eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 محرومیت جامعه و دانشگاهی شدن حوزه 📝 نتیجه دوری حوزه از اعطای اجتهاد 🖋 هادی چیت ساز 🔸 تصور کنید، وزارت بهداشت سالانه ده‌ها و بلکه صدها متخصص و فوق متخصص در رشته‌های مختلف پزشکی، فارغ التحصیل داشته باشد. برای ارائه خدمات این افراد، باید مدرکی یا عنوانی برای ایشان تعریف شود تا مردم، متخصصان را از دکترهای عادی و عمومی بشناسند. ❗️فقط یک مشکل وجود دارد؛ اینکه ممکن است برخی از متخصصان، از این عنوان و مدرک سوء استفاده کنند، مثلا از مردم دستمزدهای سنگین بگیرند. هرچند شاید جمعیت سوءاستفاده‌کنندگان نسبت به کل جمعیت متخصصان، یک به ده هم نباشد؛ اما وزارت بهداشت دو گزینه پیش روی خود دارد: 1⃣ یا به خاطر سوء استفاده‌های احتمالی برخی، کل جامعه را از معرفی متخصصان محروم کرده، مدرک معتبری اعطا نکند و متخصص و غیرمتخصص، همه با عنوان «دکتر» معرفی شوند. طبیعتا خیال وزارتخانه نسبت به ضررهای احتمالی هم راحت خواهد شد و به ظاهر مجالی برای حرف و حدیثی هم نخواهد ماند!! 2⃣ یا متخصصان را معرفی کند و در عین حال نظارت دقیقی داشته باشد تا کمتر کسی به فکر سوء استفاده باشد. در عوض جامعه از نخبگان پزشکی استفاده می‌کند. 🔺 مثال بالا تشبیهی است برای وضعیت اعطای مدارک حوزه و معرفی فضلای حوزوی به جامعه. طبق قانون فعلی، با شروع سطح عالی، با دریافت مجوز تلبس، عنوان «حجت الاسلام» به طلاب اطلاق می‌شود. اما فرقی ندارد که این طلبه ملبس، پایه هفت حوزه باشد یا استاد درس خارج حوزه. همه با عنوان «حجت الاسلام» به جامعه معرفی می‌شوند و برای رده‌های مختلف علمیت طلبه‌ها و تعریف جایگاه ایشان، چیزی تعریف نشده است؛ جز مدارک بی هویت معادل دانشگاهی؛ که هیچ اصالت حوزوی ندارند. در صورتی که به غیر از مراجع و نظایر ایشان که عالمان درجه یک به حساب می‌آیند، فضلای قابل توجهی هستند که از عموم طلبه‌ها باسوادترند و مجتهد یا قریب الاجتهادند و باید ایشان را عالمان درجه دو دانست، و دیگر طلبه‌ها را درجه پایین‌تر تعریف کرد. 🔹 از سویی، به صرف احتمال سوء استفاده، اعطای مدرک اجتهاد به فضلا مرسوم نیست و تنها راه قانونی آن شرکت در آزمون خبرگان است که، هرچند سال برگزار می‌شود. گویا استفاده از عنوان مجتهد برای زیر ۶۰ سال، کاری غیراخلاقی و نشانه شهرت طلبی و فخرفروشی است. هرچند اصل این دغدغه درست است که نباید از عنوان «عالم دینی» سوء استفاده شود، اما طرف دیگر قضیه، جامعه‌ای است که تنها شاخصش مراجع و غیر مراجع است و در تشخیص عالمان درجه دو و سه دچار تحیر و سردرگمی است. 🔹 این تحلیل، از نگاه مردم و جامعه بود. نگاه از درون خود حوزه نیز نتیجه خوبی ندارد؛ چون روند فعلی سبب شده تا فضلای جوان و عالمان درجه دو حوزه، مشتاق به عنوان «دکتری» باشند تا بلکه میزان علمیت خودشان را با عناوین دانشگاهی به دیگران معرفی کنند. بنابراین رفته رفته هویت حوزوی کم‌رنگ‌تر شده و حوزه در دانشگاه، بیش از پیش هضم خواهد شد. ❓واقعا جای سؤال دارد، چرا با این همه هزینه‌ی حوزه و وقتی که خود طلبه می‌گذارد، فضلای متخصص، با عناوین اصیل به جامعه معرفی نمی‌شوند؟ درحالیکه معرفی فضلای حوزوی با عنوان ریشه‌دار حوزوی، هم افتخار برای حوزه است و هم نتیجه‌اش را مردم لمس می‌کنند. ✅ به نظر می‌رسد، راه حل قضیه، تدبیر، تربیت بهتر و نظارت بیشتر است؛ نه کنار کشیدن و چشم بستن بر واقعیت. حوزه در اعطای اجتهاد باید سختگیری عاقلانه و منطقی داشته باشد؛ نه اینکه از ترس عواقب آن، کلا صورت مسأله را پاک کند و گرفتار عواقب بی‌تدبیری و تبعات آن شود. @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: نقد به تعهدنامه مبلغین طرح امین 💬 مبلغ امین: سلام علیکم خسته نباشید آیا در تعهدنامه مبلغین مدرس امین، این منصفانه است که طبق بند ۷،۹،۱۱ طلبه طرح امین که نباید جایی شاغل باشد و توقع حق الزحمه، پذیرش دائم و استخدام هم نباید داشته باشد، در مدت تعهد یک ساله خود حق شاغل شدن در جایی را نداشته باشد، مگر مجانی! و اگر نه باید همه حق الزحمه های دریافتی را مسترد نماید؟! یعنی نه تضمین می‌کنیم پولی بدهیم، نه حق دارید جایی کاری در کنار این کار برای درآمد داشته باشید!!! آقایان کارمند مرکز مدیریت و معاونت تبلیغ خودشان با چنین شرایطی در مرکز مدیریت فعال هستند یا از انواع مزایا بهره‌مندند؟!! مؤید باشید... @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: نقد به تعهدنامه مبلغین طرح امین 💬 مبلغ امین: سلام علیکم خسته
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: نقد به تعهدنامه مبلغین طرح امین 💬 مسعود: باسلام و خدا قوت بنظرم گاهی برخی مسؤولین فراموش می‌کنند که ایتام آل محمد، ولیّ نعمت آنان هستند و نباید ادبیات و رفتاری را استخدام کنند که موجب تحقیر و خفت سربازان امام زمان ارواحنا فداه باشد. شما بودجه ندارید، پول ندارید، غمی نیست؛ اخلاق و حفظ حرمت و رعایت شأن طلاب را که لااقل می‌توانید داشته باشید؟! لااقل تعهدنامه را جوری ننویسید که هرکسی بخواند فکر کند اربابی با رعیتش مکاتبه کرده است. ای کاش معاون محترم تبلیغ حوزه‌ها به عموم مبلغین طرح امین پاسخگو و عذرخواه باشند و چه خوب است حوزه، فرد تنظیم کننده‌ی این متن را از کار برکنار کند تا دیگر کارمندان، نوع رفتار و تکریم ایتام آل محمد را بیاموزند. @Manahejj
🌀 اصلاح ریشه یا مبارزه با صدر و ساقه؟! 📝 چگونگی برخورد با انحرافات حوزوی 🖋 علی مهدوی ❇️ یک. حوزه علمیه و دام‌های گسترده دشمن روحانیت یکی از پاک‌ترین اقشار جامعه است؛ اما با این حال از گزند انحرافات و کژی‌ها کاملا در امان نیست. مخصوصا وقتی دشمن برای ایجاد فتنه و گمراهی آن برنامه ویژه داشته باشد؛ چنانچه امام حوزه نیز نسبت به آنتی‌تز انقلاب این هشدار را دادند که انقلاب از جایی قرار است ضربه بخورد که دقیقا نقطه‌ی ایجاد و قوتِ انقلاب است. یعنی قم؛ یعنی حوزه قم؛ یعنی طلاب جوان قم که مثل خون در سرتاسر رگ‌های حوزه علمیه و به تبع در اقصی نقاط کشور جریان دارند. ❇️ دو. طلاب گمراه و فتنه‌گر؟!! حال بیایید خیال کنیم (خیال محال که محال نیست!) انحرافاتی در طلاب به وجود بیاید؛ مثلا برخی طلاب، دنباله‌رو یا مؤسس برخی فِرق انحرافی شوند. یا اصلا تصور کنید چند طلبه معدود با کمترین علم و آگاهی از طب اسلامی و به صرف شرکت در یک دوره چهار روزه آموزشی، احساس تخصص و طبابت کنند و دست به تجارت نسخه‌پیچی و داروفروشی و بازی با جان مردم بزنند!! و به همین هم اکتفا نکنند و هر روز یک ماجرای جدید برای حوزه و نظام بیافرینند. یا خیال کنید برخی طلاب... (به نظرم تا همینجا کافی است که عِنان خیالات را محکم بگیریم و نگذاریم درباره سربازان امام زمان عجل الله فرجه هر خیالی به ذهنمان خطور کند). ❓اما سؤال اساسی اینجاست: اگر کوچکترین انحرافی در طلاب ایجاد شود مقصر کیست؟ در تحلیل‌هایی که طی سال‌های مختلف دیده و می‌بینیم همیشه برخی سریع انگشت اشاره را به سمت طلاب می‌گیرند که ایمان سستش، اخلاق رذیله‌اش، نیت پلیدش، رفیق خرابش، بصیرت علیلش، مطالعات آلوده‌اش.... موجب این گمگشتگی در وی شد. حال آنکه این نگاه به صدر و نهایتا ساقه‌ی اشکال است؛ نه ریشه‌ی آن!! شما اگر بخواهید از شر علف هرز رها شوید باید آن را از ریشه درآورید، نه اینکه به چیدن سرشاخه‌ها اکتفا کنید؛ وگرنه چه بسا عمر شما تمام ‌شود؛ اما علف هرز همچنان در حال نمو باقی خواهد بود! پس ریشه انحرافات احتمالی طلاب کجاست؟!! ❇️ سه. نقطه‌ی آغاز برای دشمن حال بیایید به عقب بازگردیم و فرض کنیم دشمن بخواهد بذر فتنه را بکارد. به نظرتان کجا دست می‌گذارد؟ درست حدس زدید روی نقاط ضعف دست می‌گذارد؛ جایی که فتنه خوب جان بگیرد و تا مدت‌ها حواس‌ها متوجهش نباشد. ❇️ چهار. آغاز رشد طلبه باز هم کمی عقب‌تر برگردیم، طلبه‌ای را تصور کنید که روز ابتدای ورودش به حوزه، با عالم و آدم جنگیده، پشت پا به دنیا و آرزوهای صدرنگ دنیوی‌اش زده و برای علم و معنویت و سربازی مخلصانه امام زمان عجل الله فرجه وارد حوزه شده است. می‌بینید؟ این بذر سالم و انباری از استعداد و خلوص و بصیرت است. ❇️ پنج. نقطه ضعف حوزه حال که این بذر سالم در خاک حاصلخیز و زرخیر حوزه قرار می‌گیرد، نیاز به مراقبت ندارد؟! نیاز به تربیت و تهذیب در کنار تعلیم ندارد؟ نیاز به بصیرت‌افزایی در کنار علم‌آموزی ندارد؟ نیاز به استعدادشناسی و دستگیری و راهبری توسط حوزه تا مقصدش بر اساس ظرفیت و استعداد و تکلیف الهی‌اش ندارد؟! نیاز به حمایت مالی جهت برآورده شدن حداقل‌های معیشتی و تحصیلی ندارد؟ نیاز به مشوق‌های انگیزشی بین مسیر برای عدم خستگی یا رفع خستگی ندارد؟ ❇️ شش. حوزه‌ی دانشگاه شده ولی اگر حوزه بگوید: «من کاری به هیچ‌یک از ابعاد رشد وجودی طلبه ندارم. من فقط مثل دانشگاه متکفل آموزش هستم و طلبه هم دو الی سه دهه از عصاره عمرش را باید به من بدهد»، نتیجه چیست؟ نتیجه این است که ریزش‌ها بی‌اختیار‌ رو به فزونی می‌رود، با هر باد و تندبادی بخشی از این سرمایه‌ی امام زمان (طلاب عزیز) فرو می‌ریزند. یکی به دلیل مصائب مالی، دیگری به علت ضعف بصیرتی و تهی‌بودن برنامه حوزه از حتی دو واحد بصیرت سیاسی، آن یکی بخاطر عطش معنوی جانش که هیچ‌گاه سیراب نشد و توهم کرد در فلان فرقه خبری است؛ و..... ❇️ هفت. راه علاج علاج فقط در همان راهی است که بارها و بارها امام حوزه و بزرگان اشاره داشته‌اند: یعنی مدیریت و برنامه. تا وقتی حوزه در مورد خودش جدی و قوی نداشته باشد و ثمره آن را به مدیریت و برنامه خود تسری ندهد، و به همین تک‌بعدی بودن راضی باشد، فقط و فقط باید از ریزش‌های احتمالی نو به نو بترسیم و به خود بلرزیم. ✅ یادمان باشد ریزش‌ها هیچ‌گاه صفر نمی‌شود؛ اما با مدیریت و برنامه، حداقلی خواهند شد. @Manahejj
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | تیزر مستند «آن زمستان» روایت بی‌واسطه‌ی یک فصل از زندگی آیت‌الله مصباح یزدی 🔸مستند سینمایی «آن زمستان» به کارگردانی و تهیه کنندگی احمد شریف زاده روایتی بی واسطه فصلی از زندگی مرحوم آیت الله مصباح یزدی را نمایش می‌دهد. 🔹️اکران‌های مردمی این مستند در آستانه سالگرد مرحوم آیت الله مصباح یزدی در سراسر کشور ادامه پیدا خواهد کرد. 🔸️مساجد، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، نهادها و سازمان‌ها برای اکران این مستند سینمایی می‌توانند با تماس با شماره ۰۲۱۴۲۸۸۷۰۹۰ یا با مراجعه به سایت ammaryar.ir هماهنگی لازم را به عمل آورند. 🔹️تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج روایتی متفاوت و دیده‌نشده از زندگی مرحوم «آیت الله مصباح» را ارائه می‌دهد. 💻 @mesbahyazdi_ir
مناهج 🇵🇸🇮🇷
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: نقد به تعهدنامه مبلغین طرح امین 💬 مبلغ امین: سلام علیکم خسته
🌀 ناامنی طرح امین! 🖋 محمد حق پرست 🔸 قوانین و تعهدنامه مدارس امین با طلاب، واقعا تأسف بار و ناامید کننده است. 🔹 اهمیت و ضرورت این طرح آنقدر واضح است که جای بحث ندارد. در همین حد بگویم، اگر قرار باشد هزینه تبلیغی حوزه فقط در چند مورد خرج شود، یکی از مهمترین آنها، هزینه در مدارس است. اما با تمام این اوصاف، حمایتها از مبلغان تعریفی ندارد. 🔹 مسئولان عزیز! شک نکنید با این برخوردها، قوانین و حقوقها، کار تربیتی و آموزشی نمی‌توان کرد. انتظار معجزه یا توقع تبلیغ بدون تأمین حداقل‌های زندگی نداشته باشید. بیشتر افراد نمی‌توانند چنین زندگی کنند و از زیر بار مسئولیت ناخواسته شانه خالی می‌کنند. هرچه از امور تربیتی و آموزشی کم گذاشته شود، در جاهای دیگری باید چندبرابر هزینه کرد. هزینه خوب و منطقی برای امور تربیتی، مسئله‌ای اتفاقی در کشورهای پیشرفته است. تأمین حداقل معیشت، خواسته کمی است و اگر همین خواسته کم برآورده نشود، ضربه‌اش را جامعه خواهد خورد. 🔹 طرح امین جای نخبه‌های تبلیغی حوزه است. اما آیا با وضع موجود نخبه‌ها انگیزه‌ای برای همکاری دارند؟ بر فرض که فعلا توان پرداخت خوبی ندارید، حداقل حمایت‌های معنوی داشته باشید، نه اینکه با چنین قوانینی موجب دلسردی شوید. با روند فعلی، بسیاری از همکاری دست می‌کشند و آن عده‌ای که می‌مانند، از کیفیت کارشان کاسته خواهد شد و کسلی و بی‌حوصلگی بر آنها چیره می‌شود. 🔹 در یک کلمه، این طرح یکی از شاخص‌ترین طرح‌های تبلیغی است و عیار حوزه را مشخص می‌کند. گامی است برای گام‌های بعدی و قوی‌تر. اکنون اگر توان مدیریت یا حمایت ندارید، پس تعطیلش کنید، چون چنین وضعی اصلا زیبنده و شایسته نیست و حتی ممکن است اثرات معکوس بگذارد؛ البته امیدواریم مسؤولین محترم بتوانند به خوبی مدیریت و تدبیر کنند و تحولی ایجاد شود. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 سخنان حضرت آیت الله ناصری (حفظه الله تعالی) درباره اقامه نماز باران در اصفهان 📅 جمعه ۱۹ آذر - رأس ساعت ۱۰ صبح به امامت آیت الله مهدوی (زید عزه) 🗺 گلستان شهدای اصفهان @Manahejj
🌀 نمودار فراوانی کرسی‌های درس خارج فقه و خارج فقه معاصر در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ 📝 تحول اجتهادی 🔸 موضوع با اختلاف چشمگیر و معناداری بیشترین تعداد درس و تعداد طلاب را نسبت به سایر ابواب فقهی در حوزه به دست آورده است. 🔹 موضوعات دروس خارج فقه معاصر: فقه پول، فقه بانکداری، فقه بورس، فقه رمزارزها، فقه پزشکی، فقه تربیت، نظام خانواده، فقه جمعیت، فقه فضای مجازی، فقه سیاسی، فقه کاربردی، نظام اقتصادی اسلام، مالکیت معنوی، احکام بیمه، قوانین حقوقی و تجاری و.... 🔹 قریب به ۴۵ درصد از طلاب دروس خارج، در دروس خارج فقه معاصر شرکت می کنند ✅ این امر حاصل همراهی شورای عالی، مدیر حوزه‌های علمیه، اساتید، فضلا، طلاب حوزوی و جمع کثیری از محققین دانشگاهی می‌باشد. 🌐 دفتر فقه معاصر @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: نقد به تعهدنامه مبلغین طرح امین 💬 مبلغ امین: سلام علیکم خسته
🌀 نتیجه مطالبه گری 📝 اصلاح فرم تعهدنامه مبلغین طرح امین 🔻 اطلاعیه برخی کانالهای طرح امین: با توجه به اشکالات و اشتباهاتی در فرم قبلی بود، فرم جدید تعهدنامه مبلغین و مبلغات مدارس امین تقدیم می‌گردد. 📌 مناهج: با تشکر از معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه که این اشتباه را تصحیح کرده و کرامت طلاب و ایتام آل محمد را در نظر گرفتند. البته این ابهام هنوز باقی است که در مقابل تعهد طلاب، معاونت تبلیغ و آموزش و پرورش چه تعهدی دارند؟! فقط تعهد یکطرفه؟! @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 رسانه باید نقاط ضعف مجموعه ها را با خیرخواهی تذکر دهد 👤 آیت الله حسینی بوشهری 🔸 اگر رویارویی مس
🌀 افتتاح سایت جدید اطلاع رسانی شورای عالی حوزه های علمیه پس از یک سال وقفه 📝 خبر منتشرشده از سوی شورای عالی: 🔸 استماع اندیشه‌ها و ایده‌های اساتید، فضلاء و طلاب درخصوص مسائل مرتبط به حوزه علمیه فرصتی مغتنم برای شورای عالی حوزه‌های علمیه خواهد بود. 🔹 از این رو برای بهره‌برداری هر چه بیشتر از این دیدگاه‌ها و همچنین اطلاع رسانی از فعالیت ها و مصوبات، پایگاه و کانال اطلاع رسانی شورای عالی حوزه های علمیه راه اندازی و به صورت فعال پذیرای ایده ها - پیشنهادات و انتقادات شما فرهیختگان گرامی می‌باشد. ❇️امید است با مشارکت حداکثری شما، گام های مؤثرتری در جهت سامان‌دهی و اقدامات مناسب برداشته شود. schowzeh.ir 📌 مناهج: این اقدام را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم حاکی از تغییر جهت شورای عالی به سمت شفافیت و اطلاع‌رسانی باشد و مثل تأسیس کانال شورای عالی در ایتا، صرفا به تأسیس ظاهری و عدم انتشار محتوا ختم نشود. ✅ کار رسانه‌ای پیش از هزینه برای راه‌اندازی درگاه‌های مختلف، نیاز به رویکرد و تفکر رسانه‌ای و درک ضرورت ارتباط متقابل با بدنه حوزه دارد. متأسفانه آنچه تابحال شاهد بوده‌ایم، فقدان چنین رویکردی در دبیرخانه شورای عالی است. و همین امر هم تأثیراتی از جمله ایجاد شکاف بین بدنه حوزه علمیه با شورای عالی را داشته که ناخواسته منجر به مقداری ناامیدی در میان طلاب شده است. این اتفاقات تلخ قابل جبران است؛ به شرط اتخاذ رویکرد شفافیت و ارتباط متقابل با بدنه حوزه علمیه. مناهج از هر تحول و تغییر مثبتی در شورای عالی استقبال کرده و آماده پوشش رسانه‌ای است. @Manahejj
🌀 عکس‌های تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه علیه طلاب غیر ایرانی 📝 عدم اجازه سکونت در بعضی از مجتمع‌های طلاب پردیسان 🔸 حرف طلاب فقط همین که این رسم مهمان نوازی و میزبانی اسلامی ایرانی به مهمانان مسلمان و رسم رفتار انصار به مهاجرین در راه خدا و در راه اسلام و انقلاب نیست... 😔 ‼️ عجیب‌تر اینکه بالای برخی از تابلوها تیتر زده‌اند: «منشور اخلاقی»!! ولی بر مبنای کدام اخلاق؟ کدام مسلک؟!! امام خامنه‌ای: "طلاب و فضلای غیر ایرانی بدانند که آنها در ایران اسلامی غریبه نیستند. شما حتّی مهمان هم نیستید، شما صاحبخانه‌اید. شما فرزندان عزیز من هستید. ما مقدم این پروانه‌های عاشق را که به شوق فراگیری معارف اسلام ناب به این دیار سفر کرده‌اند، گرامی میداریم. ما وظیفه‌ی خودمان میدانیم که شما عزیزان را در حد توان خودمان، از آنچه که از معارف اسلام ناب و معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) در اختیار ماست، برخوردار کنیم." @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: عدم اجازه سکونت طلاب غیر ایرانی در بعضی از مجتمع‌های طلاب پردیسان 💬 مسلم: اطلاعیه‌ای دیدم که گلایه از رفتارهای تبعیض‌آمیز علیه طلاب غیر ایرانی داشت و اینکه چرا حق سکونت در برخی مجتمع‌های طلاب ندارند. در واکنش به آن اطلاعیه باید گفت: اینکه به اسم منشور اخلاقی رفتارهای نژادپرستانه جا انداخته شده‌اند، واقعا غلط است. اما برخی دغدغه‌ها هم وجود دارد که بنظر می‌رسد باید طی پروسه‌ای با محوریت مرکز خدمات برطرف شود. مثل تفاوت سبک زندگی یا دغدغه برخی مسائل بهداشتی یا مواردی از این دست. لذا پیوست‌های لازم باید از سوی مرکز خدمات تدبیر شود و طی برگزاری دوره‌های تبیینی و آموزشی، این تبعیض‌های ناروا هم حذف شوند؛ تا طلاب غیر ایرانی، احساس غربت و مظلومیت نکنند. 📌 مناهج: یادمان باشد بخش قابل توجهی از این عزیزان، مستبصرینی هستند که نه راه بازگشت دارند؛ نه سرپناهی برای ماندن... چراکه از خانواده‌های خود طرد شده‌اند و عملا هیچ حمایتی ندارند. @Manahejj
🌀 وقتی مرکز خدمات پاسخگوی تعهدات خود نیست؛ پای مطالبات طلاب به رسانه‌های عمومی باز می‌شود! 📝 خبرگزاری فارس منتشر کرد: 🔸 ابتدای کار به ما وعده دادند که پروژه تا سال ۹۸ به اتمام می‌رسد و مبالغی در چند مرحله از ما اخذ شد اما پروژه تا کنون به پایان نرسیده است. 🔻 مورد مهم دیگری که رخ داد، عدم انعقاد قرارداد رسمی بین مرکز خدمات حوزه علمیه با طلاب بود که باعث شده ما هیچ مدرک محکمی برای پیگیری در دست نداشته باشیم. ♨️ مواد اولیه و شیوه ساخت و برخی از لوازم ساختمانی که در این مجتمع به کار برده شد نیز با آنچه وعده داده شد تفاوت دارد و رفته رفته افت شدیدی کرد و حتی در شیوه ساخت هم این افت کیفیت محسوس است. این در حالی است که وقتی بابت این موضوع به سازنده اعتراض می‌کنیم پاسخ قانع‌کننده‌ای نمی‌دهد. 🌐 جزییات بیشتر در خبرگزاری فارس: http://fna.ir/5fp8p 📌 مناهج: با بازگشت آقای رفیعی به معاونت مسکن، پیش‌بینی می‌شد که مجددا مشکلات گذشته قرار است سر باز کند و متأسفانه انتصابات غیر دقیق رییس مرکز خدمات، زنگ هشدار عقب‌گرد آن مرکز را به صدا درآورده است و از این بابت طلاب و اساتید نگران هستند و انتظار پاسخگویی دارند. این در حالی است که آقای میرمحمدی رییس مرکز خدمات باید توجه داشته باشند از آنجا که منصوب رهبری هستند، باید نهایت تلاش خود را برای حفظ وجهه، اعتبار و آبروی مرکز خدمات به کار گیرند. ✅ مناهج آماده انتشار پاسخ مسؤولین مرکز خدمات است. 📌 پرونده مناهج درباره مسکن‌سازی مرکز خدمات: https://eitaa.com/manahejj/4538 @Manahejj
🌀 تزریق دوز سوم واکسن توسط مراجع معظم تقلید و علمای حوزه علمیه قم 🔹 حضرات علما و آیات عظام نوری همدانی، جوادی آملی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، دوزدوزانی تبریزی، گرامی قمی، محقق داماد، موسوی، مسعودی خمینی و.... دوز سوم واکسن را دريافت کردند. ✅ آیت الله العظمی نوری همدانی که زندگی و عمر طولانی خودشان را مرهون طب سنتی می‌دانند، بعد از دریافت دوز سوم واکسن، درباره فرمودند: شرعا ضامن پیامدهای منفی اقدامات خود هستند. ❓آیا کسانی که واکسن هراسی می‌کنند، از مراجع تقلید آگاه‌تر هستند؟ آیا فرزندان و شاگردان علما اخبار و ادعاهای واکسن هراسان را به سمع و نظر ایشان نرسانده‌اند؟ آیا این افراد سودجو، اشراف بیشتری به احکام اسلامی و لزوم حفظ جان امت اسلام دارند یا مراجع معظم تقلید؟ ◼️ کسانی که ادعا می‌کنند رهبر معظم انقلاب از آمار آسیب‌دیدگان واکسن خبر ندارند، آیا واقعا متوجه نمی‌شوند که برای دستیابی به منافع و خواسته‌های خود با این ادعاهای پوچ دارند تیشه به ریشه ولایت فقیه و رهبری می‌زنند؟ به چه قیمتی رهبری را به بی‌اطلاعی و غفلت و ناآگاهی متهم می‌سازند؟ 〰〰〰〰〰〰〰 ♨️ اما به زودی منتظر بازتاب خبر فوق در رسانه‌های مخالف واکسن باشید:👇 🔻 نفوذ در مراجع تقلید بیداد میکنه!! 🔻 بازم مراجع تقلید رو گول زدند!! 🔻 مراجع تقلید را مجبور به انجام یک عمل غیرشرعی و حرام کردند و تقیه می‌کنند!! 〰〰〰〰〰〰〰 ♨️ انتظاری از کسانی که به اسم طب اسلامی، آلوده تجارت مافیایی و از حجیت انداختن رهبری و مراجع تقلید شده‌اند نیست اما با اقدام علما و مراجع معظم تقلید حجت بر مؤمنین تمام شد. 🌐 ثامن @Manahejj
🌀 معاونت معیشت و خانواده مرکز خدمات و مرکز نور قرارداد بستند ✍️ این قرارداد در قالب ارائه خدمت حق اشتراک یک ساله سرویس‌های محصولات نور: نورمگز (پایگاه تخصصی مجلات نور) نورلایب (پایگاه کتابخانه دیجیتال نور) ابرنور (پیشخوان بر خط نرم‌افزارهای نور) سمیم نور (سامانه مشابهت یاب متون نور) انجام شده است. ✅ طلاب برادر و خواهر سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به پنل شخصی خود در "سامانه سخا" (سخای جدید) و انتخاب گزینه "محصولات نور" از سرویس‌های مذکور بهره‌مند شوند. @Manahejj
🌀 سالروز ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها تهنیت باد 🌸 عظمت زنانه 💠 امام خامنه‌ای زینب کبری شور عاطفه‌ی زنانه را همراه کرده است با عظمت و استقرار و متانت قلب یک انسان مؤمن و زبان صریح و روشن یک مجاهد فی‌سبیل‌الله و زلال معرفتی که از زبان و دل او بیرون می‌تراود و شنوندگان و حاضران را مبهوت میکند. عظمت زنانه‌اش، بزرگان دروغین ظاهری را در مقابل او حقیر و کوچک می‌کند. عظمت زنانه، یعنی این. 📅 ۱۳۸۴/۰۳/۲۵ (س) @Manahejj
🌀 جزوه ضرورت تغییر کتب آموزشی علم اصول 📝 در دو نسخه مطالعه و چاپ 🖋 شهید سید محمدباقر صدر ♨️ ضرورت و دلایل تغییر کتاب‌های درسی فعلی: 1️⃣ بازتاب نیافتن پیشرفت‌های علم اصول 2️⃣ آموزشی نبودن 3️⃣ مناسب نبودن برای نوآموزان 4️⃣ ساختار نامناسب کتاب‌های موجود ♨️ پیشینه تلاش برای تغییر کتاب‌های آموزشی ➖ بررسی کتاب «اصول الفقه» 📌 لینک دانلود جزوه: 📲 مطالعه در گوشی همراه 🖨🖥 مطالعه در لپ‌تاپ و پرینت A5 ⚠️ هشدار: کوتاهی مسؤولین در امر تحول حوزه، موجب رفع مسؤولیت طلبه از درس‌خواندن نخواهد بود؛ چراکه هویت طلبه در گروی تحصیل است. 🗂 @Manahejj
ضرورت تغییر کتب - Mobile.pdf
1.86M
🌀 جزوه ضرورت تغییر کتب آموزشی علم اصول 📝 نسخه مطالعه در گوشی همراه 🖋 شهید سید محمدباقر صدر ✅ با کلیک روی هر عنوان از فهرست، به بخش مربوط منتقل خواهید شد؛ و با کلیک روی نشان فهرست (بالای هر صفحه) به صفحه فهرست بازخواهید گشت. 🖨🖥 مطالعه در لپ‌تاپ و پرینت A5 🗂 @Manahejj
ضرورت تغییر کتب - Print.pdf
571.9K
🌀 جزوه ضرورت تغییر کتب آموزشی علم اصول 📝 نسخه مطالعه در لپ تاپ و پرینت A5 🖋 شهید سید محمدباقر صدر 📲 مطالعه در گوشی همراه 🗂 @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 وقتی مرکز خدمات پاسخگوی تعهدات خود نیست؛ پای مطالبات طلاب به رسانه‌های عمومی باز می‌شود! 📝 خبرگز
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: مطالبه تسریع و تحویل واحدهای پروژه مسکن طلاب دزفول 💬 ایرانی: خبرگزاری فارس منتشر کرد: ما ۸۳ طلبه حوزه علمیه دزفول از سال ۹۵ برای پروژه مسکن طلاب دزفول ثبت نام کردیم و مرحله به مرحله واریزی ها را انجام دادیم. قرار بر این بوده که نهایتا تا سال ۹۸ تحویل داده شود. ولی سال ۱۴۰۰ هم رو به پایان است ولی خبری از تحویل واحدها نیست. به عالم و آدم و تمام بانکها بدهکار شدیم. حتی در معیشت زندگی‌مان هم مانده‌ایم. و نمی‌توانیم یک زیرزمین کوچک هم برای خانواده اجاره کنیم. متاسفانه مسئولین مرکز خدمات حوزه هم اصلا پاسخگو نیست. خواهشا به داد ما برسید و صدای ما را منعکس کنید. farsnews.ir/my/c/107069 بنده با ۳ فرزند خردسال قرارداد خانه استیجاریم یه ماه دیگه تمومه و هر جا مراجعه میکنم با رهن ۱ میلیون تومانی حتی نمیتونم یه زیرزمین ۴۰ متری اجاره کنم. 📌 مناهج: امیدواریم مسؤولین مرکز خدمات هرچه سریع‌تر پاسخگوی این حجم از نارضایتی طلاب شهرهای مختلف نسبت به عدم عمل به تعهدات مرکز خدمات نسبت به ساخت مسکن باشند. اینکه طلاب ابراز می‌کنند از مسؤولین جواب درستی نمی‌گیرند و مجبورند مطالبات خود را در رسانه‌های غیرحوزوی مطرح کنند اصلا برای اعتبار و وجهه حوزه مناسب نیست و مقصر هم طلاب نیستند... @Manahejj
🌀 علاج بی انگیزگی طلاب 📝 عوامل دلسردی طلاب 🖋 هادی چیت ساز 🔸 تمام طلاب هنگام ورود به حوزه، شیفته جاذبه‌های خاص آن شده‌اند که این مسیر را انتخاب می‌کنند؛ مخصوصا طلاب دیپلم و بالاتر که با چشم بازتری وارد این مسیر می‌شوند و انگیزه هدفمندتری دارند. اما مشکل اینجاست که رفته رفته از انگیزه عموم طلاب کاسته می‌شود. درست مثل یخی که ذره ذره آب می‌شود... 🔻 درباره بی‌انگیزگی طلاب علل زیادی را برشمرده‌اند مثل طولانی‌بودن مسیر اجتهاد، مشکلات معیشتی یا دشواری متون حوزه و.... همه این علل گرچه مؤثرند؛ اما علل ریشه‌دار و مهمتری وجود دارد. 🔹 اگر کسی قبل از طلبگی تحقیق مختصری بکند، کم و بیش مشکلاتی مثل درآمد کم، زاویه‌داشتن برخی مردم با حوزویان و سخت‌بودن اجتهاد را خواهد شنید. پس کسانی که این مسیر را انتخاب می‌کنند، چشم‌بسته نیامده‌اند و پیش از ورود به حوزه، این لوازم را پذیرفته‌‌اند و با انگیزه وارد این مسیر می‌شوند. ❓اما طی مسیر طلبگی چه عواملی باعث دلسردی می‌شوند؟ یکی از مهمترین علل این مسئله، کلی‌بودن اهداف و بی‌برنامگی برای رسیدن به اهداف است. نوع طلاب در ابتدا و حتی اواسط طلبگی در جواب این پرسش که «می‌خواهی چکاره شوی؟» می‌گویند، می‌خواهیم کسی شبیه امام خمینی (ره) و آیت الله بهجت (ره) شویم. اما اگر از برنامه علمی و تهذیبی در میان‌مدت و بلندمدت بپرسید، دستشان خالی است و در واقع به همان برنامه عمومی حوزه اکتفا و اعتماد کرده‌اند. این هدف کلی حتی تا اواسط طلبگی و سطح عالی کشش دارد، اما وقتی طلبه کم‌کم پا به جامعه می‌گذارد و نیازهای جامعه را می‌بیند، بهت‌زده می‌شود. از سویی مشکلات معیشتی و ... او را تحت فشار می‌گذارد. ❗️ولی در میانه راه، طلبه خودش را درگیر مشکلاتی می‌بیند. مثل مسافری که می‌خواهد به مقصد دوری برود که از جذابیت‌هایش شنیده، اما نمی‌داند مقصدش دقیقا کجاست و بدتر اینکه برای مدیریت سوخت، خطرهای احتمالی در مسیر، تهیه توشه کافی و نکات مهم دیگر در سفر، برنامه‌ای ندارد. اکنون این مشکلات یکی یکی سراغش می‌آید و خودش را ناتوان می‌بیند. ✅ برای علاج این معضل، شورای عالی و مدیریت حوزه، دو راه دارد: 1️⃣ یا از ابتدا با طلاب اتمام حجت کرده و آن اعتماد عمومی به برنامه حوزه را کمرنگ کند. خیلی روشن به طلبه بگوید که خودش برای استعدادش، توانایی‌ها و مهارت‌هایش فکری بکند. بگوید که برنامه عمومی حوزه، فقط بستر اولیه طلبگی است و برای موفقیت باید برنامه‌های دیگری هم داشت. در یک کلمه، برنامه عمومی لازم است، اما کافی نیست. 2️⃣ یا اینکه تحول جامع و مطلوب را اجرایی کند و در کنار برنامه‌های تحولی، هدایت تحصیلی و تهذیبی طلاب را از ابتدا جدی بگیرد. استعدادسنجی کند و برای همه طلاب، برنامه یکسان نداشته باشد. موفقیت را فقط در اجتهاد تعریف نکند و از همان ابتدا برنامه‌های متنوع خودش را ارائه دهد. @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 علاج بی انگیزگی طلاب 📝 عوامل دلسردی طلاب 🖋 هادی چیت ساز 🔸 تمام طلاب هنگام ورود به حوزه، شیفته
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: عوامل دلسردی طلاب 💬 مهدی: یادداشت بسیار زیبایی بود؛ لکن دو سه نکته هم می‌شد اضافه کرد. 1⃣ اول اینکه بسیاری از مدیران نمی‌دانند اصلا طلبه باید چه کار بکند و برای چه باید به حوزه بیاید و به نوعی بحران هویتی در طلاب. 2⃣ برخی مدیران گفتارشان با رفتارشان نمی‌سازد همین امر هم موجب دلزدگی طلاب جوان می‌شود. 3⃣ اساتید معمم عضو هیئت علمی دانشگاه که ماهانه شاید چیزی حدود ۳۰ میلیون حقوقشان است مدام این را به طلبه القا می‌کنند که اگر نتوانید عضو هیئت علمی شوید روحانی روستا می‌شوید و همین امر در طلبه دلسردی ایجاد می‌کند و خیلی‌ها حاضر نمی‌شوند به امر تبلیغ بپردازند. مثلا استادی داشتیم در دانشگاه عضو هییت علمی است مدام اول کلاس می‌گفت نهایتا ملای ده یا محلات حاشیه شهر می‌شوید ما تو دانشگاه ال می‌کنیم و بل، تا اینکه یک روز گفتم این سخنان شما سمّ است که علیه دین در حوزه پمپاژ می‌کنید و طلاب را از رفتن به تبلیغ دین در مناطقی که پول و شهرت ندارد باز می‌دارد. 4⃣ عوامل مالی هم هست؛ اما به قول شاعر که تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن که خواجه خود روش بنده پروری داند، اگر عامل به این شعر باشیم خدا خودش کمک می‌کنه بیش از نیازمان هم می‌دهد. ♨️ برخی مدارس علمیه شهرستانی در دو سال نصف طلبه‌هاشون انصراف دادن! ♨️ ورودی حوزه‌های برخی استانها نسبت به ۸ سال قبل به کمتر از ۷ درصد رسیده است! ✅ لذا باید الگوسازی‌های صحیح و عقلانی صورت بگیرد‌. @Manahejj
🌀 طلاب جوان برنامه شخصی داشته باشند 👤 آیت الله اعرافی، در یزد: ✅ توصیه من به طلاب جوان و پرشور این است که داشته باشید تا بتوانید برای آینده خود برنامه‌ریزی و قله‌های بلند را فتح کنید. @Manahejj
🔔 تخفیفات ویژه شرکت نرم افزاری نور 📝 از ۱۸ تا ۲۶ آذر 🔸 فروشگاه اینترنتی نور (نورشاپ) تا 50% تخفیف در خرید فیزیکی و 70% تخفیف در خرید دانلودی noorshop.ir 🔸 خرید اعتبار از ابر نور تا 70% تخفیف www.abrenoor.ir 🔸 خرید شارژ از نورلایب تا 40% تخفیف noorlib.ir 🔸 طرح همراهان نور (شامل 103 عنوان نرم‌افزار) به مبلغ 250 هزار تومان noorsoft.org/fa/content/View/15594 @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 طلاب جوان برنامه شخصی داشته باشند 👤 آیت الله اعرافی، در یزد: ✅ توصیه من به طلاب جوان و پرشور ا
🌀 یک اتمام حجت برای طلاب و لوازم آن 📝 برنامه شخصی طلاب و وظایف حوزه 🖋 هادی چیت ساز 🔸 آیت الله اعرافی در جلسه طلاب یزد فرمودند: «توصیه من به طلاب جوان و پرشور این است که برنامه شخصی داشته باشید تا بتوانید برای آینده خود برنامه‌ریزی و قله‌های بلند را فتح کنید.» ♨️ وظایف طلاب 1⃣ بیان ایشان به عنوان مدیر حوزه علمیه کشور، اتمام حجت است بر طلاب که موفقیت خودشان را فقط به دروس حوزه گره نزنند. حوزه برای اینکه طلبه موفق تربیت کند، نیاز به تحولات اساسی دارد و اکنون در گام‌های اول تحول است. پس سطح توقع از برنامه حوزه در میان طلاب باید اصلاح شود. 2⃣ این اتمام حجت، به معنای کنارگذاشتن برنامه حوزه نیست. به عبارت دیگر، دروس حوزه شرط لازمند، اما کافی نیستند. هیچ عالمی فقط با خواندن کتب متداول حوزه عالم نشده، بلکه موفقیتش مرهون تلاش‌ها و برنامه شخصی خودش است. با این حال، اگر از ایشان پرسیده شود دروس حوزه را چه کنیم، می گویند خوب بخوانید چون دروس حوزه مایه اصلی هستند، ولی اکتفا نکنید. 3⃣ به دست آوردن تخصص در هر رشته‌ای، انسان را تبدیل به عالم برجسته در همان رشته می‌کند و برنامه عمومی نهایتا هرکسی را در سطح عمومی موفق می‌کند ولی رده‌های بالای موفقیت، نیاز دارد که نیازمند برنامه‌ریزی جدی و قوی است. ♨️ وظایف شورای عالی و مرکز مدیریت اما شورای عالی و مرکز مدیریت نیز وظایفی دارند: 1⃣ از ابتدای طلبگی، طلاب را برای برنامه شخصی و کشف استعداد خودشان تشویق و راهنمایی کنند. بسیاری از طلاب در این مسیر نیاز به مشاوره دارند و اگر رها شوند، معمولا به برنامه عمومی اکتفا می‌کنند. 2⃣ بگونه‌ای برای طلاب برنامه بریزند که وقتی برای طلبه جهت کارهای جنبی بماند. اکنون با روزی چهار پنج کلاس و مباحثه، اکثرا به همین برنامه هم نمی‌رسند؛ چه رسد به برنامه شخصی فکر کنند. 3⃣ دوره‌های مهارتی و علمی اختیاری در تعطیلات هفتگی و مناسبتی برگزار شود. اگر طلاب نسبت به مزایای این طرح‌ها توجیه شوند، استقبال خواهند کرد. حداقل اگر کسی خودش استفاده نکند، حوزه علمیه متهم نخواهد بود. @Manahejj