eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 سؤالات دانش‌آموزان جنوب کشور از یک مبلغ 📌 پ.ن: ذهن بسیاری از نوجوانان و جوانان مملو از سؤالاتی است که حوزه و روحانیت باید پاسخگوی آنها باشند... 〰〰〰〰〰〰 📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 💬 برهانی: مدتی هست با دانش آموزان متوسطه دوم(دبیرستان) کارگاه‌های پرسش و پاسخ دارم. دو نکته خیلی مهم دریافت کردم؛ خلاصه اش اینه که: 1⃣ غالب محتوای خوب و نابی که عادتا بین جریان ارزشی رد و بدل میشه, به دست عموم جوانان در کف میدان نمیرسه, چرا؟ چون اونها اسیر اینستاگرامی هستن که با محتوای فریبانه خود اجازه تفکر را هم ازشون گرفته است. 2⃣ نباید مستقیم وارد مباحث جهاد تبیینی و دفاع شد بلکه اول باید اجازه بدیم بچه ها صحبت کنن, اجازه بدیم بمون اعتماد کنن, تا دلشون رو جذب نکنیم, مباحثمون زیاد مؤثر واقع نخواهد شد. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: مدارج علمی 💬 سید محمد: 🔸 در شهریور ماه در سامانه صدور مدارج علمی، درخواستم رو ثبت کردم، عکس رو به مرکز مدیریت جمکران تحویل دادم و گفتند که سه ماه دیگر پیامک می شود. ‼️ در اواخر آذر ماه تماس گرفتم جهت پیگیری. با کمال تعجب گفتند که اون سامانه تغییر کرده و درخواست شما ( که سه ماه قبل ثبت کرده بودم ) از بین رفته و دوباره باید درخواست بدین !! درحالیکه نه در کانال سطوح عالی و نه در جای دیگر ندیدم که حتی یک اطلاع‌رسانی کوچیک صورت بگیره تا امثال حقیر مطلع بشن. 🔻 این که با تغییر سامانه درخواست های قبلی از بین برود را از لحاظ فنی نمی‌دانم اما از لحاظ اخلاقی ظلم است به افرادی که به هر دلیلی به مدرکشان احتیاج دارند و حالا باز هم باید صبر کنند. ♨️ متأسفانه حوزه علمیه در بحث بسیار ضعیف عمل کرده. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر می‌کند؛ همچنین آمادگی داریم پاسخ مسؤولین را منتشر کنیم. @Manahejj
🌀 بن‌بست طلاب و اساتید شهرستانی در ثبت نام شهرک مهدیه 🖋 موسوی؛ از طرف جمعی از اساتید شهرستان 🔸 از شرایط ثبت نام شهرک مهدیه، این است که باید ساکن قم باشید! مثلا استادی که در قم تدریس دارد می‌تواند در شهرک مهدیه ثبت نام نماید؛ اما استادی که سالها در مناطق محروم تدریس نموده و قصد دارد برگردد تحصیل خود را ادامه بدهد، نمی‌تواند در شهرک مهدیه ثبت نام نماید! بلکه ابتدا باید در قم منزلی اجاره نماید و بعد از مدتی اجاره‌نشینی در قم، اذن ثبت نام صادر می‌گردد. 🔺 تکلیف این طلاب بعد از سالها تدریس و تبلیغ چیست که در دومین شهر گران در رهن و اجاره نمی‌توانند منزل اجاره نمایند؟! از طرفی دیگر خیلی از صاحبان خانه برای ۶ ماه منزل اجاره نمی‌دهند. (با توجه به اینکه هر ۶ ماه یک بار ثبت نام مهدیه می‌باشد و بعد از آن مالک باید به دنبال مستأجر دیگری باشد) ✅ اما تفاوتی بین طلاب ساکن در قم و شهرستان نیست؛ طلاب مستعدی در شهرستانها هستند که توانایی رهن و اجاره منزل در قم را ندارند؛ تقاضا می‌گردد مسئولین مربوطه، نسبت به این مسئله چاره ای بیندیشند. @Manahejj
🌀 معیشت طلاب، اولویت اول امام 📝 مصاحبه کمتر دیده‌شده از مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی 🔸 امام نسبت به این مسائل و خدمات حوزه و طلاب از دیگران، حتی از آقای بروجردی به نظر من حساس‌تر بود. ایشان نظر خاصی در مصرف وجوهات داشت؛ اولویتی در مصرف وجوهات شرعی که برای کارهای تربیتی حوزه، طلاب و فضلا و درس و تحقیق بود. ♨️ نظر امام این بود که نیمی از سهم امام که دست مرجع برای آن باز است، خرج علمای حوزه شود و برای ساختمان، مدرسه، مسجد و حسینیه خیلی اجازه نمی‌داد. این دیدگاه فقهی امام سبب شده بود بیشترین توجه به مصرف و هزینه‌کردن در وجوهات شرعی و حقوق شرعی بیت‌المال به طلاب شود، لذا حاج‌نصرالله امور مربوط به امام را در نجف انجام می‌داد. وضع طلاب نیز از لحاظ شهریه خوب شد. یعنی امام شهریه را از بقیه مراجعی که پیش از ایشان تصدی مرجعیت و حتی امکانات زیادتری هم داشتند، بیشتر پرداخت کردند. 🔺 بقیه هم از این طریق مجبور شدند برای اینکه عقب نمانند، شهریه را بالا ببرند بنابراین شهریه طلاب افزایش پیدا کرد. شهریه طلاب خیلی ناچیز بود و اگر طلبه‌ای می‌خواست در نجف به شهریه اکتفا کند، با قرض و قوله می‌توانست قوت لایموتش را به دست بیاورد. 🔺 ... امام روی این مساله خیلی حساس بودند که اولین اولویت برای خرج وجوهات، خرج تربیت علما و مجتهدین شود. بعد از فوت امام هم مبالغی جمع شد. آن مقداری که ماند حدود ۸۰۰ـ۷۰۰ میلیون بود. ایشان وصیت کرده بود که حاج‌احمدآقا اینها را به شورای مدیریت حوزه بدهد تا صرف هزینه طلبه‌ها شود. 🌐 فرهیختگان 📌 مشی رهبری نیز همین است... @Manahejj
🌀 علما باید اولین افرادی باشند که به ندای ولی فقیه لبیک می گویند 👤 حجت الاسلام ملکی قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در مراسم یادواره شهدای مدرسه علمیه عترت و گرامیداشت طلبه شهید حسن مختارزاده: 🔺 آنجا که ولی فقیه ما را می‌خواند، این علما هستند که باید به عنوان اولین نفرات لبیک‌گو باشند تا بعد مردم به ندای ولی فقیه پاسخ بدهند. 🔺 درود خدا بر آن دسته از علما که همیشه در جریانات مختلف در صحنه حاضر هستند و به ندای ولی فقیه پاسخ می‌دهند و اینها قطعاً پیروز هستند؛ چراکه حق پیروز است. ✅ من این روزها بیشتر از هر زمان دیگری به عظمت روحانیت پی بُرده‌ام، چه آن که عمق کینه دشمن را از حوزه‌های علمیه و روحانیت به جهت تأثیرگذاری بالای آنها بر مردم مشاهده می‌کنیم و قضایای اخیر این مهم را بیش از پیش ثابت کرد. hawzahnews.com/xc2SJ 〰〰〰〰〰〰 📌 مناهج: ❇️ اینکه مسؤولین محترم حوزوی به تبعیت از ولایت فقیه، تأکید و تشویق می‌کنند بسیار عالی و لازم است؛ ❗️اما جای یک نکته مهم در ادبیات مسؤولین حوزوی خالی است؛ آن هم ارائه گزارش و کارنامه است. ⁉️ توقع طلاب و اساتید این است که نهادهای مختلف حوزوی مثل شورای عالی و مرکز مدیریت (مخصوصا امروز پس از گذشت ۳۰ سال از تأسیس) به صرف شعار و تشویق اکتفا نکنند؛ بلکه نشان دهند تا چه حد به فرامین و منویات امام خامنه‌ای ملتزم بوده‌اند و آنها را اجرایی کردند. این امر موجب دلگرمی هرچه بیشتر بدنه حوزه به مسؤولین نیز خواهد بود. 🗂 @Manahejj
🌀 غایب اصلی اقناع جامعه در امر حجاب و عفاف 📝 رسالت مغفول حوزه‌های علمیه 🖋 علی مهدوی ♨️ آنچه روشن است: امروز حیرت و افسوس و غصه‌ی بسیاری از بزرگان و علما و بدنه حوزه‌های علمیه در برابر افرادی است که بر اساس کار تبلیغی دشمن، حجاب را کنار گذاشته‌اند. برخی با طرح فشارهای قانونی، برخی با ایده برگزاری تجمع و برخی با تشرهای تند و ملایم نسبت به حکومت، خواستار برقراری حداقل‌های حجاب و عفاف در سراسر جامعه هستند. اصل این دغدغه (اجرای حجاب) بسیار درست و لازم است؛ اما در پازل اجرایی‌شدن امورات دینی و فرهنگی (حتی واجبات و محرمات) اگر حوزه‌های علمیه به عنوان نهاد اقناع‌گر جامعه، غایب باشند، نتیجه چیست؟ 📌 متن کامل در فرسته‌ی بعد👇🏻 @Manahejj
🌀 غایب اصلی اقناع جامعه در امر حجاب و عفاف 📝 رسالت مغفول حوزه‌های علمیه 🖋 علی مهدوی 🔸 اخیرا خبر پلمب مجتمع مهر و ماه به دلیل عدم رعایت حجاب منتشر شد. همچنین پیگیری‌های ستاد امر به معروف برای زیر نظر گرفتن سرای ایرانی آغاز شده است. همه این اقدامات نشان می‌دهد قرار نیست نظام به بی‌حجابی و بی‌بند و باری تن دهد. اما حالا که نظام اسلامی بخش (اجرای قوانین) را برعهده دارد و در تلاش است از آن کوتاه نیاید، به وظیفه خویش (اقناع عمومی اقشار مختلف مردم درباره حجاب) عمل می‌کنند؟! 🔻 علیه دینداری مردم بالاخص حجاب، چند دهه است آغاز شده است و آنچه از بی‌حجابی امروز در کشور مشاهده می‌شود نتایج حرکت شوم و مستمر برای تباه‌کردن حجاب و عفت زنان است. وقتی اتاق فکر دشمن با چشم‌انداز و برنامه‌ی از پیش‌تعیین‌شده و مشخص وارد جنگ نرم شده است، آیا حوزه‌های علمیه نباید در صدد خنثی‌کردن و حتی تهاجم علیه باورهای مسموم و پلید ضد حجاب -که به اسم آزادی به خود رنگ و لعاب می‌دهند- باشند؟ 🔻 جامعه مدرسین آیا تابحال به غیر از صدور بیانیه یا دیدارهای مختلف در این زمینه، و تدبیر دقیقی انجام داده است که بر اساس آن حوزه‌های علمیه به خط شوند و طبق کار مطالعاتی حداقل چندماهه بدانند چگونه در زمینه اقناع حجاب و عفاف اقدام کنند؟ شورای عالی به عنوان عالی‌ترین نهاد سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه کجای این داستان است؟ همچنین سایر نهادهای حوزوی و تبلیغی چه سهمی در این موضوع دارند؟ ♨️ آنچه روشن است امروز حیرت و افسوس و غصه‌ی بسیاری از بزرگان و علما و بدنه حوزه‌های علمیه در برابر افرادی است که بر اساس کار تبلیغی دشمن، حجاب را کنار گذاشته‌اند. برخی با طرح فشارهای قانونی، برخی با ایده برگزاری تجمع و برخی با تشرهای تند و ملایم نسبت به حکومت، خواستار برقراری حداقل‌های حجاب و عفاف در سراسر جامعه هستند. اصل این دغدغه (اجرای حجاب) بسیار درست و لازم است؛ اما در پازل اجرایی‌شدن امورات دینی و فرهنگی (حتی واجبات و محرمات) اگر حوزه‌های علمیه به عنوان نهاد اقناع‌گر جامعه، غایب باشند، نتیجه چیست؟ 💢 اندیشه‌ای که سال‌ها و ذره‌ذره در برخی از مردم تبدیل به باور شده است، بدون برنامه و به صرف چند موعظه حل‌شدنی نیست. ✅ ای کاش روزی از راه برسد که جامعه مدرسین علاوه بر صدور بیانیه و برقراری چند دیدار با مسؤولین و همچنین شورای عالی حوزه‌ها به جای صرف وقت در امورات اجرایی مرکز مدیریت، به یکی از وظایف ذاتی خویش یعنی سیاست‌گذاری و اندیشه برای دینداری مردم بپردازند. @Manahejj
🌀 امتحان شفاهی حوزه! 🖋 حمیدرضا باقری 🔢 بخش نخست 🔸 چهارشنبه گذشته بعد از اینکه از امتحان شفاهی درس خارج خود برگشتم متنی نوشتم که بازخوردهای متعددی داشت: 👈 برخی گفتند چرا این متن را نوشته‌ای و حوزه را به صورت عمومی نقد کرده‌ای! 👈 برخی که تعدادشان خیلی بیشتر بود پیام دادند و زنگ زدند که خدا خیرت دهد، داغ دل ما را تازه کردی، درد و دل کردند و از ظلمی که به آنها رفته بود گفتند. 👈 دو نفر هم از طرف مسئولان حوزه پیام دادند که تلفن دهید و پیگیری می‌کنیم و هیچ خبری هم از آنها نشد. ✅ آن متن را پاک کردم و حالا با ملاحظه همه نقدها و درد دل‌ها، دوباره با اعتراف به اینکه حوزه بهترین‌جا برای رسیدن به فقه و تربیت‌شدن است و با خود و اینکه اگر صدبار دیگر هم برگردم به اول باز حوزه را انتخاب می‌کنم، با اجازه سر این را باز کنیم: 🔻 در حوزه مثل [برخی رشته‌ها] مثلا رشته‌ پزشکی به امتحانات کتبی اکتفا نکرده‌اند و امتحان شفاهی را هم برای ارزیابی علمی طلبه گذاشته‌اند. ⁉️ در پزشکی امتحان شفاهی چطور است؟ بعد از طی دوره عمومی -که امتحانات آن کتبی است- در دوره عملی، هر چند ماه دانشجو یک بخش از علم طب را می‌گذراند و همان استادی که دانشجو با او کار عملی انجام می‌دهد در چند نوبت از او سؤال می‌پرسد و دانشجو جواب می‌دهد و به او نمره می‌دهد و این نمره در کنار فعالیت‌های دیگر دانشجو بخشی از نمره او در آن درس را به خود اختصاص می‌دهد. مثلا یکی از دیگر فعالیت‌های دانشجو این است که کیس‌های خاص از مریض‌ها را به دانشجو می‌دهند و هر روز صبح قبل از اینکه اساتید بالای سر مریض‌ها بروند همه جمع می‌شوند و یک یا چند دانشجو به نوبت شرح حال آن مریض را می‌دهند و آنچه از تشخیص درمانی برای او به نظرشان می‌رسد را مطرح می‌کنند و اساتید همانجا از آنها سؤالاتی می‌کنند و آنها را راهنمایی می‌کنند. نکته ویژه این است که اساتید تلاش دارند دانشجو رشد کند و نمره بیاورد و امیدوار شود چون به نوعی پیشرفت آنها اعتبار خود استاد هم است. ⁉️ اما امتحان شفاهی در حوزه چگونه است؟ چندنفر محدود را گذاشته‌اند برای ارزیابی که نه طلبه را می‌شناسند نه با او کار علمی کرده‌اند و نه بعد از آن با طلبه کاری دارند. ده دقیقه طلایی که معمولا بخش عمده آن هم آقایان ممتحن مشغول صحبت کردن و تعریف از خود هستند، ملاک ارزش‌یابی یک سال فعالیت علمی طلبه است و بس! این آقایان در ده دقیقه می‌خواهند علمیت طلبه‌ای که یک سال در موضوعی کار تخصصی کرده است را معلوم کنند و هیچ فاکتور دیگری برای ارزیابی علمی طلبه وجود ندارد!! ممکن است طلبه‌ای یک سال را در درس شرکت کرده، مباحثه و مراجعه کرده، بارها اشکال‌های خوب به استاد کرده و فعال بوده اما در آن ده دقیقه نتواند پاسخی که آن ممتحن از یک جای خاص از آن بحث جزئی که ممتحن در ذهن دارد را بگوید. این ممتحنین معمولا یک نکات خاص چالشی از هر موضوعی را در ذهن دارند و طلبه به احتمال قوی نتواند در لحظه و بدون تأمل همان نکته را دقیق بگوید و نگفتن، همان و شروع شدنِ و نصیحت‌ها همان. اگر هم طلبه همه سؤالات علمی را پاسخ دهد اکثرا به علت بعید الذهن شدن از ادبیات بالاخره در ادبیات گیر می‌کنند. در این ده دقیقه دو یا سه سؤال از طلبه می‌شود که معمولا حداقل یک یا حتی دوتای آن از ادبیات است، چون بنده خدای ممتحن که عالم دهر نیست که از هر علمی سؤال تخصصی کند بلکه در یک علم ادبیات عالم دهر است! و از همان سؤال می‌کند و کافی است طلبه نتواند یک سؤال را جواب دهد تا ۷ یا ۸ نمره را از دست بدهد. ⁉️ خب آقایان عزیز مسئول حوزه، چرا ممتحنین امتحان شفاهی را زیاد نمی‌کنید؟ ⁉️ چرا طلبه نتواند نزد استاد خود امتحان شفاهی دهد و آن هم نه فقط یکبار بلکه در طول سال حداقل دو یا سه بار امکان امتحان شفاهی داشته باشد؟ یا حداقل وقتی یکبار امتحان شفاهی نزد این اساتید محدود و مورد تأیید شما داد و به هر علتی ناموفق بود بتواند مجددا با استفاده از تجربه قبلی، خود را محک بزند‌. 💢 لابد می‌گویید خود اساتید طلاب فرصت نمی‌کنند امتحان شفاهی بگیرند؟ خب حداقل این است که برخی اساتید می‌توانند و شما این امکان را باز کنید که هر طلبه بتواند نزد استاد خود امتحان شفاهی دهد و در عرض این سیستم آن امکان هم فراهم باشد. 📌 ادامه در فرسته‌ی بعد... @Manahejj
🌀 امتحانات شفاهی حوزه 🖋 حمیدرضا باقری 🔢 بخش دوم ⁉️ می‌ترسید اساتید نمره بی‌خود بدهند؟ به آن استاد ندارید؟ مگر به اساتید فعلی اعتماد دارید و نمره‌دادن آنها را تأیید می‌کنید؟ اگر چنین است پس چرا به برخی مدارس مجوز داده‌اید که خارج از سیستم فعلی امتحان شفاهی برگزار کنند؟ چرا این اجازه را عمومی نمی‌کنید؟ توجه دارید که وقتی امتیاز، اختصاصی شد می‌شود: ! همان رانتی که برای تشویق طلاب برای شرکت در دروس فقه معاصر هم قائل شده‌اید که نمره کتبی آن عوض نمره شفاهی ثبت شود! همان رانتی که برای تشویق طلاب برای شرکت در درس حدیث‌خوانی و اضافه‌شدن نمره امتحان شفاهی قائل شده‌اید. ♨️ عزیزان ظاهرا می‌دانند امتحان شفاهی مشکل دارد، [اما بجای حل مسأله] راه‌های دور زدنش را اضافه می‌کنند! ⁉️ چرا مدل‌های ارزیابی طلبه را متنوع‌تر نمی‌کنید؟ 👈 مثلا بخشی از نمره را به خود اساتید هر درس بسپارید و اساتید بر اساس یک مجموعه از فاکتورها بتوانند از طلبه کار بخواهند. با این کار مطمئنا استادیارهایی که واسطه استاد و طلبه باشند و در ارزیابی علمی طلاب و مدیریت کار علمی طلبه به استاد کمک کنند نقششان پر رنگ می‌شود و فضایی برای تربیت اساتید قوی نیز شکل می‌گیرد. برای استادیاری، اعتبار علمی و امتیاز و حق‌الزحمه و امکان دادن نمره امتحان شفاهی قرار دهید آنگاه ببینید چقدر افراد فاضل وجود دارند تا بازوی استاد شوند. 👈 و یا مثلا بخشی از نمره هر درس را به نوشتن مقاله‌ای که به تأیید استاد آن درس برسد اختصاص دهید که طلبه بتواند اگر خواست از این طریق نمره امتحان شفاهی خود را افزایش دهد. نه مثل درس حدیث‌خوانی که ربطی به درس دیگر طلبه (فقه و اصول) ندارد ولی تشویقی آن را در امتحان شفاهی گذاشته‌اید. اگر آن را گذاشته‌اید به طریق اولی این روش‌ها جا دارد وجود داشته باشد. 👈 و یا طلبه بتواند بخشی از نمره امتحان شفاهی هر درس را با نوشتن تقریر قوی از درس استاد که به تأیید استاد نیز برسد جبران کند. 🔻 نکته بعد اینکه: چه ارتباطی بین این امتحان شفاهی و شرکت طلبه در درس خارج وجود دارد که اگر طلبه در امتحان شفاهی پایه دهم شرکت نکرده باشد ولو ده سال هم در درس خارج شرکت کرده باشد، هیچ کدام را جزو سابقه تحصیلی او حساب نمی‌کنید؟ اگر طلبه در امتحان شفاهی پایه ده بعد از چند سال شرکت در خارج رد شد، باشد قبول نکنید؛ ولی اگر قبول می‌شود و شما هم برای درس خارج او می‌توانید مستقلا از او امتحان شفاهی بگیرید دیگر چرا سابقه تحصیلی این سال‌ها را نمی‌پذیرید؟ ♨️ باشد نمی‌پذیرید، چرا هنگام ثبت درس، تذکر به این مهمی را به شکل سیستماتیک به طلبه نمی‌دهید که این درس صرفا برای وصل‌بودن شهریه است و جزو سوابق تحصیلی شما حساب نمی‌شود؟ ⁉️ چرا راهکاری برای اینکه طلبه ثابت کند ولو امتحان شفاهی پایه دهمم را نداده‌ام ولی من شایستگی علمی شرکت در درس خارج را داشته‌ام، فراهم نمی‌کنید؟ @Manahejj
🌀 شهید صدر و نظریه‌ی «حکومت اسلامی» امام 📝 مصاحبه کمتر دیده‌شده از مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی ❓سؤال: واکنش آیت‌الله صدر نسبت به نظر حکومت اسلامی و ولایت فقیه امام چه بود؟ 🔸 من یادم هست که به درس امام می‌رفتم. هر روز که این درس بحث می‌شد، ایشان فراز جدیدی را می‌گفت که اینها تنظیم می‌شد به شکل جزوه، چند روز بعد از نوار پیاده و تنظیم می‌شد. ❇️ من یک نسخه را روزهای اول بردم خدمت آقای صدر گفتم امام در بحث به بحث ولایت صغار رسیده به ولایت عدول مؤمن و وارد ولایت فقیه شده است. از این تفسیر آقای صدر بسیار خوش‌شان آمد، اولین بار بود که درس امام را می‌دید. ✅ آقای صدر در درسشان عین این تعبیر را مطرح کرد و گفت برای اولین بار یک فقیه در حد یک مرجع تقلید در مباحث فقهی علمی خودش بحث حکومت اسلامی را به این شکل مطرح می‌کند. ♨️ آقای صدر خیلی تعریف کرد و شاید نصف وقت کلاس درس ایشان راجع به همین مسأله بود و شرح داد که چه کار بزرگی شده و چه نقطه تحول عظیمی در حرکت تاریخ فقه ما فقه جواهری‌هاست. آقای صدر در همان جلسه به ما (شاگردان) گفت بر همه شما لازم است این نظریات و تدریس امام را بگیرید و مطالعه کنید. 🌐 فرهیختگان @Manahejj
هدایت شده از نگاشته
✏️مزار مادر مخفی شد، تا دل هر بچه شیعه، بارگاه فاطمی باشد... ▪️ 🍃 ✍️ @negashteh | نگاشته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 تشییع و تدفین پیکر پاک و مطهر ۶ شهید گمنام دفاع مقدس همزمان با سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 📝 از حرم مطهر بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به سمت مصلای قدس ✅ مراسم عمومی تشییع شهدای گمنام ساعت ۸:۳۰ روز سه‌شنبه ششم دی مصادف با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار و پیکرهای مطهر پس از عزاداری و اقامه نماز، از مسیر خیابان آیت الله مرعشی نجفی(ارم) به سمت خیابان شهدا و مصلای قدس (میدان جانبازان) تشییع می‌شود. @Manahejj
🌀 درس احقاقِ حق 📝 سرمشق فاطمی 💠 امام خامنه‌ای ✅ ما باید راه فاطمه‌ی زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) را برویم... ❓مگر نمی‌گوییم که با حال ناتوانی به مسجد رفت، تا حقی را احقاق کند؟ ♨️ ما هم باید در همه‌ی حالات تلاش کنیم، تا حق را احقاق کنیم. ما هم باید از کسی نترسیم. ❓مگر نمی‌گوییم که یک‌تنه در مقابل جامعه‌ی بزرگ زمان خود ایستاد؟ 📅 ۱۳۷۰/۱۰/۰۵ 🏴 شهادت صدیقه‌ی کبری حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها را خدمت مولایمان حضرت ولیّ عصر ارواحنا فداه و جمیع شیعیان و محبین حضرتش تسلیت می‌گوییم. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 حضرت جبرئیل که روح اعظم است مکرر بر حضرت نازل می‌شده است و مسائل آینده که بر ذریه او می‌گذرد را با او در میان می‌گذاشته و حضرت امیر هم ثبت می‌کرده است! ❗️و شاید یکی از آن مسائل که در عهد ذریه او حضرت صاحب به حضرت زهرا گفته شده، مسائل باشد! 💬 امام خمینی قدس سره @HozeTwit
🌀 محروم از معارف 📝 خیلی دور نه، همین اطراف قم 🖋 از طرف طلاب مدرسه علمیه حقانی 🔸 چند روزی است که در مدرسه ما همهمه‌ای از جنس تبلیغ افتاده است؛ فاطمیه اول بود که یکی از دوستان مدرسه ما راهی تبلیغ در شهر نهبندان در استان خراسان جنوبی شد. تا قبل از آن، شاید ذهنیت این را داشتیم که تبلیغ خیلی مهم است و باید برویم و خواسته‌ی ولیّ جامعه را باید برآورده کنیم؛ ولی خب، او این مهم را برای خودش عملیاتی کرد؛ زمانی که ما گیر این ذهنیت‌ها بودیم! 🔹 همان روزها بین رفقای طلبه صحبت شد که فلانی به تبلیغ رفته و ما هم به فکر افتادیم که برای فاطمیه دوم برویم. تا اینکه رفیق طلبه ما از تبلیغ برگشت و طرحی را به مدرسه ارائه داد؛ البته که مدرسه از قبل پیگیر اجرای این کار بود اما حرکت او یک رویکرد رو به جلوی خوبی را در مدرسه گذاشت و گروهی به نام «شهاب ثاقب» ذیل کارگروه تبلیغی مدرسه علمیه حقانی تشکیل شد. 🔹 اوایل، برنامه بر این بود دوستان به یکی از شهرهای جنوب کشور بروند ولی متأسفانه هماهنگی‌های لازم انجام نشد اما دوستان فرصت را غنیمت شمردند تا در این مدت فاطمیه به سمت روستاهای اطراف قم بروند و این چند روز هم مشغول عملیات تبلیغی هستند. 🔹 رفقای پایه پنج و شش مدرسه، هرکدام پس از بازگشت از همین روستاهای اطراف قم با تعجب می‌گفتند که واقعاً وضع عجیبی بود. در همین اطراف قم که هزاران نفر روحانی در نزدیکی آنها هستند، ولی مردان و زنان و جوانان این روستاها حتی ساده‌ترین و بدیهی‌ترین احکام خویش را نمی‌دانند! ♨️ آیا واقعاً ما روحانیون قم برای روز قیامت و نرفتن به تبلیغ و نشستن به بهانه درس، حجت محکمی داریم؟! 🔹 در پایان می‌خواستم این را بگویم کار آن دوست ما مصداق آیه شریفه «أن تقومو لله مثنی و فردی» بود که باعث حرکت جمعی طلاب مدرسه ما برای حرکتی مستمر و انگیزه‌بخشی در فضای معطر فاطمی شده است و ما از او تشکر می‌کنیم. خداوند در این ایام، به زندگی مبلغین از جهت مادی و معنوی بیفزاید ان‌شاءالله... @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 تبلیغ در بازفت چهارمحال و بختیاری 🎥 طلاب صدوقی فاز ۲ @Manahejj
🌀 مهر و قهر فاطمه (سلام الله علیها) 📝 ارزش مبلغین 🖋 علی مهدوی 🔸 پس از حیات ظاهری رسول الله (صلی الله علیه و آله)، حضرت زهرا با تمام توان مجاهدت کرد تا مدینة النبی، همچنان شهری نبوی و اسلامی باقی بماند، شهری که جانشین رسول خدا در آن حکم‌فرما باشد؛ نه منتخب دست‌نشانده‌ی سقیفه. ♨️ فاطمه (سلام الله علیها) خطبه خواند، روضه خواند، صدای مظلومیت امامش را به سراسر مدینه رساند؛ تا مدینه بیدار شود از غفلتی که آن را فراگرفته بود؛ مدینه‌ای که سفارشات مکرر پیامبر خدا و بیعت فراگیر مرد و زن حاضر در حجة الوداع را گویی نمی‌خواست به یاد بیاورد. خانه به خانه برای دعوت اصحاب رسول خدا و یادآوری عهدی که با امام زمانش دارند رفت. فاطمه از محسن عزیزش هم گذشت؛ اما، مدینه بیدار نشد! 🔺 وقتی آخرین جهاد سرباز ولایت هم نتیجه نداد، در آخرین نفس‌های عمر گران‌قدرش وصیت کرد از فاطمه نباید اثری در مدینه باقی بماند. مدینه‌ای که ولایت علی (علیه‌السلام) در آن حاکم نباشد حتی از قبر فاطمه هم نباید خبری داشته باشد. و این شد ؛ تا روزی که دوباره مدینه رنگ و بوی ولایت بگیرد و به بیعت با امامت درآید. ❇️ اما روی دیگر قهر فاطمه، مِهر فاطمه است. محبتی که نصیب کسانی است که در سایه‌ی ولایت ائمه (علیهم‌اسلام) برای تبلیغ ولایت، برای معرفت و بصیرت‌یافتن افرادی که بی‌خبر از حلاوت ایمان هستند از خودگذشتگی می‌کنند و با همه‌ی سختی‌های مختلف به تبلیغ ولایت می‌پردازند و برای زمینه‌سازی ظهور فرزند فاطمه، سر از پا نمی‌شناسند. همان طلاب و مبلغینی که با راهبرد ائمه (علیهم السلام) تمام تلاششان را می‌کنند تا محاسن کلام ائمه به گوش جان مردم برسد تا اگر ولایت ندارند به آن رو بیاورند و حب ائمه در قلبشان نهادینه شود و اگر هم اهل ایمان هستند، ایمانشان مستقر و ریشه‌دار شود. ✅ مزد و اجر حقیقی مبلغین با فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است؛ چون فاطمیون فقط به کرامت و احسان فاطمه چشم طمع دارند و بس. @Manahejj
👓 بهترین و گویاترین تصویر برای این جمله رهبر انقلاب! 📸 مساله‌ى و ایثارگری موتور حرکت جامعه است! 🗓 ۱۳۸۳/۰۴/۱۶ @HozeTwit
🌀 مسئولین، مشکلات مردم را جدی بشمارند و به آن رسیدگی کنند 👤 آیت الله العظمی مکارم شیرازی ♨️ امروز جامعۀ ما دچار گرفتاریها و مشکلات فراوانی از جمله مشکل اقتصادی و فرهنگی است. در مسائل اقتصادی گرفتار اموری هستیم که تبدیل به معما شده است. وقتی می شنویم که مثلا دلار فلان مقدار شده، هیچ عکس العملی از مسئولین نمی بینیم و حتی ابراز هم نمی کنند که ما وضعیت را درست می کنیم و نمی گذاریم به این صورت باقی بماند و به سادگی از کنار قضایا عبور می کنند. ✅ ما همانطور که معتقد به تقویت نظام و مسئولین نظام هستیم، معتقدیم باید به مشکلات مردم هم توجه جدی داشته باشیم. ✅ مردم در مقابل مشکلات تحمل و حوصله دارند، اما باید به وفا و حوصله مردم توجه شود. مسئولین این مسائل و مشکلات را جدی بشمارند و به گرفتاری های مردم رسیدگی کنند. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج: ❇️ یکی از افتخارات حوزه انقلابی، حفظ استقلال حوزه و پرهیز از سیاسی‌کاری و جناح‌بازی است. مرجع انقلابی همچون آیت الله مکارم هرکجا تشخیص دهد با حریت کامل، به دولت‌ها تذکر می‌دهد. به خلاف نشست اساتید و امثال مجمع محققین و مدرسین و ... که کاملا سیاسی و جانب‌دارانه، عمل می‌کنند؛ مثل آقایان علوی بروجردی یا یثربی و ... که در دوران حسن روحانی با دولت، یک‌رنگ‌اند و پس از روحانی یک رنگ دیگر. 🔻 نمونه واضح آن را در این مطلب ببینید: https://eitaa.com/manahejj/4574 ‼️ این جماعت شعار استقلال حوزه هم اگر می‌دهند، جنبه سیاسی دارد؛ نه صیانت از حوزه. حال آنکه عملکرد افراد، مدعای آنها را اثبات می‌کند نه فریادهای پوچ و شعارهایشان. @Manhejj
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
جزوه مصباح عزیز.pdf
5.43M
📎 | جزوه مصباح عزیز 🔺️ بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، درباره مرحوم آیت الله مصباح یزدی 🕯 📱 @mesbahyazdi_ir