📚 حوزه و روحانیت _ حکومت و مناسبات روحانیت و نظام جمهوری اسلامی ایران اقتضائات والزامات
🔻 آیتالله کعبی در جمع فضلای حوزه علمیه تبیین کرد؛
📝 در مورد آیتالله بروجردی ما نسبت به دیدگاه ایشان که نسبت به حکومت و حکمرانی چیست، سند داریم و ایشان بین سیاست و دیانت پیوند عمیقی قائل است. نظامات فقه را نظامات کامل برای ادارهی زندگی میداند، فقها را نواب عام امام زمان(عج) به حساب میآورد و ریاست از آنِ فقها است. تمام اینها در ذیل رسالهی صلاه جمعهی ایشان وجود دارد.
📝 اگر دوران رشد و بالندگی حوزه و شبکهی عظیم روحانیت و استقلال حوزهها و اصلا شکلگیری حوزهی قم نبود مبارزاتی شکل نمیگرفت، مبارزات امام و روحانیت اتفاقی و مولود حادثه نبود، بلکه مولود نظام سیاسی اسلام، اسلام سیاسی، جایگاه خاص نواب امام زمان(عج) در عصر غیبت، فرهنگ شیعیان بود، همهی اینها نقش داشت.
📝 روحانیت و حوزهها برای معالجهی این آسیب میدانداری اجتماعی و سیاسی است. یک روحانی باید در صحنه و وسط میدان حاضر شود، بیتفاوتی نسبت به نظام و سیاست و ادارهی کشور حرام شرعی است. وسط میدان باید حاضر شویم. چه کنیم؟ بسیج ظرفیتهای مردمی و ملی. مردم را وسط میدان بیاوریم «لیقوم الناس بالقسط» را انجام دهیم. جلوداری و پیشگامی برای برطرف کردن آسیبها، ضعفها و بهرهمندی از فرصتهای خدمت و حضور جهادی فعال در بین مردم، همین کاری که رئیس جمهوری دارد انجام میدهد.
📕 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29299
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📖 امهال به بدهکار از طریق فروش یک مال مشخص به قیمتی بالاتر از ارزش واقعی آن، یکی از انواع حیل در ربا است.
🔰آیت الله محمد تقی شهیدی در درس خارج «ربا در مسائل بانکی» بیان داشت؛
💢 امام خمینی(ره) روایتی که در آن ذکر شده است معصوم(علیهم السلام) برای امهال به بدهکار خویش، لولوئی را بالاتر از ارزش واقعی آن میفروخته و در ضمن این بیع محاباتی امهال را شرط مینموده، خلاف شأن معصوم میداند و معتقد است امکان دارد این روایت جعلی بوده و خدعه دشمن باشد.
💢ممکن است بیان شود از آنجاییکه این روایات مشتمل بر نسبت امر منکر عرفی بر ائمه است، قابل اعتماد نیست.
💢همچنین ممکن است بیان شود اگر معصوم(علیهم السلام) در مقام بدهکار باشد و چنین بیع محاباتی انجام دهد، خلاف شأن وی نیست و اگر طلبکار باشد و چنین انجام دهد خلاف شان وی است.
💢آنچه اهمیت دارد صحت چنین معاملهای است و این روایات نیز نوع قرارداد را بیان نموده و اینکه معصوم (علیهم السلام) در مقام طلبکار یا بدهکار باشد محل بحث نیست.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 معرفی جلد اول کتاب «تاملاتی در بانکداری و بازار سرمایه(تحلیل و نقدر نظام مالی رایج)»
📝 جلد اول کتاب «تاملاتی در بانکداری و بازار سرمایه(تحلیل و نقدر نظام مالی رایج)» از سوی کمیته پژوهشها و کارشناسیهای نظام پولی و مالی اسلامی و به سرپرستی حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومینیا منتشر شد.
🔻 سه فصل جلد نخست؛
🔹 فصل اول؛ ارزیابی ورود بانکهای خارجی به کشور
🔸 گفتار اول: بازخوانی انتقادی حضور بانکهای خارجی در کشور.
🔸 گفتار دوم: تأثیرات اقتصادی حضور بانک خارجی در جمهوری اسلامی ایران: تجربیات کشورها و دیدگاه اسلامی.
🔹 فصل دوم؛ نقد بانکداری غربی
🔸 گفتار اول: نقد بانکداری مدرن و ارائه الگوهای بدیل پیشنهادی: مروری بر نظریات اندیشمندان غربی.
🔸 گفتار دوم: نگاه انتقادی به بازار پول و سرمایه از دیدگاه صاحب نظران غربی.
🔸 گفتار سوم: بررسی دیدگاههای انتقادی در مورد کارکرد سیستم مالی.
🔹 فصل سوم؛ دیدگاه مراجع معظم تقلید نسبت به سیستم بانکداری موجود.
🔸 1 – بیانات ناظر به ساختار و ماهیت بانک.
🔸 2 – بیانات ناظر به عملکرد نظام بانکداری بدون ربا
🔸 3 – بیانات ناظر به نظام مطلوب مالی اسلامی
🔸 4 – بیانات مراجع در مورد طرح جدید مجلس
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28808
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#معرفی_کتاب
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️فراخوان حمايت از پاياننامههای ارشد و دکتری
🔹مجری: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
🔹حمایت از پایاننامهها و رسالههای دفاع شده به شکل حمایت از نشر صورت میپذیرد.
🔹سقف حمایت از پایاننامههای کارشناسی ارشد ۱۰ میلیون تومان و برای رسالههای دکتری ۲۵ میلیون تومان تعیین شده است.
🔹دانشجویان باید متناسب با اولویتها، مستندات درخواستی را در تارنمای پژوهشگاه در بخش فراخوان حمایت از پایاننامه وارد کنند.
⬅️ تارنمای پژوهشگاه: https://www.ricac.ac.ir/pages/1490
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فراخوان
#پایان_نامه
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 برنامههای تحولی در دوران پساکرونا ادامه یابد
🔰 آیتالله سیدمصباح عاملی در دیدار مدیران مدارس علمیه خواهران:
🔹 شرایط موجود در دوره کرونا موانعی را در مسیر حرکتهای تحولی ایجاد کرد. با بهبود شرایط و محدودیتهای کرونایی، در فصل جدید و با بازگشایی مدارس، باید خودمان را برای یک حرکت تحولی خیلی خوب و جبران کاستیها آماده کنیم.
🔹 در ساختار جدید، اهتمام خوبی به بخش خواهران داده شده تا به صورت مستقل، کار خود را در زمینه های آموزشی، پژوهشی، اخلاقی و بصیرتی و هماهنگ با برنامههای برادران دنبال کنند؛ و این اقدام یک حرکت ممتاز و خیلی خوب خواهد بود.
🔹 ان شاالله این تعامل به صورت مضاعف ادامه پیدا کند و انتظار این است که مدیران پیشگام در مدارس خواهران نیز به سایر مدارس در عرصه مدیریت کمک کنند.
🔸 گفتنی است، در پایان این مراسم از زحمات منصوره اعدادی، مدیر اسبق دفتر خواهران و مسئول سابق اداره امور مدارس خواهران که به تازگی بازنشسته شدند، به پاس خدمات شایسته در سالهای خدمت، توسط آیتالله عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، مدیران مدارس خواهران و همچنین، همکاران خواهر مرکز مدیریت، تقدیر و تشکر شد.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش_خبری
#مشهد
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 لزوم اصلاح سیاستها و رویههای آموزشی در دانشگاههای کشور
📚 دکتر قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه صنعتی سهند:
🔹 سیاستها و رویههای آموزشی در دانشگاههای کشور باید اصلاح شود. در این طرح ما دنبال دانشگاهی هستیم که تمدن ساز در تراز انقلاب اسلامی باشد و دانشجویان توانمند و دارای مهارت باشند.
🔹 آموزش اساس توسعه کشور است. دانشگاهها باید مسیر آموزش را بر اساس نیازهای روز تغییر دهند.
🔹 در طرح تحول نظام آموزش عالی طبق اسناد بالادستی، گام دوم انقلاب و سیاستهای کلی نظام، نقش دانشگاهها در آینده علم و فناوری انقلاب اسلامی تعریف و عملیاتی میشود.
🔹 استفاده از ظرفیت اعضای هیات علمی همه مراکز آموزش عالی، نگاه ملی به دانشگاههای مناطق مختلف کشور، توسعه ارتباط دانشگاهها با صنایع، توجه به فناوریهای اقتدارساز و اقتصاد دانش بنیان را از محورهای مهم طرح تحول در آموزش عالی است.
🔹 براساس چالشهای آموزش عالی در گام دوم انقلاب و ماموریت گرایی و تعریف نقش ملی دانشگاهها در طرح تحول نظام آموزش عالی، خروجی دانشگاهها باید علم نافع داشته باشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
1_1673822226.pdf
529.7K
📚 سومین فراخوان جذب مدرسان حق التدریس دروس «معارف اسلامی» و «تعلیم و تربیت اسلامی» دانشگاه فرهنگیان
📝 به اطلاع اساتید، متخصصان و نخبگان حوزوی و دانشگاهی میرساند، دانشگاه فرهنگیان که مأموریت تربیت معلم طراز انقالب اسلامی ایران را مطابق اساسنامه مصوب شورای عالی انقالب فرهنگی بر عهده دارد، در راستای ارتقای کمی و کیفی آموزش دروس 16 واحدی «معارف اسلامی» و 19 واحدی «تعلیم و تربیت اسلامی»، توسط دبیرخانه هماهنگی گروههای معارف و تربیت اسلامی درصدد است از ظرفیت اساتید محترم سایر دانشگاهها، حوزههای علمیه و مراکز آموزش عالی و آموزش وپرورش با شرایط ذیل به صورت «حق التدریس» بهره گیرد.
🔹 قابل توجه این فراخوان ویژه اساتیدی است که در فراخوانهای قبل شرکت نکرده باشند.
💻 مهلت ثبت نام تا 6 شهریور ماه 1401 میباشد.
📕 علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر فایل پی دی اف را مطالعه کنند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 گزارشی از نوزدهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی
💢 نوزدهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی به ریاست حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور دکتر فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی، دکتر مرتضی قاسمی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی برگزار شد.
🔹 دکتر خسروپناه: باید رشتههای مورد نیاز دانشجویان در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شود تا شاهد جذب دانشجو باشیم. مأموریت اصلی دانشگاه جذب دانشجو به صورت مهارت محور است نه مدرک محور. جذب دانشجو باید با رشتههای جدید و بین رشته ای انجام شود.
🔸 دکتر فرزاد مخلصالائمه، استاندار مرکزی: با توجه به اهمیت موضوع مهارتآموزی، دانشگاه آزاد اسلامی باید دورههای مهارتی را به صورت دانشمحور برگزار کند.
🔸 رشتههایی مانند دامپزشکی در استان مرکزی وجود ندارد، در صورتی که نیاز اساسی استان در این زمینه غیرقابل انکار است. صنایع استان نیازمند متخصصانی در حوزه ماشینآلات هستند، در صورتی که دانشگاهها فاقد این رشتهها هستند. اگر دانشگاه آزاد اسلامی رشتههای نو و موردنیاز را در استان راهاندازی کند، هم نیاز استان برطرف خواهد شد و هم درآمدهای شهریهای توسعه خواهد یافت.
🔹 دکتر مرتضی قاسمی، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی: بودجه دانشگاه با توجه به رویکرد عملگرا و سیاستهای گام دوم انقلاب، تهیه و تنظیم شده که تنها با مدیریت جهادی قابل تحقق خواهد بود.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#اراک
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ دوره تخصصی قرآن و جامعه پردازی
🔴برگزارکننده: حوزه علمیه مشکات
✔️ با حضور:
حجج الاسلام قاسمیان، انصاریان، مهدوی، بهجت پور، بهمنی و سوزنچی و دکتر عادل پیغامی و قاسم درزی
📆 زمان: ۵ الی ۸ شهریور ماه
👈لینک ثبت نام: 🌐 B2n.ir/ravasi
🔖 همراه با اعطای گواهی نامه
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#جامعه_و_فرهنگ
#دوره_آموزشی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 تعریف اقتصاد مقاومتی توسط دکتر عبدالملکی به زبان عربی
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#ویدئو
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 ولایت فقیه و بداهت دلیل آن در نگاه حضرت امام(ره)
🔰 حجتالاسلام والمسلمین علی فرحانی مطرح کرد؛
🔹 مساله ولایت فقیه از مسائلی است که اگرچه اصل آن در بین فقهاء قدمت چندین ساله داشته باشد اما نزاع جدی و پرداختن به اقوال در این زمینه اولین بار توسط سوالی که امام مطرح کردند شروع شد.
🔹 حضرت امام(ره) معتقدند که مدل شارع برای ظرف کلان اجتماع، ولایت فقیه است کما اینکه جمیع فقهائی که به مساله فوق التفات داشتهاند اگر قبول داشته باشند که شارع هم به این عرصه توجه داشته و در این باره سخن گفته است تصدیق میکنند که مدل شارع برای این ظرف، ولایت فقیه است.
🔹 حکومت به معنای ظرف کلان اجتماع- اجتماع بما هو اجتماع- است و بدین وسیله تا حدودی معنای عمیق الاسلام هو الحکومة و الاحکام من شئونها، معلوم میگردد. لهذا از نظر حضرت امام اولین دلیل بر ولایت فقیه- قبل از رجوع به ادله خاص لفظی- بداهت است، و مقابله با آن مقابله با بدیهی است.
🔹 سبک مشهوری که در تقریر نظر امام مبنی بر تفکیک حوزههای ولایت فقیه – اعم از افتاء و امور حسبه و رفع الخصومات و زعامت سیاسی و حدود- وجود دارد سبک صحیحی نمیباشد بلکه سبک صحیح همانطور که توضیح اش گذشت موجب دفع اساس شبهه شده و مقصود را کاملا تبیین میکند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27744
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ اولین رویداد توانمند سازی طلاب فعال در عرصه تعلیم و تربیت، به همت حوزه علمیه مروی با همکاری موسسه برهان
💢بصورت حضوری و مجازی💢
🔹 رویدادی جهت شناسایی و هدایت استعدادهای معلمی در راستای پیگیری و ترویج تعلیم و تربیت دینی
🔻 مزایا:
🔹 یادگیری مباحث کاربردی
🔹ارائه نسخه اجرایی و عملیاتی آموزش و تربیت در کلاس درس
🔹 جذب دانشآموختگان موفق
🔹 معرفی به سایر مدارس
🔹 صدور گواهی دوره
🔻 مهمترین سرفصل های دوره:
🔹لزوم تناسب در برنامه ریزی تربیتی
🔹اقدام پژوهی و معلم پژوهنده
🔹لزوم و ظرفیت حضور روحانیت در آموزش و پرورش
🔹اصول برگزاری اردو هدفمند
🔹استراتژی های صحیح برخورد با نوجوان در سنین بلوغ
🔹نگاه تمدنی به تعلیم و تربیت.
👥 اساتید دوره:
🔸 آیت الله محمدباقر تحریری
🔸 دکتر عبدالامیر گیلک
🔸 حجت الاسلام حمید نیکزاد
🔸 حجت الاسلام زارعی
🔸 دکتر سید کمیل حسینی
🔸 دکتر محمد آزین
💠 جهت ثبت نام به سایت حوزه علمیه مروی یا لینک زیر مراجعه بفرمایید:
🌐 http://h-marvi.ir/a/
آخرین مهلت ثبت نام :
🗓 4 شهریور ماه 1401
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#رویداد
#توانمند_سازی
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ علوم انسانی در ایران بیش از آن که درآمدزا باشد، هزینهبر است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه در کارگاه آموزش نظریه پردازی در علوم انسانی حکمی:
🔹 کشورهای غربی توانسته اند ساختارهای اجتماعی علوم انسانی را به خوبی در جامعه پیاده شده است. نظام مالیاتی سنگین غرب که توانسته در بعضی کشورها فرار مالیاتی را به صفر برساند و ثبات اقتصادی را به ارمغان بیاورد از جمله این ساختارها است. نظام مالیاتی ما در ایران حتی لیبرالی هم نیست و هیچ سامانه هوشمندی نیز ندارد و هنوز پروندههای مالیاتی کاغذی است.
🔹 ما همواره از میراث فیلسوفان غرب استفاده کردهایم و هیچ گاه به دنبال حذفشان نبودهایم؛ بلکه میخواهیم آن را تعالی بخشیم. در اجتهاد قسم اول ما به کمک عقل و وحی میتوانیم انسان مطلوب بسازیم. البته عقل شامل عقل استدلالگر و تجربه میشود. انسان مطلوب در ساحتهای مختلف اقتصاد، سیاست، امنیت و... با استفاده از آموزههای دینی زندگی را پیش میبرد.
🔹 در اجتهاد قسم دوم به کمک شناخت انسان مطلوب، پرسشهایی استخراج و به انسان محقق ارائه میکنیم تا استفاده و برداشت خود را داشته باشد. این پرسشهای جدید، تولید تئوریهای تغییر جدیدی را نیز به دنبال خواهد داشت. به عباراتی با طرح سوال، هم علتیابی و هم معنایابی صورت میگیرد. هرچه این سوالات دقیقتر باشند، نتایج عمیقتری نیز در بر خواهند داشت.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29469
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️حکمرانی مشارکتی و مردمی (رویکردها و مدل ها، نهادها، کارکردها و ابزارها)
فراخوان پذیرش مقاله
🔻موضوعات دارای اولویت؛
🔹 سازوکارها و ابزارهای نوین در حکمرانی مشارکتی و مردمی
🔹 رویکرد شواهد محور و داده گرا و مشارکتی در ارزیابی قوانین و خطمشیهای عمومی و ارتقای نظام حکمرانی
🔹 توسعه رویکردهای مشارکتی و مردم پایه در تحقق حکمرانی باز و نظام قانونگذاری
🔹 دیجیتالی شدن، دولت پلتفرمی و نقش آن در حکمرانی مشارکتی و مردمی
🔹کاربرد نوآوریهای باز و اجتماعی و مشارکتی درحل مسائل نظام حکمرانی
🔹رویکردها و ابزارهای حکمرانی مشارکتی و مردمی در ارتقای سازوکارهای مجلس شورای اسلامی
🔹بررسی علمی تجارب موفق ملی و بین المللی در حوزه موضوعی حکمرانی مشارکتی و مردمی (مردمی سازی، نوآوری باز، نوآوری اجتماعی، شفافیت، تعارض منافع، گزارشگری و مقابله بافساد و ...)
🔹آینده پژوهی و آینده نگاری حکمرانی مشارکتی و مردمی در ایران و جهان
📆چکیده مقالات را تا تاریخ 31 شهریور و اصل مقالات خود را حداکثر تا 30 آبان 1401 به آدرس الکترونیکی mrc@majles.ir ارسال نمایید.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فراخوان_پذیرش_مقاله
#حکمرانی_مردمی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش خبرنگار بخش دانشگاه پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی از انتصاب رئیس جدید آزمایشگاه خط مشی و حکمرانی دانشگاه تهران و جزئیات و اهداف تأسیس این آزمایشگاه
📝 دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در حکم انتصاب دکتر علی اصغر پورعزت به عنوان سرپرست «آزمایشگاه خط مشی و حکمرانی» دانشگاه تهران، پنج مأموریت را برعهده این استاد دانشگاه تهران قرار داد.
🔹 دکتر علیاصغر پورعزت: آزمایشگاه خط مشی و حکمرانی دانشگاه تهران با این نگاه راهاندازی میشود که به ویژه، تضمین خیرعمومی با ایجاد امنیت در مردم برای حساب پس کشی عالمانه از فراگرد حکمرانی و خطمشیگذاری عمومی افزایش پیدا میکند و امکانپذیر میشود.
🔹 در این آزمایشگاه تلاش میشود تا تصویرپردازی از آینده مطلوب برای ایران با استفاده از تیمهای تخصصی موقت و دائمی و همه ظرفیتهای علمی کشور در داخل و خارج از کشور صورت گیرد و در این راه از توانمندیهای فوقمتخصصان گوناگون در حوزههای حکمرانی، خطمشیپژوهی، مدیریت دولتی، علوم اجتماعی، روانشناسی، علوم رفتاری، علوم شناختی، علوم مهندسی در قلمرو خطمشیهای آب، انرژی، محیط زیست، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نظایر آن، در گروههای علمی و دانشی گوناگون استفاده شود.
💢 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28049
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#انتصاب
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی
🔻 محورهای همایش:
🔹 فقه حکومتی
🔹 اندیشه سیاسی
🔹 حقوق عمومی
✅ کتاب ها، پایان نامه ها و مقالات علمی-پژوهشی تالیفی سال ۱۴۰۰
📆 مهلت ارسال آثار: پایان آبان ۱۴۰۱
🔸 ارسال آثار به آدرس پستی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌 قم-میدان رسالت-ابتدای بلوار بسیج-نبش کوچه۲-ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری
صندوق پستی: ۳۳۱۷
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حکمرانی
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ «جهاد تبیین»؛ مقدمهای برای اصلاح، تحول و مطالبه
🔻 حجتالاسلاموالمسلمین علی ذوعلم، رئیس اندیشگاه بیانیه «گام دوم انقلاب اسلامی» بررسی کرد؛
📝 تبیین بهمعنای روشنگری و بیان حقیقت و واقعیت است. در حقیقت آنچه در تبیین مدنظر است، زدودن غبار بدفهمی، تحریف و کجفهمی از مفاهیم و معارف انقلاب اسلامی و همچنین فهمیدن تحلیلهای نادرست، غلط و مغرضانه از رویدادها و پیشگیری از تحریف و دریافت نادرست است؛ بنابراین، تبیین در جهت روشنگری است، بدون جهتگیری خاصی که بخواهیم مطلبی را توجیه کنیم یا امر نادرستی را درست جلوه دهیم.
📝 انقلاب اسلامی هم نتیجه تبیین گسترده و عمیق بود که در جامعه شکل گرفت. حضرت امام رحمةاللهعلیه حقایق کشور و اسلام را تبیین کرد و واقعیاتی را که در رژیم پهلوی اتفاق میافتاد و آنها مخفی میکردند، مورد روشنگری قرار داد؛ بنابراین، تبیین مبنای تفکر انقلاب اسلامی و امتداد آن است؛ یعنی اگر بخواهیم جامعه در مسیر پیشرفت و تعالی حرکت کند، این حرکت بدون حضور مردم ممکن نیست.
📝 رهبر معظم انقلاب شخصاً بزرگترین «جهاد تبیین» را انجام دادند. صدور بیانیه «گام دوم» در چهلمین سالگرد انقلاب در سال ۹۷ جهاد بزرگ تبیین بود که ایشان انجام دادند. در «جهاد تبیین» نوعی تکلیفگرایی الهی بسیار عمیقی وجود دارد، همانگونه که حضرت امام رحمهاللهعلیه بر روی تکلیف الهی بسیار تأکید داشتند.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27748
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
نظام مسائل بنیادین فضای مجازی.pdf
1.03M
✅ گزارش «نظام مسائل بنیادین فضای مجازی» منتشر شد
📝 در بخشی از گزارش آمده: فضای مجازی تمامی شئون زندگی انسان معاصر را تحت تأثیر قرار داده و متحول کرده است. حیات انسان معاصر با اینترنت، بازیهای کامپیوتری و شبکههای اجتماعی گره خورده است و به یک معنا میتوان گفت که تفکر، ادراک، عمل و روابط انسانی تحت تأثیر عمیق فضای مجازی و فناوریهای نوظهور آن قرار گرفته است. روند روبهرشد فضای مجازی نیز حاکی از گسترش نفوذ آن در آینده دارد. از این رو جای تعجبی ندارد که مسائل بنیادین و فلسفی فراوانی حول فضای مجازی و نسبت آن با انسان و جهان شکل گرفته است.
🔸این گزارش که در گروه مطالعات بنیادین پژوهشگاه فضای مجازی تهیه شده است میتواند راهنمایی برای کسانی باشد که میخواهند تصویر کلی از مهمترین سؤالات بنیادین حول فضای مجازی به دست آورند و قدمهای نخست برای پژوهش حول این مسائل را بردارند.
💢 مواجهه آگاهانه و فعالانه با این مسائل و اتخاذ سیاستها و خطمشیهای مؤثرتر و جامعتر در برابر آنها می تواند موجب کاهش آسیبها و چالشهای این فضا و استفاده حداکثری از فرصتهای آن باشد.
🔺 علاقه مندان میتوانند pdf گزارش را از ابتدای خبر دریافت کنند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فضای_مجازی
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ با استفتاء نمیشود، فقیه باید مسائل دنیا را بداند
🔻 حضرت آیتالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب:
🔹 در مسائل اقتصادی این همه مسائل مهم وجود دارد که اینها را نمیشود استفتاء کنیم، فقیه بنشیند آنجا، یک قلم جواب اینها را بنویسد.
🔹 لازم است مسائل دنیا را بداند، آن فقیهی که میخواهد جواب بدهد به اینها. نظرات مکاتب دیگر را بداند، اشکالاتی که بر هر کدام از اینها ممکن است وارد بشود یا وارد شده را بداند. تبعات و توالی فاسد یا غیر فاسد هریک از اینها را بداند یا بتواند حدس بزند؛ ذهنی نباشد که بخواهد از روی ذهنیات خودش یک دنیایی را بسازد و از واقعیت هیچ خبر نداشته باشد.
🔹 این جور نیست که بشود همین طور یک قلم برداشت و جواب این استفتاء را نوشت؛ مطالعات زیادی لازم است، آگاهیهای زیادی لازم است.
🔹 حوزههای علمیه باید طلاب متفقه، سیاس حکیم مطلع از مسائل جهانی بار بیاورند. این وظیفه حوزههای علمیه است. تکلیف کسانی که اهل استنباط و اجتهادند زیاد است. بایستی برگردیم و فقه را استنباط کنیم. برای سازندگی جامعه و برای پاسخگویی به نیازهای یک نظام، یک نظام حکومتی.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=26398
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ برگزاری اولین دوره مجازی
"اشتغال آفرینی اسلامی" به همراه آموزش طراحی بوم کسبوکار اقتصادمقاومتی
🔸آیا عملکرد اقتصادی ما در جامعه موثر است؟
🔸آیا کار، شغل و عملیات اقتصادی ما هم می تواند برای جامعه اسلامی مفید، موثر و راهگشا باشد؟
🔸جایگاه اشتغال ما در تمدن اسلامی کجاست؟
🔸آیا اشتغال ما میتواند پیشران اقتصادمقاومتی در ایران ما قرار گیرد؟
☘️با ارائه:
🔹دکتر حمیدرضا مقصودی: عضو هیات علمی دانشگاه، رئیس اندیشکده قصد و اقتصاددان
🔹حسین زمانی میقان: مالک نمادهای ژینورا و میقان، تولید کننده نمونه کشوری
🔰برای ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس 09337278718 در پیام رسان ایتا مرتبط شوید.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دوره
#اشتغال_آفرینی
#مجازی
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 دانشجو باید به یک کنشگر تمدنی تبدیل شود
🔰 دکتر عبدالحسین کلانتری در آیین پایانی نخستین دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین الملل:
📚 به تدریج با سیطره تمدن جدید و با گسترش سرمایه داری در جهان، دیگری به یک معنا وجود نداشت یا حداقل تلقی غرب این بود که دیگری وجود ندارد و به صورت مرموزانه ای سطح تحلیل تمدنی از فضای علوم انسانی رخت بر کشید و از قضا ما، افرادی که با طبقه بندی جهانی غرب جز جهان سوم محسوب می شویم، آشنایی با غیر خود نداشتیم.
📚 دانشجو باید به یک کنشگر تمدنی تبدیل شود. کنشگری که در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی گام برمیدارد. دانشجویی که نقش خود را فراتر از بسیاری از اختلاف های جزئی (اختلاف هایی که جریان استعمار و استثمار و فرعونیه مدرن بر آن سوار میشود تا آنها را زیاد کند) ادراک می کند، دست به اقدام و عمل می زند.
📚 دانشجو و استاد ما باید ادراک تمدنی از خود داشته باشد و با توجه به این ادراک تمدنی دست به کنش بزنند و کنشگری کنند. در این افق است که میشود به این آیندهای که برای شما تصویر کردم امیدوار بود. به یقین آینده متعلق به ما است چون خداوند وعده داده که آینده از آن مستضعفان عالم است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29477
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ پردیس بینالمللی ارس دانشگاه تهران برگزار میکند:
🔹همایش بینالمللی یافتههای نوین در علوم انسانی در پساکرونا
🔹 زمان: یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#همایش
#علوم_انسانی
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
پژوهشکده شورای نگهبان برگزار میکند:
❇️ سلسله نشستهای تخصصی حکمرانی از نظر تا عمل
🔹 نشست هفتم با موضوع نظریه نظام انقلابی
🔻 سخنران:
🔹جناب آقای دکتر فیروز اصلانی- عضو هیات علمی دانشگاه تهران
⏰ زمان:
دوشنبه ۷ شهریورماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۴
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حکمرانی
#نشست
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ بررسی اندیشههای راهبردی تهذیب و تربیت در گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین عالم زاده نوری
📝 مردمیسازی به معنای رفع مسئولیت از مسئولان نیست. مسئولان رسمی باید وظیفهی خود را به بهترین شیوه انجام دهند و از هیچ کوششی به بهانهی حضور مردمی دریغ نکنند؛ ولی از جمله وظایف آنها این است که مردم را نیز در حل مسائل دخیل سازند. در ضمن مسئولیت آنها هم از مسئولیت مردم کفایت نمیکند.
📝 مردمیسازی همان گونه که جلوی ساختارهای رسمی را نمیگیرد و در کنار ساختارهای مدیریتی قرار دارد، به معنای پدید آوردن یک نهاد مدیریتی در کنار واحدهای رسمی به واسطهی مسئولان نیست؛ مردمیسازی زمینهسازی مدیریتی برای جوشش طلاب و آزادسازی نیروی ارادههای مردمی است.
📝 این کارگروهها، یک تشکیلات متصل به مدیریت و ساخته و پرداخته بالادستیها به شمار نمیروند؛ بلکه باید کاملاً مردمی شکل بگیرند. کاری که مسئولان و مدیران انجام میدهند گفتمانسازی برای تشکیل این کارگروهها و بیان ضرورت و فواید آن است.
📝 روح بیاینهی گام دوم انقلاب، مأموریتهایی است که مستقیم و مباشر یعنی بدون ساختار واسط متوجه عموم جوانان است. ساختارهای واسط - مانند مدیران حوزه و شوراهای تهذیب - باید بدون الزامات ساختاری جوانان را بر این مأموریتها برانگیزند یا دستکم مانع آن نشوند.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29237
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com