eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
427 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 راهکارهای اقتصاد مقاومتی برای خانواده‌ مقاوم 🔻 دکتر محمدجواد توکلی عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) مطرح کرد؛ 🔸در شرایط ناپایداری اقتصادی، یا خانواده می‌تواند اختلالات را حل کند یا با شرایط جدید تطبیق پیدا می‌کند. این تطبیق با تخریب فرهنگ معاش همراه خواهد بود؛ یعنی در چنین شرایطی ما شاهد آن خواهیم بود که یک ناهنجاری عادت ذهنی افراد شده و به هنجار غالب تبدیل می‌شود 🔸سؤال این است که چه می‌توانیم بکنیم زمانی که بسیاری از این ناپایداری‌ها اجتناب ناپذیر هستند. پاسخ کلی آن است که باید کاری کنیم که خانواده شوک را جذب کند. باید دستگاه مدیریت کلان به‌گونه‌ای عمل بکند که از زیاد شدن شوک‌ها جلوگیری بشود؛ لذا باید تحلیل‌های غلط را کنار گذاشت تا منجر به تصمیمات مخرب نشوند. مثل تحلیل‌هایی که ناظر به یارانه پنهان مطرح می‌شود و پیشنهاد می‌کنند که قیمت انرژی دلاری باشد در حالی که مردم ریالی حقوق می‌گیرند. 🔸در مقوله بعدی توانمندسازی خانواده حائز اهمیت می‌باشد. این توانمندسازی بیشتر به نظام تعلیم و تربیت و اصلاح آن باز می‌گردد. آموزش توانمندی اقتصادی در مدرسه باید شامل سه مرحله؛ بداند، بخواهد و بتواند باشد. به‌عنوان‌مثال فرهنگ پس‌انداز. باید به گونه‌ای آموزش بدهیم که دانش‌آموز اولاً بداند پس‌انداز چیست، سپس تمایل به پس‌انداز در او ایجاد شود و در نهایت مهارت‌های مربوط به پس‌انداز به او آموزش داده شود. 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=37935 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗣دکتر سید مهدی زریباف ❓ چرا تورم کنترل نمی‌شود؟ 🔹 علت عدم کنترل تورم به یک بیماری مزمن در اقتصاد ایران به نام عدم توازن ساختاری در حوزه منابع و مصارف برمی‌گردد. 🔹 در جامعه از این عدم توازن ساختاری با تعبیر ناترازی یاد می‌شود اما مشکل ناترازی حسابداری 🧮 نیست بلکه مشکل به زیرساخت‌ها، قوانین و نظام توزیع برمی‌گردد. 🔹 توازن و عدالت در نظام توزیع به هم ریخته است و این به صورت تورم 📈 و کاهش قدرت خرید خود را نشان می‌دهد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰پذیرش مقطع عالی سطح۳ مطالعات زنان در پژوهشکده زن و خانواده مزایای تحصیل در پژوهشکده زن و خانواده: ✔️ بهره‌مندی از اساتید خبره و متخصص حوزه زن و خانواده ✔️ آموزش به شیوه حل مسأله و خلاقانه ✔️ توانمندسازی دانش‌پژوهان در تحلیل مسائل ✔️ ایجاد انگیزه جهت راه‌اندازی تشکل و حلقه‌های علمی تخصصی و ... 🗓مهلت نام‌نویسی(دوره حضوری و مجازی): ۲۰تیرماه ۱۴۰۳ شیوه برگزاری: ▪️حضوری در قم ▪️مجازی 📌دوره مجازی صرفا مختص طلاب خارج از قم و تهران می‌باشد. 📲 جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال آموزش پژوهشکده مراجعه نمایید. https://eitaa.com/amoozesh_wfrc _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
سلسله‌ نشست‌های زنان و مکتب‌‌ عاشورا ارائه دهندگان: 🎤 سرکار خانم فریبا علاسوند ▪️"زینب کبری سلام الله علیها و سه گانه معارف، شجاعت و حیا" 🗓 یکشنبه ۱۷تیرماه ۱۴۰۳ 🎤 حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد ▪️"شکل‌دهی به اجتماع مومنانه، به مثابه راهبری مقاومتی خانواده" 🗓 دوشنبه ۱۸تیرماه ۱۴۰۳ 🎤 سرکارخانم دکتر زهرا شریف ▪️"تاثیر باورهای عمیق زنان در انقلاب عاشورا" 🗓 سه شنبه ۱۹تیرماه ۱۴۰۳ 🎤حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر دهقان ▪️"تحولات روایت شخصیت حضرت زینب سلام الله در اندیشه دینی" 🗓 چهارشنبه ۲۰تیرماه ۱۴۰۳ 🎤سرکارخانم دکتر سمیه حاجی اسماعیلی ▪️"سیر تطور کنشگری زنان در هیئات مذهبی" 🗓 شنبه ۲۳تیرماه ۱۴۰۳ 🎤سرکارخانم دکتر زهره باقریان ▪️"روایت زنانه از عاشورا" 🗓 یکشنبه ۲۴تیرماه، ساعت ۱۲:۳۰ 🏢 قم، بلوار غدیر، کوچه۱۰ ، پلاک۵، پژوهشکده زن و خانواده، طبقه دوم، سالن نشست‌ها 🖇حضوری و مجازی 💻 لينك ورود به نشست http://live.wfrc.ac.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 مسئله ناترازی بنزین فقط راهکار قیمتی دارد؟/ عدم سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌ها ریشه ناترازی بنزین 🔻 سعید نوری کرم، کارشناس حوزه انرژی مطرح کرد؛ 📚 یکی از ریشه‌های اصلی ناترازی بنزین عدم توجه و سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی است. به‌عنوان نمونه پالایشگاه‌سازی یکی از بخش‌های زیربنایی محسوب می‌شود. اما در سه دهه اخیر به آن توجه نشد و بعد از ساخت پالایشگاه بندرعباس، پالایشگاه نفت خام دیگری در کشور احداث نشده است. 📚عوامل مختلفی دیگری نیز در افزایش مصرف بنزین و تشدید این ناترازی دخالت دارند که می‌توان به الگوی نامناسب تخصیص بنزین، قاچاق سوخت، عدم توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، افزایش خودرو‌های فرسوده در سطح کشور، تولید خودرو‌های با مصرف سوخت بالاتر از استانداردهای جهانی و غیره اشاره کرد. 📚راهبردهای رفع ناترازی بنزین تنها از مسیر راهکارهای قیمتی نیست، بلکه راهبردهای غیرقیمتی و زیربنایی نیز وجود دارد که باید پیگیری شود. برخی از راهبردها در این زمینه ارائه شده است: - «ارتقاء کمی و کیفی پالایشگاه‌های نفت خام موجود» - «احداث پالایشگاه‌های جدید با رویکرد تولید مواد شیمیایی و پلیمری» - «احداث پالایشگاه‌های مقیاس کوچک» - «تنوع بخشی به سبد سوخت کشور» 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=37938 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥عمده کسانی که در دانشگاه و رشته‌های عالی قبول می‌شوند از مدارس خاص هستند/مدرسه غیردولتی نسخه اورژانسی است سید محمد بطحایی در گفتگو با دانشجو: 🔸تجربه نشان داده است که تفاوت کیفیت مدرسه می‌تواند تفاوت کیفیت زندگی در آینده را مشخص کند و نابرابری و تبعیض را در آینده دامن بزند. 🔸ما باید به مدارس غیردولتی، نه به چشم یک نسخه اصیل و پایه دار، که به چشم یک نسخه اورژانسی و موقت نگاه کنیم. 🔸۸۰ درصد کسانی که در دانشگاه‌ها و در رشته‌های ممتاز قبول می‌شوند از مدارس خاص هستند. 🔸بچه‌هایی که در سایر مناطق درس می‌خوانند، نباید هیچ امیدی برای دانشگاه‌های ممتاز داشته باشند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 نقد و بررسی ادله اثبات اعتبار رأی مردم در مشروعیت‌بخشی به حکومت اسلامی (بخش سوم) 🔻 آیت الله ابوالقاسم علیدوست استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم مطرح کرد؛ ▫️از دلایل نقلی که برای اثبات اعتبار رأی مردم در مشروعیت‌بخشی به حکومت اسلامی اقامه می‌شود تمسک به قاعدۀ سلطنت است. ▫️بر اساس این قاعده امور عامۀ مردم جامعه از شئون مردم محسوب می‌شود اما با توجه به اینکه انجام مستقیم این امور توسط همۀ مردم سبب هرج‌ومرج در جامعه می‌شود، لازم است مردم برای رهایی از هرج‌ومرج کسی را به نیابت از خود برای انجام این امور بگمارند. گماشتن چنین کسی به نیابت از مردم، به‌واسطۀ رأی‌گیری سامان می‌یابد ▫️مخالفان اعتبار رأی مردم در مقام نقد این استدلال بیان می‌کنند که در عصر غیبت انجام امور عامه و انتخاب حاکم به مردم واگذار نشده است، بلکه شارع امور عامه و انتخاب حاکم را استثنا کرده و در زمان غیبت انجام این امور را به فقیه جامع شرایط واگذار نموده است ▫️برخی بر این باور هستند که فقیهان واجد شرایط در عصر غیبت برای تصدی امور عامه به نحو بالقوه دارای صلاحیت هستند؛ بنابراین صلاحیت فقها برای رهبری با رأی مردم تأمین نمی‌شود، بلکه صلاحیت آنان را شارع تعیین کرده است، اما فقیهی در مقام حاکمیت جامعه قرار خواهد گرفت که صلاحیت او به‌واسطۀ رأی مردم به فعلیت رسد. 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=37941 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ اولین همایش ملی اصلاح ساختار حکمرانی و نظام سیاستگذاری اقتصادی 🔰محورهای همایش: 🔹 اقتصاد سیاسی قانون‌گذاری اقتصادی 🔸 اقتصاد سیاسی نظام پولی و ارزی (تعارض منافع موجود در نظام پولی کشور) 🔹اقتصاد سیاسی نظام مالی (تعارض منافع موجود در نظام مالی کشور) 🔸اقتصاد سیاسی برنامه‌های توسعه و آمایش سرزمین 🔹اقتصاد سیاسی اصلاح ساختار بانکداری مرکزی 🔸 آسیب‌ شناسی ساختار حکمرانی تصمیم‌گیری اقتصادی در کشور 🔹راهبردهای بهبود عملکرد ساختار حکمرانی تصمیم‌گیری اقتصادی 🔸الگوی تقویت نقش وزارت امور اقتصادی و دارایی در تنظیم سیاست‌های اقتصادی 🔹رویکرد سند تحول دولت نسبت به ساختار حکمرانی تصمیم‌گیری اقتصادی 🔸سند تحول ساختار حکمرانی ، شفافیت و تصمیم‌گیری اقتصادی 🔹 الزامات راهبردی در جهش تولید با نقش تعاون و مشارکت مردم 🔸 اولویت‌ها و پیشران‌های توسعه اقتصادی در کشور 🔹 الزامات پدافند اقتصادی و امنیت اقتصادی 🔸 مطالعات حکمرانی سیاستگذاری اقتصادی 🔹 سیاستگذاری و حکمرانی در مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی 🔸سیاستگذاری و حکمرانی در صندوق های بازنشستگی تاریخ برگزاری: ۳۰ مردادماه 1403 آخرین مهلت ارسال مقالات: ۱۰مرداد 1403 زمان اعلام نتایج: ۲۰مرداد 1403 📥ارسال مقالات: info@andishkademasael.ir 📲دبیرخانه همایش: 09900257924 09333820630 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈• _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 رشد دانش‌آموزان اتباع و چالش‌های نظام آموزشی/ ضرورت اتخاذ سیاستی واحد برای تحصیل اتباع ▫️اصل 30 قانون اساسی: «دولت موظف است وسایل آموزش‌و‌پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.» ▫️تاسیس مدارس غیردولتی قرار بود با افزایش مشارکت مردم در نظام آموزش و پرورش منجر به افزایش رضایت عمومی از آموزش رسمی کشور شود در حال حاضر نه تنها این هدف را محقق نکرده بلکه برعکس منجر به تشدید حس نابرابری در میان مردم شده است. ▫️حضور بیش از نیم میلیونی دانش آموزان اتباع در مدارس کشور، هزینه های سنگینی را متوجه نظام آموزش و پرورش خواهد کرد. سوال مهمی که در اینجا وجود دارد این است که نحوه تامین مالی این تعداد دانش آموز به چه صورت باید باشد ▫️تاکنون سیاست مشخصی در این عرصه در پیش گرفته نشده لذا در نقاط مختلف کشور، سیاست های پراکنده و متشتتی اتخاذ شده است. در برخی استان ها، دانش آموزان اتباع را در کنار دانش آموزان ایرانی در مدارس دولتی ثبت نام میکنند و در برخی دیگر مدارس خاصی را به آنها اختصاص داده اند. ▫️با توجه به ازدیاد روزافزون حضور اتباع خردسال در ایران، ضرورت اتخاذ سیاستی مشخص و واحد که اقتضائات قانون اساسی و منابع کشور را در نظر بگیرد، غیرقابل انکار است لذا انتظار میرود که قبل از شروع سال تحصیلی جدید، این خلا سیاستی توسط مجلس شورای اسلامی برطرف شود. 🌐 متن یادداشت: https://ihkn.ir/?p=37912 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔷 دوفصلنامه علمی «اسلام و روان‌شناسی خانواده» مقالات نظری و تجربی شما را در حوزه اسلام، معنویت و خانواده منتشر می‌کند. پژوهش های انجام شده با روش های کیفی، آمیخته، آزمایشی یا با موضوع ساخت ابزار، در اولویت انتشار خواهد بود. 🏅 از مقالات پذیرفته‌شده در 2 شماره پیش رو، در ضمن یک قرارداد، حمایت مالی مناسب به عمل می‌آید. 🔷 علاقه‌مندان میتوانند مقالات علمی خود را از طریق سامانه نشریه به نشانی https://ipf.rihu.ac.ir ارسال کنند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 تشکل‌های مردمی حلقه مفقوده در ترویج عفاف و حجاب / مسجد محله محور نسخه دکتر هاشمی گلپایگانی برای ترویج عفاف و حجاب 🔻 سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی دبیر سابق ستاد امر بمعروف و نهی از منکر کشور مطرح کرد؛ ▪️برای واگذاری قدرت به مردم برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر طرحی مطرح کردیم به نام طرح مسجد کوفه یا محلۀ مسجدمحور. حتی برای این طرح بالغ بر 5‌هزار دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی حضرت رسول گرفته بودیم. اینکه مردم آموزش ببینند و خودشان محله‌شان را اداره کنند. ▪️در لزوم اعطای قدرت به مردم، دولت باید قدرت را به ضابطین قضائی واگذار کند که برای همان موضوع و محدودۀ مشخص‌شده آموزش دیده‌اند ▪️از مشکلات ما در مسئلۀ حجاب این است که حزب‌اللهی‌ها کاملاً متفرق‌اند، یکدیگر را خیلی تخریب می‌کنند. تلاش کردیم که بگوییم قانون، محل حل تنازعات اجتماعی است و درحال حاضر قانون ناکارآمد فعلی حجاب باعث شده مردم به جان هم بیفتند. شما باید مطالبه‌گری را از قانون‌گذار بخواهید تا این تعارض‌ها را حل کند. ▪️مردم می‌توانند از مجاری دخالت در قانون، فرهنگ امربه‌معروف را احیا کنند، با موعظه و صرفاً اکتفا‌کردن به منابر و هیئت‌ها نمی‌شود فرهنگ‌سازی سراسری کرد. اگر مردم برای ادارۀ خودشان بحث و تبادل نظر کنند و حتی مهم‌تر از آن، بتوانند آن را اجرایی کنند، قطعاً فرهنگ‌سازی تا حدود زیادی انجام می‌گیرد؛ ولی با دستگیری و قوۀ قضائیه و پلیس بیشتر از فرهنگ‌سازی، زدگی و طرد‌کردن اتفاق می‌افتد. 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=37946 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📢 کرسی علمی «زن در جریان های فکری جهان اسلامی معاصر (سلفی گری)» 🔸زمان: سه شنبه 19 تیر، ساعت 11 🔸مکان: سالن جلسات علامه طباطبایی 🔸لینک جلسه: dte.bz/res1 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📣📣📣 فراخوان مقاله برای مجله علمی پژوهشی (دوفصلنامه قرآن، فقه و حقوق اسلامی) 📌📢📢 به استناد مصوبه ۵۸۵ مورخه 1387/6/24 شورای عالی حوزه‌های علمیه این دوفصلنامه دارای رتبه علمی - پژوهشی با موضوع «قرآن، فقه و حقوق اسلامی» میباشد. ⭕️ مدیر مسئول: آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔴 سردبیر: جناب آقای دکتر احمد حاجی ده آبادی 🔷 ارسال مقالات از طریق: دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی https://www.sijl.ir 🔶 تلفکس نشریه: 02532905765 🔶تلفن تماس و ایتا 09359839228 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ سیاست تثبیت در چه شرایطی قابل تجویز است؟ / بررسی عوامل بازتولید تورم و راه‌های توقف آن 🔻 محمد قائدامینی در مطلبی برای مسیر اقتصاد بررسی کرد؛ 🔹 سیاست تثبیت اقتصادی که در اقتصاد ایران عمدتاً معطوف به تثبیت نرخ ارز است، هم دارای مزایا و هم معایبی است. هزینه-فایده این سیاست و اتخاذ-عدم‌اتخاذ آن در مجموع محل اختلاف زیادی در نظام تصمیم‌گیری است. 🔹 در اقتصادهایی که مبتلا به تورم‌های بالا هستند، سازکارهای بازخورد تورمی فعال می‌شود که خود فارغ از عوامل بنیادین منجر به بازتولید تورم می‌شوند. در چنین شرایطی سیاست تثبیت به عنوان یک راهکار مدت‌دار و موقت، در صورت باورشدن توسط عوامل اقتصادی می‌تواند به توقف یا کاهش این چرخه‌های بازخورد تورمی کمک کند. 🔹 سیاست ثبیت با شروط زیر در مواقع بی‌ثباتی‌های اقتصاد کلان قابل تجویز است: زمان‌دار باشد و سیاستگذار به تقویم زمانی اعلام شده پایبند باشد؛ ذیل یک برنامه‌ی توسعه‌ای (ولو محدود) نرخ‌های ترجیحی اعمال گردد؛ برای اقلام مشخص و محدودی باشد. منابع کافی برای حمایت از اهداف اعلام شده وجود داشته باشد؛ شکاف نرخ‌های ترجیحی با نرخ‌های توافقی از حد معقولی (۲۰ الی ۳۰ درصد) فراتر نرود. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=37953 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فراخوان مقاله (نمایه سازی در ISC ) ✅ سی‌وهشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی از تاریخ بیست‌ونهم لغایت سی‌ویکم شهریورماه سال ۱۴۰۳ با موضوع “همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک با تأکید بر مسألۀ فلسطین” از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تهران برگزار خواهد شد. محورهای مقالات کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به شرح زیر اعلام شد؛ 🔰مقاومت مردم مظلوم فلسطين وحدت‌بخش امت اسلامی 🔰جنگ و صلح عادلانه 🔰اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم 🔰آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تنش‌ها و منازعات 🔰همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش‌ها و منازعات 🔰احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت‌شکنی و توهین 💥دریافت گواهی ارائه مقالات و اهدای جوایز نفیس به مقالات برتر 💥 🔹آدرس وبگاه کنفرانس: iuc.taqrib.ir 🔹نشانی دبیرخانه علمی: قم بلوار ۱۵ خرداد، نبش کوچه ۴، پژوهشگاه مطالعات تقریبی؛ 🔹پست الکترونیک: info.taqrib@gmail.com 🔹تلفن: ۰۲۵۳۷۷۵۵۴۴۵ داخلی ۱۰۱-۱۰۳-۱۱۴ 🔹ارتباط در ایتا: @taqrib_Conference_38 🔹ارتباط در تلگرام: @taqrib_Conference_38 🔹نگارش مقاله: حداقل ۸ صفحه و حداکثر ۲۰ صفحه ۳۰۰ کلمه‌ای؛ (مقالات می‌تواند به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی باشد) 🔹آخرین مهلت ارسال چکیده: 27 مردادماه ۱۴۰۳ 🔹آخرین مهلت ارسال اصل مقاله: 17 شهریورماه ۱۴۰۳ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ اساتید بسیجی الگوی حکمرانی فرهنگی و اجتماعی را تدوین کنند 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: 🔹 ما باید تصوری درست از موضوع حکمرانی داشته باشیم. سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری سه رکن حکمرانی هستند. ما اکنون پرسش مهمی که برایمان مطرح است این است که چه الگویی از حکمرانی فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، تربیتی، بهداشتی، محیط زیست، امیدآفرین است، اساتید باید به این سوالات پاسخ دهند. 🔹 در حال حاضر عنوان می‌شود کارگروه حکمرانی بسیج اساتید شکل گرفته است. سوال من این است شما اساتید چه الگوی فرهنگی می‌توانید به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهید که امیدآفرین باشد؟ اگر دارید ارائه دهید تا استفاده کنیم. ارائه فقط آمار کافی نیست. 🔹 بنده با بضاعت ناچیز خود منظومه فکری رهبر انقلاب در حکمرانی را مطالعه کردم و ۲۴ اصل از آن استخراج کردم تا بر اساس این اصول حکمرانی ارائه شود و به کمک این مبانی و اصول به الگو برسیم. 🔹 ما الگوی حکمرانی فرهنگی نداریم. الگوی حکمرانی محیط زیست نداریم. من چند اصل را عرض می‌کنم. یک اصل، اصل مردمی بودن است و در مورد حکمرانی مردم حرف زدن است که در مقابل آن حمکرانی متمرکز دولتی قرار می‌گیرد. 🔹 در حکمرانی مردمی یا توده یا حزب و یا جامعه مدنی است. اگر بخواهیم الگویی از حکمرانی فرهنگی و یا علمی را ارائه دهیم باید نقش حلقه‌های میانی در سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری مشخص شود. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33605 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔔نشست علمی «ماهیت و نظام مسائل فقه حکمرانی» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا (مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) 🗓 زمان: دوشنبه، 18 تیر 1403، ساعت 9 صبح 🕌 مکان: مشهد مقدس، حرم مطهری رضوی، بست شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام) _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ آموزش‌و‌پرورش؛ چاه ویلی برای بلعیدن بودجه دولت، یا کشتزاری برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت 🔻 محمدصابر اسدی در مطلبی برای پژوهشگاه بسیج دانشگاه امام صادق (ع) نوشت؛ 🔹 آنچه در اذهان عمومی برجسته شده این است که وزارت آموزش‌و‌پرورش، بعد از وزارت کار دومین سازمان پرخرج دولت است که نزدیک به 90 درصد مخارج آن نیز صرف هزینه‌های ستادی و حقوق و دستمزد معلمان و کارکنان می‌‌گردد. 🔹 به گفته اندیشمندان عرصه اقتصاد آموزش، اعمال نفوذ گروه‌های قدرتمند در سوق دادن منابع مالی عمومی به سوی برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که منافع اجتماعی روشنی ندارند از یک سو و رفتار سوداگرانه برخی کارگزاران اجرایی از سویی دیگر، ترکیب مخارج دولت را متأثر ساخته و نبود فرصت‌های قابل توجه افزونه‌جویی در آموزش‌و‌پرورش در نهایت سبب می‌شود تا میزان منابع اختصاص‌یافته به آن کاهش یابد. 🔹 عموماً مجلس و دولت به عنوان مقام‌های دوره‌ای، فاقد انگیزه برای عملکرد میان‌نسلی با بازدهی طولانی مدت هستند. لذا به نظر می‌رسد که لازم است سیاست‌های کلان تخصیص منابع به امور توسعه انسانی مانند آموزش و بهداشت، توسط نهادهایی متشکل از مقام‌های حکومتی غیر دوره‌ای و نمایندگان واقعی صنوف و گروه‌های اجتماعی، علمی، تخصصی و… که مستقل از دولت هستند تصویب و به دولت و مجلس برای تنظیم بودجه‌های سالانه ابلاغ شوند. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=37957 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙دکتر سید مهدی زریباف: ما شعار مرگ بر آمریکا میدیم اما دلارش رو می‌پرستیم❗️ 🔹چرا دلار تعیین‌کننده در قیمت‌گذاری ماست⁉️ 🔹 حتی ما می‌توانیم برای کنترل فضای روانی جامعه اعلام قیمت دلار را 🚫 ممنوع کنیم. 🔹 بانک مرکزی به جای مدیریت و کنترل بازار، خود را تابع بازار قرار داده است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔴 پذیرش دکتری 1403 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ✅از طریق برگزاری آزمون اختصاصی ✅ویژه طلاب آقا ✅رشته های: جامعه شناسی، مدیریت دولتی، اقتصاد، علوم قرآنی 🔰جزئیات+راهنمای : https://rihu.ac.ir/fa/page/276 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 قیام عاشورا از نگاه اقتصادی/ جامعه بی‌تفاوت و منفعل نتیجه سیاست‌های اقتصادی فقرزای بنی‌امیه 🔻 حجت‌الاسلام و المسلمین احمدعلی یوسفی، مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطرح کرد؛ ▪️بنی‌امیه با درهم و دینار مردم را عبید یا بنده دنیا کرده بود و امام حسین(ع) این مطلب را به درستی درک کردند و برای اینکه دین از بین نرود دست به قیام زدند تا حفظ دین کنند و اگر قیام نمی‌کردند چیزی از دین باقی نمی‌ماند. به طور کلی بنی‌امیه کاری کرد به جای اینکه دینداران حداکثر باشند با درهم و دینار مردم را به سمت دنیا کشاندند و جامعه دین‌دار را در وضعیت حداقلی قرار دادند. ▪️گسترش فساد مالی بنی‌امیه سبب شد تا بخش زیادی از جامعه در شرایط فقر و بیچارگی به سر ببرد و فقط بخش اندکی از جامعه که وابسته به حاکمیت بنی‌امیه بود از این ثروت منفعت می‌بردند ▪️اسلام با بی‌عدالتی، تبعیض، فقر و بیچارگی مخالف است و به شدت خواستار عدالت، رفع تبعیض و برخوردار کردن جامعه از ثروت‌های موجود است و براین مبنا است که اگر این سیاست‌های اقتصادی از سوی بنی‌امیه ادامه می‌یافت، دیگر نام و نشانی از اسلام باقی نمی‌ماند و پایه‌های یک حکومت سلطنتی و الیگارشیک تثبیت می‌شد و امام حسین(ع) با قیام خود توانستند این خط و جریان انحرافی را البته به قیمت خون خود و یارانش قطع کنند 🌐 متن گفتگو: https://ihkn.ir/?p=37963 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📘 کتاب «فقه سیاسی جلد 1 و 2» ✍️ تقریر درس خارج فقه سیاسی آیت الله ابوالقاسم علیدوست 📘 کتاب «فقه سیاسی جلد 1 و 2» ✍️ تقریر درس خارج فقه سیاسی آیت الله ابوالقاسم علیدوست ▪️ وزیری _ گالینگور ▪️جلد اول: 170000 تومان ▪️جلد دوم: 250000 تومان 📘 کتاب «فقه القضاء جلد 1 و 2» ✍️ تقریر درس خارج فقه القضاء آیت الله ابوالقاسم علیدوست ▪️ وزیری _ گالینگور ▪️ جلد اول: 220000 ▪️ جلد دوم: 350000 🛒 سفارش کتاب: ▫️ سایت: http://www.menhajelm.ir ▫️ شناسه ادمین: @FM_admin ▫️ تلفن: 09152632693 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📣 بررسی وضعیت نابرابری آموزش عالی در ایران براساس داده‌ها و شواهد آماری 🔹 مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نهمین نشست از سلسله نشست‌های نقش دولت در تامین مالی آموزش عالی را با عنوان (ضرورت اجرایی سازی اصل سی ام قانون اساسی) برگزار می‌کند. 👤 سخنرانان: ➖ دکتر مهران ابراهیمیان استادیار دانشکده مالی، مدرسه اقتصاد استکهلم ➖ دکتر سپهر اکباتانی استادیار دانشکده اقتصاد، موسسه پژوهش‌های پیشرفته ایران، دانشگاه خاتم 📅زمان: سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🏢 مکان: مرکز پژوهش‌های مجلس (ساختمان نیاوران)، سالن شهید آقاجانی معمار 📞 تلفن تماس جهت هماهنگی: 09360612238 - 75183372 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍اختصاص نیمی از هزینه کرد فرهنگی به مد و پوشاک 🔻توسط گروه سیاست پژوهی و تحلیل داده نمافر بررسی شد؛ 🔹امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی کشور، هزینه‌های فرهنگی در مقایسه با هزینه‌های اقتصادی و روزمره زندگی ما از اهمیت کمتری برخوردار هستند و سهم آن‌ها از سبد هزینه‌کرد خانواده‌های ایرانی کمتر شده است. در این وضعیت الگو و موارد هزینه‌کرد فرهنگی خانوارهای ایرانی نیز دچار تغییر و تحول شده است. 🔹مطابق با گزارش هزینه‌کرد فرهنگی ایرانیان در سال 1401، سهم هزینه‌های فرهنگی خانوارهای ایرانی از مجموع هزینه‌کرد آن‌ها در سال 1401، معادل 9.1درصد بوده است. بررسی سهم هزینه‌کرد فرهنگی خانوار در سال 1401 به تفکیک دسته‌ها نشان می‌دهد که بخش «مد و پوشاک» با 5.2درصد بیش از نیمی از هزینه‌کرد فرهنگی خانوار را به خود اختصاص داده است. 🔹اگر نگاهی موشکفانه به این موضوع کنیم، مشخص می‌شود که سهم 13 دسته موضوعی دیگر که در کنار مد و پوشاک هزینه‌های فرهنگی خانوار ایرانی را تشکیل می‌دهند فقط 3.9درصد معادل 4 میلیون تومان از هزینه‌‌کرد فرهنگی خانوار است. 🔹همچنین سهم موضوعاتی مانند آموزش، تفریح و سرگرمی، خدمات فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری و نشر و کتاب از هزینه‌کرد فرهنگی خانوار ایران در چند سال اخیر همواره روندی کاهشی داشته است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com