eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
419 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
33.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍در میزگرد با موضــوع مد و مدگرایی مطرح شد: پوشش خاصی به نام اسلام نداریم بلکه چارچوب پوشش از سوی اسلام بیان شده و در این چارچوب هر کسی هر نوع پوششی می تواند داشته باشد. 🎙 حجت الاسلام والمسلمین امید پیشگر _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📣 *فصلنامه شماره ۲۴ (بهار ۱۴۰۳) نشريه علمي "علوم تربیتی از دیدگاه اسلام" پردیس خواهران منتشر شد.* 📄 مقالات منتشر شده در فصلنامه ۲۴: 🔸 [الگوی مدرسه اسلامی حکمت ازمنظر دلالت‌های تربیتی عقل](https://esi.isu.ac.ir/article_77089.html) ✍️ رحمةاله مرزوقی، سجاد رضاییان 🔸 [تحلیل محتوای مؤلفه‏‌های خودمراقبتی در کتاب‌‏های درسیِ تفکر و سبک زندگی دورۀ متوسطۀ اول](https://esi.isu.ac.ir/article_77227.html) ✍️ علی ایمان‌زاده، شهرام واحدی، فاطمه قرقانی 🔸 [تدوین چهارچوب بازی‏‌وارسازیِ تربیت دینی با رویکرد تکلیف‌گرا](https://esi.isu.ac.ir/article_77243.html) ✍️ سحر کارگر خوش، زهرا طالب، زینب گلزاری 🔸 [تأملی در غایت تربیت اسلامی در هم‌افزایی دین و تکنولوژی](https://esi.isu.ac.ir/article_77226.html) ✍️ پرستو مصباحی جمشید، محمدعلی عبداللهی 🔸 [الگودهی در تربیت بر اساس شاخص‌های شخصیتی شهید سلیمانی با تأکید بر دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی](https://esi.isu.ac.ir/article_77071.html) ✍️ مریم برهمن، زهرا نجفی منش 🔸 [چارچوب مفهومی تربیت اجتماعی "مطالعه‌ای نظام‏‌مند"](https://esi.isu.ac.ir/article_77049.html) ✍️ فاطمه کهن‌پور، مریم برادران، نیکو دیالمه 🔗 پیوند وبگاه نشريه: 🌐 https://esi.isu.ac.ir/ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 مسئله تخصصی شدن بانک‌ها 🔻 اندیشکده رهیافت در یادداشتی مطرح کرد؛ 📚 مسئله تخصصی‌شدن بانک‌ها همواره در میان اقتصاددانان و کارشناسان بانکی مورد بحث و اختلاف بوده است. برخی با در نظر گرفتن اهمیت بهره وری بانک‌ها و با استناد به قاعده مزیت مقیاس از عدم محدودیت بانک‌ها حمایت می‌کنند و برخی دیگران با در نظر گرفتن اهمیت تحقق اهداف ایجاد اعتبار در اقتصاد و لزوم نظارت دقیق‌تر بانک مرکزی بر فرایندها طرف‌دار چارچوب گذاری و اعمال محدودیت‌ها شده‌اند. 📚 در این یادداشت به طور مختصر دلایلی که در بیان مسئولان ارشد اقتصادی کشور نیز ناظر به اهمیت حرکت شبکه بانکی کشور به سمت تخصصی‌شدن آمده است، بررسی خواهد شد 📚 بانک‌های تجاری در ایران در برهه‌های زمانی به طمع افزایش سود و یا افزایش قدرت نفوذ خود در اقتصاد کشور، اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم و در ادامه سوء بنگاه‌داری به شیوه‌های متنوع نموده‌اند. 🔻مسائل بنگاه‌داری بانک‌های تجاری در سه دسته عمده تقسیم می‌شود: ➖ دسته اول مسائل مربوط به حضور بانک در بازار سهام است. با توجه به دسترسی بانک‌ها به منابع سرشار و رانت اطلاعاتی، شاهد رقابت ناعادلانه آنها با سهام‌داران خرد هستیم. ➖ دسته دوم مربوط به تملک املاک و مستغلات توسط بانک‌ها است. عمده این تملک از طریق وثایق تسهیلات نکول شده می‌باشد ➖دسته سوم شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها است که مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل این حوزه را شامل می‌شود 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=38062 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای با حضور برگزار می کند: 🔹 نشست علمی: روش شناسی اجتهاد ⏰ 5 شنبه 4 مرداد 1403 ساعت 9 الی 16:30 🕌 مکان: تهران، خ جمهوری اسلامی، خ فلسطین، خ شهید صالحی، پلاک 31 🔗 لینک حضور مجازی: B2n.ir/j67875 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 بررسی جایگاه ابزارهای فقهی در نظام بانکداری بدون ربا 🔻 حجت الاسلام جواد عبادی مدیر مؤسسه آموزش و تحقیقات کاربردی فقه اقتصادی طیبات مطرح کرد؛ 🔹روح کلی ابزارهای حقوقی در نظام بانکداری غربی، قرض ربوی است که از این طریق بانک به‌راحتی با پس‌اندازکنندگان و سرمایه‌گذاران مرتبط می‌گردد. این در حالی است که در نظام بانکداری بدون ربا، برای مرتبط شدن بانک با مشتریان ابزارهای گوناگون فقهی - حقوقی تعریف شده است تا از این طریق بانک علی‌رغم برقراری ارتباط وثیق با افراد مختلف، دچار ربا و آثار تخریب‌گر آن نگردد. 🔹در بحث حاضر تلاش بر این است تا با بیان جایگاه ابزارهای فقهی در نظام بانکداری بدون ربا در نظر و عمل، مسائل اصلی موجود در این نظام را بررسی کنیم. به عبارت دیگر باید به این سؤال پاسخ دهیم که آیا نظام بانکداری غربی، ظرفیت به‌کارگیری عقود شرعی را دارد یا خیر؟ 🔹عده‌ای سپرده‌های قرض‌الحسنۀ بانکی را به ودایع بانکی نام‌گذاری می‌کنند؛ درحالی‌که اگر آشنایی با ابزار عقود اسلامی وجود داشته باشد، فهمیده می‌شود که در واقع سپرده‌های بانکی ودیعه نیستند؛ چرا که در آن صورت باید عین آن مال برگردد، اما در واقع مثل آن مال است که پرداخت می‌شود. بنابراین قصد دو طرف قرارداد در نوع انعقاد معاملات بسیار دخیل است و صرف تغییر در ساختار به‌صورت صوری کفایت نمی‌کند 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=38065 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍نشست تخصصی «رویکردی / راهبردی فقهی ـ حقوقی تازه در آیات حجاب» 🎙ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدمحمدحسن جواهری 🎙ناقد: جناب آقای دکتر محمود حکمت‌نیا 🎙دبیر علمی: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا پیوندی 🔹زمان: چهارشنبه 3 مرداد 1403 ساعت 10 الی 12 🔹 محل برگزاری: سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (دفتر قم) 🌐 لینک برگزاری جلسه: https://www.skyroom.online/ch/iict/nezamha _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 بررسی عملکرد ارزهای دیجیتال مدعی اسلامی در جهان / استفاده از جدیدترین ابزارهای مالی اسلامی در فضای بلاکچین 🔻 مدیران پلتفرم های ارزهای دیجتال اسلامی بین المللی مطرح کردند؛ 🔹 ارزهای دیجیتال اسلامی به سرمایه‌گذاران مسلمان امکان می‌دهد در نسل سوم اینترنت و در نتیجه در ارزهای دیجتیال و بلاکچین ها شرکت کنند، اطمینان از اینکه سرمایه‌گذاری‌هایشان از ربا (بهره) و سایر فعالیت‌های ممنوعه آزاد است. این ارزهای دیجیتال همچنین می‌تواند برای خرید توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT ها) استفاده شود. 🔹شرکت بلاکچین حق (HAQQ) در سوئیس، شرکت هالوژن کپیتال (Halogen Capital) در مالزی و شرکت بیوکریپت (Biokript) در بوسنی و هرزگوین سه شرکت پیشتاز فضای بلاکچین و ارزهای دیجتال اسلامی و هستند که با رشد پایدار دارایی‌های مالی اسلامی تأمین شده‌اند. 🔹 بخش مالی اسلامی نمایانگر یک بازار بزرگ با پتانسیل رشد قابل توجه است. اگر حتی یک بخش کوچک از این بازار ارز دیجیتال را بپذیرد، می‌تواند تأثیر مثبت قابل توجهی بر صنعت داشته باشد. آموزش و گفتگوی مداوم در جامعه اسلامی برای پذیرش گسترده‌تر و یکپارچگی دارایی‌های دیجیتال حلال در امور مالی اصلی ضروری است. 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=38068 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️صدوهفدهمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی فقه منتشر شد 🔹به همت پژوهشکده فقه و حقوق و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یکصدوهفدهمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» مربوط به بهار 1403 منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرس http://jf.isca.ac.ir نمایه گردید. 🔹«بررسی بطلان قراردادهای تفاضلیِ مدت‌دار در صورت هم‌‌جنس و غیر‌مکیل و موزون‌بودن عوضین» اثر سیدعلی صداقت؛ « زمان اعتبار تساوی دِين قاتل و مقتول جهت اجرای قصاص؛ با تکیه بر دیدگاه خلاف مشهور صاحب جواهر و قانون مجازات اسلامی» نوشته منصوره سهرابی افقو؛ « نگاهی تحلیلی به مستندات مشروعیت یا بطلان روزه سالمندان در فرض عسر و حرج» به قلم ابوالفضل اسماعیلی جمکرانی، میثم اورنگی و مرتضی غرسبان؛ « واکاوی فقهی- حقوقی وثیقه‌گذاری برای دیون آینده» اثر مهدی میری؛ فرزانه کرمی و محمدیوسف ناصری فورگ؛ از جمله مقالات این شماره است. 🔹همچنین « تأملی در کیفرگزینی جرم محاربه از منظر قرآن کریم» نوشته غلامرضا پیوندی و حجت الله فتحی؛ « الگوی جامع موضوع‌شناسی فقهی در مسائل مستحدثه» به قلم محمدعلی خادمی‌کوشا و عسکر درخشان‌دوست؛ « بررسی تطبیقی میزان بهره‌مندی از عقل در فقه دوره پیش و پس از اخباری‌ها (با تأکید بر آرای استرآبادی و بحرانی)» اثر رسول نادری از دیگر مطالبی است که در این شماره منتشر شده است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ فیزیک کوانتوم و حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی / تغییر پارادایم‌های علم فیزیک و اثبات مطالب قرآنی به وسیله آزمایشات علمی 🔻 دکتر سیدهادی رضوی‌پور، دانش‌آموخته دکتری فیزیک دانشگاه مک‌گیل کانادا، مطرح کرد؛ 🔹 در بحث مدرن و پسامدرن تمرکز اصلی روی این است که شک‌گرایی تقویت شود. شک را باید مبدأ گذاشت و نه منتها ولی در فلسفه مدرن بر منتها بودن تأکید می‌شود. بحث انسان تکه‌تکه‌شده و تجربه انتزاعی را مطرح می‌کند. 🔹در فیزیک دچار این اشتباه بزرگ شدند که همه چیز انتزاعی است. یکی از مواردی که در فیزیک کوانتوم مطرح می‌شود نسبیت‌گرایی است که مورد نقد قرآن است. در کنار این موضوع فردگرایی در فیزیک و فلسفه مدرن پررنگ شده است که انسان را سودانگار معرفی می‌کند. 🔹فیزیک کوانتوم بر اساس نقد فیزیک مدرن تأسیس شد. در آزمایش‌های فیزیک معادلات فیزیک کلاسیک نشان داد که پارادایم‌های علمی تغییر کرده‌اند و استعاره‌ها برای تبیین علمی به میدان آمده‌اند. 🔹ویلیام ووترز می‌گوید کوانتوم بهترین چیزی است که در جهان امروز ما کار می‌کند و تبیین کامل‌تری دارد. با آزمایش‌های علمی می‌شود مطالب قرآنی را تأیید کرد. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38080 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فراخوان برگزاری هفتاد و چهارمین سمینار ملّی نقشه جامع مدیریت اسلامی (نَجما 74) ❇️ هفتاد و چهارمین سمینار تخصصی ملّی نقشه جامع مدیریت اسلامی با موضوع "مبانی هستی شناختی خالق: مدیریت رحمانی و الگوهای ارکان تدبیر و فرماندهی نظام خلقت- ادامه جلسه قبل" برگزار می گردد. ❇️ حضور مدیران سطوح مختلف دولتی و عمومی، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته های مدیریت حوزه علمیه و دانشگاه های سراسر كشور 🔹تاریخ :پنجشنبه 4 مردادماه 1403 🔹زمان: از ساعت 8 الی 12 🔹مکان: دانشگاه جامع حضرت امام حسین علیه السلام 🔹جهت ثبت نام و حضور در این سمینار، به سایت اینترنتی www.najma.ihu.ac.ir مراجعه نمایند شرکت مجازی: جهت صدور گواهی، نام و نام خانوادگی و شماره ملی خود را به طور کامل مرقوم نمایید (نمونه: محمدمیلاد حیدری 2298745223) _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 تدوین سند ملی هوش مصنوعی مبتنی بر ۷ هدف کلان / سند ملی هوش مصنوعی گام مهمی برای وصول به مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی 🔻 حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: ▫️بر اساس افق در نظر گرفته شده در این سند در سال ۱۴۱۲ و تأکیدات مقام معظم رهبری قرار است ایران به ۱۰ کشور برتر و پیشرو در حوزه هوش مصنوعی تبدیل شود، برای دستیابی به این چشم‌انداز باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود در غیراینصورت چنین هدفی محقق نخواهد شد. ▫️هدف مهم این سند، استقرار مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی با برخورداری از زیست‌بوم هوش مصنوعی پیشرفته و نوآور مبتنی بر اصول و ارزش‌های اسلامی، اتکا بر قابلیت‌ها و توانمندی‌های ملی و بهره‌گیری هوشمندانه از تعاملات جهانی است که با استفاده از این فناوری در حکمرانی، موضوعات کلان کشور، ثروت‌آفرینی، ارزش‌آفرینی، تأمین سلامت، رفاه، امنیت و آسایش مردم، بیشترین پیشرفت را ایجاد کند ▫️بر مبنای سند ملی هوش مصنوعی، ۷ هدف کلان شامل تربیت سرمایه انسانی متخصص، رشد و جهش مداوم تولیدات فکری، ارتقای نوآوری برپایه فناوری‌های بدیع، ارتقای رقابت‌پذیری اقتصادی کشور، نقش‌آفرینی فعال در تعاملات بین المللی و ارتقای کیفیت حکمرانی مورد تأکید قرار گرفته است. 🌐 متن گزارش به همراه متن سند: https://ihkn.ir/?p=38083 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📑 مدرسه فصلی با موضوع حقوق کودک و نوجوان در فضای‌مجازی / به صورت حضوری _ اعطای گواهینامه معتبر _ دعوت از برگزیدگان _ زمان: ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۸ الی ۱۸ _ مکان: قم، صفائیه، کوچه۲۸، پلاک ۴۵ پژوهشگاه فضای‌مجازی (پردیس‌قم) _ ثبت‌نام: اینجا کلیک کنید _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍نقش مهم علوم انسانی اسلامی در ایجاد تمدن نوین اسلامی/ تحول در علوم انسانی یک ضرورت است ✳️ آیت الله رجبی در دیدار رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تبیین کرد: 🔹علوم انسانی در بعد فردی هویت ساز است و آنقدر نقش مهمی دارد که برخی ها مدعی هستند که برخی رشته های علوم انسانی استعماریست. 🔹 این علوم در بعد اجتماعی نیز نقش مهمی در ایجاد تمدن نوین اسلامی که رهبری معظم انقلاب بر آن تاکید داشته اند دارد چرا که مسیر ما در جهت تحقق اسلام تنها از مسیر علوم انسانی است و راه دیگری برای تحقق تمدن نوین اسلامی و حاکمیت دین خدا وجود ندارد. 🔹آنچه که هویت تمدن اسلامی و غلبه دین اسلام بر سایر ادیان را به نمایش می گذارد فرهنگی غنی اسلام است که همان ارزش ها و آرمان های الهیست واین کار نیز در گرو علوم انسانی است چرا که این علوم انسانی فرهنگ ساز و هویت ساز است. 🔹تمدن یک بخش صوری و قالبی دارد و آن مباحث فناورانه است و همچنین یک بخش محتوایی دارد که در واقع روح آن است و علوم انسانی در این عرصه بسیار می تواند نقش آفرین باشد. 🔹 آیت الله رجبی در ادامه سخنان خود از ضرورت تحول در علوم انسانی گفت و تاکید کرد: تحول در علوم انسانی یک ضرورت است، این تحول موجب رشد و ارتقاء علوم انسانی می شود. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
♦️نشست علمی: 🔺🔺فقه فضای مجازی 🔹با ارائه: استاد اصغر محمدی مدرس حوزه و دانشگاه محقق و پژوهشگر 📆پنجشنبه، 4مرداد ماه 1403 🕙ساعت 10 تا 11:30 📌حرم مطهر رضوی، بست شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 تشریح چهارده چالش سکانداران فضای مجازی در دولت چهاردهم 🔻 در نامه هفت تشکل‌ فعال حوزه «حکمرانی فضای مجازی» به رئیس دولت چهاردهم مطرح شد؛ ▫️تمایز گذاشتن میان «مفهوم مقدس آزادی» و «مفهوم نامیمون یلگی» در مدیریت و توسعه فضای مجازی: متولیان این فضا در دولت جدید باید ضمن تبیین دقیق مرز میان این دو، در اقدامات خود نیز این تمایز را آشکارا نشان دهند. تعریف آزادی به مطلق رهاشدگی از هرگونه قید و بند و انتشار هر محتوایی بدون توجه به حقوق دیگران و هنجارهای جامعه خط التقاط و انحراف بزرگی است. ▫️شایسته است که تکمیل شبکه ملی اطلاعات به عنوان مهم‌ترین برنامه جمهوری اسلامی و سیاستی مورد تأکید مقام معظم رهبریمدظله العالی، در صدر اولویت‌ها، مورد اهتمام منتخبان رئیس جمهور و شرط تفویض مسئولیت به ایشان باشد ▫️توجه و اهتمام به تدوام سیاست‌های مرتبط با منظومه های ماهواره ای و خدمات ماهواره مبنا: در عصر حاضر، منظومه‌های ماهواره‌ای و خدمات ماهواره‌مبنا نقشی حیاتی در ابعاد مختلف زندگی بشر ایفا می‌کنند. ▫️رشد قارچ‌گونه VPNهای غیرمجاز در کشور، زنگ خطری برای دور خوردن قوانین رسمی و گسترش فعالیت‌های غیرقانونی در فضای مجازی به صدا درآورده است. متولیان فضای مجازی در دولت در اولین اقدام، لایحه‌ای با هدف تعیین مجازات برای «تحصیل مال از طریق فروش VPN غیرمجاز» تدوین و تصویب کنند. 🌐 متن نامه : https://ihkn.ir/?p=38089 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ پیشرفت تکنولوژی و حفظ ارزش‌های اسلامی / بررسی مبانی فلسفی هوش مصنوعی و چالش‌های آن برای ارزش‌های اسلامی 🔻 دکتر محمد ممتاز علی، استادیار دین شناسی تطبیقی دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی، مطرح کرد؛ 🔹 برای درک زمینه گسترده‌تر هوش مصنوعی، باید فلسفه‌های زیربنایی که توسعه آن را شکل داده‌اند، بشناسیم. فلسفه‌های مدرن غربی مانند راسیونالیسم، علم‌گرایی، پوزیتیویسم و ترنس‌هیومانیسم بر مسیر پیشرفت تکنولوژیک تأثیر گذاشته‌اند و منجر به خلق هوش مصنوعی شده‌اند. 🔹هدف ترنس‌هیومانیسم ادغام تکنولوژی با انسان‌ها است، به طوری که یک ترکیبی از انسان و ماشین ایجاد شود. این موضوع پیامدهای بزرگی برای جامعه دارد، زیرا هوش مصنوعی در بدن انسان ادغام می‌شود. چشم‌انداز غلبه بر محدودیت‌های بیولوژیکی فعلی سوالات اخلاقی، معنوی و وجودی را مطرح می‌کند. 🔹متخصصان و علمای مسلمان، با در اختیار داشتن قرآن و سنت، باید فلسفه‌های زیربنایی هوش مصنوعی و تأثیر احتمالی آن بر زندگی انسان‌ها را بشناسند. اگرچه هوش مصنوعی ذاتاً با اسلام ناسازگار نیست، رویکردی انتقادی ضروری است تا همخوانی با اصول اخلاقی و معنوی تضمین شود. 🔹در حالی که هوش مصنوعی فرصت‌هایی برای پیشرفت ارائه می‌دهد، بایستی به همخوانی آن با اصول اخلاقی و معنوی حیاتی توجه داشت. چشم‌انداز ترنس‌هیومنیسم برای ادغام فناوری با بشریت، مفاهیم بنیادی اسلامی را به چالش می‌کشد و نیازمند بررسی دقیق از سوی اندیشمندان مسلمان است. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38072 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔔 فراخوان مقاله اولین کنفرانس بین المللی «کرامت انسانی و چالش‌های خانواده در جهان معاصر» 📅مهلت ارسال چکیده مقالات: ۳۱ مردادماه 📅مهلت ارسال مقالات: ۲۰ مهرماه 📅تاریخ برگزاری کنفرانس: ۲۱-۲۳ آبان ماه 🌐جهت مطالعه توضیح تفصیلی، ثبت نام و ارسال آثار به تارنمای karamahic.com مراجعه نمایید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
▫️کتاب بهره‌وری سازمانی با رویکرد اسلامی 🔰 توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه و به قلم محمدرضا رحیمی منتشر شد. 🔹بهره‌وری مهم‌ترین مبنا در زندگی موفقیت‌آمیز، پیش‌رونده و مانای سازمانی است. یک سازمان زمانی می‌تواند در گردونه دشوار ایام، زندگی سالم و پویا داشته باشد که از بهره‌وری لازم و کافی برخوردار باشد. تحقیق حاضر با ابتنا بر مبانی اسلامی، الگویی ارائه داده است که می‌تواند بهره‌وری سازمانی را از ایده و آرمان بودن به واقعیت تبدیل کند و مسیر درخشانی را برای تعالی سازمانی ترسیم نماید. ➕ بهره‌وری سازمانی متاثر از محیط سازمانی نیز هست. این محیط می تواند قانونی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشد. بهره‌وری سازمانی نمی تواند بدون ملاحظه قوانین حاکم بر یک کشور و منطقه و جغرافیای سازمانی باشد. خانواده 🏷 لینک خرید: 🛒 poiict.ir/product/k-13636/ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 پیشبرد علوم انسانی اسلامی محور تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه باقر العلوم (ع) 🔻 با حضور سرپرست دانشگاه امام صادق علیه السلام و رئیس دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام صورت گرفت؛ 🔹تفاهم نامه همکاری علمی، پژوهشی و تبلیغی در جهت پیشبرد حوزه علوم انسانی اسلامی و به منظور بهره مندی از ظرفیت های مشترک دو دانشگاه، دستیابی به اهداف مشترک و ارتقاء نظام آموزش عالی برای اعتلاء و تقویت نظام اسلامی، در حوزه‌های ذیل و برای مدت ۵ سال منعقد گردید. 1- همکاری و مشارکت در تهیه و تدوین برنامه و محتوای آموزشی و سرفصل های درسی جدید دانشگاهی با توجه به نیاز های نظام اسلامی با محوریت علوم انسانی اسلامی و با رعایت قوانین وزارت علوم که منجر به تشکیل گرایش و رشته های جدید مبتنی بر الگوی ایرانی اسلامی در نظام دانشگاهی کشور شود. 2- همکاری در زمینه برنامه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی مشترک از جمله فصلنامه علمی داخلی و بین المللی، کرسی های آزاداندیشی کرسی های نظریه پردازی کرسیهای نقد و نظر هیأتها و میزهای اندیشه ورز تخصصی و جلسات نخبگانی انجمن های علمی دوره های معرفتی و فرهنگی و... 3- همکاری در حوزه علوم اجتماعی با رویکرد اسلامی و حوزوی در راستای تعمیق علوم انسانی اسلامی در قالب های تبلیغی فرهنگی. 4- فعالسازی و استفاده بیشینه از ظرفیت پسادکتری جهت تأمین نیازهای علمی و پرورش نیروی انسانی متخصص در حوزه های مأموریتی طرفین. 🌐 متن گزارش : https://ihkn.ir/?p=38105 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰 سلسله نشست‌های عدالت‌پژوهی «با تأکید بر مطالعات راهبردی عدالت» ✅ نشست چهارم: بایسته‌های نظری و عملی تحقق عدالت میان زنان و مردان در جمهوری اسلامی ایران ✅ ارائه‌دهنده: دکتر فریبا علاسوند عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده 🏢 مکان: قم، بلوار سمیه، خیابان شهید رجایی، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی 🗓 زمان: شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۰۶، ساعت ۱۷ برگزار‌کنندگان: ◀️ مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ◀️ پژوهشکده زن و خانواده ◀️ خانه اندیشه‌ورزان ◀️ بنیاد بین‌المللی مطالعات راهبردی، آینده‌پژوهی و تمدنی امین (مرآت امین) لینک مجازی: skyroom.online/ch/m.faghih64/eb _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
تاملاتی حقوق بشر بر روی تبعیض مثبت به نفع اقلیتهای دینی در تصدی وزارتخانه های دولت چهاردهم ایران 🔻 سید محسن قائمی خرق، دبیر هسته حقوق بشر انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران، مطرح کرد؛ 🔹 طبق تعاریف معتبر بین المللی، تبعیض مثبت، ذاتا بايد موقت بوده، و به «تثبيت» معيارهـاي متفـاوت منجـر نـشود. و در عمل، فرصتهاي مساوي با اكثريت را در اختيار اقليتها قرار دهـد. اما «اختصاص و اولویت غیرمنطقی»، زمینه را برای «عدم تساوی» اکثریت با اقلیت فراهم میکند؛ 🔹 در حقوق بشر، مشاركت اقلیتها مبتني بر تبعيض مثبت، بايد با قوانين ملي منطبق باشد. در ایران، به نظر می‌رسد موانع شرعی تسلط غیرمسلمین (سَبیل) بر مسلمانان، براساس اصل 167 قانون اساسی، ممنوع باشد و براین اساس، تبعیض سیاسی مثبت در ایران به نفع اقلیتهای دینی (در حدودی مانند وزارت)، منطبق با قوانین ملی نیست. 🔹تبعیض مثبت، هویت «جبران ظلم» دارد؛ این در حالی است که تاریخ سیاسی ایران نشانی از ظلم به اقلیتهای دینی نداشته و تاکنون شخص شایسته و متخصصی از اقلیتهای دینی به دلیل تعلق به اقلیت، رد نشده است. غیر از آنکه، اقلیتها در سطوح مختلف پارلمانی، شوراهای محلی و... به قدرت دسترسی دارند. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38103 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍پنجاه‌ونهمین کرسی ترویجی با رویکرد «عرضه و نقد ایده علمی» با همکاری دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با شرح و عنوان زیر برگزار می‌شود: ❇️ فقه‌محور بودن سنت در ایران 🎙 ارائه دهنده: عبدالمجید مبلغی 🎙ناقدان: محمدعلی فتح‌الهی سیدمحمدتقی موحدابطحی 🎙دبیر علمی نشست: سیدمحمدرحیم ربانی‌زاده 🔸 زمان: یک‌شنبه، 24 تیرماه 403 ساعت: 8 تا 10 🔸 مکان: تهران-پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سالن ادب 🌐 پیوند ورود برخط(آنلاین) به نشست: https://webinar.ihcs.ac.ir/rooms/8ju-vcb-1fg-azl/join _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ برخی از فقهای فعلی قم، نقاشی صورت می‌کشند! / تغییر فتاوای علمای شیعه در عرصه های مختلف هنر 🔻ناصرالدین انصاری قمی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، مطرح کرد؛ 🔹 نمی‌توان به‌طورکلی فقها را مخالف با هنر دانست؛ بلکه باید به موارد آن توجه کرد، موارد استثنا را به‌دقت ملاحظه کرد و بین زیرشاخه‌های انواع هنر، تفاوت قائل شد. فقها، خودشان، اهل هنر بودند. بسیاری از فقهای ما اهل خط و شعر و نقاشی بودند و حتی از برخی فقهای ما، نقاشی ذی‌روح به یادگار مانده است. 🔹 فتوای فقهای معاصر نسبت به هنرهای مانند مجسمه‌سازی، هنرهای نمایشی، نقاشی و موسیقی، از سخت‌گیری کمتری نسبت به فقهای پیشین برخوردار است. بسیاری از فقهای معاصر، نگاه قدیم به موسیقی، مجسمه‌سازی و تئاتر و سینما ندارند؛ بلکه آنها را به‌عنوان ابزار ترویج دین هم می‌دانند. 🔹توای فقها جایگاه شرعی و دینی خود را دارد؛ اما عمل به آنها، در مقوله هنر جایگاه دیگری دارد. ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که تمام هنرمندان ما، دربست فتوای فقیهان را مورد عمل خود قرار بدهند. بالاخره فیلم و تئاتر مقتضیات خاص خود را دارد. یا باید به‌طورکلی فیلم و تئاتر و سینما و موسیقی را کنار بگذاریم یا اینکه باید به اقتضای زمانه و اقتضای خاص جامعه، از برخی از فتاوای گذشته فقهی دست برداریم و قائل به استثنائات بشویم و بگوییم بدحجابی آنجایی که بینندگان را تحریک نکند شاید اشکالی نداشته باشد. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38111 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚مهدی منتظر در آیینه امامیه 🔹دکتر جواد علی، پژوهشگر معاصر در حوزه‌ی تاریخ اسلام و دانش‌‌آموخته‌ی مدرک دکتری از دانشگاه هامبورگ (۱۹۳۹م)، با کتاب ارزشمند و ده جلدی «المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام» شناخته شده است. وی رساله‌ی دکتری خود را تحت راهنمایی مستشرق شناخته‌شده، «رودولف اشتروتمان» از شاگردان برجسته‌ی «کارل بروکلمان» در حوزه‌ی مهدویت نگاشت و در نگارش این کتاب، از منابع معتبر موجود در سده‌های مختلف بهره برده است. 🔹در این تحقیق بسیاری از اتهاماتی كه در دوره‌های مختلف تاریخ و در حوزه‌ی مهدویت به شیعیان وارد شده، با استدلالاتی متقن رد شده است. 🔹مطالعه‌ی این کتاب از این جهت حائز اهمیت بوده که وی به مفهوم مهدی مورد انتظار در میان شیعیان دوازده‌امامی از منظر تاریخ عینی می‌پردازد؛ بنابراین، مفهوم امام غایب را به صورت تاریخی و به دور از داستان‌ها و افسانه‌هایی که در آن چارچوب غنی بوده، پی گرفته است. 🔹کتاب پیش‌رو، ترجمه و تصحیح رساله‌ی وی توسط «دکتر محسن رفعت» عضو هیات علمی دانشگاه حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) و «سرکار خانم مریم‌السادات حجازی» است که در انتشارات آناهیتا زرین، به زیور طبع آراسته شده است. 🏷 مشخصات نشر 💠 تاریخ انتشار: ۱۴۰۲ هـ.ش 💠 نوبت چاپ: اول 💠 تعداد صفحات: ۳۰۴ 💠 طراح جلد: کوثر رضایی 📌برای خرید و سفارش کتاب، با شماره و آیدی زیر تماس حاصل فرمایید. ▪️09124662383 ▪️@Bashir199 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 عقلانیت سیاسی، حلقه مفقوده سیاست‌ورزی‌های گفتمانی /آیا حکومت ولایی تنها در جمهوری اسلامی محقق شده است؟ 🔻 حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجر نیا در یادداشتی مطرح کرد؛ ▪️دو کلیپ از حضرات آقایان اساتید جناب «مسعود عالی» و جناب «ناصر نقویان» را گوش دادم. یکی حکومت چندساله امیرالمؤمنین را ولایی نمی‌دانست و دیگری بر او نقد زد که اصلاً مأموریت تشکیل حکومت در دستور کار حضرت امیر(ع) نبوده تا ولایی باشد یا نباشد. ▪️ وجه مشترک دو دیدگاه دغدغه «حکومت» است. یکی درد حکومت ولایی با نصب مستقیم خدای‌ تعالی را دارد. دیگری خدای متعال را از نصب حکومت دینی خلع کرده و اختیار حکومت را به عقل واگذار کرده است. پیشاپیش از تیزی عنوان این یادداشت عذرخواهم و حتماً دنبال این نیستم که عَلَم سومی را در کنار آن دو برافرازم اما علاقمندم تا ناقد و منقود را بر ترازوی انصاف نقد نمایم. متن یادداشت : https://ihkn.ir/?p=38114 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com