eitaa logo
مطالب ناب در منبر
3.5هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
1.2هزار فایل
👈 مطالب کانال: ــــمناقب وفضایل اهلبیت علیهم‌السلام ــــمطاعن ومثالب دشمنان ــــPDFکتب اعتقادی ــــنقدوهابیت وجریان یمانی وتصوف ــــمنابر اعتقادی‌، معرفتی ــــصوت دروس حوزوی ــــمداحی کانال دیگر ما👇 @Fishe_menbar ارتباط با ادمین @Abdulhossein235
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃 قهرمان جنگ جمل... 👈🏼 وَ دَعَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ صلوات الله علیه مُحَمَّدَ بْنَ الْحَنَفِيَّةِ يَوْمَ الْجَمَلِ فَأَعْطَاهُ رُمْحَهُ وَ قَالَ لَهُ اقْصِدْ بِهَذَا الرُّمْحِ قَصْدَ الْجَمَلِ فَذَهَبَ فَمَنَعُوهُ بَنُو ضَبَّةَ فَلَمَّا رَجَعَ إِلَى وَالِدِهِ انْتَزَعَ الْحَسَنُ صلوات الله علیه رُمْحَهُ مِنْ يَدِهِ وَ قَصَدَ قَصْدَ الْجَمَلِ وَ طَعَنَهُ بِرُمْحِهِ وَ رَجَعَ إِلَى وَالِدِهِ وَ عَلَى رُمْحِهِ أَثَرُ الدَّمُ فَتَمَعَّرَ وَجْهُ مُحَمَّدٍ مِنْ ذَلِكَ فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَأْنَفْ فَإِنَّهُ ابْنُ النَّبِيِّ وَ أَنْتَ ابْنُ عَلِيٍ. 📝 اميرالمؤمنين علیه السلام در جنگ جمل محمّد بن حنفیة را خواست نیزه خود را به او داد و فرمود: با این نیزه به میدان برو و با آن شتر عایشه را بزن وقتی محمّد بن حنفیه به طرف میدان جنگ رفت گروه بنو ضبّه مانع او شدند وقتی که محمّد نزد پدرش بازگشت امام حسن علیه السلام نیزه را از دستش گرفت و به طرف شتر عایشه رفت و پس از آنکه نیزه ای به آن زد نزد امیرالمومنین علیه السلام بازگشت و دیدند که اثر خون در نوک نیزه مشاهده می شود محمّد بن حنفیه از مشاهده این صحنه صورتش سرخ شد امیرالمومنین علیه السلام به محمّد بن حنفیه فرمود غصه نخور زیرا حسن پسر پیغمبر‌ صلی الله علیه و آله است و تو پسر علی علیه السلام هستی. 📚المناقب لابن شهرآشوب/ج۴/ص۲۱ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar 🆔 @mirasehadisi
🔷🔶 👈🏼👈🏼 علامه مجلسی رحمه الله از کتاب مولد النبی صلی الله علیه وآله ومولد الاصفیاء علیهم‌السلام تألیف مرحوم شیخ مفید به اسناد او تا جابر، به نقل از امام محمّد باقر علیه‌السلام حکایت نماید: 🍃 روزی عدّه‌ای از مردم حضور امام حسن مجتبی علیه‌السلام آمده و به حضرت گفتند: یا ابن رسول الله! شما نیز همچون پدرت امیرالمؤمنین علیّ علیه‌السلام معجزه‌ای - که بسیار مهمّ باشد - برایمان آشکار ساز. امام مجتبی علیه‌السلام فرمود: آیا پس از دیدن معجزه به امامت من مطمئن خواهید شد؟ و آیا ایمان خواهید آورد؟ 🍃 گفتند: بلی، اعتقاد و ایمان می آوریم؛ و دیگر هیچ شکّ و شبهه ای وجود نخواهد داشت. حضرت فرمود: آیا پدرم را می‌شناسید؟ همگی گفتند: بلی. 🍃 در این هنگام، حضرت پرده‌ای را که آویزان بود کنار زد؛ پس ناگهان تمام افراد مشاهده کردند که امیرالمؤمنین علیّ علیه‌السلام نشسته بود. سپس امام حسن مجتبی علیه السلام خطاب به جمعیّت کرد و فرمود: آیا او را می شناسید؟ 🍃 گفتند: بلی، این مولای ما امیرالمؤمنین علیّ علیه‌السلام است؛ و ما ایمان آوردیم و شهادت می‌دهیم که تو ولیّ و حجّت بر حقّ خداوند هستی؛ و امام و جانشین پدرت خواهی بود. و پس از آن اظهار داشتند: ما شاهد و گواه هستیم که جنابعالی، پدرت امیرالمؤمنین علیّ علیه السلام را پس از مرگش به ما نشان دادی، همان‌طوری که آن حضرت، رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله را پس از رحلتش در مسجد قُبا به ابوبکر و عمر نمایاند. 🍃 امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود: وای بر حال شما! مگر این آیه شریفه قرآن را نخوانده و نشنیده اید که خداوند متعال می فرماید: «وَلا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فی سَبیلِ الله أمْواتا بَلْ أحْیاءُ وَلکِنْ لا تَشْعُرُون» [سوره بقره،آیه۱۵۴]. آن‌هایی را که در راه خدا به شهادت رسیدند، مپندارید که مرده اند؛ بلکه آنان زنده و جاوید می باشند ولی شما درک نمی کنید. البتّه این حالت مختصّ کشته شدگان فی سبیل الله است، که در همه جا حاضر و ناظر خواهند بود. 🍃 سپس در پایان افزود: شماها درباره ما اهلبیت رسالت ونبوّت چه تصوّراتی دارید و چه میاندیشید؟ گفتند: یا ابن رسول الله! ما به تو ایمان آوردیم و مطمئن شدیم که تو امام و خلیفه بر حقّ رسول الله صلی الله علیه وآله هستی. 📚 منابع: ۱. بحارالانوار،ج۴٣،ص٣٢٨، ح٨ ۲. الخرائج والجرایح، شیخ راوندی، ج٢،ص٨۱۰، ح۱٨ ۳. اثبات الهداه، ج۵،ص۱۵۱، ح۱۴ ۴. الإيقاظ من الهجعة بالبرهان على الرجعة، ص٢۱٨، ح۱٨ ۵. فرج المهموم في تاريخ علماء النجوم-معرفة نهج الحلال من علم النجوم، سیدبن طاووس، ص٢٢۴ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
دل را هماره حال و هوای بقیع توست انگار پشت پنجره‌های بقیع توست دور بقیع تو ز چه دیوار می‌کشند ملک وجود، صحن و سرای بقیع توست شیعه نفس که می‌کشد از عمق جان خود گویی نسیم روح‌فزای بقیع توست بر پادشاهی دو جهان ناز می‌کند آن دل‌شکسته‌ای که گدای بقیع توست غم نیست گر بنای مزارت خراب شد درهر دل شکسته بنای بقیع توست در مروه و صفا همه گفتیم یا حسن ما را اگر صفاست صفای بقیع توست ما کیستیم تا به حریم تو رو نهیم جبریل، سرشکستۀ پای بقیع توست یک خشت از مزار تو را هم نمی‌دهیم صد باغ خلد کم به جزای بقیع توست اذن دخول تربت تو نام فاطمه است آوای یا حسین، دعای بقیع توست بردار سر ز خاک و بگو قبر فاطمه ای خفته در بقیع، کجای بقیع توست؟ هر شب کبوتر دل ما زائر شماست هرجا رویم حال و هوای بقیع توست گردون کتاب صبر تو را بوسه می‌زند «میثم» ز دور قبر تو را بوسه می‌زند 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷🔶 قضاوتهای امام مجتبی علیه‌السلام| قضاوتی بی‌نظیر: 👈🏼👈🏼 مردي را در خرابه‌اي ديدند كه كاردی خون آلود در دست داشت، و در همان نزديكي نيز كشته‌اي بود كه در خون خود مي‌غلتيد، مرد را دستگير كرده و نزد حضرت اميرالمومنین عليه‌السلام بردند. آن حضرت به متهم فرمود: چه مي‌گويي؟ متهم گفت: من آن مرد را كشته‌ام، علي عليه‌السلام طبق اقرارش دستور داد از او قصاص بگيرند. 🍃 ناگهان مردي شتابزده نزد آن حضرت آمده و گفت: من آن شخص را كشته‌ام. اميرالمومنين به مرد اول فرمود: چطور شد بر عليه خودت اقرار كردي؟ متهم: زيرا توانايي انكار نداشتم، بدان جهت كه افرادي مرا در خرابه‌اي با كاردي خون آلود بر بالين كشته‌اي ديده بودند، و بيم آن داشتم كه اگر اقرار نكنم مرا بزنند. 🍃 حقيقت مطلب اين است كه من در نزديكي آن خرابه گوسفندي را ذبح كرده، پس در حالي كه كارد خون آلودي در دست داشتم به منظور قضاي حاجت داخل در خرابه شدم ناگهان كشته‌اي را ديدم كه در خون خود مي‌غلتيد، بالين او رفته حيرت زده به او نگاه مي‌كردم كه ناگهان اين گروه وارد خرابه شده مرا به آن حال ديده دستگيرم نمودند. 🍃 اميرالمومنين عليه‌السلام به حاضران فرمود: اينها را به نزد فرزندم حسن ببريد و از او حكم مسأله را بپرسيد. حضرت امام حسن عليه‌السلام در پاسخ آنان فرمود: به اميرالمومنين بگوييد اگر اين مرد مسلماني را كشته، ولي جان ديگري را از مرگ نجات داده است، و خداوند مي‌فرمايد: و من احياها فكانما احيا الناس جميعا؛ هر كس جاني را احيا كند مثل اين است كه همه مردم را احيا كرده است. 🍃 هر دو آزاد مي‌شوند. و خون‌بهاي مقتول از بيت‌المال پرداخت مي‌گردد. 📚 منابع: ۱. فروع كافي، ج۷، ص۲۸۹ ۲. تهذيب، ج۱۰، ص۱۷۳، ح۱۹ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔷🔶 👈🏼👈🏼 مرحوم آیت‌الله می‌نویسد: در یکی از سنین، گرفته حال بودم؛ شبی درحیاط منزل خوابیده بودم، در عالم رؤیا، کسی بمن گفت: «برو به مشهد، خرجت با آقاست» ودر عالم خواب، معلوم بود که مقصود، امام زمان (علیه‌السلام) است نه حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام). 🍃تابستان به مشهد رفتم وحدود دوماه ونیم درآنجا ماندم. گاهی پولم تمام می‌شد وهمان روز، یک اسکناس در دالان مسجد گوهرشاد پیدا می کردم که می‌فهمیدم برای من است! تا اینکه نزدیک به برگشتن از مشهد، پول نداشتم. یک ششم کتاب «وسائل الشیعة» را که به خطّ خود مؤلف وبسیار نفیس وقدیمی وازمرحوم آیت‌الله سیدمحمدحجت (قدس سره) - استاد وپدر زوجه‌ام - به ارث به همسرم رسیده بود، این کتاب را باخود بمشهد آورده بودم که به آستانه مقدسه بفروشم. 🍃درصدد فروش برآمدم وبه هزار وپانصد تومان فروختم وبهایش را که از آن زوجه‌ام بود ومن اختیار استقراض از آن داشتم، بلیط قطار گرفتم. نزدیک به موقع حرکت برای وداع به‌حرم مقدس شرفیاب شدم وسپس از آنجا مراجعت کردم که از این پول، دین خود را به پسر عمویم آقای «حاج حسینعلی دادگر» بپردازم. منزل آن مرحوم، منزل مرحوم آیت الله العظمی آقای حاج (قدّس سرّه) بود، ومن قصد رفتن به آنجا را نداشتم. 🍃دربین راه بطور شوخی باخود حدیث نفس می‌کردم وشاید هم زمزمه می‌کردم که نفهمیدم خرج ما با آقا چطور شد؟ من الآن کم پول شدم واز پول خانم دارم استفاده می کنم که بعدا بپردازم، این است معنی خرج دادن؟! بدون هیچ گونه ارتباطی بین این خیال ورفتن به منزل آقای میلانی، یک بار به نظرم رسید که به بیرونی حضرت آیت الله آقای میلانی (قدّس سرّه) سری بزنم، به این منظور که آقای «سیدمحمّد حسن جزائری» فرزند بزرگ آقای حاج «سیدصدرالدین جزائری» را ببینم، (چون من آقای حاج سید صدر الدین را خیلی دوست داشتم وواقعا دوست داشتنی بود، پسر ایشان هم به من خیلی محبت داشت...) سیدمحمدحسن جزایری بواسطه تصادفی که با ماشین کرده بود، کسالت سختی پیدا کرده بود ودوران نقاهت خود را در مشهد، در منزل مرحوم آقای میلانی (قدّس سرّه) می‌گذارند. چون آنجا منزل خاله اش بود واز جهتی منزل همشیره‌اش هم بود. با خود گفتم: بروم احوالی از این سید محترم بپرسم وخبر سلامتی وخوبی‌اش را برای والد محترمش ببرم. 🍃لحظه‌ای رفتم در بیرونی مرحوم آقای میلانی وحتّی ننشستم. سیدجزائری خیلی محبت کرد وپس از آن، آقای سیدمحمّدعلی، فرزند آقای میلانی وداماد آقای جزائری را دیدم وگفتم: من هیچ کاری ندارم، فقط آمدم تا احوال آقا سیدمحمّدحسن را بپرسم وبرگردم تا خبر سلامتی‌اش را به تهران ببرم. این سادات کرام ما را رها نکردند، گفتند: آقا الآن می‌خواهند بیایند. گفتم: من نمی‌خواهم زحمت به ایشان بدهم، سلام مرا به ایشان برسانید، چون من باید به طرف ایستگاه بروم. خداحافظی کردم که بروم. از پله‌ها پایین آمدم، دیدم که از آن طرف آقا تشریف آوردند ودر وسط حیاط با معظم له روبرو شدیم، مصافحه وخداحافظی کردیم! چون من عجله داشتم که بروم وقرض‌های «دادگر» را بدهم وبعد به طرف راه آهن بروم، امّا این دو سید بزرگوار - پسرخاله‌ها - ما را رها نکردند وگفتند: ما هم با شما تا راه آهن می‌آییم. من به تنهایی رفتم واداء دین کردم ولی وقتی به راه آهن رسیدم، دیدم آنها هم به ایستگاه آمده‌اند؛ خیلی شرمنده شدم واظهار تشکر کردم (چون من اصولا وطبعا تشریفاتی نیستم.) با آنها خداحافظی کردم ورفتم در کوپه مربوط به خود نشستم وقطار نزدیک حرکت کردن بود. ناگاه آقای سیدمحمّدعلی، پاکتی در دست من گذاشت وابدا منتظر عکس العمل نشد! وشاید یک دقیقه کمتر به حرکت قطار مانده بود، فرصت تعارف هم به من نداد ورفت. پس از حرکت، در پاکت را باز کردم، دیدم محتوی چند عدد اسکناس است که الآن درست یادم نیست چه مقدار بوده است. مهم این است که مرحوم آقای میلانی مضمون بکری در آن نوشته بودند: «این وجه از طرف من یا مال من نیست که از کمی آن معذرت بخواهم، این سهم مبارک امام (علیه السلام) یا از طرف آن بزرگوار است»! 🍃تا بحال نشده است که کسی در دادن وجه، هرچه قدر که باشد، چنین از من عذرخواهی بکند. آن وجه هرچه بود به اندازه مبلغی بود که با اداء دین پول کتاب همسرم، به مقدار رسیدنم به منزل بود. فراموش نمی‌کنم پنج قران آن زیاد آمد که آن هم مقتضی بود به درشکه چی‌ها بدهم وسواره به منزل بروم. لکن من پیاده رفتم وآن پنج قران هم زیاد آمد. صدای هاتف در خواب که گفته بود: «خرج سفرت با امام زمان (علیه السلام) می‌باشد» مطابق با واقع بود؛ بدون اینکه علل واسباب آن را خودم فراهم کنم. 📚منابع: ۱. شیفتگان حضرت مهدی، ج٣،ص١١۴ ۲. یادداشتهای مخطوط آیت‌الله حائری،ص۵٢ ۳. عنایات حضرت مهدی موعود (عج)،ص١٠٧ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿 👈🏼 مرحوم (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) در کتاب می‌نویسد: و بلال مؤذن رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله بوده، پس هنگامی که پیامبر شهید شد، بلال خانه‌نشین شد و برای احدی از خلفا اذان نگفت. ➖ همچنین امام‌جعفرصادق عليه‌السلام فرمودند: خداوند بلال را رحمت کند که ما اهل‌بیت را دوست داشت، و خداوند صهیب را لعنت کند که از دشمنان ما بود و بر عمر گریه می‌کرد. 📚 الإختصاص، شیخ‌مفید، ص۸۰ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🍃 به وسيله حسن علیه‌السلام احسان مى‌شويد.. 👈🏼‌ رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: بِي أُنْذِرْتُمْ بِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ اهْتَدَيْتُمْ بِالْحَسَنِ أُعْطِيتُمُ‏ الْإِحْسَانَ بِالْحُسَيْنِ تَسْعَدُونَ وَ بِهِ تَشْقَوْنَ‏ به وسيله من انذار داده شديد. به وسيله على علیه‌السلام هدايت مى‌شوید. به وسيله حسن علیه‌السلام احسان مى‌شويد. به وسيله حسين علیه‌السلام خوشبخت مى‌گرديد و بدون او بدبخت می‌شوید. 📚 بحارالأنوار، ج۳۵ ص۴۰۴ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 از این جا باید فهمید، چه خبر است؟ 👈🏼 آیت الله وحید خراسانی(حفظه الله) : کسی که ۱۲۴ هزار پیغمبر،آرزوی زیارت او را دارد یعنی سیدالشهدا علیه السلام ،خودش هر شب جمعه کارش این بودکه برود به زیارت قبر امام حسن(علیه السلام). از این جا باید فهمید، چه خبر است؟ سید الشهداء جزء برنامه­اش این بود،تا در مدینه بود، هر شب جمعه به زیارت امام حسن مجتبی می­رفت. ➖ کسی که ۱۲۴ هزار پیغمبر، در حسرت زیارت اوهستند باز خود او، زائر امام حسن است. این است که کسانی که توفیق خدمت، به حضرت مجتبی را پیدا کردند باید قدر این نعمت را بدانند. 📥 مشاهده کلیپ تصویری این سخنرانی 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🍃 پی‌کردن 👈🏼👈🏼 دعا امیرالمومنین محمد بن الحنفیه یوم الجمل فاعطاه رمحه و قال له اقصد بهذا الرمح قصد الجمل فذهب فمنعوه بنو ضبة فلما رجع الی والده انتزع الحسن رمحه من یده و قصد قصد الجمل و طعنه برمحه و رجع الی والده و علی رمحه اثر الدم فتمغر وجه محمد من ذلک فقال امیرالمومنین لا تأنف فإنه ابن النبی و انت ابن علی. 📝 در حضرت علیه‌السلام را خواست و نيزه خود را به او داد و فرمود: با اين نيزه متوجه جنگ شو و شتر را نيزه بزن! وقتى محمّد بن- حنفيه متوجه جنگ گرديد مانع وى شدند و محمّد بسوى پدرش مراجعت نمود، نيزه را از دستش گرفت و متوجه شتر شد و پس از زدن نيزه (کشتن جمل) نزد حضرت امير بازگشت ديدند اثر خون در نوك آن مشاهده مى‏شود. محمّد بن حنفيه از مشاهده اين موضوع صورتش سرخ شد. به او فرمود: نگران مباش! زيرا پسر است و تو پسر می‌باشى. (و مقام پسر پيغمبر از هر جهت بالاتر است). 📚 بحارالأنوار (ط - بيروت) ج۴۳ ص۳۴۵ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷🔶 👈🏼👈🏼 فِی رِوَایَةِ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَشْعَرِیِّ عَنِ الْقَائِمِ علیه السلام قَالَ: قُلْتُ لَهُ یَا مَوْلَانَا وَابْنَ مَوْلَانَا رُوِیَ لَنَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله جَعَلَ طَلَاقَ نِسَائِهِ إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیٍّ حَتَّی أَنَّهُ بَعَثَ یَوْمَ الْجَمَلِ رَسُولًا إِلَی عَائِشَةَ وَقَالَ إِنَّك أَدْخَلْتِی الْهَلَاك عَلَی الْإِسْلَامِ وَأَهْلِهِ بِالْغِشِّ الَّذِی حَصَلَ مِنْك وَ أَوْرَدْتِی أَوْلَادَك فِی مَوْضِعِ الْهَلَاك لِلْجَهَالَةِ فَإِنِ امْتَنَعْتِ وَإِلَّا طَلَّقْتُك. فَأَخْبِرْنَا یَا مَوْلَایَ عَنْ مَعْنَی الطَّلَاقِ الَّذِی فَوَّضَ حُکْمَهُ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله إِلَی أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ علیه السلام؟! فَقَالَ علیه السلام: إِنَّ اللَّهَ تَقَدَّسَ اسْمُهُ عَظَّمَ شَأْنَ نِسَاءِ النَّبِیِّ فَخَصَّهُنَّ بِشَرَفِ الْأُمَّهَاتِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ یَا أَبَا الْحَسَنِ! إِنَّ هَذَا شَرَفٌ بَاقٍ مَا دُمْنَ لِلَّهِ عَلَی طَاعَةٍ فَأَیَّتُهُنَّ عَصَتِ اللَّهَ بَعْدِی فِی الْأَزْوَاجِ بِالْخُرُوجِ عَلَیْك فَطَلِّقْهَا وَ أَسْقِطْهَا مِنْ شَرَفِ أُمَّهَاتِ الْمُؤْمِنِینَ. 📝 در روایتی سعد بن عبدالله اشعری از عجل الله فی فرجه، می­‌گوید: گفتم: ای مولای ما و ای فرزند مولای ما! برای ما نقل است که: صلی الله علیه و آله مسئولیت طلاق همسران خود را بر عهده علیه السلام نهاد، تا جایی که در روز جمل به دنبال عایشه فرستاده و به او فرمود: تو با این فریب و نیرنگی که نمودی اسلام را در معرض هلاکت قرار داده و از جهالت فرزندان خود را به لب تیغ نشاندی، از این کار امتناع کن، و گرنه تو را طلاق دهم!. حال؛ شما ای مولای من بفرمایید که معنی طلاقی که رسول خدا صلی الله علیه و آله حکم آن را به امیرالمؤمنین علیه السلام واگذار کرده بود چیست؟ ➖ فرمود: خدای تعالی قدر و مرتبه همسران پیامبر صلی الله علیه و آله را بزرگ داشته و ایشان را مشرّف به نمود، پس رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ای أبا الحسن علیه السلام! این شرافت برای آنان تا زمانی که بر طاعت خدایند باقی است، پس هر کدام­شان بعد از من با شورش بر تو از فرمان حقّ سر بر تافت، او را از همسران طلاق بده و شرافت امّ المؤمنینی را از او ساقط ساز. 📚 منابع: ۱. احتجاج، ج۲، ص۲۷۱ ۲. بحارالانوار، ج۳۲ ص۲۶۷ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
صلی‌الله‌علیه‌وآله 🌿 👈🏼طبق روایات آن دو (عایشه و حفصه) حضرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله را کرده اند‌. 📚 منابع تفسیر قمی ج۲ ص۳۷۶ تفسیر عیاشی ج۱ ص۲۰۰ الصراط المستقیم ج۳ ص۱۶۸ تفسیر صافی ج۱ ص۳۹۰ بحارالأنوار ج۲۲ ص۲۳۹ اربعین قمی ص۶۲۷ معالم الزلفی ج۱ ص۴۳۶ تفسیر برهان ج۱ ص۳۲۰ ارشاد القلوب ج۲ ص۳۳۰ تفسیر کنز الدقائق ج۲ ص۲۵۱ تفسیر نور الثقلین ج۱ ص۴۰۱ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿 👈🏼 در کتاب می‌نویسد: تعدادی از نمازهای نافله، حاجت و استخاره را بیان می‌کنیم؛ واما نمازهای ماه رمضان که از کتاب چهل حدیث شهید رحمه الله نقل گردیده است: از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت شده است: فَمَنْ صَلَّى فِي اللَّيْلَةِ السَّابِعَةَ عَشْرَةَ رَكْعَتَيْنِ فِي الْأُولَى بِالْحَمْدِ وَمَا بَعْدَهَا وَفِي الثَّانِيَةِ بِالْحَمْدِ وَالتَّوْحِيدِ مِائَةً، وَيُهَلِّلُ بَعْدَ التَّسْلِيمِ مِائَةً أُعْطِيَ ثَوَابَ أَلْفِ أَلْفِ حِجَّةٍ وَأَلْفِ أَلْفِ عُمْرَةٍ وَأَلْفِ أَلْفِ غَزْوَةٍ. 📝 هر کس در شب هفدهم ماه رمضان، این نماز را بخواند، دو رکعت در رکعت اول سوره حمد و آن‌سوره‌‌ای که می‌خواهد بعد از آن بخواند و در رکعت دوم سوره حمد و صد مرتبه سوره توحید را قرائت کند، پس از سلام نماز، ذکر تهلیل «لَا إِلَهَ إِلَّا الله» را صد مرتبه بگوید، خداوند به او پاداش هزار هزار حج، هزار هزار عمره و هزار هزار جنگ را عطا می‌کند. 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔷🔶 ؟! ✅پاسخ وهابیت برای فضیلت سازی برای خلفای وغیر خلفا نظیر عایشه روایاتی را جعل کرده اند تا از آن طریق برای مقدسات خودشان فضیلت بسازند هرچند به قیمت زیر سوال بردن پیامبر باشد. 📝یکی از این فضیلت‌سازی‌ها جریان افک است که در قرآن به آن اشاره شده است (سوره نور آیات ۱۱ تا ۱۶) وهابیت می‌گویند آن آیات برای تنزیه عایشه نازل شد چرا که عده ای از صحابه به او تهمت فحشا زدند آیات نازل شد واورا مبرا کرد، اما ما قبول نداریم آن ایات درمورد عایشه باشد 1⃣ بخاری روایت می‌کند وقتی این تهمت‌ها زده می‌شد پیامبر به عایشه گفت: "ای عایشه از من به توچنین وچنان رسیده (خبر رسیده مرتکب زنا شده‌ای) اگر بی‌گناه باشی خدا تورا تبرئه خواهد کرد واگر گناه کرده‌ای استغفار کن و به درگاه او توبه کن. اگر بنده ای به درگاه خدا توبه کند خداوند اورا می بخشد". 📚 صحیح بخاری، ج۴ ص۱۵۱۷؛ صحیح مسلم ج۴ ص۲۷۷۰ 2⃣ و روایت کرده‌اند پیامبرخدا صلی‌الله‌علیه‌وآله از این جریان برای طلاق دادن عایشه با صحابه مشورت می کرد 📚 صحیح بخاری، ج۲، ص۹۴۴ 3⃣ و پیامبر به مدت یک ماه با عایشه قهر کرد 📚صحیح بخاری،ج۴ ص۱۵۲۰ ⏪شان پیامبر بسیار بالاتر از آن است که به همسر خود بی اعتماد باشد وبخاطر تهمت های چند نفر یک ماه با همسر خود قهر کند وحرف آنان را باور کند. ◀️ قرآن درمورد پیامبر می‌گوید: "از روی هوی وهوس سخن نمی گوید وتمام سخنان او وحی خداست"نجم ۳ و۴ ومی فرماید: "رسول‌خدا برای شما الگوی حسنه‌ای است" احزاب۲۱ آیا گمان بد بردن وتهمت زدن با الگوی بشریت بودن سازگاری دارد؟ ومی‌فرماید: "از بسیاری از گمان‌ها پرهیز کنید چرا که برخی از گمان ها گناه است"حجرات۱۲ 🔻 آیا عقل می‌پذیرد پیامبر برخلاف قرآن عمل کند ما از وهابیت سوال می‌کنیم آیا زنا نکردن فضیلت است که شما می‌خواهید از این جریان فضیلتی برای عایشه بسازید؟ 🔻آیا اگر بگوییم همسر فلان شیخ وهابی خیلی زن خوبی است زنا نمی‌کند ،شما از این سخن مدح او را می‌فهمید؟ 🔻 و در پایان گفتنی است که در روایات ما آمده است که آن آیات درمورد ماریه قبطیه همسر پیامبر ومادر ابراهیم نازل شده است چنان که علامه مجلسی می‌آورد: "عامه (اهل‌سنت) روایت کرده اند آیات درمورد عایشه نازل شد اما خاصه (شیعه) روایت کرده اند که آیات درمورد ماریه قبطیه نازل شد آنجا که عایشه به او تهمت زد" 📚 بحارالأنوار، ج۲۰، ص۳۱۷ 🔻 وحاکم نیشابوری سنی نیز این جریان را نقل می‌کند: "عایشه می‌گوید ماریه قبطیه به همراه پسر عمویش به رسول خدا اهدا گردید (پس از مدتی که همسر پیامبر بود) حامله گردید. پیامبر اورا نزد پسر عموی خود نهاد. اهل افک (تهمت زنندگان) گفتند چون پیامبر به فرزند نیاز داشت فرزند غیر را به خود نسبت داد. روزی پیامبر ابراهیم را نزد من آورد وگفت آیا ابراهیم شبیه من است؟ عایشه می گوید: "من از روی حسادت گفتم شباهتی ندارد وبعد تهمت های ناروای مردم را به گوش پیامبر رساندم" 📚 المستدرک علی الصحیحین، ج۴ ص۴۱ ح۶۸۲۱ 🔻 چنان که آمد سپس عایشه از روی حسادتی که به ماریه داشته است آیاتی که طبق روایات درمورد ماریه نازل شده بود را به خود نسبت داد تا فضیلتی برای خود بسازد. 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔷🔶 !!!! 👈🏼👈🏼 شیخ الأسلام، مرحوم علّامهٔ مجلسی (رحمه‌الله) در کتاب شریف خود می‌نویسد: ➖ موضع قبر رسول (صلی‌الله‌علیه‌وآله) خالی از آن نيست كه يا تا وقت وفات، بر مِلكيت آن حضرت باقى بود، يا در حال حيات، از آن حضرت به عايشه منتقل شده بود؛ چنان‌چه بعضى از سُنّيان ادعا كرده‌اند. ➖ و بنا بر اول، خالى از آن نيست كه به ميراث به ديگران رسيد يا صدقه بود، اگر ميراث بود پس جايز نبود ابو بكر و عمر را كه امر كنند به دفن ايشان در آنجا، مگر بعد از طلب رضا از ورثه، و در هيچ روايتى و خبرى نقل نشده است كه از ورثه رخصتى طلبيده باشند، يا به خريدن و امثال آن از ايشان گرفته‌ باشند و اگر صدقه بود، بايست كه از مسلمانان خريده باشند يا رضائى تحصيل كرده باشند. ➖ و اگر انتقال در حال حيات بود، بايست در اين باب، حجتى يا شاهدى از عايشه بطلبند چنان‌چه از حضرت فاطمه (علیهاالسلام) طلبيدند و از براى آنكه در نظر عوام تسويلى (خدعه‌ای) كند، فرستاد به نزد عايشه و از او رخصت طلبيد. ➖ و بر هر تقدير، بر عاقل خبير، ظاهر است كه رخصت عايشه فايده نداشت؛ زيرا كه اگر صدقه بود، همه مستحقان در آن شريك بودند و رخصت عايشه فايده نداشت و اگر ميراث بود، تصرف در آن، پيش از قسمت، بدون رخصت ساير ورثه، حرام بود و اذن عايشه به تنهائى، فايده نداشت! 📚 حق الیقین (نشر سرور) ص۴۱۶-۴۱۵ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 مقاله‌ای خواندنی، باعنوان: ➖ پیشنهاد دانلود به پژوهشگران و طلبه‌ها و اهل‌منبر ➖ دانلود با ذکر صلواتی بر محمدوآل‌محمد علیهم‌السلام 📥 برای مطالعه‌ی مطلب، اینجا رو کلیک کنید 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔴 👈🏼 پس از شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام تمام همسران رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله به سوی بنی‌هاشم برای تسلیت آمدن اما عائشه خود را به مریضی زد و حضور نیافت. ➖ به اميرالمومنين عليه‌السلام اخباری رسید که عائشه از شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها ابراز خوشحالی کرده است. 📚 شرح نهج البلاغه ج۹ ص۱۹۸/ابن ابی الحدید المعتزلی/مکتبة آیة الله العظمی المرعشی النجفی/قم 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶🔷 در یک شب برای امیر المؤمنین سه هزاروسه منقبت بوده است ... 👈🏼👈🏼 مرحوم می‌نویسد : کسی که میگوید« در یک شب برای امیر المؤمنین سه هزاروسه منقبت بوده است » اشاره به همین شب دارد یعنی شب هفدهم ماه مبارک رمضان و « قضیه آب آوردن امیرالمومنین برای لشکر اسلام در شب جنگ بدر » 📖 ماجرا از این قرار است که : رسول خدا در شب بدر به یارانش فرمود: امشب کیست که برود برای ما از چاه آب بیاورد؟ یاران سکوت نموده و هیچیک اقدام به این کار نکردند! امیر المؤمنین علیه السّلام برای طلب آب مشکی برداشت و بیرون رفت، آن شب، شبی سرد بود، و باد تندی می‌وزید و تاریکی همه جا را فرا گرفته بود، به چاه آب رسید، چاهی بود بسیار عمیق و تاریک، و حضرت دلوی نیافت تا از چاه آب بگیرد به ناچار وارد چاه شد، و مشک را پر کرده بیرون آمد، به جانب اردوی اسلام حرکت کرد ناگاه باد سختی وزید، که آن حضرت از سختی آن نشست، تا برطرف شد، سپس برخواست و به حرکتش ادامه داد که ناگهان باد سخت دیگری مانند آن وزیدن گرفت، آن حضرت دوباره نشست تا آن باد هم آرام گرفت، چون برخاست و به سوی سپاه اسلام حرکت کرد، باز بادی به همان صورت وزید، آن حضرت نشست و پس از فرو نشستن باد، خود را به پیامبر اسلام رساند حضرت فرمود: یا ابا الحسن چرا دیر آمدی؟ عرض کرد سه مرتبه بادی وزیدن گرفت که بسیار سخت بود و مرا لرزه فرا گرفت و دیر آمدنم بخاطر فرو نشستن بادها بود. پیامبر فرمود: یا علی آیا دانستی آنها چه بودند؟ عرض کرد: ندانستم فرمود: بار نخست جبرئیل بود با هزار فرشته که بر تو سلام کرد و سلام کردند. بار دوم میکاییل بود با هزار فرشته که بر تو سلام کرد و سلام کردند. بار سوم اسرافیل بود با هزار فرشته که بر تو سلام کرد و سلام کردند و آنان برای یاری دادن به ما نازل شدند. ✍ شیخ عباس قمی پس از نقل این ماجرا ، چنین حاشیه میزنند : قول آن کسیکه گفته در یک شب برای امیر المؤمنین سه هزاروسه منقبت (کمال و برازندگی) بوده، اشاره به همین شب است. و سیّد حمیری در مدح آن حضرت در قصیده خود به این معنا اشاره کرده است : أُقْسِمُ بِاللَّهِ وَ آلائِهِ وَ الْمَرْءُ عَمَّا قَالَ مَسْئُولٌ إِنَّ عَلِیِّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ عَلَی الْتُّقَی وَ الْبِرِّ مَجْبُولٌ کَانَ إِذَا الْحَرْبُ مَرَتْهَا الْقَنَا وَ أَحْجَمَتْ عَنْهَا الْبَهَالِیلُ یَمْشِی إِلَی الْقِرْنِ وَ فِی کَفِّهِ أَبْیَضُ مَاضِی الْحَدِّ مَصْقُولٌ مَشْیَ الْعَفَرْنَا بَیْنَ أَشْبَالِهِ أَبْرَزَهُ لِلْقَنَصِ الْغِیلُ ذَاکَ الَّذِی سَلَّمَ فِی لَیْلَةٍ عَلَیْهِ مِیکَالٌ وَ جِبْرِیلٌ مِیکَالُ فِی أَلْفٍ وَ جِبْرِیلُ فِی أَلْفٍ وَ یَتْلُوهُمْ سَرَافِیلُ لَیْلَةَ بَدْرٍ مَدَدا أُنْزِلُوا کَأَنَّهُمْ طَیْرٌ أَبَابِیلُ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar 🆔 @AmirGrali