواده روحانی هستند وارد اتاق شدند تا از دخترشان تست بگیریم.
🔹 قبل از این که تست را شروع کنیم از میزان تحصیل و شغل والدین سوال میکنیم. شغل و میزان تحصیل در برگهای درج شده و ما فقط با جواب مخاطب آنها را تیک میزنیم.
🔹 از دختر سوال کردم شغل پدرت چیست گفت طلبه است من به گزینههایی که در برگه تست بود نگاه کردم دیدم هیچ کدام چنین گزینهای یا حتی نزدیک به آن را ندارند تا تیک بزنم دوباره پرسیدم شغل پدرت چیست گفت طلبه است گفتم چنین گزینهای نداریم. مادر و دختر مانده بودند چه جوابی بدهند دیدم نمیشود خودم یکی از گزینهها را تیک زدم که البته ربطی به طلبگی نداشت.
🔹 نوبت به نوع مدرک تحصیلی رسید گفتم مدرک تحصیلی پدرت چیست دوباره گفت طلبه است این دفعه همکارانی که کنار من بودند هم خندهشان گرفت گفتم مگر طلبگی مدرک تحصیلی میشود مدرک تحصیلی: لیسانی فوق لیسانس دیپلم ... دیدم باز میخواهد بگوید طلبه است مادرش گفت خوب بزنید لیسانس!!
🔺 نگارنده معتقد است این که بعد از این همه سال حوزه علمیه نتوانسته تعریف درستی از شغل و مدرک تحصیلی طلاب داشته باشد واقعا درد بزرگی است.
🔻 عدم توجه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی به این قشر جای خود دارد اما چرا باید برای روحانیت از عناوین دانشگاهی استفاده کرد و نباید حوزه برای خود یک عنوان شغلی و تحصیلی جدا وجود داشته باشد.
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 حوزه خواهران و لزوم انتخاب آزادانه استاد
🖋 زهرا ابراهیمی
🔹 یکی از شیوههای رایج در حوزههای قدیم برادران، شیوهی انتخاب آزادانهی استاد به وسیلهی طلبه بود. هر طلبه به محض ورود به حوزه، حق انتخاب استاد را داشت و میتوانست آزادانه از بین اساتید حاضر، دست به انتخاب بزند.
یکی از عواملی که تبعیت انسان را از دیگری افزایش میدهد، میزان علاقهمندی انسان است. هرچقدر علاقهی انسان به شخصی بیشتر باشد، توجه او به تذکرات و نصایحش بیشتر خواهد شد.
🔹 عشق و علاقهای که میان شاگرد و استاد ایجاد میشود، شاگرد را به درس ترغیب میکند. این امر باعث میشود که از یک سو، استاد همواره با سپاسگزاری از سمت شاگرد مواجه شود و تمایلش برای ارائهی بهتر درس، افزونتر گردد و از سوی دیگر، شاگرد نیز با تمام توجه درس را فراگیرد.
🔹 علاوه براین از این پتانسیل نیز میتوان در جهت تهذیب عملی شاگردان در معیت استاد بهره برد. چراکه وقتی گرایشی قلبی میان شاگرد و استاد ایجاد شود نصایح استاد نه صرفا تذکر، که رهنمودهایی پدرانه تلقی میگردد و شاگردانی که به درس نظری استاد علاقمندترند، سیرهی عملی او را نیز راحتتر دنبال میکنند.
🔹 این شیوهی رایج در حوزههای قدیم، برای حوزههای علمیهی خواهران اجرا نمیگردد و خواهران حوزوی از حق انتخاب استاد بهرهی چندانی ندارند. با توجه به اینکه همجنس بودن استاد و شاگرد شرایط راحتتری را از حیث انس، مباحثات علمی و دریافت سیرهی عملی فراهم میآورد بهتر است فضای بیشتری برای اساتید خواهر در حوزههای علمیه فراهم شود و تا جایی که امکانپذیر است تدریس حوزههای خواهران حتی در سطوح بالا نیز به اساتید خواهر سپرده شود و شاگردان نیز در این زمینه حق انتخاب آزادانهی استاد را داشته باشند.
#انتخاب_استاد
#حوزه_خواهران
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 یک نکته دیگر راجع به کل حوزه:
🔹 من چندین بار گفتم ظاهرا برای مسئولان #سخت است!
‼️ کسی که درسی را میخواند نیاز به #مدرک دارد نیاز به #شهادت دارد!
🔻 #اشتباه_بزرگ این بود که آمدند این شهادت را با شهادتهای دانشگاهی مخلوط کردند، اول که خواستند اسمش را دکترا بگذارند که غلط بود، بعد هم #معادل گذاشتند که آن هم غلط بود!
💬 امام خامنه ای
#مدرک_حوزوی
@HozeTwit
🌀 لزوم اعطای مدرک اصیل حوزوی
📝 مطالبات امام خامنهای از شورای عالی
🔹 بعضى از آقایان خیال مىکنند که اگر ما بخواهیم درس طلبهاى را ارزشیابى کنیم، باید بگوییم این سطح از تحصیل در حوزه با فلان دورهى دانشگاهى- مثلًا لیسانس یا فوق لیسانس یا دکترا- معادل است. لزومى ندارد این کار را بکنیم. دروس حوزه یک چیز است و دروس دانشگاهى چیز دیگر.
📌 مناهج:
⏱ بیش از ۲۵ سال است که مطالبه فوق از شورای عالی حوزههای علمیه خواسته شده است؛ اما همچنان مدارک حوزوی، هویت و اعتبار استقلالی ندارند و ذیل مدارک دانشگاهی تعریف میشوند.
🔻 به یقین این امر، لطمات جدی به هویت حوزه و روحانیت وارد خواهد ساخت که امید است شورای محترم عالی هرچه زودتر در این امر، تدابیر لازم را بیندیشند.
✅ امیدی که به شورای هشتم بسته شده است، نباید ناامید شود و انشاءالله نخواهد شد...
#شورای_عالی
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 نمونه گواهی تحصیلی در سال ۱۳۳۰ شمسی
📝 برای کتب مطول، معالم و شرح شمسیه
🖋 با امضای آیات: سید احمد حسینی شبیری زنجانی و شیخ عبدالحسین صاحب الداری بروجردی
📌 مناهج:
🔹 در گذشته شهادت (تصدیقی) شبیه آنچه به پیوست آمده است، برای تحصیلات حوزوی مرسوم بوده و بالاترین تصدیق هم اجازه اجتهاد بوده است.
🔹 بعدها با شکلگیری نظام اسلامی و قرار گرفتن حوزه در معرض انجام وظایف و مناصب اجتماعی، لازم بود ارزیابی مدون و مشخصی از دانشآموختگان حوزوی وجود داشته باشد؛ منتها به معادل عناوین مدارج دانشگاهی اکتفا شد!
و از همین جا، متأسفانه هویت مستقل حوزوی و اعتبار آن تا حد زیادی از قلم افتاد و مغفول واقع شد.
🔹 در صورتی که حوزه علمیه میتوانست -هنوز هم میتواند- مدرکی مستقل و با ارزش برای دانشآموختههای خود تعریف کند. و در مرحله بعد با تصویب آن مدارج در شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای عرضه به مناصب مختلف اجتماعی، تطبیقات آن را هم تعیین نماید؛ نه اینکه از ابتدا ذیل معادل عناوین دانشگاهی تعریف شود؛ که نه حوزویان آن را قبول داشته باشند و نه دانشگاهیان!
#شورای_عالی
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 شهید مجید سلیمانیان
🎥 مدافع حرم تازه تفحص شده
🔹 پس از ۴ سال پیکر مطهر تعدادی از شهدای مدافع حرم که در خان طومان به درجه رفیع شهادت رسیدهاند شناسایی شده است.
📌 در کلیپ فوق شهید حجتالاسلام سلمانیان از بیقراریاش برای اعزام میگوید.
#شهادت
#معجزه_حضرت_زینب
#شهید_نشدم_پخش_نکنید
@Manahejj
🌀 تو که پدرت روشنفکر بود، چرا گذاشت آخوند بشی؟!
📝 پاسخی به ناامیدان سیاهنمای حوزوی که دنبال بیانگیزه کردن طلاب هستند
🖋 مرحوم علی صفایی حائری
🔹 در حدود سال ۴۵ بود، من در صحن نو در یکی از مقبرهها درسی داشتم که حدود ساعت ده با یک استاد خصوصی می خواندم. من روبهروی مقبره، کنار میلههایی که بر سر قبرها میگذاشتند نشسته و منتظر بودم تا استاد بیاید و درسم را بگوید. آن طرفتر هم چند نفر از مردهخورها و مقبرهچیها نشسته بودند و کنار آفتاب گرم و مطبوع، صحبتشان گرم و سرد و گُم بود.
🔹 در این اثنا یک نفر پیرمرد آمد که به من اسمش رسیده بود و میگفتند خیلی حرّاف و متلکپران و خوشمزه است. از راه که آمد مقبرهچیها برایش بلند شدند و او هم کنارشان نشست و فاتحهای خواند و بعد شروع کرد به دیدزدن اطراف.
نگاهش که به من افتاد -با آن قیافه و با آن سن و با آن کتاب- چشمهایش را جمع کرد و دقت كرد و با تحقیر از مقبرهچیها پرسید: «این دیگه کیه؟»
❓یکی از آنها مرا میشناخت و پدرم را هم میشناخت، معرفی کرد و او با آشنایی نخوت زدهای رو به من کرد و گفت: «تو که پدرت روشنفکر بود، چرا گذاشت آخوند بشی؟!»
🔹 مقبرهچیها گوش بودند و بعضیهاشان لبخند میزدند و پیرمرد هم رویی ترش میکرد، سینهای صاف میکرد و منتظر جواب بود.
من هم خیلی آرام و بیتوجه مقداری نگاهش کردم و بعد با نیشخندی ازش پرسیدم: «مگر آخوندی چه عیبی داره؟!»
من این سؤال را طرح کردم تا حرفهایش را بزند و شکمش را خالی کند و او هم منتظر همین فرصت بود، ماشینش را روشن کرد وگاز داد، که «ای بابا اینکه دیگه مثل کفر ابلیس میمونه! حالا از من می پرسی چه عیبی دارد!»
و شروع کرد، که «شبش این طور است و روزش این طور و درسش این طور و بحثش این طور، طلبگیاش فلان و روضهخوانیاش بهمان و تبلیغش بیسار و آقاییاش چنین و مرجعیتش چنان!»
و به قدری مسلط بود که برای من هم تعجبآور بود. و بعد فهمیدم قبلا آخوند بوده و بیرون آمده و این تسلطش از همانجا آب میخورد و در نتیجه، تعجبم رفت.
🔹 آن روز در من حال عجیبی گذاشته بودند. او با طنز و شوخی و مسخره، حرف هایش را خوب قالب می کرد و شرح میداد و از حضار تحسین میطلبید و از من هم تسلیم.
اما من داشتم با مورچهها ور میرفتم و بیاعتنا به تمام خوشمزگیهایش گنجشکها را نگاه میکردم و اطراف را میپاییدم و اصلا به او نگاه هم نمیکردم.
و او که میدید مخاطبش این طور خودسر و بازیگوش و بیاعتناست، به دیگران میپرداخت و از آنها تصدیق میخواست و عاقبت نگاهش در چشم من افتاد و کنجکاو شد که حالم را بررسی کند. نگاه من تیز و مسخره بود.
🔹 خیلی آرام گفتم: «شما خوب بود از من میپرسیدید که برای چه آخوند شدهام، اگر میگفتم نون و آب و شب و روز و فلان و بهمان، خب، راهنماییام میکردید؛ که آقا بفرمایید اون طرف، این در بسته است و بازم که بشه، این خبرها نیست. باید شب چطور بخوابی و روز چطور راه بری و دنبال ... بیفتی و...». و شروع کردم حرفهایی را که زده بود با مسخرگی قطار کردن.
او کلافه شده بود و سرفه میکرد و گردنش را میخاراند و آخر طاقتش طاق شد و گفت: «بفرمایید شما ...آقا میخواهید چه کار کنید؟ چرا آخوند شدید؟!»
🔹 من هم با بیپرواییِ تندی که از چنان بچه آرامی بعید مینمود، گفتم: «من آخوند شدم تا یک مشت آدم احمق؛ مثل تو را که هنوز به نون و آب و ... و شکمشون فکر میکنند، بیارم بالا!» و ساکت شدم.
و اون بیچاره داشت سر میخورد و میگفت: «توی بچه میخواهی منو بالا بیاری؟! این همه آخوند هست، هرجا نگاه میکنی، خدا بده برکت».
🔹 و من با صلابت ماتم گرفتهای گفتم: «اگر یک غربال بزرگ بذارن توی این مدرسه و این آخوندها را که تو میگی، بریزن توش چقدرشون سالم میمونن؟!»
به آرامی طنز آلودی گفت: «پنج نفر». گفتم: «خر مصب! (مذهب) پنج تا برای این جمعیت قم، این استان مرکز، این ایران بسه، تا برسه بقیه جاها؟!»
✅ و بعد گفتم: «من آمدهام که ششمی آن پنج تا بشوم و تو هم باید هفتمی آنها باشی و پسرت هم و استعدادهایی که میشناسی، به ترتیب باید این نیاز را برآورند و این احتياج را جوابگو باشند، نه اینکه از گود بیایی بیرون و کناری بنشینی و توی آفتاب گردنت را بخارانی و همه را تخطئه کنی و شب و روز آنها را به چوب بگیری و مرا هم بیرون بفرستی».
✅ راستی چارهای جز این نیست که هرکس خود بار مسئولیت را به دوش بگیرد و به مقصد برساند.
📗 روحانیت و حوزه، صص۱۷۷-۱۸۰
〰〰〰〰〰
📌 بیشتر بخوانید:
https://eitaa.com/manahejj/3215
💬 پ.ن: طبعا فضای حوزه و روحانیت نسبت به قبل از انقلاب (سال ۴۵) بسیار رشد داشته است و انتشار این نوشتار، صرفا جنبه پاسخ به توطئه «بیانگیزه کردن طلاب» را دارد.
#عین_صاد
#فلسفه_طلبگی
@Manahejj
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📸 کربلای خان طومان
◽️قرنهاست زمین انتظار مردانی اینچنین را میکشد تا بیایند و کربلای ایران را عاشقانه بسازند و زمینهساز ظهور باشند… آن مردان آمدند و رفتند، فقط من و تو ماندیم و از جریان چیزی نفهمیدیم… شهیدسیدمرتضی آوینی
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
#غول_دکترا_و_چراغ_جادوی_حوزه
🌀 تأثیر مثبت و منفی عناوین حوزوی بر تصورات جامعه
📝 لزوم تدبیر برای تعیین عناوین اصیل حوزوی
🖋 علی مهدوی
🔹 «کاردان، کارشناس، کارشناس ارشد، دکتر» به این عناوین نگاه کنید!
هرکدام بار معنایی خاصی دارند که در اذهان مردم و جامعه، حکایت از میزان علمیت افراد دارای آن مدرک دارد؛ تا جایی که دانشجویان درس میخوانند تا به این عناوین مهم دست پیدا کنند و مردم نیز به داشتن هرچه بیشتر صاحبان این مدارک، در میان خانواده و خویشاوندان خود، مباهات میکنند؛ حتی برای مشکلات دنیوی و مسائل روزمره خود دنبال افرادی میگردند که مدارک بالاتری دارند.
🔻 حال به این عناوین دقت کنید: «سطح یک، سطح دو، سطح سه، سطح چهار»!
همهی این عناوین برای مردم، گنگ، نامفهوم و چه بسا موجب فاصلهگرفتن یا حتی اشمئزاز است!
تا بگویی سطح چهار دارم میپرسند یعنی چه؟
و در پاسخ مجبوری بگویی همان دکترا! البته اخیرا طبق قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشآموختگان سطح چهار حق ندارند از عنوان دکتری برای خود استفاده کنند!
لذا استفاده از این عنوان برای حوزویان #جرم است، بلکه باید بگویند سطح چهار و معادل دکتری!!
✅ حال اگر مردم عناوینی شبیه به این را بشنوند: «مجتهد تمام، مجتهد متجزی، قریب الاجتهاد، دینشناس گرایش فلسفه، دینشناس گرایش روانشناسی، مبلّغ عالی، مبلّغ توانمند، مبلّغ کارآموز و...»
بله درست حدس زدید! هم این عناوین بار معنایی روشن و قابل فهمی دارند؛ هم ذهنیت مردم و انتظارشان از یک روحانی، با این عناوین تطابق پیدا میکند و بهتر جذب روحانیون برای حل مسائل و مشکلات خود میشوند. همچنین بهتر درک میکنند که روحانیون همه یکدست نیستند و دنبال آن روحانی با مدرکی میگردند که موضوع گرفتاریشان با سنخ مسأله آنها یکسان است.
🔻 اما دریغ! وقتی که میشنوند فلان دانشگاهی دکتر است و فلان روحانی هم دکتر است؛ میگویند این بیچارهها از فرط بیسوادی مجبور شدهاند از عناوین دانشگاهی برای خود وام بگیرند و نان و مقامی برای خود دست و پا کنند!!
یا میگویند اینها قرار بود دینشناس شوند رفتند دکتر شدند!! گویا حوزه چراغ جادویی شده که غول دکتر آفریده است!
یا اگر خیلی ارادت به قشر روحانیت داشته باشند میگویند دکترها برابرند؛ چه دانشگاهی باشند چه حوزوی!
✅ و چه دقیق بود کار امام خامنهای عزیز در نپذیرفتن دکترای افتخاری و متعهد ماندن بر میثاق طلبگی خویشتن.
و چه جفا کردهایم ما، اگر همچنان به این میثاق طلبگی پشت کنیم و به فکر مطالبهی تشخیص هویت واقعی حوزوی و اصیل خویش نباشیم.
✅ براستی چنین مأموریتی از عهده شورای عالی و مرکز مدیریت، قطع به یقین برخواهد آمد و انشاءالله امید است که خیلی زود در این امر مهم تعجیل کنند و آن را به فردا و فرداها موکول نکنند که سالهاست این مطالبهی امام خامنهای بر زمین مانده است.
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 به روزرسانی قراردادهای موقوفات از وظایف مهم اوقاف است
👤 حجت الاسلام رهبر
🔹 گاهی واقف یک نفر را به عنوان وکیل خود برای پس از فوت خود تعیین میکند و آن شخص وظیفه دارد که نیات واقف را جامه عمل بپوشاند و اگر شخص در این خصوص کوتاهی کند گناه بزرگی مرتکب شده و #خیانت در امانت کرده است.
🔹 احیای #موقوفات و به روزرسانی قراردادها میتواند برای #معیشت طلاب و همینطور بهبود فعالیتهای فرهنگی تبلیغی بسیار مفید باشد.
🌐 rasanews.ir/002nCz
#احیای_موقوفات
@Manahejj
🌀 شناخت نقشه دشمن درباره حوزه
📝 کسی حق ندارد حوزه را از اعتبار بیندازد
💠 مطالبات امام خامنهای از روحانیت
🔺 حوزه با بمباران نابود نمیشود؛ با دلسردکردن نابود میشود.
🔻 اگر یک روز صدی پنجاه از این نهالهایی که در این مزرع، به دست قدرتمند اساتید بزرگ در گذشته کاشته شدهاند، صدی پنجاهش هم به فرض محال خراب در بیاید، کسی حق ندارد این مزرع را از اعتبار بیندازد.
📌 مناهج:
⛔️ دشمنان، آگاهانه و برخی هم جاهلانه و بدون اینکه مطلع باشند در پروژه دلسرد کردن و بیانگیزه کردن طلاب از حوزه علمیه و تحصیل قوی، نقش دارند.
✅ در صورتی که اولا نباید سیاهنمایی کرد و نقاط قوت را ندید؛ ثانیا مشکلات و کاستیها را با مطالبهگری صحیح باید حل نمود...
#امام_حوزه
#نقشه_دشمن
#توطئه_بی_انگیزه_کردن_طلاب
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 شناخت نقشه دشمن درباره حوزه 📝 کسی حق ندارد حوزه را از اعتبار بیندازد 💠 مطالبات امام خامنهای از ر
#متن_کامل_نقشه_دشمن
🌀 شناخت نقشه دشمن درباره حوزه
📝 کسی حق ندارد حوزه را از اعتبار بیندازد
💠 مطالبات امام خامنهای از روحانیت
⛔️ امروز در سراسر ایران به وسایل گوناگون کوشش میشود #روحانیت کنار زده بشود. این را به عنوان یک اعلام خطر، همه روحانی و غیر روحانی از من بشنوند. امروز کوشش میکنند روحانیت را پس بزنند. با چی دشمنند؟ با روحانیت؟ نه، با اسلام. من نمیگویم غیرروحانی نمیتواند اسلام را بفهمد.
🔹 من میگویم: شناختن اسلام مثل هر شناختی یک تخصص است. و روحانی، این متخصّص است. من نمیگویم هر روحانی، هر عمامه به سر، یک انسان مقدس است یا یک معلم دین است یا یک فهمنده اسلام است.
✅ اما من میگویم: حوزه علمیه مزرع پرورش متخصصان دین و دانندگان قرآن و آگاهان ازاسلام است. ایدئولوگ باید اینجا تربیت بشود. اگر یک روز صدی پنجاه از این نهالهایی که در این مزرع به دست قدرتمند اساتید بزرگ در گذشته کاشته شدهاند، صدی پنجاهش هم به فرض محال خراب در بیاید، کسی حق ندارد این مزرع را از اعتبار بیندازد.
🔹 اینجا مزرعه است. اگر مزرعه را آتش زدی مجبوری قرض بگیری، مجبوری مصنوعیاش را وارد کنی، اگر نتوانستی روحانی درست در این مزرعه، اصیل و متین درست کنی، مجبوری روحانینما بسازی. آخوند مصنوعی درست کنی؛ کاری که #رضاخان و پسر رضاخان بارها خواستند بکنند...
🔹 روحانی بایستی اینجا بجوشد. انسان خام باید بیاید توی این کارخانه، یک روحانی کامل در بیاید و برود. این را دارند میکوبند، حوزه را میخواهند نابود کنند. حوزه با بمباران نابود نمیشود، با دلسرد کردن نابود میشود. و برادران روحانی بدانند، طلبههای عزیز و فضلای ارجمند بدانند، مسؤولیت شما تمام نشده است.
📅 ۱۲ اسفند ۱۳۵۸
#امام_حوزه
#نقشه_دشمن
#توطئه_بی_انگیزه_کردن_طلاب
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
📠 نظر اعضا 💬 احد من الطلاب: با توجه به اینکه مرکز مدیریت تمام خدمات خود را #غیر_حضوری کرده دو راه
🌀 شماره تلفنهای ارتباط طلاب با مدیریت سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم
🔹 شماره تلفنهای جدید جهت ارتباط طلاب سطوح عالی و درس خارج، اعلام شد.
🔹 طلاب می توانند جهت ارتباط با مدیریت سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم مستقر در مدرسه عالی دارالشفا، با شمارههای فوق تماس بگیرند.
📌 مناهج:
از مرکز مدیریت جهت تسهیل ارتباط طلاب و اعتنا به مطالبات طلاب، تشکر میکنیم.
#نتیجه_مطالبات
@Manahejj
🌀 امضای تفاهم نامه همکاری مرکز مدیریت حوزههای علمیه با مجمع جهانی اهل بیت(ع)
👤 آیت الله اعرافی
🔸 شورای ادیان حوزه تشکیل میشود.
🔸 نیازمند منظومهای منسجم از تفکر شیعی به صورت صفر تا صد به زبانهای مختلف هستیم.
شرایط و حوادث اخیر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی در عرصه بینالملل شرایط حوزه را تغییر داد تا با موضعگیریهای بینالمللی پیام و گفتمان انقلاب اسلامی را منسجم تر اعلام کند.
ایران مرکز تشیع و حوزه علمیه پایگاه تفکر و اندیشه اهل بیت(ع) است، نگاه و کلام حوزه در داخل و خارج مؤثر است.
ما با همه آثار علمی پژوهشی و مکتوباتی که مجموعههای حوزوی دارند هنوز صاحب منظومه فکر تشیع به شکل مسنجم از صفر تا صد نیستیم.
شبکه سازی با رویکرد آموزشی، پژوهشی، تحقیقاتی و همافزایی مجموعههای همسو و مرتبط، اقدام دیگری است که در حال رشد و گسترش میباشد.
#تبلیغ_بین_الملل
#حوزه_علمیه
@Manahejj
🌀 مسیر شکلگیری «بحران هویت حوزوی»، تاریخچه و علل بروز آن
📝 پدیده حجتالاسلام دکترها!
🖋 علی مهدوی
🔹 در مورد تاریخچه و چگونگی پدیدآمدن و فراگیری عنوان «حجتالاسلام دکتر» که موجب پیامدها و تبعات گوناگون حوزوی و اجتماعی شده است، میتوان به سه محور اساسی اشاره کرد:
1️⃣ نسل اول جویندگان علوم انسانی
در اواخر دهه شصت و با فروکشکردن آتش جنگ تحمیلی، توجه جدی حاکمیت اسلامی به تحکیم پایههای علمی و عملی مناصب حکومتی روحانیت، رفته رفته بیشتر شد. لذا از آنجا که نیاز به نیروهای مدیر و مدبر و متخصص در رشتههای گوناگون داشتیم، عزم دانشآموختگان حوزوی برای تکمیل تحصیلات و فراگیری رشتههای مختلف علوم انسانی جزم شد.
در این شرایط، طبعا بسیاری از نخبگان که استعداد و علاقه مطالعات تخصصی و اجتهادی علاوه بر فقه و اصول داشتند، به سمت دانشگاهها یا مراکز پیرامونی حوزه علمیه سرازیر شدند. رجالی که حجتالاسلام دکترهای امروزین جمهوری اسلامی و حوزه علمیه هستند، محصول همان دغدغهها و تلاشهای تحصیلی و پژوهشی آن ایاماند.
2️⃣ تشکیل و تحکیم مراکز پیرامونی حوزه علمیه
در کنار دانشگاههایی که طلاب را پذیرش میکردند، به تدریج مراکز پیرامونی حوزه علمیه نظیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، دانشگاه باقرالعلوم وابسته به دفتر تبلیغات و دانشگاه مفید، شکل گرفتند که نمونههای بارز مراکز پیرامونی حوزه علمیه بودند و با هدف تعقیب علوم انسانی و پرورش روحانیت با تخصصهای مختلف علوم انسانی دایر شدند. رفته رفته بخش قابل توجهی از طلاب مشتاق تحصیل در علوم انسانی به سمت این مراکز پیرامونی حوزه سرازیر شدند.
3️⃣ ضعف ساختار مدرکی حوزه علمیه
اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد که تازه بذر مسأله تحصیلات علوم انسانی و مطالعات غیر فقهی و اصولی شکل گرفته بود، به این فکر نشده بود که طی دهههای آتی با سیل خروجی این دانشگاهها و مواجههی آنها با جامعه روبرو هستیم و هویت علمی این افراد، نه تنها برای خودشان بلکه برای حوزه و روحانیت نیز تعیینکننده است.
حجتالاسلامهایی که برای اینکه نشان دهند علاوه بر فقه و اصول، مطالعاتی تخصصی داشتهاند و شرایط ابراز نظر در ساحات مختلف علوم انسانی، یا گزینش و استخدام در هیأتهای علمی، مراکز و نهادهای مختلف را دارند، مجبورند خود را «حجتالاسلام دکتر» معرفی کنند. چرا؟!! چونکه حوزه علمیه نه تنها برای این طیف، تعریف مدرک مستقل نکرده بود بلکه برای دانشآموختگان فقه و اصول هم به عناوین «معادل دانشگاهی» تن داده بود!!
مراکز پیرامونی حوزه علمیه هم از آنرو که حوزه علمیه در این زمینه تعیین تکلیفی نکرده بود، مدارک خود را با مدارج دانشگاهی منطبق کردند؛ هرچند شاید اگر بجای انطباق با مدارج دانشگاهی، به حوزه علمیه فشار میآوردند که برای تعیین مدارج اصیل حوزوی فکری کنند، شرایط امروز متفاوت میشد.
🔹 علی رغم اینکه با تیزبینی و درایت امام خامنهای از همان ابتدای دهه هفتاد، در خصوص مدارک حوزوی و لزوم اصالت آنها، تذکرات و هشدارهای لازم داده شده بود؛ اما آن ایام شاید از سوی مسؤولین و بزرگان حوزوی اهمیت این موضوع و بحرانی که طی دهههای آتی بروز خواهد کرد، پیشبینی و ادراک نشد.
امروز هم اگر نهادهای مسؤول حوزوی همچنان بخواهند نسبت به این مسأله بیاعتنا باشند و چارهاندیشی نکنند، روز به روز بر عمق ابعاد مختلف این بحران افزوده خواهد شد؛ از جمله فرار نخبگان و مغزهای جوان به سمت دانشگاهها، تأثیرات اجتماعی سنجش روحانیت با مدارج دانشگاهی و....
امید است این مهم پس از قریب به سه دهه معطلی و بلا تکلیفی، هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.
✅ قطعا طلاب جوان حوزه و همچنین فضلای حوزوی راهکارهای مناسبی برای خروج از این بحران مدرکی و هویتی میتوانند ارائه کنند.
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_علمی
#سنجش_دانشگاهی
@Manahejj
🌀 راه حل گذر از بحران هویت علمی
📝 استفاده از ظرفیت فرهیختگان حوزوی
🖋 علی مهدوی
🔹 برای مسألهپژوهی موضوعات، معضلها و چالشهای پیش روی حوزه علمیه، راهها و راهکارهای متعددی قابل ارائه است که در این مجال صرفا به یکی از این موارد اشاره خواهیم کرد. یکی از امور مهم برای رسیدن به بهترین راه حلها، استفاده از خرد جمعی است. ما اگر برای حل مسائل از خرد جمعی استفاده کنیم؛ با استفاده از تکنیک بارش فکری، گزینههای متعدد، گسترده و قابل توجهی در برابر مسؤولین و تصمیمگیران حوزوی قرار خواهد گرفت.
🔹 پیشنهاد میشود مدیریت حوزههای علمیه -علی الخصوص در دوره فعلی که استفاده از مشاورین و روابط گسترده را به عنوان یک سیاست، مد نظر گرفته است- با ارائه فراخوان و طرح مسأله تعیین مدرک اصیل حوزوی و رهایی از بحران هویت علمی، از بدنه حوزه علمیه اعم از اساتید، فرهیختگان و طلاب نظرخواهی کند. طبعا این مهم برکات فراوانی خواهد داشت.
🔹 در مورد بحران هویت علمی و تعیین مدرک اصیل حوزوی، پیشنهادهایی مد نظر نگارنده هست؛ اما فراتر از پیشنهادهای شخصی و فردی، استفاده از ظرفیت عظیم حوزه علمیه است که براحتی میتوان آن را استحصال کرد.
از مدیریت حوزههای علمیه تقاضامندیم از این ظرفیت نیز استفاده شود.
#آیت_الله_اعرافی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 تصدیق اجازه روایت
📝 مدارک منسوخشده حوزوی
🔹 آیتالله رضا استادی، سال ۵۹ از محقق شوشتری صاحب قاموس الرجال درخواست اجازه روایت میکنند.
🔹 محقق شوشتری نیز در پاسخ، تصدیق فوق را تحریر و ارائه میکنند.
📗 کتاب یک قصه از حیات
📌 مناهج:
🔺 متاسفانه رفتهرفته اجازهها و تصدیقهای مختلف حوزوی منسوخ شد و به موزهها پیوست. تا جایی که امروز خبری از اجازه اجتهاد یا اجازه روایت نیست.
🔻 ای کاش بزرگانی همچون آیتالله استادی که در کارنامه موفقیتها و مسؤولیتهای خود، هم مدیریت حوزههای علمیه و هم عضویت در شورای عالی را دارند، در موضوع حفظ اصالت مدارج و مدارک حوزوی نیز اهتمام داشتند تا هویت مستقل حوزوی و تصدیقات اصیل آن حفظ شود یا ارتقا یابد؛ نه اینکه مدارج حوزوی ذیل مدارج دانشگاهی تعریف شود و هویت یابد!
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#سیستم_دانشگاهی
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 پدیده حجتالاسلام دکترها!
📝 انعکاس در خبرگزاری رسمی حوزه
🖋 علی مهدوی
🔹 اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد که تازه بذر مسأله تحصیلات علوم انسانی و مطالعات غیر فقهی و اصولی شکل گرفته بود، به این فکر نشده بود که طی دهههای آتی با سیل خروجی این دانشگاهها و مواجههی آنها با جامعه روبرو هستیم و هویت علمی این افراد، نه تنها برای خودشان بلکه برای حوزه و روحانیت نیز تعیینکننده است.
📌 متن یادداشت در خبرگزاری حوزه:
hawzahnews.com/x9RBY
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
#سنجش_دانشگاهی
@Manahejj
🌀 ضرورت شناسایی و احیای موقوفات حوزوی
👤 حجتالاسلام شاهرخی
🔹 برای ثبت و احیای #موقوفات حوزوی باید تلاش گسترده و مستمری صورت گیرد.
🔹 با استفاده از ظرفیتهای تبلیغی، فرهنگی و رسانهای باید نیت واقف به سمت مسائل و نیازهای جامعه هدایت شود.
🌐 rasanews.ir/002nG2
#احیای_موقوفات
@Manahejj